GW Train vypsal tendr na osazení ETCS do motoráků řady 845

Jednotky řady 845 společnosti GW Train Regio. Foto: GWTRJednotky řady 845 společnosti GW Train Regio. Foto: GWTR

Půjde zřejmě o vůbec první instalaci ETCS do motoráků 845. Předpokládaná hodnota zakázky je 130 milionů korun.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MHD

Doufám, že klimatizace bude mít vlastní dieselagregát. Protože si nedokážu představit, že by ubírala z už tak nedostatečného výkonu motoru.

Jinak mají tyhle jednotky nějaký systém nuceného větrání?

Tomáš R.

Naprosto absurdní. Vpuštění těchto vozidel na české koleje a jejich zasmluvnění na několik let vytvořilo stav, kdy neexistuje žádná naděje na zlepšení úrovně cestování na standardy 21. století. Touhle ŠÍLENOU investicí placenou z veřejných peněz se tento stav ještě o mnoho dalších let prodlouží.
Pokud by snad někdo nevěděl, o čem je řeč, zkuste si některým z těchto technických klenotů při teplotě 30 a více stupňů vyrazit třeba na hodinový výlet.
Fakt nepochopitelné.

Bram

Několikrát letos využito a problém nikdy nebyl.

Jiří Kocurek

A proto je v ceně zástavba klimatizace.

… do Honeckerů nikoliv, chce se dodat.

vbb

Šílená investice? Za poměrně malý peníz se získalo vozidlo, které sice má už svůj zenit za sebou, ale je výrazně lepší než 810 a stejné jako 842/3 či 854.
Nebo se mohlo čekat, až někde vyrostou peníze a pak za ně nakoupit asi tak 4x méně kusů „moderních“ vozidel.

zdenek

není pravda. Za mě rozhodně není lepší než 842/43 a je to mnohem starší vergl. A tedy podle mě bude i mín spolehlivý. Zejmnéna časem. Který je navíc fakt dýchavičný.

El Barto

Za mě, podle mě… To je všechno moc hezké, ale strašně neobjektivní.

vbb

842/3 mám sice rád (a mám k nim i určitý vztah, strávil jsem na nich dost času), ale z pohledu cestujícího mezi nimi a 845 velký rozdíl není.

Johnny Cash

A proč tedy někde cestující dostanou k cestování Foxe (s ETCS a klimou) a proč jinde musí jezdit dalších 10 let takovou popelnicí? Já vím: objednavatel rychlíků…..

Jiří Kocurek

„Vozidla by měla dostat také například klimatizaci.“

Takže místo Foxe s ETCS a klimou dostane něco jiného s ETCS a klimou. Pokud jde o ETCS a klimu, tak splněno.
Nevýhodou 845 je absence nízkopodlažního vstupu.

vbb

Proč? Protože peníze?
Na moderní nízkopodlažní klimatizované bezpečné kvalitní jednotky (což se obávám, že Fox aspoň v jednom bodě nesplňuje 😉 ) prostě nejsou peníze.

Y.K.

Jenže ta šílená investice je levnější než dřívější dražší neinvestice to původních vozidel ČD. takže veřejné peníze ušetřili a je za ně něco co odpovídá ceně. Pokud objednavatel poptá nová vozidla, dopravci to v soutěži patřičně nacení a nabídnou nová.

zdenek

A v Itálii jezdí defakto hodně moderní vozidla… Bez liberalizace.

Jiří Kocurek

Ne, to je moc dlouhé, spamovat to tady nebudu, 45 řádků je příliš.

http://www.railfaneurope.net/list/italy.html

Jiří Švácha

Tak teď už jen čekám kdy to fakt někdo nacpe do těch šukafonů.

Jirka

Jsem tak nějak tajně doufal, že tlak na povinně zavedení etcs bude současně tlakem na postupné modernizování vozového parku, abychom se dostali kvalitou cestování do třetího tisíciletí, protože je třetí tisíciletí.
Ovšem zatím to vypadá, že s podporou státu/krajů bude čr stále se rozšiřujícím vrakovištěm západní evropy 🙁 U nových smluv má být prostě plošný požadavek na nové vlaky nebo stáří max. 20 let.

