Komentáře Železnice

Glosa: Zrušte slevy v expresech

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Dopravci se zatím nechtějí pouštět do analýz, do jaké míry jim od září platné státní superslevy pro vybrané skupiny občanstva zaplnily vlaky. Případně tvrdí, že se fakticky nic nezměnilo. Já to ale vidím jinak. Změnilo se, a to k horšímu. Jako pravidelný uživatel expresů mezi Prahou a krajským městem mám za jisté, že v těchto vlacích výrazně klesl komfort cestování. Bývají často narvané k prasknutí, lidé vysedávají na sklopných sedačkách v prostoru na kola a pracovat se téměř nedá. Počet vagonů zůstal stejný.

Zde by se hodil závěr ve smyslu „od zítřka jezdím autem“, to ale nechci. Nezbývá než trpělivě čekat na nějakou změnu. Asi hodně naivní by bylo spoléhat se na příchod nové vlády, která miliardový tunel do peněz daňových poplatníků (ve prospěch dopravců) utne. Jen o něco méně naivní je věřit v prodloužení vlaků při zachování alespoň stejné kvality.

Dopravci by si ale mohli připomenout své plně platící zákazníky, odstrčit jen trochu státní vemeno a některé druhy vlaků z nároku na slevy vyjmout. Začít mohou s expresy, na jejichž trase jezdí i rychlíky. Vlastně je to ale možná ta nejnaivnější představa ze všech.

103 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Na zdopravy.cz bych čekal něco výrazně konstruktivnějšího, nějakou delší a hlubší úvahu. Tohle je level Blesk. Je na pováženou, kolik % z nárůstu cestujících způsobil začátek školního roku (středo a vysokoškoláci migrující na internáty a koleje) a kolik % k tomu přispěly cestující získání díky slevám.

    Článek je psaný obecně o všech vlakových dopravcích, je ale jasné, že těm povinně místenkovým se tohle nestává, takže jde jen o expresy ČD.

    A u expresů ČD není problém ve slevách, ale v tom, že kašlou na posilování spojů ve špičkách. A tenhle problém tu byl dááávno před slevami – platící zákazník to nikdy neměl lehké. Namátkou pár vlastních zážitků:
    Rok 2008, páteční rychlík na Ostravsko tak narvaný, že davy cestujících stály i v mezivozových přechodech (komfort 0 a kdovíjak bezpečně se to zrovna netvářilo). Rezervace zdarma nebyly, takže byla skoro samozřejmost, že do Olomouce se prostě stálo, pak už to zpravidla bývalo lepší.
    Rok 2016, odpolední páteční Interpanter jezdil neposílený, ulička mezi sedaly narvaná stojícími (i sedícími) lidmi, podle průvodčího bohužel normální stav, protože prý snad kontrolor, který by mohl rozhodnout o posílení, tímhle spojem ještě nejel. Průvodčí přecpaný vlak prý hlásil, ale odezvu to nemělo.
    Rok 2017, expres z Ostravska na Prahu narvaný v uličkách i prostorech u dveří tak, že nešlo ani nastoupit, protože prostě nebylo kam, cestující stáli už i na schodech u posuvných dveří.
    Konec září 2018, expres Landek z Žiliny na Prahu celou cestu 5vozový. Místo velkoprostoru Bdmpee jelo kupé Bmz, v našem kupé 6 lidí sedělo a další 2 stáli, protože Bmz má méně sedadel a oni měli tu smůlu, že místenku sice měli, ale jejich sedadlo tam jaksi nebylo. Ulička celá narvaná, průvodčí vysvětlovala, že vlak takhle jezdí už poslední 2 měsíce, jen nikomu z ČD to zatím nevadilo (škoda, že se nenamáhali upravit aspoň ten rezervační systém).

    Nemůžu se zbavit dojmu, že u ČD je za normální stav braný provoz přes týden, kdy špičky příjemné nejsou, ale do vlaku se ty davy ještě nějak narvou a „tak přece není co řešit.“ Od pátka do neděle je to jakoby výjimečná situace, kdy „se to nějak zvládne.“ Přitom ty vlaky byly, jsou a taky asi budou přecpané – jednak se neposilují všechny spoje, které by to potřebovaly a jednak by pomohlo u posílených spojů zahlásit rozhlasem (nebo jinak sdělit cestujícím) aby se přeskupili do zadní části nástupiště, kde budou ty posilové vozy (jsou kvůli své odlehlosti zpravidla výrazně volnější).

    Do jiného soudku patří to, že takové vlaky jsou taky více zpožděné kvůli připojování vozů nebo jejich nižší max. rychlosti a déle trvající výměně cestujících. Pokud někdo cestuje hlavně během špiček, věřím že tohle všechno udělá fakt odpuzující dojem.

    Abych to shrnul, považuji slevy za kontroverzní a přinášející mnoho otázek (možná i neřešitelných), ale volat po jejich zrušení jenom kvůli narvanosti některých spojů mi smysl nedává. Problém s narvaností byl u ČD už dřív a dřív se taky mohl a měl řešit, slevy ho jen zvýraznily, nejsou ale příčinou. V článku se toho bohužel jen lehce dotýkají dvě věty. Přesto držím palce redakci při tvorbě dalších (a třeba podrobnějších) článků.

