Hejtmani volají po rychlejší železnici mezi Budějovicemi a Lincem
Trať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trať prošla vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní stopě.
si dělají srandu?
Jako na této trase máme jakžtakž adekvátní trať s tím že další zlepšení je momentálně potřeba hlavně na rakouské straně. Vzhledem k tomu kolik toho máme mít u nás vylepšeného a nemáme, tak jaksi za současného stavu tuhle není co řešit, a i kdyby se v blízké budoucnosti rakouská strana výrazně vylepšila („nad“ naši úroveň) tak by to pořád ještě bylo tak maximálně na nějakou optimalizaci s menšími přeložkami…
Když už něco tak by pro nás byla násobně důležitější trať směrem Německo (Mnichov…).
Hlavně je ta trať tam relativne nová a v dobrém stavu, s tím kolik úseku se chce stavět a stavi v dalších deseti letech, tak na to asi ani nebudou peníze.
Právě…
a jaký tam bude provoz ? Pátek vlaků za den.
Hlavní trať na vede na Wien po 1.koridoru a v budoucnu VRT.
Nesmysly totální
Nebavíme se o hlavní trati na Wien, ale na Linz, Wels, Salzburg. Mimochodem už dneska tam těch mezistátních vlaků jezdí tak nějak stejně jako mezi Prahou a Vídní, když počítám i Sp, kterými se cestuje stejně dlouho jako těmi EC.
Proč pokládáte „otázku“, na kterou si vzápětí hned odpovídáte?
Pan železniční geograf se probudil a nabízí neotřelé řešení.
I když jsou obě města na Dunaji a vedou do nich koleje, tak je Vídeň od Lince vzdálená pouhých 184 km.
Je před volbami, tak se objevují tyto zprávy, které chcou občané slyšet. 🙂 V Plzeňském kraji na trati Mladotice – Kralovice to před minulými volbami z úst krajských zasrupitelů vypadalo, že stačí „jen sehnat peníze a opraví se to“. Po volbách se takovému dotazu (jestli bude trať opravena a kraj objedná dopravu) zástupci kraje vysmáli. Před měsícem najednou podepsali se Správou železnic memorandum, že vyvinou veškeré úsilí, aby alespoň částečně trať zprovoznili a vybudovali nějaké nové zastávky. Inu, blíží se volby… 🙂
Těch 100 km/h je tam velmi homeopaticky a ještě jen. A českém území. 90 se v Rakousku jede asi 3 km (a uprostřed je stanice). Daleko přesnější by bylo uvádět “cca 80 km/h”. Pro rakouský usek je dokonce i tohle spis lichotka…
Vašemu textu moc nerozumím, snad dává hlavu i patu. Ani netuším co teď u D3 staví „Dobrá správa“… 🤔🤔
Regionální samosprávy se mohou domluvit, co chtějí, dejme tomu trať, která zvládne ČB-Linec za 1hodinu se zastavením tam a tam. A to následně zanést do svých územních plánů. Kdyby byl záměr připraven aspoň tímto způsobem, nezaručí to, že bude realizován, ale proč to nezkusit.
On v tom územním plánu není? O čem tedy bylo toto? https://www.ckrumlov.cz/docs/cz/20060608065109.xml „Začátkem června uspořádal Jihočeský kraj v Č. Budějovicích závěrečnou prezentaci Vyhledávací studie trasy železniční tratě České Budějovice – státní hranice (Linec), s jejíž stavbou se počítá po roce 2016. Na tom, že vysokorychlostní železnice zřejmě nepovede přes Č. Krumlov, se shodli členové odborné skupiny posuzující pro Jihočeský kraj vhodné trasy koridoru. Proti železničnímu koridoru přes Č. Krumlov protestovalo deset obcí a nesouhlasnou petici podepsaly stovky lidí. Zelenou by měla dostat kaplická varianta, jež je oproti krumlovské o 12 miliard Kč levnější. O definitivním řešení rozhodne po prázdninách krajské… Číst vice »
Vzali kouzelne sluchatko a zavolali: HALOOOOOOOO
A Šebestová řekla: “Pane, mi nechceme železnici z pravěku”
Jako půl hodiny místo dvou, kdyby postavili novostavnu na 200
Ale nikdy nevyjde ekonomika. Pro náklady moc velký kopec a osobka je slabá.
A ja myslím, že někdy bude muset. To napojení na rakouskou síť je podle mě hodně dobrá věc.
Ta osobka je slabá, protože trať stojí za bačkoru. Taky bych jezdil do Lince raději vlakem, ale poměr cena/výkon je zatím jednoznačně na straně auta.
Ta trať je na naší straně výrazně rychlejší než v Rakousku, kde jsou úseky na 60 i komplikovaný terén, tam z toho koridor nikdo nevykouzli, teď nevím jestli tahle koněspřežná dráha nemá i nějakou historickou ochranu. Když už si SZ osadila půlku koridoru do Budějovic klopicimi rychlostníky, tak ať to zařídí až do Linze nebo Salzburku a pendolino konečně využije svoje klopení, tri systemovost a je z toho konečně mezinárodní vlak jak bylo zamýšleno.
je vůbec sdmysluplná poptávka po takovém spojení…snít lze o kdečem ale realita je jinde.
Zjevně je, viz vytížení silnice mezi ČB a Lincem (resp. obecně „přes čáru“).
To neznamena aoutomaticky nejakou masivni poptavku po zeleznici.
Dotaz zněl na poptávku po spojení – ne nutně tu železniční.
A co se týče „převzetí poptávky železnicí po zrychlení tratě + zvýšení počtu spojů“, tak připomenu, že s tímto běžně počítají projekty různých modernizací + v enormní míře s tím počítají projekty výstavby VRT – včetně těch přeshraničních (i jedné, na kterou navazuje – jiná – trať do Rakouska).
Ano, nektere projekty s tim bohuzel pocitaji v enormni mire. Papir snese vsechno, realita pak byva jina.
Ekonomická či turistická provázanost těchto dvou zemí není malá.
Linz – Salzburg (Wels – Salzburg) je už teď problém s kapacitou.
To máte naprostou pravdu a ÖBB s tím mají vážný záměr něco udělat. Viz str. 11/56 presentace „Zielnetz 2040“.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/01/Zielnetz2040_Booklet_kompr.pdf
Koněspřežka památkovou ochranu má, současná trať nikoli. Na rakouské straně toho jezdí výrazně více.
