Glosa: Pro ČD je ztráta šumavských tratí fiaskem, GW Train bude pod drobnohledem

Konečná Nové Údolí, splněný sen dopravních idealistů, aneb přestup vlak/autobus způsobem hrana/hrana. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKonečná Nové Údolí, splněný sen dopravních idealistů, aneb přestup vlak/autobus způsobem hrana/hrana. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dneškem počínaje začala soubor šumavských tratí obsluhovat soukromá společnost GW Train Regio. Názory na tuto skutečnost se různí, emoce bublají

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lenka Maloňová

Bohužel,jízdné je moc drahé,pro staré lidi automaty katastrofa.Náš stát se snaží podporovat veřejnou dopravu,ale naopak jí zabíjí.
Plno lidí si řekne pojedu radši autobusem,je levnější.Ale vůbec nejvíc ze všeho mě vadí neakceptování jízdenek s ČD.Kupovat si
jízdenku na dvakrát se opravdu nevyplatí.To by nám měl teď kraj doplácet,když toto umožnil.

Jan Sova

Fakt je ten, že ČD mají neskutečné ceny (viz. u nás tendr na trať Olomouc – Krnov) a ještě na těch tratích jezdí co největšíma šunkama (Olomouc je pro generály z Prahy opravdu nejokatější trn). Že nejsou ochotni ty ceny redukovat, je také fakt, protože nejsou schopni ani lokálně vyčíslovat vlastní reálné náklady, které by transparentně předložili dárcům dotací. Jako celostátní moloch absolutně nejsou schopni spravovat svěřený vozový park (plošně a vyváženě). Umí jen machrovat na hlavních koridorech, aby podlezli MD, které mají ve svém baráku (i ty personálie jsou pak hodně propojené). Vlaky, které sice jedou rychleji, ale není… Číst vice »

Jan

Neskutečné ceny? myslíte ty nejlevnější z okolních států?

Martin Hanzal

Sovo? Vy jste něco požil? Jízdné v ČR je jedno z nejlevnějších v širokém dalekém okolí a pokud to poměříme s kvalitou, dostává se Česká republika v evropském měřítku hooodně vysoko.

Petr

Musím říct,že nový jízdní řád je katastrofa. Jezdím pravidelně Rokycany – Opava a zpět a některé vagóny jsou hrůza. O cenách jízdného raději nemluvím . A přípoje na Rokycany nejde stíhat a nebo jsou zrušeny. Už jsem volal na dráhy co to má jako znamenat a mám si stěžovat na ministerstvu. Tak ČD zdar. Petr

Mraky

Petře, co s tím mají ČD stak moc společného? Kdo je zadavatel služby? Kdo vytváří jízdní řády? Nesvádějte na ně všechno.

Jan

Liberalizace je vyhnutelná, kdyby někdo chtěl do 2032. Jenže tady někdo postupuje horlivě napřed. A krajským politikům z jedné státní správy je evidetně úplně jedno co jiná část státu. Oni mají svůj omezený pohled na svůj rozpočet a tím vše pro ně končí. V lepším případě. Pak tam mohou být ještě jiné zájmy. Samozřejmně ČD nemohou konkurovat nabídce lowcost firem. Které nejsou zatížené odbory a spol. Ne že bych podporoval odbory. A druhý klíč k úspěchu je zvýšení cen lowcostářů, což čd díky jednotnému ceníku nemohou. Hlavně, že v ČT headline. ČD zvyšují ceny! Ale že to je o inflaci..… Číst vice »

Jis

Naopak, Jihomoravský kraj dělá všechno pro ČD. Koho asi myslíte, že si výrobce (ať již tendr na vozidla vyhraje kdokoliv) na tu údržbu v rámci full-servisu najme? Kdo očekáváte, že vyhraje tendr na dopravce, když se bude soutěžit celý kraj jako jeden celek? Nebo si myslíte, že třeba Radim najednou někde vyčaruje cca 50 vozidel na pokrytí zbytku kraje?

Elb

Proč by čaroval vozidla, když budou patřit Brnu, který bude soutěžit toho kdo s nimi bude jezdit?

