GLOSA: Stres a dřina za 170 Kč na hodinu. Kdo jsou lidé, kteří vám do letadel nakládají kufry
Pracovníci Czech Airlines Handling při práci na ploše letiště. Foto: Letiště Praha![Pracovníci Czech Airlines Handling při práci na ploše letiště. Foto: Letiště Praha](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/08/handling-e1720026079460.jpg)
![Pracovníci Czech Airlines Handling při práci na ploše letiště. Foto: Letiště Praha](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/08/handling-e1720026079460.jpg)
Současnou zavazadlovou krizi způsobil nedostatek lidí v handlingu. A opravdu se není čemu divit.
Jedná se o čistě manažerské selhání, kdy si podle mě jen vedení myslelo, že za pár šupů se léto stane zase překlenovací období. Lze se dotázat na Ministerstvo Financí kolik berou lidé zodpovední za provoz v těchto úsecích? Co jsem tak hledal. Meziročně si polepšilo o 900 milionů Společnost Letiště Praha vykázala za loňský rok provozní zisk (EBITDA) ve výši 3,1 miliardy korun. Ve srovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst 900 milionů korun. Z pohledu čistého výsledku hospodaření vykázala společnost za rok 2023 zisk 1,5 miliardy korun. Je fakt nutné dávat těm lidem za takovou dřinu tak málo… Číst vice »
Já se omlouvám, ale pokud to je ten Honza (autor), ktery zároveň pracuje u konkurence (Menzies), tak tam 16 hodinovou smenu určitě nezažil a už vůbec ne jeden Qs za druhým.
Velká škoda že odbory CSAH a letiště prakticky téměř neexistují a stávka je považována za sprosté slovo. Takhle srát na hlavu by si v zemích na západ od nás v životě nenechali, nemluvě o směšné mzdě a směnách typu 17:00-4:00. Kdyby podobnou situaci způsobili svým prostestem zaměstnanci dřív a upozornili na příšerné podmínky tak by se to nemuselo každý rok opakovat a třeba by se něco i reálně změnilo.
Takové věci by měl řešit trh. Zaměstnanci, cestující i letecké společnosti by takovému letišti měli dát pocítit, jak jsou s ním spokojeni.
Téměř úplně stejná situace je i na odbavení cestujících a je jenom otázkou času kdy se podobný problém vyskytne i na přepážkách. Nedůstojná mzda, v podstatě šikana ze strany vedení a neustálé nabírání neschopných lidí místo motivace stávajících zaměstnanců nemůžou k ničemu jinému vést.
Pěkný článek, diky za něj. Popisem vztahů na pracovišti jsem získal celkem plastickou představu o tom, jak to tam asi musí vypadat, a spolu s tím ohromujícím platem se vlastne vůbec nedivím, že je tam taková personální krize.
Ale třeba je to všechno začátek nějakého posunu v této branži. Sám si vzpomínám, když před lety mivaly prodavačky v (tehdy) Hypernove nějakých 12 000. I vlivem mediální masáže se platy v této sféře podařilo zvednout na úroveň, za kterou už se člověk nemusí stydět, a tak třeba se to povede i zde.
Díky za článek. Bydlím nedaleko letiště a znám pár lidí co tam dělají nebo dělali, často i mnohem kvalifikovanější práce, jako dispečink nebo účetnictví… a nikdo si to tam zrovna nepochvaloval. Atraktivní je letiště možná zvenčí ale žádnou práci v letectví, snad kromě pilota, jsem nikdy za atraktivní nepovažoval. A jestli tam při té dřině ještě dělají starší kolegové ramena na mladší, asi se to hned tak nezlepší.
Ono toto neni problem jen u CSAH, ale v podstate vsech subjektu na letisti (asi az na RLP). A je skoda ze se do toho trochu vice nekope (novinarsky). Byl jsem svedkem toho jak se k lidem treba na letisti (a nejen tam) chovaj, jejich HR politika je v podstate totozna (a ostudna) jako u CSAH. Jejich opravdu „genialni“ strategie, je nabrat v podstate kohokoliv za par susnu, pak nejak pokrejt sezonu a doufat ze to s tema dohodarema nejak pokrejou. To ze klidne 75% lidi neprezije prvni tri mesice (zejmena na tech jednodussich / manualnich pozicich) je jim uplne… Číst vice »
Super, konečně se něco stane.
Doufám, že ty namyšlený kravaťáky někdo za to vyhodí. 😂
Nestane, protože jsme v ČR, tady lidé neprotestují.
To je cele smesne
Po přečtení tohoto článku mám pocit, že v celé ekonomice není náročnějšího povolání a přitom nejhůře placeného než je práce nakladače letadel. Ale to si nemyslím. Jen tak z hlavy mne napadá spousta profesí, které jsou po fyzické stránce podobně náročné a ta jejich mzda je hodně podobná ke mzdě těchto nakladačů. Já jsem například šéfoval partě manipulantů, která vychystávala těžké díly pro jednu automobilku. Každá bedýnka vážila podobně jako kufr, chlapi se také nadřeli. Ve stresu byli taktéž. Vychystat něco jiného nebo vychystat to později znamenalo zastavení výrobní linky.. vydělávali méně. Známý pracuje jako sanitář v nemocnici , taktéž… Číst vice »
Tak článek netvrdí, že jde o nejnáročnější a nejhůře placené povolání na světě. Pouze osvětluje problematiku k tématu, které čtenáře tohoto serveru zajímá. Já se z článku dozvěděl k tématu více a lépe se mi nyní celá záležitost chápe, což je asi účel většiny článků na kvalitních zpravodajských/odborných serverech.
