Hasiči: Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život
Foto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: HZS Olomouckého kraje
Požár odřízl lidem cestu a vagón rychle zaplnil jedovatý dým. Cestujícím pomohl i pracovník nedalekého autoservisu.
Klobouk dolů oběma. Průvodčímu medaili a prémie, autoservisu ještě více zákazníků. 👌🏻
Mohl by někdo upozornit hlavu státu, že by bylo docela fajn oběma udělit 28.10 nějaký pěkný řád ? Když dostal takový Kaddafi Řád Bílého lva ( asi před 40 lety), tak zde by to bylo za skutečně zásluhy a záchranu lidských životů
Tady je vidět, že když se systematicky snažíme zajistit bezpečnost jak chceme, vždy může nastat další nepředvídatelná situace.
Řešení už záleží na lidech, kteří se v té situaci nachází.
Zrovna v téhle se ukázalo, že vlakvedouci není jen od toho, aby štípal lístky, ale je proškolen i jak řešit krizové situace. A v případě mimořádnosti se z titulu své pozice postará o bezpečnost cestujících.
Scénář píše život sám.
Velké díky vlakvedoucímu a palec nahoru.
Díky i pánovi, který jako vnější pozorovatel dokázal pomoci a nebyl jen typický očumovatel.
Díky všem co pomoli. Respekt.
Musím se přiznat, že po zhlédnutí záznamu z autoservisu se mi jeví evakuace cestujících z vlaku jako extrémně pomalá…
K nárazu došlo podle času na záznamu v 8:20:50 a k otevření dveří v motorovém voze a výstupu cestujících došlo v 8:23:28, tedy více jak 2,5 minuty po nárazu.
Někteří cestující mají problém otevřít dveře klasickým způsobem pomocí tlačítka, natož pak ve stresu najít a použít mechanismus pro nouzové otevření dveří. Pro znalé to může být nepochopitelné.
V krizové situaci může mít člověk problém s věcmi a činnostmi, které používá zcela běžně. Stres s člověkem zamává a i pouhé ovládání mobilního telefonu , který člověk bezpečně zná a běžně bravurně ovládá může dát v takové situaci zabrat.
Ale pardon. Vám tohle nikdo říkat evidentně nemusí. Mělo to být pro toho, komu jste odpovídal.
Mě to říkat taky nemusíte, já se v tom pohybuji taktéž.
Nicméně zahájení evakuace v případě dusivého požáru až za 2,5 minuty je dosti zásadní problém. Kdyby v tom náklaďáku byla místo nafty nádrž s benzínem, asi by to byl pak zcela zásadní problém.
Asi proto je vlakový personál nutný – ale papaláši by radši posílali vlaky bez obsluhy – na QR kódy – jízdenky – automatické vlaky .
Nebylo by lepší kdyby vlak nebyl past ze které se bez pomoci nedá dostat?
Vždyť fyzicky není pastí. Jsou tam otvírací okna, nebo kladiva na okna, nouzové mechanické odjišťování dveří, přechody nemají proč být uzamčené.
Poněkud problém jsou ustanovení předpisů o tom, kdo smí cestující evakuovat.
Asi nikdy nebude povolená samoevakuace cestujících, protože obvykle pak lezou do kolejiště – prostoru se zákazem vstupu.
Přechod přes stanoviště strojvedoucího zamčený být musí.
To pokud se musí motoráky jako 854 otáčet řídícím čelem do soupravy.
Mezivozový přechod přes stanoviště v 843 nelze zavřít tak, aby se dalo projít a zároveň se nedalo dostat na místo strojvedoucího, tak jak to lze například v 854. Tím pádem to musí být zamčené – při ponechání přístupu cestujících ke kompletnímu stanovišti by ho při obratu vlaku strojvedoucí velmi snadno nalezl v nepoužitelném stavu, o snaze některých cestujících si s tím „pohrát“ za jízdy ani nemluvě.
No… Povolená, nepovolená…
Když ti hoří nafta všude okolo, tak to opravdu není žádná legrace.
Nouzové otevření dveří (pokud lze) a davaj pryč.
U toho videa z autoservisu sice zahájení evakuace vypadá jako expres, ale to video je z nějakého důvodu střihnuté.
A ani to před chvílí zveřejněné z jiné kamery není celé, opět se řešila akčnost… Každopádně toto zcela jasně ukazuje funkčnost PZZ.
