Glosa: Kterak jsme dosáhli absolutní bezpečnosti na železnici
Modernizace trati z Uničova do Šumperka (říjen 2022). Pramen: Správa železnic
Porucha lokomotivy v kombinaci s výhradním provozem pod ETCS přinesla přesun přepravy na silnici.
Lokomotivu si na vlečku přepravte kamionem. Klíčenku posílá vaše Dobrá správa.
Stavebné firmy si 70x, MUVky a ďalšie podobné vozidlá na akcie vozia na podvalníku desaťročia a že to nikomu doteraz nevadilo.
Vozit lokomotivy kamionem je řešení hodné kocourkova. Když jede taková lokomotiva po železe, skoro, jako byste nic nevezl. Na gumě to do kopce dře.
No, skoro na celom svete to funguje inak.
Datum zavedení výhradního provozu, zejména „velkého od 1.1.2025“ vejde do učebnic jako životní rána nevyspalého šediváka Sonyho.
Všechny takovéto případy je třeba sbírat, dokumentovat a třeba až se jich nahromadí hodně se s tím půjde někde vytahnout a vyvolat diskuzi o změně. ETCS je značně nedomyšlaná a je na ní vidět, že byla v této formě protlačena korupcí na nejvyšších evropských místech a jediné, co by snad mohlo otevřít zkorumpovaným politikům oči je výrazný velký nesouhlas odborné a nejlépe i neodborné veřejnosti. Ale obávám se, že na to budou nutné mrtvoly, jen nevím jaké, když mrtvoly na přeplněných silnicích nestačí k tomu, aby se něco s dráhou udělalo a přepravu na ní přesunulo. Tímto stylem opravdu železnice… Číst vice »
Ale ETCS navrhly a schválili železniční sdružující organizace. EU to jen přijala jako jednotný VZ pro transevropskou síť, který je potřeba tak jako tak. Rozhodně to není politický výmysl. A vymyšlené je to skvěle. Poněkud problém je, že každá země se snaží tu jednostnost rozrušit, takže byrokracie s tím je obrovská, návrhů na změny specifikace kopce.
Důkazem budiž, že zavádění je nejdál v zemích co v EU vůbec nejsou. Odvozená varianta se používá v Číně.
Mě je úplně jedno, kdo to navrhl a jak se to změnilo, než to bylo schváleno. Mě zajímá výsledek a ten je prostě špatnej, ať už proto, že je likvidačně drahej anebo proto, že omezuje provozuschopnost. Já nechápu v čem je problém, proč není možné dát na mašinu nějaký přenosný zabezpečovač, aby ho každé (vlečkové či historické) vozidlo, které se na trať dostane sporadicky, nemuselo mít? A do toho ještě to automatické spřáhlo, které bylo zdá se vymyšleno přímo železničními sabotéry, co maj za úkol jednou provždy s nákladní dopravou na železnici skoncovat.
Debata je asi marná, jen vám řeknu, že ten přenosný zabezpečovač by musel garantovat fungující propojení do systémů lokomotivy a to, vzhledem k tomu, že „každý pes – jiná ves“, dost dobře nejde udělat za peníze, o kterých asi přemýšlíte.
Je potřeba umět vypustit vzduch ve chvíli, kdy se fíra pokusí překročit zábrznou křivku. Nějaké jemnější dávkování brzd, hraní si na cílové brždění, není nutné.
formou PMD se jezdit nesmí – říká kdo ? Nebo už neplatí dopis č.j. 77251/2022-SŽ-GŘ-O11 ze dne 9.11.2022 ? Jízdy posunových dílů ve stanicích Uničov, Bohuňovice, Šternberk a Újezd u Uničova jsou povoleny i s vedoucími vozidly, která nejsou vybavena funkční kompatibilní mobilní částí ETCS. V tomto případě pro posun plně platí ustanovení předpisu SŽ D1 ČÁST PRVNÍ. Jízdy posunu mezi dopravnami (dále jen „PMD“) do traťového úseku Uničov – Olomouc jsou povoleny i s vedoucími vozidly, která nejsou vybavena funkční kompatibilní mobilní částí ETCS. V tomto případě pro PMD plně platí ustanovení předpisu SŽ D1 ČÁST PRVNÍ. Jízdy drážních… Číst vice »
Předpisově ok, ale zkuste jako dopravce jet PMD.
OT, ale zdejší redakce se zabývala tématem zrušení ÚPDI naposledy v únoru: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-je-to-nezakonne-napsal-do-bruselu-ministr-mu-zrusil-urad-231391 Nakonec je to jednodušší, než by jeden čekal: Jde o osobní pomstu ministra dopravy – nebo někoho z těch, kdo ho mají na špagátkách – vůči šéfovi ÚPDI. Leckdo zřejmě považuje český dotaz evropskému orgánu na právní výklad čehokoli sporného za neodpustitelné bonzáctví… Jestli tenhle stát někdo podvrací, jestli někdo účinně brání nastolení zdravých právních poměrů a funkční demokracie, jsou to státní a quasistátní organizace a podniky, monopolní a oligopolní korporace a lidi z horních příček hitparády TOP 100 Forbesu Česko. Vrcholoví politici – jakkoli někdy na… Číst vice »
a na věci to sice moc nemění a dejme tomu, že už to je mimo kmenový obor autora, ale když už se k problematice vyjadřuje, označovat palubní jednotku ETCS jako „krabičku s drážní GPS“ (tedy něco, co je nákladově a technologicky někde uplně jinde), to už ani není vtipné, pokud to nemám označit jadrněji (drážní lid ví, ale pro laika to je ultrabulvární zkreslení věci).
Skôr sa trochu divím, že autorovi v tejto inak v pravde okrajovej neznalosti nepodala pomocnú ruku redakcia.
no trochu se obávám, že to byla jen rádobyvtipná nadsázka, protože autor působí dojmem, že o dráze něco ví.. A taky se obávám, že spíš než v tomto potřeboval text poladit po věcné stránce. Viz už výše příspěvek Dušana
Myslím, že na podstatě sdělení to nic nemění, takže v tomto případě celkem detail.
Je to ale taková blbost, že to celý text znevěrohodňuje. A hlavně bych radši nechtěl vědět co si kdo odnese jako podstatu sdělení, když polovina čtenářů si text ani pořádně nepřečte a polovina poloviny dělá úsudky už z nadpisu.
Na podstatě textu to nic nemění, ale je to typcký základ pro „urban legend“ lidí co tomu vůbec nerozumí. Lid se rád chytá nějvětších zjednodušenin a dělá z nich závěry.
Serverovna za stamiliony táhnoucí nějakou oblíbenou službu taky není jen předražené PCčko.
Pokud tomu dobře rozumím, celý problém je v tom, že půjčená lokomotiva tam nemůže dojet vlastní silou a pro její přepravu z Olomouce v jiném vlaku údajně „není okamžitá kapacita“. A to není reálné, aby tam dorazila z Olomouce třeba zrovna na závěsu vyrovnávky, pro jejíž posun tam je zatpotřebí?
Je otázka či to vôbec má zmysel riešiť. Aj z toho textu pomerne jasne vyplýva, že hlavným problémom je nedostatočná kapacita pre nákladnú dopravu v smere východ-západ a do Nemecka, a popisovaný problém s mašinou a ETCS bol toliko posledným klincom do rakve, čo ale teda autora, predpokladám zástancu železnice, pomene logicky pobúrilo, takže sa v texte zameral hlavne naň.
text je primárně hejt na etcs a to ne zcela vysvětelným způsobem. Kapacita na Děčíně problém je, ale je to jiné téma, kromě toho od února už tamní propustnost není tak katastrofální jako předtím.
Ono „zastánce železnice“ může znamenat lecos. To teď není proti přímo proti autorovi, ale mnozí fandí železnici, dokud se na ní neobjevil Vectron (či jednotka – aka tramvaj, soukromník, ETCS…). Často pak mají velmi neobjektivní pohled.
Zde například zjevně selhala spíše organizace zajstit přepravu na trati s novým modelem provozu, než že by byl problém přímo v ETCS, což text naznačuje.
mlhy a noci bez kódu LVZ a mačkat tlačítko bdělosti jako debil, i když mně obrázky na displeji říkají, že 4km přede mnou nic není. Pokud tedy ještě někdo bude chtít po kolejích něco přepravovat….
Mačkat živák i když je volno, to snad chce i LS06 i Mirel, kde je rozdíl? Že je vidět o kousek dál?
To asi nee.😉 A mačkat bdělost jak kretén i když vím ,že předemnou je 4 km volný úsek,no je to názor. Jako u snížení rychlosti,blížící se stahovačky/vypínačky prosím(a i to umí zareagovat,kdybych byl v bezvědomí )
Ale tak implementujeme sem “vymakané” německé LZB,tak si budem muset zvyknout,bo Němci jsou zvyklí šlapat.
Už se moc těším, až budu v čele vlaku Kúty – Děčín čumět do mlhy a noci bez kódu LVZ a mačkat tlačítko bdělosti jako debil, i když mně obrázky na displeji říkají, že 4km přede mnou nic není. Pokud tedy ještě někdo bude chtít po kolejích něco přepravovat….
Nemci, Švajčiari a ďalší mačkajú tlačítko bdelosti jak debili a zjavne pritom nenadávajú. A keby nebolo ETCS, tak po určitých posledných nehodách by sa dalo čakať, že mačkanie tlačítka bdelosti pri zelenom kóde LVZ by sa na všetky VZ typu LS skôr alebo neskôr doplnilo. Aj dodatočne. A to skôr skôr ako neskôr.
