Hejtmani volají po rychlejší železnici mezi Budějovicemi a Lincem

Trať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trať prošla vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní stopě.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rušňovodič Peter

Aspoň takto. A na sieti SŽ je viacero takých úsekov kde vedú v subehu dve jednokoľajné trate. Pritom stačí vlozit jednú rýchlu koľajovú spojku, prípadne spojky dve, ak chceme dvojkoľajnosť aj pre „vedľajší“ smer od Krumlova. Veď to by sa muselo stihnuť za pár týždňov. A bez odporu verejnosti.

Jan

To bude chtít hodně dlouhý tunel…

Luboš Beneš

Vždyť si v Budějicích postavili letiště. To jim k rychlým letům do Lince nestačí? -:)

Karl vB.

Ano, jeho slavnostní uvedení do provozu se uskutečnilo 27. června 1937, tedy celých 100 let po zprovoznění železničního spojení Budweis – Linz – Gmunden.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A1t%C4%9B_%C4%8Cesk%C3%A9_Bud%C4%9Bjovice#Historie

danaceks

Holt si budou muset oba státy uvědomit, že to není ideální ani na jedné straně. Největší ostuda je podle mě úsek Pregarten – Linz, kde se posledních vzdušnou čarou 20 km jede půl hodiny, protože ta trať je neuvěřitelně klikatá…

Kuba2

Z pohledu hejtmana je to samozřejmě pod rozlišovací schopností, ale narovnáním té klikatice by se natolik zhoršily sklonové poměry, že už by tudy neprojel jediný nákladní vlak.

Josef Pešek

Hejtmánci objednají krajské postrky. U Regiojetu.

libor

ono ale moc řešení nemá, možná hoooodně dlouhý tunel, tam ale ekono(ko)mika nikdy nevyjde… takže asi držet současný stav a mld spíš dát do významnějších staveb v ČR 😉

zdenek

Já bych to udělal podobně jak do Německa. Natáhl tam nějakou další jednokolejku na 200-250 s dobrým zabezpečovačem. S budoucím rozšířením na 2.

zdenek

Tím by tam ve výsledku byly 2 koleje. Jedna původní jedna nová.

Frantisek

Tim jihem na Linz by se mohlo docela dobre z Prahy jezdit rychle na Salzburg a nebo i na Mnichov.

MatejV

Co se vrabci štěbetají, tak údajně je návrt ČB – Linec na 160-200 km/j, dvoukolejka, novostavba.

Pavel

Se tam jel Kuba akorat najist, tak neco placnout musel. Jeste ho mohlo napadnout, ze budou Rakusaci jezdit vlakem do Budejc na letiste, ponevadz linecky se dost uklidnilo. Tak jako tak, nikdo z nas se toho imho nedozije.

Jaaa

Tak, ten pán je jenom sběratel politických bodů. Reálně nedělá nic, kromě takovýchto slibů, které nezarmoutí, a výjimek pro svý kámoše.

Jinak vylepšení teto trati je hlavně na rakouské straně, u nás by stačilo tu trať z Veselí do Velenic udělat pořádně na 160 (což se samozřejmě taky neděje, že…).

kajman

Škoda že řeč je o trati přes Summerau…

Karl vB.

To nic, pan Jaaa zde našel příležitost, jak vyjevit své politické postoje, i když s věcným tématem se poněkud minul.
Ještě štěstí, že alespoň jiní zaměstnanci SŽ ovládají základní zeměpis ČR.

Plech

Na ten dvoukolejný výjezd si počkáme, je to spojené s přestavbou nádraží ČB, kde je hotová Studie Proveditelnosti. Aktuálně 2030-34, ale určo se to posune.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/161047159/Studie+proveditelnosti+%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADho+uzlu+%C4%8Cesk%C3%A9+Bud%C4%9Bjovice/def1b250-9f62-4bea-b390-cb043e3cc33f

xyz

Blahé paměti, podle mě už před cca 20 lety, se řešilo jestli krumlovská nebo kaplická varianta. Zvítězila kaplická (což jsem i nechápal, protože krumlovská by měla přinos právě i pro Český Krumlov) – předpokládám, že tehdy ve věci zanesení územní rezervy.

