GLOSA: Aplikejšn, voe. Proč se musím po příletu do Prahy stydět
Noční linka 907 na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid
Rozčarovaní cizinci zoufale oslovují každého, kdo by jim mohl rozumět, s žádostí o pomoc.
Rozčarovaní cizinci zoufale oslovují každého, kdo by jim mohl rozumět, s žádostí o pomoc.
Jako všude jinde, tedy ne v Brně. Někde když oslovíte řidiče MHD tak Vás můžou I zavřít.
Článek popisuje reálný stav. Unavený člověk z letu nemá náladu na nějaké pokyny ve více krocích, ale chtěl by jednoduchost. Ne že si má nahrávat nějaké aplikace, prostě sednout a jet.
Ale tady mnozí už jsou hybridní polo lidé. polo roboti, kterým by to chybělo, kteří i doma na WC jsou přes aplikaci, akdy žji nemou najít tak se raději …..
Tady je to dáno empiricky, tedy co se ve skutečnosti děje, a ne podle těchto aplikačních lidí, kteří tak všechno ví. .
Pokud někdo přečte NO CENTER jako CENTER a 59 si splete se 191, tak je problém spíš v něm, než v systému. Dostat se z Ruzyně do centra je relativně rychlý a levný. V každém městě funguje MHD jinak, vždy je nutné si zjistit aspoň elementární informace. Bláhově si myslet, že můžu nasednout do čehokoliv, co přijede, je dost iluzorní představa.
Naprosto souhlasím. Naposledy jsem po mém příletu vzal s sebou na trasu bus-A-C nějakého zoufalého mladíka, který se tam motal a chtěl na hlavní nádraží. Tohle je první dojem z České republiky? Ano, takhle to u nás funguje.
Zavedení Uberu jako jediného taxi poskytovatele byla pěkná pitomost. Ale to MHD není tak těžké na pochopení. Koupím si lístek na pražská pásma, nasednu na trolejbus, pak na metro a tradá, už se dostanu všude kam potřebuju.
Já jsem asi docela na ty automaty zvyklý, zkusim si někdy přepnout angličtinu, ale předpokládám, že to bude stejné jako v čaštině. Tedy „cestování po praze“ plnocenné nebo zvýhodněné. Mimo prahu je to horší, tam je to matoucí a už se i mě jako ostřílenému cestovateli PID povedlo koupit si poloviční lístky což jsem zjistil až poté, co se na displeji po přiložení karty ukázalo 90 namísto 180 (nevím, jestli lze legálně nahradit ještě dnes celý lístek dvěma polovičními, dřív to šlo, každopádně mi to prošlo). Nějak jsem neměl drobné, tak jsem platil kartou, při platbě mincema bych na to… Číst vice »
Omezení taxíků na Uber je prasárna (zajímavé, že ÚOHSu to neva), MHD a nákup jízdenky na ni podle mě nijak nevybočuje ze světových standardů, zradou je ten AE – ten by měl mít extra prodej a v ideálním případě i jiné zbarvení, aby se to nepletlo.
Tak ono ve světě to není moc lepší, naposledy v Římě taky člověk vůbec neví, čím má jet
Přímý vlak do centra města 5x za hodinu.
Ano, a lístek na vlak stojí v přepočtu cca 350 korun:))
A proč ne, není to naceněné pro chudáky z postsovětských zemí, včetně nás.
Sleduji pravidelně komentáře na toto téma od cizinců na YouTube a všichni si pochvalují jak je to srozumitelné a komfortní – přímo od hlavního vchodu jdou na zastávku busu 59 (kde je i upozornění že došlo ke změně z čísla linky 119), zde si na srozumitelném automatu který je mj. i v AJ koupí jízdenku a jedou téměř zadarmo na nejbližší metro. Je zde i linka AE přímo do centra, což je evropská rarita, všude vás odvezou jen na nejbližší metro. Rovněž jinak velmi kritický Janek Rubeš na svém kanálu Kluci z Prahy tvrdí, že tato doprava z pražského letiště… Číst vice »
Není pravda, třeba V Katanii vás Alibus odveze taky do centra, je to něco jako tento AE
T vidíte mo c optimisticky, asi jste technický mozke, kterzému sedí různé postupy ve více krocích, nechat se po částech nějak navádět. Gratuluji.