Už se moc těším, až budu v čele vlaku Kúty – Děčín čumět do mlhy a noci bez kódu LVZ a mačkat tlačítko bdělosti jako debil, i když mně obrázky na displeji říkají, že 4km přede mnou nic není. Pokud tedy ještě někdo bude chtít po kolejích něco přepravovat….
Tady vidíme v praxi rozdíl mezi auty a vlaky. Dokážete si představit, že by v EP nařídili autům digitální spřáhlo jako vlakům ?? Vlak má nařízeno, co musí splnit a auto je přetížené, jede kam může. A to EU se vychvaluje, že přesune dalších 30% nákladu z silnic na železnici . Dopravcům nezávidím, autem to objedou +- 100km , ale vlakem i +- 500km, a cenu mají domluvenou !
No ono i na silnici jsou nařízení. Jen se to (vozidla) jaksi produkují v tak obrovských sériích a mají relativně malou životnost, že nikdo nepotřebuje například přestavovat tahač Liaz z 80. let na EURO 6, což by také jistě stálo raketu.
Přesně, silnice určitě není tak efektivní a levná, protože jezdí se 40 starými plečkami, jako železnice. Ale dokáže si vydělat na obnovu vozového parku, který je stále efektivnější s vyššími technickými standardy, včetně bezpečnosti a dopadu na ŽP. Železnice je mentálně stále často zabetonovaná v době, kdy to nebyl byznys, ale úřad. Tím je myšlen celý ten obor, nikoli jen dopravci.
Alespoň má železnice vyřešen otěr z pneumatik, který bude potřebný pro EU a Green Deal.
Možná jsem něco nepostrehnul, ale už se vyřešilo zajizdeni z lokalek jako Litomysl-Chocen aj na ETCS only koridor?
Aby nebylo veliké diveni od 1.1.2025…
Velké rušení? Třeba se i s tím potichu počítá. Za Smetanou pak už jen výhradně aut(obus)em. Upravit koleje ne, stavět silniční přivaděče ano. Vždyť je to tak okaté…
Když jsou podepsané smlouvy, tak by to mohla být velice ale velice prekérní situace… Nevím třeba zda přátelé od Arrivy mají ve svých 628/845 ETCS alespoň ve snech… (např. i kvůli Ještědům), dtto Leošek do Letohradu aj
A se svačinou v batohu, protože kavárna v Litomyšli na náměstí zavírá v šest, ačkoliv představení na zámku je o půl deváté…
Sorry za off-topic, ale my to tady tak asi chceme nebo co…
jestli teda vedení nevadí pomalá, složitá a drahá řešení, jako akcionář bych řval vzteky!
Dražší, zato svým způsobem kvalitnější – šetrnější k okolí. Něco, čím se dá vzbudit zájem lidí vidících trochu dále. Vytřískané haléře přece nechcete utratit za drahou (i vlastní) léčbu…
Že rozhodnutí (tuzemských!) vysokých politických představitelů a manažerů SŽ o zavedení ETCS v režimu výhradního provozu do roku 2025 bez jakýchkoliv alternativ bylo špatné, o tom tu nebudu polemizovat. Také asi nikoho nepřekvapí, když na to dříve či později doplatíme… Na druhou stranu ale (k výše uvedenému příkladu) – pokud provozovatel vlečky neměl připraven použitelný „plán B“ na situaci, kterou mohl předpokládat (tj. klasická diverzifikace rizik), asi je brečení zde poněkud bezpředmětné a v plném rozsahu házet vinu na železniční systém není úplně korektní… Jinak – malé stroje řad 700 – 704 se dnes vcelku běžně naváží i třeba na… Číst vice »
Proč tak troškařit, rovnou celý ten vlak obilovin by šlo přece naložit na auta a odvézt po silnici 😀
V tomto případě ale nemůžete srovnávat přepravu jednoho kusu a hromadného substrátu (které především patří na koleje).
Slyším dobře? 20 vagonu s obilím, to je cca 40 kamionů přidat ještě na silnici? Kde vezmete řidiče? Kde máte průjezdné dálnice bez údržby? Už teď se na opravách silnic utratí víc než co se vybere na mýtě.
Možná se budete divit, ale 40 kamiónů jednou za tři týdny opravdu silnice nepozná…
Kousek vedle je firma, která posílá 50 kamiónů denně, již dlouhá léta. Vlakem nelze, je drahý, pomalý a má moc dalších podmínek…
Pokud nezapočítáme vše, tak je vlak opravdu drahý.
Musíme ještě napsat pro koho drahý.
Pro každého. Vy jako koncový zákazník hledáte nižší ceny, dodavatelé se snaží vám ji dát. Konec pohádky.
Já jsem sice koncový uživatel výrobku, ale zároveň i uživatel životního prostředí. Jde o priority.
Správně. Ne že se za levno vše doveze, ale přitom se vyasfaltuje všechno co jde a pak už nebude komu vozit protože se zákazníci usmažili na asfaltu. Děkuji pěkně, nechci.
To je v pořádku já taky, ale zohledňujete ty prority při nákupech? To je oč tu běží, hlasují kupující.
Tak určitě. D1 je každý den před kolapsem. A vlakem nelze, protože předsudky a umělá podpora neekologické a nebezpečné kamionové dopravy.
No, nepozná. Ona už tak poznává až až, vzato z druhé strany. Vlastně bychom mohli takto ty železnice rovnou zrušit, což asi nechceme, navzdory stále přidávaným silnicím.
Věřte, že kdyby šlo zrušit železnice, tak už se to dávno udělalo. Ono se ale během té silniční euforie, kdy se na západě rušily tratě jak na běžícím pásu zjistilo, že silnice to zkrátka nezvládnou (narozdíl od železnic) pobrat vše, resp. ekonomika to nedokáže zaplatit. A teď se neví, jak z toho ven. Vrátit nákladní dopravu zpět na zničenou železnici hned tak nejde hlavně proto, že to jisté vlivné skupiny prostě nechtějí dopustit a nechat vše na silnicích je cesta do pekel. Evropská ekonomika prostě bloudí k kruhu.
Pěkný komentář.
„Hurá budeme rušit železnice.“ „Ale silnice to nepoberou, kolony bouračky, neustálé opravy, mladí nechtějí řídit. Co teď? “
„Aha…. Asi to byla blbost. Co budeme dělat? Vše zpátky na železnici už je drahé“
Budování jak za soudruhů.
Já se na jednu stranu nedivím, že se západ rozhodl zatočit se železnicí, protože k čemu mít dva dopravní systémy, co dokáží totéž? Silnice z politických důvodů zrušit nešlo, tak logicky padl černý petr na železnici. To, co je špatně je to, že si nikdo nedokázal spočítat, co to bude obnášet a začalo se s nevratnými změnami dřív, než se to ukázalo. To je jako byste zavedli nový lék bez odzkoušení a vůbec byste nevěděli, jaké bude mít vedlejší účinky.
Neřekl bych nezvratné. Tak jako se prosadily elektromobily tak se může prosadit i železnice. Stačí omezit financování silnic, nasolit mýto a veškeré peníze rvát do lepších železnic.
Nezvratnými změnami myslím to, že se zrušila železniční infrastruktura a zastavěla jinými stavbami a tudíž už nelze bez „násilí“ tu infrastrukturu vrátit. Samozřejmě že je možné vyrobit nová vozidla, postavit nové tratě, vlečky apod, ale v tak zastavěném prostoru, jako je západní Evropa je to značně problematické a hlavně drahé. Kdyby se při živelném rušení alespoň trochu myslelo, mohla se infrastruktura zastavět něčím, co se dá snadno zrušit a vrátit koleje (něco jako konzervace). To se ale na západě neudělalo. Na východě (viz Polsko) to udělali správně: zrušili ale nezastavěli a teď vesele obnovují.
Západ se rozhodl zatočit se železnicí? Když politici pořád tvrdí, jak je železnice přepravním systémem budoucnosti?
Hlavně, železnice je vynikající pro dopravu zboží ve velkých objemech mezi vybranými destinacemi, které svou infrastrukturou propojuje. V okamžiku, kdy chcete posílat (zvláště po ČR) malá množství nebo dokonce kusovky mezi libovolnými destinacemi, až na výjimky je silniční doprava levnější a rychlejší, protože v případě zapojení železnice to znamená minimálně dvakrát překládat, potřebujete (kromě drážních zaměstnanců) dva náklaďáky a dva řidiče – takže ten jeden řidič s jedním náklaďákem, co zvládne do cíle dorazit za kratší dobu, je prostě výhodnější.
přesný příklad – však jsme tu hysterii s vakcínami zažili všichni a spousta lidí na to průběžně doplácí
Opět se ptám, kde máte ty řidiče? Zdá se mě to nebo všichni kamionoví lobbysti neumí odpovídat na položené dotazy?
A co řidiči? dnes je problém sehnat řidiče i pro NAD při náhlé výluce? A jestli nepoznám, že mě za barákem projede 40 kamionů nebo 1 bych se teda hádal.
Plán B jsou kamiony.
Patrně odteď budou označeny jako plán A.
Nejste vy k smíchu? Po obřím kolapsu na D1 a kdy denně je na některé z dálnic několik nehod kamionu? Takový názor může vyplodit je někdo, kdo si odvykl používat mozek.
A že na železnici nikdy žádný kolaps nenastane, že nejde projet republiku z východu na západ( a opačně)?
Tak aktuálně je větší pravděpodobnost, že stojí dálnice něž nějaký koridor. A vlaky částečně mohou objíždět po jiné trase. Kdežto nehoda na dálnici se po jiné dálnici objet nedá.
Trošku se probuďte. Spolehlivost silniční nákladní dopravy je bohužel o mnoho lepší než dopravy železniční.
