Havlíček chce na dopravní stavby pro příští rok 129 miliard korun
Premiér Babiš a ministr Havlíček pomáhají zkrátit dobu výstavby D11. Autor: MDČR
Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic a další dopravní infrastruktura by příští rok ze státního rozpočtu měly získat 129 miliard
… a co na to naše známé blokační duo Rafaj & Dvořák? První z Úřadu pro hospod. soutěž a druhý z Tetčic
Ještě aby bylo z těch peněz co stavět. V rozpočtu jsou miliardy, všechny připravené stavby běží a nic dalšího se nerozjede.
Letos a příští rok pocítí rozpočty obcí a krajů takové sucho, že po těch cestách nepůjde ani chodit. Takže kde vezmou na žel. infrastrukturu je tak trochu záhada. No, ale medvěd jde asi porcovat do nekonečna v tom makrofinančním světě.
z něčeho se ty železniční tunely musej postavit – připomenu ty nejznámější co čekaj na zahájení výstavby (od těch kratších po ty delší)
– 2 tunely za Budějovicema-koridor do Prahy – jeden bude měřit asi 5,5 km ten druhej bude o něco kratší
– tunely na úzkém hrdle u České Třebové v údolí Orlice na trase Praha – Ostrava
– tunel Praha-Beroun 2O km – na trase koridoru Praha – Plzeň – odstraní pomalou jízdu kolem Berounky
– tunel Ústí nad Labem – Pirna(Drážďany) -24km – odstraní pomalou jízdu kolem Labe před- a za Děčínem
Jenže v článku se píše o příštím roce. Co je ale zajímavé, že se seběhne zhruba ve stejném čase výstavba investičně náročných tunelů (které uvádíte), navíc s velmi dlouhou dobou výstavby. Např. ty tunely před ČB se budou stavět 6 let, nemluvě ani o tunelu pro VTR, proto bude hodně zajímavé pokrytí stavebními kapacitami, nezůstane tentokrát jen u českých firem ??
no a tunel do Berouna dokonce 15 let – ale někdy se musí začít…
Pak už se ty peníze na dostavbu dřív nebo pozdějc někde vyškrábnou…
Extrémní případ je na Slovensku – tam kutali dálniční tunel – a nakonec z toho vznikla několikakilometrová jeskyně… na kterou nechali vyrobit dveře za 20 000 Euro… (zhruba 550 000 Kč)
Tam je toho více, Slováci mají problém protáhnout dálnici D1 přes západní část středního Slovenska, ale toto,co uvádím, je na sever od Žiliny, tedy D3.
– tunel Povážský Chlumec s minimální mocností horninového pilíře, to vyžadovalo nepředstavitelné množství monitorovcích prací, geologicko- technických prací. Stavěl Hoechtief – CZ. On už celý ten úsek – estakáda přes přehradu – tunel – most …. stojí za to.
Vstupne dvere za 20 000 su na tunely Visnove. Ten je na D1. Je to prepojenie Bratislava – Kosice. Prieskumnu stolu na tom tunely zacali razit v 1998. Na jar 2019 to na tom tunely zabalili Taliani a od vtedy sa zase na nom ani nekoplo.
Babiš vypadá jako upír. No on totiž je. Omlouvám se za komentář mimo téma.
Neurážejte Transylvánského vojvodu!
P.S. Mě tam spíš připomíná dědu co se snaží být cool a rapovat, ale absolutně u to nejde.
Nemůžu jinak: Babiš vypadá na fotce jak černokněžník Gargamel a Havlíček jak upír…
Vážně… palec hore.
prosím, jak Ti kašpaři pomáhají zkrátit výstavbu D11?
Je v tom uz konecne VRT Praha – Liberec?
