Glosa: Ohmův zákon funguje aneb malá osvěta pro dobíječe elektromobilů prodlužovákem
Nabíjení elektromobilu v Praze - Michli. Foto: Jan Hruška
Kutilské řešení nabíječky napojené z okna na domovní rozvod třífázovým kabelem je nepochybně jednoduché a levné řešení, které ale otvírá celé spektrum zajímavých technických otázek.
To by mě zajímalo, jak autor přišel na to, že se jedná o 3f nabíjení? Spíše jde o 1f adaptér s max 10A s možností omezení nastavením na 5A (1,15 kW). Ano, ideální to není a blbě se na to kouká, nicméně jako nouzovka bych v tom konec světa nehledal….
Tedy doufám, že „úroveň“ (odborná) textu je zvolena úmyslně nízko s ohledem na cílovou skupinu, a nevypovídá přímo o odborné úrovni autora – to by totiž bylo tak na úroveň lepšího absoloventa ZŠ… Jak jste prosím přišel na to že by někdo mohl mít standartní zásuvkový okruh jištění slaběji než 16A? Sice to není vysloveně nemožné, ovšem v takovém případě by mu „vyhazovaly pojistky“ i kdekteré silnější „běžné“ spotřebiče, jako např. pračka, rychlovarná konvice nebo silnější vysavač. Naopak silnější jištění je výrazně méně obvyklé, jelikož vyžaduje mimo jiné „silnější“ (pro větší zatížení) zásuvky, jelikož naprostá většina široce použitých zásuvek, zástrček… Číst vice »
PS. bez použití speciálních kabelů, koncovek a nabíječek je nabíjení „lidově“ dostupnými prostředky (1fázové 16A) citelně omezené na necelé 4kW a tedy dosti pomalé… orientační hodnota je dojezd cca. 100km při nabíjení 3hod, a tedy doby kompletního nabytí typických dnešních elektromobilů rozhodně přes 12hod, spíše celý den…
Pane autore, je jasné, že jste v prakticky totožném oboru profesionál, je v tom cítit porozumění praxi i praxi typických uživatelů, kteří až tak profesionálové nejsou. To soudím jako emeritní profesor fyziky na Harvardu. Buďte si jist, že bych dostal nandáno podobně jako Vy od Vašich kritiků. Myslím, že jsou to všechno zfanatizovaní elektromobilní kultisté, a to je skutečným důvodem jejich podráždění, nikoliv problém s Vaší esejí.
Psal jsem výrobci nabíjecího kabelu (český Inchanet) a ptal se ho na názor na článek a popsaná rizika. Pro zajímavost přikládám odpověď: Přečetl jsem si článek v odkazu a bylo to velmi vtipné čtení. Autor se pustil do, pro něj, neznámých vod a plete si pojmy s dojmy 🙂 Více se k článku asi nemá smysl vyjadřovat. Situace na fotce ale ideální není, použití prodlužovacího kabelu na straně sítě je nevhodné především z důvodu, že celá tato část kabelu až po krabičku s elektronikou není proudově chráněna dle příslušné normy (chránič A-EV je obsažen v krabičce s elektronikou). Délka kabelu… Číst vice »
Na facebooku jsme tenhle nepovedený článek zkritizovali:
– uvádí argumentační fauly, technické nesmysly, jako by autor sám neměl o AC type 2 nabíjení elektromobilů tušení
– nedá se to číst, jak se tím nevtipným sžíravým sarkasmem autor přímo zalyká, aby to hloupému plebsu, který určitě nezná typy IP krytí, nandal 😉
Výsledkem byla uražená reakce FB autora „Zdopravy.cz“ „to je vaše ?“ a následně stránka zabanovala všechny FB účty, které to kritizovaly. Tak si tu nenechte rušit kruhy no. 😀
Zapomněl jste uvést x vulgárních slov a urážek, ale ty se vám nehodí do argumentace. Dotaz, zda je to Vaše, byl zcela legitimní, protože jste zcela jasně popisoval stav přípojky tak, že to z toho vyplývalo, že víte, jak je to řešeno na obou koncích. Zjevně to vaše nebylo, přesto jste měl jasno. Na takový trolling si najděte jiné stránky, případně odborného lékaře.
Dobrý den pane Sůro, děkuji že reagujete. Avšak nikde na FB jsem nenašel jediný vugarismus vztahující se k tomuto článku. Ano, popis, který tam ze strany propagátorů tohoto „nekonvenčního“ stylu nabíjení byl, obsahoval dosti útočné fráze, ale to nic nemění na tom, že na rozdíl od teorií v tomto článku je dohladatelné, to co tam komentující píšou: Každá přenosná nabíječka musí projít testováním a schválením a každý kabel je (by měl být) jištěn příslušnými pojistkami, které mají zabránit přepálení vodiče. V případě deště či sněhu musí být i tato nabíječka proti těmto vlivům konstruována (a také podle toho dostává schválení… Číst vice »
Upřímně jsem naprosto alergický na lidi, kteří automaticky tykají, urážejí, oslovují šmudlo atd. A pak se ještě zjistí, že trpí chronickou poruchou osobnosti a diskutují jako jeden člověk s více profily. Tito lidé pouze okrádají ostatní o čas, proto byli onen autor zablokován.
Pan Hruška evidentně nikdy elmobil nenabijel.Vedel by totiž jinak, co se děje při odpojení, jaké procesy tomu předchází, aby to bylo bezpečné atd.
Zamyšlení možná zajímavé, ale chybí mi tu pár výpočtů, kolik energie se ztratí v kabelu apod. Bez čísel to jsou jen plky.
Žádné výpočty nechybí, středoškolsky vzdělaný člověk by si to měl umět spočítat.
Ale teda speciálně pro vás:
Počítejme kabel 1,5 mm2, 10 m délky, dobíjení 10 A (ať se to dobře počítá).
Odpor kabelu: R = 1/50 . (2 . 10) / 1,5 = cca 0,25 ohm
Ztráta v kabelu: dP = 0,25 . 10^2 = 25 W
Relativní ztráta: r = 25 / 2300 = cca 1 %
PROSÍM?? Kabel s průřezem 1,5mm2 je nevhodný pro použití v zásuvkovém okruhu, to je tak akorát na svitidla!! I z mechanického hlediska je to naprosto nevhodný kabel, jelikož má malou mechanickou odolnost a snadno může dojít k poškození. Ano, pro zatížení 10A by jakžtakž vydržel, ale neodpovídá to realitě… Kabel z běžného měděného (splétaného) vodiče by musel mít délku 70m (počítám „oba směry“ průchodu proudu, tj. fázovým i nulovým vodičem, jinak je to 140m) aby měl odpor 1ohm, to už se spíš vyplatí zaměřit na přechodové odpory které jsou náchylnější na špatný technický stav/špínu, tolerance a mohly by případně odpor… Číst vice »
Je marné vysvětlovat něco ignorantovi, který netuší co je Ohmův zákon. Ten navíc byl vyškrtnut ze základního vzdělávání, takže do budoucna zapomeňte, že někdo bude o elektřině i přemýšlet. Bezpečnost práce s el. zařízením je také pasé – paragraf 50 byl zrušen. Takže prodlužky budou a až při zkratu něco chytne bude to i s několikadení čumendou v rámci hašení. Takže ať žije elektromobilní demagogie. Opravdu stačí jednoduché počty na to, spočítat, kolik výkonu elektráren bude třeba na dobíjení a kolik dobíjecích míst budete potřebovat na sídlištích a parkovacích domech. S tím souvisí i kapacita rozvodů a rozvodné soustavy. No… Číst vice »
– Ohmův zákon zde není důležitý – chápejte (pokud toho jste schopen) tak, že úbytky na prodlužováku nejsou v tomto případě problémem. – „paragraf 50 byl zrušen“. Další blábol. Paragrafů 50 máme spousty, v každém pořádnějším zákoně či vyhlášce. Jestli jste měl na mysli Vyhlášku ČÚBP a ČBÚ o odborné způsobilosti v elektrotechnice č. 50/1978 sb., tak ta byla nahrazena NV č. 194/2022 Sb. – „S tím souvisí i kapacita rozvodů“. Kapacita rozvodů okolo 10 nF/km se vám zdá moc nebo málo? (když jste tak vysazený na ty elektrotechnické pojmy) – „No a kolik za to spotřebitel zaplatí“ – zaplatí… Číst vice »
Přiznejme předřečníkovi že „kapacitu“ v této souvislosti málokdo bere takto doslova, ale je to vtipné, gratuluji! 🙂 🙂
…elektřina umí i spolehlivě zabíjet. Tak proč řidiči elektroaut nemají §4 pro obsluhu elektrického zařízení?
Benzín umí vybuchovat, mají řidiči benzínových aut osvědčení pro manipulaci s těkavými a výbušnými látkami a jejich přepravu?
Vy máte §4, když obsluhujete svůj počítač?
Největší zájem na tom, aby se takto auta nedobíjela, mají provozovatelé autobaterií a čez, který tam napálí úplně jinou cenu, než domácnostem.
Běžný člověk by nad takto silným drátem nespekuloval o IP (přinejmenším v tomto slunném počasí) a prostor na chodníku pro dětské hry je už je třešnička na dortu z nepodařených argumentů.
Pravděpodobnost, že je tento článek psán z tendenčních zájmů, je zvýšená. Můj příspěvek (vzhledem k tomu, že svůj elektroskútr také nabíjím doma) je psán se stejnou pravděpodobností sobeckého důvodu.
*oprava: provozovatelé dobíjecích stanic (nikoliv autobaterií)
Pojem „soudobost“ je tedy zmiňován také ze sobeckých důvodu…?
No Vás bych chtěl za souseda.
>přinejmenším v tomto slunném počasí
Když se kouknu z okna, tak jen můžu citovat: A chčije a chčije.
Chcete srovnávat uzavřené nádrže s kabelem na zemi pod proudem?
Skvělý clickbaitový článek s rekordní návštěvností. Pan Hruška všem uctivě děkuje za zobrazení reklamy. Nevím jak vám, ale mě se zobrazují např. prodlužovací kabely :-D.
Pokud jste skutečně majitelem toho auta na fotce, mám jednoduchý dotaz, který zde myslím nezazněl: Proč jste si vlastně pořídil auto na baterky, když ho nemáte kde nabíjet? To jste počítal předem s tím, že k němu budete tahat prodlužku z okna? Děkuji.
Kdybych nemohl nabíjet prodlužkou tak bych do tohoto asi nešel. Ale těžko říct. Ceny nabíjení na nabíječkách byly před dvěma lety o dost nižší. Prodlužovačka je díky spotu nejlevnější a dosáhne na 4 parkovací místa. Wallbox na fasádě by byl pohodlnější, ale nedostal bych se na takové ceny a estetické by to při zapojeném kabelu taky moc nebylo.
Souhlasím, a navíc dodávám že provedení nabíječek a používané konektory se v této oblasti (nabíjení elektroaut) mění tak jednou za 5 let, což znamená časté změny instalace… to zrovna nepřispívá snaze udělat to „důkladně“…
Vsude kolem nas se elektroauta rychle rozsiruji, jen my opet vedeme v pesimismu 😀 Samozrejme nejvetsi odpurci maji jako hlavni argumet svoji teoretickou predstavu, jak veci funguji. Tedy vlastne nefunguji, jen to jinde nevedi a tak to pouzivaji 😀
Oni nefunguji ani jinde. Fyzikalni zakony opravdu nejde novelizovat hlasovanim v Europarlamentu. V takovem Norsku uz o tom vi sve
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/norsko-elektromobil-nabijeni-dojezd.A230205_110152_automoto_fdv
https://autobible.euro.cz/clanky/oslo-dokazuje-ze-i-raji-elektromobilu-prichazi-kruta-realita-obecni-nabijeni-je-drazsi-nez-klasicka-paliva/
to je tragédie, že zdražilo nabíjení u stanic :)). Byl snad fyzikální zákon, že to musí být levnější než nafta?
