Glosa: Návrat automobilového pravěku v Budějovicích

Pěší zóna u Černé věže bránila vjezdu na náměstí, škrtnuta byla ještě před 1. březnem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPěší zóna u Černé věže bránila vjezdu na náměstí, škrtnuta byla ještě před 1. březnem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po malinkém krůčku vpřed do třetí dekády 21. století se Budějovice vrátily zpět na začátek poslední dekády 20. století.

149 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Zajímám se o urbanizaci, mám prohlédnutých desítky historických měst ve skutečnosti, a stovky v Google maps 3D,
a České Budějovice jsou v tomto směru naprosto ostudné město, kde neplatí veřejný zájem, ale ječení jednotlivců.
Píši z pozice člověka, který zde bydlí asi cca 15 min od náměstí.

Vaclav

Pouzivat auto jako prostredek pro pohybovani v centru mesta a prizpusobit tomu infrastrukturu na ukor pesich a cyklistu je jeden z nejhloupejsich napadu, ktere lidstvo melo v minulem stoleti.

ksz

V Českých Budějovicích, kde bych těl žít každý kromě mě, už maj se zklidňováním své zkušenosti, např. na Lannově třídě. Pokud vím, podnikatelé si to tam úplně nepochvalujou.

Y.K.

Kteří podnikatelé si stěžují na co? Na nedostatek zákazníků dost těžko.

Vlastimil Kocurek

A co jim tam chybí ??? Podnikatelé nejsou nějakou privilegovanou vrstvou, aby se podle nich město řídilo, jsou jen součástí města. Ono o žádné velké podnikatelé nejde, spíše jsou to malí obchodníčci. Musejí umt prodávat v prostředí jaké reálně existuje.

Lang

Jsem docela smutný z toho, jak tihle plechovkáři přemýšlí. Obvykle je to styl, jaký předvádí pánové Rákosník nebo Trna. „Já mám auto, tak mi uhněte, všechno mi povolte a hlavně mě neomezujte. Já jsem si těžce na svoje auto vydělal, platím daně a platím za provoz a vy mi chcete bránit v užívání?“ Proč si každý takový myslí, že má s autem nějaká zvláštní privilegia a práva? Pro krista pána co je to za logiku? Poslední dobou zaujímám takový postoj, že tím víc oni jsou roztahovační, tím víc budu podporovat omezování IAD. Chtějí boj? Tak dobře. Uvidíme, kdo se bude… Číst vice »

Tomas

Společnost je nepoučitelná. Dopadne to jako v Nizozemí v 70. letech. Nepokoje v ulicích. Plechovkáři nakonec budou rádi, když to bude pokojné a nezvhrne se to v zapalování aut. Nic jako sebereflexe a seberegulace v jejich případě nefunguje.
Zkuste se milí plechovkáři po shlédnutí videa zamyslet
https://www.youtube.com/watch?v=YY6PQAI4TZE

Lang

Schválně si teď zkusím zahrát na opačnou stranu.
1) Nejsou ty děti zmanipulované?
2) Není to zase nějaká propaganda?
3) Holanďani byli vždycky takoví pošahaní.
4) Kde jinde ty auta budou parkovat?
5) Uzavřením jedné ulice se více zatíží ty ostatní.
6) Jestli si chtějí hrát, ať se odstěhují za město.
7) Holandsko je jiné než Česko.
8) Uzavřením ulice se místo umrtví.
Dá se toho vymyslet víc, ale když obhajuju nějakou uzavírku, tak obdržím odzbrojující argumenty, že jsem ekofanatik a eurohujer. A nevím, co s tím.

Jiří

Spousta českých měst má v historickém centru pěší zónu. A ta města se nesesypala na hromádku. Proč ne v ČB?

Novák

Všechny tyto komentáře jsou hezké. Jen mají chybu v tom, že nikdo neřeší situaci Na Sadech, kde je město totálně ucpané, když se přes náměstí nesmělo jezdit. Další kapitola sama pro sebe byla Biskupská, kde město zachraňovalo ekologii padesátimetrovým zákazem do jednosměrky. S touto variantou budu souhlasit, až budou plně funkční všechny obchvaty města a polovina aut nebude muset přes město jezdit. Takže vlastně o co jde? Ucpat ulici Na Sadech, nebo umožnit průjezd přes náměstí! Je hezké vyhnat auta z centrálního náměstí, pár chodců to jistě ocení. A co ty domy,kudy musí ta auta jezdit, když vše musí objíždět.… Číst vice »

Y.K.

Zase… „Až budou všechny obchvaty.“ „Až bude tamto…“ Tahle magická formule, co nemá s centrem měst nic společného, je jako zaklínadlo na odložení opatření na nikdy.

PetrH

Obchvaty vám v dopravě po městě opravdu nepomohou.

Vlastimil Kocurek

To je totálně z cesty, nemáte pravdu ani v jednom bodě. To jsou názor minulého století.

Novák

Ano sebereflexe nefunguje. Ale drahýTomáši musí mít tu sebereflexi obě strany

Vaclav

Vzpomente si, kdyz jste chodil do skoly. 3/4 spoluzaku byli hloupi. Tyto osoby vyrostli a jsou stale hloupi. Neni pochyb, ze mesto s malo auty poskytuje vyssi kvalitu zivota. Tyto lide to ale nikdy nepochopi.