David

No a on to spíše bude opravenej žigulík/favo … A krásně to bude pak stát vedle EV/hybridních autobusů s klimatizací, hlášením polohy do mobilu a třeba i detekcí překážek a asistentem brzdění. Mimo to, ten novej autobus bude úplně jinde co se týká deformačních zón, recyklovatelnosti a nebo spolehlivosti.

Tomáš R.

Bohužel máte pravdu.

Jiří Kocurek

„nové vlaky nebo stáří max. 20 let.“

Nemalá část 471 nesplní. U Stadlera GTW to bude znamenat, že vozidla s identickou výbavou neprojdou, neboť se liší rokem výroby. A nejen u něj, Desiro i Lint II …

Na „všude nové“ není. Úplně ale stačí požadovat vozidlo s nejméně polovinou dveří do nízkopodlažní části vozidla.

*h8*

něco jako natankovat plnou do Felicie

Jiří Kocurek

Dřív to býval Favorit, ale jejich ceny už jdou nahoru.

Mimochodem, nebylo by bližší srovnání s autobusem, než osobním autem?

Měnit vlaky po 3 letech a kupovat nové, s tím že tříleté si socka koupí … takto to u vlaků fungovat nebude, těch kupujících je moc málo, aby prodávající urazil všecky a pak se divil.

David

A Arriva vyčkává na co? Na razítko, že se jich ETCS netýká?

Gajda

Třrba na to, jak dopadne GWTR. A Arriva zatím nemá smlouvi tam kde s nima jezdí přes termín povinnosti pod ním jezdit – nebo někde už jo?

Doctor

… A až vyjede z Berouna do Zdic, nebo do Zdic od Lochovic, tak co ?

Happy

A výhercem zakázky se stává Metalšrot Tlumačov a.s.😁

DCHDC

Nebylo by rozumnější prodloužit GWTR smlouvu od roku 2028 jen s novými vozidly, s ETCS. Ne to cpát do archaických 845 🙃

Ares

To by to musel někdo přesoutěžit, ale to nikdo neudělal a není na to čas, ani na výrobu nových vozidel není čas, protože někdo na MD spinká. Takže ne, nová vozidla teď nebudou.

Pája

Zrovna jsem se chtěl zeptat, s jakou zbytkovou životností 845 se po instalaci ETCS a dosazení klimy počítá. Nevíte prosím někdo?

Gajda

No až skončí na těch výkonech co mají teď, půjdou po nich všichni co objednávají různý sezonní linky a podobně. On pak motorák s nějakou solidní kapacitou, klimou a ETCS – aby mohl dojet z lokálky i na hlavní nádraží do velkýho města, bude žhavý zboží.

HLN

Ideálně vypakovat GWTR i s 845

Hon

😂😂😂 Zahořklej blázen. Se vypakuj třeba do Německa a máš klid. 😂😂😂

El Barto

V čem vám vadí GWTR?

Jiří Kocurek

Jejich Regionova není dost Regionální!

nowas

Takže 810 kdy?

David

Hmm, skoro jako kdybych si dal novou vestavěnou navigaci s bezdrátovým android auto do zigulika…

David

Tedy abych byl presny … doplnit inteligentní regulaci rychlosti, přípravu pro montáž alkotesterů, upozornění na ospalost a nepozornost řidiče, signál nouzového brzdění, upozornění na chodce za autem a černou skříňku. Kromě toho také dnes již běžný systém nouzového brzdění před překážkou a asistent jízdy v pruzích.

Tak aby starej dobrej zigul mel to co nove homologovany kousky.

Nevite nekdo kdo to dela do veteranu/vraku? Rad bych sel s dobou!

Jiří Kocurek

On je rozdíl v životnosti železničního vozidla a siničního vozidla.

Ale pokud chcete novodobé Porsche 356 s elektrickým pohonem, tak musíte do USA. Tam je taková stavba možná.

kix

to spíš autonomní řízení..navigace je jen doplňková výbava

Pavel

To je fakt možný jen tady…

David

Aspoň to pomůže s takovou morální rehabilitaci lidí co tuni starý golfy a pasáty, minimálně v očích šotoušů.

