GRAPP už nebude přístupný veřejnosti, informace o poloze vlaků Správa železnic přesune do map
Aplikace GRAPP ukazující polohu vlaků. Foto: Správa železnic
Z GRAPPu se stane aplikace pro interní potřeby.
Z GRAPPu se stane aplikace pro interní potřeby.
Mi by vůbec nevadilo, že se to bude používat pro interní potřeby, kdyby interaktivní mapa měla další funkce které by dávali smysl, byli by navzájem propojené, kdyby aplikace datel byla použitelná i pro nevidomé a hlavně kdyby webová stránka zprávy železnic nabízela informace, které jsou dnes v mapě bez toho aby člověk tu mapu musel prolézat.
Grapp používám k rychlé orientaci, jestli je daná trať průjezdná nebo mě čeká zpoždění. Grapp mě nezdržuje přebytečnými informace. Naprosto mě nezajímá podkladová mapa Datelu, naopak mě irituje svojí rozmazanou nečitelností. Ikony vlaků jsou taktéž rozostřené, překreslování trvá zbytečně dlouho. V diskusi se píše o nastavování zobrazení vrstev, v aplikaci pro Android nic takového nevidím. Datel na počítači mě nezajímá, řeším situaci během cesty na slavné trati 171.
Nějaký úředník si umanul, že ukončí veřejnou část Grappu, který stejně bude dál fungovat na přihlášení. Proč musí veřejnost používat jakýsi paskvil jménem Datel, když je Grapp léta spolehlivý a technicky dobře vyřešený?
Za mě interaktivní mapa funguje lépe a rychleji než GRAPP. Všechny informace co byly v Grappu tam jsou. Musí se jen na záložce Kategorie přepnout ze Staveb na Polohu vlaků.
Děkujeme za přínosný tip. Máte něco společného se SŽ?🤦😁
Z IT hlediska je to paskvil.
Jsem s Datlem silně nespokojen, nepřehledný a chaotický. V grappu máte již předem vytyčené tratě v České Republice, avšak Datel toto nemá, namísto toho tam je pouze vyfocená mapa. Za další, nejsou vidět trasy vlaků a v jakém traťovém úseku se vlak nachází a za další, výluky a mimořádnosti v Datlovi také nejsou. i když jsem měl žDatla v mobilu nainstalovaného tak jsem si radši otevřel google a našel grapp. Podle mne další zbytečnost Správy Železnic.
Na Svobodu se začíná vařit voda. Tohle je jen začátek. Začíná sbírání nábojů.
Jako fíra (nákladů) musím říct, že grapp přes den používám docela často, dá se díky tomu dobře předpovídat a podle toho přizpůsobit jízdu. Škoda, tak snad nám dopravce dá přístup.
Nechodím na GRAPP každý den, ale využívám to, je to individuální, když jede něco zajímavého, nebo když potřebuju zjistit polohu vlaku, když někam cestuji ještě doma. No tak pak alespoň ta mapa interaktivní SŽ, jen si zvyknout, již upravené nastaveni jsem učinil, lepší něco než nic.
Pořád se dá naštěstí i na interaktivní mapě dostat k datům pro zobrazení vlaků, sice už ten JSON není tak detailní jak byl z Grappu, ale odpověď je rychlá (pomalá je hlavně ta jejich aplikace v JS, nemluvě o potřebě se překlikávat mezi mapami, kdy Grapp měl vše potřebné na jednom místě), takže napsat vlastní aplikaci pro zobrazení vlaků a dalších informací by až takový problém být nemusel. Chtělo by si to s tím jen pohrát.
https://mapy.spravazeleznic.cz/serverside/request2.php?module=Layers\OsVlaky&&action=load
Hele díky za nápad. Jenom tak bokem co jsem se na to mrknul tak v grapu byl přímo napsaný zákaz na využití těchto dat (i v tom JSONu to je napsané znovu), ale u interaktivních map to není nikde uvedeno (nebo nevidím). Jinak bych řekl, že podrobné jsou dost. Jen jsou jinak poskládaná data, ale potřebné věci jako stanici, pozici, čas plánovaný, aktuální se zjistit dá a to je hlavní.
Taky jsem se na to díval a taky jsem nenašel nikde nic, co by zakazovalo ty data dále použít.
Ale vzhledem k tomu, že oficiálně k tomu API neexistuje žádná dokumentace, tak bych předpokládal, že asi ze strany SŽ nebude úplně žádoucí si takto ty data stahovat a zpracovávat.