Docela si i vybavuji tehdejší polemiku – a hle, ani „vítězná“ varianta nebyla do 20 let realizována. Proč vlastně, když to je „součást mezistátního koridoru“?

JiP

Vite proc? Protoze ji tehdy Krumlovsti tvrde odmitli, ze oni hlucne koleje k mestu nechteji. Nase ceska spolecnost je zkratka nemocna a nazorove zcela zamrzla jak za dob snizene dojivosti krav.

Patrik

Naprostý souhlas. Naše společnost je nemocná.

Jiří Kocurek

… závistí, nenávistí a protřebou si na někom léčit mindráky, vztek a vlastní podělaný život.

Karl vB.

K tomu může napomoci méně sledovat tzv. „reálné příběhy ze života“ v TV a takto získaný čas věnovat něčemu smysluplnějšímu.

Josef Pešek

Jakože kdo nepodporuje technologii starou 200 let, která má pro místní obyvatelstvo minimální přínos, je nemocný?

DavidS

Co si tak pamatuji, tak proti byly vesnice v okolí Krumlova a ne Krumlov a odmítnuto to nakonec bylo z důvodu o asi 10 miliard vyšší ceně. Trať na Kaplici měla být bez tunelů a trať přes Krumlov jich měla mít několik.

Michal_80

Krumlovská varianta, s nádražím ještě dále od centra než teď, by neobsloužila nic dalšího. Na této trase nemá cenu VRT, chtělo by to rovnější dvojkolejnou trať na 140-160, pro všechny vrstvy, která by se přiblížila Kaplici, ideálně s přestupem na Lipenku blíže D.Dvořišti. Na ČK se časem může vybudovat odbočka někde před Velešínem.

JiP

Do Krumlova jezdi predevsim turisti z Prahy a verte ze „prestup“ = 0 turistu ve vlaku. Napr. ja uz zasadne jizdy vlakem s prestupem neplanuji, bud jede vlak primo a nebo jedu autem. Dnes uz bohuzel prakticky vyhradne autem, protoze i ta stale nedostavena dalnicni sit mi prakticky ve vsech smerech nabizi cestovni casy nesrovnatelne kratsi nez vlak, natoz nejaky spoj s prestupem.

Kuba2

Jenomže ani ta navržená varianta neobsahovala tunel s podzemní stanicí pod náměstím, takže by tam stejně byl přestup na návazný autobus a pak už je jedno, jestli ten přestup bude od centra 3 kilometry nebo 15.

JiP

Pravidelny shutle bus od vlaku par minut do mesta je uplne neco jineho nez prestup nekde v neznamem meste.

Kuba2

Co je to shutle bus? „Neznámé město“ se dá vyřešit přejmenováním nádraží Kaplice na Český Krumlov-východ po vzoru nízkonákladových letišť.

Karl vB.

To ano, asi tak, jako letiště Pardubice přejmenovat na letiště „Praha-východ“.

kajman

A ty davy asijských turistů, co na budějckém nádraží hledají přestip do Krumlova, tam spadly z nebe.

zdenek

Učitě by to bylo super. Na české straně je to pár km. v nenáročné m terénu. Určitě lepší než pálit desítky miliard Praha Beroun. S blbým výsledkem.

nowas

Ono to tam je teď dobrý?