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2236856&x=14.4814512&y=48.4729271&z=14
V devadesátých letech jezdil tudy vlak až do Benátek.
A také do Rimini, matné paměti i do Puly (?).
To vše mmch. ještě s přepřahem na diesel v ČB a pak zpět na elektriku v Summerau.
To je zajímavé, já tím vlakem jel v roce 2008 😀
Si můžeme kopnout do všech možných soudruhů…komouši měli jednu skvělou výhodu. Nemuseli se nikoho ptát, zabrali půdu a mohli stavět. A co tu postavili? Nic! Dálnice a železnice jsme mohli mít v krásných trasách a jezdit tu v pohodě 250kmh…Teď než se něco postaví, tak jsou to desetiletí. Protože x studií, soudy, prachy…stačí si vybrat. A pak určitá část společnosti volá a brečí po návratu těch rudých psů. Zničili přírodu, lidi a jediný co zvládli, tak stavět dálnice v centrech měst.
Do kapitalistického Rakouska by za soudruhů taková trať nikdy nevznikla.
No komouši zelený drží v Rakousku ministerstvo dopravy a stavět železnici se jim nechce. Kapitalisti z ÖVP by ji i postavili…
Bylo by to pěkné, kdyby se mezi Budějovicemi a Lincem postavila elektrifikovaná dvojkolejná trať alespoň na 160 km/h. Ale stálo by to strašlivé peníze.
Ale byly by to rozumně vynaložené peníze a mladší generace by nám za to byly vděčné. Pan hejtman Kuba má pravdu, v tomto jeho úsilí ho podporuji. Škoda jen, že v tomto kroku nenašel zastání u premiéra, ministra dopravy ani ředitele Správy železnic…
To je jednoduché, nutella pochází z Brna, ministr bydlí u Prahy u budoucího tunelu VRT a ředitel SŽ je z Ú/O.
To je opravdu „vysvětlení“ jako od nějaké senilní koblihy.
Mimochodem, lokality, ze kterých pocházejí výše jmenovaní mají možná velké plány, ale poněkud žalostné reálie (které ještě nějakou dobu přetrvají)…
To je fakt, Brno nové nádraží, VRT Podřipsko a tunel Oucmanice budou při stávajících problémech nejdřív tak za 20 let.
Odsunuté nádraží v Brně raději nikdy.
Pan hejtman není schopen zajistit ani integrovanou dopravu v kraji, aby nebylo nutné kupovat jízdenku zvlášť do každého autobusu, takže to budou spíš předvolební kecy než reálná snaha o udržitelnou dopravu.
Dálnice soudruzi, žel, stavěli.
Ta Praha Brno bylo na ceskoslovensko docela málo, někde na uroven před 60-70 lety, ne na úroveň motorismu v Evropě v 80.letech.
Desitky let nestaveli vubec, pak staveli zoufale malo. Je dobre soudrohy kritizovat se znalosti veci za to, co opravdu spachali. A ne je kritizovat (misto chvaly) za neco, so ve skutecnosti bohuzel vubec nedelali.
Postavili dorhomady prd a ještě v mizerné kvalitě.
Zmršili města všemožnými hovadskými průtahy a do nich ty kousky dálnic zaústili.
Cesta nejmenšího odporu, dílo líných a neschopných…
Radši ty peníze, energii a volné kapacity vložit do nové tratě mezi Benesovem a Prahou.
Pravda ze tam by udelaly uzitnou hodnotu mnohem vetsimu poctu lidi.
Nová trať Praha – Benešov by naopak byla synergicky užitečná i pro zkrácení cestovních dob Praha – Linz (a odtud kamkoliv dál), tzn. s touto tratí by naopak bylo ještě lepší, mít i dostatečně rychlou trať Praha – Linz.
Ano. Technicky (zda ekonomicky je asi otázka) není nereálné dosáhnout 1:15 Praha – CB a potom 0:45 do Lince, celkem 2 hodiny z Prahy.
To by byla hodně velká frajeřina, zřejmě i s NBS přes Popovice, NeŠe a touhle novou tratí…
Samozřejmě, to co jsem psal, je nějaká „varianta plná palba“.
I když za mě osobně bych to utnul někde kolem Velešína a dál čekal, co vypadne z Rakušáků. Větší prioritou podle mě je odbočka do Krumlova (a dále na Šumavu), kamžto by se vlak z Prahy dostal pod 2 hodiny už bez té benešovské novostavby (a s ní jen těsně nad 90 min). Že by to dál do Nové Pece jelo 60-90 km/h by pak už ničemu nevadilo…
Nebo se tu stále skloňuje Liberec… Užitek řádově vyšší.
Překonat z Budějovic hornatinu a táhlý spád k Dunaji (ok, to je už starost rakouská) není úplně triviální.
Viz podobné nevinné kopečky okolo Votic – a kolik z toho vylezlo nakonec tunelů (nebyl tam jediný).
Proč je ten užitek na Liberec vyšší? Co je v té oblasti tak dulezite, mimo to že tam zije redaktor tohoto webu?
Trať do Liberce je vnitrostátní a Liberec s Jabloncem má cca 150 tis. s tím, že dalších 100 by se s trochou snahy dalo po cestě nabrat. Navíc do Lince aspoň nějaká trať je, Praha-Liberec je naprostá katastrofa. Nejlepší možnost je nějakých 2,5h s přestupem. Autobus to jede 1h z Černého mostu a 1,5h pokud tam pojedete z hlaváku metrem a zájem o ty autobusy vzhledem k frekvenci určitě je. Takže možná proto. Nicméně redaktor by to spolu s dalšími tisíci lidí včetně mě jistě ocenil.
Trať do Liberce nemá vyšší průměrnou rychlost než Budějovice Linec? Jak dlouhé jsou úseky na 50-60 kmh na Liberec? A jaké jsou eventuálně další směry kam by ten vlak pokračoval, oproti třeba Linci kde to jde dál do Rakouska, Itálie, švýcarska, Mnichova?