Já se teda cítím podobně na polovině Evropských letišť, a to jak na východ tak na západ :)) přijde mi to v mnoha zemích podobně zmatené a člověk se na místě proste buď musí zorientovat nějak sám (nebo s pomocí), a nebo to risknout… 🙂
Plně souhlasím
To je těžké. Kdysi na Veleslavíně, vracel jsem se z Prahy do středních Čech ze společenské akce. Něco po půlnoci. Čekajíc na autobus, přistoupí ke mě cizinec, za zády rodinku. Že prý jak se dostane do hotelu jména xy. Bídná angličtina s německým přízvukem, takže jsem raději přešel do němčiny. Dozvěděl jsem se, jak bez problémů přistáli, odjeli 119 na Veleslavín, vběhli do Metra, ale nenastoupili, protože měli jet zeleným a to metro bylo šedo-oranžový. Objednal jsem jim taxík, dal číslo na mě kdyby byl problém a odjel. Ještě napsali že moc děkuji, taxi v pohodě a jsou v bezpečí… Číst vice »
Zeleným 😀 tak to je bomba.
Přidám trochu z jiného soudku… Prakticky denně jezdím z Motola a je mi upřímně až špatně z revizorů, kteří čirou náhodou vždy nastoupí zrovna na Veleslavíně. V momentě kdy si můžu do metra koupit jak lístek, který musím označit, tak lístek, který už označený je, mi připadá velice sprosté to, že sypou jednu pokutu za druhou těm cizincům, kteří si lístek neoznačili. V zahraničí se mi celkem 3x stalo, že se mi při cestě z/na letiště podařilo, špatně koupit nebo označit jízdenku ale nikdy se mi nestalo abych dostal pokutu. Revizoři mi vysvětlili kde jsem udělal chybu a jak ji… Číst vice »
Jsem moc rád, že na tento problém upozornil někdo další. Veleslavín je moje stanice a tento scénář vidím neustále. Jednou jsem platil 800Kč pokutu za mladý korejský pár, který neměl hotovost, a revizor trval na tom, aby šli k bankomatu, zatímco jim držel pasy. Hrozilo vážné nebezpečí, že nestihnou let. Nakonec je to selhání vedení DPP, které revizory školí. Účelem pokut je zabránit lidem v opakování přestupku. Turisté se pravděpodobně nevrátí, aby přestupek opakovali. Na druhou stranu mladý darebák z Kladna…
Přesně, já už se jednou neudržel a v tramvaji na tyhle “borce”, co si podávali skupinku cizinců zakřičel: “Že vám neni hanba!”. Jasně, je to jejich práce, ale přijde mi fakt ubohý, že jdou takhle na jisto na první dobrou po cizincích. Kdyby neměli vůbec lístek, tak se tak nenaštvu, ale tohle bylo přesně o tom, že ho neměli označený, nebo dokonce měli, jen z druhý strany, už se přesně nepamatuju, ale nějaká taková blbost. Jasně, mohlo jít o velice sofistikovaný gang, co chtěl jeden lístek využít vícekrát, ale větší pravděpodobnost je, že prostě udělali chybu. A odnesou si z… Číst vice »
A já takhle zaplatil pokutu v Sofii. Na bus zastávce se ptám kde a jak koupit lístek. Chlap mi poradí, autobus dokonce počká (zpozdil jsem ho) a jen se to rozjede, tak ten samý člověk vytáhne odznak a že lístek v pořádku, ale nezaplatil jsem za batoh, kterej jsem měl celou dobu na zádech… Takže jsme opravdu Balkán…
Linky MHD jsou snad v každým městě past. Vždy platí extra tarif. My zažili cestu v Paříži. Přesně v místě kde se láme tarifní pásmo se zvedlo půl vozu metra a revizoři vyrazili lapit chudáky, co nechápali že musí mít jízdenku za 10E.
V Dublinu jsme měli celodenní jízdenku na MHD, ale neplatila na letiště.
V Lisabonu celodenní jizdenka se prodává na plastovém nosiči, záloha 1E. Vrátit ji lze v nějaké kanceláři ve městě. Na letišti to nejde…
A tak si tak žijeme…
Jsem z Londýna, žiji v Praze (a nyní poblíž nádraží Veleslavín) 30 let a každý rok mám návštěvu, nebo žádost o radu od fanoušků stejného londýnského fotbalového klubu. Největším problémem je chybějící přímé spojení s centrem. Upřímně řečeno, pokud přijíždějí poprvé, nemohu jim doporučit nic jiného než taxi, i když je ujišťuji, že poté je MHD v Praze vynikající a že by si měli pořídit a využít 72hodinovou kartu. Souhlasím s autorem, že značení a rady pro přijíždějící cestující jsou špatné. Nejlepším příkladem, který znám, je Curych. Heathrow není dobré, ale je pětkrát větší než Praha. Obvykle se mi však… Číst vice »
To není neschopnost, to je záměr.
Když se za Prahu stydím, ta do ní nejezdím
Rádi tě u nás neuvidíme Jirko!