    • I já jsem zaznamenal v ranních panterech méně volných míst, denně cestuji linkou R13.
      Ještě bych se ale pozastavil nad samotným účinkem slevy. Ne každý, komu nabídnete slevu 75 nebo i 100% musí nutně začít cestovat více. Např. kdo cestuje denně do práce na větší vzdálenost mi dá za pravdu, že je rád, když kromě této povinné cesty nemusí už nikam jinam. Mladí lidé se „vyjezdí“, využijí příležitost a situace se časem mírně zklidní. Zůstanou ti, pro které je dojíždění do školy o něco levnější než bydlení na kolejích apod. A nezničitelní cestovatelé, kteří prostě někam „musí“ jet. )

  • Tento týden zde někteří juchali, jak bude fajn, když ČD zavedou povinné rezervace. Jsem zvědav, jak budou juchat, když jim místenkový systém oznámí, že spoj je vyprodán, příp. že můžou zkusit pobíhat na nástupišti, jestli se něco neuvolnilo…

  • Zatím nemám pocit, že by se v jedničce ta babišárna nějak výrazněji projevila. Mnohem horší dopad mělo postupné zlevnění z 1,5 násobku na 1,3 násobek. To je špatně, teď už do jedničky leze kdejaká chamraď, hlavně s uvřeštěnými parchanty a hlučnými elektronickými hračkami. V „letadle“ rozhodně nehrozí, že by si člověk mohl v klidu číst. Leda snad napodobit soudruha Otu Rákosníka a namísto traktoristických sluchátek využít střeleckých. Ale to už jsme někde jinde.

    • a není lepší jet s RJ v tichým oddílu, mně osobně vřískot děcek nevadí, vadí mně ten bordel po nich když matka šesti děcek jim koupí brambůrky a co ještě a vše je pod sedadlama

      • Se mi líbí, jak nás všichni posílají do SC, RJ a podobně 😀 Možná by to chtělo si párkrát zkusit koupit jízdenku do některého z těchto vlaků a získat nějakou zkušenost, než nás tam pošlete. V den odjezdu takřka nemožné, den předem jen s velkým štěstím a tiché oddíly jsou vyprodané už 14 dní předem. I letadlo je z prahy do ostravy vyprodané už měsíc předem. To je už teď, současný stav.

        Bez razantního řešení přepravních kapacit se nikam nedostaneme. Na druhou stranu chápu zájem českých drah zajistit nějakou kulturu cestování, protože se zavedením slev pro studenty a důchodce to nabírá styl dálného východu, kde se cestuje i na střeše vlaku.

    • To je špatně, teď už do jedničky leze kdejaká chamraď …

      Á, další nadčlověk … to povyšování už tady bylo mnohokráte a vždy to dopadlo špatně 😀

  • Článek této úrovně a obsahu bych očekával spíš někde ve společenském nebo lehce bulvárním plátku. Tohle píšou většinou novinářští elévové, kteří nevědí o dopravě zhola nic, ale 1x týdně dojíždějí vlakem ze svého Městečka dělat kariéru do Prahy, takže mají pocit že do problematiky hluboce vidí. Možná by aspoň stálo za to doplnit, kterou expresní linku má autor na mysli a které dny v týdnu.

    • Jistě no, je to celé fejk, hoax a bůhví co ještě, expresy rozhodně plné nejsou a co si to autor vůbec dovoluje kritizovat, když pro Vás je ta sleva přímo spásnou a umožňuje Vám šotoušit za dostupnou cenu po celém Česku…

      p.s.: věta „Možná by aspoň stálo za to doplnit, kterou expresní linku má autor na mysli a které dny v týdnu.“ jasně dokazuje, že absolutně nevíte o čem píšete. Že Vám to není trapné vůbec vyplodit takový komentář…

      • Prosím a jaké krajské město má autor na mysli když napíše: Jako pravidelný uživatel expresů mezi Prahou a krajským městem mám za jisté, že v těchto vlacích výrazně klesl komfort cestování.

  • Naprosto souhlasím. Vlaky na trase Praha-Ostrava byly přeplněné vždy. Ve špičkách se vždy našly desítky chudáků, kteří celou cestu absolvují ve stoje. Což je i pro mě, s místenkou nepříjemný, protože cítit 4 páry očí na monitoru mého ntb fajn není.
    Tyto slevy už tak vypjatou situaci vyhrotily. Já se přizpůsobil. Kupuju si lístky ne 2 týdny, ale 4 týdny dopředu. Nebo uteču do první třídy. Ale ta cesta není příjemná, když je kolem vás namačkaných na 4m čtverečních 5 lidí a je na nich na první pohled zřejmé, jak si cestu „užívají“.