To je sice krásné, že se dá pokračovat z Lince dál, ale to vysvětlujte všem ze severu (já tam mimochodem nebydlím takže to není nějaký zaujatý názor). Nejrychlejším spojem mi vychází průměrná rychlost Pha-Lib 35km/h a Pha-Linec 53 km/h. Počítám to ze vzdálenosti vzdušnou čarou což je to, co mě jakožto cestujícího zajímá. Jestli vlak pojede pomalu po rovné trati nebo rychle po klikaté si při hledání spojů opravdu nekontroluji. Samozřejmě je to zkreslené jelikož je to porovnání Ex a R, ale itak by tam asi nebyl zrovna zásadní rozdíl. Jako logika nějakého porovnávání toho kam se dá pokračovat mi… Číst vice »
Jim jak jim. Ale co Pražákům do Rakouska, Itálie, Švýcarska.
Slibotechna Martin Kuba opět řádí
Ono těch alternativ kvalitních přeshraničních tratí u nás tolik není. Stačí výluka u Dolního Žlebu a kudy se dá jet? Přes Jiříkov zobna dlouhé náklady není stavěné, přes Českou Kubici bez elektrifikace, přes Cheb situaci taky známe….
Trať do Linze tu u Drazdan řeší jak konkrétně?
Měl jsem na mysli přeshraniční tratě obecně.
Aspoň takto. A na sieti SŽ je viacero takých úsekov kde vedú v subehu dve jednokoľajné trate. Pritom stačí vlozit jednú rýchlu koľajovú spojku, prípadne spojky dve, ak chceme dvojkoľajnosť aj pre „vedľajší“ smer od Krumlova. Veď to by sa muselo stihnuť za pár týždňov. A bez odporu verejnosti.
Jenomže tady nevedou v souběhu dvě jednokolejné trati, tady je kolej jenom jedna.
Jestli měl na mysli ten kousek z Budějovic hlavního ke Kozinově ulici https://mapy.cz/s/gotepoluju tak takových frcků je opravdu víc, jeden hodně žhavý je v Brně v Modřicích. Dvě kolejové spojky a kapacita vzroste, zkrátí se i zpoždění.
Jestli by si spíš Jiří Kocurek neměl otevřít fotomapu a zjistit si, jak to s těmi dvěma kolejemi z budějovického hlavního nádraží k rozpletu tratí na Linec a Krumlov je. Třeba by přišel na to, že tu zase nesmyslně plácá :-).
6.2. 2023 5:00 Dvoukolejný výjezd na Linec
Modernizace budějovického uzlu míří k centrální komisi
„Studie navrhuje především nový dvoukolejný jižní výjezd ve směru na Linec podél dálnice D3. Dvoukolejka je v plánech zatím ukončena u Včelné, kde se napojuje na stávající trať, podle SŽ je ale navržena tak, aby v budoucnu mohla pokračovat dále na jih.“
https://zdopravy.cz/dvoukolejny-vyjezd-na-linec-modernizace-budejovickeho-uzlu-miri-k-centralni-komisi-143821/
To bude chtít hodně dlouhý tunel…
A kde na to vezmem prachy 😀 ?
Je to možné, ale ten by asi fakt nevyšel nikdy. Ekonomicky. Možná za 100 let.
Vždyť si v Budějicích postavili letiště. To jim k rychlým letům do Lince nestačí? -:)
Ano, jeho slavnostní uvedení do provozu se uskutečnilo 27. června 1937, tedy celých 100 let po zprovoznění železničního spojení Budweis – Linz – Gmunden.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A1t%C4%9B_%C4%8Cesk%C3%A9_Bud%C4%9Bjovice#Historie
Holt si budou muset oba státy uvědomit, že to není ideální ani na jedné straně. Největší ostuda je podle mě úsek Pregarten – Linz, kde se posledních vzdušnou čarou 20 km jede půl hodiny, protože ta trať je neuvěřitelně klikatá…
Z pohledu hejtmana je to samozřejmě pod rozlišovací schopností, ale narovnáním té klikatice by se natolik zhoršily sklonové poměry, že už by tudy neprojel jediný nákladní vlak.
Hejtmánci objednají krajské postrky. U Regiojetu.
Pro nákladní vlaky může zůstat současná trať
Ne nutně, je to cca 110 m výšky na 13 km délky. Jenže tunel-most-tunel bude nejspíš příliš drahý.
Dálnice na Linz vypadá v Rakousku podobně, samý tunel.
ono ale moc řešení nemá, možná hoooodně dlouhý tunel, tam ale ekono(ko)mika nikdy nevyjde… takže asi držet současný stav a mld spíš dát do významnějších staveb v ČR 😉
Navrhněte anonyme jak chcete to klesání do údolí Dunaje vyřešit jinak!
Napadá mě varianta jaká prý je nyní realizována do Koperu – stará klikatice s menším sklonem + k tomu pak nová trať (i kdyby jen jednokolejka, ale vhodnější by byly 2 koleje) jen pro osobku (nebo pro nákladní vlaky „z kopce“) s příkřejším sklonem, ale eventuální vyšší traťové rychlostí.
Akorát, že to tam je naopak. Stará trať má významně větší sklon než nová.
Já bych to udělal podobně jak do Německa. Natáhl tam nějakou další jednokolejku na 200-250 s dobrým zabezpečovačem. S budoucím rozšířením na 2.
Tím by tam ve výsledku byly 2 koleje. Jedna původní jedna nová.
Jednokolejka na 200 km/h s křižováním a čekán ma protijedoucí vlak? Zkuste si tam namalovat nákresný jízdní řád, co vám vyjde za průměrnou rychlost.
Tak to záleží na tom kolik vlaku by tam měli jezdit.
To určitě, ale pokud málo tak se to zas nevyplatí stavět…
Tak do Plzně těch expresů z Prahy tak nebude jezdit tolik, aby se nevešli Beroun-Plzeň-Německo jednokolejně a stejně se tam stavět bude.
Tim jihem na Linz by se mohlo docela dobre z Prahy jezdit rychle na Salzburg a nebo i na Mnichov.
Co se vrabci štěbetají, tak údajně je návrt ČB – Linec na 160-200 km/j, dvoukolejka, novostavba.
to není návrh, to bude další ze série studií od „Oddělení pro studie SŽ, n.p.“ 😉
Se tam jel Kuba akorat najist, tak neco placnout musel. Jeste ho mohlo napadnout, ze budou Rakusaci jezdit vlakem do Budejc na letiste, ponevadz linecky se dost uklidnilo. Tak jako tak, nikdo z nas se toho imho nedozije.
