GW Train shání ETCS pro šumavské motoráky, hraje se o termíny
RegioShuttle společnost GWTR na trati 194 na výjezdu z ČB. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

GW Train Regio už loni vysoutěžil dodavatele ETCS pro motorové jednotky řady 845, které jezdí v severozápadních Čechách.
To mají z toho,že tam jezdí staré šroty
Nás zde kritických připomínek je dnes u zdejších článku více, nebo alespoň těch, co zde zpochybňují ekonomickou smysluplnost tohoto projektu. Tak vy mínusáři nás zde, doufám že máte na účtech opravdu nepotřebné miliony . Pokud ano a je vám jedno , co co stojí a peníze používáte i v koupelně místo ručníků, pak je to v pořádku a chápu vaše uvažování. Pakliže ne a v garáži vám smrdí Octavie na leasing, pak se nad sebou zamyslete….
Tak vybavte dvě jednotky a v Boršově přestup. času je dost a vyjde to levně.
To už rovnou můžeme posílit/upravit MHD 7, která do Boršova jezdí aby vycházela k vlakům a vyjde to ještě levněji…
Opravdu ty ceny tohoto předpotopního systému jsou totálně mimo realitu, to není předražené o řád, ale skoro o dva, vždyť na tom nic není – jenže je to pro železnici, tak to každej napálí a proto železnice nebude nikdy konkurenceschopná. Navíc ten systém je dnes úplně mimo, moderní byl tak možná někdy v roce 2000, kdy jsme se o něm učili na ČVUT a v podstatě se vycházelo z možností technologií z počátku devadesátých let, ale dnes jsme o 30let jinde a jsou úplně jiné možnosti – levnější, přesnější a snadněji propojitelné s návazností na automatizaci… navíc se počítá se… Číst vice »
Tak něco vymyslete a pokuste se to protlačit. FRMCS které by mělo velmi pomoct kapacitě sítě pro lepší fungování ETCS je na obzoru i když ještě dost daleko. Každopádně pořád je lepší mít tady ETCS (které je asi nejmodernější zabezpecovač na konvenčních tratích v Evropě) než nemít nic jako tomu bylo doteď.
O tom to je: „protlačit to“! Těch tlaků je tam ze všech stran hodně, železnice jsou černé díry ve všech státech Evropy, tam se v podstatě neřeší cena ničeho, takže ve Francii už mají všimné z jedné strany, v Německu z jiné, takže není v ničím zájmu protlačovat něco nového, lepšího, pružnějšího a levnějšího. Já když vidím ty fotky těchto supermoderních systémů, tak mi to připomíná fotky z šedesátých let kdy američani stavěli raketoplány – akorát jsou tam tedy nové moderní konektory COM1 a VGA!
No, to je jistě slovo do diskuze „ETCS už je starý“ ne že bych vysloveně nesouhlasil ale nahrazuje nám tu systémy které jsou asi o 50-100 let starší…
A co tedy dělat? Najít si systém „horkou novinku“ a jednostranně ho tu aplikovat (a odseknout se tak od okolních států)?? Takhle se to dělávalo v minulém století, jistě mělo to „něco do sebe“ ale tehdy ještě považovali vzájemnou nekompatibilitu za zanedbatelný problém, místy dokonce až za výhodu… v takové době už nejsme ne?
Chápu, ale to je všechno nepružností těch starých dědků co tu železnici „řídí“ po celé Evropě. Proč v silniční dopravě můžou rozhodnout, že do dvou let si všichni v celé EU povinně vymění tachograf za nový, který splňuje nějaké nové konkrétní požadavky a na železnici se všechno řeší 10x déle? Prostě železnice na svou nepružnost dojíždí už desítky let…
Krabička s ETCS do lokomotivy stojí až 20 milionů Kč, což asi nebude případ tachografu na návěsovém tahači.
A je to chyba toho tachografu nebo toho ETCS?
Železnice pracuje s úplně jinou inercí než IT sektor, což dělá problémy, když použijete běžné IT komponenty. V IT je všechno starší pár let „zastaralé“.
Jenže takhle nejde měnit u zabezpečovačů, kde je garance bezpečnosti, za kterou někdo ručí. Stejně jako si nekupujeme vlaky znova každých 5 let, tam je životní cyklus taky někde jinde. Třeba reléovky z doby socialismu jsou dodnes slušně bezpečné a byl by nesmysl je hormadně vyhazovat, když v části sítě nemám ani to.
Však i některé představy o IT jsou úsměvně naivní. Když má velká organizace vybudovanou rozsáhlou a komplikovanou síť se spoustou bezpečnostních prvků a certifikátů, kdy každou malou změnu musí schválit NBÚ, tak to celé klidně také vydrží 15-20 let, mění se pod tím jen HW stanic a o každem upgrade jednotlivého serveru se pečlivě zvažuje, jestli je opravdu naprosto nutný.