Nedávno jsem byl v jedné výrobní firmě, agenturní pracovníky z Ukrajiny, Moldávie či Bulharska nahrazují agenturní pracovníci Mongolska a podobných států. Protože již nedokážou sehnat lidi odjinud.
A obchod stále soutěží na co nejnižší cenu, byť nejsou kvalifikovaní zaměstnanci, kteří by plnili plány
Takže proto, že jinde se mají ještě hůř, nebudeme ani chtít si nechat přidat na mzdě? Ano, takhle bohužel uvažuje půlka obyvatel Česka.
Díky za tento článek, kterých je všude stále velmi málo. A proto máme ppřád německé ceny a české platy.
Články se ta situace nezmění, upozorní se na ni, ale rozhodně se množstvím článků k německým platům nedostaneme
Tam bych chtěl jít na pohovor a pak se jim vysmát do xichtu. Trochu je vytrollit. To snad nemůže nikdo myslet vážně, že mají 170 Kč za hodinu. To má i pokladní u nás v lovosický Bille. 😏
Na druhou stranu u nás visí v řeznictví Novák v Penny marketu, že hledají vedoucího tohoto řeznictví za podobnou mzdu (28 brutto) . Zodpovědnost za podřízené zaměstnance, za zboží, za peníze. Ano, po fyzické stránce lehčí práce. Co je lepší a co horší. ?
To asi bude viset ještě dlouho. Doufám.
Pan průvodčí má na hodinu tak 200 a poučuje tady. Táhnete u vás jako zaměstnanci aspoň za jeden provaz?
Heh, v pozicich naboru CSAH nabizi nakladace letadel za 35k, a na kucharku do zavodni kuchyne 40k…. :-DDD
No vidíte… a pro zajímavost, na letišti v Ostravě Mošnov nakladači pracují za 120 Kč na hodinu 🙂
A teprve ta dřina. Těch letadel, co tam lítá. 😮
No jo kufru není moc, ale za to zas to mate poštu, balíky, výrobní linky, kombajny, děl. granáty, zviřáty, Tatry, tanky atd.
Tak tam se fakt nadřou.
Proč? To jsou tam fakt takoví zoufalci, že to za 120 berou?
Tak zas platy (i náklady) v MSK jsou Pražské – 1/3 platu …. 170-1/3=113,3 …
Ale je pravda, že zrovna v Mošnově na letišti jsou ty platy nizké. (Viz třeba hasiči).
náklady jsou v Praze a MSK prakticky stejne
počkat, to tam opravdu někdo pracuje?
Říkejte si co chcete, já bych tu práci bral. A dost možná tam fakt půjdu. Myslel jsem, že se tam platí míň. Teď dělám v kanclu a mám velké nervy a opravdu velké bolesti hlavy za jen o trochu víc (což je má chyba, vím o tom)
No já nevím. Já bych třeba rád den na ploše někdy strávil, ale když vždy sleduji z okénka lidi, jak lezou po kolenou do nákladového prostoru a manipulují s jedním kufrem za druhým, mám za to, že by Vaše velké bolesti hlavy byly brzo několikanásobné.
Nebude ho bolet hlava, ale ruce, nohy a záda.
Zvláštní, že tady tu úměru všichni chápou. Ale když by někdo chtěl přidat úředníkům, kteří mají rozhodovat třeba o miliardách, musejí mít VŠ vzdělání, ale v Praze dostanou nástupní 30 tisíc hrubého, tak to by člověka pomalu ukamenovali. Jen se pak všichni diví, že tam nikdo (kvalitní) nepracuje a stát funguje hrozně
Platy ve veřejné sféře, zejména ty nástupní, jsou samozřejmě tragické. Otázkou spíš je, jak by stát fungoval, pokud by úředníků bylo třeba o 30% méně a měli o 30% větší platy. O tomhle všichni jen mluví, ale tabulková místa nepřebijete ani jako ministr.
Já souhlasím. Prostě zrušte místo a polovinu nákladů na zaměstnance (podstatně víc než jeho plat) dejte ostatním místům a ono to půjde. Nebo prostě jednoduše užijte manažerských schopností vedoucích pracovníků, kteří ale těžko mohou motivovat, když s tabulkou nehnou.
Já bych tabulky zrušil. Nastoupit jako mladý, snažit se a vidět, jak skoro důchodce udělá polovinu, stěží odešle mail, má o 10 tisíc víc, tak se snažit přestanu.
