Hasiči opět počítají s pronájmem dvou vrtulníků, další chtějí koupit
Pronajatý vrtulník Blackhawk zasahující u lesního požáru na Písecku. Zdroj: Hasičský záchranný sbor ČR
Představa hasičů směřuje k celkovému počtu tří vlastních vrtulníků financovaných EU.
Tak tohle je česko… když si zcela nedávno vybírali vojáci vrtulníky, vybrali si kombinaci AH-1Z/UH-1Y (Viper/Venom, bitevní vrtulník + viceúčelový transportní/útočný) a to zejména proto že tato dvojice má velké procento společných dílů a přípravků pro údržbu – hlavním argumentem byla komonalita (oproti typům H-145 případně právě zde zmiňovaný UH-60). No, a pak si vybírají typ hasiči, a NAJEDNOU nebude dokonce ani v malinkém počtu 1-3ks údržba žádný problém… ono se to „nějak“ zařídí… Prostě každý si hraje na vlastním písečku, nepovažuje se vůbec za užitečné se navzájem koordinovat, a to ANI v rámci jednoho státu – jak pak máme… Číst vice »
Fascinuje mi jak z věty „Další vrtulníky by si hasiči rádi pořídili do svého vlastnictví.“ dokážete přesně poznat jaký vrtulník si hasiči pořídí…
Žadný, provozovat to bude LS PČR, stejné ministerstvo (MV), jen jiná složka (PČR).
z tohoto, tohoto a tohoto:
„získali finanční prostředky na nákup jednoho těžkého vrtulníku
Představa a žádost Hasičského záchranného sboru ČR směřuje podle Vlčka k celkovému počtu až tří vrtulníků, které by EU financovala
Cílem zakázky je pro období s nejvyšším rizikem požárů doplnit existující hasební kapacitu další leteckou technikou s výrazně většími hasebními schopnostmi, než tomu bylo dosud“
Vám moc jiných variant nezůstane, tou nosností 3000l (pokud budou na tomto trvat) je to téměř „na míru“ postavené Blackhawku. Jelikož mají napsané že je chtějí koupit do vlastnictví, tak odpadají „ruské“ typy Mi8/17/Skokol které už se nevyrábí.
Ona existuje bitevní verze UH-60?
Sikorski (Lockheed) nabízí ozbrojenou verzi S 70i , samotný UH 60M má jen dveřní kulomety.
UH-60 výrobce nabízí v různé úrovni výzbroje, včetně verze „Battlehawk“ který je rozhodně silněji vyzbrojen než Venom…
UH 60M, to je to co o čem píšu. Je verze určená pro US Army, práva na ní vlastní vláda USA a nikoliv Lockheed a pokud ho chcete koupit, tak jediná možnost je FMS.
Pro ostatní, kteří chtějí Black Hawk je tu S 70i, což je trochu „ocčesaná“ verze pro klienty, kteří neamjí důvěru USA, aby si sáhli na UH 60M
Ale verzi „Mko“ jste tady zavedl výhradně vy. Pokud to měla být zjišťující otázka tak odpověď už byla.
Jiná verze UH 60 než M se nevyrábí, vše ostatní je S 70i, což není totéž.
Co sem motáte UH-60?
Citutji předřečnika: „hlavním argumentem byla komonalita (oproti typům H-145 případně právě zde zmiňovaný UH-60)“
Zde je souhrně vysvětleno jako to s tou komonalitou při vyběru bylo: http://czechairforce.com/news/viper-venom-aneb-z-hindu-konecne-do-21-stoleti/
Civilní UH-1 se jmenuje Bell 412 a od vojenského UH-1Y se liší naprosto ve všem. Takže tam se opravdu hasiči ohlížet nemusí. Policie už několik B 412 provozuje a také se ohlíží po větším vrtulníku. Takže tam by se sjednocení na jeden typ přímo nabízelo. Stejně je bude všechny provozovat policejní letka.
