Glosa: Bavorský expres jako loterie bez vítězů aneb proč jezdím do Regensburgu autem

Lokomotivy DLB v Regensburgu. Foto: Jan RozehnalLokomotivy DLB v Regensburgu. Foto: Jan Rozehnal

Popis jedné jízdy zapadá do dlouhodobého problému s Bavorskými expresy.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Crystalclear

Párkrát jsem tím spojem taky jel. Všechno, co je popsané v Glose, jsem zažil. Všechno. Ne tedy najednou, naštěstí. A to ještě chybí zážitky z úseku Regensburg-Mnichov. Stejně tak historky z diskuze. To je prostě realita. Pokud někdo jede směrem do Prahy z Furth im Waldu, doporučuji přijít na nástupiště dřív a dát se do řeči s tam obvykle čekajícím průvodčím ČD. Ten je neskutečnou studnicí historek z trati. A aby toho nebylo dost, často směrem na Prahu osazenstvo vlaku obohatí specifičtí přistupující v Holýšově. Nevím, co je na té obci tak výjimečné, ale zpravidla tam přistupuje vskutku kvalitní ‚materiál… Číst vice »

Pavel Filip

Jestli ono nebylo lepší místo slavnostního zavedení těch sedmero spojů denně postavit nejdřív pořádnou trať.

xyz

A na „nepořádné“ trati v tomto kontextu „smí“ jezdit jen zastávkové vlaky? Nebo – ?

Mmch. ta trať zase tak pomalá není. A zpoždění nevznikají jen (ba většinou?) na té jednokolejné části.

Pat

Ona ta zpoždění hlavně zpravidla nezačínají na české straně.

Twix

Květen 2024, cesta na veletrh do Mnichova. Cestou tam +10 v Domažlicích čekání na protivlak (neděle hned ten první ranní!), +20 po kontrole ve Furthu (pár lidí bez dokladů), +30 další křižování na trati, +40 jednokolejka za Schwandorfem, nakonec +50 ukončení vlaku na Feldmochingu. Hlásili jen německy, Asiaté se divili kam všichni jdou. Cestou zpět přistavili vlak v čase odjezdu, vozy nejprve zcela zhaslé bez energie. Když to nahodili, časem jsem si všiml že sedím ve voze směr Hof, ačkoliv jsem nastoupil podle čísla vozu na dveřích – měli to v soupravě označené duplicitně. Z Berouna NAD v SORu označeném… Číst vice »

Martin

Jen další z mnoha iterací na téma, jak všichni dopravci fungují…

VOZÍME SUBSTRÁT 😀

Bohdan

Užší reakce: Absolvoval jsem na jaře do Mnichova. Zpoždění nakonec na příjezdu asi 40 min, zážitek- měl jsem pocit, ze jsem se vrátil do osmdesatek – jel jsem první třídou a něco tak… takového jsem uz léta nezažil. Širší úvaha: Nejsem expert a teď před sebou nemam mapu ale jak moc se mýlím, ze jedině smysluplné spojení do Německa a Rakouska, tedy od Šluknova po Břeclav je kolem Labe a právě Břeclav, jedine dvojkolejne tratě s elektifikaci a rozumnou cestovní rychlosti? Je tohle normální, 35 let po změně režimu, bez jasného výhledu a ideálně uz probíhajících praci aby těch spojeni… Číst vice »

Lokotomy

Do Rakouska se jakz takz da jet i pres Gmünd nebo Summerau, jo, jsou to jednokolejky, rychlost nikterak zavratna a pres Trebon chybi elektrika, ale aspon se to postupne zlepsuje. Do Nemecka se od revoluce nezlepsilo snad vubec nic? Ale vsak dalnice a VRT to vsechno vyresi (ironie).

Karl vB.

Sice to nebude hned, ale asi to vlakem přes Rakousko bude reálnější řešení, než nyní napřímo.
„Z Vídně do Mnichova po nové trati za 2,5 hodiny“
https://zdopravy.cz/z-vidne-do-mnichova-po-nove-trati-za-25-hodiny-rakusane-dal-kuji-velke-zeleznicni-plany-192277/

František

Přetížené kamiony to vyjezdí a cestující přetrpí.

Jan Rozehnal

Děkuji za publikaci.

