Autobusy

Havlíček chystá „sedačkovné“. Má podpořit zájezdové dopravce

Zájezdové autobusy. Ilustrační foto: Pixabay.com
Zájezdové autobusy. Ilustrační foto: Pixabay.com
Zájezdoví dopravci by mohli získat podporu podle počtu sedaček v autobusech a emisní třídy

Ministerstvo dopravy chystá další zásek do státního rozpočtu. Připravuje speciální program pro zájezdové dopravce, který má být podobný jako podpora hotelů a penzionu.

Nový program má zatím pracovní název sedačkovné, jak ho nazval na twitteru ministr dopravy Karel Havlíček.

Podle tiskového mluvčího Tomáše Lukašíka patří zájezdoví dopravci mezi jeden z nejvíce zasažených segmentů. „Jednalo by se o podporu prostřednictvím Ministerstva dopravy, která by byla podobná jako podpora pro hotely a penziony. Ty dostávají peníze „na postel“, v tomto případě by byla podpora vypočítávána „na sedačku“ autobusu, přičemž by zohledňovala i emisní třídu vozu,“ dodal Lukašík.

Vláda schválila program pro hotely a penziony, který počítá s kompenzací 100 – 330 Kč za každou postel v ubytovacím zařízení a den v době, kdy byly nuceny uzavřít kvůli nouzovému stavu.

Ministerstvo podle něj intenzivně jedná se sdružením autodopravců ČESMAD Bohemia i se samotnými dopravci o parametrech celého programu. „Snažíme se, aby k vypsání výzvy mohlo dojít v co nejkratším čase, v řádu týdnů tak, aby dopravci získali finanční prostředky nejpozději do konce roku. Podobný program existuje například i v Německu, kde jsme se inspirovali,“ tvrdí Lukašík.

První dopravci končí

Zájezdoví dopravci se před několika měsíci sdružili do iniciativy Za autobusy, které lobbuje na státní pomoc. Minulý týden upozornili, že jim navíc začínají ubývat i podzimní zakázky a část u z nich končí. V Česku krize zasáhla kolem 2 000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9 000 autobusů. Během krize firmy přišly o téměř veškeré své tržby. Během léta sice podnikání mírně oživily zhruba na pětinu původních tržeb, podle odhadů se ovšem situace v příštích měsících výrazněji nezmění.

„Už nyní nám chodí storna od firem, které jsme měly dopravovat například na teambuildingy. Všichni se bojí, že opět přijdou opatření a nebude možné vyjet, tak akce preventivně ruší. Rozhodly se tak i opravdu velké společnosti. To jsou špatné zprávy ne pouze pro jednoho dopravce, ale pro více firem napříč kraji,“ uvedl zakladatel iniciativy Jiří Vlasák.

Zájezdová doprava tak patří k nejvíce postižených oborům z koronavirové krize. Nepomohlo přitom ani prázdninové období, ke kterému se firmy původně upínaly. Situace tak ještě více prohloubí problémy autobusových dopravců. V červnu skoro 90 procent z nich v průzkumu uvedlo, že jim aktuální finanční rezervy postačí maximálně na půl roku. Část z nich o ně přišla dokonce už během jarní koronavirové krize. Řada zejména menších firem proto podle iniciativy končí s podnikáním a vrací autobusy leasingovým společnostem. Mnoho firem proto řeší i problémy s dluhy, jejichž vyrovnání může trvat i několik let. Nepravidelná doprava navíc řešila problémy už před krizí.

Iniciativa proto žádá o pomoc stát, a to ideálně formou náhrad po vzoru státní pomoci ubytovacím zařízením. Zároveň dopravci chtějí zajistit úvěry pro zvládnutí nejhoršího období. Na státní pomoc podle iniciativy nyní nemají šanci dosáhnout. Další žádanou pomocí by mohla být úprava podmínek pro stanovení sazeb DPH a silniční daně. Stát by podle firem měl rozšířit také slevy pro studenty a důchodce i do zájezdové dopravy. Podle dopravců jsou zájezdové společnosti vládou opomíjeny a nedostaly žádnou formu pomoci.

Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta. Upravit by se měla i spotřební daň na naftu.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

A opravdu je potřebujeme?

Roman

Ano.Jsme potreba.Je vice osob co nepravidelnou dopravu potrebuje nez tech co ji nepotrebuji.Doprava vice osob najednou na dane misto je levnejsi ,nez kdyz lide pojedou svymi vozidly.Take autobusy skupinu lidi odvezou az na misto urceni tak zvane az pred dvere.Je mnoho lidi co sami nemohou jet autem a tak voli bezpecnou zajezdovou dopravu.

V. K.

Já snad Babišovi i ten tunel do státního rozpočtu odpustím, jen když už nebudou dál prznit češtinu takovými novotvary jako je sedačkovné nebo rouškovné.

Petr 78

Není takhle náhodou krach zcela běžnou součástí tržního hospodářství?

