- Železnice •
- Komentáře •
- Názory •
- Cestovní ruch •
- Zprávy
Glosa: Pro ČD je ztráta šumavských tratí fiaskem, GW Train bude pod drobnohledem
Dneškem počínaje začala soubor šumavských tratí obsluhovat soukromá společnost GW Train Regio. Názory na tuto skutečnost se různí, emoce bublají
Dneškem počínaje začala soubor šumavských tratí obsluhovat soukromá společnost GW Train Regio. Názory na tuto skutečnost se různí, emoce bublají někdy až za hranici slušnosti. Pro někoho to znamená konec dobrých časů, pro druhého naopak příslib lepší budoucnosti. Podstatné jsou na celé záležitosti dvě věci.
První je udivující lehkost, s jakou České dráhy pětinu svých výkonů v jižních Čechách ztratily. S jakou nesmyslnou taktikou přistoupily k soutěži (cena ČD přes 160 Kč/vlkm, Arriva a GWTR pod 90 Kč, průměr v kraji 114 Kč), aniž by za následné fiasko (zřejmě největší v dějinách ČD a.s.) nesl někdo zodpovědnost. Co to asi může vypovídat o budoucím přístupu drah k soutěžím, které jsou už nyní nevyhnutelné. I proto je často slyšet názor, že dráhy pustily své šumavské cestující (a personál) k vodě. Nebo možná spoléhaly příliš na administrativní shození tendru. Poslouží to jako poučení do budoucna?
Druhou zásadní věcí je pohled na samotnou liberalizaci dotované železnice. Výměna dopravců na Šumavě je ostře sledovaná nejen cestujícími a příznivci železnice, ale i úředníky, nejrůznějšími plánovači na celostátní i regionální úrovni a managementy ostatních dopravních firem. GW Train chtě nechtě nese prapor liberalizace (v takovém rozsahu dosud nikdo do veřejného závazku nepronikl) a pokud významně selže, na dlouhou dobu to systém soutěží pošramotí a možná oddálí jeho nástup na nejzazší možné termíny.
Uvidíme, komu GW Train argumentačně nabije. Zda liberalizačním skeptikům nebo liberalizačním optimistům. Každopádně si zaslouží alespoň sto dní hájení, na dobytém nepřátelském území to lehké mít nebude.