Komentáře Železnice

Glosa: Zrušte slevy v expresech

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Dopravci se zatím nechtějí pouštět do analýz, do jaké míry jim od září platné státní superslevy pro vybrané skupiny občanstva zaplnily vlaky. Případně tvrdí, že se fakticky nic nezměnilo. Já to ale vidím jinak. Změnilo se, a to k horšímu. Jako pravidelný uživatel expresů mezi Prahou a krajským městem mám za jisté, že v těchto vlacích výrazně klesl komfort cestování. Bývají často narvané k prasknutí, lidé vysedávají na sklopných sedačkách v prostoru na kola a pracovat se téměř nedá. Počet vagonů zůstal stejný.

Zde by se hodil závěr ve smyslu „od zítřka jezdím autem“, to ale nechci. Nezbývá než trpělivě čekat na nějakou změnu. Asi hodně naivní by bylo spoléhat se na příchod nové vlády, která miliardový tunel do peněz daňových poplatníků (ve prospěch dopravců) utne. Jen o něco méně naivní je věřit v prodloužení vlaků při zachování alespoň stejné kvality.

Dopravci by si ale mohli připomenout své plně platící zákazníky, odstrčit jen trochu státní vemeno a některé druhy vlaků z nároku na slevy vyjmout. Začít mohou s expresy, na jejichž trase jezdí i rychlíky. Vlastně je to ale možná ta nejnaivnější představa ze všech.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dan
Host
Dan

Na zdopravy.cz bych čekal něco výrazně konstruktivnějšího, nějakou delší a hlubší úvahu. Tohle je level Blesk. Je na pováženou, kolik % z nárůstu cestujících způsobil začátek školního roku (středo a vysokoškoláci migrující na internáty a koleje) a kolik % k tomu přispěly cestující získání díky slevám. Článek je psaný obecně o všech vlakových dopravcích, je ale jasné, že těm povinně místenkovým se tohle nestává, takže jde jen o expresy ČD. A u expresů ČD není problém ve slevách, ale v tom, že kašlou na posilování spojů ve špičkách. A tenhle problém tu byl dááávno před slevami – platící zákazník to… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Rádi připravíme detailnější text, až k němu budou data. I proto je toto pouze glosa.

Daniel
Host
Daniel

I já jsem zaznamenal v ranních panterech méně volných míst, denně cestuji linkou R13.
Ještě bych se ale pozastavil nad samotným účinkem slevy. Ne každý, komu nabídnete slevu 75 nebo i 100% musí nutně začít cestovat více. Např. kdo cestuje denně do práce na větší vzdálenost mi dá za pravdu, že je rád, když kromě této povinné cesty nemusí už nikam jinam. Mladí lidé se „vyjezdí“, využijí příležitost a situace se časem mírně zklidní. Zůstanou ti, pro které je dojíždění do školy o něco levnější než bydlení na kolejích apod. A nezničitelní cestovatelé, kteří prostě někam „musí“ jet. )

To
Host
To

Tento týden zde někteří juchali, jak bude fajn, když ČD zavedou povinné rezervace. Jsem zvědav, jak budou juchat, když jim místenkový systém oznámí, že spoj je vyprodán, příp. že můžou zkusit pobíhat na nástupišti, jestli se něco neuvolnilo…

Jirka
Host
Jirka

To se děje často už teď, takže žádná novinka.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Zatím nemám pocit, že by se v jedničce ta babišárna nějak výrazněji projevila. Mnohem horší dopad mělo postupné zlevnění z 1,5 násobku na 1,3 násobek. To je špatně, teď už do jedničky leze kdejaká chamraď, hlavně s uvřeštěnými parchanty a hlučnými elektronickými hračkami. V „letadle“ rozhodně nehrozí, že by si člověk mohl v klidu číst. Leda snad napodobit soudruha Otu Rákosníka a namísto traktoristických sluchátek využít střeleckých. Ale to už jsme někde jinde.

petr.r
Host
petr.r

a není lepší jet s RJ v tichým oddílu, mně osobně vřískot děcek nevadí, vadí mně ten bordel po nich když matka šesti děcek jim koupí brambůrky a co ještě a vše je pod sedadlama