Přidám příhodu od kamaráda: Z Mnichova vyrazil do ČR posledním spojem, který se jako jediný ještě dělí ve Schwandorfu na dvě části. Posunovači si spletli, kde mají soupravu rozdělit a rázem jel celý vagon místo do Prahy do Hofu. Průvodčí oznámili, že všichni cestující do Prahy musí na první stanici vystoupit. Když se tak stalo urychleně, odpískali odjezd a bylo to. Víc než 30 bezprizorních lidí na liduprázdném nádraží Weiden in der Oberpfalz, tma, zima…

Václav Petrů

Díky za zápisky včetně doplňkové příhody. Zážitky kohokoliv z absolvování této trasy pobaví zaručeně pokaždé.

Lokotomy

Mne to teda prijde spis k placi.
Zkusenosti s temito spoji „nastesti“ nemam, obecne nemecke zeleznice jsou v soucasnosti katastrofa. V lete jsem tam pri prujezdu nocnim vlakem nasbiral skoro 3h zpozdeni, na zpatecni ceste ICE z Mnichova, ktery tam byl vychozi, byl pristaven 20min po „pravidelnem“ odjezdu.

Pavel Filip

Bohužel ve všechny zážitky na této trase jsou zábavné. Smrt není nic pěkného.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sr%C3%A1%C5%BEka_vlak%C5%AF_u_Milav%C4%8D%C3%AD

Pavel Filip

…ne všechny…

Martin

Tuhle linku jsem zkusil před 3 lety za covidu se ženou. Někde urostred schwandorfu nebo někde tam nás vykopli, že vlak dal nejede a máme si zkusit vzít jiný spoj. Ale totální anarchie nastala cestou zpět, kdy si člověk nemohl na německé straně cesty koupit místenky, ale v Česku ano. Někteří Němci a my jsme se stěhovali 3x po přejezdu do ČR, neboť našinci byli nekompromisní a vyhazovali nás ze sedadel jak Kasparov v nejlepších letech. Cestou tam 2h, cestou zpět skoro taktéž. Parodie na cestování i v 19 století. Ovšem linka do Berlína, byla na tom jednu dobu podobne.… Číst vice »

Karl vB.

..a zdůraznil jste vašim japonským přátelům, že z důvodu nezapomenutelného zážitku je nutné aby letěli do Mnichova a pak jeli do Prahy vlakem?
Pokud by přiletěli do Ruzyně, tak by na tu cestu z letiště do Prahy možná za nějaký ten měsíc mohli zapomenout.

zaosai

Zajímavé je,že České strany o tuto linku nemá zájem žáídný soukromník.Proč asi ?

Jan Sůra

A proč asi? povězte.

Jiri

Pane Rozehnale, článek dobrý a v lecčem spouhlasím, bylo však, PROSÍM, možné psát mezi větami čárky tak, jak se mají? 🙂 Chybí Vám jich tam několik a s něma se to pak lépe čte. 🙂

P.S.: Alex = pěkná ukázka toho, že ne vše německé je hned lepší než české. 🙃

Karel

Když už jsme tedy u toho provopisu, tak by mělo být „s nimi“ a ne „s něma“…

Jiri

🙂 Nespisovná čeština ale není totéž jako chybějící čárky mezi větami. 😋

Karl vB.

Tak samozřejmě, i mnoho českých piv bude chutnat lépe, než strašidelný OeTTINGER Bier.

ACSMAN

Linku jsem měl možnost okusit loni v obou směrech a opravdu se jedná o největší ostudu na našich a německých kolejích.

Hodina zpoždění, nemožnost si cokoliv koupit a největší bizar je první třída v Alexu..

Na druhou stranu zážitek musi být intenzivní a pamatuju si ho do teď

František

Mě by zajímaly poněkud jiné věci. Předpokládám, že MD o tomto stavu ví, pokutuje dopravce za neplnění? Nemá to snad ve smlouvě? Dále trochu spekulace. Jedná se o větev RS3, kde by se od příštího roku (pokud nová vláda nebude mít jiný názor) měla začít budovat rychlá trať z Plzně na hranice, z větší části dvoukolejná, dle interaktivní mapy Správy železnic by mělo být hotovo v roce 2030, takže změna po roce 2030 (2031 mi při skluzech Správy železnic přijde celkem optimistická), je otázkou, zda podle popisu nebude rychlejší náhradní autobusová doprava, než samotný vlak. Pak celkem logicky přichází otázka… Číst vice »

František

Ještě malý dovětek, před časem zde někdo z MD konstatoval, že modernizaci této trati je kvůli Němcům držena při životě „na kapačkách“, takže na linku na kapačkách, zřejmě nejen spoje, ale, jak si čteme, i cestujících, to „bohužel“ odpovídá. A proto se soukromí dopravci nehrnou, nebudou si zbytečně kazit pověst.