Krejzak

Vlakem jezdím do Jizerek i na Šumavu. Přináším můj (čistě subjektivní) pohled z pozice mě – tedy absolutně nezasvěceného cestujícího. Tam i tam se nalily obrovské prostředky do tratí a nástupišť. Tam a tam s absolutně odlišným výsledkem: V Jizerkách jezdí moderní vlaky (má výhrada – chybí wifi a více zásuvek), kapacita celkem odpovídá, na ně navazují autobusy, které odjíždí přímo od nádraží, návaznost spojů – za mě OK, funguje integr. jízdenka, kde páteří je kapacitní železnice. Kraj se snaží posilovat vytížené spoje (někdy jezdí i 3 spojené jednotky). Důsledky to má ty, že roste počet pravidelných cestujících, turistů, cyklistů/lyžařů,… Číst vice »

Chachar Budvar

Nezmínil jste jednu záležitost, dle mého tu hlavní, v záměrném ničení veřené dopravy JČ. Peníze. Politici si udělali z veřejné dopravy penězovod, stejně jako minule ze špitálů. Už na úrovni „pěšáků“ (z JIKORDu) – kam ODS bohatě uklidila jednoho z výtečníků , Borovku. Dále v tom jede, ovšem na jiné úrovni, Kuba a obvyklá parta, která musela dostat výkrm rovněž. Přes koho? Třeba to někdy odkryje Slonková. 300 mega úspory dle smlouvy, jimiž se tak vehementně ohání? Ano, ale za zrušené spoje, JŘ na Šumavě se zhoršil, snad o 10%. Spoje které přidali jinde, pod ČD jsou výsměch – jak… Číst vice »

korči

Dosavadní koncept jihočeský veřejný dopravy je skutečně pofidérní. Ale tohle podle mě krok správným směrem. GW train je zároveň klíčovým jihočeským autobusovým dopravcem, kterej si návaznost na autobusy jistě pohlídá a s tím snad i jednotnou jízdenku atd. Moc moc jim fandím.

železničář v důchodu

Všechno je v lidech !!! Znám dost do organizace veřejné dopravy zainteresovaných lidí jak ze severu Čech (těch víc), tak i z jihu, a tak si troufám odpovědně tvrdit, že kdyby na severu působila ta příšerná squadra, která už po léta děsivě przní veřejnou dopravu v jižních Čechách, tak by to i na Liberecku a Jablonecku dopadlo podobně jako na Šumavě: Chachar Budvar situaci na jihu Čech popsal sice pravdivě, ale velice mírně a slušně a pouze částečně – vyzdvihl totiž pouze negativní vliv politiků, přičemž vůbec nezmínil faktické škůdcovské působení různých jejich poradců a „věcně příslušných“ úředníků jihočeských institucí… Číst vice »

Elb

To snad ne, kdo tohle nazve krokem správným směrem už jen při srovnání jízdního řádu, nemůže být v pořádku. 😀 Nebo v tom lepším případě neinformován.

železničář v důchodu

Všechno je v lidech – když ne úplně, tak rozhodně většinově!
Startovní podmínky byly všude podobné: na severu zachraňovali „zubačku“ a na jihu „úzkokolejky“ v přibližně stejné době – ale zatímco na severu se při tom sešlo dost lidí, kteří se následně pokusili povýšit celou veřejnou dopravu v Jizerských horách, na jihu to, bohužel, vzalo obrat docela jiným směrem: to, co napsal Chachar Budvar, je sice pravda, ale je to pouhá její část, protože na vině nejsou ani zdaleka pouze politici – a k tomu negativnímu, co se na jihu děje, se pochopitelně nikdo sám od sebe hlásit nebude …

korči

Paní nebo pane Elbe, nevím, jakými informacemi disponujete Vy, ale jízdní řád je dílem zadavatele a vypadal by patrně podobně i v případě, že by na Šumavě zůstaly ČD.
A tím správným směrem jsem myslel právě odchod ČD, který jsou beznadějnou černou dírou.