Jirka
Host
Jirka

Se mi líbí, jak nás všichni posílají do SC, RJ a podobně 😀 Možná by to chtělo si párkrát zkusit koupit jízdenku do některého z těchto vlaků a získat nějakou zkušenost, než nás tam pošlete. V den odjezdu takřka nemožné, den předem jen s velkým štěstím a tiché oddíly jsou vyprodané už 14 dní předem. I letadlo je z prahy do ostravy vyprodané už měsíc předem. To je už teď, současný stav. Bez razantního řešení přepravních kapacit se nikam nedostaneme. Na druhou stranu chápu zájem českých drah zajistit nějakou kulturu cestování, protože se zavedením slev pro studenty a důchodce to… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

To je špatně, teď už do jedničky leze kdejaká chamraď …

Á, další nadčlověk … to povyšování už tady bylo mnohokráte a vždy to dopadlo špatně 😀

David
Host
David

Článek této úrovně a obsahu bych očekával spíš někde ve společenském nebo lehce bulvárním plátku. Tohle píšou většinou novinářští elévové, kteří nevědí o dopravě zhola nic, ale 1x týdně dojíždějí vlakem ze svého Městečka dělat kariéru do Prahy, takže mají pocit že do problematiky hluboce vidí. Možná by aspoň stálo za to doplnit, kterou expresní linku má autor na mysli a které dny v týdnu.

Bpee
Host
Bpee

Jistě no, je to celé fejk, hoax a bůhví co ještě, expresy rozhodně plné nejsou a co si to autor vůbec dovoluje kritizovat, když pro Vás je ta sleva přímo spásnou a umožňuje Vám šotoušit za dostupnou cenu po celém Česku…

p.s.: věta „Možná by aspoň stálo za to doplnit, kterou expresní linku má autor na mysli a které dny v týdnu.“ jasně dokazuje, že absolutně nevíte o čem píšete. Že Vám to není trapné vůbec vyplodit takový komentář…

coudy
Host
coudy

Prosím a jaké krajské město má autor na mysli když napíše: Jako pravidelný uživatel expresů mezi Prahou a krajským městem mám za jisté, že v těchto vlacích výrazně klesl komfort cestování.

petr.r
Host
petr.r

není to odborný článek, ale glosa.

Berg
Host
Berg

Naprosto souhlasím. Vlaky na trase Praha-Ostrava byly přeplněné vždy. Ve špičkách se vždy našly desítky chudáků, kteří celou cestu absolvují ve stoje. Což je i pro mě, s místenkou nepříjemný, protože cítit 4 páry očí na monitoru mého ntb fajn není.
Tyto slevy už tak vypjatou situaci vyhrotily. Já se přizpůsobil. Kupuju si lístky ne 2 týdny, ale 4 týdny dopředu. Nebo uteču do první třídy. Ale ta cesta není příjemná, když je kolem vás namačkaných na 4m čtverečních 5 lidí a je na nich na první pohled zřejmé, jak si cestu „užívají“.

To
Host
To

Při cestě z Prahy na severní Moravu jsem pouze jedinkrát nenašel místo k sezení, a to v ranním ex (ec) z Prahy do Varšavy, kde jezdí ČD zcela nepochopitelně snad jen se 4 vozy, přitom je spoj hojně zejména o víkendech využíván turisty, co jedou na výlet z Prahy na Moravu. Jinak jsem vždy místo našel, stejně tak opačným směrem. Ano, jezdí vlaky např. o 5 – 6 vozech, ale jezdí i několikrát za hodinu, takový potenciál ta relace zase nemá.

Matěj
Host
Matěj

S článkem souhlasím. Problémem je nízká kapacita vlaků. Ono když dráhy vozí 6-ti vozové expresy EX2, tak se není čemu divit. A pokud tu někdo píše o možnosti místenky, tak ty často jsou dávno vyprodány.

jirka
Host
jirka

za mých mladých let jezdili běžně 14-16 vozové soupravy…tak co se teď všichni diví že je to plný

