Hasiči evakuovali dva vlaky v Roztokách. RegioJet projel na koridoru návěstidlo
První den provozu RegioJetu na pražské městské lince. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.cz

Provoz byl v ranní špičce na hodinu omezen na jednu traťovou kolej.
Můj bratr ve vlaku z Kralup jel. Žádná evakuace se nekonala, nakonec ten vlak odjel. Asi 250 cestujících v tom vlaku hodinu sedělo a koukalo, jak po vedlejší koleji jiné vlaky jezdí, a to kvůli – řekněme – zkostnatělému předpisu.
Zažil jsem také evakuaci z vlaku zamotaného do troleje ve Švýcarsku. Byli jsme informováni, že nikdo nesmí z vlaku vystupovat, dokud strojvedoucí neuzemní trolej. A když ji uzemnil, tak jsme v doprovodu paní vlakvedoucí vystoupali po louce na silnici, kam přijel náhradním autobus. Žádní hasiči nebyli potřeba. Možná je to jednou z příčin prosperity Švýcarska.
OT: Proč se na Praha-Ústí neplánuje zavádět Etcs, když je to koridor a přitom na ostatních koridorových tratích se s Etcs počítá?
Ale ono se plánuje. 12/2025 výhradní provoz do Kralup a 2029 do Němec
Na co se čeká do r. 2029. Harmonogram 2025, Jih 2026, Západ 2027 a najednou do Ústí s pauzou, proč a proč jako poslední z hlavních koridorů.
SŽ nebyla schopná to postavit (férově vysoutěžit).
SŽ se vyjádřilo že plány na zavádění jsou zbytečně rychlé.
Rozhodně necouval! Jela jsem v tom vlaku vepředu. Jen se z kabiny ozvalo „Kurvááa“….a vlak se zastavil. Žádné couvání si teda nepamatuji. Byli jsme na úplně pravé koleji z celkem čtyř. Kolem nás přijížděli pak jiné vlaky. A nás pustit nechtěli, muselo se čekat na hasiče. A rozhodně to nebylo ještě na nádraží, ale cca 500m směr Sedlec. Když přijeli hasiči, konečně jsme odešli. Dřív nás nechtěli pustit, asi si to nechtěl vzít strojvedoucí na triko, kdyby někoho srazil vlak.
Hm, asi už tuším, proč se dopoledne nejezdilo z Hostivaře. Na tabulích to přitom nebylo, takže jsem se zbytečně plácal na nádraží…
Diskutuje tu opravdu velké množství odborníků. Akorát, že vůbec… Strojvedoucí RJ hrubě porušil předpis D1, kdy po projetí návěstí stůj vznikla MU a s jednotkou „couvnul“. Od této chvíle se nesmí s ničím hýbat do ukončení vyšetřování. Zde je zároveň odpověď, proč hasiči a evakuace.
Jasně, takže budeme cestující úplně zbytečně držet ve vlaku, protože to vyžaduje nesmyslný předpis. To dává perfektní smysl.
Takže by se měli cestující do kolejiště normálně pustit? 😀 vy nejste normální…
Nemáte tak úplně pravdu – strojvedoucí musí učinit vše, aby následky MU byly co nejnižší, takže pokud vjede do postavené vlakové cesty, což si následně uvědomí, pak couvnutím zabrání případné srážce. Nebo by měl podle vás zůstat stát na místě, i kdyby viděl, že se na něj řítí rychlík?
A co když se jen snažil zabránit případné nehodě? Pokud se nepletu vy odborníku, pak okamžitý pohyb zpět mohl ten strojvedoucí provést k odvrácení případného nebezpečí, ale to vás nenapadlo, že? Pak by to bylo v souladu s D1, ne?
K tomu uvíznutí nákladního vlaku mezi Libní a Malešicema, takže S49 je dnes pro radost.
Mně překvapuje že i když se vlaky nesrazily a stalo se to na nádraží tak byla nutná evakuace hasicema? Nebylo možné couvnout k nástupišti?
§1 Nikdy se to tak nedělalo
§4 Na to je předpis
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
Ty jsi ty paragrafy zřejmě stvořil
https://www.strojvedouci.com/2019/drazni-paragrafy/
S váma musí být tedy úžasná legrace – to opravdu nemohu říct.
Určitě je neopsalz předpisů, ale aspoň pobavil. Děkuju
§1 mohlo by se začít, a ne hnít 100 let zpět v předpisech z doby nulového provozu §4 Předpis se dá změnit a zjednodušit , když je vůle §5 nebylo, musí se jen chtít §6 nepochopili, není na tom totiž co chápat, jde to prostě udělat v některých případech (jako je třeba tento) často i jednodušeji §7 jak může cestující zneužít zaseknutí vlaku na trati??? §8 patří, protože právě nikdo není ochotný změnit §1-7… 😛 Ano, pokud většina drážních systémů a přemýšlení zaměstnanců je ještě z doby páry, tak to nepůjde, to je fakt…. :)) Ale my cestující jsme již… Číst vice »
jíte maso?