Naprosto věřím, že úplně povolené to nebude na druhou stranu babitron trpěl na dotazech na jednotlivé vlaky a zatěžoval ve velkém servery ČD (v té době ještě velmi slabé), zde je trochu rozdíl že by se provedl jeden dotaz na všechny vlaky za minutu (je to vlastně mnohem méně než jich udělá prohlížeč pokud si spustíte interaktivní mapy) a ten se ztratí v běžném provozu.
Hezké, ale na první pohled v tom nevidím data průjezdu vlaků jednotlivými body, takže by ta případná vlastní mapa byla úplně stejně „slepá“.
Pokud každou minutu si uložíte aktuální polohu vlaků, budete schopen za jeden den zrekonstruovat trasy všech vlaků a jejich průjezdy.
Bohužel to vypadá, že sice nová mapa stahuje polohy ze serveru co 10 sekund, ale na backendu je updatuje jen jednou za cca 60 sekund, někdy i pomaleji. Takže z blízkých dopravních bodů se většinou ukáže jen jeden.
Dost dalších způsobů zpracování dat tohle hodně znepříjemní.
Interaktivní mapa ukazuje 1. hovadiny 2. zdaleka ne to, co grapp. Prolhaný tiskový mluvčí.
Oproti starému Babitronu byl GRAPP z uživatelského i datového hlediska dost propad.
Tahleta interaktivní mapa je další krok mimo. Holt to za SŽ dělají lidi, co tomu vůbec nerozumí, ale sami si myslí, že jo.
To bych neřekl, Babitron neumí (nesmí) zobrazovat data konkrétního vlaku. Sice se to dá dopočítat, ale to už je trochu pakárna. Grapp zobrazuje přímo detail jízdy s barevně odlišeným zpožděním.
Mimochodem Babitron pořád existuje, takže pokud vám vyhovuje, tak můžete být spokojen.
Babitron má hlavně pouze data od ČD, což je jen větší část vlaků, ale zdaleka ne všechny.
Až bude Datel ukazovat přesně to, co GRAPP, můžeme pokračovat v symbióze. (Já jako nadšenec, dříve i jako fotič, ale hlavně cestující, co občas riskuje přípoje nebo něco kombinuje, ale také jako pozorovatel s děckem provozu vláčků, kdy a co za jak dlouho projede). S Datlem zatím rozpaky, je mnoho co vylepšovat, když to řeknu korektně.
škoda, že na železnici neběźí něco jako waze. těch lidí, co by se při jízdě vlaku přihlásilo, sdilelo a informovalo ať už z pozice cestujícího nebo fíry by bylo asi dost.
škoda, že na železnici neběźí něco jako waze. těch lidí, co by se pri jízdě vlaku přihlásilo, sdilelo a informovalo ať už z pozice cestujícího nebo fíry by bylo asi dost.
ovšem pokud by nakolejích byl signál, obvykle tam není, nebo uplně k hovnu.
SŽ pořád nedochází, že jsou veřejná instituce a že všechna data dnes dostupná v GRAPPu mají povinnost na žádost poskytnout.
Mají možnost nedat veřejnosti přístup do GRAPPu, ale s přístupem k datům je vyrobit obdobnou (a lepší) aplikaci práce na pár dní. Akorát teď budou muset vyřizovat žádosti o data, když předtím lidi používali spokojeně GRAPP.
Jenže pokud bude GRAPP už neveřejný, tak už data z něj poskytnout nebudou muset. Budou muset poskytnout jen to, co je veřejně.
Zákon umožňuje povinným subjektům neposkytnout informaci jen z několika vyjmenovaných důvodů, a žádný z nich není „prohlásili jsme to za neveřejné“.
Akorát když GRAPP jednou operoval, tak pak je zjevné, že nejde o obchodní tajemství nebo autorské dílo třetí strany (což tady je ale zjevné i bez toho).
No nevím. Babitron taky musel skončit s historií zpoždění. Nechali mu jen polohu vlaku bez historie.
Coze? Ja na jeho strankach normalne historii zpozdeni vidim
Jenom zprůměrovanou.
Driv bylo videt zpozdeni mnoho dni dozadu. Pak mu to zakazali zverejnovat (pry to velmi zatezovalo sever). Po domluve mu dovolili jen ten nic nerikajici prumer.
Kdysi to byla nejlepsi stranka, dole byla diskuse , kde se dalo zjistit co se zrovna kde stalo. Ale par lidi to tam tak rozlozilo, ze to zrusil.
