GRAPP už nebude přístupný veřejnosti, informace o poloze vlaků Správa železnic přesune do map
Aplikace GRAPP ukazující polohu vlaků. Foto: Správa železnic![Aplikace GRAPP ukazující polohu vlaků. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/grapp.jpg)
![Aplikace GRAPP ukazující polohu vlaků. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/grapp.jpg)
Z GRAPPu se stane aplikace pro interní potřeby.
Z GRAPPu se stane aplikace pro interní potřeby.
Interaktivní mapa ukazuje 1. hovadiny 2. zdaleka ne to, co grapp. Prolhaný tiskový mluvčí.
Až bude Datel ukazovat přesně to, co GRAPP, můžeme pokračovat v symbióze. (Já jako nadšenec, dříve i jako fotič, ale hlavně cestující, co občas riskuje přípoje nebo něco kombinuje, ale také jako pozorovatel s děckem provozu vláčků, kdy a co za jak dlouho projede). S Datlem zatím rozpaky, je mnoho co vylepšovat, když to řeknu korektně.
škoda, že na železnici neběźí něco jako waze. těch lidí, co by se při jízdě vlaku přihlásilo, sdilelo a informovalo ať už z pozice cestujícího nebo fíry by bylo asi dost.
škoda, že na železnici neběźí něco jako waze. těch lidí, co by se pri jízdě vlaku přihlásilo, sdilelo a informovalo ať už z pozice cestujícího nebo fíry by bylo asi dost.
SŽ pořád nedochází, že jsou veřejná instituce a že všechna data dnes dostupná v GRAPPu mají povinnost na žádost poskytnout.
Mají možnost nedat veřejnosti přístup do GRAPPu, ale s přístupem k datům je vyrobit obdobnou (a lepší) aplikaci práce na pár dní. Akorát teď budou muset vyřizovat žádosti o data, když předtím lidi používali spokojeně GRAPP.
Jenže pokud bude GRAPP už neveřejný, tak už data z něj poskytnout nebudou muset. Budou muset poskytnout jen to, co je veřejně.
No nevím. Babitron taky musel skončit s historií zpoždění. Nechali mu jen polohu vlaku bez historie.
Kdo se ptá, příliš se dozví aneb novodobý slogan dopravců může klidně být „Na železnici za zážitky“, někdo leze na stezky stromů nebo vysuté lávky, někdo skáče bungee a někdo jezdí vlakem, jelikož to co se posledně děje v tomto segmentu dopravy by přemístilo do osobní dopravy i nejednoho zatvrzelého režíjkáře. No a pak se na portálu SŽ spustí nová soutěž, kde se bude hádat kam vlak pojede, zda někam vůbec pojede a jestli někam nakonec taky dojede, jako speciální kolo bude hádání kolik vlaků za den dojede do cílové stanice a hádat se bude také s jakým spožděním (sarkazmus)… Číst vice »
Fu, to je ale poméle v tej novej verzií… ach jaj, asi sa môžem rozlúčiť s presnou vedomosťou kedy sa naozaj dostanem z a do Brna.
Ano. Tak je to u nás se vším. Když se něco zavede, osvědčí, uživatelé si na to zvyknou a zavedené využívají ke své spokojenosti, je třeba to okamžitě změnit. A nahradit pokud možno něčím, co bude uživatelsky tak otravné a veskrze k ničemu jsoucí, že se na to každý dříve či později … A je klid.
Je potřeba se ozvat, SZ diskuse beztak raději nečte. Je třeba psát emaily, otravovat je, ať nemají klid a udělají zpět správný krok.
To tomu vážně pomůže 😀
Chapejte – nemuzete chtit rychlou aplikaci/mapu na pomale vlaky. 😁 To by jen zvyraznilo ten rozpor … Takle nez se vam to po 10 minutach podari doklikat a nacist tak uz ten vlak prijede a reknete si „aaaa uz je tady“ 😄
Jsem rád, že státní organizace pálící tuny mých peněz nově bude provozní data víc schovávat, jen tak dál . 🙂
Což je správné, nemusí každý terorista znát polohu vlaku.