Není nad vytváření závislosti na jednom dodavateli, že. Ale hlavně že ušetříme… prý tedy
Mno, jestli to nebude tím, že úkoly AČR a hasičů jsou krapet… více odlišné? AČR si vybrala typ, který splňuje její operační a taktické požadavky. Jakákoli jiná funkce je u něj asi tak na stodevadesátémpátém místě.
No vidite. Pritom se to vysvetleni nabizi – treba je mezi UH-60 a UH-1 i nejaky (pro nasazeni u hasicu) celkem podstatny rozdil. Napadne Vas, jaky by to mohl byt?
AH 1Z/UH 1Y je náhrada za bitevní vrtulníky Mi24/35 to s hašením požárů nemá nic společného. 22.vrtulníková základna z Náměstě nad Oslavou neni určená na pomoc při živelných katastrofách tuhle funkci plní 24.dopravní letecká základna Praha Kbely která disponuje vrtulníky Mi 17 a W 3A Sokol .
A víte perličku, že bojové vrtulníky Viper a ani Venom nemají rozmrazování rotorových listů? Prostě vrtulník do tepla a ne do Náměště … Babiš odjel do Ameriky a přivezl toto … A nekonečný tendr na vrtulník pro armádu vyhrál někdo, kdo se jej ani nezúčastnil …
Jsem trochu skeptický k tomu, jestli je v podmínkách ČR úplně ekonomické vlastnit vrtulníky na hašení lesních požárů, které nastávají poměrně zřídka. Skoro mi přijde sezónní pronájem výhodnější. Ale chápu, že jestli je možnost si to nechat zaplatit z EU, tak asi proč ne, náklady na provoz zas tak astronomické nejsou.
Jsem zvědav na typ, nabízely by se ty Black Hawky, ale otázka, jestli třeba není podmínkou dotace evropský výrobce?
Taky mi neprijde, ze by ten vrtulnik by mel byt nejak utilizovan. Z tech pro zachranku brat nejde – tam by Black Hawk byl zbytecne veliky. Ty pro policii? Mozna…
Ale porad mi prijde, aby proste armada mela vice a viceucelovych vrtulniku, ktery proste zvladnou vzit ten bambivak a nebo team urny. Te penize do armady by fakt mohly i trochu pomahat v dobach miru.
LS PČR si už dnes ztěžuje, že Bell 412 (to nejvetší co mají) na všechny úkoly nestačí a potřebují něco většího. Co např. dopraví celý zasahový team URNA i s vybavením. Takže ty vrtulníky nebudou sloužit jen k hašení. AČR má IZS doplňovat, nikoliv nahrazovat. Její úkoly jsou jiné.
A proto bych radsi videl navyseni letky ACR, ktera dokaze jednou za cas par dni v roce i hasit.
Ty lesni pozary tu fakt nemame kazdy tyden cele leto. Narozdil treba od potreby letecke zachranne a nebo toho, ze jeden vrtulnik bude mit v pohotovosti URNA.
URNu má vozit AČR místo LS PČR? A to jako proč?
Jinak VS AČR mají v plánu větší vrtulníky, pravděpodobně CH 47F , ale ty mají z Náměště podporovat pozemní síly a ne vozit Policii.
Nvíc jich bude max. 8.
