Hejtman Netolický: ČD chtějí kvůli ztrátám změnit smlouvy s kraji

Železniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnicŽelezniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic

České dráhy jednají s kraji o možné změně loňských smluv o zajištění regionální dopravy, chtějí aby reflektovaly ztráty tržeb během

České dráhy jednají s kraji o možné změně loňských smluv o zajištění regionální dopravy, chtějí aby reflektovaly ztráty tržeb během koronavirové krize. V dnešním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). Kraje i kvůli tomu chtějí jednat o změně rozpočtového určení daní.

Kraje uzavíraly s dopravci smlouvy o provozu regionálních linek vloni. Většinu z nich provozují České dráhy. „Teď však České dráhy přicházejí s tím, že chtějí ty smlouvy parametricky změnit,“ řekl Netolický. Podle něj jde především o riziko za ztráty, které podle smluv nyní nesou dráhy.

Dopravce se to podle hejtmana nyní snaží přenést na kraje. Netolický upozornil na to, že situace může vést až k vypovězení smlouvy, po které by kraj s dopravci znovu jednal o zajištění dopravy. Připomněl, že vláda zatím nechystá pro dopravce z komerční a regionální dopravy žádné kompenzace, což zhoršuje právě pozici krajů.

V Česku mezi kraji a dopravci existují dva typy smluv. U takzvaných brutto jde riziko tržeb plně za objednatelem a dopravce neřeší příjmy. Takové kontrakty jsou například v Jihomoravském a Plzeňském kraji. Ve většině krajů jsou ale takzvané netto smlouvy, kdy jsou tržby z jízdného dopravce a ten nese riziko toho, kolik jízdenek se prodá. Takový model byl pro dopravce výhodný v dobách, kdy cestujících přibývalo.

Na velké ztráty v regionální dopravě během krize poukázala i kandidátka na středočeskou hejtmanku Petra Pecková (STAN). Ztráty hromadné dopravy podle ní v kraji dosáhly přes 200 milionů korun.

Kraje i kvůli ztrátám z dopravy proto chtějí jednat o změně rozpočtového určení daní. „Změna je nutná,“ podotkl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO). Upozornil na to, že je však nutné zvýšit objem peněz pro kraje.

Vyjádření Českých drah ČTK shání.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy České dráhy smlouvy dopravců s kraji Top
142 komentářů