Stačí vzít do ruky kalkulačku, místo 6 benzinových stojanů (tolik jich má běžná benzinka)si představit 6 dobíječek pro EV a spočítat, jaký příkon by byl potřeba pro dobití 6 baterií třeba z 10 na 70 kwh během 3 minut. A pak přemýšlet, kde ten příkon vzít a jak ho dotáhnou ke každé z cca 4000 elektrobenzinek (neplést s počtem stojanů). Tolik je dnes totiž v ČR čerpacích stanic. Myslím, že takových počtů ale nejste schopen.
No já nevím, ale myslím, že to počítáte úplně špatně. Ono totiž nebude potřeba 4000 „eletrobenzínek“. Auta se totiž musí plnit u benzínek, EV naopak nemusí. Typický model provozu je nabít si EV pomalu doma nebo u stojanu, ideálně přes noc v levném tarifu, relativně pomalu. Rychlonabíječky jsou na dlouhé cesty a pokud se někomu nepodaří nabít přes noc, takže jich stačí opravdu zlomek. Hlavně budou muset být na dálnicích pro dlouhé cesty.
A pak jsou tady lokomotivy co si vezmou 6 MW atp… 🙂
Zapomeňte na levný “noční proud”. S rozvojem fotovoltaiky bude spotova cena elen nejnižší v poledne . Protože bude ještě k tomu proměnlivosti počasí tak bude velmi zajímavé jak se sparuje oze a spotřeba . Ale rozdíl mezi T1 a T2 je dnes už velmi nízký .
No a pistoli při tankování na benzínce teče tech megawattů dokonce osm…
U stojanu přes noc kde? Na sídlišti, kde pak budete někomu (komu?) volat, že už máte nabito a on si může nabíjet a Vy přeparkovávat? Umíte domýšlet to, co píšete? Už to tady zaznělo, že nabíjení na sídlištích nebude fakticky možné.
Jednu noc si nabijete vy, druhou noc soused. Fakt řešíte kraviny.
Oni si budou organizovat ježdění tak, že jim dobití bude vycházet na střídačku? A se kterým z těch několika set sousedů na sídlišti se bude domlouvat na střídání a jak? Začněte používat to, co máte v hlavě.
Klasický model hledání problému a ne hledání řešení. Já auto nemám, ale stačí se zeptat lidí co už nějaké zkušenosti nabrali a třeba takový amík co musí autem jezdít stejně nabíjí jednou dvakrát týdně.
Byly časy kdy planeta nebyla poseta čerpacími stanicemi. Dnes je. Je to jen otázka plánování.
Obyvatele sidlist nejsou cilovka pro elektromobily. Co presne na tom nechapete?
Zákaz spalovacích aut.
To je právě výhoda, že nebude potřeba zdaleka tolik benzinek. Víc Čechů najde práci v montovnách.
Ano, je správné poukázat na to že komerční „benzínka“ také není triviální záležitost kterou postaví za týden (ony ty podzemní nádrže jsou docela velké a musejí dodržet celkem přísné předpisy). Řádově srovnatelné s tím je potřeba pro „pořádnou“ (komerční) dobíjecí stanici zajistit příslušný výkon přípojky, kterou bude téměř jistě nutné řešit vlastním připojením na síť VN/VVN… ostatně podobně jako třeba drážní napájecí stanice nebo větší průmyslové objekty. Je to relativně drahé, ale ani ta benzínka není zdaleka zadarmo. Rozvodná síť si s tím poradí, případně dostane místy posilnění, od toho jsou peníze, to „umíme“. Zda bude na celkové úrovni k… Číst vice »
Tedy popirate ve sve bezbrehe zahledenosti do nesmyslnyvh baterkacu fyzikalni zakony?? Ideologie nade vse co?
Nejjednodušší bude bláznivou elektromobilitu poslat do kopru, včetně těch, kteří ten nesmysl uvedli v život. A věnovat se dalšímu zdokonalování spalovacích motorů a rovněž vodíku, jako paliva budoucnosti. Elektromobily omezit na ty, jenž k tomu mají dostatečné podmínky.
no nevim, bohusu, s tim vodikem.
Hahaha, to jsou slova, vodík jako palivo budoucnosti…
Jaké znáte metody výroby vodíku? Zatím i do blízké budoucnosti (než vyřešíme „něco“ typu studená fůze) jsou metody prakticky jen dvě – z fosilních paliv (to jsme si vůbec nepomohli, to je tak maximálně na demonstrační pokusy/nouzovku) nebo elektrolýzou (a pak je energetická náročnost celého cyklu ještě vyšší než u akumulátoru!!).
Z hlediska energie je vodík jen řešením „drobných mechanických problémů“ = místo těžkého akumulátoru máte těžkou vysokotlakou nádrž…
Lide z bytu si poridi parkovaci stani a vybavi je nabijeckou, lide co si to nebudou moci dovolit zacnou jezdit vlakem. Ubude aut, troubeni i agrese. Bude se zase dat chodit po ulici a svet bude lepsi misto pro zivot.. Ja se na elektro tesim, resi problem s lidmi, co porizuji do rodiny druhe, treti, ctrvrte auto a citi se naramne bohati, kdyz zasvini verejny prostor svymi vraky. Spalovak zakazat co nejdriv a elektro pri porizeni zatizit dani alespon 50%.
Ty budeš ale dobrej retard.
Zkuste jine prasky nebo zmente lekare!
Plně souhlasím, Pavle! Ale proboha, jak by si pak Čecháček dokazoval svoji výjimečnost, kdyby si nemohl před dům postavit něco plechového, aby na to ostatní čuměli se závistí??? Ostatně: automobil, jako dopravní koncept budoucnosti, se opravdu myslícímu člověku musí jevit jako naprosté šílenství. Copak jsou města a krajina nafukovací, aby se tam vešly další a další statisíce aut a desítky a stovky dálnic? Jenže lidi nechtějí myslet, chtějí „drandit“!!!
Nedramatizoval bych to. Kdo ma rodinny dům a vyresene nabijeni, většinou wallbox, ma většinou i na elektroauto. Chudina ze sidlist postupne dojezdi stare spalovaky, drive nebo později jim na ne uvali další dane a novy elektromobil bude mimo jejich dostrel takze nejakeho masového vyskytu prodluzek z okna se neobavam.
Bejt tebou bych se obával, aby ti za tohle ta „chudina ze sídlišť“ jednoho krásnýho dne, mocipáne, nerozbila držku.
Stat se to muze, priklady z historie tady jsou. Snad je policie a armáda vcas postrili. A pro jistotu zbrojak a arzenal doma, jeden nikdy nevi…
Maďarské povstání?
To spíš Pařížská Komuna… tam to pak brali „principiálně“, jsi boháč – na gilotinu!
To jsou holt ty krajnosti které snad doufám už máme za sebou… snad i BEV…
A co když ta všechna chudina co přijdou o možnost svobodného pohybu vstane a vyjde do ulic. To nebudou jen místní ale i lidé z chudších zemi co přijdou o práci v turismu, protože Vy bohatší neobsadíte všechny hotely a campy co se nastavěly. A další služby navázaných na masový automobilismus
Navíc každý novější i obytný dům má nezanedbatelný počet „stálých“ parkovacích míst (podzemní garáž, vyhrazené parkoviště) které nebude až takový problém vybavit přípojkou pro středně výkonné nabíjení – takové které vám auto dobije řádově za 10-12hod, tedy typicky „přes noc“…
Sice si stále myslím že je chyba řešit elektrizaci aut tak „principiálně“ jako se to děje nyní (například větší procento „těžkých hybridů“ které spalovák používají jen při delší cestě/meziměstsky by kompromisně řešilo významné snížení zatížení okolí bez extrémních problémů s nabíjením) ale myslím že na tom to troskotat nebude…
Tohle si umím krásně představit u nějaké bytovky … třeba 10 patrové, s třemi vchody … když přijedou všichni večer domů elektromobilem, a pak je zapnou a nechají nabíjet … vůbec nebude elektrická soustava přetížená a vůbec těch kabelů nebude z oken málo … vize hezká, ale doba na elektroauta zatím nenastala a obavám se že bez významných investic do přenosové soustavy a parkovacích míst ani nenastane.
Bude stejně „přetížená“ jako když „všichni“ přijedou večer domů a začnou vařit. Takže vůbec.
A oni všichni když přijedou domu začnou vařit ? Na tom jste jako byl kde …
Možná v nějaké vyloučené lokalitě, tam se vaří pravidelně leccos, ale obvykle se zase nepřijíždí domů, takže se vytížení sítě rozloží.
Úplně stejně jako jste přišel vy na, že budou všichni po příjezdu dobíjet. Představujete si extrémní případ, který nikdy nenastane. Pokud vás to opravu zajímá, podívejte se třeba na tuhle studii z Británie. Každý den doma nabíjí pouze 20% lidí, 10% lidí nikdy. Takže je to jako s vařením – nikdy nevaří všichni ve stejný moment. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1078871/dft-ev-driver-survey-summary-report.pdf
Zase jeden jednoduchý „chytrák“! Co doma nepomáhá v žádné práci. Jen sedí u televize s pivem a dokáže radit trenérům a sportovcům, jak kopat do míče, vstřelit puk do brány a zasáhnout terč. Atd. „Expert na všechno!“ Trouba, plotýnka i další spotřebiče jedou naplno tak 15 až 30 minut , a pak pouze dohřívají, tj. 5 minut jedou a 15 minut vypnou topení ( například ). A tahleta zařízení od různých výrobců spínají každé jinak, a proto se zatížení rozrvství. Ale u elektroaut je tomu jinak. Nabíječka jede téměř celou dobu od večera až do rána na plné kule. A… Číst vice »
Pro hloupého každý hloupý pane inženýre.
To, že jste mi dal mínus chápu! Těžko se snese, že má druhý pravdu.
Tato odpověď je ale něco víc!
Ale proč ta střelba do vlastní nohy? Nechápu! Asi masochismus?
Máte leda tak názor, a to navíc hloupý a nepodložený.
Nabíječka fakt nepojede u všech aut každou noc od večera do rána. Lidí co denně najede stovky km je naprosté minimum. Divné může být, že v Norsku se třeba elektrická síť nezhroutila.
Těch, kteří by projeli jen 10kWh denně je minimum. A i tak trvalým příkonem 3,5 kW by dobíjení trvalo min. 4 hod., protože ani nabíjení baterie není se 100% účinností. A to souvisle. Kdežto trouba pracuje s tepelnou hysterezí, takže zapíná a vypíná a po naběhnutí je zatěžovatel DZ= max. 15% štítkové hodnoty. A viděl jste Nory označenou zástavbu jako sídliště? U nás by to byla většinou situace popsaná jako zástavba řadovými rodinnými domky. Něco takového jako Jižní město asi těžko. Ale navíc Norové těží plyn a ropu a z této těžby dotují síť dobíjecích stanic, která u nás není.… Číst vice »
Verte tomu, ze prumerny obyvatel Jizaku neni ten, co si bude moci dovolit elektroauto.
Ale já to vím. Jen protiargumentuju, tomu, že to nemožné a neřešitelné. To fakt není pravda. Neřešitelné je i to, aby spalovací auta jezdila na ropné deriváty v druhé polovině tohoto století. Takže se má čekat až paliva nebudou dostupná nebo jak? Nebo se to pak nějak magicky přepne a samo vyřeší? Nemá smysl řešit zavádění dekády v předstihu?
