Hlavní trať na Slovensko čeká desetiměsíční uzavírka. Projde opravou i změnou trakční soustavy
Trať v úseku Valašská Polanka - Horní Lideč. Foto: Správa železnic

K přerušení provozu na několik dnů dojde už letos, hlavní výluka začne v únoru.
Co to je za termin „Hlavní trať na Slovensko“ ?
To muze byt pres Breclav, Vsetin i Cadcu. Ktera je „Hlavni“ z tech hlavnich a proc ?
Dobrý deň,
aký je zdroj informácie o prerušení dopravy v období konca tohto októbra a začiatku decembra?
Plán výluk SŽ, povolené výluk ŽSR ani stránky dopravcov informácie o akcii podobného typu nemajú.
Vyšlo to v povolených výluk na příští týden. V dlouhodobém plánování to zatím není. Je to novinka. Jak se píše v článku. Svah je nestabilní a je třeba ho opravit.
V tom kopci zázračné rychlosti nepůjdou udělat nikdy, to bych neřešil. Tam je potřeba spíš řešit sklon, tj. tunel Lidečko – Lúky (s tím se samozřejmě sveze i rychlost), až do toho někdy dorosteme. Na této trati bych v „kratším než dlouhodobém“ výhledu viděl jiné problémy: a) Proč konverze jen na tom nic neřešícím kousku? Pokud je problém ValMez, tak shodou okolností právě tam je SS měnírna, která by mohla na dožití ostrovně napájet tu stanici, a všude kolem být střídavina. Přinejmenším po konverzi Hranic, do té doby případně styk na východě od VM, ale ne až za Vsetínem… b)… Číst vice »
Vím, že se budu opakovat z jiných článků, nicméně – pro rychlý segment by byla lepší velká přeložka Valašská Polanka – Vizovice.
Samozřejmě souběžně s modernizací stávající t-331.
To byla. A to by právě navazovalo na ten tunel do Lúk (a pak ideálně severní obchvat Púchova 🙂 ). Pokud se teda bavíme o směru Brno, popř. možná Olomouc. Směr Ostrava je samozřejmě třeba řešit nějak jinak.
A co ještě na Bystřičce přidat k chystané R57 ještě navíc rouru pro jednu kolej 120km/h? S dnešními rychlovýhybkami to je fajn „low-cost“ a Os+náklad mohou po staré (Ex+Sp zkratkou tunelem).
Tu ostudu skrz Hranice bych raději variantou „D“ 2-tunelem východně od Hranic. Ale i varianta „C“ podél Palač. spojky má smysl. Nebo opět „D“ ve variantě s 1-kolejným tunelem po vzoru JZ Čech = když nevychází rychlá 2-kolejka, dáme jednu kolej a udržíme rychlost. Tunely budou krátké a moderní systémy zvládnou míjení Ex+Sp na 2-kolejném úseku. Os+náklad od XY tun může po staré, podle ekonomiky.
Doufám, že po opravě se zavedou spoje směrem na Slovensko a dál na východ. Přijde mi že větší města jako Vsetín a Valašské Meziříčí mají hrozné spoje na Slovensko. Valašský expres končí jenom v Púchově kde musí složitě přestupovat ak tomu tam EC jezdí co 2 hodiny. Také je zbytečné aby EC/SC Košičan jezdil přes Ostravu a Těšín, protože na 280 v novém úseku Hranice – Valmez je rychlost pro naklápěcí soupravy 160 a pokud by tam jelo pendolino, tak by byla časová úspora 10 – 15 minut. Provoz na této trati je malý a je zbytečné aby EC končilo… Číst vice »
To by musel někdo na Slovensku objednat. A k tomu nedojde.
Vím, že za to mohou Slováci ale až bude Žilina hotová, tak by mohli objednat Valašák aspoň do té Žiliny.
Můžete prosím upřesnit, jak moc složitě se musí v Púchově přestupovat?
Musí se občas jít podchodem
Pokud to člověk zasekne v hospodě na druhé straně od nádraží, tak to občas je složitější než se zdá 😀😀
Na přestup pouze 5 minut ( směr Žilina). K tomu může mít Valašský expres zpoždění a už se nestíhá přestoupit.