Fajn…… tak radši uhořím, protože mě nikdo povolaný neevakuoval a do kolejí nesmím !
Ach jo, někdy je lepší mlčet.
To jsou rady, jak před 50 lety u Steblove, tam více lidi uhořelo zapálenou naftou, než nárazem do těch Hurvínků
A v metru v Praze budete dělat co? Ječet, že tam má být průvodčí? Přechodové můstky tamní metro nemá a mrtvý fíra vám dveře neotevře.
Metro sice nemá přechodové můstky, ale vzdálenost mezi vozy je na jeden větší krok. Navíc, dveře jsou jištěné elektromagnetickým zámkem, takže bez proudu bodou odemčené.
A budou ty EMZ bez proudu?
No, metro nejspíš nenarazí do kamionu … V knížce o soupravách metra jsem četl, že: a) limit na evakuaci celé soupravy byl 7 (nebo 9?) minut b) během testů se ten limit nedařil splnit, a to dokonce ani s figuranty, kteří byli na cvičení evakuace psychicky připravení a nebyl tam žádný oheň nebo dým. Čili bylo jasné, že v reálné situaci nejen že se časový limit nesplní, ale bude i 3-5x delší c) evakuace čelními dveřmi (podélně) u sovětských souprav se ukázala jako úplně nesmyslná – proto už nová metra průchod čelem nemají d) výsledek testů byl že metro se… Číst vice »
Podotek: Dvouvozový Regiopanter nmá nádrž sa naftou, která by šlehla plamenem. Trafo… je na střeše.
Tramvaje taky nemají nádrž s naftou a taky v nich není průvodčí.
A kdyby při té nehodě vlakový personál zemřel, tak tam mají kvůli tomu ostatní uhořet???
Vy být dobrá češťyn. Obsah nehodnotit.
Když je smazán komentář, na který reaguji, prosím o smazání i mojí reakce. Sám o sobě pak koment nedává smysl a já vypadám jako pako. Děkuji.
Proč je vozová průchodka zamčená? Párkrát jsem zažil že bylo čelo 854 „k soupravě“ „otevřené,“ to je proti předpisům?
U 854 je přechod otevřený téměř vždy a je na to uzpůsobený. V 843 se jde přes stanoviště strojvedoucího a její čelo nemá oproti 943 návalky.
Protože je to krám.
Dle této reportáže a sdělení tiskové mluvčí ČD: https://www.tvmorava.cz/v-olomouci-horel-vlak-kamion-a-osobni-auto-pet-lidi-se-zranilo/ vlak tvořily dva motorové vozy a jeden z nich je na odpis, škoda v desítkách miliónů.
Možná by pomohlo i rozbít sklo nouzovým kladívkem? Nevím, nebyl jsem tam. Naštěstí to dobře dopadlo.
Nebo jednodušeji otevřít polospouštěcí okno u toho 943.
Skrz otevřenou horní polovinu okna se sice vyskočit dá, ale rozhodně bych to nepovažoval za legitimní nouzový východ použitelný všemi cestujícími. Cestující, který není atlet, či mu není pod řekněme 30 let, s tím bude mít problém. Navíc je velký riziko, že takový pokus skončí zraněním po dopadu na zem – tím malým oknem „vypadnete“ vcelku náhodně, pokud v tom nemáte praxi, a na zem, není-li to u peronu, je to dost daleko.
Pokud skříňka s ním není na té hořící chodbě. Že by byly mezi oknama jako v autobuse si tedy nevybavuju….
Připadá mi poněkud rizikové, pokud evakuace vozidla je závislá na tom, že vlakvedoucí (jak se dnes vznešeně říká prvnímu průvodčímu) je zrovna někde na dosah a nic se mu nestalo. Nouzové otevírání by mělo být tak snadné, aby to zvládla bez další nápovědy každá venkovská babička.
Nouzové otvírání samozřejmě zvládne ovládat každá vesničká babička, ale když se vám víceméně z obou stran vozu přilepí rychle hořící kamion, tak jednak ty dveře jsou pravděpdobně míc či víc zdeformované a chtěl byste unikat od požáru přímo do požaru?
Podobně měli velmi omezené možnosti v rozbíjení a vyskakování z okna. Po válce je každý generál a na Internetu to vypadá jednoduše, ale myslím si, že situace na místě byla mimořádně komplikovaná.
