Infrastruktura Železnice

Gottwald u Brtníků zůstává převrácený. Majitel dumá, co s ním. Most osadí autojeřáb

Převrácený jeřáb společnosti GJW u Brtníků na trati 084. Foto: Drážní inspekce
Převrácený jeřáb společnosti GJW u Brtníků na trati 084. Foto: Drážní inspekce

Osm dní po nehodě jeřábu typu Gottwald u Brtníků na trati Rumburk – Mikulášovice zatím jeho majitel a provozovatel neví, zda se vrátí ještě někdy na koleje. Společnost GJW Praha, které jeřáb patří, zatím zvažuje různé varianty.

„Náš prioritní zájem je jeřáb v co nejkratší době zprovoznit.  Nakolejen zatím není, řeší se co nejšetrnější technologie jeho nakolejení,“ řekl jednatel GJW Praha Milan Koudelka. Na dotaz, zda k nakolejnění  dojde v řádu dní, týdnů či měsíců uvedl, že na to neumí odpovědět.

K nehodě 220 tun těžkého jeřábu došlo minulý týden ve středu na trati 084 Mikulášovice dolní nádraží – Rumburk. „Při převozu ocelové konstrukce mostu kolejovým jeřábem typu Gottwald došlo v oblouku a v převýšení poblíž železničního přejezdu v lokalitě Staré Křečany-Brtníky k jeho převrácení včetně břemene a následnému pádu z kolejového náspu,“ popsala nehodu mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Při nehodě byly zraněny lehce dvě osoby. Drážní inspekce odhadla škody na 40,2 milionu korun (jeřáb 35 milionů, trať 200 tisíc, most 5 milionů). Příčina převrácení není dosud jasná, Drážní inspekce nehodu dosud vyšetřuje.

Nehoda se stala na trati, kde je dlouhodobě velmi slabý provoz, Ústecký kraj zde objednává vlaky pouze o víkendu. Kvůli opravě mostu je na ní původně plánována výluka do 8. června, kvůli nehodě ale hrozí její prodloužení. Ocelovou konstrukci mostu má nakonec na trať umístit autojeřáb.

SŽDC trať opravovala za 21 milionů korun. Podle registru smluv zakázku získalo sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice a Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby. GJW bylo subdodavatelem, který měl přepravit na trať mostní konstrukci.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je to chyba vedoucího jeřábu tak jak v Chrudimi kde dá převrátil špatní obsluhu .kdy by se dívali na zadní kolečka nic by se nestalo a také proč jej hasiči nakolejovali .udělali by 2 tisocovky Třebová a Plzeň dělal sem 30let na nehodových pomcnych prostředky jak vedoucí pom.vlaku a také nějakej jeřáb sem nakolejoval .znal sem aj zos Plzeň jeřáby tam dělali revize kdo dělal revizi po Chrudimy? Proč jej hasiči táhli za rameno .mělo se demontovat .v Brtníků obdobný případ jak Břeclav edk 750 .měl stahnuty rameno a závaží s v převýšení děl za protiváhu .kdy měl bys.rameno ní by se nestalo .také do jakého previseni má dělat Gottwald má parametry .odpovědnost vedoucího jeřábu.take sledoval kolečka kdys se mi zefvihnu pustím břemeno na zem .nic dá neděje kdo dělal technologický postup ? Moje rada rozpálit do šrotu nikdy nebude .s něj pořádný stroj oprava vyjede dráž já novej .ani šot by nepovolila prvazku

  • A má vůbec oprava této trati smysl? Nesnaží se nám to něco naznačit (skoro si říkám)?

  • Vyzvednout ho půjdou užiteční idi.ti z káčka, co mají od všeho klíče, to je jasný 😀

  • podle fotek, bych ho obrátil na podvozky a demontoval bych aby se mohl přepravit do dílny, vjet se tam dá, když mostovku bude dokončovat autojeřáb. Nic jiného jim nezbyde.

  • Po tom, jak Mazíka dorasovali hasiči v Chrudimi, se není čemu divit. Doufejme, že vyproštění proběhne šetrněji.

    • Můžu se zeptat jak šetrněji? A to v Chrudimi ležel v úrovni koleje. Tady je vzhůru nohama pod vysokým náspem. Jsem zvědavý jak se s tím vypořádají mě toho moc nenapadá.

    • Jak dorasovali? Zvedli ho na koleje a zbytek si měl vyřešit majitel. Tady to vypadá, že to majitel možná odpíská a půjde to do šrotu. Za osud Mazlika můžete děkovat jen jeho majiteli.

    • Jeřáby se převracely vždycky, jen to nikdy nebyla taková těžká „kráva“. Po bitvě každý generál, nicméně, kdo tohle monstrum pustil na takovouto trať a koho to pustili za „knipl“? Vyšetřování DI ukáže, nechme tomu čas.

    • Martinm: „jak se s tím vypořádají mě toho moc nenapadá“
      Podle fotografií neleží pod náspem, ale na úbočí náspu, což je asi ještě horší, než kdyby ležel až pod náspem. Podle mě nakonec snad aspoň demontují použitelné části (podvozky, atd.) a zbytek na místě rozřežou a odvezou (po silnici) do šrotu.

    • Věřte, že do šrotu nepůjde. Zvednou ho 2 silniční jeřáby na podvalník a buď pojede k Liebherru do Německa rovnou, nebo se na příhodném místě posadí zpět na koleje. Problém je spíš terén, než hmotnost. V Chrudimi udělalo převracení tankama mnohem větší škody než samotná nehoda a GJW bylo na X měsíců bez jeřábu, místo řekněme 1 měsíce (za což jistě hasičům dodnes děkují). Přitom možností, jak ho jednodušeji a šetrněji bylo více.

    • Leží na boku na náspu nad říčkou. Tam se autojeřáby nedostanou, resp. ne v takovém počtu aby zvedli 217 tun.

    • Odpovědět šalinar .martin.petr.zeleznicar v důchodu odpovědnost nese ten kdo zavolal hasiče něj sú školeni na železniční nehody výhodné peníze měl to dělat nehodový železniční prostředky nehodový pomocná jednotka pracovníci sou školeni a nesu plní odpovědnost 2 edk 1000 Třebová . Plzeň nebo na SK Košice mají to v parametrech a vědí jak na to.

Newsletter

Partneři


Výběr editora