Hlavní nádraží nebo Svinov. Rychlovlaky by měly podle ministra zastavovat v Ostravě na jednom místě

Stanice Ostrava hl. n. projde kompletní rekonstrukcí. Nástupiště ve směru na Bohumín budou nově 420 metrů dlouhé a zastřešené centrálním zastřešením. Pramen: Správa železnicStanice Ostrava hl. n. projde kompletní rekonstrukcí. Nástupiště ve směru na Bohumín budou nově 420 metrů dlouhé a zastřešené centrálním zastřešením. Pramen: Správa železnic

Ostravský primátor předpokládá využití obou nádraží.

V Ostravě řeší složitou situaci s budoucností zastavování vysokorychlostních vlaků. Roli důležitého železničního uzlu tam tvoří jak železniční stanice Ostrava hl. nádraží, tak Ostrava-Svinov. Prakticky všechny dálkové spoje dnes zastavují na obou nádražích, což se možná s příchodem vysokorychlostních tratí (VRT) změní.

Ministr dopravy Martin Kupka deníku Zdopravy.cz řekl, že jde o záležitost, kterou jeho úřad musí a bude řešit v úzké vazbě na ostravskou radnici a její přání.

„Samozřejmě je žádoucí, aby zastavování vysokorychlostních vlaků bylo v jednom místě, a to zcela logicky. To, jakým způsobem upřednostní město Současnou stanici Ostrava hl. nádraží nebo Svinov, bude předmětem debat,“ dodal Kupka.

Ostrava jako významné dopravní centrum

Město Ostrava je s projektanty a zástupci Správy železnic, s nimiž spolupracuje na přípravě VRT a jejím průběhu Ostravou, v úzkém kontaktu. Potvrdil to ostravský primátor Jan Dohnal, podle kterého dává smysl, aby byla pro provoz VRT využita obě nádraží.

„Nelze jednoznačně definovat, které ze dvou jmenovaných nádraží na trati VRT ve městě bude pro zastavování vlakových souprav primární. V současnosti v rámci týmu připravujícího VRT, viz výše, je předpokládáno, že pro provoz vysokorychlostní trati budou využita obě nádraží možná odlišně v různých směrech. Ostrava je natolik významným dopravním centrem, že uvedené dává smysl,“ uvedl Dohnal.

Modernizace celého ostravského železničního uzlu

Jak Dohnal dodal, současně je připravována také modernizace celého ostravského železničního uzlu, která město posune mezi významné a moderní železniční uzly. Aktuálně se počítá se začátkem prací nejdříve v roce 2028. Jde o roky odkládanou stavbu v hodnotě 25 miliard korun.

„Město má za sebou investici státu do rekonstrukce nádraží ve Svinově, v návaznosti na tuto byl upraven i přednádražní prostor a přestupní terminál na městskou hromadnou dopravu. Hlavni nádraží čeká rekonstrukce a reorganizace dopravy v návaznosti na zmiňovanou modernizaci železničního uzlu a stavbou VRT. Město současně, a v koordinaci se Správou železnic, řeší a projektuje také přednádražní prostor a zásadní změnu přestupního terminálu na městskou hromadnou dopravu,“ uzavřel Dohnal.

Tagy ostrava Ostrava hl. n. Ostrava hlavní nádraží Ostrava-Svinov uzel Ostrava VRT vysokorychlostní tratě Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR železniční uzel Ostrava
321 komentářů