Jen za letošek jsem navštivil (pravda, ne letecky) mnoho měst po Evropě – a musím říct, že pokud jde o nějakou informovanost cestujících, resp. to, jak je to turistovi podáváno a jak to má chápat vůči tomu, jak to vstřebá a jak to chápe, a to teda nejen MHD, ale vlastně i jakékoliv další služby, tak v ČR se máme ještě hodně co učit, a to nejen v Praze. Pokud se mi v jakémkoliv městě na jakémkoliv místě jako turistovi stane, že jsem ztracen a odkázán na pomoc místních, je to hodně špatně.
Eplikejšn voe, bad pronancijejšn…
Jo po trojáčkách se dal monopol Uberu a opět konkurenční taxiky můžou mít svý náhončí jak chtějí a účtovat si kolik chtějí.
A stačil by detail, objednávací kiosek i venku přímo na štatlu, kam většina lidí jde přirozeně.
K mhd – nápis „city centre“ na busech nejedoucích do centra je nesmysl. Šlo by víc(i barevně) rozlišit nástupiště, mít velkým písmem a logem metra napsaný zajímavý cíle(zličín/veleslavín/noční centrum) a pak schovaný nástupiště do prdelovic/unhoště.
Nevím, jak PID, ale v Barceloně to mají dobře v jedné věci: jako turista si koupíte třidenní kartičku na celé mhd bez metra a vystaráno, po dojezdu busem do města si dokoupíte příp. podobnou kartičku za pár éček na metro a hotové vyřízené. Moc variant tam není. PID by mohl mít nějakou zjednodušenou třídenku nebo týdenní lístek na pražská pásma v angličtině a tím by se vyřešilo asi většina problémů. Že někdo neumí najít budky na objednání Uber taxi, je jinej problém, kterej si má řešit Havliště samo, když už šli tou cestou jednotné koncese ve výběrku. Blbé je, že… Číst vice »
V Barceloně platí karta Hola!, (kterou prodává městský dopravní podnik) i na linku metra na letiště. Je to myslím linka 9, automatická, bez strojvedoucího.
lístek na tři dny máme…
V Praze máme lístek na 3 dny, koupit se dá v autobuse, na zastávce, v aplikaci, platí úplně všude, nemusíte doslova vůbec nic řešit. Moc nevím, co lze na tomhle zjednodušit.
Člověk si dokáže sám koupit letenku, sám se odbavit, sám doletět do cílové destinace, ale už se nedokáže sám dostat do centra evropského hlavního města? Ale notak…
Létání je hodně standardizované. MHD má v každém městě jiné odbavení, jiné jízdenky, jiná pásma, jinou aplikaci a některé ani nekomunikují anglický, což si v letectví snad nikdo nedovolí….
Asi jste tam dlouho nebyl nebo to nepozoroval očima cizince. Je to fakt tragédie
V tolik omílaném Bruselu mají v 1. suterénu autobusy a o něco níže vlaky, samozřejmě pod terminálem letiště…
Zaleťte si do Málagy a zjistíte jak jednoduché to může být.
Poprvé jsem se s autorem článku setkal před nějakými 25 lety na nějaké šotoakci, kde pravidelně sociopaticky kazil záběry houfu spolušotoušů a už tehdy mi byl vysoce nesympatický. Zdá se, že můj cit byl už tehdy dobře vyvinutý.
Jinak ten článek je obsahově správný ale ten styl…
Chápu správně vaše poselství, že jste chtěl jinými slovy napsat, že autor článku je normální?
Jakkoli si myslím, že článek je přehnaný a že češi nemají nic radši, než nadávat, jací jsou češi blbci…
Přístup PID/DPP k letišti lze nejlépe vystihnout tím, že na zastávce Terminál 2 je pořád vystavena mapa s linkou 119.
Souhlasim, ale neco pravdy na tom je. Cesi se obecne moc chovat k cizincum chovat neumi. MHD je dobra, jen prezentace na letisti chaoticka. Ze je to trolejbus je ostuda.
Jo to aby cestující lépe lezli na okružní jízdu 191. Mimochodem neznám důvod přečíslení 119 => 59, pokud jde o licence tak šlo přeci nechat poslední trojčíslí.
To je jednoduché – protože pro každý druh dopravy je určen určitý rozsah čísel, aby se to nepletlo – což není špatně.Tramvaje od 1 výš, noční linky od 91 výš, autobusy od 100 výš, regio od 300 výš, noční busy od 900 výš. Tak holt trolejbusy od 51 výš.
Protože na článek „Češi nosí fusekle v sandálech“ je teď venku poněkud zima, tak si autor šikovně našel náhradní téma. Takové, které se dá používat k uspokojení sebemrskačství celoročně. Šikula!