IDOS ji třeba má…
GRAPP není zdrojový systém dat, jen uživatelský serverový a webový rozhraní.
Oni se pořád zaklínají na jedné straně spolehlivostí (musí to být certifikovaný, aby se to neseklo) a na druhý straně bezpečností (nějakej atentátník to zneužije).
Oboje je samozřejmě blbost, nicméně resortismus na SŽ vládne a kdo sedí ma datech, ten je “důležitej”. Ani do našich interních systémů SŽ tohle prostě nedostanem.
Představa je taková, že si cestující požádá a za 15 dní dostane odpověď, že dne X.Y. projel vlak abcd bodem Z v 19:36.? 😀
Kolik bude stát ten výpis?
Tohle má podle mě infozákon ošetřené (§ 4a odst. 2 písm. f):
> … poskytuje se způsobem podle obsahu žádosti, zejména … umožněním dálkového přístupu k informaci, která se v průběhu času mění, obnovuje, doplňuje nebo opakovaně vytváří
Uvidíme, co na to SŽ a hlavně co jejich nadřízený orgán.
Ano, je zcela nezpochybnitelné, že tohle jsou veřejná data, ale nevím teda zatím o nikom, kdo by to z nich skutečně dokázal dostat. Leda za ty statisíce ročně.
Co třeba žádat si nějakým skriptem pravidelně o data podle §106? A když je SŽ odmítne poskytovat, tak je dát k soudu? Ale kdo tomu bude obětovat ten čas a prostředky.
Je to rozhodně výzva. Věřím, že už to zkoušeli i jiní. Bohužel okolo nucení státu do zveřejňování informací není komunita, co by si volně sdílela průběhy řízení, tak nevím, na čem skončili. Na svoji první (obsáhlou, vč. nákladních vlaků a historických dat) žádost jsem dostal odpovědí odkaz na GRAPP. Bohužel jsem prošvihl lhůtu na odvolání, takže jsem se s tím musel spokojit (a spokojeně jsem teď pár let scrapoval). Vím jen o jedné další žádosti [1], která skončila buď nepodáním odvolání, nebo odvolání ÚOOÚ zamítl. To bohužel nepoznám. Podal jsem si novou žádost, jinak napsanou. Možná až znepřístupní GRAPP, tak… Číst vice »
Malá komunita kolem opendat existuje, ale zaměřuje se na jiná než dopravní témata, zkusím se poptat a když tak se ozvu.
Teď tě odkážou na Datla 🙂
Právě že neodkážou, když se napíše žádost konkrétně na data ukazovaná teď v GRAPPu, včetně nezastávkových dopravních bodů 🙂
A narozdíl od např. nákladních nebo soupravových vlaků budou těžko říkat, že požaduji obchodní tajemství nebo cizí data.
Pro dopravní data konkrétně jsem založil https://dadof.ggu.cz/, ale budování komunit není moje forte. Lidi s nějakým zájmem o věc znám, ale všichni se o tom baví jen mezi známými, přímo. Přijde mi to jako škoda, informace a spolupráce se tak drží v úzkých kruzích.
Kdo se ptá, příliš se dozví aneb novodobý slogan dopravců může klidně být „Na železnici za zážitky“, někdo leze na stezky stromů nebo vysuté lávky, někdo skáče bungee a někdo jezdí vlakem, jelikož to co se posledně děje v tomto segmentu dopravy by přemístilo do osobní dopravy i nejednoho zatvrzelého režíjkáře. No a pak se na portálu SŽ spustí nová soutěž, kde se bude hádat kam vlak pojede, zda někam vůbec pojede a jestli někam nakonec taky dojede, jako speciální kolo bude hádání kolik vlaků za den dojede do cílové stanice a hádat se bude také s jakým spožděním (sarkazmus)… Číst vice »
Možná by místo Grappu pomohla lepší medikace.
Jo no, auto nemam, ale poslední roky už o něm vážně uvažuju, protože když během pěti let máte dohromady 2 roky náhradní autobusy, tak to už prostě nemá smysl, tady trať kolen Třebestovic zase po roce komplet demontovali a stavěj znova a nikdo nechápe proč to dělaj kazdej rok, všechno je tu nový, asi nemaj co dělat.
A další věc jsou sebevrazi, skoro každej den tam někdo skáče a nevíte jestli dojedete.