To je vtip žejo.
Když bude terorista, přicvaknu na ten vlak gps lokátor se SIMkou zvenku na magnet. SŽ mi může s jejich systémy…
A bez GRAPPU to jako zjistit nejde? Pokud někdo bude něco plánovat asi si to promyslí…
A ještě zakázat fotografovat nádraží… a Nádražní ulici v Brně přejmenovat zpátky na Tatranskou, aby záškodník nemohl dovodit přítomnost strategického objektu (to tak mimochodem fakt bylo)…
Měli to dát po přihlášení pro všechny, pro sběr dat. Kdy tam alespoň byly i průjezdy na místech, kde se nestaví.
Můj vlak poskytuje stejné informace.
Nová mapa se načítá tak rychle jak v devadesátkách porno.
Vzhledem k tomu, že s tim mám zkušenosti, tak s tímto tvrzením mohu jednoznačně souhlasit. Kolik hodin jsem se nacčekal…
Jak tak prolétám diskusi, daleko zkostnatělejší než drážní instituce jsou „zasvěcení“ cestující…
V čem jsou zkostnatělí? I letadla, kde je terorismus větší problém se dají veřejně sledovat… Ale SŽ je speciální, co kdyby někdo viděl, jak kvalitně řídí provoz, že? A ty krásně vyjezditelné výluky apod…
Tady všichni brečí nad GRAPPem 😀
Já ho při cestování ani při focení nepoužívám a vystačím si s aplikací Můj vlak. I ten zobrazuje průjezdy stanicemi, zastávkami i odbočkami.
Když něco funguje, tak je potřeba to zničit…
Neničí, nechává si ho pro sebe. 😉
Jak získat přístup do GRAPP? Jediná spolehlivá aplikace, která mi pomáhala v dennodenním cestování vlaky udržet trochu klid a předvídavost. Tu jejich slavnou „datel“ mapu jsem zkoušel několikrát. jenže neukazuje průjezd body, pouze stanice. Je příšerně pomalá. Detail vlaku odzoomuje měřítko. Nejsou vidět výchozí vlaky, jen ty co jsou na cestě (nebo jsem nepřišel jak to udělat). Prostě s GRAPP se skvěle dalo odhadnout kdy přesně kam dojedu a kde budu čekat na křížení a jak dlouho. To s touhle aplikací nemám šanci. GRAPP měl taky svoje mouchy (nevydržel dlouho načtený a musel se refrešovat), ale to při jeho rychlosti… Číst vice »
snad nějaký hodný zaměstnanec SŽ dá svoje přihlašovací údaje a bude 😉
GRAPP mi bude též chybět. Pro orientaci kdy (a zda vůbec) dojedu/stihnu přestup je to jen velice těžko nahraditelná věc. Ta nová mapa nemá všechny informace, které měl GRAPP, je pomalá a nepřehledná. Děkujeme SŽ, že to s námi myslí dobře a dělá pro nás jen to nejlepší!
Grapp je super, take ho používám. Malou pihou na kráse je to, že na některých tratích nejsou vůbec zobrazeny dopravny. Namátkou Rožmitál nebo Kralovice. Ano, jezdí tam jen sezonní vlaky, ale třeba tam jsou zobrazeny Štíty, kam nejezdí nic. Podle jakých kritérií se to zobrazuje, nevím.
Nejspíš proto že Kralovice Rožmitál narozdil od štítů nejsou dopravny
A Nučice zastávka je dopravna? Že je na grappu zobrazena? Možná je to tím, že občas bývá koncovou zastávkou. Což ale Rožmitál a Kralovice jsou také 😎.
Vždyť zobrazeny jsou, ale až při větším přiblížení. Kralovice a Rožmitál jsou nz, které se, zdá se, zobrazují později než dD3 (Štíty).