    • Při cestě z Prahy na severní Moravu jsem pouze jedinkrát nenašel místo k sezení, a to v ranním ex (ec) z Prahy do Varšavy, kde jezdí ČD zcela nepochopitelně snad jen se 4 vozy, přitom je spoj hojně zejména o víkendech využíván turisty, co jedou na výlet z Prahy na Moravu. Jinak jsem vždy místo našel, stejně tak opačným směrem. Ano, jezdí vlaky např. o 5 – 6 vozech, ale jezdí i několikrát za hodinu, takový potenciál ta relace zase nemá.

  • S článkem souhlasím. Problémem je nízká kapacita vlaků. Ono když dráhy vozí 6-ti vozové expresy EX2, tak se není čemu divit. A pokud tu někdo píše o možnosti místenky, tak ty často jsou dávno vyprodány.

      • Ano, ale jezdily 3x přes den a 2x v noci (tedy aspoň přes Vsetín, kde teď jezdí Ex2) a ještě se platil „rychlíkový příplatek“.

        • Píšeš nesmysly, přes Vsetín za totality jezdilo více rychlíků než dnes. Přes den samozřejmě moc ne, ale dost jich jelo v noci, dnes nejede nic. Do Košic přímo vůbec nic, do Žiliny první vlak v 9 hodin. Ten je fakt v sobotu ráno pěkně narvaný a byl dávno i před výhodným jízdným pro důchodce, takže až tak velký vliv to nemá. A ne 6 vozů, ale jen čtyři a z toho ještě jedna celá jednička. Jakoby té jedničky nestačila půlka. Ano, byl rychlíkový příplatek, ale jízdné bylo 15x levnější než dnes, takže se to dalo ukousnout. A možná výhodou rychlíkového příplatku bylo to, že lidi s nimi nejezdili krátké vzdálenosti, např. Vsetín – Hranice a tak se to zbytečně nepřeplňovalo jak dnes. I když jede 15 minut po rychlíku osobák vezoucí vzduch, tak s ním nikdo nepojede a raději se bude tlačit v přeplněném rychlíku.
          Dobrá věc na Slovensku je Regional, kde je sleva 15 procent (nic moc ale lepší než nic) a ta platí jen v osobácích, tak odláká část cestujících z rychlíků.
          Osobně ale souhlasím s tím, že sociální slevy v rychlících by se měly omezit na max. 50 procent a některé osobáky na vybraných tratích (ne moc využité) by pak mohly být klidně třeba i zdarma.

  • Dovětek: Pokud by si autor koupil místenku, může mu být celkem jedno, že lidi sedí v prostoru pro kola (předpokládám, že do tohoto prostoru nebo na sedačku k wc si místenku nekupuje). Má-li autor na mysli Jižní expres – tento týden jsem ho použil – v obou směrech by v pohodě stačily místo 4 vozů pouze 2, vlak naprosto poloprázdný (chcete-li poloplný).

    • To je ovšem čirá teorie, neboť přeplněný vlak má negativní dopad na komfort úplně pro všechny. Je sice marginálně lepší sedět než stát, ovšem pokud centimetry od vás stojí někdo jiný, je cestovní pohodlí na minimu. Nemluvě o tom, zda vás někdo hledí přes rameno na počítač, šťouchá do vás obrovskou krosnou, je cítit po víkendu na horách nebo má v náručí malé dítě, čímž vzniká ten skvělý morální rozpor „sedět, nebo pustit“.
      Do jídeláku se nedostanete, minibar si k vám nedostane, vlakový personál se někdy nedostaví… to už jsou jen doprovodné následky.

      Takže ano, teorie skvělá, ale v praxi úplně k ničemu.

      • To, co popisujete, ovšem není žádný následek „státních slev“, ale stav, který tady byl v konkrétních vlacích a na konkrétních tratích už dávno před nimi – a to je fakt, který nechtějí uznat jen odpůrci v podstatě jakýchkoli slev, kterých nedosahují sami (a právě kvůli tomu).

  • Jsem čekal, kdy někdo přijde s přídavkem „super“ … super sleva je na světě! Stejně jako super úředník, super úřad, super máslo, vše mám super, tak proč si pořád stěžujeme? Nevím, jak autor, ale expresy kterými jezdím já nárůst nezaznamenaly… rychlíky na páteřních tratích v některých částech dne poloprázdné, o osobních vlacích nemluvě. Nejsem zastáncem těchto slev, ale pokud se do vlaku naženou lidi, kteří by jinak jeli autem, tak ať jedou klidně zadarmo!

  • řešení vždy existuje – stačí z dnešní druhé třídy udělat třídu třetí, budoucí druhou třídu udělat povinně místenkovou, za místenku chtít 50kč a je to ! Komu je příplatek 50 kč moc – ať se klidně mačká ve třetí třídě, jinak hrozí, že se opravdu relativně bonitní skupina cestujících co ale ze zásady kupovat první třídu nechce z vlaků ztratí a bude jezdit auty – tedy stav co nikdo nechce…

    • … relativně bonitní skupina cestujících co ale ze zásady kupovat první třídu nechce…

      Co to je za nesmysl? Po zlevnění první třídy na 30% příplatek a možnost dokoupení k téměř jakékoliv jízdence dne jedničkou jezdí kde kdo. Na mě to už před Burešovo slevou mělo ten vliv, že kromě dojíždění do práce jezdím zásadně autem.