Ano, ale nevím co to s tím má společného? 🙂 Pokud hodnotíte komentáře dle požívání masa, jste na špatném webu 😀
Ironie…Michal… Seznamte se
Ano, oboustranná, děkuji za seznámení :))
Znáíte půředstavy Hurvínka o válce? Přesně takové jsou Vaše představy o železničním provozu.
To možné je, nejsem zaměstnanec drah ani šotouš 🙂 Nicméně kde je vůle změny jsou i výsledky, takže „nadneseně“ to jde když se chce. Nikdo přece netvrdí že přes noc a kompletně na novo 😉 …předpisy vytvářejí lidé, takže je i lidé mohou měnit dle svých potřeb v čase 😉
Ale neberte to zas tak vážně… 😀
Os 9611 stál od konce nástupiště cca 2 metry. Pokud bych byl ve vlaku, hodinu bych na hasiče v takovém místě určitě nečekal a použil v nouzové situaci nouzové otevření dveří…
Personál vlaku by vás pustil, stačí se domluvit, držet vas tam fakt nebudou.
Hele, dneska by do toho otevřeně asi nikdo nešel. Dneska se to bonzákama a udavačema jen hemží. Ale jsou způsoby, jak se s tím vypořádat.
No, nešlo by to třeba zařídit legálně?
Bohužel. Takovou debatu není vůbec radno s dispečery otevírat. Ti vám restriktivně odpoví, čekat na hasiče.
Nedejbože, kdyby se ukázalo, že jsou 95% podobných karamolů schopni vyrešit sami vlakvedoucí se strojvedoucími. To by nebyla dobrá vizitka pro hasiče SŽ, jakožto pro naprosto zbytečnou složku.
OK, na férovku (ideláně ve více lidech) průvodčímu oznámit, že pokud je vlak 2 m od nástupiště, tak že buď otevrou, nebo si to cestující sjedanjí nouzovým otevřením a pak ať si to vyřeší jak chtějí.
Koukám že tady je spousta odborníků, kteří si dokážou hravě poradit jak se dostat z vlaku. Ale uvědomujete si co všechno vám při tom může hrozit? Ono ne nadarmo se pro pohyb v obvodu dráhy vyžaduje zdravotní a odborná způsobilost. Strojvedoucí ani průvodčí rozhodně nejsou těmi, kdo může posoudit zda je možné vlak bezpečně opustit. K tomu jsou nutné další úkony a asistence odborně způsobilé osoby, již v tomto případě zastupuje velitel zásahu hasičů. Cestující, který vystoupí z vlaku mimo určené místo se dopouští porušení Zákona o drahách (ne předpisu dopravce, ale zákona!), za což mu hrozí pokuta ve správním… Číst vice »
Jak píšu vedle, byla důvodná obava, že vlak začíná hořet.
O tom tu ale už dobrou hodinu hovoříme, Mlho.
Leda u sebe nosit vytisknuté prohlášení či plnou moc, že vlak opouštíte na vlastní odpovědnost a průvodčí vám hodí štempl😉
Cítil jste kouř a měl obavy, že vlak začne hořet. To vám nemůže nikdo dokázat, že ne.
zrovna v 845 to není nic neproavděpodobného 😀
dneska? máte pocit, že to v této zemi posledních sto let bylo jinak? 🙂
Nebylo, ale taky neexistovaly mobilní telefony s připojením k rychlému internetu a sociální sítě nebo e-maily. Udavač si musel dát tu práci bonz sepsat, zaplatit poštovné a donést do schránky nebo na poštu. Nehledě na skutečnost, že se podobná udání obvykle moc neřešila a nepřikládala se jim žádná váha.
Kdyby tam byl vlakvedoucí při smyslech, těm lidem by řekl něco ve smyslu otevřených zadních dveří, dvou metrů od peronu a s důrazem na ironii by vyhlásil ten nejpřísnější zákaz výstupu ze soupravy, jaký vůbec může být. Inteligentní lidé by to pochopili a těm hloupějším by to poradili ti chytřejší. Ostatně já to tak v minulosti udělal několikrát. Vlakvedoucí nic lidem nedovolil, bránit tělem však dveře nebude. Vlk se nažere a koza zůstane.
Předpokládám, že to takhle plno lidí i udělalo. Nikoho ve vlaku násilím držet nemůžeme…
Jel jsem pomalou rychlostí kolem „Lunou“ cca 45 minut od události a dle počtu cestujících ve vlaku stojících i u zavřených dveří, to zřejmě nikoho „nenapadlo“. Hasiči na místě ještě nebyli…
Hodinu se urcite necekalo, stalo se to cca 7.13, jel jsem v 7.45 a vsichni uz byli evakuovani
Stalo se to 6:43.