Tak, ten pán je jenom sběratel politických bodů. Reálně nedělá nic, kromě takovýchto slibů, které nezarmoutí, a výjimek pro svý kámoše.
Jinak vylepšení teto trati je hlavně na rakouské straně, u nás by stačilo tu trať z Veselí do Velenic udělat pořádně na 160 (což se samozřejmě taky neděje, že…).
Škoda že řeč je o trati přes Summerau…
To nic, pan Jaaa zde našel příležitost, jak vyjevit své politické postoje, i když s věcným tématem se poněkud minul.
Ještě štěstí, že alespoň jiní zaměstnanci SŽ ovládají základní zeměpis ČR.
To je totiž mlácení prázdné slámy
Jejda, chybička se vloudila. 🙁
Na ten dvoukolejný výjezd si počkáme, je to spojené s přestavbou nádraží ČB, kde je hotová Studie Proveditelnosti. Aktuálně 2030-34, ale určo se to posune.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/161047159/Studie+proveditelnosti+%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADho+uzlu+%C4%8Cesk%C3%A9+Bud%C4%9Bjovice/def1b250-9f62-4bea-b390-cb043e3cc33f
Blahé paměti, podle mě už před cca 20 lety, se řešilo jestli krumlovská nebo kaplická varianta. Zvítězila kaplická (což jsem i nechápal, protože krumlovská by měla přinos právě i pro Český Krumlov) – předpokládám, že tehdy ve věci zanesení územní rezervy.
Docela si i vybavuji tehdejší polemiku – a hle, ani „vítězná“ varianta nebyla do 20 let realizována. Proč vlastně, když to je „součást mezistátního koridoru“?
Vite proc? Protoze ji tehdy Krumlovsti tvrde odmitli, ze oni hlucne koleje k mestu nechteji. Nase ceska spolecnost je zkratka nemocna a nazorove zcela zamrzla jak za dob snizene dojivosti krav.
Naprostý souhlas. Naše společnost je nemocná.
… závistí, nenávistí a protřebou si na někom léčit mindráky, vztek a vlastní podělaný život.
K tomu může napomoci méně sledovat tzv. „reálné příběhy ze života“ v TV a takto získaný čas věnovat něčemu smysluplnějšímu.
Nemám mindráky. Naopak život v Česku je fakt luxus. Máme se tu sakra dobře, ale jediný kdo to kazí jsou samotní lidé.
Kazdy druhy ti rekne, ze se ma spatne 😀
Ale jinak samozrejme mas pravdu. Nikdo to neumira hladem, v noci se lze projit v parku a vratit se. Tohle lidi berou jako zaklad a porad maji malo.
Jakože kdo nepodporuje technologii starou 200 let, která má pro místní obyvatelstvo minimální přínos, je nemocný?
Tak silniční technologie není o moc novější.
A (při příslušné spojce) by krumlovská trasa byla hodně přínosná i pro Č. Krumlov, potažmo navazující část t-194.
Co si tak pamatuji, tak proti byly vesnice v okolí Krumlova a ne Krumlov a odmítnuto to nakonec bylo z důvodu o asi 10 miliard vyšší ceně. Trať na Kaplici měla být bez tunelů a trať přes Krumlov jich měla mít několik.
Ano, trat mela byt sice drazsi, ale take ma jednoznacne vyssi uzitny potencial. Kolik lidi jezdi do Kaplice nebo kdekoliv po te stavajici trati?
Na mě nekoukejte, já do Krumlova jezdím poměrně často a byl bych pro, aby ta trať vedla přes Krumlov bez ohledu na její cenu. Jenom jsem opravil váš nepřesný důvod odmítnutí krumlovské varianty.
Nicméně ani jedna nestojí, tak třeba to ještě není na 100%.
A postavil se jaka varianta?
Krumlov byl tehdy jednoznačně proti (kromě ODS). Seděl jsem tehdy v zastupitelstvu, takže mě o tom nemusí nikdo poučovat. Vesnice v okolí byly proti také.
Víte kulové. Tenkrát jsem u toho byl a krumlovskou variantu tlačila jen ODS. Hluk hlavním důvodem odmítnutí nebyl, protože to kolem města mělo jít v tunelu. Důvodem bylo to, že samotná myšlenka vedení této trati delší trasou horami přes ČK oproti kratší trase po pláních kolem Kaplice, je ekonomicky i ekologicky šílená. Kdo dobře nezná terén jižně od Krumlova, tak to možná těžko chápe. A krumlovské nádraží mělo být až severovýchodně od Přísečné, tedy 3 km od města, takže k ničemu. Krumlov tehdy chtěl kaplickou variantu a odbočku z ní do ČK a prosadil na to rezervu do zásad územního… Číst vice »
Krumlovská varianta, s nádražím ještě dále od centra než teď, by neobsloužila nic dalšího. Na této trase nemá cenu VRT, chtělo by to rovnější dvojkolejnou trať na 140-160, pro všechny vrstvy, která by se přiblížila Kaplici, ideálně s přestupem na Lipenku blíže D.Dvořišti. Na ČK se časem může vybudovat odbočka někde před Velešínem.
Do Krumlova jezdi predevsim turisti z Prahy a verte ze „prestup“ = 0 turistu ve vlaku. Napr. ja uz zasadne jizdy vlakem s prestupem neplanuji, bud jede vlak primo a nebo jedu autem. Dnes uz bohuzel prakticky vyhradne autem, protoze i ta stale nedostavena dalnicni sit mi prakticky ve vsech smerech nabizi cestovni casy nesrovnatelne kratsi nez vlak, natoz nejaky spoj s prestupem.
Jenomže ani ta navržená varianta neobsahovala tunel s podzemní stanicí pod náměstím, takže by tam stejně byl přestup na návazný autobus a pak už je jedno, jestli ten přestup bude od centra 3 kilometry nebo 15.
Pravidelny shutle bus od vlaku par minut do mesta je uplne neco jineho nez prestup nekde v neznamem meste.
Co je to shutle bus? „Neznámé město“ se dá vyřešit přejmenováním nádraží Kaplice na Český Krumlov-východ po vzoru nízkonákladových letišť.