Kolapsy na D1 jsou sice mediálně zajímavé, ale u železnice nějaké tři hodiny vůbec nikoho nezajímají, kolikrát ani 24 hodin ne…
Ano, zpoždění naopak patří ke koloritu železnice jako její tradiční patina. Vlak bez zpoždění by byl asi jako velbloud bez hrbů (pro efektivitu systému bohužel…).
Hlavně, že ve Švýcarsku jim to jezdí za včas. Asi nebude problém ve vlacích ale v českém systému.
Když nenapíšete v které zemi, tak tomu nerozumím.
A strati sa vam kamion na tyzden a nikto o nom nic nevedel ? Sefovi sa to stalo s nakladom na zeleznici. Potrebovali sme dostat kamion s tovarom z Turecka na Slovensko. Dal sa nahovorit na kombinovanu dopravu. Z Turecka do Chorvatska isiel kamion po cesta. V Chorvatsku ten kamion isiel na vlak, mal prist do Ostravy a odtial zase po ceste. Cesta mala trvat 5 dni. Ked po 7 dnoch nic nedorazilo, tak sef zacal zistoval kde je kamion. Posledne info bolo, ze v chorvatsku ho dali na vagon a odvtedy nikto nic nevedel. Kamion sa nasiel po dalsich… Číst vice »
Dnes už existuje nějaká služba hlídání pozice vagonu pro zákazníka. Já jsem zase mnohokrát viděl jak ocelové polotovary ze zdemolovaného kamionu u D1 v poli celý den překládali na další a dálnice stála. Dále nespočet hořících kamionů a neskutečné hromadné nehody kamionů a aut. Bál bych se dnes něco poslat po dálnici.
„mnohokrát viděl jak ocelové polotovary ze zdemolovaného kamionu u D1 v poli celý den překládali na další a dálnice stála. Dále nespočet hořících kamionů a neskutečné hromadné nehody kamionů a aut.“
To tedy máte neskutečné štěstí…mnohokrát, nespočet, neskutečné… akorát, že kecáte. Stejně jako s těmi „objízdnými trasami“ výše.
Když zůstane vlak viset někde u Zábřeha, protože dál na západ je pekopnutý kabel, tak mi namalujte tu objízdnou trasu. Kratší než týden a reálnou (abyste nemusel volat z muzea sergeje).
Pane, měl jsem to štěstí vyrůstat v blízkosti D1 tudíž první požár jsem zažil už v 7 letech. Jestli nevíte co dálnice je, tak pomlčte. Pochybuju, že jste měl v okolí požár cisternového návěsu, přistání vrtulníku atd, atd.
A objízdná trasa: Nejede se přes Třebovou ale jede se přes Havl.Brod.
Pánové, za komunistů objízdné trasy plánovitě existovaly a byly na to vyčleněny i lokomotivní zálohy v depech, aby se mohl elektrický vlak přetahnout po souběžné lokálce. To už dnes neexistuje. Je sice pravda, že vlak přes ČT se dá odklonit přes HB, ale to je jedna z velmi mála možností, jak operativně někde jde něco odklonit (ale kdyby se něco stalo v Židenicích, jste i tady v háji). Když jedete ale na západ, tak je to obrovský problém. Když pominu nekonečné výluky, nikdo na SŽ nebo MD s odklonovejma trasama nepočítá jako se s nimi počítalo za komančů. Dnes se… Číst vice »
Tuto variantu dopravy bych jako šéf zamítnul už ve chvíli, kdy bych se dozvěděl, že z Chorvatska do Ostravy má kamion jet 5 dní. Tohle kamion po vlastní ose zvládne za den, maximálně den a půl.
Jenže ono to k tomu zjevně směřuje. A nemám pocit, že by z toho byl pán nějak nadšený, nebo to přímo podporoval. Sám to občas nerad konstatuji – pokud nezměníme směr…
Proč D1? V tomto konkrétním případě se bude jednat o D35 a I/35.
Někdo to už na psal kdesi dole, ale pro připomenutí: „považuju za nutné aby nová D1 část druhá (provoz pod ETCS) umožňovala i jisté vyjímky pro tyhle případy“. Provoz pod ETCS je věcí ministerstva dopravy, kdyby si tam alespoň přečetli Nařízení komise (EU) 2016/919, co se tam vlastně píše o podmínkách výhradního provozu. Nic proti ETCS, ale striktně výhradní provoz ETCS je pitomost. Pravděpodobnost čelního střetu jiného vlaku s lokomotivou, co jede v noci na vlečku je mizivá. Dá se to i spočítat (jsou-li po ruce data ze statistiky), stačí na to matika ze střední školy, ale zdá se, že… Číst vice »
Naopak, maturity z matematiky jsou nechtěné, a i čeština je kolikrát spíše věcí naučení se seznamu spisovatelů a děl, než citu pro logickou stavbu jazyka.
Myslím, že tady máme někoho, kdo by naší politické reprezentaci od roku 1993-2011 nejraději namlátil, nebo se mýlím???
O urychlení Národního implementačního plánu ETCS ale rozhodly vlády jiné, ty od roku 2013 do roku 2020…
ANO, bude líp…
A patří je za to nakopat.
Panu autorovi by někdo mohl vysvětlit, že ETCS opravdu není „krabička s drážní GPS“.
ETCS ani GPS nijak aktivně nevyužívá,
O to v článku vůbec nejde, jde o to kolik stojí zabezpečovač na trati a vozidlech. Rozpustit jeho cenu do nákladů na přepravu snad ani nelze. Malý detail je že není kapacita vyrobců a „montážníků“ toho vynálezu a ještě se to za provozu mění jak aktualizace androidu… Zcela jistě se to do 2025 nestihne a tam kde se to povede to bude pro dopravce osobní i nákladní „velká“ radost… Cena neodpovídá zvýšení bezpečnosti. Té by pomohlo spíš opravit tratě, za ty desítky miliard by toho šlo udélat mnoho…
Třeba mít dávno zavedené PZB?
To by bylo ideální, spousta nehod by nebyla.
Některé nehody by nevznikly, jiné by se objevily, – myslíte si, že se v Německu, nebo Rakousku ty vlaky nesráží? a to dokonce čelně? nebo jeden do druhýho zezadu? doplnit současný systém LS o balízy – to je správná cesta, ale čistě bodový zabezpečovač ne.
Pokud autor daná slova napíše, tak tím říká, že dle jeho názoru by to mělo být za cenu té GPSky.
Jako ne že by ETCS nemělo být levnější, ale – což je moje oblíbené rčení – NIKDO NIKOMU opravdu nebrání se do nějaké soutěže na ETCS přihlásit a nabídnout ho třeba za 1 milion za kus.
A až to dokáže, pak má plné právo mluvit o předražených dodávkách konkurence.
Ještě je tu taková kacířská myšlenka, jestli všechny vlaky potřebují na hlavní tratě a ETCS. Podle mě OS vlaky vymetaky na hlavní tratě nepatří. Má dálnici taky nemůže kde kdo a rozhodně se na dálnicích nedělají zastávky. Bude aspoň traťová kapacita třeba na nákladní vlaky – ty sloty na hlavních tratích by se reálně měli dražit. Pak těch pár lidí vesničky u hlavní tratě radši vezme do města autobus.
Jenže největší zdražení na hlavních tratích čekají právě nákladní vlaky, u osobních jednotek moc ne.
Podle Vás tedy např. mezi Prahou a Ústím by měly jezdit jen rychlíky, tj. stavět Praha, Kralupy, Roudnice, Lovosice a Ústí, nebo možná jen Praha a Ústí – to by se Vám pěkně poděkovali třeba zaměstnanci JÚ v Řeži – jak by se tam dostali? Přímý bus z Prahy v podstatě není a i tak tam jede skoro hodinu, vlak je tam do 20 minut. A co třeba studenti z celé trati? Opravdu v každé vsi není SŠ a VŠ, a opravdu tam nejezdí rychlejší bus…. Myslete. Hlavu nemáte jen od toho, aby Vám nepršelo do krku.
Za me souhlas. Vymetaky tam nemaji co delat. Totalni selhani SZDC je, ze na hlavni trati mohou jezdit vlaky, ktere jedou 100km/h. Koridor ma 160 km/h, tak stanovme minimalni rychlost na 140km/h. Je sakra poznat, kdyz jede osobak (Zabreh – Olomouc) tazeny nejakou starou lokomotivou nebo nova souprava. Vetsinou zacina zpozdeny. Stara souprava ani nahodou nedojede zpozdeni, spis dalsi nabere. Uplny vrchol byl, kdyz jezdily po koridoru dieslove jednotky do Kosic. To snad ani nemysli vazne, ze neco takoveho pusti na elektrifikovany koridor pro mezinarodni prepravu. Nakladni vlaky jsou jina vec, tam se nejvetsiho zrychleni dosahne jejich nezastavenim, rozjezd dlouheho… Číst vice »
Jenže blízké přepravy jsou pohříchu daleko častější (energie je sice relativně levná, takže jí i tak mrháme, ale úplně zdarma ještě není). Jasně, že preferovat je třeba těžké náklady (ale zase – nejen tranzit), lepší by ale bylo konečně řešit kapacitu sítě – ETCS je sice pěkné, leč nepočítá s tolika segmenty dopravy na kolejích, což je škoda. Chce to myslet i trochu prakticky – pokud chceme větší podíl kolejí, těžko si vystačíme s dimenzováním sítě pouze na dálkové trasy, v 90. letech nad 300, dnes již nad 800 km, kde se údajně vlak oproti autům „vyplatí“.
Takže Prah – Kolín, Praha – Beroun, Praha – Benešov…. Brno – Břeclav, …. Ostrava – Přerov,… bez osobních vlaků???
Tisíceré díky od cestujících, kteří budou muset autobusy.