Bohuzel nevim o takovem planu…
Ale pro zacaek by stacil tunel Hodkovice-Liberec…. a pokud mozno trat v parametrech koridoru s moznosti upgradu na VRT od Prahy do Ml.Boleslavi…
Pro začátek by stačil dobrý stav a dobré využití ve stávající stopě a přestat nesmyslně zvýhodňovat silniční dopravu proti železniční např. poplatky za dopravní cestu, mírou tolerance k porušování předpisů nebo opačně nepřiměřeně nastavenými bezpečnostními parametry.
Cože ??
máte hodně velkou fantazii.
Vychazim z prani Ml.Boleslavi a Liberce, na VRT to neni, ta pujde pres Hradec do Vratislavi, ale VRT tyto mesta chteji, na Ml.Boleslav se rychla trat vyplati dal uz spise modernizace a naprimeni trati az kam to jde, + nova trat na hodkovice a tunel do Liberce,…
Cesta by se mohla zkratit i na 45-60min… s tim, ze z Prahy do MB by to bylo okolo 15-20min…
Ve stavajicci stope Praha-MB nic neudelate… ani odkloneni po vsejanske spojce neni idealni…
http://vysokorychlostnizeleznice.cz/
Prostě ta se stavět nebude. však máte autobusy.
Já jsem pro!
Do českého železničního muzea naprosto zbytečné něco cpát. Dodělat hlavně dálnice a jedničky a obchvaty obcí , ať alespoň v něčem se můžem přiblížit západu.
Je to vidět – všude se bourají dožívají staré mosty a staví se nové – a to i na dvojkách a trojkách.. Krátkodobě je to komplikace – ale dlouhodobě je to záslužní činnost – zas to pár desítek let vydrží… Poznámka: Včera jsem jel z Prahy přes Chomutov a dál po Podkrušnohorské magistrále až do Chebu, s odbočkou přes Jáchymov a Boží Dar a zpět na Podkrušnohorskou magistrálu.. Tak krásně opravený silnice jsem už dlouho neviděl … Dneska jsem jezdil po Středočeských dvojkách a trojkách a chtělo se mi brečet… Proč tam to jde a tady ve Středních Čechách to… Číst vice »
Ale to porovnáváte dálnice/ silnice 1. třídy placené ze SFDI s krajskými silnicemi, to moc o lepší správě karlovarského/ústeckého kraje neřekne. Navíc ve Středních Čechách je potřeba řádně zanalyzovat časopisy a hudební festivaly, koupit si důvěru úředníků (aneb prémie za nic) apd. – lidé si tu tradičně volí velmi pro-korupční/pro-klientilistické vedení, které rádo škrtá v dopravě (Rath, Jermanová…).
Špatně jsem se vyjádřil – já jsem jel i předtím po Ústeckém kraji i po dvojkách a trojkách a to i v horských úsecích – všude jsou ty silnice v uplně cajku..
Jojo, taky mám v jiných krajích pocit, že středočeský je nejhorší. Ale zas v tom středočeském toho mam naježděno nejvíce, nejlépe ještě ve stoje v buse s mizernými tlumiči:)
Oni stredoceske jsou take extremne zatizene, tech km tu je take vice,… ale take je to o vedeni kraje… nejdrive Rath, ted Jermanova… to neni zadny terno…
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tajemni-vip-urednici-u-jermanove-maji-platy-jako-ministri-115132
Souhlas, zatížení je v průměru s ostatními kraji vyšší a vedení tomu opravdu nepomohlo. Na druhou stranu v oblastech silnějšího zatížení silnic je zpravidla také větší příděl peněz do obecní/krajské kasy díky vyššímu počtu obyvatel.
Ve středních Čechách se hodně staví = přetížené kamiony se stavebními hmotami.
Navíc tu mají některé silnice 2. třídy silnější provoz než některé (plánované) dálnice.
njn.. to by se na východě nesměly stavět dálnice do každý bezvýznamný vsi…
Kdyby to tak nebylo – zbyly by peníze na trasy, kde je to opravdu potřeba…
no na předměstích Vídně je určitě hustější doprava než kolem jakéhosi městečka v Čechách. Neráčili jste ještě vytáhnout nos z Prahéé? Tak to zkuste… Budete se divit!