Fu, to je ale poméle v tej novej verzií… ach jaj, asi sa môžem rozlúčiť s presnou vedomosťou kedy sa naozaj dostanem z a do Brna.
Jo, typicky overgengineered nepoužitelný.
Ano. Tak je to u nás se vším. Když se něco zavede, osvědčí, uživatelé si na to zvyknou a zavedené využívají ke své spokojenosti, je třeba to okamžitě změnit. A nahradit pokud možno něčím, co bude uživatelsky tak otravné a veskrze k ničemu jsoucí, že se na to každý dříve či později … A je klid.
Tak to je bohužel úplně všude a problém je že vývojáři nebo zadavatel fakt věřej že je to uživatelsky přívětivější…hrůza.
Je potřeba se ozvat, SZ diskuse beztak raději nečte. Je třeba psát emaily, otravovat je, ať nemají klid a udělají zpět správný krok.
To tomu vážně pomůže 😀
Řešil jste se SŽ něco? Pokud ano, věděl byste, že je to jak luštenina na stavební konstrukci.
Jedinej, z koho má SŽ strach, jsou určití politici. Tlačte tam.
Jenže politik má omezenou dobu použitelnosti. To spíš hlídací psy demokracie.
Z těch si státní úřady dělají dobrý den.
Jak z kterých. Bez informací nedostanete informace. Jen je to rizikové povolání. Napříklád „pán v bundě“ https://mosler.cz/pbfuk/
Chapejte – nemuzete chtit rychlou aplikaci/mapu na pomale vlaky. 😁 To by jen zvyraznilo ten rozpor … Takle nez se vam to po 10 minutach podari doklikat a nacist tak uz ten vlak prijede a reknete si „aaaa uz je tady“ 😄
Jsem rád, že státní organizace pálící tuny mých peněz nově bude provozní data víc schovávat, jen tak dál . 🙂
Což je správné, nemusí každý terorista znát polohu vlaku.
To je vtip žejo.
Když bude terorista, přicvaknu na ten vlak gps lokátor se SIMkou zvenku na magnet. SŽ mi může s jejich systémy…
To už tam nacvaknete něco většího.
A bez GRAPPU to jako zjistit nejde? Pokud někdo bude něco plánovat asi si to promyslí…
A ještě zakázat fotografovat nádraží… a Nádražní ulici v Brně přejmenovat zpátky na Tatranskou, aby záškodník nemohl dovodit přítomnost strategického objektu (to tak mimochodem fakt bylo)…
Ještě bych ze všech budov sundal cedule s názvem stanice aby záškodníci nevěděli kde jsou
V Litni se bude asi také přejmenovávat ulice Nádražní. https://www.mestysliten.cz/pocta-jarmile-novotne-hlasujte-v-nove-ankete/d-3903
Tak zrušme IDOS, ten taky přece dává teroristům informace o tom, kde jsou vlaky. Zrušme odjezdové tabule na nádražích, protože to také mohou teroristé zneužít! Zrušme vlaky, pak nebudou moct teroristé žádný odpálit!
Měli to dát po přihlášení pro všechny, pro sběr dat. Kdy tam alespoň byly i průjezdy na místech, kde se nestaví.
Můj vlak poskytuje stejné informace.
Stejně tak IDOS a PID Lítačka.
Tuhle diskusi nějak nechápu, šotoušci přišli o hračku.
Kde máte v IDOSu a v Lítačce časy průjezdu vlaku stanicemi, kde nestaví? Že bych se něčemu přiučil.
Je otázka jestli bude ukazovat i potom, pokud SŽ to API vypne.
Nová mapa se načítá tak rychle jak v devadesátkách porno.
Vzhledem k tomu, že s tim mám zkušenosti, tak s tímto tvrzením mohu jednoznačně souhlasit. Kolik hodin jsem se nacčekal…
Jak tak prolétám diskusi, daleko zkostnatělejší než drážní instituce jsou „zasvěcení“ cestující…
V čem jsou zkostnatělí? I letadla, kde je terorismus větší problém se dají veřejně sledovat… Ale SŽ je speciální, co kdyby někdo viděl, jak kvalitně řídí provoz, že? A ty krásně vyjezditelné výluky apod…
A dokonce se letadla dají sledovat v reálném čase a nikoliv pouze body. Taky víme přesnou pozici a rychlost. To si na železnici můžeme nechat jen zdát.