Opět a opakovaně se potvrzuje že ETCS při součtu všech pro a proti je jen jedno velké zlo a maga vysavač na finance všeho druhu. Bezpečnostní zisk se po započtení všech faktorů s ostatními dopady před ETCS blíží nule. A to mi nikdo nevymluvi. Protože v normálním ekonomicky uvažujícím světě se rovnou započítávají ztráty a škody, od jaké výše se vůbec dané zabezpečení vyplatí. Jen v Evropě se uvažuje od jednoho smrtelneho incidentu a koruny škody. Tak když na to máme, proč ne. Jen se postupně začne z evropského zabezpečovače ETCS stávat mimořádně drahý národní zabezpečovač. Tak jak se finance… Číst vice »
Ceny za instalaci ETCS se už nejspíš promítly do cenotvorby ČD Cargo a to tak, že se ceny zvýšily zhruba na dvojnásobek, jak nedávno psali na Idnes.Takže i dříví půjde postupně na silnici a mnoho regionálních drah přijde o nákladní dopravu.
Super, takže budeme mít superbezpečné želznice, po kterých nebude nikdo jezdit 😀
Koukám na Šumavě se dosáhne maxima možné neefektivity – ETCS bude jen v jedné stanici, takže benefity blízké nule, ale motoráky ( tím i provoz) se kvůli tomu prodraží.. Neřeknu kdyby se dávalo nějaké ETCS light i na trať – že by tedy zabránilo srážkám vlaků při křižování na té lokálce, ale takhle…
Erár to zaplatí… musí.
Ty částky jsou opravdu enormní. Nemá někdo ekonomické vyhodnocení, do kdy se tyhle náklady vrátí? Nic jsem nikde nenašel, jen obecné plky.
Pro ETCS se ekonomické hodnocení nedělá, protože by nevyšlo.
To je vůbec otázka, jak smysluplně počítat ekonomickou návratnost zabezpečovacího zařízení. Jakým ztrátám, nákladům, jeho instalace zabránila?? To se možná někdo pokusí spočítat po letech provozu z nějakých dlouhodobých dat, ale dopředu to nikdo neví.
Když jako základ vezmeme výrok pána ze SŽ, že „na červenou se zkrátka nejezdí“, tak žádný zabezpečovač nad rámec řízení provozu vlastně není potřeba 🙂
Mne jen silně překvapilo, že ETCS L2 je až osmkrát dražší (!!!) než ETCS L1, míněno infrastrukturní část. A pak by mne zajímala zjednodušená (?!?) vozidlová část ETCS L1, která je běžně v provozu ve Švýcarsku už desítky let.
Koukni na web Federace strojvůdců a přečti si poslední dva Zájmy strojvůdce. Je to tam velmi pěkně popsané.
Základem úspor je, ETCS L1 nepotřebuje výměnu zabezpečovacích zařízení ve stanicích, RBC a GSM-R. Samozřejmě se jedná pouze o úspory na infrastruktuře, protože vozidla musí být vybavena stejně v plné palbě.
Mrknu na to, díky 😉.
Z historických dat za dostatečně dlouhé období by to podle mě s použitelnou pravděpodobností určit šlo. Ve vašem případě by to taky bylo o porovnání s historickými daty, protože případy, kdy reálně k zabránění škody došlo, nebudou v datech vidět.
Jenom technická, na červenou se jezdí úplně normálně, a legálně. (AB)
Jen za předem stanovených podmínek a rozhodně ne dle libovůle strojvedoucího.
ekonomika hrozná, lepší ty lokálky zavřít a jezdit to busem, toto je fakt hrozné mrhání…
Není vlak, není (železniční) nehoda, problém vyřešen 🙂
Na silnicích je ovšem nehod násobně víc.
To nevadí, tam jsou společností tolerované.
Nikdy, ale to ani není v zájmu železničářů – tam je účel utrácet co nejvíc peněz s co nejmenší efektivitou, jinak si to nedokážu vysvětlit….
Jak v kalkulaci ohodnotíte to, co se nestane?
Bezpečnost buď chcete (a platíte, jak mourovatej), nebo nechcete a šetříte, ale jen do prvního průseru, pak platíte taky a ještě mnohem víc.
Příkladem by mohlo být třeba loňské neštěstí v Pardubicích, které procesu zavádění ETCS dodalo nový impuls.
To „mnohem víc“ je diskutabilní.
Jenom se divím že to nesoutěží společně s arrivou (845) a čd (rs1). Takhle ten kdo přijde první zaplatí prototyp, a ostatní se svezou.
Ne, takhle se zaplatí x prototypů, protože MD nedokázalo nastavit rozumně podmínky dotace.