      • Na trase Praha-Ostrava stoji jizdenka 1. tridy vic nez dvojnasobek tridx druhe. Olomouc-Praha ve 2. tride 220, v 1. tride 455. Pokud bereme v potaz “akcni” jizdne (od 139), rozdil je vic nez trojnasobny. Ale proc ne, hlavne aby ty jednicky byly. Pul vagonu (presneji ctyri okna) v EC Rohace nepovazuji za 1. tridu, stejne jako nepovazuji dva boxy a barovy pultik tamtez za jidelni vuz…

  • Proč rušit slevy? Dopravcům to vyhovuje! Nemají takovou ztrátu.

    A nejsou vlaky plné proto, že dříve bylo v vagonu 88 míst na sezení a nyní jen 66 (tj. kupé po 6 místo po 8 ) ?

    • Ne, kupé se nahrazují velkoprostory s prakticky stejnou kapacitou jako béčka.

      Teda na lince, o které autor píše se nenahrazuje nic, protože expresní vrstva vznikla nějaké 3 roky zpět…

  • Ano, ty vlaky by se měly nějak zpevnit, aby nepraskly … nebo že by autor „trošičku“ přeháněl?
    Snad by autorovi ke standardnímu komfortu mohlo pomoci včasné pořízení místenky – od toho se do některých vlaků nabízejí. A dopravce podle prodeje místenek může poznat, ve kterých případech má přidat vagón … někdy to ovšem také dost dobře nejde, i když např. pendolino s přidaným vagónem je krásné …
    Ale samozřejmě, že člověk ocení větší komfort – např. pokud se může natáhnout na celou čtyřsedačku – ale pokud si člověk nekoupí lehátko, tak to prostě musí brát tak, že někdy to vyjde, a jindy se musí chovat slušně.

      • 1. To mlžení si vyprošuji. Nemlžím. Rejpu. Do mlhavého článku, ve kterém není informace o tom, jak že plný ten vlak bývá (že k prasknutí doslova určitě není pravda, a mlhavě je to skutečně velmi mlhavé), není tam, s jakou trasou má autor zkušenosti (děkuji za informaci, že Jižní expres), není tam, co mu téměř brání v práci a jaký komfort si objednává a jaký komfort mu schází. Celkový dojem mi brání stručně a výstižně napsat pravidla diskuse.
        2. I když Vy jste poznal v článku zkušenost s Jižními expresy, článek je psán obecně o expresech a katastrofálních důsledcích zavedených slev, podobně obecně jsem reagoval, zmínka o pendolinu byla jen okrajovým upozorněním na to, že ne vždy musí být přidání vagónu stejně snadné a bezproblémové, konkrétně nemám přehled o všech zrovna současných vlacích zrovna kategorie nebo názvu expres, jak snadno se tam přidávají vagóny.

        • „jak snadno se tam přidávají vagóny“
          Je-li to posilování předepsáno „Plánem řadění“ (tedy pravidelné), pak většinou bez problémů, je-li aspoň včas předem projednáno a připraveno („na depeši“), pak by problémy nastávat neměly, v ostatních případech je to téměř zcela nemožné – rozhodně neočekávejte možnost předem neplánovaného posílení soupravy, když už zastavila u perónu plného lidí.

    • A Vy si dokážete pořídit místenku do vyprodaného vlaku? Zkuste si v neděli ráno koupit místenku do vlaku z Olomouce do Prahy po 15. hodině… nebo do první třídy na EC Slovan alespoň den předem. Dopravce moc dobře ví, že jsou vlaky vyprodané i týden dopředu, ale vozy prostě nejsou a není to tak čím posílit.
      Ale jasně, souhlasit s názorem je moc mainstream. Fakt by mě zajímalo, jak můžete tento hloupý nápad bránit…

  • No, nevím, třeba jezdím v blbých termínech nebo po blbých tratích v okolí Pardubic. Za poslední měsíc jsem jel 6x a z toho byl vlak narvanej na stojáka 4x. Ale v pátek a v neděli byly vlaky dost plný i dřív. Jen úsměvně působí prohlášení Českých drah, že doposud nebylo potřeba přidávat posilové vozy. Omluvte, prosím, zpoždění vlaku. Vlak je opožděn z důvodu zvýšené frekvence cestujících.

    • Ono možná by stačilo oslovit cestující, aby si laskavě dali jejich zavazadla na místa k tomu určená a ne na sedačky a rázem bude míst k sezení dostatek. Já málokdy vídám v kupé víc jak čtyři lidi.

  • Koukám,co tu máme odborníků a všeználků,ale dovolte mi, souhlasit s autorem článku. Jezdím vlaky různých kategorií každý den po celé ČR a situace dle mého názoru byla podceněna. Nejen že strany MD,ale i ze strany dopravců, kteří nejsou schopni na zvýšení poptávky flexibilně reagovat.
    Mimochodem pracuji přes čtvrtstoletí v železniční dopravě.
    Příjemnější cesty a objektivní informace přeje Mayor

    • Dle vyjádření ČD jsou na zvýšenou poptávku připraveni, ale dosud nebylo potřeba připravené posilové vagóny nasadit do provozu. Pokud se domníváte, že jsou vlaky přeplněné, hlásil jste to dopravci, aby mohlo dojít ke zlepšení stavu?