Dokonce i lodě:
https://www.vesselfinder.com/de
A IDSJMK:
https://mapa.idsjmk.cz/
Tady všichni brečí nad GRAPPem 😀
Já ho při cestování ani při focení nepoužívám a vystačím si s aplikací Můj vlak. I ten zobrazuje průjezdy stanicemi, zastávkami i odbočkami.
Kde? Dejte návod pro nás méně gramotné. A ještě napište, jak se dá můj vlak spustit na počítači.
Ale jenom tu poslední, zpoždění zobrazí jen aktuální a kolikrát se nechce aktualizovat. App je skvělá a bez mimořádností skvělá. Ale jestli vlak zpoždění snižuje či postupně zvyšuje, případně kde ho nabral se v ní bohužel nedozvím..
Když něco funguje, tak je potřeba to zničit…
Neničí, nechává si ho pro sebe. 😉
Jak získat přístup do GRAPP? Jediná spolehlivá aplikace, která mi pomáhala v dennodenním cestování vlaky udržet trochu klid a předvídavost. Tu jejich slavnou „datel“ mapu jsem zkoušel několikrát. jenže neukazuje průjezd body, pouze stanice. Je příšerně pomalá. Detail vlaku odzoomuje měřítko. Nejsou vidět výchozí vlaky, jen ty co jsou na cestě (nebo jsem nepřišel jak to udělat). Prostě s GRAPP se skvěle dalo odhadnout kdy přesně kam dojedu a kde budu čekat na křížení a jak dlouho. To s touhle aplikací nemám šanci. GRAPP měl taky svoje mouchy (nevydržel dlouho načtený a musel se refrešovat), ale to při jeho rychlosti… Číst vice »
snad nějaký hodný zaměstnanec SŽ dá svoje přihlašovací údaje a bude 😉
To rychle skončí…
Navíc si myslím, źe to bude přes SSO, takže doménové přihlášení s 2F ověřením.
GRAPP mi bude též chybět. Pro orientaci kdy (a zda vůbec) dojedu/stihnu přestup je to jen velice těžko nahraditelná věc. Ta nová mapa nemá všechny informace, které měl GRAPP, je pomalá a nepřehledná. Děkujeme SŽ, že to s námi myslí dobře a dělá pro nás jen to nejlepší!
Jmenovitě poděkujte pánům Dušanu Letochovi (nejlepčejší poradce přes IT na SŽ) a Aleši Gregorovi (nejlepčejší IT specialista na SŽ). A vůbec se při tom nedívejte do registru, kteréže firmy byl jeden z nich jednatelem a kteráže firma tuhle aplikaci zcela náhodou a omylem vyvíjí.
Že by to byla tahle smlouva?
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/28403115
To je slušná ruka ruku myje … Typický přístup SprŽelu …. prachy svým známým …
Grapp je super, take ho používám. Malou pihou na kráse je to, že na některých tratích nejsou vůbec zobrazeny dopravny. Namátkou Rožmitál nebo Kralovice. Ano, jezdí tam jen sezonní vlaky, ale třeba tam jsou zobrazeny Štíty, kam nejezdí nic. Podle jakých kritérií se to zobrazuje, nevím.
Nejspíš proto že Kralovice Rožmitál narozdil od štítů nejsou dopravny
A Nučice zastávka je dopravna? Že je na grappu zobrazena? Možná je to tím, že občas bývá koncovou zastávkou. Což ale Rožmitál a Kralovice jsou také 😎.
Vždyť zobrazeny jsou, ale až při větším přiblížení. Kralovice a Rožmitál jsou nz, které se, zdá se, zobrazují později než dD3 (Štíty).
To je pravda, jen jsem chtěl vědět důvod, proč se to zobrazí až po přiblížení a není to na základní mapě.
Kritéria jsou daná tím, jaké vrcholy a hrany jsou vedeny v IS KANGO – v podstatě vyrobeno v raných devadesátkách. Je tam třeba doupovská dráha, která v terénu neexistuje
Super, interaktivní mapa Datel, která vám s klidem ukáže, že křižující se vlaky vlastně jedou na jednokolejce proti sobě. A ještě, jak už tu bylo několikrát zmíněno, než-li se načte, tak mám dávno doma večeři na stole. Ne, díky. Jsem tudíž vděčný za přihlašovací údaje jak do portálu SŽ, tak Grappu.
Koupím přihlašovací údaje do GRAPPu
Škoda, že v aplikaci nejsou vidět i nákladní vlaky.
Ale jsou, jen to není přístupné pro veřejnost.
a dá se nějak legálně sehnat přístup?