karel_treti

Miluju ten politycky jazyk. Jak se dá krásně a kvetnate popsat že něco nutně chceme a potřebujeme, ale ještě čtvrt století neuděláme nic. „jednoznačně jsme se shodli na tom, že nutně potřebujeme atraktivní a funkční železniční trať Linec – České Budějovice – Praha.“ „Je to klíčové téma jak pro jižní Čechy, tak pro nás. Potřebujeme řešení, jak nasměrovat dopravní toky správným směrem.“ „rakouské dráhy ÖBB pracují s českou stranou na přeshraniční studii, která by měla přinést „dlouhodobou strategii pro železniční dopravu z Lince přes České Budějovice až do Prahy“ „O vylepšení tratě z Českých Budějovic dále na jih dlouhodobě mluví i… Číst vice »

karel_treti

Omluva, politický jazyk. Zase mi to přeskočila na mobilu.

Jaaa

Já myslím, že vzhledem k českým reáliím je to přiléhavý překlep.

vlachjan

Jaké mají vlastně hejtmani možnosti „úkolovat“ své správce infrastruktury? Předpokládám, že maximálně mohou tlačit na ministra/ministerstvo a to následně může, ale také nemusí konat.

Chcete novou trať jako sůl

Stávající trať Praha – české Budějovice sice byla výrazně vylepšená ale stále je na úrovni 19. století. Rychlovlaky na rychlost 300 km a víc jezdí jestli se nepletu od 70 let 20. století. Teď jsou 20. léta 21 století tak doufám že tam budou uvažovat o variantě odpovídající stávající době což znamená 300 km/h minimum a i to v podstatě bude úroveň spíš těch 70 let 20 století

300 km/h a víc když už to chce

Konečně si to uvědomují. Praha – Linz do 59 minut by to do budoucna chtělo. Pak by se dalo začít uvažovat o cestování vlakem pro Čechy po Evropě na lyže a k moři

Ústečan

Na síti máme důležitější problémy než Budějovice – Linec

JiP

Za tech 30 let tzv. velmi drahe „nevystavby“ je cela nase zeleznicni sit, marne hledam slusne slovo…..ted se nam to vraci i s uroky.

Kuba2

Za těch 30 let jsou nejdůležitější tratě vesměs zrekonstruované s moderním zabezpečovacím zařízením, což zapříčinilo nebývalý nárůst dopravy na nich, až takový že kapacitně přestávají vyhovovat, tak se budou stavět nové. Já nevím, že někteří lidé mají potřebu na všechno jenom p*čovat. Podívejte se na Slovensko, kde to vzali takzvaně pořádně.

Jiří Kocurek

Někteří se chovají, jako by nikde na světě nedělali údržbu a rovnou všecko přestavěli na 300 km/h.

JiP

Za tech 30 let se nam ty prvni useky jiz rozpadaji a opet je za ohromne penize bastlime ve stejne nesmyslnych parameterch! A to ani ten 1. koridor, ktery se zacal stave jako prvni dodnes neni hotovy !!! To vy spise zijete ve snech odtrzenych od reality.

Kuba2

Ano, to je opravdu divné, že se trať po 30 letech provozu musí rekonstruovat. V jiných zemích prostě položí koleje a ty vydrží navždy. Tak nevím, kdo tu žije ve snech odtržených od reality.
A přesně jsem čekal, že i když napíšu „vesměs“, že se někdo začne točit na dosud nerekonstruovaných Kralupech a Třebové, které jsou ve srovnání s těmi zbylými dokončenými 500 km vskutku zásadní.

JiP

Nikde nevydrzi navzdy, ale kazda tato velka rekonstrukce musi byt soucasne spojena s generacnim posunem resicim nedostatky predchoziho stavu. To se u nas nedeje. Za ohromne miliardy se napr. usek Kolin-Poricany pouze zakonzervoval na dalsich 20-30 let do stejneho nevyhovujiciho stavu. Co treba Usti-Chocen? Dalsi dukaz zeleznicniho pokroku?? Naprosty vysmech. A pritom hned par kilometru vedle roste D35….Kudy myslite ze ti lidi a naklad budou jezdit? Po koridoru, kde po 30 letech planovani mame Vmax 80 km/h? + vubec nekomentuji ty pravidelne kolapsy cele zeleznice, kdyz se ten bastl Usti-Chocen stavel.

