Hanák: Půjčovnu děláme, abychom měli jistotu nových vlaků. Chceme jediného dopravce

Roman Hanák, radní Jihomoravského kraje pro dopravu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRoman Hanák, radní Jihomoravského kraje pro dopravu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihomoravský kraj jako jediný řeší budoucnost regionální dopravy nákupem vlastních vlaků. „V Jihomoravském kraji jsou nejstarší vozidla, mají v průměru

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Mám takový vnitřní pocit, téměř přesvědčení, že drtivá většina lidí vůbec nebere na vědomí, že všechny připomínky směřující k nevhodnosti výstavby nového nádraží u řeky, jsou naprosto nesmyslné. Nádraží je pouze jeden bod a je v podstatě jedno, kde je. Vždycky se k nádraží a od něj musí někam dál cestovat (domů,do práce ap.), to musí obstarat nějaká MHD. A je jedno, zda tramvaj,trolejbus či autobus. Kdo vidí, jak obtížné je vypravit vlak z Brna hl.n. když je vícevozový, kde není vidět od začátku na konec a bezpečnost je na hraně, tak jednoznačně je nutno udělat nádraží nové, rovné, dostatečně… Číst vice »

Petr CDC

To Honza: chtěl si říci tornáda (alias panťáky) řady 560. Řada 460 jezdí drobet severněji 🙂

Honza

Díky 😅

Jiří Krtička

„Zelení a další začínají mluvit o tom, že jsme se nedotazovali veřejnosti, nedělali průzkumy a tak dál. Jenže za těch sto let už bylo debat nepočítaně.“ Pan radní se nikdy nezabýval tím, co by nejvíce vyhovovalo samotným cestujícím, která z poloh nádraží by byla pro ně nejvýhodnější. Není divu, že žádné z referend nebylo závazné, protože jen menšina obyvatel Brna nádraží pravidelně využívá. Pana radního zájmy cestujících příliš nezajímají, zajímají ho jen zájmy firem, které vlastní pozemky v blízkosti budoucího nádraží a možnost čerpání miliardových evropských dotací. Není pro něj podstatné, aby se prostředky využily smysluplně, není pro něj podstatné,… Číst vice »

petr.r

když se podíváme do minulosti, tak nádraží se stavěla tak, že na jedné straně bude město a na druhé straně fabrika, brno fabriku za nádražím zrušilo, tak nezbývá to k nějaké posunout.

Pozorovatel

Na otázku, jak budou řešit zázemí pro krajské vlaky, odpovídá radní,že to soutěží s plným servisem. Zajímavé pro dosavadní zaměstnance opraven ČD, zda budou dále zaměstnanci ČD s kolektivní smlouvou ČD nebo zaměstnanci Siemens nebo Bombardier či podobně.

petr.r

opravny čd dávno už nemají existovat, mají být opravny kolejových vozidel, kde se normálně učtuje tomu siemensu, pese, škodě atd. Mechanikovi je jedno jestli je placený a opravuje lokotku pro čd nebo RJ, metrans, cargo atd.

Jan

Ne nemají jednotky 30 až 35 let staré. Berou dotace na náhradu nových jednotek Interpanter. Místo toho, aby se nahradily 81x na tratích kde asi nemají být. Třeba Praha Kladno. Hlavně Hradec Jaroměř Turnov (3 hodiny). Opava Krnov.
A jedna velká soutěž znamená, že takoví ti čeští Regiojet, Leo tam nebudou a budou tam nějací velcí mezinárodní konzumenti dotací z bysnysu monopolních odvětví.
Problém těchto smluv je, že 15 let nikdo neví, jaká bude poptávka, co bude třeba.
A pokud bude pouze lomené jízdné za hranicí kraje, tak to bude úpadek vlakové dopravy. Stejně tak pokud nepůjde použít IC, R.

