Hledá se budovatel tramvajového trianglu nad Národním muzeem. Chodci přijdou o podchod

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

DPP spustil výběrové řízení na trať navazující na Václavské náměstí.

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil soutěž na zhotovitele přetnutí magistrály v Legerově ulici nad Národním muzeem tramvajovými kolejemi. Stavební povolení pro napojení trati, jejíž zárodek leží od léta 2018 mezi dvěma budovami Národního muzea, na ulice Vinohradská a Škrétova, získal už na začátku letošního roku.

Projekt TT Muzeum - tramvajový triangl spojující Václavské náměstí s Vinohradskou ulicí. Zdroj: MetroprojektProjekt TT Muzeum - tramvajový triangl spojující Václavské náměstí s Vinohradskou ulicí. Zdroj: MetroprojektÚpravy okolí Národního muzea.
Autor: IPR Praha

Napojením vznikne nad muzeem kolejový triangl. Projekt naváže na nedávno zahájenou stavbu nové tramvajové trati na Václavském náměstí, která zároveň počítá i s odbočkou na přivedení tramvají před hlavní nádraží.

Stavba trianglu (projekt se oficiálně jmenuje TT Muzeum) je tak koordinována nejen s probíhající stavbou trati před muzeem, ale i s demolicí podchodu pro pěší pod Legerovou ulicí. Jeho prostory se částečně využijí jako zázemí pro zahradnickou firmu, nicméně chodci už budou chodit pouze po povrchu.

Na magistrále vznikl nový přechod již před dvěma lety, v rámci úprav se přesune do nové polohy a čeká ho i rozšíření. Bude 13,5 metru dlouhý a osm metrů široký.

Návrat tramvají na Václavské náměstí zahájen. Trať se chystala 19 let, primátor má však skepsi

Projektanti kvůli jeho délce dokonce museli žádat o výjimku z norem, nicméně byli ubezpečeni, že normy jsou v tomto směru pouze doporučující.

Stavba by měla začít hned po výběru vítěze tendru, přihlašování má končit v srpnu. Maximální doba stavby je podle zadávací dokumentace 20 měsíců. Předpokládaná cena je 274 438 685 korun.

Muzejní oáza

V prostoru tzv. Muzejní oázy (mezi Národním muzeem a bývalou budovou Federálního shromáždění) a Legerovy ulice se jedná o novostavbu tramvajové trati včetně zastávek, trolejí, dráhových kabelů. Současně se zrekonstruuje nezbytný úsek stávající tramvajové trati Škrétova – Vinohradská, do kterého se nová trať napojuje, včetně stávající zastávky Muzeum.

Podle projektantů dojde díky napojení ke „zkvalitnění dopravy a zvýšení uživatelského komfortu pro všechny druhy funkčního využití v řešeném území“.

Ve zmíněné Muzejní oáze mezi historickou a novou budovou Národního muzea vznikne tramvajová zastávka. Území oázy je navrženo v režimu „zóny 30“ s tím, že je zde podél zastávky umožněn pohyb aut ve směru Wilsonova – Vinohradská po nezvýšeném jízdním pásu vymezeném linií sloupků po dvou metrech.

Dále tramvajová trať překoná magistrálu (Legerova ulice) a napojí se stávající tramvajovou trať v místě oblouku Vinohradská x Škrétova. Stávající trať bude rekonstruována v úseku cca Římská – Španělská včetně dnešní zastávky Muzeum (v projektu pracovní název Škrétova), u které dojde k posunu směrem k Římské.

Zastávka ve směru I. P. Pavlova bude na opačné straně přilehlé k magistrále sloužit pro stanicování noční linky autobusů, v případě výluky metra i pro náhradní autobusovou dopravu. Podél koleje směrem k Vinohradské bude nově zřízen výše zmíněný chodník v prostoru dnešní rampy z podchodu.

Kudy se bude chodit

Projektová dokumentace uvádí, že Legerova před křižovatkou s Vinohradskou bude mít šířku 13,5 metru. Pěší vazby budou dále zajištěny signalizovaným přechodem pro chodce přes Legerovu u Nové budovy Národního muzea a signalizovaným místem pro přecházení přes Vinohradskou od portálu Vinohradských tunelů na ostrůvek v kolejovém trojúhelníku.

Přes tramvajovou trať budou dále na obou koncích zastávek Škrétova i na jihovýchodní straně zastávky Muzejní náměstí (pracovní název) zřízeny koridory pro přecházení, v části kolejového trojúhelníku ve Škrétově bude v návaznosti na středový ostrůvek rovněž umožněno přecházení kolejí.

Délka dvojkolejné tramvajové trati bude celkem 0,456 km. Z toho rekonstrukce bude 236 metrů a nová trať 220 metrů. Vzniknou dvě oboustranné zastávky, přičemž jedna z nich bude zcela nová a druhá zrekonstruovaná.

Tagy dpp Metroprojekt Nové tramvajové tratě v Praze TT Muzeum
165 komentářů