URNA by si mohla vystačit s S-92. Není sice nejlevnější , ale zase se tam nebudou muset
kluci mačkat. Vhodně by to doplnilo těch 13
vrtulníků ,co už mají. Za chvíli budou mít poli-
cajti víc vrtulníků jak armáda 🙂
Tak samozřejmě, že když je nějaká katastrofa mimořádného rozsahu, tak armáda pomůže, ale není správné stavět na strukturách armády běžnou civilní agendu, to je jak s tou leteckou záchrankou. Je to nepraktické z mnoha důvodů a především to pak brání armádě rozvíjet ty schopnosti, kvůli niž jí máme. Jeden příklad za všechny, kbelská dopravka. Po vyřazení bizjetů teď zkrátka zajišťuje vožení politiků po Evropě Casa, turbovrtulové letadlo ve vojenské verzi, naprosto nevhodné pro takový úkol. K tomu je jedna permanentně na Sinaji (tuším už 10+ let), nějaká je vždy na údržbě, nějaké jsou potřeba pro cvičení a výcvik jiných složek… Číst vice »
No CASA je sice primárně dopravní typ, ale ty poslední dva kusy co se nakupovaly se rovnou kupovaly v „salonní úpravě“ tak to zase není tak že by k té přepravě osob nebyly určené vůbec…
Ta (K)C-390 (jistě víte že tankovací úprava Millenia zatím neexistuje oficiálně takže KC je zatím nepřesné označení??) v přepravě osob nebude figurovat už vůbec…i
Kromě toho má vojenské letectvo ve stavu dvě A-319 (ve verzi corporate jet) které jsou pro přepravu pasažérů přímo určené, oni je holt „šetří“ a snaží se s nimi na krátké vzdálenosti nelítat…
Ta „salonní úprava“ je šest lepších vyjímatelných sedaček, máte pravdu že to bylo pořízeno k tomu, aby se daly využít i k těmto účelům, ale nelze to vnímat jinak než jako dočasné řešení. Viz foto: https://czechairforce.com/wp-content/uploads/2023/09/news_2358_greece_2023_casa0481_kbely5.jpg Tankovací varianta je nabízena, není ale v současné době úplně jasné, jestli ji poptáváme (KVAČR hovoří o „tankování za letu nad rámec vlastních schopností“, z čehož by snad šlo odhadovat, že se s nějakými schopnostmi počítá, ale kdo ví). Poptáváme ale určitě schopnost tankování samotných (K)C-390 za letu a také vyjímatelný modul pro hašení požárů. Zmiňuje se i přeprava osob, vyjímatelné sedačky lze instalovat.… Číst vice »
No právěže armáda nově podobný typ jako Blackhawk má, je to UH-1Y Venom… je o kousek menší, ale fakt rozdíl není velký, očekával bych že Babivak 3000l pod něj jde zavěsit též, a jestli ne tak „jenom“ 2500l…
Dále má typ Mi-171 (který je sice původně ruský ale byl celkem dost upravovaný/dovybavený podle NATO standartů) který je sice míň obratný ale zase unese v podvěsu 5000kg(l). A kdybysme to třeba řešili úplně principiálně, armáda dlouho sní o Chinooku…
Venom skutečně výlony nenahradí UH 60M. Je to přeci jen menší, primárně vojenský stroj.
Navíc pokud to bude hradit EU, tak to bude spíš nějaký Airbus nebo AW. Silně pochybuji, že by EU chtěla platit za US produkci.
Díval jste se na technické parametry verze UH-1Y? Užitečné zatížení 3024kg… jistěže něco váží posádka a něco bambivak, ale nosnost 2500l by měla být v pohodě…
Díval, UH 60M unese víc.
Typ Sikorsky S-70 (civilní verze Blackhawku) se licenčně vyrábí mj. i v Polsku…
Nevyrábí se licenčně, vyrábí (lépe řečeno montuje, většina dílů je z USA) v polském zavodu Sikorski (byvší PZL Mielec).
Představa je že bude hašení nabízeno dalším státům kde vypuknou větší požáry. Proto to má financovat EU.
To by ovšem bylo logičtější je umístit v sousedních státech které mají příslušný typ zařazený ve větším počtu (10+ kusů) ve vojenské službě (Rakousko, Slovensko)…
Ostatně právě ze Slovenska si je doposud půjčujeme.
půjčujeme si je od firmy v majetku CSG (největší česká zbrojní firma), dříve sloužily na školení afghánskychý pilotů a platila to vláda USA. Registrovány jsu na Slovensku, jeden časem půjde na UA.