I tak si myslím, že by nějaká revize předpisů nebo alespoň k zamyšlení jestli by třeba přechodové dveře taky nebylo dobré udělat nouzově otevíratelné?
To už je pak ale dáno konstrukci a počtem vozidel. Kdybyste jeli sólo rakví, či jakýmkoliv starým velkým motorem, tak dveře na čelech naprosto jistě musí být uzamčeny. Když pojedete Šarykem, vosumsetdesítkou, Pavoukem tak čelní dveře k dispozici nemáte.
Dopadlo by to tak, že by nouzově otvíratelné byly z důvodu útěku před placením jízdného stále otevřené a v případě úrazu cestujícího by byl vinný dopravce.
Vlakvedouci byly vždycky, dříve ale bylo častější, že to byli dvě různé osoby, dnes j to tak jen u některých vlaků.
Vlakvedoucí byli…
…byly dvě různé osoby….
V dnešní době, při mnoha pohlavích, je těžko určovat pravopis.
: – )
Chvalabohu za reformu slovenského pravopisu kdy píšeme všude -li. Miluji česky jazyk a i tuhle věc , ale občas mne nachyta ly/li
Poněkud to připomíná zabezpečení v liberecké lanovce
Ono nešlo vyrvat nějakou červenou páku, nebo podobný heblo, u dveří?
Přes hořící interiér vozu to opravdu nejde.
No hazardy polských kamioňáků na našich žel. přejezdech budí hrůzu. Před několika lety ten kamion s plechy při střetu s Pendolinem ve Studénce způsobil myslím 4 mrtvé. U nás ve FM před časem přejel jeden před vlakem tak, že čelo lokomotivy doslova pohladilo poslední část zadní části kamionů.
Hazardy českých řidičů taky budí hrůzu. Myslím, že jim nemáme co vyčítat.
Kdyby to byla první nebo druhá vážná nehoda vlak x polský kamion, ale to opravdu není.
Nemyslím si, že by Poláci nějak vyčnívali. Nehody na přejezdech se stávají víceméně všem.
https://zdopravy.cz/tag/nehody-na-prejezdech/
To jste to dost odbyl.
Jak jsem psal u předchozího článku k tomuto tématu (a už před válkou jse o tom hovořil s panem okresním hejtmanem :)) ), pokud dělat nějaké závěry, tak pomocí nějaké serióznější analýzy, kde by se hodnotil přinejmenším počet nehod versus četnost jízd různých kategorií řidičů. Na to je seriózní metodika z oboru pravděpodobnosti, tzv. testování hypotéz.
Tohle ale dneska nikdo dělat nebude, kdo by chtěl dělat nějaké rozdělování podle národností, ten bude uřván pseudoargumenty, že je to rasismus, segregace a že všude se najdou černé ovce.
Pokud se to podá netasisticky, tak nebude uřván. Např. se lze zaměřit na různorodost předpisů v jednotlivých státech nebo požadavků v autoškole. Atd.
Silnice číslo 46 na které přejezd leží je pověstná poněkud svérázným chováním polských řidičů za nulové asistence Policie ČR. Zvlášť rizikové jsou čtvrtky a pátky směrem do Polska a neděle a pondělí směrem do Rakouska.
K tomu bych jen doplnil, že mrtví byli ve Studénce 3. Ve FM zajisté myslíte přejezd u haly Polárka, kde těch událostí bylo od Studénky více, dokonce několik přímých střetů, vše bylo to na Youtube. Řidiči vždy poláci.
Doufám, že to čtou v jihomoravském kraji.
Nerozumím mínusům u vašeho příspěvku. Četa je tam od toho, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících a také aby alespoň částečně hlídala interiér soupravy, krom poskytování informací cestujícím a kontroly jízdních dokladů. Případným zrušením neušetří kraj vůbec nic a dále sníží bezpečnost přepravovaných osob.
Jenže četu nikdo neruší.
Mění se styl odbavení cestujících. Dopravce pravděpodobně bude kvůli technologii potřebovat strojvedoucího, ale to není věc zákazníka, takže to není ve smlouvě. Stejně tak asi bude potřeba vlakvedoucí a pár dalších pozic u dopravce, a co jako.
Jakože by nechali vlakvedoucí, aby kdyžtak otevřel průchod mezi vozy ibalginu, jo?
Ale až potom co mu začne hořet nádrž s naftou!