To chápu, ale dá se to jednoduše popsat rizikem ztráty přípoje.
Pod „složitým přestupováním“ si lze spíš představit chůzi labyrintem provizorních cest a schodů při nějaké stavební činnosti ve stanici, jako byla např. v Žilině.
EC/SC Košičan jezdí přes Ostravu, protože tím pádem se Slovenskem spojuje velkou moravsko-slezskou aglomeraci, kterou spojuje i s Prahou. Není úplně logické, aby to jezdilo přes Vsetín a ValMez, které mají dohromady 50 tisíc obyvatel, když to může přes Ostravu obsloužit 20x více lidí.
R 124/ 125 Kočičan jezdil přes Havířov už za staré doby.
Důvodem bylo spojení velkých průmyslových měst v Česku se zdroji pracovní síly na Slovensku.
Tento efekt by se vedením vlaku přes Střelná/ Strelenka naprosto ztratil.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/1981-1982/1981-1982_strana_628-631.pdf
Letos už dálkové vlaky přes Púchov jezdí každou hodinu.
Myšlena linka Bratislava – Košice.
Sice to nesouvisí přímo s tímto úsekem trati 280, ale věděl by někdo jak to bude v Hustopečích se zabezpečovačkou? Je tam výluka, mění se výhybky na zhlaví.
Dojde i k peronizaci a zřízení bezbariérových přístupů nebo se na to na trati kde aktuálně běží již 4 stavby vybodnou?
V jaké stavbě byste to chtěl dělat v sanaci náspu, cyklické opravě nebo v rámci konverze?
Investice k investici, tak v rámci konverze. Nicméně se ukazuje, že některé stavby na železnici lze zvládat levněji a přímo s firmou, která by jinak dělala subdodávku. Ve výsledku jde tedy jen o časovou koordinaci.
Myslím ze na síti SŽ existuje stovka stanic které jsou důležitější než perony v Horní Lidči.
Třeba Batelov
Např. Příbram nebo Písek.
A jako zvýšení rychlosti nic? Proč mám ten pocit, že se zase jen projektují vrt sny. A v konvenční síti se pak dělají nesmyslné, nikam nevedoucí předražené kroky.
A co že tama jezdí za expresy??
Nu, třeba ten Valašský.
A na trati ČB-Protivín-Písek jezdí, prosím, jaké expresy? Já jenom, že ji modernizují na „jen“ až 200km/h a expresy jsou zjevně hlavní podmínka tak se ptám, děkuji
Souhlasím, absurdní by typicky byla situace na sever. konci 280. V Hranicích udělají terminál VRT, spádový pro 300tis.+, ale že lidi pojedou skrz Hranice, klikatící se tratí 280, rychlostí 60km/h? Jak chtějí ty lidi do VRTek dostat? Takto člověk vezme raději auto, ale než jet směr terminál vezmou to lidi zrovna už směr cíl.
Pod VRT Morav. brána píší, že přeložka okolo Hranic bude a na 160km/h – dle diskuze o Protivínu JČ bych měl napsat „pouze 160km/h“, ale za mě dostačující. Zná někdo ZS této přeložky, SŽ ji slibovala už 2019 a dosud nic.. již brzy?
Chápu, že je potřeba tratě opravovat, a že vlaky při opravách překáží, ale zavřít hlavní dvoukolejnou trať kompletně na 10 měsíců je mazec. Osobka si poradí, tam místo vlaku pojedou autobusy. Ale co nákladní vlaky? S těma už nikdo nepočítá? S takovým přístupem se nedivím, že nákladní doprava na železnici jde do kytek. Vozit náklad po kolejích začíná být za trest.
Pokud potřebujete kompletně opravit násep, tak to jinak než úplně zavřít nejde.
No dvoukolejně to tama už právě částečně nejde… tak počkat až to nepůjde ani jednokolejně?
V roce 2021 to úplně zavřeli na 2 roky mezi Brnem a Blanskem a nějaké protesty se nekonaly.