>Pak těch pár lidí vesničky u hlavní tratě
Dovolil bych si připomenout, že třeba z Úval do Prahy je ve špičce 15minutový takt většinou dvojitých ešusů. To nevypadá na „pár lidí z vesničky“, co?
Ono je třeba řešit i příčiny – spousta kancelářských profesí by dnes nemusela tolik dojíždět, vhodné bude se i zamyslet nad jiným využitím krajiny než na betonové plochy a haly pro dovoz běžných potravin stovky kilometrů daleko; více lidí v jejich produkci by třeba pomohlo omezit hmotnost strojů, tím udusávání půdy, množství umělých hnojiv a jedů. je to pracnější, zato udržitelnější – a nemusejí to všichni dělat ručně. Dražší potraviny může vyrovnat úspora za dojíždění. Neříkám, že to tak bude mít každý, ale je to možnost. A dále – kapacitnější vlak po půlhodině uspoří kapacitu i personál, ve výsledku může… Číst vice »
to, co se stalo z našeho maloobchodu a potravinářství a následky na dopravu i zaměstnanost na venkově…to je na hodiny breku
Byl jste se podívat třeba ráno ve špičce na zastávce v Klánovicích?
To by bylo sakra hodně autobusů….
Jasně argumentace Skami… A podíval jste se někdy na stanice mezi Pardubicemi a Olomoucem?
A čemu tam ten courák překáží? Nejplnější místo Malešice – Třebová není Bezpráví.
No vy tomto úseku evidentně pravidelně nejezdíte. První si zjistěte, kolik lidí tam skutečně jezdí než začnete argumentovat otázkami. Kolik autobusů by bylo potřeba na ranní naplněný třívozový Regiopanter v úseku Zábřeh – Olomouc? Při představě jízdní doby autobusu vymetajícím zastávky na trase se mi dělá špatně.
Děkuji, nechci!
Tam ale samozřejmě příměsto nejezdí po 15 minutách, ale po 2 hodinách.
To se srovnávat nedá, mimo dálnici existuje v podstatě nezávislá síť místních komunikací, daná z historie-byla tu dřív než dálnice. Na železnici vznikl ze sběrné sítě rychlostní koridor skoro bez možnosti z něho uhnout. ETCS je ve stavu zrodu a dají se čekat problémy. Obávám se ale, že se dosáhne úrovně jako v informatice. V okamžiku, kdy se systém téměř podaří doladit, přichází nová verze a kolečko malérů se roztáčí znovu.
Tohle srovnání je ale relevantní k VRT, ne ke koridorům.
Někdy a někde můžete mít z provozního hlediska i pravdu. Jen tím absolutne zazdite podporu zeleznice veřejnosti. Vzhledem k nutnosti masivních dotaci do infra to může být v důsledku terminálni chyba.
ETCS ve verzi L2 je systém vycházející z TVM430 a LZB, což jsou systémy pro vysokorychlostní železnice. Otázkou zůstává proč instalujeme vysokorychlostní zabezepčovač na lokálku typu Olomouc – Uničov – Šumperk, když by tam bohatě stačilo PZB které je nejméně pětinásobně levnější. Nikdo vyjma Švýcarska na západě nenahrazuje systémy PZB, KVB, SCMT systémem ETCS L2, ETCS L2 instalují jen na VRT. Tak proč musíme systém určený na vysokorychlostní železnice montovat na lokálky my? Švýcarsko pochopím, mají na to peníze. My na to nemáme. Proč nemůžeme mít na hlavních tratích a lokálkách PZB, které si jak Němci tak Rakušané nechávají a… Číst vice »
„Otázkou zůstává proč instalujeme vysokorychlostní zabezepčovač na lokálku typu Olomouc – Uničov – Šumperk, když by tam bohatě stačilo PZB které je nejméně pětinásobně levnější.“ Na tuto otázku je odpověď velmi jednoduchá: protože zabezpečovač PZB není interoperabilní – přeloženo do češtiny to znamená, že žádný provozovatel dráhy nemůže vymáhat po dopravcích, aby používali PZB na tratích, kde dosud nebylo. SŽ (nebo kterýkoliv jiný provozovatel dráhy) si samozřejmě může své tratě vybavit PZB, ale nesmí nutit dopravce, aby jej měli na lokomotivách, dokonce je ani nesmí nutit k tomu, aby, pokud jej už mají, aby ho teda zapnuli. Holt cesta k… Číst vice »
Ale nutit dopravce k TRS, LS,… lze.
K TRS lze (a GSM-R a vôbec k primárnemu RDT spojeniu), ku KBS lze taky, ale k LS naozaj nelze.
V zásadě PZB interoperabilní je mašiny s ním mohou jezdit v Německu a Rakousku a libovolně přejíždět hranice. Tudíž kdyby bylo PZB v Česku, můžou mašiny z Německa a Rakouska zajíždět k nám a naše mašiny k nim.
Takže navrhujte tam na lokálkách PZB ponechat? A nechybí vám k tomu jeden důležitý předpoklad?
No ETCS vychází i z Ebicabu, a ten je v severských zeních používán na všech tartích (v různých modifikacích).
Takže nelze říct, že ETCS je vysokorychlostní zabezpečovač.
Další důvody viz ostatní reagující – hlavní je interoperabilita.
Interoperabilita na trati Uničov Šumperk je vskutku potřebná. Ucelenka s chladaky plnými ústřice z Normandie tam bude jezdit obden
Ta samotná možnost (nikoli pro ústřice :)) je obecně fajn, ale zase není dobré to tlačit přes mrtvoly tak, že tím zazdíme množství jiných přeprav. To je něco jako požadavek na „pancéřový vlak“ namísto chytrého zabezpečení efektivního pro danou situaci.
Nikoliv, vozidla jezdicí po Uničovce budou moci s tím samým zabezpečovačem jezdit po celé ČR a Evropě. Ne že z Uničova do Olomouce na hubu, z Olomouce s LVZ, přes hranice na hubu, za čárou PZB…
No z LZB ani z TVM teda fakt nevychází…
V době nejdražší elektřiny a nejlevnější nafty, není co řešit, a minimálně na rok podepsat smlouvy na veškeré přepravy s kamiony.
Je vidět, že o cenách máte přehled. A taktéž o druzích dopravy 🤣🤣🤣
Jakkoliv chápu poitnu textu, není v něm 100 % pravdy. Vozidlo bez ETCS se tam může úplně normálně dostat, proč by nemohlo, ale ne vlastní silou, resp ne v čele vlaku. Takže zřejmě někdo nechtěl platit takovou službu (někomu kdo už loko s ETCS má) a hodil to na ETCS (ono těch podmínek proč se někam nemůže něco snadno dostat je více než ETCS, na tam ní trati je to novinka a novinky ježí kůži. Pochopitelně je otázka jestli byl nutný výhradní provoz na jedné izolované trati, jestli raději nepočkat na „velké datum“ spuštění na koridorech až bude k dispozici… Číst vice »
O tom se v článku píše:
„ETCS na trati vypnout nejde, formou PMD se jezdit nesmí a na přetah „studené“ lokomotivy v nějakém nákladním vlaku není okamžitá kapacita. Nebyla tak jiná možnost, než čekat na opravu naší lokomotivy a zakázku dokončit se zpožděním, což se pochopitelně nelíbilo zákazníkovi.“
Aha, to mi uniklo s tou kapacitou.
No, dovedu si představit i ad hoc přepravu, ale problém asi je, že ten půjčující asi nemá žádnou loko s ETCS, tedy by musel někoho poptat a to by stálo dost.
Toto mě není úplně jasné. Na trati přece nákladní doprava je a že by se tam jezdilo s plným využitím normativu hmotnosti i délky si nemyslím. Hodně mi v glose chybí vysvětlení tohoto…
Kapacita na vlaku asi problém nebyla, ale čas přepravy asi jo, předpokládám, že to mělo odvézt ČDC na svém Mn vlaku.
Představme si tu situaci, lokomotiva dojede vlastní silou do Olomouce, dojede tam třeba v pátek dopoledne. A ejhle Mn na Uničov jede až v pondělí, ale to máme zrovna normativ, to nelze převézt. Můžeme Vám nabídnout středu.
A čekat skoro týden na náhradní lokomotivu, to se opravdu nevyplatí.
Tohle je ta kostnatost hold železnice, to určitě víte, nejste v oboru nový 🙂
Což o to, já si to dovedu představit, ale autor glosy nezacházel do podrobností.
Mohl si třeba objednat převoz lokomotivy u nás, ale bylo by to docela drahé…
Autor glosy sa najskôr spokojil s vyjadrením majiteľa náhrady, že to „nejde“. Viac by som za tým nehľadal.
A nešlo by to převést za nějakým Os? (Protišpičkové mají dlouhé pobyty)
A jazdí tam niečo iné, než pantery? Tie nebudú mať v papieroch ťahanie iných vozidiel než pantery…
Čekání na na „velké datum“ by mohlo způsobit „velké (nepříjemné) překvapení“. Vyzkoušet to s předstihem na 30-ti km úseku Olomouc – Uničov je vhodná příležitost.
ETCS může a asi i je dobrá technologie. Jen v našem podání to připomíná pejska s kočičkou v roli cukraru.
Dtto např aktualni akce s rodnymi cisly. Prý aby nebylo jasné kdy se kdo narodil…a jaké má pohlavi. Jen datum narození na obcance i zůstane a pohlaví krom vizuálu se pozná u 99% populace ze jména a samostatné I prijmeni. Nikdo to nepotřebuje, rozhodně ne v dané formě, je to šílené drahé, nepromyslene, nikdo na to není pripraven…ale prostě to zavedeme. Že pak bude dost problém asi I s otevřením účtu v bance, to nevadi
Přesně. Několik dlouhých nezapamatovatelných znakových řetězců jen proto, aby občan mohl se všemi úřady bezpečně komunikovat výhradně elektronicky. Co na tom, že původně největším problémem byla neschopnost úřadů si takto doklady předávat hlavně mezi sebou, aby člověk nemusel totéž dokládat několikrát, včetně příslušných zdržení.