Mates

To je fascinujúce. Neviem či niekto čaká, že po roku 2031 ešte o takéto niečo niekde bude záujem, ale nech je ETCS akokoľvek prospešné, inštalovať ho do tohto tu mi príde ako fakt zbytočnosť.

Ares

Tak bude to jezdit a vozit lidi, tak to tam být musí.

Mates

Nedávalo by zmysel obstarať niečo modernejšie s perspektívou dlhšieho využitia?

zdenek

Daňový poplatník tady měl řadu 843 843 do které ještě mělo nějaký smysl to instalovat.. A do vlastního majetku.. Do toho si to teda nemyslím

Michal M

843 je proti tomuhle dost jebka, sorry jako.

DCHDC

To rozhlašoval před lety Sůra, jak se zvedla kvalita na R14, 845 místo 843 🙈

Jan Sůra

Ano, to stále prohlašovat budu, že v té době to zvýšení kvality bylo. Teď je už na čase sem dát něco novějšího.

kix

no jebka jak v čem..ono to je obojí a asi není nejlepší soutěžit co víc..

Jiří Kocurek

843 především nebylo dost, proto taky 852/853 přesluhují jako řada 854.

A protože nebylo dost motoráků na vyježdění objednávky, tak holt nezbylo, než motoráky pořídit. To platí i pro ČD s jejich RS1 a GTW.

kix

843 bylo 31, to je víc jak poptávka na 8ks 845

vbb

Těch 31 ks 843 stálo někde u plotu a bylo k hned mání, nebo někde jezdily na nějakých vysoutěžených výkonech?

Jiří Kocurek

Být to 8 ks do každého kraje, tak to máme více než 100 vozidel. A putovní výstavku fakt ne.

Jiří Kocurek

Takže vlastně 843 stačilo vyrobit pro celou ČR 8 ks a přehazovat je mezi depy. Chápu.

Proč se takto nepodařilo namnožit Regiosharky a musí se kupovat 847?

El Barto

Že vás to štve, když dle vlastních slov na jízdné nemáte peníze, stejně jako zbytek „pracujícího lidu“.

Pokud nejste ten „zdenek“, co to tady opakovaně prohlašuje už pár měsíců, pak se omlouvám, nicméně ani tak nesouhlasím s obsahem vašeho (nejen tohoto) příspěvku.

zdenek

Ne, já jen prohlašuju, že podmínky z pohledu cestujícího se dramaticky zhoršily.. Tak jak jsem to tvrdil i před touto šaškárnou. A málo kdo by asi chtěl platit víc.. Typu dvojnásobek.. Pro nějaké dobro státu? Nebo proč.
A u mě je výsledek jediný zatím.. Auto..

El Barto

Mně zkrátka přijde nesmyslné do toho tahat jako argument nějakého daňového poplatníka, ten naopak ušetřil kvůli soutěžení dopravce pro tuto linku. Že objednatel nepožadoval klimatizaci je jen jeho vina, stěžujte si tam.

zdenek

Do takových…

Luboš Beneš

Furt lepší než 810 že….

kix

to přijde

noerf

Do kdy má vlastně GWTR smlouvu v jižních Čechách na Šumavské lokalky?

Hon

Prosinec 2032?

noerf

Děkuji.

Jméno*

Do prosince 2032

noerf

A nebude třeba ETCS do 845 i v trase České Budějovice – Nové Údolí, když je vyjíždí na trať České Budějovice – Horní Dvořiště.

Martin

Tam se řeší RS1, ne?

Michal M

Tam se nabízí… a doufejme, že na to kraj přistoupí, protože dávat ETCS do ř. 845 by teda byla opravdu hovadina non plus ultra.
Na druhou stranu nevíme kdy na té trati má být výhradní provoz, od ledna 25 snad ne.

Martin

To je fuk, už kvůli klimě tam ty RS1 budou nejlépe předevčírem.

Michal M

To rozhodně… Nechápu to otálení.
Jen by to všechny výkony, koupili toho dost? Trať je dlouhá a pomalá…

XPX

Myslím, že to schválené již je, neboť dva RS1 v zeleno-oranžovém laku se ve Volarech od poloviny června nacházejí.
Ještě by měly přijít další dva.