Aktuálně se tam jezdí už více než ok jednokolejně, s tím že svah je 24 hodin denně monitorovan a pri jakékoliv změně by ta trať byla okamžitě uzavřena. Jen úplný magor by opravu takoveho svahu dělal za provozu.
Dvojkolejně se nejezdí 2 roky. Ujel svah.
Vytížená trať vypadá fakt jinak. Asi z redakce tam nikdy nikdo nebyl.
Jen se obávám, ze po tom všem bude sice hotovo, ETCS, koverzováno, avšak náklad tudy neprojede co je rok dlouhý, neboť to radši všichni naloží na kamion. Již dnes totální bída co se týká nákladní dopravy.
Celý rok tam nic neprojede. Co tam teda dělal ten náklad v Hustopečích a proč se všichni probíjeli přes Bystřici, když tam nic nejezdi?
Že by DEZA?
Jezdí tudy i mj. nákladní vlaky z automobilky Kia-Žilina. Jezdilo by možná i více, nebude právě ta jedna kolej, resp. neschopnost zvýšit traťovou rychlost aspoň na těch rovnějších úsecích důvod, proč fabriky volí kamiony, tj. rychlejší a ve výsledku kapacitnější?
SŽ by měla, když mění kolejnice, pražce i zemní tělesa, aspoň o 10-15km/h zrychlit trať, pomůžou i atraktivitě osobky. Nebo to chceme po SŽ moc?
Rychlost na trati se zvyšuje, v některých úsecích tratě 280 dokonce o 60 km/h. Zrovna na této trati se oproti jiným zvyšovala na hodně místech.
Takže pro ty co rádi plivete na SŽ a Fialu jako na viníky všeho máte zrovna tady smůlu.
Kde je dnes konec nákladnímu vlaku Púchov – Hannover s novými pneumatikami?
Vzpomínejte…
Tak snad už dojel do cíle… 😀
Ta bída je hlavně na straně neochoty některých slovenských dopravců, z důvodu sklonových poměrů (přes Čadcu se problém přenese na české dopravce) a neochotě spedicí zaplatit zvýšené náklady.
Je dvojkolejka vůbec potřeba? Viděl jsem studii kde vyšlo že ekonomicky by dávalo smysl vzhledem k intenzitě provozu trať za Vsetínem zjednokolejnit.
Nechcete rovnou zeleznici zbourat a na jejim miste postavit 20proudovku „dalnici“? One more lane will fix traffic forever!!111jedna
Případně čtyřproudou směrově oddělenou cyklostezku s velkými odpočívadly a dobíjecími místy zdarma
Uhodil jste hřebík na hlavičku. Dálnice v této oblasti chybí, kdežto trať svými nevýkony neoslní. Vznikla jako strategická spojnice Moravy a Slovenska v rámci společného státu. Což dnes není absolutně potřeba. Stejně jako Veselí nad Moravou – Nové Město nad Váhom ze stejného období. K prdu.
Pro mínusáky: Kde je dnes konec rychlíkům Brno – Trenčianská Teplá? Na obsluhu Sp Vsetín – Púchov by stačila místo rychlíku regionova. Ale nikdy se to tak nedělalo.
To si pletete odbočku na Val. Klobouky a dále k tarahůnum. Tam to dává větší smysl. Oni taroši si s tím umí poradit.
Proč?
To je bohužel pravda.
Žilina není žádná metropole a když navíc dopravci logicky preferují Mosty u Jablunkova, tak poloprázdný pětivozový expres jednou za dvě hodiny je asi maximum. Regionální doprava vzhledem k řídkému osídlení regionu taky nic moc.
Vzhledem ke směrům nákladní dopravy opět hlavně Jablunkov.
Když tu podobné experimenty bezu už 5 let tak vlak tudy prohnat je opravdu jen pro nadšence.
Teď někdy se blíží v podstatě uzavírka Kuty – Bratislava. Už teď jezdí dopravci odklonem přes Rakousko. A to nezačala akce Čadca – Kysuc.
A právě proto je potřeba dát tuhle trať dopořádku, ať je alespoň jedna fuknčí a spolehlivá.