To ano, asi tak, jako letiště Pardubice přejmenovat na letiště „Praha-východ“.
To bych neřekl že 3 kilometry je totéž co 15. Pokud to bude hned za městem, každý ubytovatel tam rád své hosty vyzvedne, bude tam hustý provoz MHD i dostupných taxíků, snadno se na to navážou autobusy směr Vyšší Brod a Lipno, kam se pak člověk takto dostane i z Prahy velmi rychle. Pokud to bude 15 km daleko, je všechno o dost složitější.
Hustý provoz MHD nepotřebujete – k vlaku jednou za hodinu stačí bus jednou za hodinu. Na Vyšší Brod a Lipno nepotřebujete vázat autobusy v Krumlově, když tam jede vlak napojený přímo na tu trať do Lince. Se zbytkem asi vcelku souhlas, ale nemyslím, že by stálo za to kvůli tomu prznit trať do Lince závlekem, nehledě na komplikace pro její přípravu s tím spojené.
O místních podmínkách nic nevíte, ale buďte v klidu. Přes ČK ta trať nikdy nepůjde. Zaplaťpámbu.
A ty davy asijských turistů, co na budějckém nádraží hledají přestip do Krumlova, tam spadly z nebe.
Svého času dokonce ÖBB vydávaly sešítek se spoji do České republiky, včetně jízdního řádu do Krumlova přes Budějovice 🙂
Tak úplná nula to není, Krumlov opravdu dost táhne a mnozí turisté tím vlakem jedou, byť je to pomalá lokálka. Podobně jako jsou v létě plné turistů ty strašné mnichovské expresy, oni neřeší že ta jízdní doba je „špatně“, je prostě taková jaká je.
No a pak se staci podivat kolik jede paralelne autobusu po dalnici a hned vidime, kolik by tech lidi ve vlaku do toho Mnichova jet vlakem mohlo a nejede.
A kolik takových autobusů jede? Nemám přehled, ptám se. O tom že vlak má po urychlení obrovský potenciál není pochyb. Samozřejmě se to nedá srovnávat úplně, vlak dneska dost slouží i úsekovým cestám, busy naopak řeší i šílené relace typu Riga – Mnichov.
Ale ono se počítá s přímými vlaky Praha – ČK v prokladu s vlaky Praha – Linec. Takže každé dvě hodiny bez přestupu a každou hodinu s přestupem pro ty, kteří nejsou líní přejít v ČB perón.
Což je nakonec velmi správně. Protože ta „krumlovská“ varianta centrum města stejně neobsloužila, takže nemá žádný přínos oproti stávajícímu nádraží = něco návazného je třeba každopádně.
No a na Šumavu z toho pokračovat nešlo.
Učitě by to bylo super. Na české straně je to pár km. v nenáročné m terénu. Určitě lepší než pálit desítky miliard Praha Beroun. S blbým výsledkem.
Ono to tam je teď dobrý?
A jaké je lepší řešení z Prahy do Berouna, kromě nedělat nic, resp. rekonstruovat stávající trať, což se už děje? Ten tunel bude využívat o řád víc vlaků než tento koridor, nemluvě o přínosu pro příměsto, které bude moct jezdit v normálním taktu.
Dnes v normálním nejezdí?
Střídačka 10-20 minut není úplně normální takt.
Přesný 15min. takt by se tam dost možná vešel po „prosté“ modernizaci tratě.
Určitě pak v situaci, kdy by zastávkové vlaky byly předjety rychlými spoji na „čtyřkolejce“ mezi Velkou Chuchlí a Radotínem.
Klidně bych se pak přikláněl k taktu 10-15 min. do/z Praha/Beroun + i krátké spoje do/ze Řevnic…
Pokud bude tunel Praha – Beroun, tak bych si dokázal na lince S7 takt, co vlak, to 10 minut, možná 15….
Miluju ten politycky jazyk. Jak se dá krásně a kvetnate popsat že něco nutně chceme a potřebujeme, ale ještě čtvrt století neuděláme nic. „jednoznačně jsme se shodli na tom, že nutně potřebujeme atraktivní a funkční železniční trať Linec – České Budějovice – Praha.“ „Je to klíčové téma jak pro jižní Čechy, tak pro nás. Potřebujeme řešení, jak nasměrovat dopravní toky správným směrem.“ „rakouské dráhy ÖBB pracují s českou stranou na přeshraniční studii, která by měla přinést „dlouhodobou strategii pro železniční dopravu z Lince přes České Budějovice až do Prahy“ „O vylepšení tratě z Českých Budějovic dále na jih dlouhodobě mluví i… Číst vice »
Omluva, politický jazyk. Zase mi to přeskočila na mobilu.
Já myslím, že vzhledem k českým reáliím je to přiléhavý překlep.
Jaké mají vlastně hejtmani možnosti „úkolovat“ své správce infrastruktury? Předpokládám, že maximálně mohou tlačit na ministra/ministerstvo a to následně může, ale také nemusí konat.
Uvedu celkem jednoduchý příklad na opačnou stranu, Praha – Liberec po 18 pokusech o Studii proveditelnosti se snad konečně povedla, a to se ještě pořád hledá, kde by se dalo ušetřit. Přitom při našem systému taktových jízdních řádů se podařilo čas stáhnout na 69 minut (cca 140 km, cestovní rychlost tedy lehce nad 120 km/h, o něco málo více než na koridorových tratích), tedy ani pod hodinu. A díky nařízení (EU) 2024/1679, kde je Liberec (město větší jak 100 tisíc obyvatel) řazeno mezi tzv. městské uzly, tak musí být napojeno na dopravní síť i železnicí, byť jen na globální úrovni… Číst vice »
Mě ty prohlášení připomínají jako něco co by řekl Humphrey Appleby.
Prostě přístup – problém existuje, ale nedá se (nebudeme) s tím nic teď dělat.