Lang

To je pravda. Pocházím z vesnice, kde jsme auto samozřejmě potřebovali, protože v 90. letech ta veřejná doprava nestála za nic. A dneska taky. Prostě je to vesnice. Ale tam se nějaké to auto navíc ztratí, hromadný úprk do města se nekoná a kolony se netvoří. Ve špičce okolo nás projede 6 aut za hodinu. Jenže když přijdu na sraz a začneme se bavit o práci, tak se většina baví o autech a jak je všechno okolo nich drahé. Pak zjistím, že více než polovinu výplaty strkají do toho plechu. Já jsem se přestěhoval do města, kde mám vše po… Číst vice »

Granja

Můj kamarád z mládí se dokonce kvůli věčnému strkání peněz do toho plechu dokonce rozvedl (manželka s ním).

jackbrno

A novodobí bolševici zase nikdy nepochopí, že auto je svoboda pohybu a vyžívají se v zakozovaní všeho a všem, co je jen napadne.

Lang

Auto určitě není svoboda pohybu. To je nějaký novodobý mýtus plechovkářů, kterému naletěli.
Nikdo nic nezakazuje, to se jen automobilismus dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe. Zkuste občas pozorovat některá místa a uvidíte sám. Ačkoliv si nemyslím, že dokážete situaci vyhodnotit správně.

náhodný kolemčtenář

novodobí bolševici hlásají, že mají právo brát si zdarma bez omezení veřejný prostor pro parkování svých aut 😉

Lang

A co když Vám na to odpoví, že oni platí daně z auta a pohonných hmot, které jdou do oprav silnic?

původní Jakub P

To platí, ale a) to bohužel zdaleka nestačí na náklady společnosti s automobily spojené b) i kdyby to stačilo celkově, jsou to příjmy státu, ne města, pro města jsou automobily (při současném přemnožení a nárocích na infrastrukturu pro ně) ještě výrazně ztrátovější podnik, než pro stát jako celek.

Novák

Opravdu na náměstí je parkování zdarma????

Gwann

A je novodobym bolsevismem, ze mne toci ten chliv, co auta delaji?

Pokud ano, pak jsem radsi bolsevik. A vy jim budete taky, az si soused na zahrade zacne chovat prasata nebo ve vedlejsim byte rezat flexou roxory…

Vaclav

Svoboda nedychat znecisteny vzduch nebo pohybovat se veverejnem prostoru pesky nebo na kole, hrat si nebo se setkavat na ulici je druhorada?

Mysel

Znecisteny vzduch jste videl tak mozna v televiznich zpravach..

Vaclav

Auta neznecistuji vzduch? Rika vam neco PM2.5? To je dobra ignorance

Mysel

Resite marginalie zamerne nebo z neznalosti? Zminka o PM2.5 naznacuje to druhe, ale asi to bude kombinace obojiho, ze?

None

Tak pokud už byl vzduch vidět, to je opravdu na filtr…

Tomas

Až na to, že ta „svoboda pohybu“ jen v ČR vezme svobodu pohybu skoro 400 lidem ročně do konce života. Ze spousty dalších udělá invalidy. Tak to Vám gratuluju k takové svobodě pohybu. Vášemu způsobu myšlení se říká motonornativita. Je obecné známo, že svobodou se ohánějí především ti, kteří ji berou.

Granja

Trefil jste doslova hřebíček na hlavičku. Bohužel ty tři čtvrtiny si (dle mého poznání) vždy myslí, že jsou to právě oni, kdo má patent na rozum.

Láďa

Pokud vím, je zbytečné o tom se tu dohadovat. To není konečné řešení. Tranzit přes náměstí je blbost a myslím, to to ví všichni. Naopak úplný zákaz je též zbytečný, náměstí je dost velké pro všechny. S parkováním je problém, zažil jsem, že i na Mariánském náměstí bylo plno. Naštěstí, nový dům, už se staví.

Frantisek

Nový dům pro auta? A lepší veřejná doprava (dostupnost, návaznosti) pořád nic… To není nějak zvlášť potěšující, problém se jen přesune a poroste dál.

Pako

Elektrické midibusy jsou náhodou bomba. Zde má elektromobilita konečně na 100% smysl.

Pavel Toufar

Opravdu? Vždyť jezdí prázdné.

Jiří Koutný

hlavni vec jak se zmena libi mistnim? oni maji prednostni pravo na zpusob upravy ulic v jejich meste A my ostatni můžeme zatim soupat nohama a brblat jako autor

Y.K.

Místních se nikdo neptá, dá se na nejvlivnější místní.

medvěd

A nebude to jinak? Dřív, když chtěl někdo podnikat na určité adrese, musel mít schváleno, kdy bude zásobovat provozovnu a kde má přístupovou cestu a parkování. Dnes je ………nepořádek.

TrBus

„Českobudějovické historické jádro je malé“. No nevím, ale je to druhé největší hned po Praze.

Jméno.m

No nevím, Olomouc už není druhá?

Vlastimil Kocurek

Nadpis je velmi trefný, v celé Evropě na takových místech je doprava vyloučena, a vůbec to nemá žádný negativní dopad, zásobování obchodů a služeb funguje. Prostě střed ČB je městská památková rezervace. A dávno tam doprava neměla být, kromě zásobování a podobných nezbytných věcí.
Pár kroků od náměstí je velký parkovací dům i několik jiných parkovišť.

