Havran a Korbelka. Slováci dostaví svou D1 do Košic, na trase budou dva tunely
Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Stavba vyjde v přepočtu na 37 miliard korun.
Tá odhadovaná cena zakázky je podľa mňa úplne mimo realitu. Tam musí byť rezerva na bakšice minimálne 500 mil EUR.
Tohle není poslední chybějící úsek z BA do KE. Ještě chybí druhý tubus tunelu Branisko a za pár let to pěkně pocítíme, až se budem drápat starou cestou nahoru…
To sa budeme počas rekonštrukcie starej rúry drapať tak či tak, keďže tá nová by mala byť postavená iba pre jednosmernú premávku
Inak neviete niekto prečo sa na tomto úseku zavrhla tretia varianta t.j. tunel Velka Fatra ? Mal to byť dialnicno zeleznicny tunel. Riešilo by to zaroven jeden z najpomalsich úsekov koridoru. Technicky mi to príde podobne komplikovane ako toto s tunelom Korbelka.
Na Slovensku je ještě jeden mnohem věříš problém, peníze.
spousta komplikaci – sirka takoveho troj- nebo ctyr-rouroveho tunelu, problemy s prameny a podzenbi vodou obecne, probemy s podlozim……… no a samozrejme penize
Hmm tak 7 let představa, když to půjde všechno jak má. Sakra bude nutný zlepšit životosprávu, abych si to užil.
Mají vůbec hotový podrobný geologický průzkum? V okolí je spousta sesuvů a špatné geologické podmínky. Ať to nedopadne podobně jako na úseku Ivachnova – Hubová.
Však ze státního krev neteče.
O zlomech se ví. To je tak vše
Vies co mame na Slovensku … p*** p*** je mi do placu ked vidim co sa riesi v CR a ako to ide vsetko do prec na Slovensku
Zajímavý procesní postup. Zahájit soutěž na zhotovitele a až za třičtvrtě roku nato mít v ruce platnou EIA. Bylo by to v CZ vůbec možné?
Naštěstí snad ne. Obecně ty zakázky na Slovensku jsou totální divočina, někde se soutěží dle DSP a ty stavby podle toho nejdou ani reálně ocenit. Zadávačku pak klidně přeskočí a pak se diví, že v realizačce ty stavby oproti stavebku vypadají úplně jinak.
V Česku to není ideál, ale buďme rádi.
Na druhou stranu ono to naše počítání ceny, kde si připočítáváme halíře na metr čtvereční výmalby, když malíř musí vyléz na štafličky a miliardu podobných nesmyslů jsou taky spíše taková akademická práce pro práci.
To je ale problém ÚRSu. Navíc v něm zrovna ŘSD nerozpočtuje.
V článku chybí jedna naprosto zásadní informace. Úsek D1 tvořící obchvat obce Martin byl postaven pro pokračování tzv. „údolní varianty“, která se v době výstavby před cca 10 lety uvažovala jako téměř jistá. Teď se rozhodlo u tunelové variantě, tedy poslední cca 2 km již postavené dálnice nebudou pro D1 využity. Celý příběh tohoto úseku hodně souvisí právě s výběrem varianty a dohadů kolem toho. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1465108960213474&id=447938025263911&set=a.448356905222023&locale=de_DE
Tam tu D1 odpojí podobně jak se to udělalo s D48 v Dobré u Frýdku-Místku.
Tu je o tomto aj skvele video
https://youtu.be/iDSavTxRD7Y?si=Ks-8Kv9FUrDEUeuG
Tak bratia už 3km postavili, pozemky vykoupili, některé zemní práce provedli a pak zrazu v jaskyni v lomu se objevil vzácný živočich nebo rostlina, a hlavně nebyla EIA a bez ní by nebyly dotace z EU.
40M € utracené zbytečně…
https://youtu.be/FjGLajnPheM?si=__p_6Ww392J472nj
Objavil sa tam dosť divoký zosuv v lome, druhý problém by bolo zničené rašlelinisko (jedno z mála posledných na Slovensku) a tretí je že Kraľovanská dolina je známa veľmi slabým slnečným osvitom a nízkymi priemernými teplotami v zime v kombinácii s vedením ponad rieku by tam bolo obmedzenie na 80-100km/h kvôli poľadovici na vozovke. Cena udolného variantu by bola vo výsledku rovnakaá ak n ie vyššia (stále sa počítalo s tunelom Havran) a bola by to menej bezpčná varianta z pohaldu dopravy. Nakoniec poškodený biotop by kompilikoval nie len proces namietok ale aj akékoľve prípadené čerpanie zdrojov EU podmienených EIA.
To jsou šílené ceny! To je jak kdyby český rozpočet měl financovat stavbu za 100 miliard Kč (pokud porovnáme HDP obou ekonomik).
Protože skoro celý úsek tvoří dva tunely a několik mostů.
Bude tam nějaká spoluúčast Evropské unie?