Uff, ještě, že my Moraváci, máme slušně letiště ve Vídni a to i s dálkovým spojením a dálkovým autobusy přímo u terminálu…
Po rozšíření o nový terminál (F, G gates), ale hlavně po covidu, šla Vídeň výrazně dolů s kvalitou. Je to škoda, protože kdysi to bylo příjemné, kompaktní, útulné letiště.
Výhodu to má především v železničním spojení do centra, ale to je pro turisty matoucí úplně jinak: všude se výrazně propaguje drahý CAT, který jede na Mitte. O ostatních spojích musí člověk vědět předem. Samozřejmě jsou oddělené i jízdenkové automaty.
Byl jsem na jejich letišti jednou před tím rozšířením a něco tak hnusného jsem znal z naší vlasti jen jako autobusové nádraží Florenc (které od to doby dost prokouklo).
Na hlavním vídeňském nadraží máte na každém odjezdovém zobrazovači u spoje na letiště symbol letadla, takže orientace je velmi jednoduchá. Cena 4,50 Euro a jezdí to cca každých 20 minut.
Jsem Pražák a bydlím kousek od letiště, domluvím se česky. Přesto celý systém následné dopravy z letiště do města vnimám jako k cestujícím nepřátelský. Ať už jedu taxíkem, někdo pro mě dojede autem, nebo chci je trolejbusem, vždy je to zmatek a stres. Nechapu proč se letiště takhle chová.
pokazde zmatek a stres? zas neprehanejte 🙂
No, nevím proč se naše mezinárodní letiště neinspiruje v jiných evropských velkoměstech, ve kterých je doprava z letiště jednoduchá i pro cizince. Např. Barcelona.A to je mnohem větší letiště a mnohem větsi město
a v cem je ta barcelona tak vyrazne jednodussi?
jediny rozdil je holt v tom, ze u nas hlavy pomazane metro na letiste neudelaly, zatimco tam ano …
ale to se nemuze inspirovat letiste, to metro ani vlak nestavi. stiznosti smerujte mestu.
Tak nevim..minuly tyden jsem poprve jela z letiste MHD..nevim uz jakym cislem, ale dovezlo me na metro, a odsud do centra.Naprosto jednoduse, prehledne.Pokud turiste nezvladaji rozkreslenou mapu, maji problem oni.Prala bych vam mhd v Portu.To je chaos v linkach a tarifech
Porto je úplně v pohodě.
I kdyby v nabídce na letišti byly jen 24h jizdenka a přestupní lístek do centra a nic víc, by stačilo. Ideálně ještě lepší popisky v angličtině… V tarifech PID se nevyznají ani místní a cizinci chtějí většinou jen do centra. Jinak třeba dostat se v Zurichu z letiště do města je taky mazec s ohledem na tarify SBB. Podobný případ a to tam maji vlak na letiště.
Dostat se v Curychu z letiště do města je naopak úplně primitivní, koupíte si jízdenku ZVV za 6.80 CHF, a můžete jet jakýmkoliv vlakem (včetně EC), nebo tramvají, nebo autobusem.
Naprostý souhlas, klidně by tam mohla být zjednodušená verze automatu s výrazně osekanou nabídkou, která by mj. obsahovala a jasně odlišovala AirportExpress.
ZÁSADNĚ NESOUHLASIM S TEXTEM – NA LETISTI SE POHYBUJU DENNĚ. Ta klientela která vystupuje na našem letišti je z drtivé většiny jen banda sotva pogramotnych opic která se neumí chovat, nic nerespektují, dělají šílený kravál a neumí anglicky – NA ANGLIČTINU OPRVADU RIVNOU ZAPOMEŇTE!!! Všude je to velmi dobře značeno velkými tabulemi kde je to kromě angličtiny i s piktogramy.. To že ty opice dobíhají trolejbus z centra když na správné zastávce na které povětšinou stojí označník kde je to všechno uvedeno srozumitelně pro jakýkoliv jazik včetně intervalu 3-5 minut !!!!! – je jen a jen jejich idiocie… Britská Dělnická… Číst vice »
příliš málo vykřičníků…
“SE POHYBUJI DENNĚ” je právě ta vada. To je jako dostat 80€ pokutu na Mallorce za parkování v modré zóně, protože modrá přerušovaná, žlutá a bílá jsou rozdíl. V Praze to umíme ještě lépe. Oranžová, fialová a modrá nejen že nejsou nikde rozepsané, ale také jsou natřeny jen modře. Jak dlouho by měl člověk dělat průzkum terénu, než se někam vydá? Týden? Tři hodiny? Jestli něco umíme světově, tak vyzmrdit a ztrestat neznalé za každý chlup. Viz. tlačítko v metru, které je v každé stanici jinde. Zkuste pár let cestovat, poznáte že v tomhle jsme opravdu svině…
Ja jsem.prave procestoval celou evropu- tak muzu porovnat.. A verte mi ze tlakovej bordel pred terminály na letistich a nadrezich ve Francii, Italii, nebo Britanii bzste nechcel zažiť…
Barvy zón jsou na značkách na ulici, a kdo si chce plánovat, tak je najde dokonce na mapách.cz
Bože můj, vy jste mi ale chytrolín. Ale s jedním Vaším argumentem částečně souhlasím. Ano, skutečně to chce občas vycestovat z Prahy. To je pravda. Ale hlavně proto, abych viděl, jak jinde to jde jednodušeji a pro cizince přívětivěji. Jinak směrem k Vám doporučuji místo vykříčníků více sledovat, co píšete a přeji z celého srdce, abych Vás v cizině nikdo nečastoval tak, jak Vy tady cizince. Váš písemný projev mi napovídá, že i Vy budete mít blízko k „pologramtoným opicím“ a třeba i k „verbeži“. Přeji Vám krapet optimismu, radosti ze života a především slušnosti, pane Emile
Přesně. Emilek si nevidí do huby, tepe tady „pologramotné opice“ a přitom jeho písemný projev je na úrovni žáka pomocné školy, samá chyba, urážky a xenofobie. Před jakýmkoliv dalším výlevem by se měl napřed dlouze podívat do zrcadla.