    • Asi jezdíte vlakem až od 1. září t.r., protože nechápete, že v podstatě úplně stejně obsazené i neobsazené vlaky jezdily i předtím.

  • To jsou zase pseudoproblémy, stačí přidat 1-2 vagony a je vyřešeno (i kdyby to měly být B), např. nechápu proč Slovácké expresy jezdí čtyřvagonové. Jsou plné v sedle natož ve špičce…

    • Krom toho logika jezdí moc lidí jak je odsud dostanem je úžasná. Možná by se ten vlak mohl zrušit úplně…

      • na ty slovácký jsem už xx krát upozornoval, velice pomohl zlepšit cestování RJ a to, že čd si půjčily od slováků lokomotivy aji s vagony, Rj odešel a tak už nemají proč by se snažily.

        • Jojo, slovenské soupravy byly fajn. Po odchodu Jančury si ale trhněte nohou, stejně jako u autorem popisovaných jižních expresů.

        • Ale kdo by chtel jet v béčkách.Jakmile nasadíte vozy do 140 nabírate zpožďení.A poslouchat stížnosti cestujících vyžadující kompenzaci za kdejakej prd.Tak je lepší je dovézt na stojaka.No jo ,vozy hold nejsou.Hu

          • „Jakmile nasadíte vozy do 140 nabírate zpožďení.“
            Nesmysl – ve vozech to není, protože rozdíl mezi jízdními dobami pro 140 km/h v celé trase a jízdními dobami pro jízdu rychlostí 160 km/h na několika nedlouhých úsecích je v řádu desítek sekund. Problémem je naopak především prodlužování pobytů v místech zastavení kvůli pomalé výměně cestujících u frekventovanějších vlaků s krátkými soupravami (= moc lidí na málo úzkých dveří + schody).

        • Takže slovácké expresy.Slovenské mašiny jsem na tom neviděl min 2roky.Jinak jezdí v řazení.2xbdpee hroznej shit podle mě.Ale na 160 ,dále aee +2x bmz.Jezdi to plné ,ale dokud tam budo sedět kreteni kteří si myslí že i kufr musí sedět tak to bude našlapany furt.mmch slovenský vozy tam nejsou vůbec.Jo a RJ to fakt vylepšil když odešel!😁😁😁😁😁

          • Ty slovenský vagony se objevily trochu jak se to lámalo stím RJ byla aji slovenská lokotka, prostě slovenská klimatizovaná souprava a předtím šohaj koženka, já si vzpomínám jednou z prahy, že rozhlas asi mluvil on-line fíra a parádní hlášky typu zapomněli jsme na pardubice, možná bude zábřeh a potom olomouc

    • Proč? Protože nějací „experti z pobřeží (chu.oviny)“ vymysleli střídavé zastavování rychlíků a expresů na trase Praha – Morava, takže ze všech udělali v podstatě „plívové“ vlaky a do expresů se tak nacpe i místní frekvence relací typu Přelouč – Pardubice nebo Mohelnice – Olomouc, přičemž klasickou pro relaci Praha – Slovácko by ty 4 vozy jinak v naprosté většině případů úplně stačily.
      A propos: už jsem to tady ostatně napsal minimálně jednou – proč asi nezastavují „táborské“ rychlíky v Čerčanech (kam a odkud by asi byla větší frekvence než do a z Benešova u Prahy)?

  • Chtít můžete co chcete.Ale študiózo nebo důchodce jsou díky populistickým nesmyslům největší kšeft pro dopravce.Ten by musel být absolutně blbej aby si vyhnal tyto lidi z vlaku.Jančura by bez tohoto nesmyslu byl v p…..A že nepíšete zrovna jemu!Pokud někdo říká že není nárůst cestujících tak kecá.Minimálně přibylo 20 procent prodaných jízdenek.Teď jezdi vlakem i důchodci kteří jezdili autem.Za čtyři kila do Podhajský pro dva neuděláte ani na kole.ANO bude lip.G

    • Jenže u Jančury Indie nehrozí, prodá jen to co fyzicky má jako kapacitu, možná něco navíc pokud mu lidé nenastoupí, ale to bych hádal že spíš steward odkliká na tabletu a v databázi se to uvolní. Není to tak dávno, dva či tři týdny co jsem zůstal na nádraží protože Strela byla narvaná tak že se nedalo ani nastoupit, čímž byl následně opět narvaný vlak od Grazu, který musel pobrat lidi do Strely se nevlezivší.

      • Ano Indie nehrozí.Ale kolik stojí obyčejné jízdné beze slev!Jen aby mohl podojit stát.Ťok je dobrá štika!!!!No nic,cesta je nastavena!😁

    • Pokud „teď jezdi vlakem i důchodci kteří jezdili autem“, tak smysl slev se neminul účinkem, dobrá zpráva!