Jiří Kocurek

Nenapsal jste ale, co se za těch 30 let měldo dělat. Přičemž nelze tvrdit, že v roce 1988 byla čs. železniční síť v naprostém pořádku se vzornou údržbou – to už bych jim mohl prodat most, kdyby mi to věřili.

xyz

Však i ty budou přeci řešeny – vysokorychlostní železnicí.

Navíc, mezi Benešovem a ČB (navazující na lineckou trať) už také byly (vyjma NeŠe, ale i tam je to „v běhu“) vyřešeny.

Daniel Jablonecký

To i Rakušané. Proto je to tam, kde to je a ještě dlouho bude.

J.K.

Myslím že oboum hejtmanům nešlo o to to řešit teď hned – to vyřeší dálnice.

Ale o plány do budoucna, které na obou stranách hranice chybí taky.

Jiří Kocurek

Pak tady čteme vyděšené příspěvky o tom, jak rakušan neví, kde skončíme a že se netrefí o celé kilometry, že se stavět nemá … aniž by si, poděs jeden, ty smlouvy vyhledal.

Lkprak

Trať je fajn, ale na atraktivitě ji rozhodně nepřidávají ty neustálé výluky s náhradní autobusovou dopravou jak na české, tak na rakouské straně.

JiP

Jenze to je zkratka vlastnost techto jenokolejek, kdyz se k tomu prida jeste typicka absence jakehololiv planovani, tak nikdo pricetny vlakem timto smerem do Rakouska nepojede.

M19

Loni jsem potřeboval 2x z ČB do Linze a Salzburgu. Takže nejsem příčetný, když jsem použil vlak? Važte slova, neboť nikdo příčetný by takový komentář nenapsal. 😉

JiP

A kolik vas v tom vlaku sedelo?

M19

To má vliv na co? Od jistého počtu cestujících jsou už lidé příčetní? 😉

BDT

Jezdím přes jižní Čechy, do Vídně celkem pravidelně, šetří mi to čas, nemusím cestovat hodinu MHD ve Vídni.

matejsediv

Trasování trati na českém území se v podstatě nezměnilo od dob koněspřežky.

Kebab

A to na naší části byla koněspřežka trasovaná hodně velkoryse, s minimem ztracených spádů.

noerf

Problém z hlediska osobní dopravy je trasování, kdy trať vede mimo města na trase. Z hlediska nákladní dopravy je otázka, nakolik se trať nyní využívá, protože ÖBB dříve preferovalo jiné hraniční přechody

František

Přitom na České straně vlak na letiště v CB vede!

JiP

O tom politickem pomnicku jmenem letiste CB zde radeji vubec nepiste.

Cargo

Z pohledu nákladní dopravy je mnohem lepší přechod přes Břeclav, ty sklonové podmínky, hlavně na Rakouské straně si často vyžadují další lokomotivu i na celkem lehký vlak, bohužel.

JiP

A rozdil vynikne jeste vice az se otevre aktualne staveny dlouhy usek D3, potom uz do vlaku sedne nesedne nikdo.

Jarda

Bohužel máte pravdu. Ostatně, kolik za posledních 20 let vzniklo nových dálnic, obchvatů, které zásadně zkapacitňují a zrychlují silniční dopravu a kolik tratí ? Na letiště v Mošnově, tunel u Ejpovic a trať z Benešova před Budějovice (to je v podstatě novostavba). Jinak nic. Pak ať se nikdo nediví, že jezdí stále více aut. Přitom jak se ukazuje na těch posledních dvou jmenovaných stavbách, po jejich dokončení tam dost výrazně roste počet cestujících.

Honza

Zde spíše „to se mi nelíbí „.

