GW Train shání ETCS pro šumavské motoráky, hraje se o termíny

GW Train Regio už loni vysoutěžil dodavatele ETCS pro motorové jednotky řady 845, které jezdí v severozápadních Čechách.
Společnost GW Train Regio spustila další velký tendr na osazení vozidel systémem ETCS. Tentokrát jde o celkem 21 motoráků pro provozní soubory Šumava a Karlovarsko. Celková předpokládaná cena činí 372 milionů korun.
Sledovaný bude především tendr na vybavení 17 vozidel pro jihočeskou část Šumavy.
Správa železnic (SŽ) totiž dle prohlášení o dráze hodlá zavést výhradní provoz pod ETCS pro stanici České Budějovice už od prosince 2026. Do stanice přitom ústí trať 194 Černý Kříž – České Budějovice, kterou obsluhuje GW Train.
Jihočeský kraj jako objednatel přitom takto brzké zavedení ETCS v Budějovicích označil za překvapivé a chce jej ještě zvrátit. „Jako objednatel máme negativní stanovisko k zavádění ETCS bez výjimky, respektive požadujeme smíšený provoz v Českých Budějovicích,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf krajské organizace JIKORD Jiří Kafka.
Nečekaná komplikace. Ve dvou stanicích bude ETCS dříve, než dopravci čekali
Podle šéfa GW Trainu Petera Bosáčka je tendr součástí dlouhodobého plánu na vybavení vozidel ETCS a s posledním vývojem u Správy železnic nesouvisí. Přesto dal dopravce v šumavské části tendru do zadávacích podmínek, že sedm vozidel ze 17 by mělo být hotovo do listopadu 2026.
„Výše uvedené termíny vycházejí z aktuálně platného stavu, kdy od 12/2026 bude na trati SŽ číslo 194, kde zadavatel část vozidel provozuje, zaveden výhradní provoz se systémem ETCS. V případě, že dojde ke změně termínu výhradního provozu na této trati (o což usiluje kraj, pozn. red.), má zadavatel právo jednostranně prodloužit požadovaný termín … a to až do termínu 9/2028,“ stojí v dokumentaci.
Předpokládaná hodnota zakázky na ETCS pro šumavské vlaky činí 294 milionů korun, pro Karlovarsko 78 milionů. Zájemci se přitom nemusí nutně hlásit o obě části balíku. Konkrétně jde o vozidla 654 (ř. 818 RegioSprinter), 628 (ř. 845) a 650 (RegioShuttle RS1). Termín pro dokončení čtyř vozidel 654 pro Karlovarsko je říjen 2027.
GW Train Regio už loni vysoutěžil dodavatele zabezpečovacího systému ETCS pro motorové jednotky řady 845, které jezdí v severozápadních Čechách. Zakázku na vybavení osmi jednotek získala společnost AŽD Praha s cenou 137,2 milionu korun bez DPH (tedy 17,15 mil. za jednotku). Předpokládaná cena byla 130 milionů korun bez DPH.
Půjde o vůbec první zástavbu ETCS do těchto strojů. Jde o motoráky, které obsluhují linky R25 Plzeň – Most (pět kusů) a U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (tři kusy). Další čtyři kusy má dopravce právě na Šumavě.