    • 20 procent – to je ve většině případů celkem nepatrný nárůst – např místo 3 jen 2 volná místa v osmimístném kupátku. V menšině případů to ovšem může zrovna být patrné, a v různých případech to může samozřejmě být více nebo méně než těch 20%. A u expresů může být nárůst větší třeba i vzhledem ke zrušení včasných jízdenek pro pomalejší spoje.

  • Potrebujeme slevy pro důchodce nad 65 let. Osobně se domnivam, že ne. Ti co si vyřešili bydlení a něco nasporili, tak nemaji problém. A těm co si tyto veci před důchodem nevyresili, to nepomůže. Jedná se pouze o populismus, který se bude velmi těžko rušit.
    U dětí a studentů bych ponechal nějakou slevu pro dojíždění do školy a zpět (například dle původních slev), jinak to využívají ratolesti sotousu.

    • Podpora cestování veřejnou dopravou je celospolečneský prospěšná, narozdíl od utopených miliard např. pro hipsterské startupy.

      • Milan: Toho lze docílit vyšší kvalitou. Mimochodem například na cestě z Českého Krumlova a ČB do Prahy, před nástupem žlutých autobusů jezdil jenom jeden přímý spoj, ostatních pět párů jezdilo z ČB (plus víkendové spoje), dnes jezdí Regiojet každou hodinu od pěti ráno do osmi večer plus posily a do toho několik párů spojů Flixbusu. Takže je vidět, že na přilákání cestujících stačí zvýšit kvalitu a nemusíte mít ani dotace.

    • Ty cyniku, zazobanče, také budeš jednou důchodce, tak neodsuzuj. Při velmi nízkých důchodech se nedá vyjít tak jak ty možná nyní vyjdeš. Sytý hladovému nevěří, to by sis měl uvědomit.
      Můj nynější plat je na úrovni průměrného důchodu, tak ty důchodce plně chápu…..
      Já jsem si ale ještě dokázal něco naspořit, když jsem dělal v železárnách, žhavém, hlučném a špinavém provozu díky příplatkům za nonstop provoz a různá rizika. Ale dnes už takových provozů moc není, tak normálně pracující člověk nemá při současné drahotě moc šancí ušetřit, tak se ta sleva pro důchodce hodí. Kde se jen v tobě vzala ta nenávist?

  • Dobře, ale zrušit slevy jen u nějakého druhu vlaku je nesmysl. Protože pokud je zrušíme například v Expresech, tak se logicky tito cestující se slevou přesunou do jiných kategorií vlaků, například tedy do těch zmiňovaných rychlíků nebo rychlíků vyšší kvality. Je tedy sice hezké, že se uleví některé kategorii vlaku, u ostatních se to ale ještě mnohonásobně zhorší, takže to bude ještě horší, než je to teď.
    Tudíž se problém pouze přenese jinam, a to přece není řešení.

    Já to vidím tak, že se řešení objeví samo, až se zjistí, kolik se doopravdy bude platit ročně dopravcům za jízdné studentů a seniorů. To přijdou najednou takové změny, že se z toho…

  • pěkně napsaný, já asi půjdu do železniční přepravy a budu jezdit jen praha a to krajský město a to bez dotací, kompenzací a vůbec já osobně bych nebral ani cyklisty, čokle, důchodce, invalidy, prostě bych měl jeden vagon a vozil bych cestující s notasama s ssd diskem a svůj internet, zásuvky bych tam nedal nebot bych šetřil proud.Jídlo a pití bych zakázal.

  • Dálkovými vlaky jezdím dosti pravidelně a příměstskými prakticky denně a až mě překvapuje, že důchodce 65+ prakticky nevidím. Mládeže jezdí dost, ale je to spíš dlouhodobý trend zvyšování popularity vlakové dopravy, což je trend pochopitelně velmi pozitivní a společensky prospěšný. Důchodci jsou spíš vidět v MHD a příměstských autobusech, tomu bylo i dřív. Takže když to shrnu, plně se ztotožňuji s tvrzením dopravců, že k nárůstu došlo jen velmi nepatrně, pakliže vůbec.

  • Nesmysl, mezi Prahou a Unl není žádný nárůst, na motorových R taky ne, párkrát jsem jel do Brna a taky nic. A plné vlaky v 5 A 7 byly na stojáka i před slevou.

  • Plně platícími jsou právě studenti a důchodci, na rozdíl od různých In25, In50, traťovkářů či síťovkářů (za studenta má ČD o třetinu víc peněz než ode mne s In25). Takže je „vyhazovat“ z vlaků a posílat ke konkurenci je pro dopravce ekonomický nesmysl.

      • Je to průšvih, když kdejakej jouda, co neumí číst, ale umí psát, se může vyjadřovat k věcem, které nepochopil.
        Babilon napsal: „Za studenta má ČD víc než ode mne“.
        Podle které logiky z toho vychází, že Babilon je studentík?
        Spíše mi z toho logicky vychází, že Jouda nikdy studentíkem nebyl.