Erm… to s tou nedostupností paliv bych sem moc netahal… kdyby to bylo jen o tom tak se žádný zákaz spalováků na pořad dne nedostane. Ostatně to s tím dojitím ropy/plynu/uhlí už se tu prezentuje asi tak 50 let a pořád se v praxi nalézají další ložiska… jistěžě NĚKDY dojdou, ale ty odhady kdy jsou velice „na vodě“.
Výpočty máte v pořádku, ale o vašich základních předpokladech pochybuju… pro mně nesedí. Holt ano, autem už bude (aspoň trochu) problém (především finanční) jezdit jen tak „mýrnixdýrnix“ ale na nedělní výlet s rodinou to pořád bohatě bude stačit… Samozřejmě trochu těžší bude denní „rozvážení“ dětí autem na druhý konec města, ale fakt to musí být? A pokud ano, tak holt zlepšete své příjmy…
Sporak pri vareni vecere ma odber 1,5-2kW po dobu max. hodiny. Elektrokram nabijite vykonem nejmene 3,5kW celou noc. Najdi rozdil…
To asi budou vařit hodně pomalu tažený bujón, že jim to bude všem trvat několik hodin…
Přemýšlím, jestli je hloupější článek nebo diskuse… Ta tak pěkně ukazuje, že role českých euroskeptiků je být všem pro zábavu a makat v laciných montovnách.
do 20 let to vymre a bude klid.
To je optimizmus. Nebude kdo by v montovnách makal. Technická vzdělanost dohání Afriku. Takže nebude důvod u nás nějaké fabriky stavět.
Zase jeden z článků rádoby podporovatelů nesmyslu, zvaného elektromobilita. Předražené elektroauto může mít pouze movitý jedinec v rodiném domě. Obyvatel činžáku, či snad paneláku, potřebnou infrastrukturu k dobíjení nemá. Když dosáhne elektromobilita 50% motoristů a všichni začnou nabíjet, tak energetická síť nemá k dispozici potřebnou kapacitu energie.
a četl jste text?
Zase se jeden z Ropáků vyjadřuje k něčemu, čemu vůbec nerozumí.
Cili ti v panelacich nebudou mit na elektromobil a tim padem ani problem s dobijenim. Pochopil jste to vlastne dobre.
Produkce ČR je asi 70 TWha ročně, spotřeba asi 60. Cca polovinu tvoří uhlí, které chceme odstavit, ale zase roste podíl OZE, které se s elektromobilitou dobře doplňují. A možná se dočkáme i dalšího bloku v Temelíně a Dukovanech.
Spotřeba energie ČR v ropných palivech je taky cca 70 TWha, takže její náhrada vypadá nemyslitelně. Ale účinnost elektromobilů je dost přes 80 procent, navíc rekuperují. Účinnost spalovacích motorů je 25% až 30%, čili energie navíc budeme potřebovat jen nějakých 20 TWha při elektrifikaci vš. To je dosažitelné, jen neusnout.
@ josef trotl
účinnost elektrošrotu dost přes 80%?… člověče vy jste za to buď placenej, nebo úplně na plech… nebo že by inkluzivní a uvědomělej?… to snad není možný, tady je nějakej sraz pacientů?
A co k tomu výblitku dodat nějaké argumenty? On má totiž ty čísla v pořádku, můžeme se hádat o pár drobných…
Obyvatel paneláku může jezdit autobusem…
Zaprvé jste mimo mísu se zaměřením textu a za druhé mi není jasné proč by měla všecha auta nabíjet najednou. Většina aut furt jen někde stojí.
S ohledem na to, že nabíjecích stanic je u nás poskrovnu a chytří z Bruselu lobují za elektrifikaci automobilů, myslím, že takovéto obrázky uvidíme mnohem častěji. Co asi budou moci lidé dělat. prostě vyhodí prodlužku z 10.patra paneláku a bude. Takže vůbec nevím, proč se nad tím pozastavujete.
Nevidím problém… Zbytečný článek.
Ok, hodte si do vany prudluzovacku, tak 4x napojovanou. A uvidime, jestli neco uvidite. A co tak nabijeni za noci, s partou ftipalku, co vam vyndaji nabijeni, nebo to proste odnesou? A IPxx je celkem dulezite. Pokud bude vlhko a bude probijet a zabijet, kdopak to asi odnese? Stale nevidite? Ze vy mate eauto? No jasne, urcite Teslu. Tak hodne stesti:-)))
A slyšel autor někdy o tom, že elektroauto se nemusí nutně nabíjet 3- fázovým proudem, ale stačí jednorázový s jištěním 16A? Nebo je to opět klasický internetový „fachman na všechno“, který elektroauto viděl jen z hodně velký dálky a za hustého sněžení????
Já myslím, že autor slyšel. Zato Vy jste asi neslyšel, za jak dlouho lze jednofázovým proudem dobít baterii s kapacitou řekněme 80 kWh, samozřejmě při započtení ztrát. Doufám, že na ZDŠ jste v hodině nechyběl, když učitel ve fyzice demonstroval zvětšující se odpor pružiny při jejím stlačování, což vyžaduje samozřejmě rostoucí energii. Já bych řekl spíše o Vás, že o technice a fyzikálních zákonech nemáte šajnu.
Ok tak od školeného elektrikáře když se vašnosta doprošuje
80/(16*220)=23 hodin a to musí být do mrtě vycucaná. Já do práce najedu 50 km to z 220 nabiju za 4h. Nevím ja vy ale já každý den do Itálie nejezdím.
No, kdybyste byl školený elektrikář, tak byste věděl, že v rozvodné soustavě ČR se už dávno nepoužívá napětí 220 V, nýbrž 230 V. Takže žádný elektrikář nejste. Ten by tam totiž započetl i ztráty. A pro Vaši informaci – dobíjení, tedy odběr energie, neprobíhá lineárně. Proto je Váš výpočet nesmysl. Vzhlefem k VŠ technickému vzdělání dokáži rozpoznat, že elektrikář opravdu, ale opravdu nejste.
Pravda, svědčí to o tom že předřečník je poněkud „ze staré školy“, o ničem jiném. Na výpočtu to vaše hnidopišství nic nemění!
doba nabíjení 1L je daná tím že vám další 2L chybí a ne odporem…ten se projeví průřezem kabelu jeho délkou a provedením… /plný vodič,flex vodič/
Ale no tak Bleku, já jsem to nejenom slyšel, ale na rozdíl od Vás a autora s tím jako majitel jednoho z nich mám bohatou zkušenost. To je zajímavý, že vy všichni odborníci bez praxe chcete pořád někoho poučovat a všechno komentovat a dokonce jste i psychologové, kteří vědí o každém všechno. Tak pro zajímavost, kolik elektroaut už jste dobil s Vašimi bohatými zkušenostmi Vy? Jinak mám nejen ZDŠ, ale i dokončené úplně SŠ vzdělání v oboru elektrická trakce Vy profesore lidských duši.
Skoda, ze jste neodpovedel na technickou namitku. Bylo by to lepsi, nez se pokouset urazit. Bez te technicke casti jste bohuzel za brouka Pytlika…
Víte, reagovat technickými argumenty na člověka, který elektrický odpor ve vodiči srovnává s odporem stlačované pružiny dost dobře nejde. Technické vysvětlení problému už tady ostatně dost odborně prezentoval někdo jiný, projeďte si vlákno.
Baterie s rostoucím odporem proti dobíjení se chová jako postupně stlačovaná pružina. Co je na tom divného?
Dobře, pružina coby baterie s rostoucím proudem zvyšuje svoje napětí a odpor, na tom nic divného není, ale kde máte to teplo, o kterém se tady celou dobu bavíme?
Už jsem tady přece psal jednomu, co se vydává za elektrikáře, že jeho výpočet je pitomý, protože nezahrnuje ztráty při nabíjení. Tedy i ty tepelné. Takže proč kladete zbytečný dotaz? Vy nečtete celou diskusi?
To srovnání až tak špatné není, v obou je totiž kvadratická závislost – jak ztrát na proudu, tak práce na stlačení.
A asi nebydlíte v bytovce co ? Tipuji rodinný domek .. protože nabíjení elektromobilu v bytovce by vypadalo přesně jako na té fotce … Nebo máte štěstí a máte u práce dobíjecí stanici .
Bydlím v bytovce a ještě jsem potřebu nabíjet „doma“ před barákem neměl…
Na to lze říci jenom to že: Každá liška chválí svůj ocas. Asi tak že na ježdění kolem komína nepotřebuji luxusní auto za jeden a půl mega. A levné elektroauto do města nelze zatím vyrobit. Kolik bude stát až skončí dotace z prodeje benzínových a zdanění elektrické energie při poklesu prodeje nafta a benzínu. Uvidíme
Odpověď zní – cirka 20hod.
Četl jste někdy statistiky nýjezdu vozidel za den? V přůměru to totiž zdaleka není 500km (což odpovídá zhruba kapacitě 80kWh)…
Ano, cesťáci pokud budou bydlet v 10tém patře paneláku budou si muset pořešit s majitelem domu dedikovanou přípojku napájení (nic extra drahého) a vyhražené místo ke stání (zde už je to horší, ale zase to i jinak citelně zlepší „zážitek“ z používání auta)…
Jednofazove s jistenim 16A nabijete auto za 10 hodin na dojezd max. 150km…
Pouze pokud máte elektroauto se „spotřebou“ někde okolo 20-25kWh na 100km. Hodnoty okolo 15kWh/100km jsou běžně dosažitelné…
No ano, bydlet v paneláku, jezdit denně dlouhé štreky a ještě k tomu si vybrat co nejžravější auto je smrtící kombinace… a i pak to znamená jen to že holt po první stovce kilometrů se stavíte na nabíječce!
Ale nenalévají ji u baráku z kbelíků nebo petlahví 😉
dnes už ne
A jak to může vědět?
Obvykle…
Pane Hruška, oháníte se fyzikou, ale výpočet jste evidentně neudělal ani orientační: Předpokládáte-li nejhorší situaci – jistič 32A a velmi tenký měděný kabel o průřezu 1mm2, pak podle ohmova zákona stačí R=U/I odpor 7,1 Ω aby jistič nevypnul v případě zkratu fáze na nulák. Takový odpor má vodič dlouhý 399m (měrný odpor mědi je 0,0178 Ωmm2/m). Při zkratu se sčítá odpor dvou vodičů, takže nebezpečný kabel by musel být cca 200m dlouhý. Kabel na fotce je výrazně kratší, takže by neměl být nebezpečný ani při započítání odporu zásuvky. Navíc tam téměř jistě není 32A jistič, ale jen 16A. Neznám nabíjecí… Číst vice »
Navíc drátem o průřezu 1mm2 přenesete tak max. 8 A (a už se bude hřát). 16 či dokonce 32 A nikoliv.
Jinak, co je to za úchylku psát „ohmův zákon“ s malým „o“?
Viz https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=181 , bod 1 j).
Omlouvám se vbbovi za gramatickou chybu a souhlasím, že 1mm2 nelze přenést velký proud. Tím spíše problém s jištěním, který tady autor článku předhazuje, nemůže nastat.
Zapoměl jste připočítat délku vedení od transformátoru edisone
Jaký vliv má na vypínání jističe délka vedení od transformátoru, Edisone, nebo edisone?
Doporučuji hledat pod heslem „impedance poruchové smyčky“ neboť vliv na vybavení jistícího prvku (jističe nebo pojistky) má vliv samozřejmě i přívodní vedení a dokonce impedance sekundárního vinutí napájecího transformátoru
A nemá vliv náhodou i impedance generátoru velektrárně? A nekompenzuje náhodou tento vliv už váš dodavatel elektřiny? Aha!
