Glosa: Budeme za 120 let stavět na Orlíku třetí most do sbírky?

Ke starému mostu je třeba přistupovat jako k vysloužilé dopravní infrastruktuře, kterou je třeba odstranit.
Správa železnic (SŽ) dál bojuje za možnost zbourat starý most přes Orlík, který v roce 2021 zachránilo udělení památkové ochrany. Nyní zaznamenala úspěch u Nejvyššího správního soudu, který rozhodnutí o památkové ochraně zrušil a vrátil věc ministrovi kultury k novému projednání.
A Správa železnic činí dobře, neboť projekt na Orlíku, kde se loni na podzim otevřel nový most, je třeba dotáhnout do konce. Od samého počátku počítala SŽ s demolicí starého mostu (tehdy bez památkové ochrany). Nový most v těsné blízkosti měl posloužit k demolici starého.
Když pomineme absurdní státní schizofrenii, kdy jedna státní ruka podepisuje demolici a druhá náhodou vzápětí záměr torpéduje, je třeba se zamyslet nad možnostmi využití starého mostu. A ty jsou velmi limitovány, jsou-li vůbec jaké.
K mostu fakticky nevedou bezpečné přístupové cesty, přičemž na obou stranách Orlíku se rozkládají schwarzenberská polesí, jejichž majitele rozhodně nelze podezírat z podpory masové turistiky v místě.
Bezpečný není ani samotný most, který by pro „kulturní a turistické“ využití vyžadoval investici v řádech desítek, možná stovek milionů. A k tomu se žádná veřejná ruka nehlásí, most mimo jiné odmítl Jihočeský kraj. Představy o využití mostu jsou tak velmi naivní. K tomu je třeba připočítat ohyzdnost současného soumostí, kdy nový a starý most (samostatně krásné stavby) spolu prostě neladí.
Ke starému mostu je proto třeba přistupovat jako k vysloužilé dopravní infrastruktuře, kterou je třeba odstranit, než spadne sama. Nelze konzervovat za každou cenu všechny připomínky minulosti. Starého šrotu je kolem nás i tak dost.
Abychom za dalších 120 let v místě nestavěli třetí most do sbírky, jak trefně poznamenal v diskusi jeden ze čtenářů deníku Zdopravy.cz.
Výňatek ze Smlouvy o smlouvě budoucí, kterou Správa železnic přislíbila převedení starého mostu na spolek Viadukt
Budoucí nabyvatel bere na vědomí, že neexistuje přístup k Předmětu převodu z veřejné komunikace a Budoucí nabyvatel se tak zavazuje si zajistit na své náklady přístup k Předmětu převodu mimo provozované těleso dráhy tak, aby nedocházelo k omezení nebo ohrožení bezpečnosti železniční dopravy na přilehlé železniční trati. Budoucímu nabyvateli je taktéž známo, že opěry Mostu umístěné na Pozemku I a Pozemku II jsou zajištěny dočasnou konstrukcí – dřevěným pažením, přičemž v této souvislosti se Budoucí nabyvatel zavazuje na své náklady zajistit trvalou konstrukci pro zajištění těchto opěr a konstrukční napojení Mostu, a to včetně souvisejících nezbytných opatření.