Super, interaktivní mapa Datel, která vám s klidem ukáže, že křižující se vlaky vlastně jedou na jednokolejce proti sobě. A ještě, jak už tu bylo několikrát zmíněno, než-li se načte, tak mám dávno doma večeři na stole. Ne, díky. Jsem tudíž vděčný za přihlašovací údaje jak do portálu SŽ, tak Grappu.
Koupím přihlašovací údaje do GRAPPu
Škoda, že v aplikaci nejsou vidět i nákladní vlaky.
Ale jsou, jen to není přístupné pro veřejnost.
a dá se nějak legálně sehnat přístup?
Jo
Aplikace je humpolácká, data žere, kolečkem točí, a další nevýhody má, ale my, běžní uživatelé si zvyknem.
Jen dvě poznámky na okraj:
1) Co je to za mapovou projekci, že se na ní republika vzpíná jak splašený kůň?
Z Pardubic do Prahy je to vyloženě do kopce.
Nosánek Ašského výběžku převyšuje Jesenicko i Broumovsko.
A soutok Dyje s Moravou NENÍ nejjižnější místo ČR.
2) Barvy označující zpoždění asi nesou podprahovou informaci:
napřed – modrá => je dobrá
0-5 min – zelená => 5 minut není zpoždění 🙂
1 h a víc – hnědá => z toho by se jeden po..
Jedná se o Křovákovo zobrazení
https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99ov%C3%A1kovo_zobrazen%C3%AD
Krovak.
Pro ceskou republiku i docela praktictejsi, nez bezne WGS-84.
Tak hlavně už nebude vidět zpožděný vlak v čele s ř. 162 a za ním kolona s možností jízdy 160.
To je pravda včera tu byl článek že 162 končí.
To je sice pravda, ale stále jezdí a budou z nich 362 a se stejnými parametry. Navíc to byla narážka na jednoho dopravce, u kterého se dost často hledají důvody proč ti ostatní musí počkat aby projel.
Nerozumím tomu, proč se tak děje. Už dnes je na Grappu veřejná část a privátní část po přihlášení. Proč nejde v tomto rozlišení pokračovat dál?
To není, tě to nejde. To se nechce! SŽ standard.
Par. 1 Nikdy se to tak nedělalo.
Par. 2 Jinak to nejde.
Par. 4 Vždy se to dělalo jinak.
Par. 7 Lidé by to zneužili.
Par. 8 Vždy se to dělalo jinak.
Nevymýšlejte nesmysly (navíc váš §4 a §8 je shodný a obsahově jsou shodně s vaším §1)..
Původní patero (podle p. Konrada) je:
§1. Vždycky se to tak dělalo
§1 písm. b. Nikdy se to tak nedělalo.
§2 Ještě nic nepřišlo.
§3. Všichni jsou na obědě.
§4. Nedělejte problémy a nějak se tam dohodněte.
§5. Stejně je to na hovno.
Pak se do toho vložili inovátoři a namísto toho, aby svá pravidla přidali na konec, tak je vložili doprostřed
(Cestující by to nepochopili, Cestující by to zneužili, Zpoždění k cestování prostě patří a další)
Tak zase zpátky na stromy, tedy k Babitronu. Jen bohužel nyní už je na podstatné části sítě temno.
Ta interaktivní mapa je nepoužitelná – pohledem na točící se kolečko člověk stráví víc než získáváním informací a stejně tam nejsou časy průjezdu stanicemi ani podbarvení zpoždění dle jeho výše, aby bylo zřejmé, kde se vlak zasekl.
Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě…
Proč to dělat anonymně, když můžeme sbírat data… Zatleskáme si a pochválíme se, jak máme něco daleko lepšího, rozdáme si odměny a všem bude skvěle… Doufám, že i uživatelům… Že Datel nebude jen aktivně klovat do stromu…
Ta samotná mapa je relativně OK, když si člověk zvykne. Čitelné je to i na mobilu. Ale načítání a odezva je něco příšerného, zvlášť u informací kde záleží na rychlosti a aktuálnosti je to o nervy.
Používám Datel už dlouho a pozitivně mě to samotného cca 2-3 měsíce dozadu, kdy jsem si toho všiml.