RH
Host
RH

Ano, ale jezdily 3x přes den a 2x v noci (tedy aspoň přes Vsetín, kde teď jezdí Ex2) a ještě se platil „rychlíkový příplatek“.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Píšeš nesmysly, přes Vsetín za totality jezdilo více rychlíků než dnes. Přes den samozřejmě moc ne, ale dost jich jelo v noci, dnes nejede nic. Do Košic přímo vůbec nic, do Žiliny první vlak v 9 hodin. Ten je fakt v sobotu ráno pěkně narvaný a byl dávno i před výhodným jízdným pro důchodce, takže až tak velký vliv to nemá. A ne 6 vozů, ale jen čtyři a z toho ještě jedna celá jednička. Jakoby té jedničky nestačila půlka. Ano, byl rychlíkový příplatek, ale jízdné bylo 15x levnější než dnes, takže se to dalo ukousnout. A možná výhodou rychlíkového… Číst vice »

To
Host
To

Dovětek: Pokud by si autor koupil místenku, může mu být celkem jedno, že lidi sedí v prostoru pro kola (předpokládám, že do tohoto prostoru nebo na sedačku k wc si místenku nekupuje). Má-li autor na mysli Jižní expres – tento týden jsem ho použil – v obou směrech by v pohodě stačily místo 4 vozů pouze 2, vlak naprosto poloprázdný (chcete-li poloplný).

Juraj
Host
Juraj

To je ovšem čirá teorie, neboť přeplněný vlak má negativní dopad na komfort úplně pro všechny. Je sice marginálně lepší sedět než stát, ovšem pokud centimetry od vás stojí někdo jiný, je cestovní pohodlí na minimu. Nemluvě o tom, zda vás někdo hledí přes rameno na počítač, šťouchá do vás obrovskou krosnou, je cítit po víkendu na horách nebo má v náručí malé dítě, čímž vzniká ten skvělý morální rozpor „sedět, nebo pustit“. Do jídeláku se nedostanete, minibar si k vám nedostane, vlakový personál se někdy nedostaví… to už jsou jen doprovodné následky. Takže ano, teorie skvělá, ale v praxi… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To, co popisujete, ovšem není žádný následek „státních slev“, ale stav, který tady byl v konkrétních vlacích a na konkrétních tratích už dávno před nimi – a to je fakt, který nechtějí uznat jen odpůrci v podstatě jakýchkoli slev, kterých nedosahují sami (a právě kvůli tomu).

To
Host
To

Jsem čekal, kdy někdo přijde s přídavkem „super“ … super sleva je na světě! Stejně jako super úředník, super úřad, super máslo, vše mám super, tak proč si pořád stěžujeme? Nevím, jak autor, ale expresy kterými jezdím já nárůst nezaznamenaly… rychlíky na páteřních tratích v některých částech dne poloprázdné, o osobních vlacích nemluvě. Nejsem zastáncem těchto slev, ale pokud se do vlaku naženou lidi, kteří by jinak jeli autem, tak ať jedou klidně zadarmo!

marty-t2
Host
marty-t2

řešení vždy existuje – stačí z dnešní druhé třídy udělat třídu třetí, budoucí druhou třídu udělat povinně místenkovou, za místenku chtít 50kč a je to ! Komu je příplatek 50 kč moc – ať se klidně mačká ve třetí třídě, jinak hrozí, že se opravdu relativně bonitní skupina cestujících co ale ze zásady kupovat první třídu nechce z vlaků ztratí a bude jezdit auty – tedy stav co nikdo nechce…

Michal
Host
Michal

… relativně bonitní skupina cestujících co ale ze zásady kupovat první třídu nechce…

Co to je za nesmysl? Po zlevnění první třídy na 30% příplatek a možnost dokoupení k téměř jakékoliv jízdence dne jedničkou jezdí kde kdo. Na mě to už před Burešovo slevou mělo ten vliv, že kromě dojíždění do práce jezdím zásadně autem.

Sangrail
Host
Sangrail

Na trase Praha-Ostrava stoji jizdenka 1. tridy vic nez dvojnasobek tridx druhe. Olomouc-Praha ve 2. tride 220, v 1. tride 455. Pokud bereme v potaz “akcni” jizdne (od 139), rozdil je vic nez trojnasobny. Ale proc ne, hlavne aby ty jednicky byly. Pul vagonu (presneji ctyri okna) v EC Rohace nepovazuji za 1. tridu, stejne jako nepovazuji dva boxy a barovy pultik tamtez za jidelni vuz…

Medvěd
Host
Medvěd

Proč rušit slevy? Dopravcům to vyhovuje! Nemají takovou ztrátu.