Huh

ODS je odpověď, mají představu USA šedesátých let a zatim jsme v Evropě s historickymi centry měst…

Mysel

Dopravu v CB historicky doku*vila prave ODS. Zejmena tu automobilovou. Ani ekofasisti z PrahaJim v kombinaci s Namornimi Lupici&Vrahy by to nezvladli lepe.

SaulGoodman

Nedá mi to, ale musím se kriticky vyjádřit. Na úvod říkám, že souhlasím s tím, že historická centra měst mají pokud možno být co nejvíce zbavena aut a určena pro pěší. Přijde mi však ze strany autora trochu nešťastné psát o rozhodnutí soudu jako o návratu do minulého století, či ho označovat za formalistické. To, že jsou dokumenty města „zcela nesrozumitelné“ i pro soud, opravdu není formalismus, to je docela zásadní vada. Formalismus by byla písařská chyba, drobné opomenutí a podobně. Veřejná správa musí produkovat své akty tak, aby byly zcela srozumitelné, jasné a o jejich výkladu nebylo pochyb, upřímně… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

To je nic neřešící litanie, vůbec nedovedu pochopit, proč jste to napsal. To je tady o dopravě a ne o nějakých právnických kličkách.

původní Jakub P

Ty teorie byly AFAIK hlavne o tom, ze to statni sprava zamerne zvorala (az tak, ze to soud musel shodit), aby zmarila rozhodnuti samospravy. Navrat do devadesatek to taky je. Pochopitelne ne vinou soudu, ten asi nemohl jinak, ale vinou toho zpackaneho provedeni statni spravou.

Jan Sova

Mi to z článku a komentáře SaulaGoodmana naopak vyšlo, že zpackaná opatření vydala samospráva. Státní správa je přenesená na samosprávy (města, obce, kraje) ze státní moci, ale parkování ve městě není nadřazená státní moc, to je věc města jako samosprávného celku, tj. zadání radnice.

Pavel Kotlár

Musím reagovat, jelikož ať vyprodukujete jaké-koliv bezvadné opatření, tak pokud bude soud chtít vždy ho zruší, jelikož je nezávislý a napíše, že je opatření nedostatečně zdůvodněno, tak přes toto vlak nejede. A toto se dá napsat vždy.

Gale

No.. v předchozím článku sám odkazujete na předmětný rozsudek. Podle něj není zmatečný samotný odkaz na plán, ale nepřezkoumatelnost zakládá fakt, že se ten plán v průběhu projednávání změnil. Nedostatek odůvodnění taky rozhodně není pouhá formální vada.
Skutečnost že tolik vadné rozhodnutí potvrdil i Krajský úřad rozhodně není argument pro, spíš to zakládá další pochybnosti a otázky o fungování státní správy.
Přístup ala „účel světí prostředky“ (..kdyby soudce vyšel před barák..) je cesta do pekel, v právu obzvláště.
Aktivismus a neobjektivitu vidím spíš na Vaší straně..

123

+1

Jan Sova

Správní soudy jsou dosti formalizované, obzvláště v dopravě. Oni ti soudci tak nějak s odporem aplikují právní teorie na „technické“ předpisy, tj. realitu nezjišťují jinak, než čistě formálně ze spisu a přitom jsou v rámci přezkumu víceméně vázáni rozsahem podané žaloby. Kdo v tom umí chodit (žalující strana), hravě si ty orgány státní správy povodí po soudech, protože ví, jak se na věci nahlíží. Ten trend není nekonečný, někdy i ti soudci už ten formalizmus (příčící se zdravému myšlení) zarazí, ale chvilku (čti léta) to trvá. Celé se to odehrává ve stylu „po bitvě generál“, protože když se ten správní… Číst vice »

Paja

Zmatek nenastal? Tak ano, tím správným světopohledem, který tu leckdo prezentuje, bylo všechno v nejlepším pořádku když se to opatření zavedlo a měšťáci rejžovali u radnice o 106

Jiří Martínek

Pane Sindeláři, jako formalismus se může toto rozhodnutí soudu zdát jen tomu, kdo nesleduje dlouhodobě práci odboru dopravy magistrátu. V dlouhodobém horizontu se ukazuje, že místní úředníci buď platnou legislativou a normy vůbec neznají, nebo (a spíše ) těmito pohrdají ve své absurdní důležitosti. Bohužel stav dopravy, její organizace a logiky dopravního značení je tristní. Dokladem jsou téměř každodenní kolapsy dopravy a nejednoznačnost dopravního značení . V některých případech se řidiči nejsou vůbec schopní ve zmatečně organizovanem provozu vyznat a dochází k dopravním nehodám. Proto je předmětné rozhodnutí soudu zásadní, aby úředníkům připomnělo, že pravidla jsou pro všechny a ne… Číst vice »

PetrH

tam bude zajímavější, co s tím náměstím do budoucna hodlají dělat. Obrovská vydlážděná plocha, žádný stín. Naplánovalo se v době, kdy nebylo takové teplo a kdy tam probíhal obchod. Dnes už snad jen vytrhat dlažbu a udělat les.