Dušan

Na klíčových linkách IDS JmK S2 a S3 dneska jezdí nevyhovující soupravy tvořené vozy řady Bdmtee a hnacím vozidlem řady 242 – oboje je dneska de facto „starý střep“ pro budoucnost naprosto nepoužitelný – bez WI-FI, klimatizace, vakuového WC, snížené nástupní hrany atp., což je zásadní kvalitativní rozdíl oproti třeba Praze, kde jezdí soupravy řady 471, což je někde – i co se týče např. provozní spolehlivosti – úplně jinde, minimálně o třídu. Hádat se tady o 30 nebo 35 let je (mnimálně z mého pohledu) naprosto ubohé. Je pravda, že dopravce ČD nakoupil v posledních letech jednotky řady 640… Číst vice »

Jan

No směšných pár interpanterů. Od kdy je miliarda směšná?
A rok výroby je 1990, tedy jedny z nejnovějších. My jezdíme z roku 1970.

Honza

Je vidět, že vlakem kolem Brna nejezdíte. Máte sice pravdu, že na S2 jezdí 7 2-3vozových Panterů, ale kromě toho na jedné z nejvíc rostoucích linek v ČR jezdí 460 „tornáda“ z 70. let (litinové brzdy, luxus). Na S3 pak jezdí „plecháče“ a za nimi Bdmtee, no možná jsou z 90. let, ale křáp je to rozhodně – na tu 4sedačku se vylezou 2 lidi (pokud se mají hodně rádi tak samozřejmě 4). A nenapadá mě moc míst v ČR, kde je interval 15 minut přes půl dne. Proto si jmk aspoň na ty 2 linky nové vlaky zaslouží.

Já

Dušan: Problém je ale v dotacích. Zatímco jinde se nové vlaky pořizovaly z EU dotací, tak pro JmK většinu těch dotací na vozidlový park „vyžral“DPmB. ČD těžko dají ze svého víc než miliardu, ledaže by jim to někdo zaplatil. 🙂

coudy

Proč nepadla otázka na uznávání jízdného?

Jan

No pořád se proslýchá, že to bude předražená .. Oni si to tam někde na MD pečou s dopravci. Zkuste to jako občan připomínkovat nebo vidět nějaké výstupy.

Jan

Veď je to tam jednoznačne uvedené. Zmluvy budú s rizikom tržby na strane objednávateľa. To znamená, že vo vlakoch bude platiť tarif IDS JMK a žiadne uznávanie cestovného riešiť netreba.

coudy

To: Jan
Když pojedu z třeba z Prahy do Adamova s přestupem v Brně tak nějaký tarif IDS JMK je mi celkem k ničemu… protože opět si musím koupit další jízdenku… tudíž pro cestujícího opět zhoršení služeb…

Honza

Protože v rámci kraje nám to funguje a zbytek má na starosti „bude líp“ ministerstvo dálnic.

K.S.

coudy:
A kolik takových cestujících, procentuálně, nebo na kusy, je? Kraji jde tady hlavně o vlastní značku IDS JmK, kterou rozšiřuje i do jiných zemí, konkrétně Rakouska a na Slovensko, jestli má překryvy do jiných krajů v ČR netuším. A z pohledu cestujícího na území kraje je mnohem lepší si koupit jeden lístek na všechno, než si koupit jenom lístek na vlak a pak kdesi v Děravé Lhotě (smyšlený název, doufám, jinak se omlouvám) čekat v dešti na autobus a tam si kupovat lístek třeba s přirážkou.

coudy

K.S. a že ve Švýcarsku jim to hezky funguje…
Veřejná osobní doprava ve Švýcarsku integruje 250 různých poskytovatelů přepravních služeb do jednoho svazu. Profituje z regulace, pro cestujícího je nesmírně pohodlná, protože nabízí přímou dopravu na jeden jízdní doklad.
jenom zde se stále vymýšlí blbosti a cestující aby si kupoval „10 jízdenek“

petr.r

pěkný článek kterýmu pražák neporozumí.

Honza Kosík

z jakého důvodu přesně? z hlediska půjčovny, soutěžení nebo čeho?

petr.r

v praze když něco není, tak se to koupí, spadne lávka postaví dvě, nejsou vozy koupí se hned 10, jsou starý autobusy- koupí se zrovna 300 atd. Prostě v praze nepochopí, že morava je taky v česku a když kraj nebude nalupovat, tak praha sem přesune starý věci.

Michal

Tak tos napsal moc pěkně, tak se někdy přijď do té Prahy podívat na ty regiošuky, hydry, ba i šukafon se najde. 🙂