Jen vyhozené peníze, aby hasiči měli svou hračku.
Nadpočetné vrtulníky vhodné pro tento úkol má mít armáda nebo policie, která je využije i pro další služební úkoly.
Tady se prostě nešetří, ale plní sny kamarádíčkům. Pak má ten rozpočet vypadat.
Armáda skutečně nemá „nadpočetné vrtulníky“, spíš naopak. Po vyřazení salónních verzí Mi-8 jsou nyní některé Mi-17 modifikované na víceúčelovou pasažérskou verzi, navíc jak známo vzhledem k sankcím už je provoz platformy zajišťován jen „českou cestou“ a byť ještě mnohé kusy čeká několik let služby vzhledem k nedávným velkým modernizacím, obecně to perspektivní platforma není. Po roce 2030 se počítá s nahrazením, vize jsou zřejmě těžké Chinooky. Jestli má policie volnou kapacitu nevím, ale nemá vhodné typy vrtulníků. Pokud se ale nepletu, tak se tam také objevují tendence, že by chtěli velký vrtulník, kam se vejde celá zásahovka, což by asi… Číst vice »
Samozřejmě že armáda (ani policie) nemá „nadpočetné“ vrtulníky, to by jednak ani principiálně nemohli připustit, ale hlavně tomu tak skutečně je. NICMÉNĚ vrtulníky této kategorie nejsou jak linková letadla, jejich účelem NENÍ se co nejvíc „točit“, mají totiž nižší „trvanlivost“ (respektive roste počet výměn dílů/servisních úkonů) takže rozhodně žádný podobný vrtulník není v provozu „nonstop“, počet nalétaných hodin za rok činí řádově 1h denně…
Takže to aby byl přistaven na některé základně v pohotovosti sice není úplně automaticky snadné, ale zase to není nepřekonatelný problém, a skutečná zátěž je jen několik málo (jednotky) vzletů za sezónu…
„Takže to aby byl přistaven na některé základně v pohotovosti sice není úplně automaticky snadné“… Ne, že není snadné. Pokud by byl vrtulník v majetku AČR, je to v podstatě nemožné.
Typickej ouřadismus.
Ten vrtulník ale není od toho, aby někde stál a čekal, jestli ho někdo náhodou nebude potřebovat. Pokud hasiči takový chtějí, mohou si jej koupit samy. Vojenský vrtulník plní vojenské úkoly.
Ano, to je podstata těch dvou slov “BY MĚL”. Je nesmysl pořizovat tyto vrtulníky do majetku HZS a už vůbec provozovat pod HZS.
Že by se měly pořídit, to nerozporuju. Vadí mi jejich nesmyslné odtržení od zbytku vrtulníkového provozu včetně výcviku, kariérních záležitostí atd. Vytváří se další nekoncepční roztříštěnost jenom proto, aby si někdo mohl plnit sny.
Jakou karierní zaležitost uděla člověk na hasickém vrtulníku?
možná je chyba, aby to bylo primárně pro hasiče. Taková hračka by mohla mít využití i jinde – klidně i PČR, popř. převoz pacientů LZS (třeba v případě potřeby). Když může AČR zajišťovat LZS, tak zde by hasiči mohli zasahovat i jinde…
Vrtulník s nosností 3000 kg je pro převoz osoby na lehátku (do 300 kg vč. doprovázejícího lékaře) poněkud overkill.