Stávající trať Praha – české Budějovice sice byla výrazně vylepšená ale stále je na úrovni 19. století. Rychlovlaky na rychlost 300 km a víc jezdí jestli se nepletu od 70 let 20. století. Teď jsou 20. léta 21 století tak doufám že tam budou uvažovat o variantě odpovídající stávající době což znamená 300 km/h minimum a i to v podstatě bude úroveň spíš těch 70 let 20 století
Konečně si to uvědomují. Praha – Linz do 59 minut by to do budoucna chtělo. Pak by se dalo začít uvažovat o cestování vlakem pro Čechy po Evropě na lyže a k moři
Ano! průměrná rychlost podle vaše jména:-D
Oba předchozí příspěvky jsou bohužel mimo, neboť 4 koleje by se na jih neuživily a stát nemá tolik prostředků, aby ke stávající trati Praha – České Budějovice, kde se dá už nyní až do Ševětína jezdit 160 km/+ na některých úsecích, tedy momentálně asi oficiálně nejrychlejší železniční trať v ČR v souběhu, ještě stavěl vysokorychlostní trať, snad jen v úseku od Prahy k Benešovu, ale zase se nemůže přehnat, a bude jen pro osobní nebo i nákladní provoz, to cenu novostavby též významně ovlivní.
Na síti máme důležitější problémy než Budějovice – Linec
Za tech 30 let tzv. velmi drahe „nevystavby“ je cela nase zeleznicni sit, marne hledam slusne slovo…..ted se nam to vraci i s uroky.
Za těch 30 let jsou nejdůležitější tratě vesměs zrekonstruované s moderním zabezpečovacím zařízením, což zapříčinilo nebývalý nárůst dopravy na nich, až takový že kapacitně přestávají vyhovovat, tak se budou stavět nové. Já nevím, že někteří lidé mají potřebu na všechno jenom p*čovat. Podívejte se na Slovensko, kde to vzali takzvaně pořádně.
Někteří se chovají, jako by nikde na světě nedělali údržbu a rovnou všecko přestavěli na 300 km/h.
Za tech 30 let se nam ty prvni useky jiz rozpadaji a opet je za ohromne penize bastlime ve stejne nesmyslnych parameterch! A to ani ten 1. koridor, ktery se zacal stave jako prvni dodnes neni hotovy !!! To vy spise zijete ve snech odtrzenych od reality.
Ano, to je opravdu divné, že se trať po 30 letech provozu musí rekonstruovat. V jiných zemích prostě položí koleje a ty vydrží navždy. Tak nevím, kdo tu žije ve snech odtržených od reality.
A přesně jsem čekal, že i když napíšu „vesměs“, že se někdo začne točit na dosud nerekonstruovaných Kralupech a Třebové, které jsou ve srovnání s těmi zbylými dokončenými 500 km vskutku zásadní.
Nikde nevydrzi navzdy, ale kazda tato velka rekonstrukce musi byt soucasne spojena s generacnim posunem resicim nedostatky predchoziho stavu. To se u nas nedeje. Za ohromne miliardy se napr. usek Kolin-Poricany pouze zakonzervoval na dalsich 20-30 let do stejneho nevyhovujiciho stavu. Co treba Usti-Chocen? Dalsi dukaz zeleznicniho pokroku?? Naprosty vysmech. A pritom hned par kilometru vedle roste D35….Kudy myslite ze ti lidi a naklad budou jezdit? Po koridoru, kde po 30 letech planovani mame Vmax 80 km/h? + vubec nekomentuji ty pravidelne kolapsy cele zeleznice, kdyz se ten bastl Usti-Chocen stavel.
A jaký generační posun se odehrává třeba u neustále rozkopané tratě Berlín – Drážďany (kromě toho že už se prvních 15 km z Drážďan nejede šedesátkou) nebo u různých rakouských jednokolejek s provozem mezinárodních vlaků, které po všech těch výlukách zůstávají jednokolejkami?
To že se u nás něco zbytečně konzervuje se špatnými parametry je samozřejmě pravda, Plzeň – Klatovy apod.
U Klatov je zadané prověření dalších úprav, třeba to ještě dospěje do nějaké smysluplné podoby.
A co byste chtěl vymyslet mezi Poříčany a Kolínem? Zbourat obce kvůli třetí koleji?
Blabol.
Až těsně před Kolín se Vám bez bourání vejdou 4 koleje. Tedy nepočítaje nějaké kůlny a spol. v nádražích.
Vytváříte si vlastní realitu a mleté z cesty.
Spíš rozmodernizovsné. Hotovo není nikde a při tom už se první modernizované úseky rozpadají a modernizují znovu.
Bastli, prosim u nas se vyhradne bastli, skutecnych modernizaci je jako safranu. Bastlenim totiz nic moderniho nevznika a to je presne popis nasi zeleznice-sitovy skanzen za stovky miliard.
Nenapsal jste ale, co se za těch 30 let měldo dělat. Přičemž nelze tvrdit, že v roce 1988 byla čs. železniční síť v naprostém pořádku se vzornou údržbou – to už bych jim mohl prodat most, kdyby mi to věřili.
Však i ty budou přeci řešeny – vysokorychlostní železnicí.
Navíc, mezi Benešovem a ČB (navazující na lineckou trať) už také byly (vyjma NeŠe, ale i tam je to „v běhu“) vyřešeny.
To i Rakušané. Proto je to tam, kde to je a ještě dlouho bude.
Myslím že oboum hejtmanům nešlo o to to řešit teď hned – to vyřeší dálnice.
Ale o plány do budoucna, které na obou stranách hranice chybí taky.
Pak tady čteme vyděšené příspěvky o tom, jak rakušan neví, kde skončíme a že se netrefí o celé kilometry, že se stavět nemá … aniž by si, poděs jeden, ty smlouvy vyhledal.
Trať je fajn, ale na atraktivitě ji rozhodně nepřidávají ty neustálé výluky s náhradní autobusovou dopravou jak na české, tak na rakouské straně.
Jenze to je zkratka vlastnost techto jenokolejek, kdyz se k tomu prida jeste typicka absence jakehololiv planovani, tak nikdo pricetny vlakem timto smerem do Rakouska nepojede.
Loni jsem potřeboval 2x z ČB do Linze a Salzburgu. Takže nejsem příčetný, když jsem použil vlak? Važte slova, neboť nikdo příčetný by takový komentář nenapsal. 😉
A kolik vas v tom vlaku sedelo?
To má vliv na co? Od jistého počtu cestujících jsou už lidé příčetní? 😉
Ja tam tim vlakem take parkrat jel 😉 a je to fakt hruza, to neni poplatne doprave ani ve 20. stoleti. Ale uz to bude takovych nejmene 10 let, ted uz jezdim do Rakouska jenom autem.