      • Joudo, Joudo, Vy jste opravdu naprostý „jouda“: „babilon“ (na rozdíl od Vás) samozřejmě už připočítal k jízdnému těch studentů a důchodců těch 75 % od státu, takže dopravce dostane 100 % a nikoli jen 75 či 50 procent za jízdenku zakoupenou na „In-kartu“ …

    • Můžete mi vysvětlit, z čeho dovozujete, že mají ČD za studenta o třetinu víc než za „obyčejného ceustujícího“ s IN25?

      • Přece z pravidek, jak stát dorovnává povinné slevy.

        Je-li plné jízdné 100 Kč, majitel IN25 platí 75 Kč. Student platí 25 Kč, ale stát to dorovná do 100 Kč.

        Takže z majitele IN25 mají ČD 75 Kč, ale ze studenta 100 Kč, což je o třetinu více (100/75 = 1,3333 = 1+1/3).

        • Radek Janata, zapomínáte, že IN karta není zadarmo. Tedy připočtěte k tržbám ještě 990 Kč za 3 roky, které člověk dopředu dopravci pošle.

          • „990 Kč za 3 roky, které člověk dopředu dopravci pošle“
            No, to je pro ČD opravdu „terno“ – ročně odhadem tak maximálně několikadenní tržba z jízdného: za jak dlouho projezdíte v roce 330 Kč, když se Vám ta „In-25“ vyplatí?

    • Z tohoto pohledu bych řekl, že ani studenti a důchodci nejsou „plně platící“, spíš „plně se vyplácející“.

  • Se zkušeností autora se neztotožňuji. Ad 1 neuvádí, na kterých/které lince má takovouto zkušenost. Ad 2, já osobně jezdím každý týden pravidelně na lince Děčín-Praha Ex3 a Praha-Olomouc (SC, RJ, LE) a žádný nárůst cestujících jsem nepocítil. Od září jsem jel asi 2x EC z Olomouce do Prahy, a žádný masivní nárůst cestujících jsem tedy nezaznamenal. Ad 3, autor si vždy může koupit místenku a má po problému.

  • I sklopné sedačky jsou „regulérní sedadla“, jak ostatně plyne i z nápisů na vozech o počtu sedadel v nich, takže není nic podivného na tom, že jich někdo použije.
    Vaše zjevná vize o tom, že „komfort“ spočívá v tom, že budete mít i ve 2. třídě vozové s jednou jízdenkou pro sebe 2 místa, abyste měl „pohodlí k práci“, je naprosto lichá – samozřejmě není pohodlné, když na dvojsedačce sedí ještě někdo další „cizí“, ale vadí-li Vám to v práci, kupujte si na to místo další jízdenku, abyste si je mohl obsadit, nebo cestujte 1. třídou, která „k stání“ plná nebývá ani v exponovaných dnech.

    • Možná vy to chtělo vystrčit hlavu z vesnice… Jednička směrem na Pardubice bývá kolem 15. Hodiny z Prahy v pátek plná celkem pravidelně.

      • Plnější, nikoli plnou jedničku zažívám pouze v případech, když je nasazen vagon, kde je pouze půlka kupé první třídy. Obvykle ale mívám privátní celé kupé.

        • Směrem na Pardubice v sedle může být, ale jinak těžko. Třeba odpolední railjety jsou vymístenkované i dva týdny dopředu v 1. třídě.

          • Do Pardubic jezdí R/Ex/Sc vlaky snad časteji než po půlhodině. Já si railjet zásadně k cestě nevybírám, takže jsem popisoval situaci v jiných vlacích ČD a když jedu (ráno/odpoledne) místa jsou.

      • V pátek odpoledne (a i v sobotu dopoledne) v celé ČR jiný než plný vlak neznám, a to včetně 1. třídy vozové (byť jí sám nevyužívám) – to ovšem není typický případ pro většinu týdne, a právě proto, že jde o „exponované dny“, je třeba to řešit odděleně od ostatních dnů, kdy (ani) „jednička“ rozhodně běžně přeplněna není.

    • Pokud ale budou vlaky plné „slevových“ cestujících, dá se očekávat, že ti „plnoplatící“ začnou z vlaků mizet, čímž se ze železnice snadno může stát sociální služba se všemi dopady z toho plynoucími, včetně ohromného náporu na státní pokladnu. V autě sice pracovat nemůžete, ale v přeplněném vlaku taky ne. A i kdybyste nechtěl pracovat, ono bohatě stačí, když sedíte ve velkoprostoru do uličky a celou cestu máme kousek od svého obličeje cizí zadek. V autě se toto nestane. Ano, na čtyřce jsou 4 místa k sezení, ale vezměte prostě jako fakt, že její plná obsazenost je cestujícími vnímána jako diskomfort. Vlak, chce-li být konkurenceschopný k IAD, prostě musí nabídnout nějakou přidanou hodnotu. A to jízda na stojáka, nebo sice v sedě, ale jako sardinka, prostě není…

      • Nic z toho co jste napsal se ve vlacích neděje a pozvolný nárůst je přirozený. Dopravce nevíc může lehce situaci řešit připojením dalších vagonů, které k dispozici jsou, ale dle vyjádření ČD nebyly zatím využity. Další možností pro cestující je využití první třídy, kde je obvykle prostoru nadbytek.

