Historický provoz na Kolešovce končí, kraj už neposlal dotaci
Lokomotiva 354.7152 na Kolešovce. Foto: Jan Blecha
Podle KHKD by při současné úrovni nákladů parní vlaky nezachránila ani dotace v původní výši.
Podle KHKD by při současné úrovni nákladů parní vlaky nezachránila ani dotace v původní výši.
Toto vedení Středočeského kraje se chová tak, že KNV před rokem 1989 byl selankou. Rušit a rušit. Právě jsem se vrátil z polského Slezska, kde se obnovují tratě po 25 letech po zrušení. Vlaky na obnovené trati do Bielawy i Sobótky zcela plné a to hlavně mladých lidí. Stejně tak Wolsztyn provozuje denně parní vlaky, pouze 8 dní v měsíci nejezdí z důvodu údržby parní lokomotivy. Běžné sucho tam nikdo neřeší, jen extrémní, navíc v celém Polsku je kolem všech tratí protipožární bezpečnostní opatření- zorané pásy v lesích. Zde týden neprší a už krajští hasiči plní zadání kraje- hlavně poškodit… Číst vice »
Kolešovka jako symbol renesance železnice a k tomu spiknutí hasičů, tak tomu říkám diagnóza.
A jakou dg máte vy?
Srovnáváte nesrovnatelné. Bielawa má 30.000 obyvatel. Které srovnatelně velké město v Česku přišlo poslední roky o železniční dopravu?
Neznáte patrně Polsko, tam jsou zcela jiné relace a jiné myšlení.
Polské myšlení, to by nám tu ještě chybělo…
Právě že znám. Proto píšu, že srovnáváte nesrovnatelné.
Si první otevřete alespoň mapu a podívejte se jak to tam s tratěmi je. Kolešovka je nějaká buď nedodělaná trať, nebo bývalá vlečka. Jediná obec která nemá dostupnou jinou dráhu jsou tam Kolešovice. To že na takové trati nebude jezdit vlak je opravdu hrůzné, ďábelské, vpravdě Beechingovské!
Patrně nevíte, že se tam pravidelně nejezdí již od hejtmana Bendla (ODS) od roku 2006. Nejprve si něco zjistěte pak pište. Není to žádná „nedodělaná trať,“ tato trať byla navíc postavena již v roce 1883 o mnoho let dříve než trať Rakovník-Louny(1904). V letech 1938-1945 patřily navíc Kolešovice do Říše. Byla zde jazyková hranice. Trať byla ve své důležitá odbočka z Buštěhradské dráhy Praha-Chomutov. Na trati jezdily až do roku 1993 smíšené vlaky, ty pak byly zrušeny, následně zrušeno výpravní opraávnění do Kolešovic a Kněževse, tím byla zlikividována nákladní regionální doprava, ač v té době existovala. Následně došlo k redukci… Číst vice »
má pravdu,předsedo…ony tyhle akce nikdy nebyly žádná levná záležitost!.natož v dnešní době a to vím o čem mluvím.cestující vždy už vidí jen ten konečný produkt,sednout si a jet,ale to,co tomu předchází!…to už nevidí nikdo.a to to plno lidí dělá zadarmo..ve vlastním volném čase.
Středočeská věrchuška STAN & Co., co jiného čekat…
A všichni, co nikdy té věci nepřispěli, často ani nedočetli váš článek do konce, budou psát nápady, jak by to mohlo jít jinak…
Vzpomínám, jak jsem seděl mezi paní ředitelkou Hnulíkovou a Jardou Křenkem, když podepisovali smlouva o zajištění první sezóny.
Je mi smutno, ale jak nám středočeský volič ustlal, tak si lehnem.
Kolik by muselo být jízdné, aby byla alespoň černá nula?
Kolik by muselo být mýtné, aby se rentovala cyklostezka?
a kolik by muselo být mýtné aby se rentoval chodník?
Chodník slouží všem. Cyklostezka nikoli, plácáte kraviny.
Úplně to nepatří do této diskuze, ale na tyto nesmysly nelze nereagovat. Mýtné na cyklostezkách by bylo rozhodně řádově nižší než za silnice či dálnice. Přesto bych trapných 1500kc ročně zaplatil, pokud by vzniklo něco jako dálniční síť cyklostezek bez chodců. I když by realizace stezky i zásah do krajiny byly nesrovnatelně levnější a menší. Doufám, že už je vám jasné, jak směšně nízké mýtné dnes platí auta, čímž všichni úplně stejně (ne)dobrovolně dotujeme motoristy. . .(P.S. ta podpora stran veřejných rozpočtů je velmi zhruba asi 10x vyšší ve prospěch motorismu oproti cyklodopravě, myšleno samozřejmě proporčně, nikoliv v absolutních číslech.)