Panda

Tak trhy tam můžou být i dnes, poptávka po farmářských potravinách i street foodu je na takové úrovni, že by se to tam uživilo pomalu denně (akorát v různém rozsahu dle období).

PetrH

Akorát ty v ČB probíhají jinde, dle google… na Piaristickém náměstí a případně dalších místech. O trhu tady jsem nenašel zmínku. Asi si to „krásné velké náměstí“ nechtějí trhy kazit a v horku by tam nikdo být nechtěl.

Frantisek

Což se ovšem neřeší parkovištěm, nýbrž přiměřenou výsadbou stromů. Jasně, i holé dláždění má význam v ukázce historie, ale pořád mi přijde lepší tam udělat zákoutí se stromy, než všechny střechy osázet moderními slunečními panely, aby mohl pokračovat nerušený růst spotřeby a plýtvání.

PeK

Bydlim par kroku od centra CB, takze misto dokonale znam. Obcas jsem zkratku pres namesti pouzil, protoze to je casto rychlejsi. Ale jenom kvuli tomu, ze to bylo mozne. Za omezeni prujezdu jsem byl rad a vubec me nemrzelo, ze ztratim 1-2 minuty, kdyz jedu jinudy. Neni nic horsiho, nez doslova klickovani mezi prohanejicimi se auty, kdyz se chcete dostat z okraje namesti ke kasne. To nemluvim o hluku, v celem centru jsou kostky… Protoze to mam na namesti 5 minut pesky, tak moc dobre vim, ze omezeni dopravy rozhodne neprinese bankrot obchodu. Napriklad zelezarstvi nebo stavebniny na namesti opravdu… Číst vice »

Paja

Můžete prosím sdělit které z těch parkovišť má tu dostatečnou kapacitu? Moc rád bych ho používal na parkování, ať nemusím chodit z Mercury pokaždý když něco potřebuju v centru (typicky na úřadě).

PeK

Na Marianskem namesti. Asi se stalo, ze bylo parkoviste i uplne obsazene (jednotky dnu v roce) treba behem vanocni nakupni horecky odpoledne.

Vasek

Zamezilo se tranzitu, fungovalo to, magistrát má data o intenzitách dopravy j jádru i okolí, ale prostě ten projekt nedělal Kuba, takže je špatně.

Daniel Bečvář

Hlavně ať sebou teď město hodí a udělá to napodruhé pořádně. IAD nemá v historických centrem měst co dělat.

zdendik

No, zažil jsem to v Lyonu, kde v centru nebylo ani jedno auto. Nevypadalo to, že by velkoměsto bylo na umření. Tamní radnice šla tak daleko, že tam sice centrem jezdily tramvaje, ale bez trolejí, mají propracovaný systém střední napájecí kolejnice. A nejsou v tom sami.

Panda

Jste tam byl v lockdownu? Mě obecně skoro všude připadají na vymření spíš obchody na hlavním tahu, kde nikdo nechodí pěšky než na pěší zóně v centru…

Kuba2

A kolem těch kolejí je plot, nebo jak se zajišťuje, že si nikdo na tu napájecí kolejnici nesáhne?

plp

Napájení v dlažbě měl i Křižík na Karlově mostě. A bez plotu, samozřejmě.

Lukas

Nevim jak v Lyonu, ale treba v Bordeaux maji take treti kolejnici. Zadne ploty nejsou treba. Treti kolejnice je rozdelena na kratke useky, ktere jsou vzdy pod proudem jen v momente, kdy pres ne projizdi tramvaj. System se jmenuje APS.

Jakub Rákosník

Doprava je krví ekonomiky. Zklidněním dopravy se zklidní ekonomika.
Popřemýšlejte, co to udělá s historickými centry měst.

Georg

sorry ale asi se nehodlam prizpusobovat troubum, kteri neujdou pesky 200 metru…

Chorche

Sorry, ale rande v ČB už dávno nezačíná slovy ”pojď, projdeme se na námko na kafe, ze záchytného parkoviště je to jen kousek”, ale “sedej, jedem si na kafe”, abych mohl ukázat i kámšům to mojí vytuněnou káru. Parkovací místo se musí najít a ta správná kavárna pro dnešní den, vybrat , takže 2 3 kolečka kolem náměstí je základ. Tomu žádný Kuba ani Krupauer ani Pražák ani zákaz vjezdu nezabrání.

Viktor

Centra měst nejsou živena lidmi z daleka, kteří musí dojíždět autem. Centra živí místní, kteří tam zvládnou dojet z domu MHD. Naopak zabíjení centra dopravou akorát vyžene lidi jinam.

Jakub Rákosník

V ócéčkách nebo kancelářských komplexech jsou velká parkoviště a individuální doprava ty lidi nikam nevyhání. Naopak, je tam plno – právě na rozdíl od center měst bez parkování.

M19

Kancelářské komplexy v historickém centru? Jo a na Marsu se dá dýchat, viďte… 😉

Daniel Bečvář

Pan Rákosník bude evidentně ze starší „budovatelské“ generace. Jeden z těch, co dodnes obdivuje obchodní dům Prior na Masarykově náměstí v Jihlavě.