Tomáš Záruba

Tam snad bude časem konečně trolej.

noerf

Přes zimu by RS1 stačili, od jara by museli jezdit zdvojené a v létě jezdí aktuálně buď dvě 845 nebo čtyři 818. Takže to bude spíše na ostatní linky, kde to kapacitně stačí.

Michal M

Dík… ony pár kousků RS1 se občas nechá i koupit, ale musí být poptávka objednatele… do šuplíku to už nikdo kupovat nebude. 🙁

XPX

Ty RS1 jsou zamýšleny jako náhrada řady 818, nikoli 845.

HLN

Tak dlouho? Škoda

Vesper

Kolikrát se instalací znásobí hodnota těch motoráků?

libor

je to až s podivem, že se taková investice vyplatí do 40 let starých v(r/l)aků.

Hon

Jako do v(r/l)laků 843.

Joe

Hm, kolik že let mají lokomotivy 363, 130 nebo motoráky 842? Zas takový rozdíl to není.

HLN

845 ale komfort zapomněla v 80.letech. A jet tím v létě je chuťovka

SaulGoodman

Jak se v článku píše, součástí modernizace bude i dosazení klimatizace.

Mates

Je snáď rozdiel to inštalovať do lokomotív, ktoré ešte môžu odvoziť nákladné vlaky a do motorových jednotiek z 80.tych rokov nie?

Michal M

Není, ty motory jsou po repasi docela povedená věc – nevím jestli jste měl možnost tím jet – a jediné, co jim opravdu chybí, je klima.

kix

no stejně už je to dost za zentiem, je fakt, že s klimou, pokud bude opravdu fungovat, to ještě není tak špatný, ale trakci a adhezi to stejně nevylepší a v tom jsou ty jednotky na úrovní tak 70let..

Joe

A ty motorové jednotky se tam určitě budou prohánět jen tak bez cestujících úplně prázdné, že …

Jiří Kocurek

Prohánějí se tady starší kusy v podobě derivátů 810

libor

ale do 810 snad ETCS nikdo neinstaluje, ne? aspoň zatím teda…

Jiří Kocurek

No právě: Zatím
Deriváty 810 jsou všecky Regionovy a 4 roky stará řada 811, rovněž vzniklá rekonstrukcí 810, u které … nevíme.

Poskok

U 811 to nevidím, dohrkají na lokálkách, kde to není třeba (ono i po tom zákazu vjezdu do přípojových stanic s ETCS toho bude dost, i ten Suchdol by se dal pořešit) a pak půjdou pryč.

kix

jedna 811 už ETCS má 🙂

vbb

Ale zase se do ní nevejdou žádní cestující 🙂 🙂

pacicka

Plácáte nesmysly. Do 810 a 814 to nikdo rozhodně dávat nebude, ekonomicky to nedává smysl.

vjkm

Derivát 810 je i 892 a tam ETCS už je, čili technikálie retrofitu 810 jsou asi vyřešeny.

vbb

Nejsou, nebo ne úplně. 892, zvlášť pak .2 a .3, jsou 810-ce dost vzdáleny.

Kubrt

To je otázka KOMU se vyplatí. Dopravci zjevně ano, když je nasadí na zasmluvněné výkony a probere dotaci. Instalační firmě taky. Daňovému poplatníkovi už asi méně.

Michal M

Mno nevím, 16 milionů retrofit ECTS na jedno vozidlo vs. 90 milionů za novou PESA jednotku… Furt je ta stará plechovka levnější.

kix

daňový poplatník neplatí cenu vozidla, ale službu za ujetý km..

Kubrt

Jako že s penězi českého daňového poplatníka se má zacházet odpovědně, ale s penězi vybranými třeba v Nizozemsku se může plýtvat? Nesouhlasím.

MartinS.

Aha. A ta cena za ujetý kilometr se asi počítá z čeho? Myslíte, že náklady na pořízení vozidel, resp. odpisy v tom nejsou?

kix

ona se nevyplatí.. „Na instalaci ETCS využije dopravce dotace.“ Dopravce dostane smlouvu na další roky s vozidly co už jsou hodnotou odepsaná, nainstaluje do nich ETCS za dotaci..takže jo v tomhle směru se to vyplatí..ale je to pokřivená ekonomika..

libor

jasně, vyplatí, ale pouze v případě použití dotace