A nejsou vlaky plné proto, že dříve bylo v vagonu 88 míst na sezení a nyní jen 66 (tj. kupé po 6 místo po 8 ) ?

Michal
Host
Michal

Ne, kupé se nahrazují velkoprostory s prakticky stejnou kapacitou jako béčka.

Teda na lince, o které autor píše se nenahrazuje nic, protože expresní vrstva vznikla nějaké 3 roky zpět…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ano, ty vlaky by se měly nějak zpevnit, aby nepraskly … nebo že by autor „trošičku“ přeháněl? Snad by autorovi ke standardnímu komfortu mohlo pomoci včasné pořízení místenky – od toho se do některých vlaků nabízejí. A dopravce podle prodeje místenek může poznat, ve kterých případech má přidat vagón … někdy to ovšem také dost dobře nejde, i když např. pendolino s přidaným vagónem je krásné … Ale samozřejmě, že člověk ocení větší komfort – např. pokud se může natáhnout na celou čtyřsedačku – ale pokud si člověk nekoupí lehátko, tak to prostě musí brát tak, že někdy to vyjde,… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Mlžíte dobře, ale na Jižních expresech žádné Pendolino nejezdí.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

1. To mlžení si vyprošuji. Nemlžím. Rejpu. Do mlhavého článku, ve kterém není informace o tom, jak že plný ten vlak bývá (že k prasknutí doslova určitě není pravda, a mlhavě je to skutečně velmi mlhavé), není tam, s jakou trasou má autor zkušenosti (děkuji za informaci, že Jižní expres), není tam, co mu téměř brání v práci a jaký komfort si objednává a jaký komfort mu schází. Celkový dojem mi brání stručně a výstižně napsat pravidla diskuse. 2. I když Vy jste poznal v článku zkušenost s Jižními expresy, článek je psán obecně o expresech a katastrofálních důsledcích zavedených… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„jak snadno se tam přidávají vagóny“
Je-li to posilování předepsáno „Plánem řadění“ (tedy pravidelné), pak většinou bez problémů, je-li aspoň včas předem projednáno a připraveno („na depeši“), pak by problémy nastávat neměly, v ostatních případech je to téměř zcela nemožné – rozhodně neočekávejte možnost předem neplánovaného posílení soupravy, když už zastavila u perónu plného lidí.

Bmz
Host
Bmz

A Vy si dokážete pořídit místenku do vyprodaného vlaku? Zkuste si v neděli ráno koupit místenku do vlaku z Olomouce do Prahy po 15. hodině… nebo do první třídy na EC Slovan alespoň den předem. Dopravce moc dobře ví, že jsou vlaky vyprodané i týden dopředu, ale vozy prostě nejsou a není to tak čím posílit.
Ale jasně, souhlasit s názorem je moc mainstream. Fakt by mě zajímalo, jak můžete tento hloupý nápad bránit…

mk
Host
mk

No, nevím, třeba jezdím v blbých termínech nebo po blbých tratích v okolí Pardubic. Za poslední měsíc jsem jel 6x a z toho byl vlak narvanej na stojáka 4x. Ale v pátek a v neděli byly vlaky dost plný i dřív. Jen úsměvně působí prohlášení Českých drah, že doposud nebylo potřeba přidávat posilové vozy. Omluvte, prosím, zpoždění vlaku. Vlak je opožděn z důvodu zvýšené frekvence cestujících.

Milan
Host
Milan

Ono možná by stačilo oslovit cestující, aby si laskavě dali jejich zavazadla na místa k tomu určená a ne na sedačky a rázem bude míst k sezení dostatek. Já málokdy vídám v kupé víc jak čtyři lidi.

Mayor
Host
Mayor

Koukám,co tu máme odborníků a všeználků,ale dovolte mi, souhlasit s autorem článku. Jezdím vlaky různých kategorií každý den po celé ČR a situace dle mého názoru byla podceněna. Nejen že strany MD,ale i ze strany dopravců, kteří nejsou schopni na zvýšení poptávky flexibilně reagovat.
Mimochodem pracuji přes čtvrtstoletí v železniční dopravě.
Příjemnější cesty a objektivní informace přeje Mayor

Milan
Host
Milan

Dle vyjádření ČD jsou na zvýšenou poptávku připraveni, ale dosud nebylo potřeba připravené posilové vagóny nasadit do provozu. Pokud se domníváte, že jsou vlaky přeplněné, hlásil jste to dopravci, aby mohlo dojít ke zlepšení stavu?

