Glosa: Starý most měl z Orlíku zmizet. Hyzdí nový most
Místo jednoduchého a ladného oblouku je nyní v místě nehezké soumostí.
Česká železnice se může nově chlubit mostem s největším železobetonovým obloukem v tuzemsku. Klene se přes Orlík na trati Tábor – Písek a slavnostně byl uveden do provozu ve čtvrtek. Podle stavbařů jde o dílo, které se v tuzemsku buduje jednou za dlouhá desetiletí.
V letáku k novému mostu Správa železnic uvádí, že z architektonického hlediska „působí subtilním a dynamickým vzhledem a otevírá průhled údolím“. To ale bohužel neplatí. Průhled kazí starý zchátralý most v těsném sousedství, který měl dle původních plánů po dobudování nového mostu zmizet. Zachránil ho ale památkový aktivismus.
A je škoda, že nezmizel a nezmizí. Když pomineme absenci jakékoliv logiky, je zde hledisko estetické. Místo jednoduchého a ladného oblouku je nyní v místě ohyzdné soumostí. Nová a stará část spolu neladí.
Nelze se tak zbavit dojmu, že bez zbourání starého mostu není u Orlíku hotovo. Nelze prohlásit, že je to čistá práce. Škoda.