Hannibal zůstává bez koně. Muzeum ani napodruhé nesehnalo výrobce
Koněspřežka v Kerschbaumu v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Bez zájemců byl uzavřen i tendr na renovaci interiéru rychlíkového osobního vozu Ca 4-5086 z roku 1931.
To se divím. Vzhledem tomu, že team Železničního muzea MZE NTM nově posílila manažerka budování expozice. Vzhledem k tomu, co se platí při budování muzea a ty výsledky jsou dost rozporuplné….
Nelze nalézt zájemce o výrobu modelů a opravu historických vozidel. To je základní problém kapitalismu. Kdybych si chtěl zřídit firmu na opravy historických vozidel nebo výrobu jejich modelů, asi by to nebyl takový problém. Problém by ale nastal ve chvíli, kdy by nebyla pro železniční historii politická vůle a já bych zkrachoval proto, že by žádná státní nebo EU organizace nechtěla dotovat železniční historii. Autíčkáři to maj jednoduché. Je spoustu snobů, co chtějí mít v garáži výstavní autoveterány a díky nim se uživí velké množství opravářů veteránů (i já v garáži jednoho veterána mám), ale ohledně železničních veteránů, neznám žádného… Číst vice »
A nějajký vycpaný kůň bynešel? V muzeích jsou vycpúaná zvířata přece běžná.
Kdo by to řekl, že sehnat jednoho vycpanýho koně a pár laminátových vláčků bude takový problém.
Sehnat? Spíš vyrobit.
Koně se nevyrábí, koně se rodí.
Zkuste krávu z reklamy na čokoládu Milka, měli je v každé samoobsluze, až na barvu byly velmi realistické …… to tehdy nějaká reklamní agentura zvládla levou zadní …..
A zkusili vyhledat si ho na internetu?
https://strade.com.pl/cs/zahradni-dekorace/kun-v-zivotni-velikosti_2122
Nemá klapky na oči 🙁
Tak si je dokoupí https://www.equiduo.cz/waldhausen-uzda-do-kocaru/?parameterValueId=16
No vida, podejte nabídku na 500 000 Kč a máte vyděláno na dovolenou 😀
„…výrobu modelů nákladního vozu ÖNWB Kohlenwagen mit Bremse z roku 1873…“
😀 😀 😀
Autor by se měl dovzdělat, aby tu nebyl pro srandu králíkům a především čtenářům, kteří jsou přinejmenším mírně poučení o historii železnice, o základní znalosti němčiny nebo aspoň schopnosti používat internetové slovníky a překladače nemluvě. To „Kohlenwagen mit Bremse“ fakt není vlastní jméno ani přezdívka, ale docela obyčejný vůz na uhlí s brzdou.
Kontrolní otázka: Jestlipak pan Šindelář aspoň ví, co znamená ta zkratka ÖNWB…?
Nechci se zastávat autora, ale nemohlo to vzniknout tím, že to převzal například odsud:
https://www.poptavky.cz/poptavka/874351-vyroba-modelu-3-kusu-kolejovych-vozidel
Tady by to měl mít pravděpodobně přeložené už zadavatel.
Takto ten vůz nazývá samo Národní technické muzeum v zadávací dokumentaci i všech formulářích: https://vvz.nipez.cz/vyhledat-formular/41748415-5491-4247-9ad9-5328430a6606
Od redaktora dopravního média bych čekal víc než bezmyšlenkovité opisování…
jistě, a někdo jiný by tu pak napsal, že od redaktora dopravního média by očekával maximální přesnost …
No jo, to už tak ve vaší branži chodí, že se nezavděčíte všem. Nicméně jako profesionál se s tím jistě dokážete srovnat.
S trochou invence jste to mohl napsat tak, aby Vás nikdo nemohl obvinit z nepřesnosti a zároveň tak, aby ten Černý Petr podezření z neznalosti přesto zůstal na autorovi toho původního textu z NTM.
Ale budiž, všichni jsme se svoje řemeslo někdy učili a přitom dělali hovadiny…
Pokud by si laskavý přispěvatel před poučováním o němčině něco zjistil, dozvěděl by se, že v tomto jazyce se všechna podstatná jména píši s velkým písmenem, proto Kohlenwagen mit Bremse je prostě uhlák s brzdou, tak jako nádraží je německy der Bahnhof a vlak je der Zug (a také město ve Švýcarsku, ale v německém zapise nepoznáte vlak a město)
Jak zní teda přesný název? Třeba tovární?