„Vše má být zadarmo. Včetně zdravotnictví. “
Bohužel se s tímto myšlením daleko nepohneme. V Itálii je běžné, že se za zimní běžecké tratě platí vstupné. U nás máte celé Jizerky zadarmo, zkuste to zpoplatnit…
V ČR není zdravotnictví bezplatné, ale funguje na principu povinného pojištění.
Jazda pary by bola nakladná + riziko zakazu jázd. Ale nasadit tam omnoho ekonomickejsiu 810 alebo M131 by šlo? Za polovicnú sumu by tam bol aj pocet jazd väčší.
A přitáhne to lidi stejně jako pára? Nemyslím si. To už spíš najít nějakou zajímavou dieselovou lokomotivu a jezdit s tou.
S 810 by asi neuspěli. Proč platit za něco, co je leckde v běžným provozu ?
Poslat tohle k šipku, kvůli chybějící dotaci pár set tisíc, je zhovadilost na desátou. Za průměrný raut k jakékoliv větší akci se dá řádově stejně. Obdobně za různé tzv. Historické slavnosti etc.
Opravdu, ať jdou na kraji do jetele!!!!!!!
Klídek, ať vám nerupne cévka, pak už se šukafonem neprojedete.
Čechácku, mne cevka nerupne. Ale vy zalknete vlastní zlomyslnosti.
Potřebují prachy zakázky pro své kámoše. Křenek není kámoš, neumí krást a odklánět…
Asi se to většině líbit nebude, ale trať zrušit, koleje do šrotu či k jinému využití, pražce jako dar Ukrajině pro budování normálního rozchodu a z železnice cyklostezku.
Pro daný mikroregion to přinese víc turistického ruchu. Evidentně se tam turistická železnice neuživila – konkurence a lepší máme jinde dost.
A Vojtěcha poslat do huti
Kraje a stát tu nejsou od toho, aby financovaly šotouškům jejich záliby.
Kraje pouze do neprůhledných finančních toků drolí peníze daňových poplatníků, které jim další drolič v podobě ministarstva financí přeposílá. Zrušme kraje, bude na vše … zrušme úředníky bud ještě více ..
Souhlasím a vámi. Cyklostezky ať mají mítné a uživatelé si je platí. A ty eurorozhledny předražený a cesty nad korunami stromů bych dal do toho šrotu a zevřel ty, kteří z daní přispěli na jejich výstavbu.
*mýtné, njn
Nejsou tu ani od toho aby platily ruzne jiné věci. Např.domovy sociální péče rozhodně mohou fungovat zcela komerčně. Sice na to skoro nikdo nebude mít, ale jde to. A proč bych já že svych daní nějakou blabolivou babku v ustavu dotoval.
Logika stejna, že? Ale už to nezní tak hezky jako žádné hračky pro sotouse.
Takže i vy do jetele
Fakt srovnavate celospolecenskou potrebnost domova duchodcu a zeleznicni trate s turistickym provozem?
A záliby jiných dotovat mohou a mají?
Já to četl že jej chcete poslat do hnutí. Tam by asi zapadl, ne? 😉
Hutě jsou zavřeny, doly jsou zavřeny, jedině do čistírny odpadních vod do Bubenče
Utonutí v aktivační nádrži nepřeji ani nejhoršímu nepříteli.
Ano hnutí či hutě, vše stejné
Zrušenie trate a zrusenie prevádzky na nej sú dve rozdielne veci. To prvé je spravidla už nevratné.
Loni jsem kolešovku nestihl, chtěl jsem tam jet letos. Smůla.
Provoz parních vlaků na Kolešovice jsem považoval tak trochu za úlet. Daleko více lidí by je využilo mezi Lužnou a Rakovníkem.
Že by KHKD nejezdilo kolem svého muzea, ale Tebe nebo Jeteliny, páč vy jste osvícení? Četls to do konce? Jsou na Pardubickém kraji pitomci, že jim jezdí Němka KHKD v Žamberku?
Ale nevadí, každý má jiný názor, tak se Tě zeptám: Není náhodou úplně na nic znovustavět/prodlužovat za těžké prachy trať v Zubrnicích, když do Kolešovic existuje? Řekneš svým kolegům do očí, že dělají pitomost a navedeš sponzory, ať podporu zastaví, že je třeba šetřit?