        • Začneme vám to fotit. Případně stačí pohled například do rezervačního systému Regiojetu u autobusů na Praha – Liberec. Pravidelně jsem svědky telefonických hovorů nadšených důchodců svým kamarádům, že jedou za 25 Kč do Prahy a mají k tomu kafe a noviny zadáčo. Takže spoje, kde dříve nebyl problém koupit lístek pár minut dopředu, začínají být plné už den dva předem. Jinými slovy, dvakrát jsem byl nucen od začátku slev jet namísto autobusu autem, protože jsem se kvůli důchodcům do autobusu nedostal. Proto velmi děkuji všem podporovatelům slev a voličům ANO, ale ať si tuhle legraci platí ze svého.

          • A to někteří píší, že RJ jezdí prázdný. ANO bude lépe, výplaty se zvětšují, vedlejší výdaje se zmenšují. Hůře už asi nebude.

            • Jaký je rozdíl mezi dálkovým komerčním autobusem a dálkovým komerčním vlakem??? Zvlášť na trase Liberec – Praha, kde vlak prakticky neexistuje (snad jedině v podobě obrovského množství žlutých busů, pendlujících mezi těmito městy prakticky jako vagónky nějakého imaginárního vlaku).

          • No tak hold budete muset vlakem.Když vás žlutý guru neodveze.Hahaha😁Když přijde na kuchání rozpočtu hold to odprdne plnoplatící zákazník.Co jste chtěli to máte!😁😁😁😁

          • To je jen krásný důkaz toho, jaká pitomost je povinné místenkování spojů, když ani ten Vámi adorovaný „dopravní bůh“ není ochoten přidat další vůz v případě, že v pravidelných už místa vyprodal !!!
            Já autobusy příliš nejezdím (a „dálkovými“) prakticky vůbec ne, ale ve vlacích, kterými naopak jezdím často, jsem si zatím opravdu žádného příliš velkého nárůstu „slevových“ cestujících nevšiml – většina jich totiž nějakou (byť „komerční“) slevu zjevně měla už před uvedením „státních slev“ do praxe, takže pro ně je jediným rozdílem současná nižší cena: kdo na tom ale vydělá nejvíc (a asi tolik, že mu zřejmě nestojíte za to, aby pro Vás a Vám podobné přidal další vůz či spoj), je ve Vašem případě právě ten Váš „dopravní bůh“, a proto nechápu, proč právě jemu ten zisk nepřejete a dokonce byste jej o něj chtěl připravit.

            • Zkuste se vyjadřovat k tomu, o čem něco víte. RegioJet běžně přidává posily, nicméně jejich kapacita také není nafukovací, navíc nově podle podmínek po udělení licence Flixbusu může být max 1 posila k jednomu spoji. Jinak jak chcete situaci řešit na lince Praha – Liberec? Opravdu si vážím svého času natolik, že nehodlám jet dvě a půl hodiny vlakem a to ještě jednou za dvě hodiny. Vaše narážky o dopravním bohovi nemá smysl komentovat, jen prokazujete svůj intelekt. Překvapuje mě, že tato moudra pouštíte v tuto denní dobu, nikoliv až v čase vašich návratů z restauračních zařízení, kdy pak musím Vaše vulgární příspěvky mazat.

              • „Jinak jak chcete situaci řešit na lince Praha – Liberec?“
                Třeba přidáním dalších spojů – když je tedy zakázáno přidávat další vozidla na ty spoje stávající …

                Co je, prosím, na „dopravním bohovi“ vulgárního? To, že mám pravdu?

                • Znovu opakuji, pište o tom,o čem něco víte. Třeba se znalostí přepravních proudů, ZDO na této lince. Chtít po Vás umět číst je asi už nemožné,ale třeba Andrej vyhlásí i seniorské slevy v optice.

          • Autobusy směr Lb a především z něho kapacitně nestačily již před lety a to ani v páru. V ne jsem se nedostal z Lb ani s tehdejším ČSAD – prostě bez včasné rezervace ani ránu, tak jsem jel vlakem a kupodivu jsem to přežil (a zjevně jsem nebyl sám).

            • Tak si zkuste takto jezdit třeba každý den. Super zážitek:)A porovnejte si jízdní řád z dob ČSAD se současností.

        • Jo např. v sobotu ráno směr Morava, to mi povídejte. Byl jsem rád, když jsem minule získal poslední místo k sezení (EC 115).

        • „Dopravce navíc může lehce situaci řešit připojením dalších vagonů, které k dispozici jsou, ale dle vyjádření ČD nebyly zatím využity“

          A to je právě ten problém. Jsou k dispozici, jsou potřeba, ale využity nebyly.

        • Jezdím často o víkendu relaci Ostrava – Hodonín, a nárůst důchodců je na ní znatelný. Též je znatelný nárůst cestujících v důchodovém věku v ranním autobusu Ostrava-Frýdek-Místek, který pokračuje dále do Visalají v Beskydech, kterým jezdím ráno do práce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora