Hasiči převzali první várku nové generace vozů Tatra Force, celkem jich získají až 300
První várka nové generace vozidel řady Tatra Force pro HZS ČR. Zdroj: HZS ČR
Vozidla zamíří jak k profesionálním hasičům, tak k dobrovolným.
I. W. Rocker bude mít neskutečnou radost!!!
Spolehliva a moderni? S cim to kdo srovnava? A ty prepalene ceny? Kdo to asi tak zaplati? Cele je to velmi vyhodne, ale rozhodne ne pro danove poplatniky a ani pro konecne uzivatele. Smutny pribeh!
Jedná se o techniku pro hasiče, které je certifikovaná. A výrobců těchto zařízení je málo, protože například zkoušky požární odolnosti stojí v řádu statisíců.
Ne každý je zastánce Tatry což chápu,ale jakou techniku by jste doporučil?
Já si vždy myslel, že velká zakázka má cenu snížit. Tahle ji zvýšila. Odstřihla jiné dodavatele podvozku. Pokud chceš jako dobrák s dotací od HZS kupovat auto. Musíš vzít tohle..
Čistě ze zvědavosti. Nějaké porovnání cen mate k dispozici?
Hasiči nejsou úplně můj obor, ale může mi někdo vysvětlit proč se dobrovolným hasičům kupují zbrusu nové vozy ? Respektive proč většina zakázky jde dobrovolným.
Doteď jsem žil v tom že „dědí“ vybavení po profesionálních.
To sice leckde dědí, ale mnoho dobrovolných sborů je v prvosledu (vyjíždějí zároveň s profíky) a tak potřebují spolehlivou a moderní techniku, takové dobrovolné jednotky jsou i v obcích s 500 obyvateli…
To jsem nevěděl, děkuji.
Nejenže vyjíždí zároveň s profíky, ale často jsou na místě i dříve, než profesiánolove. Protože to mají leckdy mnohem blíž.
Mnoho významných jednotek SDH má nová vozidla. Na druhou stranu má velké množství méně významných jednotek SDH stará vozidla, například Tatra 148 a Škoda 706 RTHP,, které už jsou asi tak padesát let za zenitem…
Ty starý Tatry 148 a Škodovky 706 RTHP jsou nádherný a většina jednotek je má ve výborným stavu.
Problém ale je, že jsou to vozidla, které se díky nízkému měrnému výkonu nehodí jako vozidla, která mají rychle a bezpečně (protože brzdy) dojet k požáru. Jsou to silně zastaralá vozidla. Na to, aby se vyškrábala do obtížného terénu, jsou ale fajn.
Jsou to auta zralá spíše do muzea než k zásahům.Udržovat je při životě stojí poměrně dost úsilí.
Mnohdy se používají jen k dopravě vody mezi místem hašení a např. rybníkem.
Jenže i na tu přepravu vody z bodu X do bodu Y musí být v pořádku což stojí právě to úsilí.
Existuje několik kategorií hasičů JPO I-VI. Řada dobráků občas slouží v režimu JPO II, tedy “skoroprofíků”.
Přesně tak 😉.
Dobrovolni delaji zasahy po boku profesionalu v perfektni urovni…tak proto potrebuji i vybavu na urovni profi.Ty doby jak uvadite jsou davno pryc..diky bohu.
Záleží, co je myšleno tím „kupují se“. Požární bezpečnost leží na bedrech obcí. A ty je chtějí mít dobře vybavené. Finance jdou z obecního rozpočtu + státní dotace.
Místní hasiči jsou většinou na místě dřív než profíci.
Podpora dobrovolných hasičů na obci je velmi důležitá.
Je několik stupnu jednotek I-Vi.
I – jsou profici – financuji kraje
II- „poloprofici“ – financuji města
III – obecní s rozšiřenou působnosti – financuji obce.
Doteď se kupovalo profikům tj. I. zbytek byl financován samostatně obcemi a ty podle možnosti řešily bud repase, vyjimečně nové vozy.
Profici – mají v drtivě většině nové vozy.
Teď se udělal rámcovka a už část vozu jde k II, k dobrovolným. Příčemž napln práce je stejna.
Jednotky kategorie I financují kraje?
Ano, jsou to vzdy „Krajske hasicske sbory XY kraje“, v pripade Prahy „… Hl. M. Prahy“. Stejny system jako treba u zachranek.
Ne, jsou řízeny přes kraje, ale je to rozpočet ministerstva vnitra. Obdobně jako státní policie.
Záchranku si platí a organizují kraje sami.
Nejsou řízeny přes kraje.Je to pouze rozdělení podle krajů ale kraj jako takový do činnosti HZS nemůže zasahovat.
Asi o tom moc nevíte že?
Ono je to složitější.
A máte pravdu primarně JPO I financuje stát, a kraj příspiva.
A pak nižše jsou taky ruzné podíly. Pak jsou fondy, dotace atd…..
Kraj přispívá i na jednotky kategorie II,III i IV díky čemuž je u III poměrně dost nových CAS a u IV nových DA.
IV jsou podnikovi ne?
Omlouvám se IV je podnik s výjezdem do pěti minut,mělo tam být V
Nechápu 30 palců dolu když v prvních pěti slovech dotazu přiznáváte že hasiči jdou mimo vás.A ano,technika vyřazená od HZS jde k dobrovolným,ale zároveň mnoho dobrovolných jednotek jezdí na události společně s HZS a ta „odjetá technika“ už nesplňuje určité standarty.Některé dobrovolné jednotky mají předurčenost na DN kde jde o minuty.
Rozdělení jednotek na kategorie si v pohodě dohledáte na internetu ať vás nematou zdejší komentáře.
Stanic HZS je někde mezi 240 – 250. Počet alespoň trochu relevantních jednotek SDH jde přes tisíc, takže prostý proces „dědění“ by ani matematicky přiliš nevycházel.
Ta změna nátěru z červené na svítivě oranžovou je skvělá, ty auta jsou mnohem lépe vidět.
Zářivá červená RAL 3024 a v tomto případě se jedná o celopolep a ne lak.
Hasici v Moravskoslezskem kraji meli jeste svitivejsi
Tak hlavně tu opci vyčerpat celou, protože nové soutěže ne budou o dost dražší.
Jsem rád, že zase jdou cestou těch větších centrálních nákupů, které cenu srazí dolů. Navíc to jde i u relativně speciální techniky jako žebříky.
Třeba někdy něco takového půjde i u autobusů pro VHD.
No popravdě, to sražení ceny není taková hitpárada.
Ironii je že u hasičů se nakupovalo po kusech, ale příčemž vybava je standartizována. Případně ty uschovné systémy jsou modulární.
Ale u VHD, je to spíše naopak….