To máte těžké, takový W3A Sokol není zrovna malej a lítá pro PLZ a KV kraj. tady by byl dostatečný třeba Eurocopter EC135, který lítá jinde. Já to nemyslel, že toto bude primárně zajišťovat LZS, pouze v případě potřeby může se hodit…. zase je dost univerzál, tím že pobere i hodně 😉
Tak ano, zrovna TOTO (Sokoly pro LZS, provozované oficiálně armádou) mi je už delší dobu citelným trnem v oku… má to citelně dražší provoz a ty Sokoly se zase brzo budou řešit jestli jim dát generálku nebo ne… Když se vybíral nový typ tak se na H145 hodně plivalo že je to civilní typ „natřený na zeleno“ a pro vojenský provoz nevhodný, hm takže Sokol samozřejmě je (/ironie) vojenský speciál a tam to nevadí… (jako jo, já to svým způsobem chápu, zuby nehty se bránili aby jim „někdo“ nevnutil LUH jako hlavní bojový typ, no ale jako důsledek ho nemají… Číst vice »
Jo a ještě jsou ty specializované typy stylu H135/145 citelně obratnější, mají menší průměr rotoru a jde s nima přistát na některých místech kam si se Sokolem netroufne. Což třeba při záchrance je docela důležitá vlastnost!
Pořízení Sokolů už je dávná historie, ale třeba při povodních, nebylo to tak, že si AČR pochvalovala jejich kapacitu a schopnosti při záchraně většího množství osob?
Z pohledu AČR je služba LZS doplňková, ale armáda chce mít trénované letecké záchranáře, chce (resp. asi musí) zajišťovat SAR, tak mi dává smysl, že to dělají dohromady a na jednom typu vrtulníku. A stejným nyní pomáhají i při hašení. Holt ta univerzálnost není zadarmo.
Kterým jiným typem byste dneska Sokoly v armádě nahradil (LZS, SAR, hašení i další činnosti, plus aby to zároveň nestálo majlant)?
Co by si nepochvalovali větší kapacitu, když alternativou byly prakticky jen policejní Belly které „poberou“ velmi málo, nic jiného tou dobou nebylo…
Sokola překoná nosností bez problémů právě UH-1Y Venom, a to tak že skoro o polovinu…
PČR i LZS používají citelně menší typy (s ekonomičtějším provozem/letovou hodinou), tam kde se s tím lítá pravidelně a docela dost, tak tam by ten rozdíl udělal docela velkou položku v nákladech na údržbu (kdyby chtěla řekněme policie nebo záchranka lítat ve velkém Blackhawkem). Typy které běžně používají by měly nostnost řádově poloviční (Airbus H145 nebo Bell 429, cca. 1500kg)
PČR větší vrtulníky sama potřebuje. Ale synergie se nehledá.
U LZS je to nesmysl, ostatně celá řada nemocničních heliportů má nosnost akorát tak na ty H-145.
Jj, jde především o PČR. Ta by větší vrtulníky uživila i pro jiné úkoly.
Nicméně v jiných zemích zajišťují protipožární leteckou službu armády a mají na to skupiny, které také v případě potřeby vykonávají i jinou činnost. Že to u nás “nejde”, je zas jenom něčí škrt pera.
V jiných zemmích to děla armáda, u nás ne. Vzorným příkladem jsou vyproštovácí tanky.
V jiných zemmích mají tento typ tanku jen v armadě. U nás jsou dislokovaní pod ZU HZS, případně pod HZS SŽDC.
A ve finale je lepší mít pod hasičema, viz vyproštění lodě v Německu.
No tak smutný je, že jsme nebyli schopni koupit za 30 let bambivaky pod Mi-8(17). Kolik to bez keců unese na háku, 5 tun? Takže 4 kubíky, to už nějakou parádu udělá. Ale vzhledem k tomu, že jak již psal předřečník do 2030 končí a nahradí je chinook, kterej na háku unese víc a myslím že je do něj i hasicí vestavba s plněním pomocí sací hadice z volné vodní plochy, tak je asi řešení zaplácnout to blackhawkama a ty pak nechat policii. To jestli by nějaký řešení umožnilo hašení v noci je otázka.
Nebyli schopni? Ne, prostě to není úkol armády, smiřte se s tím. Armáda tu není od toho, aby zalepovala nedostatky ostatních složek v jejich povinnostech. Ty časy, kdy se vojáci využívali na všechno, jsou naštěstí dávno pryč.