Za mě je app mnohem lepší.
Tak i já používám počítadlo od dětství a jsem z něj nadšen 🤣🤣🤣. Kam se hrabou kalkulačky😂😂😂😂😂😂😂
Jedna z mála věcí, která se SŽ povedla, a oni to takhle utnou. 🙁 I na domácím internetu je otevírání Datla tragédie.
Velká škoda. Grapp je užitečným zdrojem informací.
V případě mimořádného zastavení kouknu na grapp a je mi hned jasné, že je výluka koleje, zrovna jede vlak proti a že stát nebudeme tak dlouho, abych naháněl průvodčího s prosbou o zachování přípoje (zobrazuje i předvídané odjezdy).
V případě, že měl ve stanici mimořádně zastavit jiný vlak, z grappu se dalo vyčíst, kdy to bude, protože na rozdíl od informačních systémů pro cestující nabízí kompletní jízdní řád.
V neposlední řadě z grappu mohli čerpat i fandové železnice, kteří také měli k dispozici předpokládaný čas průjezdu vlaku místem, kde číhají s foťákem.
Už umí interaktivní mapa zapamatování vrstev? Nebo pořád budu muset naklikávat znovu od nuly po každém spuštění?
Jako bonus neumí zobrazit polohu vlaků A ZÁROVEŇ výluky.
Poloha vlaku a výluky (a třeba i odkazy na tabule) jdou zobrazit souběžně, ale musíte v menu vybrat hlavní vrstvu (třeba ty vlaky) a zbytek zvolit jako vrstvy na pozadí. Pro lidi, co pracují s GIS, je takové ovládání intuitivní, ale pro běžnou veřejnost je to celkem pochopitelně nesrozumitelné.
A přitom je to tak jednoduché. Vyberu si hlavní vrstvu Poloha vlaků a k tomu si vyberu vrstvu na pozadí Mimořádné události, omezení provozu. A nemusím kvůli tomu umět pracovat s GIS…
Jo aha, on je to ten malý čtvereček, díky.
Doplním, měl jsem otevřeno „nastavení“ (mapového podkladu) a v té chvíli zmizí textový popisek „ostatní vrstvy“ a zůstane jen drobná ikona.
Proč na zmiňovanou aplikaci DATEL neodkazuje portál provozovatele dráhy? A to ani po přihlášení? Tohle je krok špatným směrem. Jako mnoho dalších u SŽ…
Protože to je aplikace pro veřejnost a ne pro profesionální využití.
Slavná interaktivní mapa neukazuje celý průběh cesty, ale jenom časy v zastávkách. Hlavně co nejvíc omezit přístup cestujících k jakýmkoliv informacím, ještě by to zneužili a nedejbože věděli, kde se jejich vlak zasekl. A nemá cenu ani zmiňovat, že open data jsou sprosté slovo.
Nedivte se, jedná se o soft targets.
Zajímavé je, že jsou země jako třeba Finsko, Británie nebo i Maďarsko, kde se bez přístupu dostanu k podrobným jízdním řádům včetně nákladních vlaků… Asi to nebude až tak o tom, jak snadný je to cíl, jako spíš že být Grapp veřejný i s náklady, bylo by až příliš vidět pod ruce výpravčím…
Tak k samotáži železnice není aktuální poloha vlaků až tak moc potřeba. A ve světle toho, že bude veřejně k dispozici jinde, vč. krajských aplikací, se sotva dá mluvit o obraně. Nákladní vlaky nebyly veřejně ani předtím a stejně se z toho nepoznalo, jestli veze stěrk nebo něco chemicky zneužitelného.
Jen tak přemýšlím k čemu bude veřejnosti informace, že vlak projíždí třeba bodem „Plzeň hl.n. Triangl“?
Není veřejnost jako veřejnost.
První části veřejnosti, ke které se sám řadím, stačí info, že vlak je mezi Hlavním nádražím a Doubravkou.