JiP

A vite proc? Protoze timto smerem nikdo nevytahl na svetlo bozi chimeru o bajne VRT a tudiz trat se velkoryse modernizovala. V jinych smerech bohuzel chimery o VRT vznikly a tudiz stavajici trate za ohromne penize zustaly i po modernizacich v puvodni stope. A vzhledem k velikosti nasi republiky by ta 160-200 byla i dostatecna rychlost, ale to by ten vlak tou rychlosti skutecne musel trvale jet.

MajT

VRT není chiméra. To že neumíme stavět na zelené louce je ten problém.

JiP

No takze to ale znamena ze presne popisuji realitu. Stavajici trate bastlime uz pres 30 let v puvodni stope protoze chimera o VRT, VRT ale zadne nestavime a nejmene za dalsich 20-30 let nic smysluplne vyuzitelneho nevznikne. Za zazrak budu povazovat, pokud se postavi nektere vyjezdy z Prahy, napr. na Kolin, protoze tady dosahla situace uz stavu kolapsu.

filias

VRT je chiméra.
Protože kdybychom tu byli schopni něco stavět, tak modernizujeme alespoň část železnice.
Což je levnější a jednodušší než stavět kompletně novou trať s unikátními parametry.

Mystery Shopper

A ještě ke všemu ve variantě pouze pro osobní dopravu…

Jiří Kocurek

Protože VRT se smíšeným provozem si vyzkoušeli už Němci a upustili od toho.

Máte trať s vysokým nárokem na geometrickou polohu koleje. A tak na ni pustíte težké nákladní vlaky, aby opotřebení narostlo exponenciálně. Následně se vztekáte nad častýma výlukama.

Jiří Kocurek

Ale v Elbonii bych to doporučil, kdybych jim chtěl zlikvidovat železnice. Ještě bych na té VRT navrhnul zastávky pro místní obshluhu á 5-10 km s ostrovním peronem, aby rychlý vlak předjížděl odbočkou.

pdolak

obávám se že mluvíte o ČR, každá vesnice na jejímž katastru se bude nacházet VRT dostane jako výpalné zastávku a slib že tam vrt bude stavět

Jiří Kocurek

“ byli schopni něco stavět“

Ve kterém roce byla postavena druhá kolej Benešov – Veselí nad Lužnicí?

Jaaa

Ono jaksi má smysl dělat obojí najednou. Ale to pantátům na MD nedošlo.

Kuba2

A ta trať na 160 – 200 by byla nějak zásadně levnější a jednodušší na přípravu než trať na 300?
Před 30 lety, kdy se začalo s projektováním koridorů, jste mohl i o modernizaci trati Bystřice – Ševětín psát jako o chiméře, ostatně ze všech koridorů byla realizována jako poslední, skoro o tři dekády později než první koridorizace.

JiP

Pane,bohuzel jsem jiz pametnik a soucasne vim, ze se za sveho zivota slusnou zeleznici v CR nesvezu. A moc dobre si plany proc co a jak pamatuji. Ano prelozky jsou mnohem snaze prosaditelne nez stovky kilometru novostaveb VRT v mistech, kde budou jenom mistni zatezi bez prinosu.

Kuba2

A jaký přínos má teda desítky kilometrů dlouhá de facto novostavba trati Českou Sibiří přínos pro místní? Odsun zastávek dál od sídel, takže se může opět zvýšit dojivost krav?
Jo, to, že jste pamětník, tedy spíš zapšklý stařec, z vašich příspěvků přímo stříká. Jděte se projít ven, poseďte v parku na lavičce, nakrmte holuby a bude zase líp.

JiP

Ne jsem pouze realista, naivni snilci totalne utrzeni od ekonomicke reality jako vy jsou skutecnymi hrobari teto spolecnosti.

Jihočech

Mno jo. V Dolním Dvořišti na čáře bagry a v Rakousku akorát tak kopřivy…