Hlávkův most čeká důkladná kontrola za desítky milionů, kvůli velké opravě
Jeden z nejvytíženějších mostů v Praze čeká v příštích měsících důkladné zkoumání, které rozhodne o jeho další budoucnosti i případném
Jeden z nejvytíženějších mostů v Praze čeká v příštích měsících důkladné zkoumání, které rozhodne o jeho další budoucnosti i případném omezení provozu aut či tramvají. Součást pražské magistrály je jedním z mostů, u kterého Praha počítá s rekonstrukcí.
Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) vypsala veřejnou zakázku na kompletní diagnostiku mostu. Její odhadovaná hodnota je 48 milionů korun. Po vítězné firmě chce TSK návrh možností, jak most opravit s ohledem na jeho památkovou ochranu.
Vypracování studie má předcházet důkladná analýza stavu mostu. Kvůli ověření statických vlastností má například vítězná firma umístit do mostu teplotní čidla, která budou devět měsíců sledovat zatížení. Současně budou z mostu odebrány vzorky ke zkoumání stavu konstrukce. „Předmětem díla je stanovení zatížitelnosti a zhodnocení jednotlivých prvků konstrukce ze statického i korozního hlediska. Cílem je prověřit možnost oprav ve smyslu proveditelnosti, použitelnosti, životnosti nebo případného zásahu,“ uvedla TSK v zadávací dokumentaci.
„V tuto chvíli jde o získání, co největšího množství technických údajů o konstrukci mostních objektů, které jsou předmětem budoucí opravy, protože do té doby musíme tyto objekty spravovat, udržovat a starat se o ně, aby zůstaly provozuschopné. Porovnáme-li to s Libeňským mostem, tam se na základě diagnostiky podepřely některé části mostu a byl zachován provoz,“ řekl mluvčí TSK Petr Jansa.
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek tvrdí, že zatím uzavření mostu nehrozí. „V prosinci proběhly na Hlávkově mostě zátěžové testy. Ty dopadly pozitivně a umožnily zachování dopravy na mostě včetně tramvají. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by most musel být náhle uzavřen,“ řekl Dolínek.
Most není možné opravovat hned ani kvůli tomu, že se v této oblasti buduje nový kolektor pod Vltavou, který bude dokončen až letos na podzim. Bez jeho dobudování není možné s opravou začít.
I když jde názvem o jeden most, ve skutečnosti se skládá ze čtyř různě starých mostních konstrukcí. Dvě byly postaveny před první světovou válkou, další dvě doplněny při rekonstrukci na přelomu padesátých a šedesátých let.