Juraj
Host
Juraj

Ach tak, ČD řekly, že je to v pohodě, a tak není co řešit?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi jezdíte vlakem až od 1. září t.r., protože nechápete, že v podstatě úplně stejně obsazené i neobsazené vlaky jezdily i předtím.

MartinM
Host
MartinM

To jsou zase pseudoproblémy, stačí přidat 1-2 vagony a je vyřešeno (i kdyby to měly být B), např. nechápu proč Slovácké expresy jezdí čtyřvagonové. Jsou plné v sedle natož ve špičce…

MartinM
Host
MartinM

Krom toho logika jezdí moc lidí jak je odsud dostanem je úžasná. Možná by se ten vlak mohl zrušit úplně…

petr.r
Host
petr.r

na ty slovácký jsem už xx krát upozornoval, velice pomohl zlepšit cestování RJ a to, že čd si půjčily od slováků lokomotivy aji s vagony, Rj odešel a tak už nemají proč by se snažily.

Michal
Host
Michal

Jojo, slovenské soupravy byly fajn. Po odchodu Jančury si ale trhněte nohou, stejně jako u autorem popisovaných jižních expresů.

Garry
Host
Garry

Ale kdo by chtel jet v béčkách.Jakmile nasadíte vozy do 140 nabírate zpožďení.A poslouchat stížnosti cestujících vyžadující kompenzaci za kdejakej prd.Tak je lepší je dovézt na stojaka.No jo ,vozy hold nejsou.Hu

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Jakmile nasadíte vozy do 140 nabírate zpožďení.“
Nesmysl – ve vozech to není, protože rozdíl mezi jízdními dobami pro 140 km/h v celé trase a jízdními dobami pro jízdu rychlostí 160 km/h na několika nedlouhých úsecích je v řádu desítek sekund. Problémem je naopak především prodlužování pobytů v místech zastavení kvůli pomalé výměně cestujících u frekventovanějších vlaků s krátkými soupravami (= moc lidí na málo úzkých dveří + schody).

Garry
Host
Garry

Takže slovácké expresy.Slovenské mašiny jsem na tom neviděl min 2roky.Jinak jezdí v řazení.2xbdpee hroznej shit podle mě.Ale na 160 ,dále aee +2x bmz.Jezdi to plné ,ale dokud tam budo sedět kreteni kteří si myslí že i kufr musí sedět tak to bude našlapany furt.mmch slovenský vozy tam nejsou vůbec.Jo a RJ to fakt vylepšil když odešel!😁😁😁😁😁

Petr.R
Host
Petr.R

Ty slovenský vagony se objevily trochu jak se to lámalo stím RJ byla aji slovenská lokotka, prostě slovenská klimatizovaná souprava a předtím šohaj koženka, já si vzpomínám jednou z prahy, že rozhlas asi mluvil on-line fíra a parádní hlášky typu zapomněli jsme na pardubice, možná bude zábřeh a potom olomouc

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč? Protože nějací „experti z pobřeží (chu.oviny)“ vymysleli střídavé zastavování rychlíků a expresů na trase Praha – Morava, takže ze všech udělali v podstatě „plívové“ vlaky a do expresů se tak nacpe i místní frekvence relací typu Přelouč – Pardubice nebo Mohelnice – Olomouc, přičemž klasickou pro relaci Praha – Slovácko by ty 4 vozy jinak v naprosté většině případů úplně stačily.
A propos: už jsem to tady ostatně napsal minimálně jednou – proč asi nezastavují „táborské“ rychlíky v Čerčanech (kam a odkud by asi byla větší frekvence než do a z Benešova u Prahy)?

Garry
Host
Garry

Chtít můžete co chcete.Ale študiózo nebo důchodce jsou díky populistickým nesmyslům největší kšeft pro dopravce.Ten by musel být absolutně blbej aby si vyhnal tyto lidi z vlaku.Jančura by bez tohoto nesmyslu byl v p…..A že nepíšete zrovna jemu!Pokud někdo říká že není nárůst cestujících tak kecá.Minimálně přibylo 20 procent prodaných jízdenek.Teď jezdi vlakem i důchodci kteří jezdili autem.Za čtyři kila do Podhajský pro dva neuděláte ani na kole.ANO bude lip.G

K.S.
Host
K.S.