Hala D

A právě tato generace se zasloužila o masivní znečištění prostoru auty.
Dodnes automobilismus nemá skutečné oddůvodnění a je založen pouze na lobby ropařů, rádoby dopravních společností (dejte mi řidiče a já budu dopravovat) a lenosti řidičů.

xyz

Má několik odůvodnění:
– vyjet kdy člověk chce
– zastavit se kde člověk chce
– vzít s sebou eventuálně větší počet zavazadel, nákupu atd.

Ovšem, v situaci, kdy si toto řekne příliš velký počet lidí v daném místě, může dojít i k „masivnímu znečištění (snad zaplnění?) prostoru auty“.

původní Jakub P

-vyjet, kdy člověk chce

v jen trochu větších městech iluze. Nutná rezerva na špičku a zácpy způsobené přebujelými auty je o dost delší, než intervaly MHD v takových městech.

– zastavit se, kde člověk chce

pokud člověk není totální prase, často taky iluze. Jen tam, kde je volné místo, často nalezené po zdlouhavém hledání a vůbec ne blízko žádanému cíli.

-vzít s sebou eventuálně větší počet zavazadel, nákupu atd.

jediné z výčtu reálné, ale využívané jen ve zlomku případů a opravdu užitečné ještě méně často.

původní Jakub P

Auta mají samozřejmě i své výhody a jsou použití, na která jsou ideální. Ale bohužel jsme se naučili dělat infrastrukturu a organizaci provozu tak, že se používají i na věci, které by se daly zařídit jinak násobně efektivněji. A nechali jsme to dojít tak daleko, že použití automobilu k účelům, pro který se opravdu hodí nejvíc, je menší část případů, kdy je automobil použit… A tohle budem potřebovat změnit. Naučit se to nastavovat tak, aby se automobily používaly tam, kde pro to opravdu je důvod a ne jako první volba i tam, kde je to zatloukání šroubů kladivem…

xyz

Co se týče Jihlavy, tak připomenu, že velké obchodní centrum (CityPark) bylo vybudováno skutečně hned „za hradbami“, včetně fůry parkovacích míst.

(nehodnotím, konstatuji)

Jakub Rákosník

OC CityPark v centru Jihlavy s hromadou parkovacích míst, nomen omen;-) to tam manažerům malí živnostníci z obchodů za hradbami jistě chodí líbat ruce …

Jakub Rákosník

… ale nakoupit bych tam nejel, nedá se tam zaparkovat 😉

jerry

PŘEČTĚTE SI TEN ČLÁNEK!! Parkování na tom náměstí zrušeno nebylo.

Jiří

Do obchodních center nechodí lidé trávit čas procházením se mezi auty v podzemní garáži. V nákupní galerii se nemusíte bát, že vám dítě vběhne pod auto, protože tam prostě nejsou. Proč to nenapodobit a nezkusit omezit auta i na tom náměstí?

Vlastimil Kocurek

Ať jsou živeni lidmi z blízka, či daleka, na náměstí nemají auta co dělat, je to tak v celé Evropě. Mluvme konkrétně o Českých Budějovicích, za provoz v historickém jádru, a za to aby všude byla parkoviště ,místo města, jsou hlavně lidé, kteří v Budějovicích vůbec nebydlí, tedy bydli v čistých a klidných satelitech okolo města (je jich 30 tisíc) a k městu nemají vůbec žádný vztah, prostě tam jen pracují, navíc nejsou ani voliči zastupitelstva. Město rádo poslouchá lidi, kteří je ani nevolí, tak ať jim také doporučí přimontovat si nazpět filtry pevných částic, a naučí je parkovat v… Číst vice »

Frantisek

Nebo ještě lépe ve větších skupinách rovnou přejít na veřejnou dopravu. Nejen centra je třeba přiměřeně chránit, i jinde ve městech a obcích žijí lidé.

Kebab

To jim ovšem nejdřív musíte tu veřejnou dopravu poskytnout a v tom je ten problém. Omezovat a zakazovat umí každý jeliman, nabízet alternativu, aby se omezovat a zakazovat nemuselo, to už umí málokdo, protože s tím je mnohem více práce a stojí to peníze.

původní Jakub P

V historických centrech s velmi omezeným prostorem je právě to poskytnutí efektivnějších alternativ většinou vázáno na omezení IAD. Dokud MHD vázne ve stejných kolonách, pořádná lákavá alternativa to není. Dokud si na ulici kvůli hustému provozu aut troufne na kole minimum lidí, reálná lákavá alternativa to není. Dokud je pěší chůze kvůli přemnoženým autům nepříjemná a místy nebezpečná, žádná alternativa to není.

Omezení prostoru, který je IAD buď výslovně věnován, nebo, který je jí umožněno si zabrat a přivlastnit, je velmi často ve městech nutnou podmínkou pro možnost ty alternativy skutečně nabídnout…

Filip Jirsák

Odkud se pořád lidé jako vy berou, padáte sem z Marsu? Nikde se to nestalo, že by omezení vjezdu aut do centra zhoršilo místní ekonomiku, právě naopak. Tak kam na ty nesmysly chodíte? Ono totiž omezení vjezdu aut do centra dopravu naopak rozproudí. Auta dopravu v centrech měst naopak omezují.

Jakub Rákosník

Kladno (tip na první zamyšlení). Zničený centrum, nikdo tam nechodí.
Ten zbytek nekomentuju za ty Marsy a nesmysly.