Byl jsem v dotčeném vlaku z Kralup (Os9611). Nestalo se to v 7:13, ale cca v 6:43. Z Roztok vyjel cca v 7:40 a na Masarykovo nádraží dorazil v 7:59, tedy se zpožděním 61 min.
Dnes v době gigabitového 5G by inspekce měla provést vzdálené ohledání
.
Normálně si udělají video hovor se strojvůdcem (jak říkáme v IT, „vzdálené ruce“), nafotí si, co je potřeba a vlak může normálně odjet, když se nic zásadního nezničilo.
Stejně tak na vlastní riziko vypouštět lidí do kopřiv jde všude, kde to není uprostřed třetí koleje.. jen to musí vědět, že když spadne, tak žalovat dráhy nebude. aka = dobrovolně na vlastní riziko.
Proto musí zaznít ten zákaz, nejlépe v intercomu, aby v případě podobného úrazu byl dopravce a personál nepostižitelný. Když už si pak někdo něco udělá, není to problém dopravce, správce infrastruktury nebo koho ještě. Z těch 300 lidí ve vlaku se už najde určitě někdo, kdo potvrdí, že ten zákaz zazněl.
By mě zajímalo co kdyby si někdo v takové situaci zapálil na záchodě. Kdo a jak a jak rychle by jej vyloučil z přepravy? 🙂
Jenže to by inspekce nesměla zamrznout ve stavu před 50 roky s nutností řešit každou kravinu tak, že zastavíme na hodiny provoz.
Tady, nedá se nic dělat, musí být aktivní cestující. Tedy mít důvodné podezření, že ve vlaku hoří, nouzově otevřít dveře a zbytek ať si řeší hasiči, doprace a dobrá správa.
Taky by mě štvalo být cestujícím v té jednotce kousek za nástupištěm a nemoci ven, ale předpis hovoří jasně a strojvedoucí ho porušil. To, že strojvedoucí po projetí návěstidla nesmí couvnout ani jakkoliv s vozidlem pohybovat je psáno v předpise Správy železnic, který je závazný pro všechny dopravce. Takže se obraťte na SŽ ať vám vysvětlí proč tomu tak je.
A ještě jedna připomínka. Jakýkoliv předpis než vstoupí v platnost, tak ho dostávají k připomínkám kromě dopravních a technických odborníků i zástupci odborových organizací a hlavně podnikový právníci.
A když se srazí dvě auta na silnici/dálnici, musí auta zůstat na místě do doby, než se nehoda nezdokumentuje. I kdyby to měli udělat sami řidiči, když není nutné volat policii. To je kvůli pojišťovně. S vlaky je to trochu jinak, za nehodovou událost se považuje i událost aniž by k nějaké škodě došlo. A pro vyšetření nehodové události je třeba celou situaci řádně vyšetřit a proto musí vlak zůstat na místě, kde zastavil. Já jsem skoro 21 let v důchodu, většinou jsem sloužil jako výpravčí a také 6 roků jako přednosta stanice. Vzhledem k tomu, že jsem neměl žádné… Číst vice »
Couvat?to mu jako poradil kdo?😀😀😀to zas budou komentáře…hlavně že za všechno můžou Čd😀😀
Fakt začal couvat sám od sebe? Dobrý materiál.
Tak záleží, jestli nezůstal stát zadkem ještě v koleji před návěstidlem (neopustil zcela oddíl) a zároveň předkem už za námezníkem (ohrožení jiné možné vlakové cesty). Pak je preventivní opatření couváním zcela na místě.
Žádná jiná možná vlaková cesta nebyla když byl zastaven provoz v celé stanici. To couvání nebylo nic preventivního ale druhé hrubé porušení předpisů.
RJ jel z boku a projel odjezd do rovný koleje,kde bylo postaveno na volno,ale k výhybce nedojel. Pokud tedy couvl,aby uvolnil průjezdnáý profil,nemohl tušit co jede po rovný koleji a je tam rychlost 90km/h, tak bych ho nekamenoval. To je reflex. Sice to není povoleno,ale taky by mohlo dojít ke srážce vlaků.
Neviděl, že vedle něj zastavil CityElefant (Os 9611) a začal se rozjíždět současně s ním?
To sem motáte něco jinýho, já jsem se vyjádřil k tomu couvnutí,ne k příčině MU
Jak daleko bylo k námezníku?
Asi nějáký pan Dopravní kontrolor,že hrubé porušení,vole!
Tak. Měl zůstat stát a čekat, co z kama do něj vletí. Sice někdo umře, ale bude to podle předpisů.
Skutečně Odborná literatura..Bože
Jestli po projetí návěstidla vjel do profilu sousední koleje, tak snaha ten profil uvolnit je správná, protože bezprostředně hrozilo vzájemné rozpárání dvou vlaků.
Nepředpokládám, že couval proto, aby se mohl tvářit, že nic neprojel.
Nad D1 je krom drážní legislativy ještě legislativa obecná, zahrnující pojem „krajní nouze“, který na tuto situaci sedí jak hýždě na kastrol.