Takže se vyjadřujete o něčemu o čem nemáte ani anung.
Takže jste tam jel naposled v době rozkopaného jednokolejného koridoru, kdy tam žádná expresní vrstva nebyla, do Lince jezdil jeden jediný pár vlaků denně (cca 5 hodin), na něm vozy Bmee zcela bez služeb, stejně jako na těch zbylých Sp/REX z nichž některé stavěly v Rakousku úplně všude, ale víte jistě že dnešní EC do Lince stojí za prd.
Jezdím přes jižní Čechy, do Vídně celkem pravidelně, šetří mi to čas, nemusím cestovat hodinu MHD ve Vídni.
Tak těch 3:40 z Prahy do Lince, 4x denně s hospodou a wifi, není samo o sobě špatné, zvlášť když člověk jede někam dál do Rakouska, každou půlhodinu tam má railjet. Problém jsou ty výluky, nedodržování řazení a ten přestup v Linci. Protože to zároveň funguje jako meziregionální doprava včetně spojení třeba na Lipno, celkem dost nepříčetných lidí tím jezdí.
Kolik to je, 250 km? A vam prijde cas 3:40 nadrazi-nadrazi v pohode? Me teda opravdu ne. Ta jizdni doba je ba primo silena.
Nenapsal jsem že je v pohodě, ale že sama o sobě není špatná – co bych za ni dal u Norimberku nebo Vratislavi. Je to o hodinu delší než autem, podobně kdybych chtěl třeba až do Salzburgu. Kdybych chtěl přímo do města Salzburgu, radši pojedu 5:30 vlakem (půlhodina na přestup) než 4:30 autem (což platí za slabého provozu a bez zastavení).
Průměrná rychlost je srovnatelná třeba s Brno-Ostrava, akorát to je kvůli klikatici o 50 km delší než po cestě.
4x denně ve 4h „taktu“ (jinak courák + s přestupem v ČB) podle mě je hodně málo.
Kdyby aspoň 2h takt + s minimálním počtem zastavení i mezi ČB a Lincem.
120 km jednokolejnou s minimem zastavení asi nepůjde, ještě když ta trať má sloužit jako přimesto.
S přimhouřením oka to jde ve 4h „taktu“, tak by to mělo jít i ve 2h taktu (s křižováním rychlých spojů v S:00 h ve stanici Steyregg).
Mmch. rakouská strana dosud neudělala 2. kolej ani v rovinatém úseku Steyregg – St. Georgen a. d. Gusen, o které jsem četl už někdy před… no, už to bude přes 10 let.
On ten courák s přestupem na IC v Budějovicích jede stejně dlouho. Samozřejmě by byl lepší hustší takt a méně zastávek, právě proto se řeší vylepšení té jednokolejky.
Trasování trati na českém území se v podstatě nezměnilo od dob koněspřežky.
A to na naší části byla koněspřežka trasovaná hodně velkoryse, s minimem ztracených spádů.
Tak to je právě ta příčina, ne rozpor. Na rakouské straně se stavělo levněji, proto nešla původní trasa koněspřežky moc použít. Ale že by se dnes nějak zásadně lišila rychlost se říct nedá (kromě toho krátkého bláznivého rozjezdu z Freistadtu), v Rakousku je to komplikovanější že se musí zase vystoupat a znovu prudce klesat.
Problém z hlediska osobní dopravy je trasování, kdy trať vede mimo města na trase. Z hlediska nákladní dopravy je otázka, nakolik se trať nyní využívá, protože ÖBB dříve preferovalo jiné hraniční přechody
Přitom na České straně vlak na letiště v CB vede!
O tom politickem pomnicku jmenem letiste CB zde radeji vubec nepiste.
Z pohledu nákladní dopravy je mnohem lepší přechod přes Břeclav, ty sklonové podmínky, hlavně na Rakouské straně si často vyžadují další lokomotivu i na celkem lehký vlak, bohužel.
Ono už jen kousek vedle u Velenic je to úplně o něčem jiném.
A rozdil vynikne jeste vice az se otevre aktualne staveny dlouhy usek D3, potom uz do vlaku sedne nesedne nikdo.
Bohužel máte pravdu. Ostatně, kolik za posledních 20 let vzniklo nových dálnic, obchvatů, které zásadně zkapacitňují a zrychlují silniční dopravu a kolik tratí ? Na letiště v Mošnově, tunel u Ejpovic a trať z Benešova před Budějovice (to je v podstatě novostavba). Jinak nic. Pak ať se nikdo nediví, že jezdí stále více aut. Přitom jak se ukazuje na těch posledních dvou jmenovaných stavbách, po jejich dokončení tam dost výrazně roste počet cestujících.
Zde spíše „to se mi nelíbí „.
A vite proc? Protoze timto smerem nikdo nevytahl na svetlo bozi chimeru o bajne VRT a tudiz trat se velkoryse modernizovala. V jinych smerech bohuzel chimery o VRT vznikly a tudiz stavajici trate za ohromne penize zustaly i po modernizacich v puvodni stope. A vzhledem k velikosti nasi republiky by ta 160-200 byla i dostatecna rychlost, ale to by ten vlak tou rychlosti skutecne musel trvale jet.
VRT není chiméra. To že neumíme stavět na zelené louce je ten problém.
No takze to ale znamena ze presne popisuji realitu. Stavajici trate bastlime uz pres 30 let v puvodni stope protoze chimera o VRT, VRT ale zadne nestavime a nejmene za dalsich 20-30 let nic smysluplne vyuzitelneho nevznikne. Za zazrak budu povazovat, pokud se postavi nektere vyjezdy z Prahy, napr. na Kolin, protoze tady dosahla situace uz stavu kolapsu.
VRT je chiméra.
Protože kdybychom tu byli schopni něco stavět, tak modernizujeme alespoň část železnice.
Což je levnější a jednodušší než stavět kompletně novou trať s unikátními parametry.
A ještě ke všemu ve variantě pouze pro osobní dopravu…
Protože VRT se smíšeným provozem si vyzkoušeli už Němci a upustili od toho.