A prostě to pak nemůžu vyčítat těm úředníkům, ti se chovají logicky. Stupidní je ten systém
Celý stát jede (dolů) samospádem a každou chvíli vyplave jiný problém. Nedivil bych se, kdyby teď nápor stavebníků v souvislosti se změnou zákona odrovnal zbytek stavebních úřadů. Důchodci než se tou hromadou spisů probírat radši odejdou, nikdo nový se na práci za almužnu s takovými náročnými požadavky nenajde a systém se zhroutí. Neschopnost plzeňského KÚ z personálních důvodů povolit trať do Bavorska byla první předzvěst.
Urednice v metru: “No nekde ta cara bejt musi, ja jim to prece preocitavat nebudu. No kam bysme prisli. Ted jsme tam tri a jedna musi resit tiskarnu!” Tema zvyseni RP z 300k na 350k. Všechny tři by nahradila po částech spojitá funkce. 80% uredniku je nahraditelnych 5-10 radky skriptu. Treba by mohli misto nastupniho platu IT pracovnika 23k hrubeho platit oddeleni vyhodit. Za 100k uz pretahnou integratora, ktery ma vic mozkovych bunek nez zubu…
Konkurenční prostředí a musíme respektovat hladinu praví jistý Soukup, ….no a co tak toho přebytečného tlučhubu, který dělá tak za 150K měsíčně, kopnout do vrtule a měsíčne přidat 3000 třeba padesáti kufrařům, pravím já…. 🙂
Vykořisťovatelé si rybník nevypustí
Určitě má mluvka 150k ? Silně o tom pochybuji … Nad 70 se nedostane… Ale jo takhle od klávesnice se to jednoduše sortuje (nikoho neobhajuju) jen je vidět, že spousta lidí má naprosto zkreslené představy kde za kolik kdo pracuje…
…což ale lze tak trochu chápat v kultuře, kde je vše kolem mezd děsný tajemství.
Včetně bonusů.
Jenže on to není mluvka, ale člen představenstva.
Tady je aktualne 400 kc / zcela adekvatni… jestli se jim to nelibi at si jdou hazet sami treba ve 3 rano.
Jeden z nejlepších článků v historii tohoto serveru.
Jakmile někde někdo řve, že nejsou lidi, tak je jasné, že se tam málo platí 🙂 Páč tam, kde jsou fajn kolegové a nebo pěkný plat, tam s nedostatkem zaměstnanců nebývá problém. Koukám, že tady není ani jedno ani druhé 🤦
Bohužel v dnešní době nejsou nikde lidi. Tedy tam, kde se buď tvrdě maká anebo je s prací je spojená obrovská zodpovědnost anebo je třeba něco umět. Zájemců o klasickou administrativu i když špatně placenou jsou mraky….
Trh práce je taky trh, což zaměstnavatelé furt nechápou. Zaměstnance jim nikdo na umístěnku nepřidělí, tak holt, když má ta práce samé nevýhody, tak to musí nějak kompenzovat. Jasně, že si nikdo nebude ničit záda taháním 30 kilových kufrů jen tak z údernického nadšení.
Kdyby tam byl normální plat tomu odpovídající tak by neměli problém s flukturací zaměstnanců a naborem
220 kč na h?
400 Kč
1000 Kč
1001…
Jasně, člověk se základním vzděláním aby vydělával 160.000 brutto za měsíc 🙂 Kolik by poté měli vydělávat vzdělaní experti, které letiště také zaměstnává..
to byl sarkasmus 🙂
Tak on je problém, že letectví se za poslední roky dost proměnilo, v nákladech se počítá každý halíř a tak je potřeba prostě někde ty peníze ubrat. Nejhorší je že ten tlak na snižování nákladů bude větší a větší.
To je všude. Letectví není vyjímkou.
myšlenka super, ale zas na druhou stranu kde na to mají brát? Dle účetní uzávěrky loni -18mio
Hezky napsáno. Je to celkově skvělá reklama pro letiště, handling a především to ukazuje schopnosti HR pracovníků, managementu a to jak se jim líbí zacházet se zaměstnanci. Co dodat…
On je to obecně problém tam, kde je konkurenční boj a úspěch ve výběrkách v zásadě ovlivněn pouze cenou manuální práce. To samé bylo dlouho i v případě řidičů u výběrek pro zajišťování regionální dopravní obslužnosti. Upřímně, když čtu, co zrovna tato práce obnáší a že se člověk nedostane pořádně ani na záchod, nevím, jestli by měli lepší situaci i třeba za 250 Kč.
V automobilovém průmyslu (když nepočítám automobilky) ty mzdy dělníků u pásu nejsou také žádná hitparáda. Ale ty fabriky fungují. Dokáží si zaměstnance sehnat na rozdíl od managementu pražského letiště.
Hlavní rozdíl je v tom, že Menzies má v podstatě celoročně stabilní práci, takže lidi hlavně na HPP. Kdežto pro CSAH je v průběhu roku práce méně a přes léto květen – září nabírají mraky lidí na DPP, protože se jim zdvojnásobí provoz. Řešením bylo upravit ceníky, aby v létě mohli platit více (vyšší mzdy, prémie) za více práce.