M19

Kladno má centrum?

Daniel Bečvář

Byl jste vůbec někdy v Kladně? Podle vašeho příspěvku evidentně ne.

Mariiscal Mariano Santamaria

Nechci tuto debatu posouvat ad hominem, ale pan Rákosník patří mezi obyčejné optimalizační šotouše, kteří by nejraději okamžitě zredukovali železnice, po té veškerou veřejnou dopravu včetně busů a všude pod záminkou absolutní svobody udělali ze všech veřejných prostor parkoviště.

Paja

„Auta dopravu v centrech měst naopak omezují“
to je nějaký nový „vědecký“ poznatek z té „katedry“ Automatu?

původní Jakub P

To je jen trocha geometrie.

Petr

Tento blábol taky patří do minulého století.

pavonel

Zrovna v tomto případě nevím, jestli je tranzitní doprava přes historické centrum Budějc krví ekonomiky. Krví ekonomiky bude, až bude konečně dostavěná dálnice kolem města.

Jakub Rákosník

Tam spíše šlo o ta zrušená parkovací místa. Zákazník nezaparkuje u obchodu, zaměstnanec u práce. V ócéčku se mu to nestane.

Georg

na budejovickem namesti je mozne zaparkovat na osm hodin v kuse?
a vy tam nemate mhd?

pavonel

Úplně si neuvědomuji, co je na náměstí za obchod, abych to neodnesl v ruce minimálně do nějaké z vedlejších uliček, nebo třeba do parkovacího domu v EONu, nebo k zimáku, Sokolovně, kde se parkovat dá. Krom toho je na náměstí parkování pekelně drahé. Zaměstnanci tam snad ani neparkují, na to bych ani za den nevydělal :-). Do centra jdu zásadně pěšky, jedu MHD, nebo na kole, autem to nemá smysl.

Jakub Rákosník

Na velké pravidelné nákupy tam nepojedete, protože už je to tam ekonomicky zklidněné, přesně mi potvrzujete, o čem píšu. A to ty Budějovice jsou na tom ještě dobře , protože to staré centrum je pěkné a historické, takže přiláká turisty. To už zmíněné Kladno, to je jiný kafe.

jerry

Žádná zrušená parkovací místa tam nebyla.

Ten_z_Biliny

Jojo, přes tuhle uličku jezdil tranzit Praha – Linec…

Frantisek

Jasně, uděláme si hezké město, ale všude jinde nepřestaneme s přidáváním kapacit pro auta. Dost pokrytecké. Jako by výroba a doprava (ta ještě přesunutá na nejméně šetrné způsoby) přestaly být prostředkem a staly se cílem. „Konečně dostavěná dálnice“ rozhodně neřeší značný objem cílové dopravy, naopak vyvolá další „potřeby“ v tomto směru. „Proč bychom do Budějc jezdili nadále vlakem, když můžeme vzít auto(bus) po nové silnici.“

Paja

Já bych hlavně nepoužíval pojem tranzitní doprava přes náměstí u pár aut za den co si tudy zkrátí cestu, ono to pak je dost zavádějící a lecktérého slabšího jedince pak napadne, že tudy jezdí kamiony na Linec.

jerry

Je to prosté. Vůbec nic. Jestli jste četl článek, to opatření bránilo tranzitu a ekonomický přínos tranzitu je nulový, případně záporný.

původní Jakub P

No a v historickych centrech neni horsiho umrtveni dopravy, nez pustit tam moc aut. Jeden clovek v aute zabere minimalne o rad vic prostoru, nez kdyz se tam pohybuje jinak. Uzavreni takovych mist pro auta, nebo aspon pro prujezd auty, mnohonasobne zvysuje jejich dopravni kapacitu, o pridani dalsich funkci verejneho prostoru, ktere nadbytek aut blokuje, nemluve.

Lang

Tak nám to řekněte Vy, co to udělá. A co to udělalo s centry měst, kde byla IAD omezena?

Jakub Rákosník

Dovolte mi použít reakci na Váš text jako takové konečné vyhodnocení. Dočkal jsem se mnoha reakcí, velmi často útočných v rovině emocí, takže o to téma je zájem a zároveň (a to je smutné) lidé nad tím nepřemýšlejí ekonomicky a urbanisticky. Já chtěl ale věcné zamyšlení. Věcně několikrát zaznělo, že ten zákaz nemá žádné negativní důsledky, nebo dokonce pozitivní a ta centra vzkvétají. No, jak která. V případě větších měst se skutečně historicky cenným centrem si tam většinou najdou cestu turisté, takže na tom se to tam ekonomicky udrží (to jsou zmíněné Budějovice), pak je tu celá řada menších měst,… Číst vice »

původní Jakub P

Ten, kdo ignoruje skutečné ekonomické a urbanistické příklady a ověřené postupy a nahrazuje je svým velmi povrchním pozorováním jste naopak v této diskusi vy. Ignorujete totiž zcela základní urbanistická (a ekonomická) fakta. Jako například, že člověk v autě zabírá prostor, který by jinak mohlo využít deset nebo více lidí pohybujících se po městě efektivněji (a prostor bývá v centru města hodně nedostatkové zboží). Stejným pruhem, kterým může za hodinu projet tisícovka lidí v autech, jich na kole může projet třeba osm tisíc, pěšky projít nebo MHD projet i desetitisíce. Člověk v autě má taky daleko menší šanci všimnout si nového… Číst vice »

looki

to je takové české specifikum, že by u nás pěší zóna vyvolala naprosto opačný efekt, než je tomu na západ a jih od nás, že?