Pointa je, že samozřejmě dvoukolejně.
Už roky to není Jablůnkov, ale Návsí.
Hlavně Jablůnkov to nebyl nikdy (ani nevím, proč je tento patvar tak populární).
To vám ale zcela chybí kontext.
Valašský expres i jeho předchůdci – Vsacan a Bečva – jezdívaly celkem slušně zaplněné, protože ta trať je pořád časově konkurenceschopná a umožňuje přípoje z jihozápadu Slovenska.
Jenže posledních pět-šest let se tam dělá všechno pro to, aby lidi necestovali – EC zkrácené do Púchova, prodloužené jízdní doby, osekané ranní spoje, NAD… mezitím Ex1 i RegioJet přes Ostravu často narvaný.
Samotné zkrácení do Púchova vcelku koreluje s rozkopaným Púchovem i Žilinou.
ZSSK nemá zájem ten pětivozový vzduchovozič tahat z Půchova do Žiliny mimo objednávku MD a MD to neobjedná, protože k obsluze Pováží je to k prdu.
Umožnilo by to Ex nezastavit Púchov + Považská, což je pro SK vnitro dost silný přínos. Mimo jiné by to omezilo volání po nesystémových úkroků směrem k IC, protože pro východ už by časová úspora z průjezdu „projetelného“ byla malá.
Ono to bylo docela využívané pro vnitrostátní cesty Púchov-PB-Žilina, ovšem to bylo před zahuštěním vnitrostátních spojů, takže dneska je tam sdružený interval 30 min (Ex+R+Os).
Přičemž ty Ex tam ale zastavují zjevně nesmyslně a řekl bych, že důvod je v tom ukončení Ex2.
Jenže doba se změnila a poptávka po cestách z (východního) Slovenska už není a nikdy nebude co bývala. A dopravci se nebudou vyhýbat třetímu největšímu městu v ČR jen proto, aby to mohli vzít o trochu kratší trasou přes území nikoho. Buďme rádi za ty Valašské Expresy – které by také mohly být ukončené už ve Vsetíně.
To by pěkně zavařilo lidem kdyby končil express už ve Vsetíně. Jedině by museli udělat osobák Vsetín-Púchov aspoň. Valašský express bych spíš nazval rychlíkem s jeho počtem zastávek, však asi chápu důvod pro naplnění kapacity vlaku. EC221 by neměl končit v púchově skrz to že pokud člověk cestuje na východ tak přestup na EX631 v Púchově je tragédie, nonstop je přeplněný studenty kteří cestují do Žiliny. To ale nikoho asi nezajímá že se ve vlaku nedá hnout a lidé pomalu stojí i mezi dvouma vagóny
A kdo by asi tak na ten východ cestoval, když na Slovensku ubylo 40% českých turistů?
Třeba stovky tisíc Slováků žijících a pracujících v ČR. Případně další miliony Čechů a Slováků co mají rodinu v obou zemích?
Můžete prosím upřesnit, kolik milionů obyvatel Česka a Slovenska má podle vás rodinu v obou zemích?
221 taky v Púchově nekončí
Pardon zaměnil jsem spoj 😅 myslel jsem EC129 a EX627 tam je ten přestup hroznej, hromada lidí co musí vystoupit v Púchově musí přestoupit na přeplněný Tatran kde se pomalu nedá být
O existenci Trenčína jste se dosud nedozvěděl…?
Zaměňujete příčinu a důsledek. Těch pár let, co existoval plnohodnotný hodinový proklad Ex1/Ex2 až do Žiliny, to opravdu motivovalo k cestám. A protože mezistátní jízdenky byly často vystaveny univerzálně pro obě trasy, ujetí přípoje v Žilině obvykle znamenalo jen krátké čekání.
Je samozřejmě otázka, zda se ještě poptávka vrátí, pokud se nabídka obnoví. Na ostatních trasách tomu tak nicméně obvykle bývá.
To byly kdysi dva náhodné výstřely během dne, dnes fungujeme v taktu. A tenkrát se jezdilo více za rekreací na Slovensko, protože byla levná a cenově dostupná.