Nekompenzuje. Nebo jak si tu kompenzaci technicky představujete?
Transformátorem? Nebo vy jste někde viděl generátory přímo na 230V?? Sekundární vinutí má násobně větší průřez než primární…
No super, a že tato smyčka naprosto běžně musí splňovat podmínky pro bezpečné vypnutí obvodu v případě zkratu/nadproudu to zajisté víte? Je to totiž podmínkou úspěšné revize přípojky…
Zfušované samozřejmě může mít kdekdo kdeco, třeba i spalovací motor, nádrž a/nebo doma uložené kanystry…
Že by nárůst impedance poruchové smyčky?
Nebo jistič považujete za zdroj napětí?
(jinak ale v praxi to žádný dopad nemá, protože to vedení je dostatečně silné)
Distribuční společnost vám na jističi dodává (resp. měla by dodávat) 230V (s definovanou tolerancí) a vás nemusí zajímat, jakou impedanci má vedení od transformátoru a ani to od elektrárny. Ještě že jste si odpověděl.
Jenže když navrhujete jisticí prvek (zde tedy jistič 16 A), tak MUSÍTE ověřit impedanci poruchové smyčky od distribučního transformátoru po místo uvažovaného zkratu.
Co je za transformátorem dál k elektrárně vás (jako maloodběratele) zajímat nemusí, protože to je věcí distributora. Ale kdybyste chtěl připojit třeba napájení elektrické tratě 25 kV 50 Hz s připojením mezi dvě fáze VVN, tak vás to zajímat bude a budete se pídit po zkratovém výkonu sítě (který určuje tu míru impedance sítě od všech elektráren až po danou rozvodnu)
Máte plně pravdu, ale to už se výrazně vzdalujeme od diskutované situace, že? Na co vlastně přesně odpovídáte prosím?
Prodlužovací přívod nesmí být delší než 50 m . Totiž impedance je důležitá , i kdyby tím kabelem byl poháněn motorek 500W tak po 300 metrech by už vůbec nefungovalo vypínání poruchové smyčky. Z loop . Více v CSN jistič má vypnou za 0,2 až 0,4 s podle napětí a při In to je v charakteristice B 3x až 5x In .
>by už vůbec nefungovalo vypínání poruchové smyčky.
No já si myslím, že by ještě fungovalo.
Motorek 500 W bere řekněme 3 A (cos fí 0,72).
Vypínací proud jističe = 3 až 5x In, tj. cca 10 – 15 A.
300 m vodiče 1 mm2 je asi 6 Ohm (měrný odpor mědi je cca 1/50 Ohm.mm2/m), tam a zpátky 12 Ohm.
Při zkratu je teda proud 230 / 12 = skoro 20 A.
Nicméně velká rezerva tam není.
Zapomněl jste započítat vypínací charakteristiku jističe a požadovanou maximální dobu odpojení 0,4 s. Pro jistič B 16 A se počítá s vypínacím proudem 80A, tj. impedance smyčky bude necelé 3 ohmy, pro 32 A by to bylo cca 1,4 ohmu.
Ovšem, i tam se 15 – 20 metrů 2×1,5 kabelu bohatě vejde.
Jiná věc je, že na tom kabelu budete mít tak 100 W (cca 3 %) ztrát.
Jasně, jde jen o zjednodušený výpočet, který jasně demonstruje, že výmluvy autora na Ohmův zákon a bezpečné vypnutí jističů je úplně, ale úplně (tím myslím aspoň o řád) mimo mísu. V diskusi se pak samozřejmě najde i množství odborníků, kteří upozorňují na sice zanedbatelnou ale nenulovou impedanci přívodu, o několik řádů zanedbatelný ale také nenulový svod, velmi zanedbatelnou ale také nenulovou indukčnost holého drátu a jiné kokotiny, které ani v součtu nemají žádný vliv na nesmyslnost autorova argumentu s Ohmovým zákonem, ale slušně rozmělní diskusi tak, že neznalý člověk se totálně ztratí. A tak je to v internetových diskusích se… Číst vice »
jeste jste zapomnel na mohutny proud lidoveho odporu proti elektroautum, ktery tato letma zminka mela…
Vy tu ve svém svatém nadšení nějak přehlížíte, že moje námitka vůbec nebyla na jištění tohoto konkrétního případu (kde se impedance prodlužovačky a tím méně celého přívodu prakticky neuplatní), ale na obecnou diskusi k jištění, zahájenou vším příspěvkem
„Jaký vliv má na vypínání jističe délka vedení od transformátoru, Edisone, nebo edisone?“
Pokud to bereme obecně, tj vliv délky vedení od transformátoru na vypínání jističe, tak diskuse o impedanci samozřejmě smysl má.
diky ze jste to spocetl, tenhle „detail“ v tom ostrovtipnem clanku chybel – a mozna schvalne, prisel by o zcela vymyslenou pointu…
No jo Praha že mě to nepřekvapí. Oni se tyhle ekopomatenci zlikvidujou sami!!! Viz ten ohmův zákon.
Myslím, že by autor měl ještě k elektromobilitě ještě něco dostudovat.
1. Kabel 3f/400 V není běžnou součástí dodávky k elektromobilu a musí se dokoupit zvlášť. Cen viz. internet.
2. Nabíjení AC 22 kW pro jištění jističem 32 A má dnes spíše menšina elektromobilů. ( Zoe, Tesla s, x….)
Běžnější je 11 kW, jištění jističem 16 A.
3. Na obrázku bude spíš nabíjení 1f do 3,7 kW a jedná se spíš o “průkopnické” řešení nabíjení.
Na obrázku je 3f 11kw, 16A.
No, já myslím, že podstatou článku je kritika dobíjení za pomoci prodlužky z oken bytových domů. Délka dobíjení proudem 16A v RD samozřejmě nevadí, na sídlišti díky prodlužce naopak vadí. A to chtěl, mj., autor článku sdělit. Takže Váš poučující komentář se netýká článku a je tudíž zbytečný.
Pokud takto bude dobíjet jeden obyvatel bytového domu, tak to problém nebude. Pokud těch uživatelů bude více, tak předpokládám, že bude i rozvinutější síť a takovéto dobíjení již nebude nutné.
A to si právě myslím že nenastane … Rozvinutá síť a dobíjecí stanice na veřejných parkovištích … náklady na to jsou a budou obrovské …
Délka dobíjení nějaké baterie proudem 16 A nezávisí na počtu uživatelů kteří budou z domu dobíjet. Je dána kapacitou a vlastnostmi baterie.
Ohánět se Ohm. zák., je hodna v**a. Soudružka Uršula a její sqadra odborníků o tomto problému nikdy nepřemýšlela. Napříč ČR, není ani kde zaparkovat, natož u nabíječky. Navíc distribuční síť je stavěna max na friťák, troubu, konvici a mixer! (zapnuto řádově 10 minut/den) nikoliv na 6 mega elektroaut (zapnutých 10 hod.). Kopeme si vlastní hrob! Navíc 500 mega evropanů ekologii planety Země nemůže zachránit, je to suicídum EU v přímém přenosu!!! Podívejte na čem jezdí zbytek světa 7,5 mld lidí a zděsíte se. Uršula by měla jít na střídačku a do útoku by měli jít lidé co jim to alespoň… Číst vice »
no ta poznámka autora článku o hlasování o elementárních fyzikálních zákonech není vůbec nepřípadná,tohle se v EP na popud enviromentálních tupců prokazatelně několikrát odehrálo.
Jasně a pak jste se probudil.
V EP se hlasovalo o fyzikálních zákonech? Kdy? Máte nějaký odkaz? Promiňte, ale to jste asi naletěl rétorice kritiků EU.
No já si myslím, že autor chtěl chtěl naznačit, že v parlamentu jsou schopni odhlasovat kdejakou kravinu, takže trocha ironie Ti jsou opravdo schopni o tom zákoně hlasovat
A já si zase myslím, že většina rozhodnutí EP vůbec nejsou kraviny. A pokud by se lidé, kteří paušalizují rozhodnutí EP, podívali na rozhodnutí a zejména na jejich důvody blíže, museli by změnit názor.
Dobře se to ukáže, když se těchto anti-Evropanů člověk zaptá na nějaký příklad. Neví nic. Jen papouškují populistické teze o idiocii čehokoli spojeného s EU.
Jste evidentně technicky naprosto nevzdělaný.
Hodně byste se divil. 🙂
ano, hezky jste to předvedl spolu s ostatními tady: „když se těchto anti-Evropanů člověk zaptá na nějaký příklad. Neví nic. „
To asi ano, ale pokud to „naznačuje“ stylem srovnatelným s tím co kritizuje tak potom to působí „poněkud nepatřičně“… asi jako „voni jsou to táky voly“
V podstatě vše, co EP v poslední době odhlasovává ve věci EV, je popřením fyzikálních zákonů a je to tedy v podstatě hlasování o fyzikálních zákonech. Vy nejste schopen pochopit smysl jednoduchého textu v článku?
vas dezole humor asi ne kazdemu dochazi…
myslím, že sebevraždu spácháte mnohem dříve tím, že nešťastně upadnete na jeden z mnoha zbytečných vykřičníků. které se u vás doma musí všude válet.
Jde o to, kolik budete potřebovat přes ten prodlužovací kabel za jakou dobu přenést energie, pokud nechvátáte tak i tohle fungovat bude. Nehledě na fakt že v zemích na sever od nás se již léta tyto vozítka nabíjejí tomto způsobem a jejich baterie to s vděkem kvitují delší životností.
V zemích na sever od nás se léta nabíjejí baterie 12voltové, nikoliv trakční. Což je drobný rozdíl.
Jo, ty fotky kolovaly po internetu. Zajděte k sousedům, propleťe se tam!
Třeba tady: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/smutne-konce-norske-elektricke-pohadky-vecer-na-ulicich-pres-kabely-neni-k-hnuti/
„Tragikomická, přikrášlená scenérie přibližuje“
Vy věříte tomu, že je to reálné foto? Mimochodem, v článku se tvrdí: „Norská automobilová asociace se na problém rozhodla takto upozornit a i když reálný problém zveličuje, nevymýšlí si jej.“
a přitom není žádný odkaz a fotky jsou „z archivu“. Při hledání původu „fotek“ v Google se ukazují pouze české servery (převážně o autech + babišdnes), které to zjevně s radostí přejímají.
Uvědomte si, že valná část Čechů neumí nic jiného než lhát a další velká část je tak hloupá, že jim to baští. A proto je ČR zaostalá země.
Dávat za příklad autoforum.cz je fakt k popukání🤣
Ten web by se z fleku mohl přejmenovat na anti-ev-shills.cz a odpovídalo by to víc.
Někdy mám pocit, že tahle partička může za všechny mýty a lži o EV na českém internetu, ale to jim asi moc fandím.
Bohužel mi zvědavost nedá a tak jim opakovaně zvedám návštěvnost, páč se chodím bavit počítáním toho kolik lží a vymyslů dokáží vměstnat do jednoho článku🤷♂️
Tam jsou často absurdity, že člověku zůstává rozum stát 🙄
Prosím, odkazy na dezinfo weby ne. Autoforum a jeho autoři, kteří mentálně zamrzli v roce 1991, fakt není zdroj informací.
Hehe, to myslíte tu motoristickou sekci China Daily?