Naprosto pravdivé. MHD v Praze je strašnou ostudou celé ČR a na tom letišti se také stydím, že to tam stále ovládají mafie tak, aby na tom co nejvíce vydělaly.
MHD je dobre, ze tam neni metro co vlak je ostudou politiku, jsme jak skanzen a tak o nas i na zapade premysli. Chovani nekterych lidi je ostudou, ale dementi jsou vsude i v anglii.
I vy kecko … tohle vam nakukal kdo?
Už asi hodně pamatuji. Jakýsi potentát jménem Chalupa nám vysvětloval, že metro A povede pěkně na letiště se zastávkou na nákupním centru Šestka. Umíte si dnes představit, že by opravdu jelo metro z Letiště až na Václavák? Jakýsi Bém počítal s Olympiádou a otočil metro A do Motola. Ani pes b této zemi neštěknul. Tak holt kdo přiletí, pořád přestupuje a diví se, že taxi je jen s aplikací. A to Hřib láká na výbornou MHD. MHD je ostudou metropole jako průjezdnost městem. Amen.
Jestli to nemáte néjaké zmatené, Bém jako starosta Prahy 6 právě metro na letiště chtěl, ale nakonec vyhrála – prozatím – betonová lobby s rychlodráhou na Kladno
Ano. Metro do Motola protlačil Jančík (např. ty betonové květináče à 100k), jak o sobě vždycky prohlašoval: „já su obyčejné kluk z Prostějova)
Asi si pamatujete málo, resp. nepřesně. Proč asi se motolskému závleku říká „chalupoida“?
V životě jsem to neslyšela a to tu bydlím.
Tak v samoobsluze se o tom samozřejmě nediskutuje…
Je to pochopitelné, paní Pohlová :-D.
Podle Ondřeje Matěje Hrubeše, kterého mám rád, i když ODS nesnáším, to na letiště nešlo proto, že EU by na novou trať nedala dotaci kvůli pravidlu, že takovou dotaci lze dát jen na tratě, které spojují více městských částí. Nevěřil jsem tomu, když jsem to slyšel, a zatím mi dva odbory ministerstva, které by to mohly vědět, písemně sdělily, že o takovém pravidle nic nevědí. Čekám, až to EU potvrdí, a pak se znovu zeptám Hrubeše. V té době měl být studentem, takže mu to řekl někdo z vyšších míst v ODS. Ale proč?
Já na tohle řeknu asi tolik. Když můžu, pomůžu komukoliv, rád ukážu, vysvětlím a třeba i dovedu na nástupiště. Ironií osudu je, že sám jsem prakticky nevidomý 🙂 . Každopádně letos jsem navštívil pět metropolí (Berlín, Paříž, Řím, Istanbul, Brusel) a ve všech případech se dá zjistit cokoliv na internetu. Jsem trochu zkažen Jankem Rubešem, kterej pro turisty dělá taková skvělá videa, že já podobné hledám i v destinaci, kam jedu a ono aby člověk pohledal, ale dá se 🙂 . Jenom si člověk musí uvědomit, že trocha přípravy se vyplatí. Po několika cestách se příjde i na to, že… Číst vice »
Mohu se zeptat, nejste zaměstnancem DP Praha?
