Glosa: Návrat automobilového pravěku v Budějovicích

Pěší zóna u Černé věže bránila vjezdu na náměstí, škrtnuta byla ještě před 1. březnem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPěší zóna u Černé věže bránila vjezdu na náměstí, škrtnuta byla ještě před 1. březnem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po malinkém krůčku vpřed do třetí dekády 21. století se Budějovice vrátily zpět na začátek poslední dekády 20. století.

Do historického jádra Českých Budějovic se s příchodem března po osmi měsících vrátil automobilový pravěk. Soud zrušil veřejnou vyhlášku města, která od loňského 11. července bránila tranzitu přes náměstí Přemysla Otakara II. a rušila několik parkovacích míst na severní straně náměstí. Zmizely tak nové jednosměrky i pěší zóna u Černé věže, tranzit a parkovací místa jsou zpět.

Celé je to tak absurdní, že to až nahrává spikleneckým teoriím. Město zklidnění dopravy v centru připravovalo dlouhá léta, aby jej pak soud čistě formalistickým rozhodnutím zrušil. Město u soudu souhlasilo s rozhodnutím věci bez nařízeného jednání, a ač svůj postup obhajovalo, neobtěžovalo se následně podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten stížnosti mohl případně přiznat odkladný účinek. Na dotaz proč, město deníku Zdopravy.cz neodpovědělo.

Pěší zóna u Černé věže bránila vjezdu na náměstí, škrtnuta byla ještě před 1. březnem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNáměstí Přemysla Otakara II., České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMHD v podobě elektrobusů funguje na náměstí Přemysla Otakara II. od listopadu 2018. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářObnova parkovacích míst na náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářČeské Budějovice, náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Jitka Erbenová (cheva) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10640668

Důvodem může být změna vlády ve městě. České Budějovice do loňských voleb vedla koalice ANO, hnutí Občané Pro Budějovice, Společně pro Budějovice a Čisté Budějovice se STAN, po volbách vnikla koalice ODS, Společně pro Budějovice, Piráti a Jihočeši 2012.

Opatření fungovalo, počet projíždějících aut přes náměstí klesl zhruba na polovinu, tedy 1600. Nešlo přitom o žádný drastický zásah do lidských práv motoristů. Velká většina náměstí zůstala parkovištěm a rozhodně sem nebyl zakázán vjezd. Pouze se zamezilo tomu, aby náměstí fungovalo jako tranzitní zkratka mezi ulicí Na sadech a Mánesovou, což je něco podobného, jako kdyby si řidiči zkracovali cestu z pražského Dvořákova nábřeží k magistrále přes Staroměstské náměstí.

Českobudějovické historické jádro je malé (o to půvabnější) a snadno jej lze za pár minut přejít pěšky. Od listopadu 2018 k jeho obsluze navíc slouží linky elektrických midibusů, které sem byly nově zavedeny. Centrum také není mrtvé, žije desítkami nejrůznějších podniků, které ovšem neživí tranzit přes náměstí Přemysla Otakara II.

A tak po malinkém krůčku vpřed do třetí dekády 21. století se Budějovice vrátily zpět na začátek poslední dekády 20. století. Šlo to až podezřele hladce.

Tagy České Budějovice náměstí Přemysla Otakara II.
149 komentářů