No pokud jste europoslanec tak tohle vás netrápí, naopak – s povinnou elektromobilitou postupně auta zmizí z ulic a vy všude krásně dojedete.:) Že bez dostupné mobility padne ekonomika je jedno, vy už jste se stihl zajistit…:)
Jestli jste si nevšiml, tak jsme v roce 2023 a ten zákon, že od roku 2035 nekoupíte spalovák, už dostává vážné trhliny. Co teprve až se to začne opravdu blížit? Tyhle poplašné výkřiky jsou předčasné a hlavně úplně zbytečné. Kolik lidí si u nás reálně kupuje nová auta? Většina koupí starší jeté od firem nebo movitých západních sousedů. A i ti co kupují nová budou moct do cca 2045 jezdit použitelně moderním spalovákem. Do té doby už budou jak EV tak infrastruktura pro ně, někde úplně jinde. Stačí se podívat jak obrovský pokrok oboje udělalo za prvních 10 let na… Číst vice »
Většina zdejších euroskeptiků se toho r. 2045 ani nedožije, vzhledem k českému životnímu stylu, ale povykují tady jako Viktorka u splavu.
Nevím proč se všichni diví. Vždyť to takhle chtějí a propagují přes mrtvoly. (Možná doslova). Jak jinak by to Ti lidé na sídlištích a v panelácích dělali? Jsou k tomu nuceni a budou donuceni.
Tak mi tam jen chybí ten výpočet. Prosím autora. Ohmum zákon je neúprostný.Ale asi to tak horký nebude.
Klasika, už jsem viděl v paneláku na sídlišti kabel visící z 8mého patra, dole rozbočovačka a na to napojené 3 elektromobily.
A takových bude za chvíli víc. Kdo má vlastní dům, je za vodou, ale co se sídlišti? Tam se teď ani nedá zaparkovat a už chci vidět jak třeba parkoviště o 300 místech upraví na dobíjení elektromobilů.
Ale ne, kdo má vlastní dům, není za vodou. Já jsem si myslela, že bydlení přenechám dětem a na důchod se odstěhuju na chaloupku do hor. Jenže chaloupka jaksi nemá příjezdovou cestu, dá se přijet 600m daleko do lesa na parkoviště. Tam asi prodlužku nenatáhnu, že. Nicméně bez auta se tam těžko obejdu, v místě je zrušený obchod, vlak, autobus… A taky jsem ještě nikde neslyšela úvahu o tom, jak se budou ochranáři tvářit na parkování elektrovozítka v lese. Než se tam dohrabou hasiči, bude v plamenech půlka Krkonoš.
Vlak a autobus jsou zrušené, protože lidi je přestali používat a začali jezdit auty ?
Nebo tam nikdy nic takového nikdo nezavedl, případně železnici stavěli pro úplně jiný účel, který zmizel. Ať už se tam přestalo těžit nebo skončila výroba…
Provozujte skip v dole jinak nečinném: https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFl_Kukla
to zrusil fiala, protoze pro lidi nic nedela prece.
Přestaňte zde dezolátovat. Žádný národní park nebo CHKO žádnou námitku proti parkování elektroaut nevznesly a ani se k tomu nechystají.
jak to ctu, sel bych se na vasem miste podivat do pelhrimova na krematorium, at vite, do ceho jdete.
Na každý příspěvek / článek se dá dívat optikou odbornou / věcnou nebo s nadsázkou.
Pokud bych se díval optikou odbornou, tak musím konstatovat, že Pelhřimov krematorum neměl a nemá. https://www.pelhrimovsko.cz/cz/co-v-pelhrimove/pelhrimovske-krematorium.htm
P.S. I já mám rád film My Sweet Little Village. 🙂 Soudruzi o filmu po premiéře tvrdili, že poškozuje dobré jméno socialistické vesnice. Ironií je, že po letech byl film někdy označen nálepkou idealizace komunistického režimu.
No tak nabijete při nákupu u obchoďáku ve městě, nebo jako spalovák u nabíjecího stojanu…prostě daň za nemožnost parkování u vlastního bydlení bude chvíle čekání při občasném nabíjení. To vás v důchodu asi nezabije;-)
Tak, stačí se postarat aby auto nestálo bez používání několik měsíců, to by mohlo dojít k samovybití…
Jako sorry, toto jsou totálně extrémní případy, a řešením je například používat veterána, to bude bohatě stačit. V ještě delším časovém horizontu se problém stane evidentně bezpředmětným…
Už jsem videl u podobneho provedeni po ranu bezdomovce, ktery auto odpojil a nabijel si mobil
Mnoo… když to neutáhne domovní kabel, tak nová přípojka z rozvodny a k parkovacím místům nabíjecí stojany. Může to jít ve společné trase s kabelem VO, stojany holt placené.
A nebo naprase: dieselagregát.
To je aspoň řešení elektromobility, žádné prodlužky, a ke každému autu jeden dieselagregát …
Proč tohle ti propagátoři nevidí ?
Oni propagují tohle? Nezastávám se slepého ražení „plýtvání nadále, jen s přepnutím zdroje“, ale tohle je spíše odpovědnost osob tyto zhůvěřilosti provádějících. Propagátoři samotného automobilismu přece také nepropagují porušování pravidel vedoucí k úmrtím (alespoň většinou).
Jeeee, v domhle baraku bydlim. Co chcete vedet?
Hlinikove rozvody tu nejsou.
A keramický jističe doufám taky ne 🤣
Nejstarší jističe byly bakelitove. Keramické byvaji pojistky.
Jistič keramický opravdu není , pojistka je porcelánová .
Jistič keramický být klidně může. Dával se do pojistkoveho držáku místo pojistky.
Tyjo, to je těžký retro, já jsem i v osumdesátkách tuhle „vychytávku“ viděl jen na fotkách, nikdy v reále…
FAKT ještě existuje objekt (s platnou revizí) který tohle používá??
Ale jestli nekdy budu mit elektromobil, tak chci rezervovat na ulici misto k parkovani nad kanalem… at netrpi baterie…
A cim ten obvod ma jisteny, jakym chranicem?
Chránič chrání, jistič jistí, tak si vyberte, na co se ptáte
No, pokud o tom nevíte, existují i chrániče s nadproudovým jištěním …
v tomto pripade by mel byt pro elektromobily, do bezneho zasuvkoveho obvodu bych si tedy netroufl…
samozrejme jsem mel na mysli chranic a to, ze by mel byt EVcko, coz zrejme tenhle zpusob nesplnuje,…
Neskutečná diskuse🤣🙄😣😪😬😰
no bezesporu je tento zpusob instalace vodicu pres verejne prostranstvi nebezpecny, nesmyslny a nespravny. pokud se to rozsiri, urcite to explicitne upravi i mestska vyhlaska.
plus prodluzovacka neni urcena k pouziti ve visu (musela by mit dodatecne nosne lano a to se fixuje na zavesny prvek nahore), takze jako nejvetsi riziko vidim v tom, ze se nekde nahore urve a nekoho to zabije – mechanicky, ne elektricky.
Jak říkám, největší problémy vznikají v mechanice, elektricky to fungovat bude (a to i relativně bezpečně)…
Za pár let to tu bude běžný jev.
Mohl by autor vysvětlit, jak přesně Ohmův zákon způsobí, že by jistič v případě zkratu nevybavil? Ohmův zákon způsobí, že na delším přívodu klesne napětí, tomu bych tak nějak rozuměl. Ale pro vybavení jističe je důležitý proud. Navíc je asi potřeba rozlišit zkrat a dlouhodobý odběr vyššího proudu (to, co řídí bimetal), z toho bych měl asi větší strach.
Zde hlavně závisí na poměru průřez/délka kabelu. Pokud někdo použije 40 m s průměrem vodičů 1 až 1,5 mm, může se stát, že v případě zkratu na konci vedení se bude chovat kabel jako odporový drát ve vařiči a nedojde k vybavení jističe. již jsem to několikrát za život zažil. Jednou 50 m 3f kabel z RIS na sídlišti z 1/3 shořel, než se zmenšil odpor a zvedl se vybavovací proud. A také 3f kabel přímo na ulici a za deště, to může být docela nebezpečné. Když jedu někde ve městě a vidím ty tisíce aut, je jasné, že elektromobilita… Číst vice »
Děkuju, teď už tomu rozumím. Je pravda, že jsem podcenil české kutily, tahat 16A/400V 1,5 mm vodičem by mě v životě nenapadlo 😀
Ja teda nasel, ze proudova zatizitelnost 1.5mm2 v trizilovem provedeni je 19,5A…
http://www.eshop.elektrokomponenty.cz/novinky/hodnoty-dovolenych-proudu-pro-vodice-kabely-proudova-zatizitelnost/
To jsou celkem odvážní. Na tyhle ampéry by to mělo být něco přes 2mm průřezu (měď pouští maximálně 9A na mm2), takže rozhodně aspoň 2,5 mm2 by to chtělo…
Ono bude rozdíl v tom co to snese a v tom co normy dovolují (přeci jen tam bude rezerva). 🙂
Záleží na uložení vodiče s teplotě okolí . Vodivost tepla .. vícenásobné uložení atd .
To jistě, ale norma pro jištění 16 A vyžaduje průřez 2,5 mm2.
Všechno jde, když se chce.
Pokud to bude jen 16A, tak za určitých okolností…
Napovím jen, že jde o to jak k tomu číslu dojdu)))))
Už vás tady nechám, to bude mela.
Nicméně je to možné, tabulkově to odpovídá. Problém je ovšem délka kabelu a kontakty v zásuvkách.
No a samostatná kapitola je bezpečnost…
Rikam to porad, ze prurez vodice i za(!) jisticem se musi dimenzovat na vybavovaci proud jistice. Takhle se to dela v kosmicke technice a dava to smysl.
no a dole pise, ze prumer je 2.5 mm, cimz se tedy cela diskuse uzavira?
Vysvětlím: pan Hruška kdysi slyšel, že existuje nějaký Ohmův zákon, stejně jako to slyšeli zástupy strojvedoucích, když si dělali papíry na mašinu. Většina z nich elektrikáři nejsou (nic ve zlém, každý má nějaký obor, který studoval), ale u zkoušek to po nich chtěli, tak se to nabiflovali, aby prolezli, nic víc o tom nevědí a vědět nepotřebují. Někdo je hold elektrikář, jiný strojař, dřevorubec nebo raketový inženýr.
Nikdo neví vše, jen si to někteří myslí.
Přečtěte si něco o ipedanční smyčce a mělo by vám být leccos jasné
Co je „ipedanční smyčka“?😅
Vypadlo mu písmenko, to je fakt „humor na úrovni“…
že by dlouhym vedenim , velkym ubytkem napeti byla vysledna impedancni smycka zcela mimo bezpecne hodnoty pro odpojeni od zdroje predrazenym prvkem doufejme ze s char. B?
JO, měří se odpor mezi nulákem a fází na celou délku vodiče, pokud bude dostatečně zatížen a dlouhý, přestane se nabíjet auto a z vodiče se stane topné těleso. Nové jističe jsou velmi rychlé, což je přínosem, ale staré černé bakelitové tzv. „motoráky“ vybaví pozdě, pokud vůbec. Navíc nebude trvat dlouho a mládež bude takové přípojky až půjde domů z barů pod vlivem alkoholu nebo dro strhávat…. Za mne to na ulici nepatří !
Tak si nastudujte charakteristiky B,C,D u jisticu . Bakelitove byly hlavne s nižší zkratovou odolnosti a některé typy neměly proudové hodnoty v ustálené řadě.
No já bych začal revizí ne ohmovým zákonem, ale popisem účinností trafostanic, ztráty přenosové soustavy od generátoru v elektrárně přes baterku až k elektromotoru. Levná výroba elektřiny se nerovná efektivní využití.
Jen do toho. Následně pokračujte energetickými ztrátami při přepravě a rafinaci ropy a ropných produktů.
😀
Takže místo šukafónie teda pojede parciální trolejbus, ano?