Nejsem. Vzhledem ke svému hendikepu jsem u DPP nezaměstnatelný. Navíc jsem nebyl ani přizván do projektu „Čitelná Praha“, ačkoliv jsem se ucházel.
Je dobre si uvedomit, ze vse je jen o lidech. No ano. Nekdy i o lidech, ktery na lidi sero. A to je take dobre si uvedomit. Nekde vice nez jinde.
Jinde casto neni lidska spolecnost zajatcem statu.
Obecne je dobré písať články a komentáre až keď človeku „vychladne hlava“. A to sa týka autora článku i diskutujúcich z oboch táborov. Problém je zjavne aj v prístupe letiska, ale i z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že nie je tak vypuklý, ako emotívne ho prezentuje autor, ale zároveň riešenie nie je v tom, aby mali turisti internet v mobile, to je trochu arogantná odpoveď. Predstavte si, že priletíte z krajín mimo EÚ a nemáte dáta (Švajčiarsko, GB, US, Kórea a pod.). Aj keď sa vopred pripravíte, časový posun a situácia na miestne vás môže zmiasť, je tam niekoľko liniek… Číst vice »
Jenže tenhle první dojem je to, co pak formuje jakýkoliv další názor…
Vážení pražští konšelé: vy***te se na odbočku rychlodráhy do Kladna a dotáhněte linku A do letiště! Nic jiného nebude dobrým řešením. Fakt mi hlava nebere, co za hloupost jste před lety odhlasovali….
A tím se změní chování lidí na letišti?
Stavba začala, tak ji zastavíme, pošleme vščecko pryč a začneme něco úplně jiného, na co nemáme ani územní rozhodnutí. To bude jistě rychlejší.
No jistě…
Přesně tak. Chybami se učí každý, člověk, magistrát i vláda…a pokud zjevně chybné projekty dokončujeme, abychom neznehodnotili náklady do toho vložené, čili presypali financemi podružný projekt a pak sháněli kačky a povolení na další, odložený, v čase opět o něco dražší a složitější pro schvalování, tak je to jen prohospodařováni prostředků a jak scénka z kanceláře Tondy Blaníka……neuděláte vy pro Metrostav nebo SŽDC?
NA Kladno vy Paco…
A vy se budete dobrovolne od Hradčanské přelézat stovky kufrů lidí, kteří se neumí zabalit do 7kg? Nemyslím. Turista ani businessman naopak nechce stavět u každého smrku a pozorovat davy duchodcu smerujicich na Borislavce do Billy nebo pro aspirin do Motola, zatimco se mu za 35minut zavira gate…
rychle utíkejte říct do všech měst, kde je letiště spojené s městem metrem a nebo normálním vlakem (a nikdo si nestěžuje), že to vlastně dělají spatně.
Dnes má internet každý v kapse a vše se dá zjistit. Pokud na to nemá, ať necestuje nebo si najme cestovkou. A pokud ani to nechce akceptovat, tak pak tam má ty pochybné taxikáře. Každého boj. To je celé. Vlastní zkušenost i z doby, kdy nebylo běžné mít net k dispozici stále, člověk si psal poznámky do deníku a taky občas musel improvizovat….
Máte naprosto pravdu. Cestují čím dál větší idioti. Na druhou stranu pokládám téma z článku také za důležité: v době, kdy celá Evropa vypadá jak předměstí Káhiry, by bylo dobře, kdyby přílet na letiště/příjezd na nádraží metropolí zase začaly vypadat jako příchod civilizované místo. Architektura nestačí, lidi, čistota a dostupnost smysluplné služby jsou podstatné. Slušnost, zdvořilost, vstřícnost, trochu toho úsměvu. Co z toho dostanete od taxikáře nebo řidiče autobusu? Jen ušmudlanost, nevraživost, úlisnost, neznalost. To se musí napravit!
Tak bude nový personální šéf DPP, tak snad to změní..
😁
Strčte si ta alternativní fakta … někam! Za poslední rok jsem navštívil šest evropských zemí a žádná z nich jako předměstí Káhiry nevypadá, a to nemám nic proti Káhiře. Tečka.
A: Pokud na to nemá, ať necestuje
B: Máte naprosto pravdu.
Taky B: Slušnost, zdvořilost, vstřícnost, … požaduje
Výrok „A“ spadá do kategorie slušných a zdvořilých? Mě to přijde jako kopanec do řiti.
2 informátoři MHD nonstop vystavení počasí? To je 9 zaměstnanců pro zajištění základního pokrytí, tedy bez zákonných přestávek a ve zástupů za dovolené a nemoci. Navíc by takoví lidé měli ovládat několik jazyků. Budeme předpokládat, že pan Nevyhoštěný je geniální personalista a sežene ty co lidi za 35 tisíc hrubého. Pak těch 9 lidí bude jejich zaměstnavatele stát vilce než pět milionů za rok. A jediným přínosem bude příjemný pocit autora. To musíme okamžitě prosadit!