Takže tu někdo brečí s tím, že díky blbě vyhodnoceným rizikům nemá zálohu a ani si ji u dodavatelů nezajistil ? Evidentně to není kritickej prvek. A je na vyhodnocení managmentu, co se vyplatí. Jestli jednorázově zaplatit externí stroj a odepsat ztrátu, nebo čekat. A cpát železnici zákazníkovi, když mu to nevyhovuje ? Ve většině oborů by se s takovým dodavatelem brzy rozloučil, nebo by účtoval takový penále za zpoždění…
Ty jsi neuvěřitelný obchodní génius a talent. Možná by ses měl rovnou přihlásit na obchodního ředitele nebo aspoň ředitele logistiky v nějaké velké společnosti
Ten PvvS je možná tak kydoň který si hraje na vseznalka. Jinak pěkné napsaný článek který popisuje současnou praxi očima uživatele
Bože vy jste mimoň !!!!!
Autor článku zálohu zajištěnou má, v podobě silniční dopravy.
Autor „brečí“ naprosto oprávněně kvůli tomu, že mu legislativně zařízli možnost půjčovat si náhradu, což měl dřív bez potíží domluvené a hlavně proto, že to slavné ETCS je absolutně předražené a místo deklarované podpory železniční dopravy, dělá ve skutečnosti EU a česká vláda přesný opak, vytlačuje náklady na silnici.
Zálohu má, v podobě kamionů. A píše, co ve skutečnosti Spržel dělá pro zdánlivou ekologii – poslat přepravce do kamionů.
A má vůbec cenu udržovat železnice ? Jestli je na nich doprava dražší, ne kamionem, tak za mne není co řešit.
Tak to neřeš, dyt to po tobě nikdo nechce
Ona by třeba dražší nebyla, kdyby nebyla železnice používaná jako dojná kráva a kdyby byly podmínky nastaveny rovnocenně hlavně se silnicí…
Tak EU pindá, že je železnice ekologičtější, což je obzvláště u nákladů nepochybně pravda. Ovšem svým neúměrným zvýšením nákladů železničních dopravců dělá přesný opak. Dopravci si předražené ETCS nevybrali, jsou k tomu donucení.
To že nemáme na železnici žádný zabezpečovač není chyba EU, ale naše. Německo nezavádí ETCS tak rychle jako my protože již nějaký zabezpečovač má. Švýcarsko má ETCS na všech tratích a v EU vůbec není a nákladu na železnici tam je mnohem víc jak v ČR.
Vy jste si nevšimnul, že je termín zavedení ETCS závazný pro všechny v EU? Že inteligenti od SŽ rozhodli, že to u nás bude ještě o pět let dřív a tím ještě vytočili beztak astronomické ceny je věc druhá. Jestli máte pocit, že se kdekoliv v Evropě jásá nad tímhle úřednickým rozhodnutím, tak jste mimo…
A ti úředníci do Bruselu (ale myslím že zrovna tyhle železniční věci se na úrovni EU řeší někde ve Francii) spadli z nebe, nebo je tam vyslali členské státy, a teď se tedy strašně diví, co tam ti jimi vyslaní a koordinovaní lidé dělají?
A neschvaluje to náááhodou (stejně jako všechny nařízení a zákony přijímané na unijní úrovni) nějaký orgán EU, ve kterém mají zastoupení všechny členské státy?
Neposlouchejte prosím lži a kecy politiků o tom že „zlý Brusel jim něco vnutil“.
Oni moc dobře vědí, proč do toho Bruselu poslali lidi kteří mají za úkol plnit jejich zadání.
Ale jasné, že to schvalujeme I my a ten rok 2025 je debilovina našeho MD a už cca 4 roky zpět Chrdle (!!!!!) veřejné říkal, že to bude časový a věcny problém…a jak ho utreli, že nebude…podívejte se do Pozor vlak… Inu, není nic, co by nás úředník a politik nedokázal pohnojit. Ale to je i vizitka nás jako národa a společnosti…oni jsou naším odrazem, lidový hrdina je furt ten, který s něčím vydrbe (samozřejmě přesně do okamžiku než vydrbe s nami) a pak nastupuje okamžik prozreni, jak vše vyřešit geniálně předpisem. Který nebude fungovat. Viz např akce srncata. Předpis… Číst vice »
A která železnice je ekologičtější? 810? Nějakej starej diesel? Možná tak elektrická trance…a jak obstojí proti moderním euro6 kamionům a nebo těm na baterky? Už to pak není žádná sláva, co ?
Tak 810 se nasazuje proto že i po těch letech má co nabídnout. To že ještě neexistuje adekvátní náhrada o stejné hmotnosti s moderním motorem je věc druhá. A proč v republice není výrobce takovýchto vozů?
Kamion na baterky neexistuje.
Existuje. V těžké rozvážce se v ČR testuje několik tahačů na baterie, denně zvládnou 400 km.
Ona i 810 může být celkem ekologické vozidlo, vzhledem k tomu, že snad vše má nový motor tedom
Pořád je tam ta zhruba trojnásobná spotřeba energie, i kdybyste kamionům nakrásně přidělal „tykadla“ a jezdily pod trolejí. Že se na silnici modernizuje i způsobem „šrotovného“ (likvidace funkčních věcí a výroba nových též spotřebuje dost hmoty a energie), zatímco železnice se často jen nechává „dožít“, je jiná věc. Svažte běžci nohy a kochejte se jeho zaostáváním…
Smutné, asi nezbude než firmu přestěhovat k méně bezpečné trati 🙁 Těch sice bude stále dost, ale vzhledem ke koncepčnosti rozhodování SŽ těžko říct kde…
Tak ten byl dobrej 😅
Vámi navrhované řešení skutečně povařujete za reálné?? Pokud ano, sněte dál, ale realita půjde jinudy, mimo vás…
Doufal jsem že ten smajlík to pomůže pochopit i vám, většinou ho ani nepoužívám…
Ona tam už jde – další zábory polí kolem dálnic, zcela bez kolejového napojení. Jestli to je kýžený výsledek…
Proč stojí vybavení 1 lokomotivy tím ETCS 10 mil a více?
Protože bylo v plánu že to bude platit erar, zastiti se to bezpečností a nebude to nikoho moc zajímat protože to není téma co by veřejnost nějak zajímalo. Navíc to není fyzicky prakticky vidět. Takže to může stát neomezený prachy a erar to calne. Zbydou z toho pohádkový prachy.
No mě to jako veřejnost zajímá 👍. To komunikuje i s mimozemskými civilizacemi, ne?
To samozřejmě ano, ale těch pár jedinců co to zajímá nic neznamená. Drtivé většině je to úplně jedno a nic o tom neví. Do žádných médií se to nedostane. A když tak jen velmi velmi okrajově
Kdyby 10 milionů. Jedno Pendolino 59…
§4 Na to je předpis
Protože se počítá s tím že se na tom rozjede krásný dotační kolotoč a každý si bude moct pro sebe urvat kolik hrdlo ráčí. Vždyť je přece peněz dost, zdroje neomezené, tak co by ne. Ovšem do chvíle, než by to dotyční dobroserové museli platit celé z vlastních kapes.
Protoze stare lokomotivy a male serie, nebo jeste lepe co kus to original. Pak vymluvy ze je to drahe. Jiste ze je. Stejne stupidni pristup se v CR aplikuje i jinde.
Rozpocitat cenu prototypu rekneme do 5 kusu je neco jineho nez do 1000 kusu.
Nebo si pořídit nové HV, které už ETCS má.
Myslíte jako koupit si pendolino, které se na původní ETCS nikdy ani neprojelo a neprojede, protože se mezitím změnil standard?
Asi jste nebyl mezi těmi, co si pořídili celkem drahou televizi s DVB-T aby jim ještě před její amortizaci nějaký tydyt vymyslel DVB-T2
ETCS sa vyvíja už skoro 30 rokov, z čoho 20 rokov to bolo vnímané ako politický úkol z Bruselu, ktorý sa má nechať vyhniť… Tých 20 rokov nebolo zadarmo.
Protože v grémiích, která náklady na pořízení takových a podobných zařízení schvalují, není nikdo, kdo by problematice v potřebném rozsahu rozuměl a dokázal oprávněnost výše nákladů posoudit. Ale to zjistil už starý pan profesor Parkinson před nějakými 70 a více lety: Rozpočet na výstavbu jaderné elektrárny je schválen za 3 minuty (právě proto, že problematice nikdo nerozumí – a když se tam výjimečně někdo takový najde, tak mu nestojí za to hádat se s těmi ostatními, třeba i proto, že má z minulosti zkušenost, že ho ti ignoranti v takovémpřípadě doslova uřvali), zatímco kvůli rozpočtu na kafe pro kancelář schvalujícího… Číst vice »
Jo budeme mít sice nejbezpečnější trate ale nebude nám po nich nic jezdit. Všichni plnou hubu přesunu přeprav na železnici ale realita je krutě jiná. A ETCS je další hřebík do rakve. Pokud se někdo rychle nevzpamatuje a nezačne s tím něco dělat. Nechci se dožít železnice jen pro osobní dopravu.
budou volby do evropského parlamentu….
A? Vzhledem k množství našich zástupců v EU je úplně jedno, koho tam zvolíme. Ať zvolíme 100% těch a nebo 100% oněch, na rozhodování EP to má nulový vliv.