A dále může pokračovat chodem motoru na volnoběh (kolony, městský provoz), chodem mimo optimální otáčky a tedy vyšší měrnou spotřebou či ztrátami energie při brzdění.
coz hodlate porovnat s ucinnosti spalovaciho motoru, ze?
Ztráty v soustavě jsou jednotky procent.
Jak jste z fotky poznal, že je to 3 fáze? Může to být q fáze z normální zásuvky 230 V – místo rychlovarné konvice zapojil auto. Z 230 nabijim většinou.
A pokud je to 3 fáze – jak z fotky poznáte, kolik je tam ampér? V autě to lze omezit.
Není to ideální řešení, ale: ubližuje tím elektromobilista někomu?
Je to 1f. a zjevně již několikrát přetížen, proto je tam zvlněný. Jinak je to samozřejmě výplod psychopatů typu Timmemans, kteří politicky rozhodnou, takže i ty hliníkové dráty v tom starém baráku se k tomu postaví tak nějak stranicky a po stachanovsku či luninsku přetáhnou 10x tolik ampér než na kolik byly kdysi dimenzovány. Musíte to brát i synergicky. Když to vyhoří, bude mít práci elektrikář. Když při tom blafne i ten barák mají práci hasiči, policisté, záchranáři, pak zedníci, tesaři, pokrývači, elektrikáři, instalatéři… Bude nízká nezaměstnanost, státní kasa se bude taky plnit a stát si bude moci dovolit i… Číst vice »
Je to 3f kabel, průřez 3×2.5 mm.
A teď je otázka, kolik tam teče ampér a vzdálenost od jističe…
Aby jednak jistič zafungoval a asi ideálně s proudovým chráničem, co kdyby něco zkoušeli třeba děti na ulici.
A taky jaký je jistič na domě a kapacita přípojky do domu a stav rozvodů.
16A. Vzdálenost 20 m. Proudovy chránič má nabíjecí kabel. https://inchanet.cz/produkt/spark-line-16-typ2-cee-3f-16a/
No jestli jeto 3f kabel tak to určitě není 3×2.5mm ale min 4×2.5 nebo spíš 5x
😓😓😓
Co je to za kravinu??? 3 fázový kabel 3×2,5 mm???? 3Fázový kabel bude minimálně 4B x 2,5 mm2. Pokud je to nový rozvod a na prodlužovák bude chránič, tak 5C x 2,5 mm2. Takže Váš kabel 3 x 2,5 mm (hnědá, modrá, zž), je jednofázový!!!!
No co, jedna fáze modrá, druhá hnědá a třetí z/ž 🙂 .
3×2,5 není třífázové … 5×3,5 to Jo CGSG nebo CYSY nebo H07- harmonizovany ..
Je to 3f kabel, nebo 3×2.5 mm?
Protože oboje zároveň to být nemůže;-) To není technicky možné.
Jojo, pamatuju na Hřiba, jak chtěl v Praze z každé lampy vytáhnout kabel k nabíječkce…
Nejen chtěl, už se to realizuje. Několik let. https://www.hybrid.cz/praha-ma-13-stozaru-verejneho-osvetleni-pripravenych-na-nabijeni-elektromobilu-muze-jich-byt-az-6000/ Už jsou jich stovky
To je 3 roky starý článek. Pokud vím, od té dobrý bylo uvedeno do provozu pouze cca 12 lamp na Vinohradech.
Kromě obyvatel toho domu.
no kdyz vam to padne na hlavu, tak jste asi mrtvej.
Já to vidím tak, že :“ od pantáty vedou dráty do stodoly nade vraty…“
Od pantáty vždyckx do žárovky nade vraty
To není jen problém prodlužovaček z třetího patra,kde budu hledat motorový proud,jak se dříve uvádělo,jen sotva.Problém bych viděl jinde.V ulici kde je,dejme tomu zástavba deseti rodinných domů a všichni přijedou z práce a 7kw ,nebo kolik to je,začnou nabíjet ty své miláčky.Počítal s tím někdo před dvaceti a více lety?
Plotýnky na sporáku těch 7 kW v součtu dají a do toho sepne boiler s topným tělesem 4 kW, třífáz. A dost možná i varná konvice, ta přidá 2,3 kW.
Takže stačí nezapínat všecko naráz. A jestliže má někdo v dílně/stodole 10kW elektromotor pro pohon stroje, tak u něj je to jedno.
Boiler má 1f těleso, většinou 2kW. Problém je, že nic z toho nejde celou noc a současně ve všech domácnostech. Nabíjení elektromobilu půjde celou noc a k tomu ještě vámi zmíněné spotřebiče.
Neni tak uplne pravda, mam 3F boiler, vyhodou je rychlejsi nahrati vody a staci tam mensi objem boileru… jinak byt cely na elektrinu a obcas se to sejde, kdy jede topeni, boiler i varna deska na dvou plotynkach…
Většina aut taky nepojede celou noc. Většina aut na ulici prostě stojí, jen málo ujede tolik, aby potřebovala intezivní nabíjení každou noc.
Nabijeni 7 kW rekneme 10 hodin, at se to dobre pocita, znamena nabit 70 kWh, to je prakticky celou kapacitu baterie. Znamenalo by to dojezd pres 300 km. Rozhodne se tak nebude nabijet kazdy den. Pri dennim nabijeni by stacil nabijeci vykon do 1 kW. Za 12 h nabito na dojezd pres 50km.
Auto má aj minimálny nabíjací prúd, typicky 6A pri 1f 230V. Takže 1,4 kW.
Pan Hruška mi mluví z duše. Ještě teď řveme s manželkou smíchy, až nám tečou slzy. Ale tohle šílená Uršula Von der Lejnová nikdy nepochopí…
To přece není o Ursule, ale o jednom imbecilním debilovi z nějakého sídliště.
moment, moment, nedelejte v tom bordel. imbecilita a debilita jsou dve disjunktni kategorie – imbecilita je horsi.
To je o zelených magorech, žijících kdesi mimo realitu.
pricemz za realitu povazujete je autoforum.cz nebo jak se ten dedkovskej server jmenuje…
Takže ropa bude navždy, není potřeba několik desetiletí přechodu. Ok, přemýšlím kdo žije více mimo realitu.
Já to dočetl do konce. Elektřina nevzniká v zásuvce!
Je toho 10 let kratším věku doziti
Ty nepochopíš Uršulu, protože jsi Čech z Východního bloku
a co s tim ma ursula spolecnyho?
To, či bylo napsáno na závěr. Elektřina nevzniká v zásuvce a do roku 2035 čtyři nové Temelíny včetně dimenzované sítě skutečně nepostavime.
Měl bych dotaz na dobíjecí zařízení v autě.
Umí to dobíjecí zařízení poznat s poklesu napětí, kolik si může přes ten kabel vzít výkonu?
Nebo taky umí se v tom autě nastavit nějaký maximální odebíraný výkon popřípadě proud?
Auto si nabíjecí proud dohodne s „nabíječkou“ (krabička na kabelu na druhé fotce) nebo s wallboxem. Snížit nabíjecí výkon lze na wallboxu nebo i v autě. Některá auta (Tesla) umí snižovat po ampérech, tohle konkrétní umí omezit výkon na 50%.
Mimochodem, máte zapojený prodlužovák přes proudový chránič?
Co je mi známo, nabíjení plně řídí auto podle aktuálních možností baterky, případně nějakého navoleného řežimu. Co si může ze sítě vzít mu sděluje „wallbox“, takové primitivní rozhraní mezi rozvodem a autem (resp nabíjecím kabelem). Zahrnuje to i datovou komunikaci auta s wallboxem. Wallbox samotný je obvykle jen stykač s nějakou tou bižuterií kolem.
Tady to připojil asi na normální třífázový kabel, tady bych právě tipoval, že si to musí ohlídat auto, protože není s čím komunikovat.
No napřímo to nejde zapojit.
Auto komunikuje s nabíjecím kabelem (je na něm krabice s řídící jednotkou). Bez toho auto nelze dobít.
Mám to chápat tak, že kdybych to připojil na zásuvku,co na ní dávám cirkulárku, tak se auto nenabije?
A jak je to s jednofázovým nabíjením do normální zásuvky? Tam musí být wallbox taky?
Musí tam být krabička s řídící jednotkou. na kabelu, ve wallboxu… Doufám že to není příliš složité pojmout….
Zásuvka v autě vypadá nějak takhle, takže na jakékoli nabíjení potřebujete nabíjecí kabel nebo wallbox. Já jsem měl nabíjecí kabel na 220 v příslušenství auta. Používám to když není jiná možnost nabíjení, třeba u známých nebo Airbnb. Za noc to nabije cca 20% baterie což na lokální pojezdy stačí.
https://www.mennekes.org/fileadmin/MEN-Deutschland/Unternehmen/MENNEKES_Gruppe/MENNEKES_Stecker/ccs_inlet_neu.jpg
jak už psali ostatní, bez ničeho jde připojit jen 230V / 16 A, do obyčejné zásuvky.
Třífáze vždy musí být s komunikací před nabíjecím kabelem, bez toho to nefunguje.
Takže do zásuvky kam připojujete cirkulárku připojíte wallbox (nebo „chytrý kabel“) a teprve do něj nabíjecí kabel, který má kromě siloviny i datové spojení mezi autem a wallboxem.
Všem děkuji za vysvětlení detailů.
Pro mě kabel byl vždy kabel (3 dráty nebo 5 drátů), ale že by v něm mělo být něco chytrého jsem netušil.
Pokud poklesne napětí auto sníží nabíjení. Děje se mi to běžně v práci u zásuvky, sníží to z 24A na 20 velmi často.
tak na místě by bylo, kdyby tohle autor zajel vysvětlit magorům v Bruselu. Pokud vynechám asi milion jiných důvodů, proč elautíčko dnes ne, tak ten zásadní je právě tohle – nemám kde takové auto nabíjet, podobně, jako kutil Tim na obrázku
Wallbox stojí 30000, což je proti ceně auta zanedbatelné.
Elektrifikace je cesta k úsporám nejen v dopravě a ano, bude vyžadovat i modernizaci rozvodné sítě.
„Nemám kde“ znamená, že nemá, kam by to auto postavil, aby tam mohl nainstalovat wallbox. S cenou wallboxu to nijak nesouvisí.
A vůbec to nemusí být nějaký wallbox za 30k..stačí investice do Antonícku před bytovku pro vsechnys. Mereni pres rfid bo jinak a nějaká portable „nabijecka“ za pár tisicovek
Na domácí nabíjení nepotřebujete wallbox. Stačí obyc 3-faze zásuvka a kabel. Doma totiž málo kdy potřebujete auto dobít do pár hodin. Stačí pomale nabíjení. Navíc můžete dobíjet průběžně – většině majitelů tak stačí 230V a 16A. Teda vyjma teď, co ob den jezdí Chorvatsko bez zastávky a moči cestou do láhve… Ti potřebují aspoň 22kW wallbox, at jim nevychladnou kola.
Viděl jste někdy eauto které se dá připojit na 3f kabel? Každé eauto se nabíjí pomocí kabelu (v Evropě Menekes, Type 2) jehož součástí jsou vodiče pro řízení nabíjení. Takže ne, 3f kabel nestačí. Potřebujete min toto https://inchanet.cz/produkt/spark-line-16-typ2-cee-3f-16a/
Ne to nestačí na třífázi. Mezi rozvodem musí být ještě komunikační rozhraní schopné kabel odpojit, buď wallbox a nebo je to zabudované přímo v nabíjecím kabelu.
A kam si ten wallbox dám, když bydlím v paneláku v 8. patře?
Je to wall box, takže nejlépe na zeď.