Jiří Kocurek

Samozřejmě, že je. Zbývá ale otázka, zda je součástí trhu také krach zůsobený rozhodováním vlády, tedy státním zásahem.

Petr 78

Nyní neplatí žádný zákaz o hromadném cestování, prostě o to není žádný zájem, na druhou stranu máte pravdu, státní zásah tam je, ale ne koronavirový, ale babišovný ve veřejné dopravě, které odsálo spoustu zákazníků, například z řad sportovních mládežnických oddílů, které začaly využívat tyto nesmyslné slevy na úkor zájezdové dopravy.

Sitgestravel

Superministr Havlicek je teda hodne promiskuitni. Da uplne kazdemu, kdo si rekne :).

Sitgestravel

A kdo podpori me?

none

Takze je mnoho nevyuzitych autobusu a dost narusena zeleznicni doprava? Neslo by to nejak dat dohromady? 😉

Kalina

Sedačkovné má platit za období nouzového stavu nebo „může trvat i několik let“?

Frantisek

Jestliže 90 % vystačí rezervy do prosince, tak jsou na tom v zásadě dobře a hospodařili celkem správně. Otázkou je, do jakého období chtějí „přežít“, a zda ta pomoc k něčemu bude. Navíc, mnoha místům by více než desítky autobusů a stovky aut na silnicích a parkovištích slušelo pořádné vlakové spojení.

Jiří Kocurek

A vy tam ty koleje postavíte do Vánoc roku 2020?

Honza

A děti na školní výlet nebo plavání pojedou vlakem, z dědiny do města na divadelní představení taky vlakem?

Pavel

Jen tak z pleziru..na tom parkovisti na obrazku jsem prospal pet let. Bracha je pilot a trvdil mi, ze schavelne letaji nizko, aby vzbudili kralovnu. Hrad Windsor na dostrel od Heathrow. Bez Cinanu to tam ted asi stoji za vyliz prdel ..

Jan

A na co to je dobre? Budoucnost je stejne v cestovani na vlastni pest.

K.S.

Myslíte na vlastní pěst jakože „Hele Máňo tady jsem nám vymyslel trasu.“, nebo jedu jenom Autem? Jinak zájezdové společnosti budou asi zanikat/mít problémy, i s generační obměnou a změnami ve společnosti kdy generace X, Y, Z (Neboli: Xmen, Millenials and Zoomers) mají jiné preference co se do cestování týče od těch předešlých, kdy více lidí prostě dává přednost tomu jet někam na vlastní pěst a po vlastní ose podle toho co je zajímá, než jet někam na předplánovaný zájezd. Samozřejmě jsou tu různé skupiny asijských turistů, ale to jaksi opadlo a opadne také (pokud se bude Čína zavírat světu zase).… Číst vice »

Jackub

Jak by to u těch transevropských EC vycházelo? Na hodinová zpoždění! 😁 Už teď stačí vlak jen z Budapešti a na příjezdu na Slovensko pravidelně zpoždění, které dál jen narůstá. Oslo – Bukurešť nechci ani pomyslet… 😱😁

K.S.

Záleží jak se to vyvatuje, první EC Praha-Vídeň jí mělo prý poměrně dost a navíc ještě se snad počítalo na trochu pomalejší lokomotivu než to vezla. Problém je že dneska to v jízdním řádu musí vypadat pěkně a rychle, tak se ta vata osekává jak to jenom jde.

noerf

Regiojet zavedl vlakové spojení do Chorvatska. Čímž nahrazuje v trase cca autobusů 20 denně, deset tam, deset zpět.
Druhá věc je, kolik zájezdových autobusů bude příští rok potřeba pro Čechy do zahraničí a pro cestování zahraničních turistů v ČR.

Supidio

Nesmysl…Paštikovému cestování oktávkou do Chorvatska doufám brzy odzvoní…A proti vašemu stupidnímu argumentu je například i oblíbenost organizovaných vlaků do Chorvatska, které i přes „hrozbu „smrtícího“ viru“ jezdily plné a řada lidí je vyměnila právě za to vaše „auto na vlastní pěst“

Jiří Kocurek

Spíš by byl zajímavější podíl na přepravě než absolutní čísla jenom z vlaku.

K.S.

Je rozdíl „organizovaný“ vlak nabral-vyklopil a zájezdový autobus „napravo vidíte“, bylo by třeba k tomu někde získat statistiku čím se ty firmy živý. Pokud měly problémy i před krizí, některé, tak je otázka jestli má cenu tomu pomáhat, nebo se to má nechat projít normálním ekonomickým cyklem. Další věc co musíte brát v potaz u vlaku je že ve vlaku toho můžete dělat mnohem, mnohem víc než v buse nebo eroplánu. Další věc je že jsme se od Jana fakt nedozvěděli co to cestování na vlastní pěst má podle něj znamenat, jestli to má být cestování autem, nebo to že… Číst vice »