V podmínkách „trhu“ v této oblasti v ČR se žádný dopravce nesveze, bez obav.
Neuvěřitelný nesmysl a mrhání penězi. Nemá se náhodou na Šumavě drátovat? I kdyby to bylo po roce třicet, tak se budou muset kupovat nové vozy. Ale ne, v Čechách se vyplatí kvůli pár kilometrům na celé trase udělat ETCS za stovky milionů a za pár let je odstavit. To nemluvím o stáří jednotek, kam to chtějí dávat. Tohle mi prostě hlava nebere…
Jako mě napadá, že by na nádraží mohla být jedna kolej, kde by ústila pouze trať té lokálky a ta by byla bez ETCS. A zbytek kolejí kam by ústil koridor by měla ETCS. (Samozřejmě je to můj naivní pohled, kdyžtak mi prosím vyvraťte proč to nejde.)
Teoreticky by to šlo, jenže od Krumlova nemá trať vlastní kolej a docela dlouho jede po stejné koleji jako koridor od Dvořiště.
V tom máte pravdu. Ve směru od Boršova je ale odvratná kolej na odbočce, tedy vlaky na hlavní trati do Včelné jsou chráněny.
Blbý je obrácený směr ČB – směr Boršov. Žádný odvrat tam není a současně statistika povídá, že více jak 50 % všech projetí návěstidel vlaky dělají vlaky osobní dopravy, které bez výpravy vlaku odjedou ze stanice proti stůj.
Bohužel, odvratná kolej není už ani ve směru od Boršova…
I to by bylo možné vyřešit – pro vlaky do Černého Kříže vyhradit dvě koleje a opatřit čtyřmi výkolejkami. Řešení plně funkční a hlavně levné 😉.
Já Ti nevím, jestli ta možná vykolejení vyjdou „levně“, nicméně levněji než instalace ETCS asi ano.
Výkolejka sám o sobě má takový odstrašující efekt, že by se proti ní strojvedoucí z výchozí stanice České Budějovice nerozjel. Takové návěstidlo s návěstí stůj přeci není žádná zeď, kdežto výkolejka už ano…
Tam už žádná odvratná kolej není…
už není
tam je ještě otázkou jak úsek na jih od ČB, protože část této lokálky vede právě po „“4.t.koridoru““. v jistých plánech to bylo někdy 2040, ale tady člověk nikdy neví..
Tohle by hlavně dávalo smysl v Táboře: Koridor zaslouží ETCS co nejdřív, na transverzálu by časem taky dávalo smysl, ale Bechyňka se bez něj asi obejde
Věčná škoda JMHD, těšil jsem se na ETCS v hašišbedně…
trochu šílené, většinu trasy to jede mimo ETCS, a kvůli tomu kousku v ČB tečou miliony do zabezpečení už celkem starých motoráků. Návratnost jen díky tomu, že to stát zaplatí.
Jednak si ten kousek v ČB vymyslel právě stát (prostřednictvím SŽ), jednak chtějí ty vozy mít univerzální i pro delší úseky, kde si to stát vymyslel. Vyhazovat vozidla, až nebudou mít nejnovější verzi IT, bude ještě šílenější. Tak to ale chceme, to je kýžený vývoj…
Kdo jsou ti „my“, kteří to tak chceme? Buďte konkrétní nebo alespoň mluvte prosím za sebe.
Nevíte někdo jak je s instalací ETCS na ARR 845? Na některé jsem teď vyděl nálepku ze zkušební provoz do 31.12.2025
arriva tam nedává etcs ne? jsem o ničem takovém neslyšel
Víte, co říká Bolek polívka v Kurvahoši…?
„Vašu pi*u jsem taky neviděl a přesto věřím, že ju máte“.
Takže když jste o něčem neslyšel, tak to neznamená… atd.
Do 845 se ETCS dává.
Jo pardon, vy se ptáte extra na Arrivu, já to vzal jako 845 obecně.
To jste asi narazil na jednotky 318 – 321 se zkušebním provozem klimatizace, nebo na jednotky nově osazené hlásiči požárů u motoru ( Druhou variantu spíše)
No jsem zvědav, kdy na trase Číčenice – Prachatice – Volary – Nové Údolí bude osazeno ETSC a bude nahrazeno stávající zabezpečení dle D4.
Bohužel to zatím nevypadá na nějaké plánované zrušení RB, ono to stálo dost peněz… A čím víc předpisů tím víc SŽ
Co máte provozně proti D4? Je to omezující pro možné další dopravce bez vybavení a předpisová anomálie. Ale proti D3, byť by zde úplně stačilo to stále byla proti D1 s ETCS výrazně jednodušší varianta.
No zrovna tam je to straaašně moc nutné..