Jakub Rákosník

Ale ono to udělá úplně stejný efekt. Na tom západě a jihu o tom stejně mluví, ale nejsou všude tak antiautofundamentalističtí.

Frantisek

Zklidnění by současné společnosti v mnoha směrech jen prospělo. Klidnější lidé, spokojenější lidé. Doprava nejsou jen auta; ba někdy spíše naopak.

Ondra

V Praze byly podobné kauzy. Zákaz cyklistů na pěších zónách na P1, rušení cykloobousměrek na P8. Ale nakonec to skončilo u soudu (ten Karlín dokonce několikrát) a rozhodnutí bylo, tyto nesmyslné opatření zrušit. Občas je potřeba občanský aktivizmus.

Vasek

Tohle nebyl občanský aktivismus. Lidi ze solní brány nejsou aktivisti hlídající soulad s veřejným zájmem. Jde jim o něco jiné.

Přemysl Trna

No je úplně zprávné,že se obnovil průjezd náměstim.Těch drastických zákazů direktivního vedení radnice už bylo dost.Vnimal jsem ten zákaz a ne jenom já jako zásah do osobní svobody.Je snad úplně normální se pohybovat autem po různých částech města,teda i po náměstí.Věděl jsem o připravovaném soudu s městem a upozorñoval jsem na to Thomu.Je dobře, že město prohrálo.Pro normální lidi je svoboda pohybu a žit bez direkce důležitá.Ono stačí co předvádí pětiteroristický spolek vedený ubohým lampasákem.

Georg

nechce se mi verit, ze ods fosilie thoma je stale u vesla. d-fens o nem psal tak pred dvaceti lety…

Filip Jirsák

A co osobní svoboda ostatních, ta je méně důležitá? Ta vaše svoboda jezdit všude autem totiž omezuje svobody ostatních. Ano, pro nomrální lidi je důležitá svoboda pohybu – a tu auta ve městech omezují.

Ten_z_Biliny

Jestli chcete klid a osobní svobodu bez aut, tak se odstehujte na kraj města / vesnice ale ne do centra. Téměř nikdo dneska nežije ve městě už po generace, když se tam přes staletími chodilo pěšky, protože nic jiného nebylo. Tady se lidi přestěhují do centra města, a pak se diví, že je tam ruch. Tenhle aktivismus někomu něco zakazovat, bez rozumné alternativy mě dostává. Holt některým ten komunismus prostě chybí, tak se snaží lidem kecat do života aspoň takhle…

původní Jakub P

To je uplne naopak. chcete muset vsude autem, odstehujte se na vesnici nebo na okraje mesta. Ale nenutte svoje auta za kazdou cenu pod nos lidem, kteri chteji zit v centru prave proto, ze je tam vsechno blizko, diky hustote se tam da zorganizovat efektivni MHD, diky kratkym vzdalenostem chodit pesky a jezdit na kolech a snadno se obejit bez auta. Nekdo uplne, nekdo s tim, ze si ho obcas pronajme. Myslete trochu na duchodce, deti, nezletile a dalsi, kteri treba kvuli zdravotnim omezenim nemuzou ridit. Kdyz se vsechno dela primarne pro auta, tihle lide prichazi o svobodu pohybu a… Číst vice »

náhodný kolemčtenář

Jestli chcete svobodu všude jezdit autem, přestěhujte se na nějaké dálniční odpočívadlo. Na komunistické „každému podle jeho potřeb“ ať jede autem či jde pěšky, bohužel není ve městech místo.

Lang

Jestli chcete auta, přestěhujte se k dálnici. Tam ji nikdo omezovat nebude.
Asi Vám ten komunismus hodně chybí.

Frantisek

Tady akorát vůbec nejde o komunismus. Komunismus = vše společně, tedy i jezdit hromadně veřejnou dopravou. To na tom zase bylo celkem fajn, že nebylo (na) tolik aut. Žel ale byla už v té době podporována velkorysou infrastrukturou, na rozdíl třeba od železnice.

Granja

Pěkně jste si naběhl: Oháníte se „komunismem“ a přitom sám říkáte, aby se Filip Jirsák odstěhoval. Jenže přesně podobně tlačili komunisté na ty nepohodlné, názorově odlišné spoluobčany, aby se odstěhovali za hranice. Takže vlastně sám jednáte podle jejich vzoru.

PetrH

vy musíte mít těžký život.

Hala D

Osobní svoboda podobných lidí spočívá v zabírání veřejného prostoru auty, obtěžování hlukem a emisemi. Nechtěli byste jako důkaz osobní svobody vypouštět ve městech jedovatý CO? To by už bylo na terorismus.