Máte trať s vysokým nárokem na geometrickou polohu koleje. A tak na ni pustíte težké nákladní vlaky, aby opotřebení narostlo exponenciálně. Následně se vztekáte nad častýma výlukama.
Ale v Elbonii bych to doporučil, kdybych jim chtěl zlikvidovat železnice. Ještě bych na té VRT navrhnul zastávky pro místní obshluhu á 5-10 km s ostrovním peronem, aby rychlý vlak předjížděl odbočkou.
obávám se že mluvíte o ČR, každá vesnice na jejímž katastru se bude nacházet VRT dostane jako výpalné zastávku a slib že tam vrt bude stavět
Nebojte se, reálný opak je pravdou – mj. VRT Brno – Ostrava bez jakékoliv zastávky přímo na VRT (což předčí i moje oblíbené Velké Meziříčí/Velkou Bíteš bez zastávek na VRT).
P. S. Proč to nazýváte „výpalné“ a ne např. jako „protislužbu za nepříjemnosti způsobené výstavbou a provozem VRT“?
“ byli schopni něco stavět“
Ve kterém roce byla postavena druhá kolej Benešov – Veselí nad Lužnicí?
Historie výstavby 2.koleje Votice-Benešov
https://www.koridory.cz/historie-vystavby-2-koleje-votice-benesov/
Ono jaksi má smysl dělat obojí najednou. Ale to pantátům na MD nedošlo.
Stačí si provést malé porovnání diskusních příspěvků ve vztahu k našim severním sousedům v Polsku před několika lety (na začátku existence tohoto serveru) a dnes.
Z lehkých úsměšků se to překlopilo do obdivu, jak se tam rychle staví (za evropské peníze, dokud jsou) a u nás se více žvaní a vznikají další studie vlhkých snů o rychlejí trati do….*.
*- doplńte si sami, dle osobních preferení (např. místa bydliště)
A ta trať na 160 – 200 by byla nějak zásadně levnější a jednodušší na přípravu než trať na 300?
Před 30 lety, kdy se začalo s projektováním koridorů, jste mohl i o modernizaci trati Bystřice – Ševětín psát jako o chiméře, ostatně ze všech koridorů byla realizována jako poslední, skoro o tři dekády později než první koridorizace.
Pane,bohuzel jsem jiz pametnik a soucasne vim, ze se za sveho zivota slusnou zeleznici v CR nesvezu. A moc dobre si plany proc co a jak pamatuji. Ano prelozky jsou mnohem snaze prosaditelne nez stovky kilometru novostaveb VRT v mistech, kde budou jenom mistni zatezi bez prinosu.
A jaký přínos má teda desítky kilometrů dlouhá de facto novostavba trati Českou Sibiří přínos pro místní? Odsun zastávek dál od sídel, takže se může opět zvýšit dojivost krav?
Jo, to, že jste pamětník, tedy spíš zapšklý stařec, z vašich příspěvků přímo stříká. Jděte se projít ven, poseďte v parku na lavičce, nakrmte holuby a bude zase líp.
Ne jsem pouze realista, naivni snilci totalne utrzeni od ekonomicke reality jako vy jsou skutecnymi hrobari teto spolecnosti.
Potenciální přínos pro místní to má v tom, že díky dvěma kolejím se tam vejdou 3 vrstvy vlaků, kdy ta nejnižší aby ideálně jezdila Praha – Benešov bez zastavení (či max. v Čerčanech) a dále zastavovat „všude tam, kde to je potřeba“ (+ případně i rozpojovat s jednotkou směr Vlašim).
Jenže realita je jinde a tím pádem ten přínos není veškerý žádný.
P. S. Už předtím byly polohy mizerné, viz Mezno (částečně zlepšeno); u Hermaniček/Sudoměřic/Chotovin/Bystřice tak jako tak beze změny; totéž (nadále mizerná) poloha Votic.
Takže zhoršení „jen“ pro Střezimíř a asi i Ješetice + o kousek i Č. Újezd.
Tady jsem ale nenašel odpověď na to, co se tedy před tím rokem 2000 mělo rozhodnout a udělat. Třeba koridor z Prahy do Dolního Žlebu, modernizoval se špatně, na nízké rychlosti s poloperonizací kvůli chiméře VRT, fajn. Mělo se tedy říct že VRT nikdy nebude, a proto budeme modernizovat trať na 160-200 bez propadů? To už se ale nebavíme o přeložkách, v polovině trasy to bude novostavba, asi dražší než VRT. A co mezitím dělat s tou stávající zarůstající tratí? Jakkoliv tohle nezatracuju (fungovalo by to taky), obávám se že tehdy nebyla nejmenší šance něco takového prosadit.
Presne tak, toto je realne v nasich podminkach prosaditelne. Hlavne proto, ze to budete obhajovat pred temi, kdo tim vlakem maji sanci jiz dnes jezdit. Ne tam kde bude nejak VRT fungovat pouze jako krajinna bariera. A presne to so melo rict, VRT tu nikdy nebude, je to skoda, ale tato zeme na to nema ani ekonomicky ani mentalne. Nikdo si to nechce priznat ale bohuzel se u nas snazime preskocit jeden evolucni krok. Ani napr. v tom nemecku a francii VRT nevznikly hned. Prvni byly trate na 200 a tam ti lidi pochopili, ze to muze byt velmi efektivni… Číst vice »
Ano. Konvenční trať, tj. do 200 km/h včetně je úplně jiná než VRT nad 200 km/h. Je to rozdíl asi jako mezi lodí a ponorkou. Obojí je přitom plavidlo. A není to vůbec jen o poloměrech oblouků.
Moc vám do toho nesedí trasa Brno – Přerov, kde je předpokládána modernizace na 200 km/h A ZÁROVEŇ výhledová VRT na 320 km/h.
P S. V době „projektování koridorů“ žádné VRT předpokládány nebyly.
Teprve uvidíme jak dlouho po dostavbě vrt Moravská brána na to naváže dalsi úsek do Brna, jak dlouho se bude dát argumentovat že tam to nebude potřeba protože tam je rychlá konvenční doprava a jinde je to horsi. Ono pokud tam ale budou jezdit vlaky na 230/250, tak to možná ještě utvrdi.
Mno jo. V Dolním Dvořišti na čáře bagry a v Rakousku akorát tak kopřivy…