Jenže u Jančury Indie nehrozí, prodá jen to co fyzicky má jako kapacitu, možná něco navíc pokud mu lidé nenastoupí, ale to bych hádal že spíš steward odkliká na tabletu a v databázi se to uvolní. Není to tak dávno, dva či tři týdny co jsem zůstal na nádraží protože Strela byla narvaná tak že se nedalo ani nastoupit, čímž byl následně opět narvaný vlak od Grazu, který musel pobrat lidi do Strely se nevlezivší.

Garry
Host
Garry

Ano Indie nehrozí.Ale kolik stojí obyčejné jízdné beze slev!Jen aby mohl podojit stát.Ťok je dobrá štika!!!!No nic,cesta je nastavena!😁

Milan
Host
Milan

Pokud „teď jezdi vlakem i důchodci kteří jezdili autem“, tak smysl slev se neminul účinkem, dobrá zpráva!

Garry
Host
Garry

Ano!Pro nás co jezdíme autem.A to jsem nádražák!

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

20 procent – to je ve většině případů celkem nepatrný nárůst – např místo 3 jen 2 volná místa v osmimístném kupátku. V menšině případů to ovšem může zrovna být patrné, a v různých případech to může samozřejmě být více nebo méně než těch 20%. A u expresů může být nárůst větší třeba i vzhledem ke zrušení včasných jízdenek pro pomalejší spoje.

noerf
Host
noerf

Potrebujeme slevy pro důchodce nad 65 let. Osobně se domnivam, že ne. Ti co si vyřešili bydlení a něco nasporili, tak nemaji problém. A těm co si tyto veci před důchodem nevyresili, to nepomůže. Jedná se pouze o populismus, který se bude velmi těžko rušit.
U dětí a studentů bych ponechal nějakou slevu pro dojíždění do školy a zpět (například dle původních slev), jinak to využívají ratolesti sotousu.

Milan
Host
Milan

Podpora cestování veřejnou dopravou je celospolečneský prospěšná, narozdíl od utopených miliard např. pro hipsterské startupy.

noerf
Host
noerf

Milan: Toho lze docílit vyšší kvalitou. Mimochodem například na cestě z Českého Krumlova a ČB do Prahy, před nástupem žlutých autobusů jezdil jenom jeden přímý spoj, ostatních pět párů jezdilo z ČB (plus víkendové spoje), dnes jezdí Regiojet každou hodinu od pěti ráno do osmi večer plus posily a do toho několik párů spojů Flixbusu. Takže je vidět, že na přilákání cestujících stačí zvýšit kvalitu a nemusíte mít ani dotace.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Ty cyniku, zazobanče, také budeš jednou důchodce, tak neodsuzuj. Při velmi nízkých důchodech se nedá vyjít tak jak ty možná nyní vyjdeš. Sytý hladovému nevěří, to by sis měl uvědomit. Můj nynější plat je na úrovni průměrného důchodu, tak ty důchodce plně chápu….. Já jsem si ale ještě dokázal něco naspořit, když jsem dělal v železárnách, žhavém, hlučném a špinavém provozu díky příplatkům za nonstop provoz a různá rizika. Ale dnes už takových provozů moc není, tak normálně pracující člověk nemá při současné drahotě moc šancí ušetřit, tak se ta sleva pro důchodce hodí. Kde se jen v tobě vzala… Číst vice »

Josef22
Host
Josef22

Dobře, ale zrušit slevy jen u nějakého druhu vlaku je nesmysl. Protože pokud je zrušíme například v Expresech, tak se logicky tito cestující se slevou přesunou do jiných kategorií vlaků, například tedy do těch zmiňovaných rychlíků nebo rychlíků vyšší kvality. Je tedy sice hezké, že se uleví některé kategorii vlaku, u ostatních se to ale ještě mnohonásobně zhorší, takže to bude ještě horší, než je to teď. Tudíž se problém pouze přenese jinam, a to přece není řešení. Já to vidím tak, že se řešení objeví samo, až se zjistí, kolik se doopravdy bude platit ročně dopravcům za jízdné studentů… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

pěkně napsaný, já asi půjdu do železniční přepravy a budu jezdit jen praha a to krajský město a to bez dotací, kompenzací a vůbec já osobně bych nebral ani cyklisty, čokle, důchodce, invalidy, prostě bych měl jeden vagon a vozil bych cestující s notasama s ssd diskem a svůj internet, zásuvky bych tam nedal nebot bych šetřil proud.Jídlo a pití bych zakázal.