Stačí se podívat, jak to dělají jinde. V Amsterdamu při běžné procházce po ulici narazíte na něco takového https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Cars_in_the_city-_electric,_Amsterdam_(33330608512).jpg
Předpokládám, že vývoj půjde spíš tímto směrem než prodlužkou z 8. patra.
Tak si ho zatím nekupujte. Děláte, jako kdyby vás k tomu někdo nutil zítra.
Británie, která brexitem dosáhla osvobození od „magorů v Bruselu“, když použiju váš slovník, zakazuje prodej nových spalováků od roku 2030. O 5 let dříve než EU.
A přitom by stačilo, kdyby politici ve sněmovně trochu pozměnili ty zákony elektrotechniky. Přece není možné, aby politici s mandátem od voličů nebyli schopni upravit Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony a jiné podobné. To se pak bude nabíjet.
Začal bych revizí termodynamických zákonů. Francie byla v tomhle docela pokroková, už v té době měli zákon, který zakazoval meteoritům padat na povrch Země. Pak se ale něco zvrtlo.
Zase kecáte…
Prý se ty zákony ve výuce fyziky zruší, protože jsou „moc složité“. A je to.
Navíc jsou technicky vzdělaní lidé třídními nepřáteli pro ideály strany zelených, protiví se jim!
Dobrá improvizace. Úplně vidím, jak mi ten kabel o 40 cm nevyjde:-), pokud už zvládnu zaparkovat u domu a taky tahat ho zpátky do okna, nebo spouštět z okna a nikoho nezranit. Několikrát jsem tahal po zemi k míchačce asi 20 m a docela to váží. Další věc, byty v nižších patrech a přízemí budou terno, doma se bude přeskakovat drát a nonstop během nabíjení větrat. Do domovního rozvodu vrazíme hřebíkovou pojistku a když v baráku vypálíme síť, tak budeme krčit rameny, jako když děti spláchnou hračky a ucpou stoupačky. Jen aby to zaplatil celý barák a vyřešil někdo jiný:-)… Číst vice »
Skoro každý elektrikář mi zatím řekl, že globálně vzato je elektromobilita nesmysl.
Nejdůležitější je to, že tolik elektriky prostě není a nebude i když se vyřeší baterie.
Problém je, že elektrofanatici si vyberou jen to, co se jim hodí a to mažou lidem kolem úst.
ono kdyz zacinala auta na benzin, tak taky nebyly cerpaci stanice. nakonec ani toho benzinu nebylo dost…
a nevim, jestli je dobre brat si jako pruvodce v novych technologiich lidi, co nekde sroubujou rozvadece.
A vy si myslíte, že se do budoucna počítá s tím, že budou auta pro všechny? K tomu, abych viděl, že to kapacitně nevychází nemusím být elektrikář. K tomu, abych viděl, že to je cíl, nesmím být zaslepená ovce, co volí progresivní liberální demokraty.
vysoka skola zivota, fakulta prognostiky a strategii.
Ale ropy je pořád dost. Nakonec elektřinu můžeme vyrábět i z té ropy (které je dost), ale velký centrální zdroj bude účinnější a čistší než tisíce malých motorů, které vypouští emise přímo nám pod nos.
Hollywoode, ty zase nemáš do čeho píchnout, co…
p.s.: najdi si o čem je Ohmův zákon, než budeš někoho osvícet, dík
Článek je typu „kozel zahradníkem“. No, je „okurková sezóna“.
Budiž odpuštěno, že manažer Cityrailu pořádně neví o energetice.
Tak rozhodně bude kabel i zásuvka hřát.
Nemusí.
Ohmův zákon se ukázal být největší překážkou elektromobility, Lejnová proto najala nejlepší právníky a tento zákon se bude novelizovat.
Jakoby dobrej postreh, ovsem stejne jako ten clovek, co nabiji z okna, nedaval pozor pri hodinach fyziky, nedaval pan autor pozor pri hodinach cestiny a slohu. Tedy tezko byt na nekoho sarkastickej a sam byt v jine oblasti stejnej nedouk.
Vaše čeština je samozřejmě za jedna!
Poucte me…
Pokuste si po sobě přečíst a sebekriticky se zamyslet, jestli zde máte alespoň několik správně česky napsaných slov.
Jo takhle…tak to pak jo. A ja si myslel, ze tam mam nejaky chyby.
Ta glosa je napsana slohem zaka druheho stupne zakladni skoly a je plna gramatickych, ale hlavne stylistickych chyb.
Popros v okolí někoho alespoň trochu inteligentnějšího než ty (hádám, že ve tvém případě nebude obtížné někoho sehnat), aby se ti pokusil vysvětlit všechny chyby, které jsi v posměšném příspěvku nasekal.
Já „rychlým přepočtem“ napočítal 4…
Asi toliko k výsměchu druhým ohledně jejich vyjadřování 😉
Tak povidej, rad se necham poucit od nekoho inteligentnejsiho…
Kabely z oken začátek všeho… Nařízení je nařízení a musí se respektovat. Kdo nebude mít řešení nebude jezdit. Taková je představa mnohých poslanců v EU. Když budete mít auto s baterií kolem 60kW/h a zásuvku 230V s přenosem 3,5 kW, tak se dá velmi snadno spočítat jak dlouho budete doma nabíjet. Nabíjení „zdarma“ z fotovoltaických panelů když bývá maximální výkon při ideálním počasí během dne je 10kW, ale reálně počítejte spíše s polovinou. V případě domácích baterií by pro potřeby domu a vozidla byly třeba baterie o kapacitě 100kWh !!! Ztráty výkonu uloženého do baterií nejsou malé. Investice do takových… Číst vice »
Fotovoltaika to v zimě nezachrání, bohužel místo výstavby stabilních zdrojů elektrické energie s možností vyrábět dle potřeb odběru, k čemuž by bylo nutné dlouhodobé, aby se vyplatilo stavět, se Evropa zaměřila na tzv. obnovitelné zdroje elektřiny (slunce, vítr), jež jsou nestabilní a velmi drahé. Například vodní elektrárny, které jsou poměrně levné, ale ekologové proti nim zpravidla protestují. Přitom slouží k vyrovnávání špičkových časů.
Bohužel některé státy zejména v Evropě místo efektivity se stali přerozdělovateli dotací a vývoj ji v některých oblastech velmi uniká.
Vodní elektrárny jsou super, pokud tedy není sucho….
Budoucnost energetiky vidím v SMR – malých modulárních reaktorech. Tyto reaktory zároveň pomohou s decentralizací energetiky, což je v energetice také aktuální téma díky válce a ničení kritické infrastruktury.
Problémem je, že zatím mimo jeden, který už je prý připojený do sítě, tak další nejsou a ještě to nějakou chvíli potrvá. Z mého pohledu něco jako paní Colombová, všichni o ni hovoří, ale nikdo ji neviděl. Ale hlavne je disproporce mezi tlakem na prosazení elektromobility a stavbu jakýchkoliv jaderných zdrojů. Nejsme schopni ani postavit uložiště natož clou elektrárnu.
Aktivisté proti vodním elektráránám prostestují především protože, že ze sedimentů se uvolňuje metan. Takže brzo boudu vypouštět 5 století staré rybníky. Dále na řadě jsou rašeliniště…
A zašpuntují minerální prameny (třeba Fr.
Lázně)
Tam asi budou stačit odpustky církvi svat… čo to tárám: Emisní povolenky, jako z lužního lesa.
Je a bude nedostatek vody…
FVE v zimě to opravdu nespasil. Kdy OZE, tak kombinaci FV a větru, protože jsou poměrně dobře komplementární, i když ne dokonale.
FVE není tak stabilní zdroj, ale je dobře predikovatelná. A je to v současnosti jeden z nejlevnějších zdrojů.
Klíčem ke stabilitě je samozřejmě diverzita zdrojů a dobre propojení Evropy.
O těch FVE Vám vyprávěla Jiřina z prasecaku, nebo nějaký jiný důvěryhodný zdroj? Já totiž na domě mám. 5kW peak a 15kWh baterka. Od února mám spotřebu baráku (odběr že sítě) desetinu toho co loni a to nejlepší období pro solary teprve začíná. Navíc ohřev vody jsem dal na tepelný čerpadlo. Už v 9 rano to dá 2kW … A pak třeba i v těch 19 nějakých 500W. Pokud bych chtěl EV auto, tak 7.5-10kW panely by byly ideál.Vtip je v tom, že bez těch soláru by to nej hřalo střechu/odráželo se … Nevyužit tu energii je hloupost. Navíc i… Číst vice »
přesně tak , plky lidí co jsou přesvědčeni o svě pravdě se v reálu pekelně rozcházejí se skutečností. od poloviny března byla výroba fve / spotřeba domu 1:1 . v dubnu výrazné přetoky v rámci tzv virtuální baterie. a 31.5. by první den , kdy mi fve vyráběla před 5hodinou ranní! nyní za sluníčka v 9:30 10kwh baterie dobita a sporim na zimu . denne pres 40kwh. a je mi lito ze nemam el auto. tak je pojizdny akumulator ktery by pretoky ochotne absorboval. 6,3kwna strese , 10kwh aku , 5lidi v dome , dve domacnosti , 240mplochy , 200l… Číst vice »
Asi tak … Navíc letos už pojedou ve větších počtech paneláky, kde padly administrativní omezení ohledně přepočtu na více odběrných míst a těch 50kW taky stačí. A přesně takhle se dá ročně postavit 20-30 MW nových zdrojů. Protože těch vysněných malých reaktorů se letos postaví stejně jako do 10 let – nula. Bude proti tomu posílat námitky datovkou každej kdo má do prdele díru- hlavně, aby to nebylo u jeho baráku. Do budoucna pak budou mít EV auta i další funkce, třeba když budou připojené, tak se budou aktivně podílet na stabilizaci sítě. A pokud nekomu vadí dotace, ať se… Číst vice »
Za cenu Tesly 3 mám Hyundai i10 ve výbavě Comfort Club. Jeden pro mě, jeden pro manželku, jeden pro syna.
Nic nového pod sluncem. Takové věci se dějí a dít budou, někdo má v garáži barely z benzínem, někdo ho dokonce stáčel do vany, když přišlo zdražení a vždy se najde elektroamatér, co bude stavět řetězy prodlužovaček. Možná to ale také ukazuje to, že by se někdo měl začít zamýšlet nad infrastrukturou. Odhlasován je zákaz spalovacích motorů, u nás to ještě hybnost nenabralo, ale stejně to je věc co už začíná chybět. Kdo má vlastní barák to má snadné, ale jinde by to konečně mělo začít být téma (pokud nechtějí v tom kterém městě automobilismus zrušit úplně, na což to… Číst vice »
A pak jsou lidi, kteří velice chytře obejdou pravidla pro generování hesla a mají tam „prijmeni.123“, ano svoje vlastní příjmení. Vyhráli, natřeli jim to!
Budování veřejně přístupných nabíječek už tématem samozřejmě je. Intenzita řešení obvykle závisí na postoji konkrétních komunálních politiků.