ÖNWB byla společnost se sídlem ve Vídni, tak na hlavičce typového výkresu na sto procent je „ÖNWB Kohlenwagen mit Bremse“
Což znamená „uhlák s brzdou“. Tehdy bylo běžné, že některé vozy brzdu neměly. Samočinnou tlakovou vymyslel George Westinghouse, nějakou dobu trvalo, než se prosadila všude, v době stavby toho vozu to byla ještě novinka.
Na tomhle voze byla jen ruční. Tlaková brzda se začala zavádět až po první světové válce, do té doby byla u osobních vlaků brzda sací a nákladní se brzdili ručně. Popis platí pro rakouskou část R-U monarchie.
Na hlavičce výkresu bývá výrobce (případně tech. ustav),nikoliv provozovatel.
Na výkrese tramvají taky je výrobce (třeba Stadler, Škoda), a neni tam DPO, DPP, DPMB, přídaně další podniyk, kde by mohli jezdit…..
„Na hlavičce výkresu bývá výrobce (případně tech. ustav),nikoliv provozovatel. “
Takhle se to v žádném případě nedá zobecnit. Zatím na všech archivních výkresech vozů z dob monarchie, které jsem viděl, byl vždy uveden název dopravce, pro kterého byl vůz vyroben a – pozor – schválen příslušným úřadem do provozu.
Konkrétní výkres bych musel vidět, ale nepochybuji o tom, že tam někde zkratka ÖNWB figurovala.
Aha. Otázka jestli je to výkres nebo technický nákres. A tomhle slovičkaření se ztrácím i já….
V drážních, muzejních a územních archívech, které mají nějaké fondy týkající se železnice, jako je třeba i archív NTM, bývají většinou výkresy vozidel se základními technickými daty předkládané k úřednímu schválení a příslušným úřadem schválené. (Tím úřadem bývalo v Předlitavsku od rakousko-uherského vyrovnání v r. 1867 ministerstvo obchodu, do jehož působnosti spadaly i železnice, posléze od r. 1895, kdy bylo zřízeno, až do r. 1918 ministerstvo železnic.) Nemohu samozřejmě vědět, jestli NTM nemá v tomto případě např. sestavný výkres výrobce. (Jestli podle něj chce nechat postavit přesný model pro účely dokumentace, je to dost pravděpodobné.) Nicméně tovární výkresy obecně bych… Číst vice »
Navrhl bych koně vycpaného, ale nevím, jak by na to dnešní hyperkorektnost reagovala. Možná i na to by bylo půl mega málo.
Na kolotoči jich vycpaných mají docela dost, mohli by si odtamtud cyklicky nějakého půjčovat.
Mohli nějakého balzamovat, to vydrží i 100 let.
A kde jsou tyto tendry vypsané? Na internetu nikde ani zmínka…
Profil zadavatele NTM
Žádný zájemce na koně? Zajímavé, přitom tady v diskuzi každý druhý tvrdil, že to zvládne za polovinu či méně poptávané ceny.
Taky se divím, že se nikdo z nich nepřihlásil. 🙂
Aliexpress nezkusili.
Já bych věděl, kde sehnat umělého koně, dokonce jen za čtvrtinu nabízené ceny. 🙂
https://www.designpropaganda.cz/produkt/moooi-stojaci-lampy-horse-lamp-designove-stojaci-lampy
Nemá klapky na očích, takže nelze použít.
Koupit v sedlářství, budou aspoň pravé.
Ale jedna musí být levá!
To už asi vykoupila rektorka Mendelovy univerzity:
https://twitter.com/cfrketx/status/1491013780666712073?lang=cs
To je strašný kýč.
Že by boží mlýny? Tak jako se NTM vždy stavělo zády (neřkuli ještě házelo klacky pod nohy) ke všem snahám o záchranu technického dědictví, které samo nerežírovalo, tak se teď svět otáčí zády k NTM…
Karma je zdarma…
V Hannibalově případě navrhuji nahradit koně slonem.