Milan
Host
Milan

Dálkovými vlaky jezdím dosti pravidelně a příměstskými prakticky denně a až mě překvapuje, že důchodce 65+ prakticky nevidím. Mládeže jezdí dost, ale je to spíš dlouhodobý trend zvyšování popularity vlakové dopravy, což je trend pochopitelně velmi pozitivní a společensky prospěšný. Důchodci jsou spíš vidět v MHD a příměstských autobusech, tomu bylo i dřív. Takže když to shrnu, plně se ztotožňuji s tvrzením dopravců, že k nárůstu došlo jen velmi nepatrně, pakliže vůbec.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Nesmysl, mezi Prahou a Unl není žádný nárůst, na motorových R taky ne, párkrát jsem jel do Brna a taky nic. A plné vlaky v 5 A 7 byly na stojáka i před slevou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

BINGO !!!
Ale to žádní „strašiči státními slevami“ přece nemohou nikdy přiznat …

babilon
Host
babilon

Plně platícími jsou právě studenti a důchodci, na rozdíl od různých In25, In50, traťovkářů či síťovkářů (za studenta má ČD o třetinu víc peněz než ode mne s In25). Takže je „vyhazovat“ z vlaků a posílat ke konkurenci je pro dopravce ekonomický nesmysl.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

To určitě, studentíku, ty to se svým kapesným vytrhneš 😀

Stan
Host
Stan

Je to průšvih, když kdejakej jouda, co neumí číst, ale umí psát, se může vyjadřovat k věcem, které nepochopil.
Babilon napsal: „Za studenta má ČD víc než ode mne“.
Podle které logiky z toho vychází, že Babilon je studentík?
Spíše mi z toho logicky vychází, že Jouda nikdy studentíkem nebyl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Joudo, Joudo, Vy jste opravdu naprostý „jouda“: „babilon“ (na rozdíl od Vás) samozřejmě už připočítal k jízdnému těch studentů a důchodců těch 75 % od státu, takže dopravce dostane 100 % a nikoli jen 75 či 50 procent za jízdenku zakoupenou na „In-kartu“ …

Josef
Host
Josef

Můžete mi vysvětlit, z čeho dovozujete, že mají ČD za studenta o třetinu víc než za „obyčejného ceustujícího“ s IN25?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Přece z pravidek, jak stát dorovnává povinné slevy.

Je-li plné jízdné 100 Kč, majitel IN25 platí 75 Kč. Student platí 25 Kč, ale stát to dorovná do 100 Kč.

Takže z majitele IN25 mají ČD 75 Kč, ale ze studenta 100 Kč, což je o třetinu více (100/75 = 1,3333 = 1+1/3).

David
Host
David

Radek Janata, zapomínáte, že IN karta není zadarmo. Tedy připočtěte k tržbám ještě 990 Kč za 3 roky, které člověk dopředu dopravci pošle.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„990 Kč za 3 roky, které člověk dopředu dopravci pošle“
No, to je pro ČD opravdu „terno“ – ročně odhadem tak maximálně několikadenní tržba z jízdného: za jak dlouho projezdíte v roce 330 Kč, když se Vám ta „In-25“ vyplatí?

Josef
Host
Josef

Už chápu, díky.

Josef
Host
Josef

Z tohoto pohledu bych řekl, že ani studenti a důchodci nejsou „plně platící“, spíš „plně se vyplácející“.

Jan P.
Host
Jan P.

Se zkušeností autora se neztotožňuji. Ad 1 neuvádí, na kterých/které lince má takovouto zkušenost. Ad 2, já osobně jezdím každý týden pravidelně na lince Děčín-Praha Ex3 a Praha-Olomouc (SC, RJ, LE) a žádný nárůst cestujících jsem nepocítil. Od září jsem jel asi 2x EC z Olomouce do Prahy, a žádný masivní nárůst cestujících jsem tedy nezaznamenal. Ad 3, autor si vždy může koupit místenku a má po problému.