Teď jsem výjimečně neměl na mysli to zanedbaný Brno a jeho městský silnice… Můj rádius je většinou do přibližně 100 km – Tj všechny krajský města v okolí Prahy a jejich předměstí.. Líbilo se mi v Olomouci – je to pěkné malé město uplně na rovině, vede tam dálnice, jezdí tam vlak, má to (mělo to) 2 pěkné výškové budovy.. Líbila se mi i Ostrava – ten obrovskej potenciál z toměsta jen čiší, dobrej dopravní skelet, ipravené hlavní kapacitní silnice, dálnice vede přes město územím nikoho, jede tam vlak, dá se tam zapařit za málo peněz. Ve Zlíně jsem ještě… Číst vice »
Z Ostravy ale lidi utíkají. Mají proč.
Brno tradičně zabíjí mafiánské struktury.
utíkají vysokoškoláci a část středoškoláků – dělnictvo se nehejbe. Proto říkám, že to má obrovský nevyužitý potenciál. Je tam dobrá technická univerzita.
Stačí jen zainvestovat a podchtit absolventy aby nezdrhly do Prahy nebo do Blavy, případně do Krakova
Například?
Otázka je proč to nejde po dráze.
Zato mají ve Středních Čechách krajští úředníci daleko nejvyšší odměny. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tajemni-vip-urednici-u-jermanove-maji-platy-jako-ministri-115132
Kontaktujte hejtmanku, protože to má na starosti kraj. Ale chci vás i utěšit, ty rozbité trojky a dvojky jsou rozbité kde všude po celé ČR.
To se budu hádat..
Bohudík v Ústeckém kraji fakt rozbité nejsou – tam jsou v drtivé většině krásně opravené, na delších úsecích dvojek i trojek se dá krásně zrychlit na 80-90 bez jediného drncnutí… (najdu se i tací s ústeckou SPZkou, kteří tam jezdí i rychleji)
Já vám to věřím, prostě to tam dělají v tomto směru dobře.
ŘSD 65 mld. SŽ 55 mld. Trochu nepoměr vzhledem k tomu, že podíl aut na osobní dopravě je nějakých 74%.
Nejsou v tom započítány investice od krajů a obcí, které z většiny platí silnice 2./3. třídy a místní komunikace.
Například JMK má v rozpočtu na silnice asi 900-950 mil. Kč (údržba + investice). Jiné kraje na tom budou podobně, od půl miliardy až po 2 miliardy, pokud zrovna něco staví.
To pak ale směřuje k tomu, že spolu s nezanedbatelnými obecními příspěvky (zejména ve velkých městech) budou dostávat silnice cca 2x tolik peněz než železnice. Navíc například přejezdy spadají pod železniční investice.
Tak jenom nákup kolejových vozidel pro JMK dělá přes 3 miliardy Kč, což je 4x víc než celé silnice. Také je v tom objednávka vlaků krajem, což bude částka nemalá.
Joo, kdyby měla podíl přeprav železnice 1:1 se silnicí tak se můžeme bavit o něčem jiném. Jenže ten poměr je jiný a vozit i kysané zelí z Tuřan do Brna vlakem, aby to vyšlo, to je nesmysl.
Tak ten poměr je především z důvodu podfinancování železnice v posledních 50 letech. Když srovnáte podobnou infrastrukturu-
Dálnice-VRT
I.třída-koridory
II.třída-celostátní tratě
III.třída-lokálky
tak ten stav je neodiskutovalně na silnici lepší…
To podfinancování je ještě delší než než 50 let. Je naprosto katastrofální.
Souhlas, ono se u nás už za R-U či 1.republiky stavělo sice masivněji než jinde, ale místy lehce low-costově (např. minimum delších tunelů a mostů, v porovnání třeba s Itálií). Za socialismu se až na výjimky (Vysočina, Holešovice) dělali pouze přeložky kvůli těžbě uhlí. I přes tehdejší obrovský podíl železnice se investovalo více do silnic (počátky dálnic, přeložky silnic 1. tříd aj.). Přepravy se postupně přesouvaly na silnice až byla v 90. letech železnice braná jako přežitek, který bude dále skomírat. Až před vstupem do EU se financování železnice zlepšilo, ale vzhledem k předchozímu podfinancování je to pořád nedostatečné… A… Číst vice »
Ale nákup vozidel nemá moc společného s investicemi do infrastruktury. Dotace osobní dopravě (vč. tohoto nákupu) jsou spíš takovou sociálně-urbanistickou politikou, tzn. aby lidé byli mobilnější za méně peněz a zároveň, aby se města totálně nezacpala auty (resp. aby nebyly potřeba ještě masivnější investice do tunelů, parkovišť…, pokud by příměstská doprava nefungovala dobře).
Teď zrovna dokončujou zkoušky na nově osazený světla a závory u Drchkova na Slánsku – je to paráda – závory ani světla tam nikdy nebyly..
Ono jsou také různé taktiky, některé kraje staví slušné dvojky, ale na trojku aby měl člověk terénní auto (JčK, HK kraj), připojte další.
2/205 v Plzeňském kraji je naprosto dokonalá – taky mi připadá mnohem širší než „dvojky“ ve Středočeském..
ŘSD se ale stará jen o dálnice a silnice první třídy (zhruba 10 % všech silnic), další peníze do silnic jdou z rozpočtu obcí a krajů. Správa želenic se naopak stará o 99 % železničních tratí.
To je pravda. Ale v těch zbylých 26% jsou započítány vlaky i autobusy. Tady poměr neznám, ale hraje to ještě více pro silnice.
Jasně, pak by se taky dalo spekulovat, kde je větší zanedbanost infrastruktury. A myslím si, že už je na tom železnice výrazně hůř – např. většina mezikrajských relací je po železnici delší i pomalejší. Železniční novostavby se až na výjimky 100 let nestavěly, zatímco dálnic a přeložek silnic 1. třídy se postavilo tolik, že už se v ČR najde relativně málo míst, kde je intenzita dopravy zralá na upgrade.
Zanedbaná železnice je, ale to neznamená, že je to příčina. Podíl aut na osobní dopravě máme druhý nejnižší v Evropě po Maďarsku. To znamená, že země na západ od nás s velmi dobrou železniční infrastrukturou mají podíl aut ještě vyšší.
Negativní vliv zanedbanosti železnic je u nás kompenzovaný hustotou sítě, cenami jízdenek a také často jedním autem do rodiny (a obecně jsme měli určité zpoždění kvůli nižší životní úrovni). Pokud by v Německu nebo UK byly jízdenky podobně levné, tak by tam byl pravděpodobně modal split více pro-železniční než u nás. Na příkladu Rakouska je ale vidět, že i vyšší cena jízdenek (oproti nám či autu s 2 a více pasažéry) může být kompenzovaná více „eco-sensitive“ myšlením a kvalitou vlaků.
Tak nejen eco, ale Rakousko patří k nejbohatším zemím na světě. Nezapomínat na ten detail.
Ano, podíl aut máme nejnižší, hnedle po Maďarech. Máte dojem, že je potřeba jej nadále zvyšovat? Mám dojem, že v tomto ohledu poněkud kontroverzní devadesátá léta, včetně jejich srovnávacích měřítek máme za sebou a ono ne, opičení ve všem negativním stále v módě, stále v módě…
Množství aut bude narůstat úměrně s růstem přímů rodin a suburbanizace kolem Prahy (radius 50 km od hranic Prahy) a kolem krajských a důležitých okresních měst..
A taky se postavilo plynovodní potrubí, které nahrazuje spoustu přeprav uhlí. Uhlím se prakticky přestalo topit. Každý druh dopravy je vhodný pro něco, co se jiným způsobem přepravovat nehodí. Popelářská tramvaj? To můžu jít pěšky. A vozit vodu ve vagonech z Želivky do Prahy je taky nesmysl.
Holt se ta železnice mnohde udržovala ve stavu před 1. světovou válkou. A spousta zaměstnanců SprŽel je zásadně proti jakýmkoliv změnám. Například nahrazení telefonického dorozumívání dálkovinou na celostátní trati. „Být tam výpravčí, tak se přes Šakvice jezdilo.“ Jako jeden z mnoha příkladů, kdy oni sami nechtějí.
Nejezdilo, spadl drát.
Bohužel Kladensko a Slánko v oblasti individuálních topenišť pořád bez mozku frčí na uhlí… Nejsem ekofanatik – ale těším se až to už konečně zakážou – v zimě se tu nedá dejchat…
A chceme jej dále udržovat a zvyšovat (a točit se v kruhu až spirále)? Nehledě na dopravu nákladní, která způsobuje opotřebení největší, zvláště na silnicích, takže vypíchnutí té osobní je trochu zbytečné.
Já bych jej rozhodně ještě zvýšil na 80% a více jako ve vyspělých západních zemích. Bohužel to zatím chabá silniční infrastruktura nedovolí. Pokud je obyvatelstvo mobilní, má to velmi pozitivní vliv na ekonomiku. A mobilní lze být jedině vlastním autem.
Jenze to mobilni casto znamena delsi casy dojizdeni a dalsi velke naklady na infrastrukturu, na zapad od nas je relativne hodne vyspela primestska verejna doprava, u nas je to krize…
Nehlede na zdravi obyvatel v obcich a hlavne mestech…
Praha – Kladno, Brno – Vyškov, Ostrava – Frydek-Mistek. A další. Tam to chtělo druhou kolej už prapradávno. Jenže ji nikdo nepostavil. Znamenalo by to náklady na infrastrukturu? Určitě ano.
S tou mobilností máte na jednu stranu pravdu, na druhou je třeba brát v potaz její negativní společenské efekty. Na jednu stranu zvednete ekonomiku, možná, na druhou zvýšíte zátěž ŽP a možná lidem vytvoříte zbytečně spálené hodiny, které jim ale nikdo neuhradí. Další věc, kterou vidím jako trochu problém je že té zvýšené mobility začnou firmy zneužívat (a to mám tedy spíš pravicové názory). Další problém může být další transformace a vysátí měst místními centry a dnes fungující města budou více degradována jen na suburby. Nakonec ale stejně bude tlak na to se přestěhovat do větší blízkosti zaměstnání a dojde… Číst vice »
Ale zeleznice zaostava, cela desetileti se do ni moc neinvestovalo a byla na okraji zajmu… ma tak 100 let zpozdeni…
Ano, stejně jako silnice.
Rozdíl je tam ale v tom že zatímco silnice se snadno přetíží, u dráhy to nejde (grafikony) a navíc její kapacita reálně kvůli úsporám a podudržovanosti klesá. Pokud nemáte ve stanici personál a na hodně jednokolejných tratích tomu tak je, tak vzniká velmi dlouhý úsek v kterém může být jenom jeden vlak a tím klesá propustnost.
To se pletete. V roce 1989 nebyl na silnicích vnitřní dluh skoro žádný. Na železnici obrovský.
Kolik km VRT máme? A kolik km dálnic?
Páteřní síť dálnic a silnic 1. tříd s obchvaty beru jako základ infrastruktury. VRT jako nadstandard. Jsou země bez VRT a s tak chabou železnicí, že je srovnatelná se zeměmi třetího světa a přesto jsou velmi vyspělé – USA (pravda, až na Northeast Corridor), Kanada, Austrálie. Žádná z nich se ale neobejde bez dálnic.
Dráha je poměrně dost historicky zanedbaná.
Ať do nacpe do dálnic.