Proto by dávalo větší smysl spíš prostě předělat ty rampy na letišti tak, aby autobusy z centra stavěly u odletové haly, jako je to třeba v Basileji, a ne u příletové.
O to vůbec nejde, jsem teď na Tenerife, jedu autobusem a před nástupem se řidiče anglicky vyptávám na cestu a španělský řidič mně anglicky v klidu vysvětluje kam mám jet. O tom ten článek je. O českých buranech.
Přesně tak, stačí i drobné detaily, že se někdo zeptá, zda potřebujete pomoct s kufrem, kočárem …
To nezmění ani nový šéf DPP, ani místo narození člověka. Výchova … má šanci.
Bydlim castecne v Rize a zde napriklad mistni ridici autobusu mestskeho dopravniho podniku obsluhujici linku na letistne dostali extra kurzy anglictiny od zamestnavatele. A jako u jedine linky ve meste si mohou cestujici koupit listek i kartou u ridice. Jinak i v oproti Praze relativne male Rize se jiz stavi vlakove spojeni na letiste. /Vilnius nebo Varsava ho uz davno maji/. Tot postrehy ze Severni Evropy a to jeste te chudsi casti. Ale o tom to asi neni, spis o pristupu.
U nás by taky měli řidiči dostávat aspoň základní lekce angličtiny, aspoň nějaká část. Není nad to, když se přímo na Václaváku chce turista slušně anglicky zeptat řidiče tram jestli se dostane tam a tam a dostane se mu odpovědi „vůbec ti nerozumim, mluv česky voe“, čehož jsem byl jednou svědkem.
I v Tallinnu jezdí na letiště tramvaje. V Helsinkách vlaky. Na Arlandu taky vlaky. Ale funguje to i jinde, Vídeň, Berlín, Mnichov, a i v Ostrave….
Když jsem letěl do Londýna, vše jsem si zjistil sám. Podíval jsem se na YouTube, jak funguje londýnská MHD, trasy metra, autobusy, kde na Heathrow sehnat Oyster kartu, jak dobíjet v automatech, jak ji v tamní MHD používat apod…
To jste udělal špatně, správně jste si neměl zjišťovat vůbec nic a být překvapený, že ten nikdo neumí česky. Telefon ideálně tlačítkový a nebo vybitý, bez dát samozřejmě a odmítat i WiFi na letišti. Pak po příletu jste měl čekat na někoho ve vestě co vám vysvětlí úplně vše – ideálně ve vašem rodném jazyce.
Teď ještě si uvědomit, že i dobře připravenému se může nezadařit a …
To video na YT ukazuje autobus, ale oni mezitím zavedli trolejbus a museli tak změnit číslo linky!
Mezi „nezadařit“ patří i takové věci jako divert na záložní letiště. Nebo jen pitomé zpoždění, přiletíte po půlnoci a nefunguje platební terminál – banka má plánovanou odstávku serveru pro údržbu 00:00 – 02:00, pouhé dva dny v roce. A s panem Murphym je to zrovna Vaše datum.
Ano,to neštěstí, kdy by byl let do Prahy odkloněn třeba do Varů, Pardubic či Budějovic snad ani nedomyšlet!
Já si vystačil s obyčejnou bankovní kartou… ale trocha přípravy se vyplatí ať jedu kamkoliv.
Jinak letecky začínám Prahu spíše ignorovat a jezdím do Vídně. rj mezi letištěm a Hbf., méně buzerací při kontrolách, …
Poměrně hodně cestuji, takže s dopravou z letiště někam „do civilizace“ mám bohaté zkušenosti a musím říct zlatá Praha! Za městský tarif (tedy ne ani 2 eura) se z letiště dostanete MHD, které staví přímo před budovou kamkoliv po Praze. Jízdenku můžete koupit platební kartou (to také není všude běžné) a to v automatu na nástupišti nebo i v autobuse. Když si vezmu, co stojí dostat se z letiště do města třeba ve Vídni, Mnichově, Berlíně nebo kdekoliv jinde? Tak to je fakt za hubičku. Kdo chce taxi, může si zavolat Uber. Mít jejich aplikaci v telefonu patří mezi základní… Číst vice »
Doprava z videnskeho letiste take neni draha, jen se nesmite nechat zlakat vsudypritomnymi smerovkami na vlak CAT, kteremu je prizpusoben snad cely orientacni system letiste. U vstupu do nadrazi pak najit fungujici automat na jizdenky – kdyz jsem tam byl, tak snad 2 ze 3 nefungovaly nebo se mi je nepodarilo zprovoznit – a tam si za zhruba ctvrtinu ceny CATu koupit obycejnou jizdenku na primestske vlaky a pak tedy nastoupit do toho spravneho vlaku, tedy ne CAT, ne railjet, ne ICE a dalsi, ktere tam pro zblbnuti verejnosti take zajizdi a dojedete do centra asi o 5 minut pomaleji… Číst vice »
Prečo nie Rialjet? Hbf je síce trochu ďalej od najturistickejšieho centra než Mitte, ale ak človek nejde priamo k stanici, do veľa lokalít v centre je Hbf z pohľadu nadväznej dopravy výhodnejšia.