Karl vB.

Tento vlak jezdí každý den. Pokud by se tedy našel nějaký dostatečně otrlý jedinec s uměleckými ambicemi, mohl by na této lince ještě asi tak 5 let průběžně nabírat bohatou inspiraci pro scénář nekonečného seriálu typu „Rodinná pouta“, tentokrát pro změnu ze železničního prostředí. Bavorské reálie a akční scény v jedoucím vlaku by seriálu zcela jistě přidaly na atraktivitě. 🙂 Do roku 2031 ještě pár let zbývá… Pro normální cestující by ČD mohly pověřit svojí dceřinnou společnost ČD Bus na komerční riziko provozovat civilizovaný autobusový spoj mezi Prahou a Mnichovem po dálnici. Stav popisovaný v glose není hodný střední Evropy… Číst vice »

t6a5

Nešlo by na tohle čerpat grant?

Karl vB.

Poptejte se na Ministerstvu kultury, dneska je možné je všechno.

František

Rozhodně by se to vyplatilo v době přestavby trati Plzeň – hranice ČR/Německo (snad od roku 2027), má to jen malý háček, a to je uváděných 600 cestujících, je pěkných pár busů. Jedině to selektovat, kdo chce ušetřit, pojede „expresem“, přesněji „pomalíkem“ a komu záleží na čase, tak za BUS přiměřeně připlatí, tím by autobusů bylo zřejmě méně. Jenže vyplatí se mít dvě linky místo jedné? Toť otázka.

Karl vB.

„Vyplatí se mít dvě linky místo jedné?“
Já si myslím, že ta popisovaná dlouhodobá parodie na mezistátní spojení je naprosto nesouměřitelná s normální autobusouvou linkou podobného typu, jako kdysi v minulosti jezdil Jančura pro DB/ ČD do Norimberka.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/cd-zavedou-autobusovou-linku-praha-norimberk-185436
Když to kolikrát ani nedojede do cíle včas, nebo dokonce vůbec, tak ať to zrušej, nebo ať tam objednatelé tohoto produktu z obou zemí posílaj své zaměstance za trest na výživný teambuilding.
Na normální cestování to je nepoužitelné.

Dominik Mokriš

No, on DB IC Bus býval, i přes několik slabin, velmi slušná alternativa.

Originální jméno

Onoho dne jsem se vracel ze studií v Heidelbergu domů, přičemž jsem se rozhodl maximálně využít svůj Deutschlandticket. Ujetí přípoje ve Würzburgu by nebyl problém, rezerva byla. Každopádně vlak z Norimberku do Schwandorfu se v půli cesty porouchal a do své cílové stanice dojel o více než hodinu později. Když už jsem se smiřoval s tím, že mi poslední spoj do Čech ujede a dostanu se nejdál do Fürthu, zjistil jsem, že expres stojí ve Schwandorfu, aniž by se pohl. Jeho finálních 90 minut mi tehdy zachránilo život 😀

Tomáš Záruba

Proč se nemůže (nebo v daném případě nemohlo) posunovat s lidmi?

Juraj

Taky si říkám, protože v nočních vlacích je to celkem běžná věc.
Zároveň zamčené mezivozové přechody musí být proti pravidlům, protože je to značné bezpečnostní riziko v případě náhlé evakuace.

thomas

Menší prosba o korekci věty níže. Díky. Každopádně zajímavé počtení.

,,Jan Rozehnal má bohaté zkušenosti s pravidelným dojížděním vlakem mezi Prahou a Regensburgem, po trase jezdí pět let.“

slechticna.2025

Super, podepisuji.

jan.potucek.2831

Vynikající glosa. Já tím přejel hranice jednou. Vlak jel pro výluku v 🇩🇪 jen ze Schwandorfu a skončil v Plzni. Do Prahy si těch cca 600 lidí přesedalo. Info jen v češtině. V Praze s hodinovou sekyrou. Tahle linka je pro masochisty, režijky a ty, co nevědí, do čeho jdou. 🤮

Vena

Idealní zrušit dokud nebude pořádná infrastruktura

jan.potucek.2831

Ta nebude protože nikoho nezajímá. Jedna kolej, rychlost 90. To je představa pana Sosny a jeho komise.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Pořádná infrastruktura by byla, kdyby tu byli schopní lidé. A nastupující vláda může být pro železnici větší zkázou než byl Vít Bárta.