Proč? Měli by zavést v metru průvodčí? To pražské narozdíl od ibalginů nemá přechodové můstky a přechodové dveře má uzamčeny.
Si neumíte poradit s červenýma páčkama a kladivama??
Jestli ne, tak to se potom pravděpodobně stanete obětí evoluce živočišného druhu.
V metru stejně nemáte kam utéct ven…
Co třeba na peron, když hořící souprava dojede až do stanice (aspoň částečně)?
Tak počítá se i s použitím nouzového otevření dveří v tunelu a pokračováním pěšky do stanice. 😀
V metru zaplať bůh tolik polský kamion ani hořící nafta nehrozí.
Milé Leštění, jestlipak víte, jaký je rozdíl mezi 843 a 530 ohledně zahoření nádrže nafty motorového vozu?
Hrdinové dnešní doby. 👏
Pochvala vlakvedoucímu, ale tady se jasně ukázalo bezpečnostní riziko, pokud nejdou , či se nemohou použít standardní dveře – mají nouzové odblokování – tak není úplně správné soupravu zneprůchodnit, chápu, že s motorakem to nejde, ale vagony ???
Samozřejmě všechny dveře ven u těchto vozů mají nouzové odblokování. Zevnitř je to červená páka, za kterou se zatáhne.
Ale tady šlo o přechod řidičák – motorák, mezi vozy to samozřejmě normálně průchozí je.
Hrdina.
Řekl bych, že i ten že servisu.
ze
Přesně tak, oběma patří obrovský dík a velká čest, zvlášť když to začalo hořet ve vteřině a nikomu se nic vážnějšího nestalo, především díky jim dvěma. Borci!
Někde jsem četl (citace svědků), že to začalo hořet až asi po minutě od nárazu. I ten kamioňák stihl vylézt. Ona i minuta je v takové situaci krátká doba.
Docela by mě zajímalo, kterej vořežprut si tam zapálil retko (obrazně), nafta jen tak nechytne. Jestli to byl zkrat od tramvajové troleje nebo něco dalšího?
Ze záznamu z bezpečností kamery jde vidět, že se požár objevil ihned při nárazu od palivové nádrže.
https://twitter.com/UdalostiOstrava/status/1714312815362675098?t=-hdMb2y0goUBGPsR3x0sLw&s=19
Pravda, teď jsem se k tomu dostal taky.
Díky za odkaz. Teď už je alespoň nepřímo jasné, že světla fungovala. Na autu v protisměru je jasně patrné, že stojí před přejezdem.
no a nebo zastavil podle předpisu když viděl nebo slyšel vlak i když světla nefungovala…. ?
Ty jsi vůl!
No aspoň vidíte, jaká je relevance výpovědí některých svědků.
Nemít záznam z té kamery, tak všichni budou věřit, že to začalo hořet až po minutě…
A poté co si někdo zapálil cigaretu – že za ten požár můžou kuřáci. A určitě to byl živnostník, ten s tím cigárem. ŽeÁNO.
-sarkasmus-
Ještě tam musel být nejde strojvedoucí?
Obvykle bývá někde vepředu. To je ta část, kterou vlak naráží do jiných vozidel a věcí.
A ten se dostal ven jak? Pokud otevřel dveře do oddílu, tak cestující mohli utéct i přes stanoviště.
Ne, vyskočil okénkem ze stanoviště. Dozadu to skrz požár nešlo
Šlo o cestující na opačné straně od požáru než kde je stanoviště strojvedoucího…
Správně, takže v 9t43 s těmi lidmi, tzn mohl je vypustit i on. Proto se ptám a neočekávam stupidní odpověď, protože tím ze sebe delas blbce.
Požár rozdělil 943 na polovinu, takže strojvedoucí mohl pomoci s útěkem jen těm, co byli úplně vpředu. Okénkem snad vyskakovat nemusel, vlevo jsou dveře a ty jsou na fotkách otevřené (pokud je neotevřel někdo poté).
Hořelo tak zhruba ve 2. třetině řídícího vozu, u 2. dveří. Očekával bych, že strojvedoucí včetně cestujících z přední části vozu použili buď dveře kabiny strojvedoucího nebo přední dveře pro cestující.
Záchrana vlakvedoucím evidentně souvisí s cestujícími, co byli v zadní části řídícího vozu. Strojvedoucí by jim včas nepomohl, protože ho od této skupiny cestujících dělil požár.
👍
Borec! Mega respekt.