Elb

Součástí výběrového řízení byl návrhový jízdní řád, který obsahoval mj. další škrty u ranních a večerních spojů a čtyřhodinové díry o víkendech. Jakože v tom tedy sice měl hlavní slovo kraj, můžeme ale hádat na kolik zrovna jihočeši byli ochotní se bít za stranu cestujících před úsporami, případně technickými možnostmi dopravce, za honbou nižších výdajů. I kdyby, určitě se shodneme, že jízdní řád je Alfou a Omegou každé tratě určené pro denní cestování, takže i kdyby všechno ostatní bylo dokonalé a nikdo nenesl žádnou vinu, tak bych určitě neoznačil správnou cestu formou totální destrukce něčeho, co před tím alespoň trochu… Číst vice »

Elb

Přesně tak, Šumava je turisticky velmi exponovaná oblast s velmi proměnným počtem cestujících, jestli někdo vyžene pravidelně se vracející turisty nedostatečnou kapacitou kvůli ušetření, bude se to klidně dát nazvat i neschopností. Mimo turistickou sezónu to ale samozřejmě zlepšení ve vozidlech bude, pokud tím tedy někdo bude po vylepšení jízdních řádů jezdit.

Jan

Muhehe…papaláši museli řešit vztyčený prostředník a ne nějaké tendry. 😛

Roman Srp

3 rovnice, které jsou podle mě klíčové.. 1) Dvě lokálky = 20% procent výkonů kraje? To je první, kde je asi něco špatně. 2) 160 Kč/km = jasně hozená flinta do žita. ČD Šumavu evidentně nechtěly, ať už z důvodu složité rentability nebo aby ukázaly, co to začne dělat s dráhou.. 3) „Liberalizace“ po Česku, tzn. napůl = konec jedné jízdenky z Šumavy třeba až na konec světa.. Na závěr je potřeba dodat, že když už nic, tak servis ČD zahrnoval (vč. nabídkové ceny) průvodčí, pokladní. Ano, stroje sice staré, ale nutno dodat, že bez nich by už dneska nebylo… Číst vice »

Jan

Tak s tramvají s 65 osobami budou pravděpodobně náklady nižší a se zavřením 6 pokladen a ponechání 3. Je to ovšem jiná služba.

Elb

Nevím jak mohou začít dobré časy už je při pohledu na to vylepšení jízdních řádů, zejména pro Krumlov a Budějovice, takže doufám, že nebude pracné z nich za rok, dva tahat informace o počtu cestujících..

Fiasko a taktika se kterou přistoupili k soutěži, nevím co mohli ve své situaci nabídnout lepšího, než kapacitně odpovídající soupravy, které budou samozřejmě dražší, jestliže něco podstatnou část roku prostojí. Personálu se snad nabízely náhradní místa, ale z některých těch míst ze Šumavy pro personál z těchto končin je to jinam poměrně daleko, takže se není moc čemu divit.

Honza

Není důvodem taky vztah s objednatelem (resp. snížení počtu spojů apod.) a složitá obnova velkého vozového parku (v reportáži o „poslední jízdě“ jsou vidět 810)? Podobná soutěž by jistě dopadla v Libereckém kraji, kde jezdí nové jednotky úplně jinak.

kix

nové jednotky, vzešly právě ze soutěže, kterou kraj vypsal a vyhrály jí české dráhy..

Honza

kix: ano, měl jsem samozřejmě na mysli soutěž po skončení stávajícího kontraktu (tj. s sice ne úplně novými, ale na poměry železnice slušnými vozidly).

Lkprak

ČD mám rád a fandím jim, ale když jsem si byl letos na podzim jednu ze zmiňovaných tratí projet a viděl jsem, jakým šrotem tam ČD jezdí, pochopil jsem, proč tam kraj tak chtěl soukromníka.

asdf

Přesně tak. Šumava je turisticky exponovaná oblast a nasazovat tam skoro muzeální kousky, tomu se dá říkat klidně i drzost.

Pepa

Co považujete za šrot? 754 842 rozhodne ne a kde jezdí 810 tak tam má GW taky 810

Craftmanek

@Pepa přesně, 754 je ok (ačkoli ne nejmladší), s 810 jezdí i gw (trutnov-svoboda nad úpou), 842, ač je nemám rád, nejsou starší nežli 30 let a naprosto v poho… Navíc i ta 810 když je revitalizovana, tak je velice v pohodě (nedávno martinice-jablonec nad jizerou jsem byl velice mile překvapen)