obrazok-zdopravy

Havran a Korbelka. Slováci dostaví svou D1 do Košic, na trase budou dva tunely

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Stavba vyjde v přepočtu na 37 miliard korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Povazan

Inak neviete niekto prečo sa na tomto úseku zavrhla tretia varianta t.j. tunel Velka Fatra ? Mal to byť dialnicno zeleznicny tunel. Riešilo by to zaroven jeden z najpomalsich úsekov koridoru. Technicky mi to príde podobne komplikovane ako toto s tunelom Korbelka.

Roman

Na Slovensku je ještě jeden mnohem věříš problém, peníze.

Dejf

Hmm tak 7 let představa, když to půjde všechno jak má. Sakra bude nutný zlepšit životosprávu, abych si to užil.

Roman

Mají vůbec hotový podrobný geologický průzkum? V okolí je spousta sesuvů a špatné geologické podmínky. Ať to nedopadne podobně jako na úseku Ivachnova – Hubová.

55p

Však ze státního krev neteče.

dizgrafy

Zajímavý procesní postup. Zahájit soutěž na zhotovitele a až za třičtvrtě roku nato mít v ruce platnou EIA. Bylo by to v CZ vůbec možné?

Lysimachia

Naštěstí snad ne. Obecně ty zakázky na Slovensku jsou totální divočina, někde se soutěží dle DSP a ty stavby podle toho nejdou ani reálně ocenit. Zadávačku pak klidně přeskočí a pak se diví, že v realizačce ty stavby oproti stavebku vypadají úplně jinak.

V Česku to není ideál, ale buďme rádi.

vlachjan

Na druhou stranu ono to naše počítání ceny, kde si připočítáváme halíře na metr čtvereční výmalby, když malíř musí vyléz na štafličky a miliardu podobných nesmyslů jsou taky spíše taková akademická práce pro práci.

Lysimachia

To je ale problém ÚRSu. Navíc v něm zrovna ŘSD nerozpočtuje.

Lukáš T

V článku chybí jedna naprosto zásadní informace. Úsek D1 tvořící obchvat obce Martin byl postaven pro pokračování tzv. „údolní varianty“, která se v době výstavby před cca 10 lety uvažovala jako téměř jistá. Teď se rozhodlo u tunelové variantě, tedy poslední cca 2 km již postavené dálnice nebudou pro D1 využity. Celý příběh tohoto úseku hodně souvisí právě s výběrem varianty a dohadů kolem toho. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1465108960213474&id=447938025263911&set=a.448356905222023&locale=de_DE

hyper9

Tam tu D1 odpojí podobně jak se to udělalo s D48 v Dobré u Frýdku-Místku.

Jozko

Tu je o tomto aj skvele video
https://youtu.be/iDSavTxRD7Y?si=Ks-8Kv9FUrDEUeuG

Badger

Tak bratia už 3km postavili, pozemky vykoupili, některé zemní práce provedli a pak zrazu v jaskyni v lomu se objevil vzácný živočich nebo rostlina, a hlavně nebyla EIA a bez ní by nebyly dotace z EU.
40M € utracené zbytečně…
https://youtu.be/FjGLajnPheM?si=__p_6Ww392J472nj

Daniel Jablonecký

To jsou šílené ceny! To je jak kdyby český rozpočet měl financovat stavbu za 100 miliard Kč (pokud porovnáme HDP obou ekonomik).

Roman

Protože skoro celý úsek tvoří dva tunely a několik mostů.

vlachjan

Bude tam nějaká spoluúčast Evropské unie?

Alfons

Ne. Spolufinancován je Sovětskou unií. 😁

projekt2501

no, ještě uvidíme

Slávek
Jan M

Bohužel NDS ani jejich ministerstvo nezaměstnává ani jednoho kartografa nebo gisáka, který by jim vytvořil přehledné a kvalitní mapy. O gis aplikacích můžou jenom snít.

Tomáš Fuk

Říká se mapičák,ne kartograf.

Frantisek

A člověk co těmi mapami pak topí je mapič?

Sáček

a žena je mapička

Ondřej Wagner

Takže slovenská D1 bude dostavena za 60 let od zahájení výstavby, naše D1 se myslím začala stavět v roce 1967 a bude dokončena letos, takže to nebude ani 70 let od zahájení výstavby. O jak se máme, Číňani by nám mohli závidět. 😁😁😁

Vojtěch

Tady se z toho začíná stávat diskuze na Novinkách… tam takové “vtipy” tvoří půlku diskuze.

Ondřej Wagner

To je spíše kritika toho, jak pomalu se u nás a na Slovensku staví dopravní stavby.

JiriP

Asi bych nás se Slováky neházel do jednoho pytle. Aniž bych tvrdil, že to u nás jde dobře (což by se v případě dálnic aktuálně říci i dalo), tak na Slovensku je to s budováním infrastruktury zoufalé. Kromě zmíněné D1 a několika málo jiných dálnic/rychlostních komunikací nemají prakticky žádné projekty. Letos se sejde několik úseků, které otevřou, bude to rekordních 47 km. A pak je budou čekat dlouhá hubená léta. O stavu projektů a infrastruktury na železnici se raději nebavím vůbec, a to je u nás laťka podstatně níže než u silnic…

Otakar

Tak ona naše D1 několikrát měnila trasu. To co máme teď, tak ještě v nedávné době bylo vedeno pod D47.

Takže bych asi nedělal taková hloupá srovnání, protože to je jen hledání do čeho si kopnout. Takový Číňan se neptá, zda na trase není křeček nebo někomu nezpůsobí hluk. A pokud by si někdo stěžoval, tak pracovní tábor to jistí. A to tady nechceme, na tom se shodneme, ne? 🙂

Jakub

ale to je zejmena dano stavebnim povolenim, odvolanim a jasnymi skodici, kteri zdrzuji vse co muzou, bohuzel delka pripravy neni delka stavby. Kdyby tu byli cinani, tak budou delat co, kdyz to soudy neustale shazuji. Neuskodi zapojit v hlave mozek, nez se neco napise

Roman

V zásadě kromě pár úseku nevybočujeme z evropského průměru.

David

Až do roku 1996 se tak nějak počítalo s tím že D1 povede přes Starý Hrozenkov na Slovensko. Takže ano, teprve se dostavuje, ale vede úplně n kam jinam. Koneckonců, je to jenom číslo. Kdybychom si řekli že D1 vede z Prahy do Brna, měli bychom hotovo.

55p

2025 – 1967 = 58, takže ani 60 let to nebude 😉

Ondřej Wagner

Ohledně dálnice D1 jsem chybně napsal 70 let, mělo tam být 60 let.

Patrick

Slovenská D1 bude dostavaná až keď sa ocitne na ukrajinskej hranici…

cawez

Je vidět, že máte přehled. Výstavba D1 začala v roce 1939.

Radko

Ak sa berie do úvahy, že Slovenská D1 (BA – KE) je o 70 km dlhšia a samotná náročnosť stavby sa nedá porovnať. Slovenská D1 má momentálne 7 tunelov a po dokončení 11. Česká 1. Ak sa zoberie tiež v ohľade, že prepojenie Praha Brno bolo dokončené už v roku 1980, tak to nevyznevia pre Slovensko až tak zle.