Dovedu si představit, že by se měli snažit distributoři nebo jiné komerční subjekty, do budoucna to má potenciál. Zatím nestaví, protože je málo EV a EV je málo protože je není kde nabít. Zatím jsou odvážlivci spíše na straně majitelů, pomalu by to chtělo i podnikavce s proudem pro EV. 🙂
Jo technická. Zásadní. Tak to se auta vlastně ani nesmí nabíjet protože to odporuje všem předpisům, co existují. Kraviny o prodluzovackach píšou tak na jistém pofidernim autoserveru a je to asi stejně hloupá představa, jako ze na špinavý odpadní vodík jezdí Vodičkova vozidla a nezničí se po jednom tankování . Jsem nevěděl, ze si většina lidi na sídlišti vyrábí naftu pro ochcavku stejným způsobem jako v Palestině = vařením v kotli, kde tavi plasty.. Jo nedělá. Takže auta se taky nabijí profi kabeláž o délce cca 2-3 metry a prodluzovacka, jak jsme viděli v TopGear před 12 lety, je z… Číst vice »
Řešení je walbox. V rámci fotovoltaiky jej k domu dostanu s 99% dotaci. Teď jej mám k elektrárně 10kW s nárůstem ceny po započtení dotace za 3200 Kč . Přesněji za 2 ks… bydlím v Praze v centru, no problém. Nejsložitější jsou papíry, ale ty za na s zařídila dceřinná společnost od CEZ. Problém vyřešen, na dvorku a v přilehlé garáži pro 16 mist máme první 2 nabíječky za cenu týdenního obědu.
Těch 16 mist a a 2 nabíječky nám asi zatím budou na dlouho stačit. Jedno auto se průměrně dobíjí 3-5 hodin nízkým proudem a každé auto stačí reálné obden či 2x týdne. ( roční nájezd max 15 či 20 tis na auto). Blázny, co jezdí denně do Chorvatska a zpět mezi sebou nemáme
Ale víte o tom, že tu dotaci za vás někdo zaplatil, ne?
Snad to nešlo z peněz na lokálky!
a vite o tom ze zemanuv poskok dostal dotaci na sjezdovku a zaplatil jsem ji ja? vite o tom ze pred 15 lety se vymyslelo srotovne na auta aby nahodou skodovka nez hudla a zaplatil jsem to ja? co to mate za debolni argumenty? kazda dotace je pokriveni trhu. jenze nektre dotace maji v dobre vire udelat svet energeticky uspornejsi a nektere jdou buresovi do kapsy . zkuste priste interpelovat vyrobce rohliku hnojiv uzenek a lzi .
Daně vybrané na dotace sjezdovek, šrotovného, řepky nebo wallboxů nejsou nic jiného, než krádež. Právně samozřejmě ne.
Abych to upřesnil. Samozřejmě chápu, že je to otázka politického vidění světa, není to černobílé. Ale nerozumím tomu, že v době extrémního deficitu státního rozpočtu, nejsou tyto dotační programy okamžitě zastaveny.
Tohle bude pravděpodobně z emisních povolenek. Ty nemůžete dát jako příjem do rozpočtu a rozpustit v něčem jiném.
Tak pořád lepší než ji Nechat propadnout do Bruselu
Mýlíte se, ten wallbox stál desítky tisíc, možná víc, jen ho za Vás zaplatil někdo jiný.
vite o tom ze nemoci z vdechovani prachu u silnic plati uplne nekdo jiny nez pachatel? zavidite? co vam brani o dotaci pozadat? zpatecnictvi? vlastni presvedceni?
Svědomí?
Já už jednu dotaci do Bruselu vracel šlo o pouhých 199 500 € a všichni mě za to jenom nadávají
Hloupý dotaz, zatím se mě to netýká, ale jak se bude řešit střídání u nabíječky? Může kabel odpojit někdo jiný, než ho zapojil? Jak se to rozúčtuje?
Auto má mechanismus pro uzamknutí, dokud majitel kabel neodpojí.
Dal bych ten wallbox přímo do auta, namísto baterie, tím se vyřeší všechno.
A co když je to obráceně? Třeba nahoře z nějakého důvodu nejde elektřina a tak pračku napájí auto
… 😆😆😆
Při tom se největší počet bezpečných dobíjecích stanic na sídlištích postavil už za komunistů. Říká se jim garáže. Dost jich už je ale bohužel zarostlých trávou a bez elektrorevize.
A pokud mají přívod 1x 16 A na svícení a vrtačku, tak pro nabíjení rozhodně nestačí. Navíc bych v nich tušil hliníkové rozvody, takže znovu a lépe.
Kdyby se ovšem daly uplatnit na staré Praze, kde jsou průjezdy dodnes vybavné pro koňské a volské povozy, kamenné kužely u země po stranách vrat. Měly za účel navádět vůz tak, aby se kolo sklouzlo a nezlomila se náprava přečuhujíví kolo do strany.
Ale stačí. Dá se tím dobít to, co člověk projel za daný den. Kolik toho kdo najezdí? Nejčastěji je to asi 50km.
no a na strechu velikosti 7x4m se vejde kolik panelu fve? 12ks . 5kwhp. a je po problemu. od brezna do rijna
kamenne kužely 🤣, prostě znalec všeho . ale jo , 1x16A auto nabijete tak za tyden.
To je zvláštní, mě stačí 4 hodiny v noci a to mám nastaveno 1x10A.
Většinou spím delší dobu, takže by stačilo i 1x8A.
S 16A bych takhle přes noc dobil možná 4 auta:))
Ale to stačí. Protože málokdo přijede večer s úplně prázdnou baterkou, aby ráno musel vyrazit zase na 400km štreku. A kdyby, tak se staví u rychlonabíječky a má po problému.
A přece se točí 😀
Já mám na chalupě na přepravu a dopravu po okolí do 70 km elektrododávku Nissan e-NV200 a ta jde nabíjet i jednofázově 230V (cca 3kW), sice to trvá, ale to mne vůbec netrápí. Pokud vůz nabíjím na zahradě venku před garáží přes cca 10m prodlužku 3×1,5A, právě na spoj zásuvka na prodlužce/zástrčka od nabíjecího kabelu používám běžne prodejné na tyto účely určené krycí otevírací a zaklapávací utěsněné pouzdro s krytím IP54, které klidně můžete nechat válet i v lijáku nebo louži a nehrozí, že by nateklo dovnitř. Stojí kolem 3 stovek.
Že prý byla vyhlášená soutěž: kdo rozsvítí prodlužovák ke svému vozu vyhraje.
Nač Ohmův zákon? V přívodu k elektromobilu přece žádní Ohmové nejsou! Ten nemá odpor, ale příklon! Tam ti Voltové i Ampérové běhají sami s radostí, Ohma nepotřebují – už od elektrárny.
Co na tom, že supravodivost v normálních podmínkách zatím nebyla zprovozněna, že termín „prostředí bezpečné“ byl opuštěn (protože poslední bezpečí spojené s elektřinou jsou výboje ve svetru)…
Elektromobil má elektřinu bezpečnou, supravodivou a vždy bezemisní.
Však je to tam napsané: Stačí to odhlasovat v evropském parlamentu po vzoru celovodičů soudruha Jakeše.
Haha, vsichni se notne nasmali…
Já bych jen dodal, že od doby, co jsou standardem v bytech indukční desky, tak při rekonstrukcích jsou ty elektřiny v domech udělané často rozumně. My zrovna jednu takovou rekonstrukci elektřiny v SVJ řešíme, a je to naprojektováno rozumně a zvládne to určitě i auto. (ale děláme přípravu i na nabíjení aut před domem)
Jen pro zajímavost, proč indukční desky? To jako místo plynu? Protože staré elektrické plotýnky v tomhle nejsou jiné.
Na co 32A, když auto má 11kw nabíječku. Stačí 16A
At pocitam jak pocitam, tak trifaze s 16A neda dohromady 11kw
16A x230V = 3680W na fázi. 3x 3.68kW = 11kW
16×230 a 3×3,68 , tak to jo . to ale neni vykon 3f proudu . chybi vam minimalne cos fí
16*230*3 = 11040
Pánové „elektrikáři“, u 3faz zařízení se nulák nepoužívá, většinou jde o zapojení do trojúhelníku. Takže 3*400*16 nebo 32.
Blbě to máte vy, naopak, 3*230… je správně. Ono totiž aby vám teklo po stranách trojúhelníku 16A, musí být proud v přívodních vodičích o dost větší. Pokud si spočítáte skutečný proud stranami trojúhelníku při 16A, vyjde vám to stejně.
Nebo se na to můžete koukat jinak: se znalostí napětí a proudu ve vodičích je jimi přenášený výkon (energie) jasně určená nezávisle na zapojení. Takže nejjednodušší je vzít si jako nulové napětí nulák (i když se nepoužívá) a počítat to tím pádem jako 3*230*16.
Výkon je 3 * Uf * If nebo 3 * Us * Is.
Jestli je vám chce dělit 16 A odmocninou ze tří (abyste dostal Is), tak samozřejmě můžete. My ostatní použijeme 230 V, což vznikne vydělením 400 V tou samou odmocninou ze tří 🙂
Velkou výhodou může být to, že taky můžete mít v tom bytě/baráku puštěnýho i něco jinýho než jen dobíjení auta.
Přísně vzato ano, ale mělo by to být aspoň o jeden stupeň vyšší – tedy 20A.
nestečí. předpis jasně hovoří o 25A 3f
Třífázový kabel ponechaný na veřejnosti má ještě jeden aspekt, který se může vyvrbit dvěma způsoby:
a) někdo ho zkusí urvat/ustřihnout a nenajdete ho 🕵️♀️
b) dtto, ale pod napětím, najdete ho na místě činu ☠️
Jenže takto se auta nenabiji
Nemělo by se to tak dělat. Ale podle fotek v článku to tak někdo dělá. Ten kabel bude ve většině případů měděny…
To se pod to nikdo nechtěl podepsat?
Jan Hruška je uveden na začátku textu, je podepsán i na konci.
Článku by neuškodilo řekněme více podrobné popsání věci 🙂
Ač je to pouze glosa zasloužilo by si to trochu rozvést.
Kdo měl aspoň chvíli elektro tak ví vo co gou.
Ale kupě lidem URI nic neřekne 🙂
Přesně.Minimálně bych zmínil dost pravděpodobnou možnost přehřátí toho prodlužovacího kabelu, o vlivu deště nebo mlhy nemluvě.
URI mi skutečně nic neřeklo. Tak dlouho jsem se styděl, až mi došlo, že jde o zmiňovaný Ohmův zákon, jen bez znamének. U = R × I
URIbnika
URI PIU APT
U=RxI P=IxU. A=PxT. To jsem se učil před cca.50 rokama a pořád to naskakuje jako za mlada.
To ještě bylo za Hitlera, že označujete práci A (Arbeit)? Já jsem všude viděl jen W (Work), a to i v literatuře ze socialismu.
Přibližně 1968_9
My jsme se ve fyzice vždy učili, že „A = F . s“, příp. později, že A = integrál z F.ds.
Takže A pro práci mám zažité, i když elektrikáři to značili jinak (výkon N namísto P, práci W namísto A…)
Jsem rád, že autor připojil, k článku o bezpečnosti při sněžení či dešti, fotky nabíjení s krásnou modrou oblohou.
Holt ne každý umí poručit větru a dešti
Takže jinými slovy, nabíjejte svůj elektromobil v nabíjecí stanici, tam je to dražší
Nikoli, ale tak jako zahradní sekačku, či jiný 2 – 3 kW není ideální připojit co možná nejlehčím a nejlevnějším stometrovým kabelem s průřezem 0,5 mm2, tak ani toto není ideální řešení – začne se prodlužovák zahřívat = ztráty, prudce snížíte výkon spotřebiče atd.; můžete způsobit i oheň. Nakonec nabíjení sníženým napětím a proudem může poškodit baterii, resp. nabíjecí elektroniku apod. Jen ztráty v prodlužováku (R*I2) mohou stát mnohem víc než nabíjení v nabíjecí stanici.
Na kolik korun si ceníte svého života? Nabijejte si doma, ale nechte si udělat profi přívod, s proudiviu ochranou, ochranou proti stříkající vodě… a revizí. Pár let Vám bude připadat nabíjení u stanice jako zadarmo, ale časem se to srovná.
Většina lidí se chová, jako by byli nesmrtelní.