Tak to může KHKD zkusit udat jinde. Třeba Liberecký kraj avizoval už dopředu, že chce jezdit v létě Martinice – Rokytnice každý víkend s párou. Tak se teď KHKD docela nabízí.
Kolešovky jako turistické trati je pochopitelně škoda, hlavně pro případnou návštěvu KHKD muzea. No já myslim, že klidně i tim Hurvínkem by jim tam nějací lidi jeli, a nějaké sponzory by snad také sehnali.
20 let něco děláte a na důchod půjdete jinam něco zkoušet a pak zase třeba po volbách jinam? Tu expozici z Kněževsi si vezmete s sebou nebo budete na obou místech zároveň? Víte kolik času tomu dali ti lidé zdarma, bez platu?
Neberte to ve zlém, ale jste dost mimo realitu…
Škoda. Letní Kolešovka byla takovou hezkou tradicí, byl jsem tam vloni a byl velmi spokojen, milý personál, pěkný vláček, s občerstvením… hodnotit úspěšnost projektu podle covidových sezón je prostě nefér (stejně jako podle těchto let hodnotit provoz na jiných běžných tratích). Myslím, že kraj vynakládá daleko větší peníze na daleko méně potřebné projekty, než tady milion na parní vlaky na Kolešovce.
Jojo, třeba středočeský nemocnice jsou mnohem zbytečnější než parní vlaky na Kolešovce. 🤪
Mluvil jsem obecně spíše o kapitole cestovního ruchu, marketingu a propagace. Rozhodně ne o zdravotnictví či sociálních službách 🙂
A už jsou optimalizované? Už mají všechno zateplené, vyměněná okna a soláry na střechách a modernizované otopné soustavy? Pokud ne, tak tam je pořád možné uspořit.
Cyklostezky posázené fotovoltaickými články? Geniální, to navrhněte, na tom se bude dobře krást (y) Fakt na žádné trati nebude stát nemocnice a z rozpočtu na kulturu a cestovní ruch se neuštří na nemocnice nic, to jen blábolíte z cesty…
Tak fotosilnice se už zkoušely, moc to dohromady nešlo…
Ale poslechněte si protinávrh. Zateplí se a fotovoltaikou osadí všechny nemocnice, starobince a podobná zařízení, tím se bude při zachování úrovně služeb moci snížit jejich rozpočet a ten se může pak přesunout na dráhu. Dále se mohou vrátit zámky a za ušetřené peníze se se může nakoupit uhlí pro lokomotivy… Mě to přijde jako win-win-win-win řešení.
Co takhle privatizovat cyklostezky, které slouží jen malé skupině lidí, ale platí je všichni daňoví poplatníci. U takového vlaku se platí třetina až polivina přímo cestujícím, cyklostezky se neplatí vůbec. Je to nehorázné kradení, ne?
Jenže vy jste jen takové prskající nic…
Mimochodem, na nemocnice je samostaná daň zvaná zdravotní pojištění, to je ta věc, co každej musí platit, i když nemá dostupného ani obvoďáka ani zubaře…
„Mimochodem, na nemocnice je samostaná daň zvaná zdravotní pojištění, to je ta věc, co každej musí platit, i když nemá dostupného ani obvoďáka ani zubaře…“
No je videt, ze o financovani zdravotnictvi vite uplny kulovy.
Dotovat takovéhle atrakce má smysl, pokud návštěvníci přijedou a utratí v kraji své peníze a tím podpoří místní podnikatele. Zkuste v okolí kolešovky utratit peníze..
Tak je nutno brát trochu širší okolí no. Pokud někdo přijíždí vlakem z Prahy/Kladna/Rakovníka, zpravidla zajde třeba v Lužné do hospody u nádraží, do ČD muzea či do obchodu, který je nedaleko. Pokud lidé přijíždí autem, tak se někde okolo na jídlo/dotankování/svačinu také staví, nebo třeba do toho Rakovníka jakožto do města… ano, jakože úplně moc toho tam není, ale tím spíš si myslím, že je třeba tu oblast podpořit.
Není možné! Ježdění autem je najednou výdělečné pro státní kasu. Stačí aby se jelo na parní vláčky.
V sousední Kněževsi je hospoda. Docela dobrá a tak drahá, že opravdu nebudete mít problém utratit své peníze 😀
Vlečka Kněževes?