To je ale chyba těch zástupců, že neumějí dělat politiku, konkrétně hledat spojence z dalších podobně velkých zemí pro vytváření ad hoc koalic při řešení jednotlivých problémů. Jenže zdejší politici se za 30 let existence státu ještě nezmohli ani na definici jeho zájmů, takže europoslanci nemají žádné dispozice, co mají v Bruselu a Štrasburku prosazovat a hájit. A posty v orgánech EU se neobsazují podle odbornosti ani schopností dělat politiku, ale především podle partajní loajality. Ale možná ještě důležitější je otázka, jestli vůbec mají orgány EU být určené k tomu, aby si tam jednotlivé státy přihřívaly svou národní polívku. EU… Číst vice »
Realne si prihrivaji ale chápou, že se to nesmí prehnat. Jenže když si ani neumíme prosadit vlastnj lidi na úřednické pozice v Bruselu…a většina politiku neumí anglicky kvaknout, o němčině a franstine nemluvě, to jen pak těžké… s jazykovou výbavou většiny ministrů většiny vlád by se nedostali ani do korporátu.
Tak zrušíme i českou poslaneckou sněmovnu a budeme volit 1 spasitele?
Fakt argumenty jak z terapeuticke seance. Proc nic nejde, že? Jsme cca 7. Nejlidnatejsi země EU. Před námi DE, FR, IT, ES, NL a PO, nastejno cca PT, SE, BE, HU. Že nás není vidět, naše blbost a neschopnost. Tedy vlastnosti stejně proč máme tady tak krásný stavební zákon (který akorát komplikuje ale realne nakonec nic nezachrani) a spoustu dalších věcí.
EU s tím má společného co? Že definovalo nějaký jednotný satandard pro celou EU? Mít jednotný standard cenu spíš snižuje než zvyšuje. To že jsme se rozhodli, že do roku 2025 budeme mít výhradní provoz pod ETCS je čistě české rozhodnutí, na EU to neházejte.
Tak ten byl dobrej!
Postavili koleje, ale jezdily jim tam vlaky
Ani vlastně nic moc nepostavili, jenom udržovali a ještě blbě…
Ta sedla …
Ale abychom byli fér- na Balkáně vč toho severního je daleko hůř.
Chapu clanek a jeho pointu, ale to prvni co me napadlo je ze ve firme pisatele neni spravne nastaveny business continuity management
A vy nesplňujete reality check…
Nebojte, teď už bude, pojede to po silnici 😀
A jak ho mají nastavit? Poraď 😉
Business continuitu si nastavila jenom dráha, v duchu „stát sypal – stát sype – stát sypat bude“.:)
Ale Jenom aby to poplatníky bavilo, tahle dekorace přepravního trhu za půl investičního rozpočtu.
Asi tak. Ono by dobrou správu mohlo taky potkat zrušení či alespoň vyhazeni půlky osazenstva
„Si nastavila dráha“ – dráhu nespravuje stát? My a námi volené aparáty z ní udělaly dekoraci, se všemi důsledky, nad nimiž tu mnozí tak rádi pláčou – „zase ucpaná silnice, zase nehody, ‚tady nechceš bydlet'“ a podobně.
Takhle nejak mohly pred 100 a vice lety vypadat clanky trefujici se do zavadeni automobilu misto povozu 🙂
Tak to asi těžko. Vůbec jsi nepochopil o co autorovi jde
no, to jsem opravdu nepochopil.
Jo jo jo…..patřím mezi dlouhodobě nejtvrdší kritiky ETCS . Zatím všechny mé ( často vysmívané ) prognózy ohledně tohoto problému se bod po bodu vyplňují. A radost z toho rozhodně nemám. Konec konců, z celého ETCS už mají zamotanou hlavu i do té doby jednoznační podporovatelé. To bylo patrné mimochodem i ze čtvrtečního kongresu Zesnad. A ano. Byl jsem na něm přítomen osobně. A nejhůře ve vztahu k ETCS dopadneme my tady v ČR. To už je dnes zcela jasné . Jen díky našemu radikálně ultimativnímu a zbytečnému přístupu, jenž si ČR sama zvolila. Zde pán uvedl krásný příklad z… Číst vice »
Poděkujte vládě, kterou vedlo ANO soudruha Babiše. To přistoupilo na podmínky Bruselu s schválilo Národní implementační plán.
Ne, toto bylo rozjeto už dávno PŘED vládou soudruha Babiše a národní implementační plán nereflektuje „podmínky Bruselu“, ale je dobrovolným závazkem ČR, do kterého nikdo nikoho nenutil…
Za tohle Brusel nemůže, to je vskutku naše demence. Odpovídající balení koblih do sáčku za ministryně Součková údajně kvůli EU. Jak zmizela do háje, najednou to EU nechtela
A já s tebou jen souhlasím, v naší oblastí také patřím k největším kritikum ETCS a jen pár lidí to bere vážně, zbytek to bere jako nějakou novou hračku co prostě rodiče koupí a pojede se dál…
a co tedy misto ETCS?
Nic. Resp to co už tam je s normální a uplatitelnou modernizací. Takovou aby tam mohly jezdit vlaky bez krabice za desítky milionů.
Takže se podle vás máme smířit s tím, že se občas objeví článek“ Tři mrtvý a několik zraněných při čelním střetu vlaků“ Děkuji nemám zájem. Já jen že např. u Českého Brodu je to nejlepší současné zabezpečení a tu nehodu, která se tam stala už nikdo zažít nechce.
Za podmínek vzniku nehody u ČB by se stala s ETCS úplně stejně…
Neměl by MA do obsazeného oddílu, takže by jel v OS, kde by musel u každé lokalizační značky dávat TAF. Jenže ta lokalizační značka není jen u oddílového návěstidla ale bývá v daném oddílu víckrát. Z toho plyne že by i strojvedoucí musel dávat vícekrát TAF čímž se zvyšuje možnost zastavení vlaku před překážkou. Takhle zmáčkl u oddílového návěstidla na stůj živák a pokračoval dál v jízdě až 100km rychlostí celým oddílem. Fuj hnusná nehoda…
Jo. Buď tohle a nebo by normálně stačilo kdyby zůstal stát u tý červený. Až takhle primitivně jednoduchý to je.
Nesmíte si to tak idealizovat a seznamte se s tratí vzor 2020.
Celá bezpečnost každého (nejen železničního) systému je dána nejslabším článkem tohoto systému, v tomto případě vlaku bez ETCS. Je dle mého názoru správné dočasně (např. po dobu opravy původní lokomotivy) přesunout přepravu na silnici, než tu pak číst články typu „Čelní střed neETCS vlečkového vlaku s plně vybaveným ETCS osobním vlakem…“ Pokud chceme mít bezpečnou železnici není pro ČR jiná cesta než ETCS. Mohli by jsme vyvinout a nasadit jakýsi další národní zabezpečovač, který by byl možná levnější. Otázkou zůstává jak dlouho nám to bude Brusel trpět a dřív nebo později nám stejně ETCS nařídí, tak proč s ním nezačít… Číst vice »
Obávám se, že jste nepochopil pointu. Ta vlečková lokomotiva nevyjíždí na trať s ETCS. Jen tam za ní nemůže přijet jiná, náhradní, protože taky nemá ETCS…
Pointu chápu a také chápu a považuju za nutné aby nová D1 část druhá (provoz pod ETCS) umožňovala i jisté vyjímky pro tyhle případy. A taky pro mnohé jiné, například jízda historických vozidel…
Až budou mít ETCS všechny kamiony, sám zaplatím jednomu vylosovaném u dopravci ETCS do všech lokomotiv.
Zrovna včera hlásali pět mrtvých na silnici jen v jednom kraji, a to u toho zřejmě ani nebyl kamion. Ale jestli ti mrtví chodci a cyklisté na místních cestách jsou v pohodě, jen když to není na kolejích… Čímž neříkám, že se nehody na kolejích mají nechat, leč přesun na silnice není řešením.
Nevím, jak přesně je odstupňovaná bezpečnost ETCS, tedy zda je možné třeba jinde vyjet s mašinou bez ETCS, ale umím si představit, že v ČR bude to absolutně nejpřísnější co jde. Jen elektrikářské normy jsou snad nejpřísnější na světě, okolo jaderných elektráren je x kilometrové bezpečnostní pásmo, kde se nesmí bydlet, atd. Neříkám, že to není správně, ale někdy se to už opravdu přehání.
Tak zrovna ty elektrikářské normy mají svůj důvod. Stačí se podívat na „Skleněné peklo“. Je to sice film, ale kolik je ročně požáru od zkratu elektroinstalace.
„Jen elektrikářské normy jsou snad nejpřísnější na světě…“
… a proto se taky nedodržují tuzemské a EU normy ani tam, kde jde o životy, viz aktuální velmi výživná (a téměř nepublikovaná) aféra ČEPS a ČEZ kvůli porušování norem zakládání stožárů vedení VVN – více viz třeba zde: https://www.blisty.cz/art/113245-o-vaznem-stavu-vysokonapetoveho-vedeni-v-ceske-republice-dopis-nejvyssim-cinitelum.html
Proč SŽ zakazuje jet na této trati jako PMD? Mám to z druhé ruky, ale prý byla podobná jízda v jiné souvislosti výslovně zakázána, že předpis jízdu PMD zde umožňuje jen pro potřeby provozovatele dráhy. Není to zneužití pravomoci?
Možná i je. Souhlas se zavedením výhradního provozu byl totiž podmíněn do 31.12.2024 ponecháním možnosti jízdy nevybavených vozidel jako PMD v době, kdy na trati není jiný provoz. A tu druhou ruku máte správně, opravdu se to děje.
Ale, zvedněte ruku Vy, no Vy, kdo jste proti zvýšení bezpečnosti na železnici.
A tak ani v době, kdy by se taková lokomotiva mohla srazit pouze sama se sebou, na trať nesmí.