Ne. Spolufinancován je Sovětskou unií. 😁
Cenu bych neřešil, o článek dál: Dostavba MO Praha 112 miliard „v cenách 2022″(!)
no, ještě uvidíme
https://www.youtube.com/watch?v=6XVBOYGJ_UE&t=1s
Bohužel NDS ani jejich ministerstvo nezaměstnává ani jednoho kartografa nebo gisáka, který by jim vytvořil přehledné a kvalitní mapy. O gis aplikacích můžou jenom snít.
Říká se mapičák,ne kartograf.
A člověk co těmi mapami pak topí je mapič?
a žena je mapička
Takže slovenská D1 bude dostavena za 60 let od zahájení výstavby, naše D1 se myslím začala stavět v roce 1967 a bude dokončena letos, takže to nebude ani 70 let od zahájení výstavby. O jak se máme, Číňani by nám mohli závidět. 😁😁😁
Tady se z toho začíná stávat diskuze na Novinkách… tam takové “vtipy” tvoří půlku diskuze.
To je spíše kritika toho, jak pomalu se u nás a na Slovensku staví dopravní stavby.
Asi bych nás se Slováky neházel do jednoho pytle. Aniž bych tvrdil, že to u nás jde dobře (což by se v případě dálnic aktuálně říci i dalo), tak na Slovensku je to s budováním infrastruktury zoufalé. Kromě zmíněné D1 a několika málo jiných dálnic/rychlostních komunikací nemají prakticky žádné projekty. Letos se sejde několik úseků, které otevřou, bude to rekordních 47 km. A pak je budou čekat dlouhá hubená léta. O stavu projektů a infrastruktury na železnici se raději nebavím vůbec, a to je u nás laťka podstatně níže než u silnic…
Ak zoberieme do úvahy, źe to, čo sa monentálne stavia a súťaži sa aj dokončí (D1 BA-KE, D3). Tak inde na Slovensku nezostávaju žiadne úseky kde by to intezitami a samotnou hodnotou CBR vychádzalo na rýchlostnú komunikáciu v plnom profile. Na omaľovánky plánovanej siete, ktoré sa kreslili pred 30 rokmi sa netreba pozerať. Ak to porovnáme s ČR tak máte niektoré úseky ciest 1. triedy, ktoré majú intenzity aj 15 000 vozidiel/deň a žiadna rýchlostná komunikácia tam nie je ani plánovaná.Takže na Slovensku bude oveľa dôležitejšie investovať do železníc a už existujúcich ciest nie na zbytočné nové diaľnice.
Tak ona naše D1 několikrát měnila trasu. To co máme teď, tak ještě v nedávné době bylo vedeno pod D47.
Takže bych asi nedělal taková hloupá srovnání, protože to je jen hledání do čeho si kopnout. Takový Číňan se neptá, zda na trase není křeček nebo někomu nezpůsobí hluk. A pokud by si někdo stěžoval, tak pracovní tábor to jistí. A to tady nechceme, na tom se shodneme, ne? 🙂
ale to je zejmena dano stavebnim povolenim, odvolanim a jasnymi skodici, kteri zdrzuji vse co muzou, bohuzel delka pripravy neni delka stavby. Kdyby tu byli cinani, tak budou delat co, kdyz to soudy neustale shazuji. Neuskodi zapojit v hlave mozek, nez se neco napise
V zásadě kromě pár úseku nevybočujeme z evropského průměru.
Až do roku 1996 se tak nějak počítalo s tím že D1 povede přes Starý Hrozenkov na Slovensko. Takže ano, teprve se dostavuje, ale vede úplně n kam jinam. Koneckonců, je to jenom číslo. Kdybychom si řekli že D1 vede z Prahy do Brna, měli bychom hotovo.
2025 – 1967 = 58, takže ani 60 let to nebude 😉
Ohledně dálnice D1 jsem chybně napsal 70 let, mělo tam být 60 let.
Slovenská D1 bude dostavaná až keď sa ocitne na ukrajinskej hranici…
Je vidět, že máte přehled. Výstavba D1 začala v roce 1939.
Ak sa berie do úvahy, že Slovenská D1 (BA – KE) je o 70 km dlhšia a samotná náročnosť stavby sa nedá porovnať. Slovenská D1 má momentálne 7 tunelov a po dokončení 11. Česká 1. Ak sa zoberie tiež v ohľade, že prepojenie Praha Brno bolo dokončené už v roku 1980, tak to nevyznevia pre Slovensko až tak zle.
Radko … mrknite na rsd.cz / Slovensko nema ani poriadne transparentny prehlad o stave vystavby 🙁
No veď to je jasné, že stránka NDS je katastrofa. Aj keď nové UI sa mi celkom páči, predtým to bola len CtrlC CtrlV stránka Asfinagu. Aj keď řsd.cz je super ale taktiež je kde vylepšovať.
Ja som len chcel poukázať, že samotná dĺžka existujúcej ďialničnej siete na Slovensku je asi ten najmenší problém SK infraštruktúry.