To je úkol armády při krizových situacích vyšší naléhavosti. Ne při “běžných” krizových situacích. Od toho jsou v IZS.
Ano, ale armáda plní pomocné úkoly pro IZS s materiálem, který má. Nekupuje kvůli tomu nic extra pouze pro IZS. Naštěstí už tyhle komunistické manýry, kdy armáda nahrazovala neschopnost ostatních, zanikly.
Ono to také nebudou provozovat hasiči, ale LS PČR. Chce to číst celý článek a ne jen nadpis.
A bude je ta LS PČR používat i k něčemu jinému, než požární hotovosti?
Ne, tohle opravdu není úkol ani armády, ani policie.
Snad mi nechcete tvrdit, že stát velikosti ČR uživí na plný úvazek dvě požární helikoptéry? Netvrďte mi, že budou celej rok až na ten průměrně týden, kdy jsou potřeba v terénu, cvičit s bambi vakem.
Klidně i tři.
Průměrně týden?
Vloni bylo 26 leteckých zásahu + 7-10 dní nasazený v Řecku.
K tomu se má rozšiřit působnost v zahraniči. Dále to mate školení jednotek, především těch pozemních. Nějaké veřejné ukázky atd.
V zahraničí /i v Evropě / lítají přes sezónu hašení kontrakroři ,kteří mimo sezónu lítají jinde. U letadel běžná praxe ,vrtulníky neznám. Bude drahý špás zaručit maximální využitelnost v sezóně ,kdy to bude nejvíc potřeba. Je rozdíl servisovat dva vrtulníky nebo deset. I pro ty dva budete potřebovat náhradní motor, když ho bude potřeba v srpnu přes noc vyměnit. Ale těch dílů bude potřeba daleko víc.. To se nebavím o pravidelné údržbě, která je docela u vrtulníku náročná. Jeden bude stát rozdělaný na hangáru místo hašení. A co budou lítat mimo sezónu? Vím, že dotace jsou zaklínadlo doby, ale dva… Číst vice »
No, právě o tom jsem od začátku mluvil – aťsi je třeba i pořídí, ale ať proboha nevyberou 2ks „exoty“ které v tomto státě nikdo jiný nebude mít. Ať už se mi líbí který typ vybrala AČR nebo ne, všude kde to jen trochu jde (a tady při hašení to JDE) ať se použije stejný typ, z důvodu společné možnosti udržby a náhradních dílů…
A proč by neuživil? Může je, stejně jako třeba Španělé své Canadairy, využívat i pro jiné státy.
Hlavně jde o to, že armáda nebude kupovat stroj, který se jí nehodí do taktických a operačních plánů jen proto, aby tím hasila požáry (a neschopnost ostatních). Armáda má svých problémů a nedostatků více než dost, a nepotřebuje ještě řešit práci za ostatní.
Španělé ty CL-415 nemají dva, tak můžou nějaké postrádat i v létě, kdy je mohou sami
potřebovat. Navíc, než ten pomalý vrtulník
doletí na druhou stranu Evropy ,tak spotřebuje
nějaké hodiny do prohlídky, které potom budou chybět. Pokud teda nebude hasit u Němců na Šumavě. Canadair letí 2x rychleji a má větší dolet .
Pořád mi není jasné využití pro většinu roku.
EU hasičům koupí vrtulníky, stejně jako jim kupuje auta ,ale provoz bude platit stát.
Jde o to ,kolik to bude stát a jestli není jiná
možnost. To není výdělečná činnost na nějaké
uživení. To bude platit statní kasa.
Super, -25 lidi netuší, ale hodnotí. Pak se divte, proč tenhle stát nemá peníze na vše potřebné.
Definujte potřebne. Já mám pocit že žijem v luxusu a ještě si stěžujem.
Nechtějte po zatvrzelém komunistovi tak složitou definici…