A v případě, že se traťová část udržuje, tak se tam ve výluce drandí o stošest, viz. dlouhodobě vyloučené úseky CETR – Brno, CETR – Přelouč atd…
Zvedá ruku za nezvyšováníi bezpečnosti železnice tímto způsobem. Za stejné peníze se dá zachránit mnohem více lidských životů jinak.
vezmeme-li v úvahu, že zmínka o zavedení ETCS zvýší jeho odpůrcům krevní tlak o 13 mm Hg na asi 5 minut (to jsou dolní meze), a ze 159 komentářů zde je polovina negativních a dalších 248 je negativních hodnocení pozitivních komentářů, tak se nejméně 78 lidem přiblížil okamžik infarktu myokardu o 2,3 minuty. Za tento rok se ETCS týká na všech odborných i poloodborných diskuzích asi 3786 čtenářů, takže naše zdravotnictví musí kvůli ETCS zvýšit na rok 2024 rozpočet o 37,458 mil. Kč na léčbu chorob srdce a oběhového aparátu. A to je jen jeden rok a beru v potaz… Číst vice »
Já to nějak nechápu s tou nemožností přetahu, proč tam nemůže elektrika s ETCS odvést/dovést lokomotivu bez něj?
Ale může. Ale jak jste četl, není pro to kapacita. Což tedy nechápu, spíše bych řekl, že toto řešení nebyl vlečkař schopen či ochoten zaplatit.
Ale bohužel, o jaké peníze šlo jsme se z článku nedozvěděli…
Pak už snad jen naložit loko ř. 701 na podvalník a převést po silnici.
Taky jsem to kdysi udělal, když za km jízdy po dráze platil nákladní vlak cca 280 Kč. Kamiónem to vyšlo podstatně levněji.
Protože kde není vlak, tam není „bezpečnostní riziko“.
Kdepak, ještě by na vás mohl spadnout sloup!
Od toho mohu ochránit já, stačí na mě nešetřit.
To ale bude muset být zábradlí vysoké až nad celý průjezdný profil, ne? 🙂
I to jde zaridit
Posunky se na vlečky budou vozit kamionem … To naše ministrstvo je ještě větší úlet než správa železnic.
U tramvají a dokonce i metra už je to několik let realita – nikterak povzbudivá. A ještě se tím chlubí, ušetřili za vlečku, kterou mohli vytrhat, když mají silnici prakticky zadarmo a bez omezení. Realita k řečem o přesunu těžkých nákladů na koleje. Jasně, tramvaj je sice jen „kusovka“ (pokud nevydrží čekat na hromadnou dodávku třeba pěti kusů), ale stejně.
Středověk neskončil , středověk trvá ,snad to teď admin nesmaže
Ono totiž ETCS je některými odborníky mnohdy prezentováno jako bezpečnostní spása české železnice, ale je tomu opravdu tak? A za jakou cenu? A jestli si někdo ještě myslí, že stát to s přesunem nákladní dopravy na koleje myslí vážně, tak je hodně naivní. To by MD a SŽ musely jinak pracovat. Zatím to jsou jen plané řeči a skutek utek. Stačí se podívat na pomalou přípravu klíčových dopravních staveb, koordinaci výluk a naprosto tristní pracovní nasazení stavebních firem na výlukách.
Ano, je. Nikdy jsme žádnej opravdovej zabezpečovač neměli (i kdyby na principu LS, tak ATB nebo ÉVM), tak holt tyhle bolesti zažíváme teď, a ne v 50. a 60. Letech. Problém je samozřejmě tempo zavádění a debilita „výhradního provozu“. Ty lokomotivy by se za dvacet let přirozeně obměnily, cena za vestavbu by klesla, a ještě by se fakt vybavila celá síť a bylo by to v ten moment k něčemu, my jsme místo toho zvolili cestu zabití dráhy fixními daty a nulovými síťovými benefity.
Lenže kde príde dopravca, čo do etcs zainvestoval k tomu, keď do neho narazí alebo mu skríži cestu dopravca, čo na etcs ušetril? Zmiešaná prevádzka je najzložitejšia a najrizikovejšia.
I na to určitě naši páni myslí. Až zase budu někomu podvazovat pahyl nohou po střetu a udržovat provoz, než přiletí debil s dronem, zeptají se ho, jestli byl vybaven systémem ETCS
Nevím, třeba povinné pojištění těch co ECTS nemají? Nikoliv tvrdý zákaz, ale ekonomická motivace? Aspoň na přechodné období, samozřejmě ne nafurt…
Viď nižšie, už súčasná železnica je „tak moc bezpečná“, že nejaké ETCS už v poistnej matematike moc nezohráva. Aby sa to vyplatilo, chcelo by to pár nehôd á minimálne 50 mŕtvych a škody cez miliardu (pre istotu: toto je sarkazmus).
Já to jako jako sarkasmus nechápu. V jistých kruzích se takhle opravdu uvažuje.
To má řešit pojišťovna.
Dopravce který do ECTS zainvestoval by prostě platil výrazně nižší pojistné.
Lenže železnica je už dnes tak bezpečná, že v „poistnej matematike“ sa Vám to ETCS v podstate nijak neprejaví. Naviac potenciálny rozsah škôd je tak rôzny a počet poistených tak malý, že to nikdy nebude fungovať.
Vlaky bez ETCS pouštět s minimální prioritou, na ohlášku. A s tím že za prvním návěstidlem se stůj musí mít něco bezpečného (další volný oddíl nebo štruc).
Jak chcete zavádět ETCS několik let, když u nás je pár týdnu a je to už nejméně druhá verze. A za každou verzi se platí… Nitroglycerinem se taky zachraňují životy, tak že se začalo dávat na prasklý žaludeční vřed?
ETCS by nebylo samo o sobě špatné,, ale vzhledem k pomalému vývoji ETCS a jeho zaváděn,í se klidně může stát, že za několik roků nebudou jednotlivé verze traťové a mobilní části vzájemně kompatibilní. Takže původní smysl zavedení jednotného evropského zabezpečovače ve skutečnosti nenastane, protože jednak každý stát si to trochu upraví po svém a díky pomalosti zavádění a rychlému technologickému vývoji v elektronice ani vícesystémová lokomotiva nebude schopna jezdit po celé Evropě, narozdíl od kamionu. Kdyby si tehdy ČD objednaly řadu 380 s ETCS, tak by jim to ETCS bylo k ničemu, protože by nebylo kompatibilní s dnešní traťovou částí.… Číst vice »
Naprostý souhlas, ETCS musí mít rozumný „subset“ minimálních požadavků a ty další, dodatečné a nadstavbové můžou být vyžadovány třeba jen u vozidel s vyšší Vmax…
Z technické stránky věci je akorát „nemilé“ že se ceny ECTS (dáno do značné míry požadavky a pravidly, a pak „nárazovostí“ vzniku požadavku/nutnosti na jeho vybaveností na HV) posunuly ještě výše než se mnozí obávali. Bohužel organizační stránka věci (nanutíme jim to ať chcou nebo nechcou, požadavkem VÝHRADNÍHO provozu na některé neobjetelné trati) kdy erár „ušetřil“ přesunem nákladů na dopravce, je hodně nepovedená. Dlouho se nevědělo „co a jak“ bude vyžadováno (ono vizionářsky předem si takový drahý zabezpečovač pořídí asi jen fanatik když si nemůže být jistý tím že se do okamžiku O ještě několikrát nezmění specifikace/požadavky a že to… Číst vice »
S tou výhradou, že SŽ žádné „vlastní“ nemá…
Je to dojná kráva, nic víc. Němci jsou pořád druzí, 1. Sv. Válka, i ta druhá, teď finále mistrovství v hokeji,zase druzí, vlastně jsme se nepoucili. Kde jsou naše firmy, které něco znamenaly
Středověk neskončil , středověk trvá
Pěkný článek. Ukazuje, že centrální plánování státem, které už to jednou bylo a nefungovalo, opět nefunguje. Stát brečí, že nemá peníze, a přitom se vyhazují kvanta peněz za nesmysly typu dotace fve, zvyšování důchodů a podobně.
pěkný článek, hloupý komentář
Ano, ten váš, který je zcela bez pointy 😉
No vedení SŽ nemá žádné cíle v tom smyslu, aby po kolejích jezdily vlaky, tak co.
Pokud vím, tak povinnost ETCS od roku 2025 stanovil stát-ministerstvo dopravy. Na uničovce se zkouší, jak to bude na ostatních tratích od roku 25 vypadat.
V tomhle měl stát vystrčit hlavu z písku a přemýšlet, co by vlastně mělo být efektivnější a do toho cpát peníze. Já vím, nejsme Švýcarsko.
Do tohohle nemá stát moc čl mluvit, to přišlo z EU. A není to principiálně špatná myslenka, protože jde o to, aby všechny koleje a mašiny spolupracovaly. Zatím je to co stát, to originál, takže české mašiny si běžné nerozumí s rakouským kolejemi a tak.
Přitom jde i o takové věci, jako je spouštění závor před blížícím se vlakem.
Ale neptejte se mě, co na tom stojí t, šílené peníze. Jak znám úředníky, tak to sjednocení vypadá tak, ze kazde koleje budou umět pětadvacet (?) mašin a každá mašina pětadvacet kolejí.
Výhradní provoz jen vlaků s ETCS k datu toho článku nenařídila Eunie.
No jasně, a jelikož jsme „průkopníci“ tak bysme přece nemohli okopírovat co nejpřesněji konkrétní verzi etcs z okolních států (zejména D, AT) tak aby naše verze aspoň bezproblémově fungovala u nich a naopak??