No ano, to je ten celý problém. Vytváření celých sociálně vyloučených oblastí na hranici Havlogradova prstence, co i sídlo má v Praze a ne na svém území, takže ho brát za obdobu jiných VÚSC (krajů s centrem) vůbec nejde…
To je to, co pan Borecký obecně v oblasti dopravy velmi vylepšuje likvidací všech vlaků na hranicích kraje.
A kde že bylo sídlo středočeského KNV? Taky na Smíchově, že jo, ty havlograde. Daná oblast je sociálně vyloučená už od odsunu Němců, ale na už bychom se fakt vymlouvat neměli, už tam žije třetí generace tam narozených.
No tak budou šotoultras jezdit výletovat jinam, kde je problém?
Poslední dobou mi začíná být tady z těch diskuzí s prominutím na zvracení, už to občas je úroveň opravdu jako na Novinkách. Byl jste se tam projet, podívat? Tohle opravdu nebyly jízdy pro šotoultras… naopak, převážnými cestujícími za mě byly rodiny s dětmi. Ale proč si nekopnout…
Nejlepším řešením je na takové lidi vůbec nereagovat, pak je to přestane bavit….
Problém je evidentně v tvojí hlavě , navždy prázdné dutině….
ať jdou s prominutím na kraji do prdele ta trať má nějakou historii a pro většinu obcí na trati měla turistický význam . a její zánik by byla velká škoda
tak když to zprvu provozovali na vlastní náklady, proč se k tomu nevrátit
Protože to v současné ekonomické realitě prostě už dost dobře nejde? Rostoucí náklady na personál, energie, údržbové a administrativní požadavky… vs. cena jízdného, se kterou takovou rychlostí vzhůru jít nemůžete, pokud chcete, aby vám tam stále někdo jezdil.
A proč by to měl platit kraj?
Proč platí jiná muzea, divadla, hrady, zámky, galerie, podporuje cestovní ruch a turismus obecně?
Tak taky by se ty hrady a zámky mohly vrátit.
Právě proto. Takových požadavků na dotace je neomezené, ale rozpočet ne. Takže musí vybrat, co bude platit a co už ne. A vždycky bude někdo nespokojený.
Otázka je jestli úspora na vlak v řádu promile z rozpočtu kraje nenadělá větší škodu než kolik to uspoří.
To víte že jo, dojde ke zhroucení půlky kraje.
Nepřehánějte zase.
Na druhou stranu na to může být v daném mikroregionu napojený turismus, takže výsledkem může být klidně i zhroucení místní ekonomiky.
Tam žádná na turismus napojená místní ekonomika není, bohužel.
A proč platit draze ty zastupitele ředitele odborů, úředníky, politiky?
Jako že by se pánové z KHKD složili a chybějící chybějící milion / dva miliony zaplatili ze svého? Vy takhle podnikáte?
Buď to, nebo prostě nebudou jezdit, no. Nevím, proč by jim to musel dotovat kraj, ten má zajišťovat ZDO a už teď toho pro turisty platí dost nad její rámec (výletní rychlíky KŽC, velké soupravy na Pacifiku, Sp Český ráj, cyklobusy Brdy a Český ráj).
Neplatila ty turistické vlaky Praha skrze ROPID? Ptám se, mám jen takové tušení, ne jistotu.
Praha je platí na svém území.
Pozor – na podobných stránkách jsem to za takové názory dost schytal (proč platit „Kozí dráhu“)…
to se nám to podniká když to erár dotuje
A to se ještě opravuje Kozí dráha… dotace potečou proudem.
Budete se divit, ale spousta firem ztrátu prostě musí zatáhnout ze svého a ty peníze odepsat.
Trať má historii, o tom žádná, že se někdo stará o historická vozidla, o tom taky žádná, ale jaký význam má ta trať pro ty 3 obce – Chrášťany, Kněževes, Kolešovice? Co ty obce turistovi nabízejí a co jim ten turista přináší? Utratí v těch obcích turisté za těch 8 letních víkendů alespoň ten milion, kterým by to kraj dotoval? To asi jen těžko. Takže asi nezbývá než sehnat nějakého filantropa, kterému by se ten projekt líbil bez ohledu na to, co to stojí peněz. Kraje a stát opravdu nemohou platit všechno…
Chcete zpátky Jermanku? Já ne. Stačilo.
Prostě si tam Borecký udělá cyklostezku.
Soudruh Borecký je BOREC > už je náměstkem hejtmanky, nikoli jen radní ….
A co kdyby se obyvatelům Kněževsi zakázalo jezdit auobusem, aby do Rakovníka vlakem museli? A aby nešli pěšky do Chrášťan, tak se jim přerazí nohy. … sarkasmus.