Jakub Muroň

Dobrý den. Nevím, jestli jste z Budějovic a znáte přesnou situaci na náměstí a formu opatření. Na náměstí určitě nebyl zákaz vjezdu v době platnosti nařízení. Pouze byl okolo Černé věže znemoznen průjezd. Ale okolo ni se šlo dostat stejně jako dřív( šlo o cca 50 metrový úsek). Z ulice F. A. Gerstnera jste na náměstí mohl přijet, ale ne tímto směrem opustit centrum( hlavní záměr omezení tranzitu). Ulice Karla IV zůstala nadále obousměrná. Zbytek beze změny. A ano, jedna strana náměstí přišla o parkování. Takže o nějakém brutálním omezení zde nemůže být řeč. Na náměstí jste nadále mohl autem… Číst vice »

Lang

Pane, svoboda jednoho končí tam, je začíná svoboda druhého. Přestaňte tedy omezovat svou zvrácenou mentalitou ostatní lidi, když si tam auta nepřejí. Budete si stěžovat, že nemůžete autem třeba do parku ke kašně Na Sadech? Zešílel jste?

ABC

tady si zjevně nepřáli to omezení – takže svoboda omezovačů končí přesně tam

Lang

Zrušení omezení bylo z jiného důvodu. Stačí číst článek.
Ale můžete se podívat třeba na Americkou ulici v Plzni. Tam si to omezení pochvalují.

Kebab

Tak si ho pochvalují, až ho nedávno částečně zrušili.

Lang

Četl jsem o tom, patrně se jedná o nějakou nekalost.

Dom

My těmi auty naše města jednou zasekáme tak, že omezení IAD v centrech bude jednou chtít i to tvrdé jádro ODS. Bohužel to bude asi ještě chvíli trvat.

noerf

Dokud nebude v provozu D3 okolo Českých Budějovic, dobudován severní obchvat mezi I/20 a D3, tak většina tranzitní dopravy bude muset přes některý ze tří mostů přes Vltavu. Z toho důvodu většina místních jezdi v případě potřeby přes centrum, protože je to nejrychlejší a často i nejkratší.
Navíc spoustu řidičů využívá waze či jiné aplikace, které tyto trasy umí využít.

noerf

Otázka je, kolik těch řidičů to využívá s tím, že na náměstí a okolo náměstí mají bydliště, pracoviště. A kolik jich skutečně projíždí náměstí jako zkratku.

původní Jakub P

Jo, Waze a další navigace jsou jeden z důvodů, proč je potřeba takové zkratky opravdu natvrdo zatrhnout. Na řádově kapacitnějších trasách kolem centra začne houstnout provoz, zpomalí a navigace začnou hnát auta přes náměstí, jakmile vyhodnotěj, že se tím dá ušetřit pár sekund. Jenže tím naženou spoustu aut do úzkých uliček, přivedou auta na křižovatky s tím okruhem ze směrů, který nejsou zdaleka dělaný na to množství aut, tím ten původně začínající špičkou jen zpomalený okruh zacpou úplně a protože pár lidí chtělo ušetřit půlminutu, řádově víc lidí (včetně nich) bude tvrdnout v zácpě minuty nebo desítky minut navíc. Nepočítaje… Číst vice »

Frantík

Na Mapy.cz postačuje značka „Průjezd zakázán“ a už to nedoporučují.

Vita

Bohužel správci Waze jsou fanatici. Jejich navigace mě chtěla hnát KRNAPem přes hřeben nad Pecí skrz bezvýjimkové zákazy. Žádal jsem je o úpravu – chtěli po mně fotky, že tam opravdu nejsou žádné výjimky. A nezměnili nic, protože prý i správci KRNAP, chataři, záchranky apod. přece potřebují Waze pro navigaci uvnitř NP!!!

Lom

Ačkoliv to tak bývá, tak uzavření centra nezpůsobilo téměř žádnou změnu, plynulost i hustota dopravy zůstala stejná. Jsem místní a po Budějcích jezdím každý den

Filip Jirsák

Ono to tak nebývá. Naopak to bývá tak, ž euzavření nějaké cesty pro auta žádné dlouhodobý negativní dopad na hustotu či plynulost dopravy nemívá.

lojzik

to může platit leda tam kde kapacita a možnosti objízdných tras překračují potřebu

původní Jakub P

Ony skutečnou potřebu (tedy kapacitu pro cesty, které je opravdu obtížné vykonat jinak, než autem, překračují téměř všude mnohonásobně.

Nad tímto základem (se kterým je problém opravdu vzácně) už to je víc o indukované poptávce (kterou se snažit uspokojit tou infrastrukturou, která ji generuje je dost pošetilé).

Georg

nejak nerozumim, co ma d3 spolecneho s rezimem na namesti.

Filip Jirsák

To je jako s okruhem kolem Prahy. Jakmile se zmíní možnost uzavření jakéhokoli místa v Praze pro průjezd auta, třeba Malostranské náměstí, také okamžitě někdo přijde s tím, že nejprve je potřeba dobudovat okruhy.

Georg

idealne i ten naprosto nepruchozi v suchdole. protoze ten ma na uzavreni smetanova nabrezi a malostranskeho namesti zasadni vliv…

noerf

Dobudováním D3 okolo Budějovic, se omezí množství vozidel na mostě přes Vltavu na Strakonické a částečně i provoz na mostě přes Vltavu na Mánesově ulici. A tím se dá předpokládat, že pro místní přestane být výhodné jezdit přes náměstí.

Frantisek

Zato bude ještě výhodnější jezdit auty jinam, když dostanou dálnici. Zase doprava braná jen jako auta a nic jiného. Škoda.