Hlavní trať na Slovensko čeká desetiměsíční uzavírka. Projde opravou i změnou trakční soustavy

K přerušení provozu na několik dnů dojde už letos, hlavní výluka začne v únoru.
Správa železnic na příští rok uzavře na deset měsíců jednu z hlavních tratí mezi Českem a Slovenskem. Vytížená trať mezi Vsetínem a Púchovem projde rozsáhlou opravou, instalací evropského zabezpečovače ETCS a také změnou napájení na střídavý proud.
Vyplývá to z informací na stránkách Správy železnic, z výlukového plánu i odpovědí poskytnutých manažerem infrastruktury.
V úseku začíná příští týden jedna z velkých akcí, která potrvá až do konce příštího jízdního řádu. „Nejdelší omezení se plánuje příští rok, kdy nebude možná jízda vlaků od poloviny února do poloviny prosince,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Důvodem této akce je zjištění průběžného monitoringu, který ukázal, že svah se oproti původním předpokladům pohybuje v širším území. „Neodkladný zásah umožní na důležité spojnici se Slovenskem obnovit bezpečný dvoukolejný provoz a zároveň ochránit okolní území,“ dodal Gavenda. Kvůli nestabilnímu svahu nedaleko stanice Horní Lideč mohou vlaky jezdit pouze po jedné koleji.
Stavbaři nyní zahájí stabilizaci svahu na více než kilometr dlouhém úseku, kde opakovaně docházelo k posunům koleje. Provedou sanaci zemního tělesa, vymění kolejnice a pražce a zajistí odvodnění trati. Práce potrvají od příštího týdne až do léta 2027. Zakázku za 338 milionů korun získala společnost Rataela.
Kromě výluky v příštím roce dojde k přerušení provozu ještě letos: od 22. do 27. října a následně v termínu od 2. do 9. prosince.
Konverze za téměř dvě miliardy korun
Správa železnic spojí tuto akci s dalšími. Běží již práce na cyklické obnově trati z Horní Lidče na státní hranici, současně už dříve zadala Správa železnic práce na konverzi napájecí sítě ze Vsetína na státní hranici ze stejnosměrného na střídavý proud. Práce proběhnou příští rok. Zakázku získalo na konci roku 2023 sdružení firem Elektrizace železnic a AŽD Praha za 1,941 miliardy korun. Jde o stavbu v režimu Design & Build, kdy vítěz zajišťuje i projekt.
V souběhu s nimi má dojít současně k rekonstrukci zbývajících částí tratě mezi Vsetínem a slovenskou hranicí. Na tu ještě nebyla vypsána soutěž, plán oprav s ní ale počítá. Během příštího roku dojde rovněž v tomto úseku k instalaci evropského zabezpečovače ETCS. Podle Národního implementačního plánu má dojít k zavedení výhradního provozu od roku 2027.
Dalších 21 km pod střídavým proudem. Proměna trati na slovenské hranice získala povolení