Zamestnat se v rizeni provozu.
Nebo se stát nejdůležitějším IT poradcem a nebo vrcholovým menežérem SŽ.
Jo, ale stejně ti to je k prdu, protože se tam mimo vnitřní síť nedostaneš
Jo
Aplikace je humpolácká, data žere, kolečkem točí, a další nevýhody má, ale my, běžní uživatelé si zvyknem.
Jen dvě poznámky na okraj:
1) Co je to za mapovou projekci, že se na ní republika vzpíná jak splašený kůň?
Z Pardubic do Prahy je to vyloženě do kopce.
Nosánek Ašského výběžku převyšuje Jesenicko i Broumovsko.
A soutok Dyje s Moravou NENÍ nejjižnější místo ČR.
2) Barvy označující zpoždění asi nesou podprahovou informaci:
napřed – modrá => je dobrá
0-5 min – zelená => 5 minut není zpoždění 🙂
1 h a víc – hnědá => z toho by se jeden po..
Jedná se o Křovákovo zobrazení
https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99ov%C3%A1kovo_zobrazen%C3%AD
Mapu v Křovákově zobrazení samozřejmě lze pootočit do severojižní orientace. Má to ovšem jednu podmínku: u vývoje mapové aplikace musí být aspoň jeden člověk se základními znalostmi kartografie, který si dokáže všimnout, že mapa není orientována správně.
Krovak.
Pro ceskou republiku i docela praktictejsi, nez bezne WGS-84.
Křovákovo zobrazení – závazné pro prostorová data SŽ.
Děkuju všem za vysvětlení Křováka. Bez ironie. Opravdu
Beru si z toho poučení, že za tohle opravdu SŽDC nemůže, přikazuje jí to zákon.
Beru to, že je to něco jako letní čas – kdysi někdo rozhodnul, kritika zazněla a nebyla vyslyšena (viz wiki).
Za těch sto let se území státu postupně zkracovalo a zkracovalo, možnosti organizace a zpracování kartografických dat zase narostly asi tak miliónkrát. Ale ustoupit z nastolených pravidel prostě nelze…
Tak hlavně už nebude vidět zpožděný vlak v čele s ř. 162 a za ním kolona s možností jízdy 160.
To je pravda včera tu byl článek že 162 končí.
To je sice pravda, ale stále jezdí a budou z nich 362 a se stejnými parametry. Navíc to byla narážka na jednoho dopravce, u kterého se dost často hledají důvody proč ti ostatní musí počkat aby projel.
Protože platí SprŽelu prachy za to, aby byl všude pouštěn první … nevím proč ti, kteří jedou v národním dopravci musí čekat než projede rezavá konkurence …
Nerozumím tomu, proč se tak děje. Už dnes je na Grappu veřejná část a privátní část po přihlášení. Proč nejde v tomto rozlišení pokračovat dál?
To není, tě to nejde. To se nechce! SŽ standard.
Par. 1 Nikdy se to tak nedělalo.
Par. 2 Jinak to nejde.
Par. 4 Vždy se to dělalo jinak.
Par. 7 Lidé by to zneužili.
Par. 8 Vždy se to dělalo jinak.
Nevymýšlejte nesmysly (navíc váš §4 a §8 je shodný a obsahově jsou shodně s vaším §1)..
Původní patero (podle p. Konrada) je:
§1. Vždycky se to tak dělalo
§1 písm. b. Nikdy se to tak nedělalo.
§2 Ještě nic nepřišlo.
§3. Všichni jsou na obědě.
§4. Nedělejte problémy a nějak se tam dohodněte.
§5. Stejně je to na hovno.
Pak se do toho vložili inovátoři a namísto toho, aby svá pravidla přidali na konec, tak je vložili doprostřed
(Cestující by to nepochopili, Cestující by to zneužili, Zpoždění k cestování prostě patří a další)
Tak zase zpátky na stromy, tedy k Babitronu. Jen bohužel nyní už je na podstatné části sítě temno.
Ta interaktivní mapa je nepoužitelná – pohledem na točící se kolečko člověk stráví víc než získáváním informací a stejně tam nejsou časy průjezdu stanicemi ani podbarvení zpoždění dle jeho výše, aby bylo zřejmé, kde se vlak zasekl.
Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě…
Proč to dělat anonymně, když můžeme sbírat data… Zatleskáme si a pochválíme se, jak máme něco daleko lepšího, rozdáme si odměny a všem bude skvěle… Doufám, že i uživatelům… Že Datel nebude jen aktivně klovat do stromu…
Z důvodů sběru dat tyhle aplikace mimo práci nepoužívám a v práci všechny analytiky blokuji. Tohle opravdu nemám v pracovní smlouvě.
Ta samotná mapa je relativně OK, když si člověk zvykne. Čitelné je to i na mobilu. Ale načítání a odezva je něco příšerného, zvlášť u informací kde záleží na rychlosti a aktuálnosti je to o nervy.
Používám Datel už dlouho a pozitivně mě to samotného cca 2-3 měsíce dozadu, kdy jsem si toho všiml.
Za mě je app mnohem lepší.
Tak i já používám počítadlo od dětství a jsem z něj nadšen 🤣🤣🤣. Kam se hrabou kalkulačky😂😂😂😂😂😂😂
Jedna z mála věcí, která se SŽ povedla, a oni to takhle utnou. 🙁 I na domácím internetu je otevírání Datla tragédie.
Velká škoda. Grapp je užitečným zdrojem informací.
V případě mimořádného zastavení kouknu na grapp a je mi hned jasné, že je výluka koleje, zrovna jede vlak proti a že stát nebudeme tak dlouho, abych naháněl průvodčího s prosbou o zachování přípoje (zobrazuje i předvídané odjezdy).
V případě, že měl ve stanici mimořádně zastavit jiný vlak, z grappu se dalo vyčíst, kdy to bude, protože na rozdíl od informačních systémů pro cestující nabízí kompletní jízdní řád.
V neposlední řadě z grappu mohli čerpat i fandové železnice, kteří také měli k dispozici předpokládaný čas průjezdu vlaku místem, kde číhají s foťákem.
Už umí interaktivní mapa zapamatování vrstev? Nebo pořád budu muset naklikávat znovu od nuly po každém spuštění?
Jako bonus neumí zobrazit polohu vlaků A ZÁROVEŇ výluky.
Poloha vlaku a výluky (a třeba i odkazy na tabule) jdou zobrazit souběžně, ale musíte v menu vybrat hlavní vrstvu (třeba ty vlaky) a zbytek zvolit jako vrstvy na pozadí. Pro lidi, co pracují s GIS, je takové ovládání intuitivní, ale pro běžnou veřejnost je to celkem pochopitelně nesrozumitelné.
A přitom je to tak jednoduché. Vyberu si hlavní vrstvu Poloha vlaků a k tomu si vyberu vrstvu na pozadí Mimořádné události, omezení provozu. A nemusím kvůli tomu umět pracovat s GIS…
Jo aha, on je to ten malý čtvereček, díky.
Doplním, měl jsem otevřeno „nastavení“ (mapového podkladu) a v té chvíli zmizí textový popisek „ostatní vrstvy“ a zůstane jen drobná ikona.
Proč na zmiňovanou aplikaci DATEL neodkazuje portál provozovatele dráhy? A to ani po přihlášení? Tohle je krok špatným směrem. Jako mnoho dalších u SŽ…
Protože to je aplikace pro veřejnost a ne pro profesionální využití.
Slavná interaktivní mapa neukazuje celý průběh cesty, ale jenom časy v zastávkách. Hlavně co nejvíc omezit přístup cestujících k jakýmkoliv informacím, ještě by to zneužili a nedejbože věděli, kde se jejich vlak zasekl. A nemá cenu ani zmiňovat, že open data jsou sprosté slovo.
Nedivte se, jedná se o soft targets.
Zajímavé je, že jsou země jako třeba Finsko, Británie nebo i Maďarsko, kde se bez přístupu dostanu k podrobným jízdním řádům včetně nákladních vlaků… Asi to nebude až tak o tom, jak snadný je to cíl, jako spíš že být Grapp veřejný i s náklady, bylo by až příliš vidět pod ruce výpravčím…
A Polsko?
A mohu poprosít o odkazy kde ty jízdní řady najdu?
Tak k samotáži železnice není aktuální poloha vlaků až tak moc potřeba. A ve světle toho, že bude veřejně k dispozici jinde, vč. krajských aplikací, se sotva dá mluvit o obraně. Nákladní vlaky nebyly veřejně ani předtím a stejně se z toho nepoznalo, jestli veze stěrk nebo něco chemicky zneužitelného.
Jen tak přemýšlím k čemu bude veřejnosti informace, že vlak projíždí třeba bodem „Plzeň hl.n. Triangl“?