I pred presunutím prípoja do Púchova namiesto Žiliny bol ten prípoj príliš neistý – niekedy 10 minút, niekedy hodina a pol, podľa toho, koľko meškal Valašský expres. Zvlášť obľúbený som mal pred 20 rokmi ten adrenalín, či zo Vsacana stihnem v Žiline Považan, alebo budem dúfať, že bude v povinne miestenkovom IC voľné aspoň nejaké miesto. Aby sa to „spopularizovalo“, bol nedávno prípoj na východ zmenený na hodinu. Trochu to vylepšili slovenské rýchliky po hodine, ale kto raz presadol do auta, tak sa do vlaku hneď tak nevráti.
Tak on tam v určitých letech jezdil i Detvan, Laborec, Vihorlat, Hornád. Na té trati jezdilo denně 4-5 R/Ex a byly většinou rychlejší než vlaky přes Bohumín, ale pomalejší než Košičan přes Havířov. Ale jejich výhodou bylo, že často ze Žiliny pokračovaly dál do Košic, Martina, Zvolena.
Wtf? Žilina, dnes už po Bratislavě a Košicích třetí největší město SK, zároveň nejdůležitější uzel na severu. Druhá blbost. Poloprázdný expres? Možná v nepopulární časy (první/poslední spoj dne) apod., tj. jako všude. Právě proto, že pobere Žilinu, zalidněné Pováží a další jezdí často plný, zejm. studentů, neboť jede Žilina-Olm-Pce-Praha, v plánu je protažení do Plzně. Asi nevíte, že mimo Pendolina jezdí Žilina-Olm nejrychleji a bude dál zajímavější, nebudeme-li svědky modernizace +0km/h rychleji Nevím, zda Vám dál reagovat, když píšete bez povědomí. Zkuste si porovnat Jesenicko či příhraničí jižně či i západně od Prahy, Valašsko je sice blízko hranic, ale zalidněné… Číst vice »
Trať mezi Vsetínem a státní hranicí dostane:
– rozsáhlou OPRAVU,
– instalaci ETCS,
– změnu napájení na střídavý proud.
Za modernizaci lze považoval ETCS a 25kV, nikoliv však opravu sesouvajícího se traťového tělesa.
Není, třetí je pořád Prešov (i když se ten rozdíl pomalu snižuje).
Žilina sice není žádná metropole, ale je to krajské město s 80 tis. obyvateli, školami, průmyslem, železničním uzlem s tratěmi do tří hlavních směrů – Bratislava, Košice, Bohumín/ PL.
Problém je v tom, kolik potenciálních uživatelů mezi Hranicemi/ M. a Žilinou je u „horní varianty“ přes Ostravu a „spodní varianty“ přes Valmez. Porovnání obou tras napoví, která trasa a proč bude objednateli dálkových vlaků, nebo osobními dopravci na své riziko, preferovaná.
Pokud se Zlínský a Žilinský kraj dohodnou a podaří se jim přesvědčit slovenské MD, tak si tam mohou nějaký taktový regionální vymeták zaplatit.
Ekonomický se vzhledem k intenzitě provozu nevyplatí 75% silnic, přesto nevidím, že by se bouraly.
Na ty procenta jste přišel přesně kde a jak?
A co nabídnete místo těch 75 % silnic, chodníky a cyklostezku … i pro zemědělské stroje?
Opravdu nevyužité cesty nemusíte bourat, příroda si je vezme sama. A to až tak, že cizí ani nepozná, že tohle byla cesta.
V případě výluk je na jednoklejkách náhradní autobusová doprava, to zrovna výhodné není.
V případě odklonů se ta trať hodí.
By mne zajímalo kdo by takovou studii platil? Nesmíte si tolik vymýšlet. Dělat studií na to něco nemít je dobrej vtip.
Jednou jak byla výluka a úsek byl jednokolejný mezi Vsetínem a Horní Lidčí tak vlaky často nabírali zpoždění, protože se vlaky nestihly křižovat.
vlaky nabírali x vlaky nestihly???