Přišlo z EU… EU jsme my všichni. A právě proto do toho stát má co mluvit. EU není diktátor. Podobné věci schvaluje parlament (a my do něj volíme) a Evropská rada (sjezd předsedu vlád). Máme tam naše zástupce a ti to schválili.
V neposlední řadě je implementace čisté v režii MD resp SŽ. A zákaz PMD rozhodně není z Bruselu, ale že SŽ.
Ano vyzkoušení přesně popsal zakaznik v článku.
Pokusy na lidech…
A zaplatí někdo „testovacím subjektům“ vzniklé dodatečné náklady?? Nebo to bylo „ententýky kdo bude nejmiň křičet“?
SŽ může mít a má mít jen takové cíle, které jí stanoví stát.
To říkám už dlouho. Namísto „tvrdého“ zákazu pro ne-ETCS nějakou únikovku umožnit, ale takovou, že omezující podmínky prakticky vyloučí jízdu ve špičce. Umím si to představit třeba takto (kumulativně): a) Vmax 40 km/h b) Jízda mezistaničně c) Vyloučení pohybu vozidel také v úsecích následujících za Stůj (např. celý 1 oddíl a všechny dotčené výhybky a jízdy směrem k nim včetně posunu) d) Úplně poslední priorita v kapacitě (jak příděl, tak operativní řízení) Což by reálně dopadlo tak, že kratší cesty by se možná daly udělat v nějakém tom dopoledním sedle, více méně by se to ale týkalo jen noci, kdy… Číst vice »
Kde jakej uber či rozvoz jídla má v mobilu appku a jejich pozice,rychlost apod je realtime. Ok, nemůžu to auto na dálku zastavit, ale taky za to nikdo nechce desítky milionů na jednu lokomotivu.
Když pak lokomotiva i kvůli tady tomu stojí násobně víc než tahač, tak pak musí jezdit i půl století, aby vycházely ok jednotkové náklady…
Fakt to s těmi předpisy přehánějí natolik, že jim prostě ujede vlak.
Hlavně místo jednoho vlaku pojede 40 kamionů nezabezpečených nijak,, dokonce ani nedrží v jízdní dráze samy. Takže riziko pro společnost se zvýšilo. Ale drážní píseček je v pohodě, strejdové to doklepou do důchodu, drážní dodavatelé mají zlatý důl, vlaky jenom překážejí tomu všemu…
Jo ty dráhy vypadá na takovej boomers paradise… Nic nejde, pořádně rozmyslet a nepostet se před důchodem do žádných větších akcí.
No a 40 kamionů? Kvůli konkurenci a nesvazujicim pravidlům šly kamiony hodně dopředu. Opravdu už není tolik nehod jako dřív, smrtaky jsou výjimečně. Dálku většinou jezdí stroje do 5ti let, protože za těch 5 let dají milion kilometrů a řídící taky nechtějí být v nejake starší herce. A tak ty nové kamiony mají kamery na slepé úhly, LIDAR, asistent jízdy v pruzích, brzdové asistenty… Za posledních 20 posun v bezpečnosti úplně neskutečný. A na dráze? Snad aspoň ta klimatizace.
njn, ale lokomotiva na silnici nezavazí, zato kamion neskutečně
Tesat do kamene.
Obojí ale řídí tentýž stát, respektive totéž soustátí. Dráhy neexistují kdesi mimo. Nastavujeme si to tak sami.
Nprosto přesné!!!
oprava: naprosto
Nezvýšilo. Pozrite sa na nehodovosť a na jej mediálnu odozvu dlhodobo. Spoločenský postoj je jednoznačne taký, že umierať za volantom je normálne. Dráha by mala investovať do toho, aby ľudí presvedčila, že to je tak aj na železnici, potom to etcs možno ani nebude treba.
Podívejte se na statistiky.
Som sa díval. Na cestách sa každého štvrť roka odpíše (mŕtvi+ťažko zranení) ekvivalent CityElefantu. Nikoho to nezaujíma. Zato železničná nehoda kľudne bez zranení má publicitu týždeň a pomaly prvá otázka je ako zamedziť jej akémukoľvek opakovaniu. Potom z toho vychádzajú veci ako ETCS.
Měl jsem na mysli statistiky nehod, nikoli mediálních výlevů.
Ale o štatistiky nehôd vôbec nejde, chápete to?
Ale jde, soudný člověk je bere v potaz.
Takí sú ale drvivá výnimka.
Jukněte na stránky železniční inspekce. Jsou i pro laiky dobře přehledné a píše se tam, kolik mrtvých je na železnici. Číslo z hlavy nevím, ale vím, že jich je výrazně míň než na silnici a ke všemu je naprostá většina způsobená vložením před vlak, prusvihem na přejezdu a tak, neboli žádné zabezpečovací zařízení nemělo šanci s tím něco udělat.
Presne tak. A predsa má každá železničná nehoda publicitu ako keby umrelo 200 ľudí. Potom holt na stlačenie ich počtu musia vznikať veci ako etcs…
Ta mediální odezva vychází z logiky fungování současných médií. Jedna železniční nehoda s desítkami obětí je mnohem větší senzace než stejný počet obětí na silnici rozložený do dnů nebo týdnů. A to přesto, že pravděpodobnost úmrtí při železniční nehodě je řádově nižší než na silnici. Dá se dohledat i statistika informování o nehodách v médiích. Média už dávno přestala být informačním prostředkem a i kdysi seriózní média přecházejí čím dál častěji na pozice infotainmentu, což má jednu velkou výhodu – nelze je obvinit ze lhaní, protože když nedělají zpravodajství, ale zábavu, pravdivost není hlavním kritériem jejich vnímání veřejností. A to… Číst vice »
Koľko ste zažil v ČR nehôd s desiatkami obetí v posledných 10 rokoch?
A i historický by spousta nehod vznikla bez ohledu na zabezpecovac. Viz ony katastrofy způsobené ujetými vozy při posunu
Tak to ne, ZPŮSOB etcs můžeme diskutovat, ale jeho principiální myslenku existence ne, to neberu.
Z tohoto pohľadu práveže áno, pamätáte napr. tú nehodu na D1 jak tam ten borec v noci UHOREL?
Stalo sa niečo?
Prišiel niekto s požiadavkou na to, aby sa po diaľnici jazdilo v noci 70 (to je taknejak maximálna rýchlosť z ktorej na potkávačky nejak zastavíte pred prekážkou alebo ju naboríte „len trochu“)?
Prišiel niekto s požiadavkou na vystrojenie D1 tak aby tam šli použiť diaľkové svetlá bez oslnenia protismeru?
FIGU BOROVÚ, len sme sa dozvedeli, že za tú nehodu vlastne nikto nemôže (kamiónu roztrhlo pneumatiku)…
Omlouvám se, kdysi byla vlečka do každé fabriky. Až někdo k novému obchodu dovede i koleje, bude dle Vás fajn-
Stačilo by bohatě do těch továren a velkoskladů, kde se překládá do malých dodávek pro místní rozvoz (jo, ve větších městech to může být i tramvají, nemusí). A k tomu ovšem použitelná síť o dostatečných kapacitě a rozsahu.
Ano a víte proč to stojí 10 mega? Protože když se uberu splete apka o ulici tak se nic nestane ale když se u vlaku sekne o kolej tak je to kurva problém.
Tak proč nestojí 10 mega třeba přilba na kolo, protože ten, kdo spadne na obrubník má taky kurva problém!?
Já jsem přesvědčen, že mobilní část je předražená, nebo je celá vyrobena ze zlata!
proc by mela
prilba stat 10
mega?
ETCS stoji bambiliony proto, ze na ty hromady srotu (s vyjimkami) je lokomotivní cast co rada, to prototyp.
Ta přilba je pochopitelně nadsázka.
Co řada to prototyp- a to je deset milionů korun? Není opravdovým důvodem to, že se jedná o státní zakázku a ta prostě musí být?
ne. je to tim, ze jse o prototyp a v teto oblasti moc velka konkurence neni . tohle zvladne kolik – 1-2 firmy
ne. je to tim, ze jse o prototyp a v teto oblasti moc velka konkurence neni . tohle zvladne kolik – 1-2 firmy
Opravdu je to takto… při postupném zavádění v nových strojích by to prakticky nebyl problém, ale stylem „dlouho nic a pak hrrr!“ je to takhle…
1) ETCS sa vyvíja 30 rokov, z toho 20 rokov panovalo na západe presvedčenie, že je to poltický úkol z Bruselu, ktorý je treba nechať vyhniť. Tých 20 rokov nebolo zadarmo.
2) Inžinierska činnosť pre každú radu zvlášť je zložitá a týmpádom drahá záležitosť.
Nič viac za tým hľadať nemusíte.
Kdyby aspoň ujel. On jim zablokuje cestu.
Přesně tak, ETCS má být motivační, ne likvidační.
ETCS je především povinná. Nemůžete poctivě chtít, aby si některé vlaky přepínaly semafory a spoustely závory samy a některé nikoliv.
Přičemž ta unikovka bude mít SIL nula, čímž popře smysl ETCS, páč by na tu únikovku chtěla hrát každá mufka.
a) klidně stovkou.
b) věřit mu, že pojede daným směrem. Tedy před sebou nic nemá(jako by jel mezistaničně), na blok za ním něco může. I když toho moc nebude, protože bod D.
c) Dá se něco takového procpat do traťové části ZZ? Prostě postavit k návěstidlu x+1, ale na návěstidlu x ukazovat stůj? (Nastavit pro jeden vlak delší prokluzovou vzdálenost?)
Súčasné železničné nehody sa spravidla stávajú preto, že sa fíra
1) Rozbehne vtedy, keď nemá
2) Nezastaví vtedy, keď má
Ako presne ste riziká ad 1) a ad 2) odstránili týmito požiadavkami?