Není veřejnost jako veřejnost.
První části veřejnosti, ke které se sám řadím, stačí info, že vlak je mezi Hlavním nádražím a Doubravkou.
A té druhé veřejnosti přesnější údaj o tom, že vlak je někde mezi Hlavním nádražím a trianglem pomůže k čemu?
Třeba k tomu, že vzhledem k tomu, jak SŽ ohlašuje zpoždění, se hodí vědět, jestli vlak jede přibližuje se, nebo trčí zaseklý v nějaké stanici. Nehledě na to, že kdyby taková data byla dostupná i ve strojově zpracovatelném formátu, tak by bylo možné zjistit, jak efektivně se nakládá s veřejnými financemi a byla by možná kontrola SŽ i ze strany veřejnosti. Ale k tomu nikdy nedojde, protože drážní paragrafy.
Ale data k odjezdovým tabulím veřejná asi jsou, protože existuje minimálně jedna alternativní aplikace pro jejich zobrazení.
Tak ono ty data strojove zpracovatelna jsou, jen ne uplne legalne 🙂
Jenže ty jsou silně mimo. Viz například zobrazení CykloBrdy v sobotu. Došlo k požáru u trati a provoz byl zastaven. Vlak stál v Březnici se zpožděním +40. Ovšem tabule po trase zobrazovali předpokládaný odjezd +5.
> se hodí vědět, jestli vlak jede přibližuje se, nebo trčí zaseklý v nějaké stanici.
Aha, tak to mě uklidňuje 🤣. Věděl bych že vlak je zaseklý mezi stanicí A a bodem X. Takhle vím jen to, že vlak je zaseklý mezi stanicí A a stanicí B…
SŽ mi data co si sama nasbírala dát nechtěla a spor někde zamrzl bez odpovědi (měl bych to prošťouchnout…), ale GRAPP už pár let scrapuji a výsledky poskytuji i ke stažení: https://rt.jr.ggu.cz/
O nějaké výstupy jsem se pokoušel, ale rozumně z toho posoudit vývoj nebo ohodnotit práci SŽ není bez dalšího vhledu jednoduché. Byl bych rád, kdyby to někdo povolaný zkusil.
Dobrá práce. Tohle bude užitečné společně s tou novou mapou, která půlku věcí neukazuje.
To je významný dopravní bod, kde lze zkoumat třeba polohu vlaku vůči jinému nebo zpoždění…
Zlatý GRAPP – už jen kvůli jednoduchosti – než se Datel načte, spotřebuje neskutečné množství dat.
A hlavně je Datel brutálně pomalý. Stačí změna měřítka a člověk čeká a čeká…
Web https://mapy.spravazeleznic.cz/ se bohužel načítá stejně pomalu, trochu jako princip „Hospody Na Mýtince“
Na webu je změna měřítka bez problému…
Není, od určité úrovně se začne překreslovat mapa a obvykle se to zasekne se stavu, kdy jsou některé čtverečky překreslené a jiné ne a tak to zůstane po několik sekund.
Teď už ano, asi jsme přetížili server.
504 Gateway Time-out
Nevím, tady to běží 😀
To naštve 🙁
Proč v interaktivní mapě nejde rozkliknout stanice jako v Grappu? Člověk musí jak debil hledat na tabulích, fakt pokrok
Lze, stačí si jako vrstvy na pozadí zvolit Informační tabule (pokud vám jde primárně o ně) nebo železniční stanice (pokud chcete info spíš o stanici jako takové)
ahah, děkuji, takže to tam je, ale něž se k tomu člověk dokliká tak musí:
přehodit typ mapy z polohy na stanice, následně rozkliknout stanici a následně rozkliknout podzáložku tabule..
no paráda
Tak nevím, na webu stačí kliknout na Kategorie a v zobrazené tabulce si vybrat hlavní vrstvu (třeba Polohu) a případné vrstvy na pozadí (Info tabule a třeba mimořádnosti)…
A pak již stačí v mapě kliknout ikonu stanice a otevře se Info tabule…
To je radosti. Interaktivní mapa se načte až když odjede vlak. GRAPP aspoň fungovala na „brnknutí“. Pokrok nelze zastavit.
Problém je, že halda lidí ten přístup do grapu stejně nedostane. Datel a ta interaktivní mapa je uživatelské peklo, nehledě na balast typu stavby a zastávky, grafické provedení, apod. Prostě jednoduchá a funkční věc musí skončit. Klasický přístup SŽ.