A té druhé veřejnosti přesnější údaj o tom, že vlak je někde mezi Hlavním nádražím a trianglem pomůže k čemu?
Třeba k tomu, že vzhledem k tomu, jak SŽ ohlašuje zpoždění, se hodí vědět, jestli vlak jede přibližuje se, nebo trčí zaseklý v nějaké stanici. Nehledě na to, že kdyby taková data byla dostupná i ve strojově zpracovatelném formátu, tak by bylo možné zjistit, jak efektivně se nakládá s veřejnými financemi a byla by možná kontrola SŽ i ze strany veřejnosti. Ale k tomu nikdy nedojde, protože drážní paragrafy.
Ale data k odjezdovým tabulím veřejná asi jsou, protože existuje minimálně jedna alternativní aplikace pro jejich zobrazení.
Tak ono ty data strojove zpracovatelna jsou, jen ne uplne legalne 🙂
Jenže ty jsou silně mimo. Viz například zobrazení CykloBrdy v sobotu. Došlo k požáru u trati a provoz byl zastaven. Vlak stál v Březnici se zpožděním +40. Ovšem tabule po trase zobrazovali předpokládaný odjezd +5.
> se hodí vědět, jestli vlak jede přibližuje se, nebo trčí zaseklý v nějaké stanici.
Aha, tak to mě uklidňuje 🤣. Věděl bych že vlak je zaseklý mezi stanicí A a bodem X. Takhle vím jen to, že vlak je zaseklý mezi stanicí A a stanicí B…
SŽ mi data co si sama nasbírala dát nechtěla a spor někde zamrzl bez odpovědi (měl bych to prošťouchnout…), ale GRAPP už pár let scrapuji a výsledky poskytuji i ke stažení: https://rt.jr.ggu.cz/
O nějaké výstupy jsem se pokoušel, ale rozumně z toho posoudit vývoj nebo ohodnotit práci SŽ není bez dalšího vhledu jednoduché. Byl bych rád, kdyby to někdo povolaný zkusil.
Zlatý GRAPP – už jen kvůli jednoduchosti – než se Datel načte, spotřebuje neskutečné množství dat.
A hlavně je Datel brutálně pomalý. Stačí změna měřítka a člověk čeká a čeká…
Web https://mapy.spravazeleznic.cz/ se bohužel načítá stejně pomalu, trochu jako princip „Hospody Na Mýtince“
Na webu je změna měřítka bez problému…
Není, od určité úrovně se začne překreslovat mapa a obvykle se to zasekne se stavu, kdy jsou některé čtverečky překreslené a jiné ne a tak to zůstane po několik sekund.
Teď už ano, asi jsme přetížili server.
504 Gateway Time-out
Nevím, tady to běží 😀
To naštve 🙁
Proč v interaktivní mapě nejde rozkliknout stanice jako v Grappu? Člověk musí jak debil hledat na tabulích, fakt pokrok
Lze, stačí si jako vrstvy na pozadí zvolit Informační tabule (pokud vám jde primárně o ně) nebo železniční stanice (pokud chcete info spíš o stanici jako takové)
ahah, děkuji, takže to tam je, ale něž se k tomu člověk dokliká tak musí:
přehodit typ mapy z polohy na stanice, následně rozkliknout stanici a následně rozkliknout podzáložku tabule..
no paráda
Tak nevím, na webu stačí kliknout na Kategorie a v zobrazené tabulce si vybrat hlavní vrstvu (třeba Polohu) a případné vrstvy na pozadí (Info tabule a třeba mimořádnosti)…
A pak již stačí v mapě kliknout ikonu stanice a otevře se Info tabule…
To je radosti. Interaktivní mapa se načte až když odjede vlak. GRAPP aspoň fungovala na „brnknutí“. Pokrok nelze zastavit.
Problém je, že halda lidí ten přístup do grapu stejně nedostane. Datel a ta interaktivní mapa je uživatelské peklo, nehledě na balast typu stavby a zastávky, grafické provedení, apod. Prostě jednoduchá a funkční věc musí skončit. Klasický přístup SŽ.