Jen jestli je něco nachystané
Obchvaty (klidně i dálniční) přinesou často více ovoce než dálnice nahrazující 1. třídu, která je zrovna někde v polích a nemá frekvenci na dálnici. Protože kromě výrazného zrychlení pomůžou obchvaty lidem v obcích – od hluku, splodin a nebezpečí.
Jen přenesou bordel jinam, ty dálniční ho ještě zvýší. Ovoce od dálnic bych také moc nejedl. Stále chybí nějaká smysluplná vize vývoje dopravy, pouze se víc jezdí, víc staví a potom zase víc jezdí, přičemž hlavní a největší zátěž je dále vykydávána zejména na nejméně k tomu vhodné silnice.
Přenese se jinam, ale narozdíl od dálnice nahrazující silnici v polích uleví lidem, kteří hodně trpí. A narozdíl od souvislé dálnice nezpůsobí výraznou indukci (celkové zvýšení dopravy v okolí). Samozřejmě aby to bylo koncepční, tak se to může brát jako etapizace dálniční stavby (alá postavit dálniční obchvat Lubence či Řevničova, ale zatím nestavět dálnici z Bošova do KV). Jinak souhlas – pokud by bylo satelitní mýto, tak by bylo možné více regulovat dopravu na méně vhodných silnicích – v reálu by klidně bylo na km vyšší ve městech/obcích či na některých silnicích 2./3. třídy než třeba na dálnicích/ silnicích 1.… Číst vice »
Nová dálnice D7 (Křimov)- Chomutov – Postoloprty – je prostě fajn…
Na další úseky, co jsou ve stavbě, se všichni moc těšíme 😀
Proč mímusy – v nerozšířenejch úsecích je ta silnice dopravně přetížená, navíc ta nová dálnice vede zpoza Chomutova uplně rovně v uplný rovině – těsně vedle strategický průmyslový zóny Triangle – vedle tý fungl nnový obří gumárny Nexen Tires
Dopravní indukce.
Od roku 2001 se olovo do benzínu nepřidává. Do nafty se nepřidávalo nikdy. Tolik k tomu ovoci. A co se prachu týká, tak v blízkosti uhelné elektrárny to bude mnohem horší.
když už se bavíme o benzínu – přidám osobní opakovaný postřeh: Když porovnám dva řetězce ONO a MOL – tak: ONO -je nejlevnější, ale mám opakovanou podezření (ale nemám to jak dokázat), že čísla na displayi naskakují o něco rychleji než kolik reálně teče benzínu do nádrže… – jízdná vlastnosti auta jsou mnohem horší – jede těžkopádně, vyvine nižší maximální rychlost i při jednom člověku v autě MOL – nevím co do toho benzínu dávaj – ale to auto je po natankování jako „speedy Gonzales“ – jak kdyby se napilo živý vody – jede hladce a rychle – vyvine o… Číst vice »
Dost by se dalnice zlevnili, kdyby se staveli nejprve jako jednicky, 1+1 pruh…a pozdeji vedle druha silnice 1+1 s prehozenim provozu, tak by vznikla dalnice 2+2…
Opak je pravdou. Protože veškerá zdlouhavá byrokracie – EIA, stavební povolení, výběrové řízení apod. se musí udělat dvakrát.
To můžete. Ale počítejte s tím, že každou křižovatku pak musíte přestavět. Včetně nájezdových ramp a případných úrovňových křížení. Takže to v součtu vyjde dráž, než to udělat naráz. Nehledě nato, že projekt budete projednávat 2x.
nene, opak je pravdou, příklad může být I/3 a D3 Veselí-ČB….
A dopadne to tak, že se bude předělávat i ten 1+1 protože bude totálně zlikvidovaný viz D3. Takže tohle je totální blbost.
Příklad může být obchvat Drasenhofenu, který byl zatím postaven jako 1+1 než se dostaví dálnice na moravské straně do Mikulova.