Graffiti hyzdící Štvanickou lávku do druhého dne zmizely. Pozornost poutají ostré drátky
Drátků je v objemu betonu velké množství a některé z nich se při odlévání dostanou blízko povrchu, říká architekt.
Útok vandalů na hladké bílé tvary v pátek otevřené Štvanické lávky na sebe nenechal dlouho čekat. Už v neděli ráno hyzdilo nejnovější pražský most několik sprejerských „tagů“. Do druhého dne však zmizely a stopy po nich jsou nepatrné. Město snadné odstranění přičítá antigraffitovému nátěru, o rychlou akci se postarala Skanska.
Nápisy od vandalů se objevily na třech místech na horní ploše parapetu lávky. „V pondělí jsme je obratem odstranili,„ uvedl tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Dodal, že kvůli podobným situacím je lávka opatřena antigraffiti nátěrem, který usnadňuje odstranění těchto vandalských počinů.
Přestože je lávka už ve správě města, o čištění se postaral ještě zhotovitel stavby. „Samotnou lávku jsme již předali Praze a nyní se na její žádost podílíme na průběžném odstraňování graffiti. Provádíme parkové úpravy okolí a naši pracovníci kontrolují most i vícekrát denně,„ řekl pro Zdopravy.cz vedoucí vnějších vztahů Skanska Central Europe Ondřej Šuch.
Cyklisté si na ostré drátky nestěžují
Lávka od svého otevření poutá velký zájem veřejnosti, v průběhu dne po ní chodí doslova davy. Návštěvníci si na betonovém povrchu všímají rezavých skvrn a místy vystupujících ostrých drátků. O ty se při troše nepozornosti mohou lidé dotýkající se parapetu zranit.
„Jedná se pouze o povrchovou záležitost, která nemá vliv na funkci nebo bezpečnost mostu. Za několik měsíců drátky z povrchu samovolně zmizí důsledkem užívání,„ uklidňuje mluvčí Prahy Hofman.
Z architektonického a konstrukčního hlediska jde podle něj o přirozenou vlastnost použitého materiálu a standardní proces, který nastává na začátku každé konstrukce z vysokopevnostního betonu UHPC.
„Architekti s tímto procesem a vizuálními změnami s ním spojenými počítali. Pokud některé drátky neodreznou a vyčnívají, je nutné je mechanicky odstranit,„ doplňuje.
Dodává, že magistrát kvůli nim neeviduje ani žádného cyklistu s defektem. „Ani provozovatelé sdílených kol se na nás neobrátili,„ uzavírá.
K čemu drátky slouží vysvětlil jeden z autorů mostu, architekt Petr Tej. „Jsou součástí betonové směsi a zajišťují tahovou pevnost UHPC (ultra vysokohodnotného betonu), díky nimž může být konstrukce navržena subtilní.„
Drátků je v objemu betonu velké množství (120kg/m3) a některé z nich se při odlévání segmentu dostanou blízko povrchu.
„Podléhají korozi a podle našich zkušeností z jiných staveb do jednoho roku zmizí, odreznou. Následně dojde k efektu tzv. samohojení betonu, kdy se povrch sám zacelí. To je způsobeno částí nezhydratovaného cementu v matrici betonu, který krápníkovým efektem dírky zacelí,„ dodává autor lávky Petr Tej.