V budoucnu jak bude hotová Žilina tak se plánuje tudy vrátit košičan, takže provoz by byl vytížený
Nebo deelektrizovat. Nákladní vlaky 0, osobní v dýzlu a rychlíky vozí vzduch.
Dezu do Hanisky a Vojan, škodovku na Ukrajinu, výměnné nástavby z Michalovců a z Budkovců, uhlí do Žiliny, sklářský písek do Nemšové, strusku z Čierné .T a z Hanisky do Blažovic a Hranic, a Kiu z Tepličky budete vozit kudy? Občas jede i z Dezy Srbsko, úvratí v Púchove.
Máte studii? A mohli bychom ji vidět? Jinak to není směroplatný.
Je. A dvoukolejky jsou z principu potřeba všude tam, kde MD objednává dopravu a na dalších spoustě míst.
V tom případě bych zjednokolejnil trať Bohumín – Žilina.
Podobně dlouhé uzavírky jsou pro mne nepochopitelné. Dříve by tu trať za tu dobu postavili novou, v nové stopě.
Stavět novou trať v nové stopě je rychlejší, než rekonstruovat (to platí obecně, ne jen u železničních tratí).
A dojde i na modernizaci žst Horní Lideč? To jest nějaké širší a vyšší nástupiště?
Na Horní Lidči je taková frekvence cestujících, že je nutné budovat široká nástupiště? Vyšší snad. Širší nástupiště vždy znamenají redukci kolejiště, prakticky vždycky na úkor kolejí pro nákladní dopravu.
S tímto tempem konverze se stejnosměrného snad nikdy nezbavíme. Poslední a jediná změna byla už před více jak 3 lety.
Je nějaký praktický (krom legislativních) důvod, proč není konverzce až k nejblížšímu uzlu, tedy Hranici n. M.?
A ten údajný legislativní důvod je jaký?
Tím jsem myslel nějaké případné povolení (jestli na konverzi není žádné třeba tak se omlouvám).
Především plánovaná modernizace úseku Vsetín-Valašské Meziříčí včetně žst. Nedává smysl tam udělat konverzi a pak to celé rozkopat.
Právě, že dává. V rámci konverze by se udělaly nové sloupy a pak se jen hrabalo v trati do trakce by se nesahalo a mohlo výt AC až k vjezdu do Hranic. Právě těmito odklady až někdy se nikdy konvereze nedotáhne. Přesně jako Slovensko – nové Humenné a protože měly strach, že 2x za rk pojede něco do Vojan rakaněm 183, tak se to rovnou neudělalo jako ostrovní AC. Ostrovní AC dělají ve Francii, když se dělá reko, tak se přepne co jde.
Uveďte prosím příklad něčeho přepnutého v té Francii.
Jenže ten proud nejde jen do drátů a pak do lokomotivy, ale z lokomotivy zpátky do napájecí stanice pomocí kolejí. A tam jsou různé kolejové obvody staničního zab. zařízení, tra´tového zab. zařízení, zabezpečení přejezdů atd…Proto se to dělá při modernizaci, protože všechny tyhle věci se musí vyměnit.
Při (velkých) reko stanic se hýbe s osami kolejí i polohou výhybek a podpěry TV jsou potřeba v jiných místech. Trefit trakcí polohu dnešních i budoucích výhybek se dá v nějaké staničce o pár kolejích, ale ve Valmezu si troufnu tvrdit, že by to bylo skoro nemožné. Navíc s konverzí je potřeba vyměnit kabelizaci za stíněnou a to zase nemá cenu dělat, když se v rámci stanice bude dělat komplet nová zabezpečovačka.
Ono je potřeba položit si otázku, kolik tratí se stejnosměrem konvertovali v Itálii, Francii, Nizozemí, Belgii, Polsku v Lotyšsku a Španělsku? A další otázka zní, jestli vrážet 2 miliardy na konverzi do naprosto bezvýznamné dvoukolejky na Valašsku?
Je potrebné sa spýtať, v koľkých z týchto krajín majú polovicu štátu s DC, druhú s AC a fúru stykových miest medzi tým.