Hm, protože lístek za 15 €urošů není úplně málo, když za totéž (nepatrně pomaleji) lze zaplatit čtvrtinu??
Az na to, ze je tam vyjimka: Railjet v relaci letiste – Hbf je integrovany do tarifu VOR, tj. stoji to same co normalni vlak, cili 2,40 standarniho mestskeho tarifu + 2 EUR za prvni primestske pasmo…to je prave o tom si tyhle informace nastudovat preedem…
To nie je žiadna výnimka. ÖBB sú súčasť VORu. Ak by ste cestovali akúkoľvek inú reláciu v rámci územia VOR, napr. Wien – St Pölten, tiež dostanete lístok VOR – tarifu ÖBB tam ani vydať nejde. Netuším kde SYN nabral že railjet z letiska by mal stať 15€.
Tarif ÖBB tam neplatí? Tak to je na zrušení krajů v Rakousku!
A prečo by ste za Railjet platili 15€? Platí tam úplne totožná tarifa ako na S7.
Někdo nezná vídeňský tarif a radí – samozřejmě blbě. Tím myslím vás a ne Sama.
Ja tam byl v roce 2019, myslim, ze to tam tehdy bylo jinak, ale mozna se pletu. Jde spis o to, ze cely informacni system letiste turistu jednoznacne navedl do predrazeneho CATu. Ale to samozrejme lze vycist v navodech na internetu. To se tam ale clovek napred musi podivat, coz je u nekterych lidi problem.
CAT predražený je, ja som ale reagoval na tie railjety. Tie nikdy žiadnu špeciálnu tarifu nemajú a dajú sa normálne použiť s lístkami VOR odkedy existujú.
Navíc ve Vídni ty vlaky, které mají jiný tarif, jsou i barevně i tvarově odlišené, takže záměna, na rozdíl od Prahy – AE, je naprosto vyloučená.
kolik myslite ze turistu vi, jak ka vypadat spravna barva vlaku?
Když si v Mnichově koupíte lístek na rj do Vídně, vlezete do vlaku Westbahn?
ja napriklad ne, protoze jsem hostoricky malinko šoto.
ale znovu, zjevne to stale nechapete – bezny turista vam tam vleze a neresi ze je neco westbahn a neco jineho obb.
No tak zrovna Berlín, kde je jízdenka do centra za EUR 4.4 bych bral na poměry v Německu jako levné. Ano, v Mnichově to je přes EUR 13, ale je to prostě až u Freising. Navíc při troše plánování s denní nebo vícedenní jízdenkou je to normální na místní poměry.
Jako by to v Londýně, Berlíně, i Paříži bylo jiné. Tady aspoň nehrozí rozseknutí lebky, či utětí končetiny zdivočelým doktorem z oblasti subsaharské Afriky.
První věta souhlas, ale s tou druhou to trochu přeháníte, ne? Jak často, resp. kdy naposledy, se něco takového na některém z letišť ve Vámi zmíněných městech stalo?
Spíš to pak vypadá, jestli jste také nepodlehl kampani „politici (napůl) z Japonska u nás nedostatek kvalitních českých politiků nevyřeší“… 🙂
Je to hodně jiné, zkuste to. Naposled London City – jedno pípnutí platební kartou. Zbytek jsou jen žvásty.
Jejich boj .. takové věci si má člověk zjistit dopředu
Tak já takhle instruuji i případně návštěvy, ať proboha hlavně nikdy nikde v ČR nelezou do taxíků a zejména ne v Praze.
Budu ukrizovan, ale … Praha v tomhle nijak nezaostava (ani nevycniva) z reality vsech svetovych letist. Je to vsude stejne. Uplne do jednoho.
/ jo, jedina vyjimka. opruz s uberem a jak to bylo vyreseno pro lidi, co uber nemaji. v tom jsme bohuzel unikat.
Problém je ,že mnoho turistů nepoužívá mozek a jsou neurvalí …jsou na něco zvyklí a když je to jiné ..neumí včas reagovat….celkově problém západních turistů.
Tak ono je to ale na kazdem letisti jine, tak nevim, na co muzou byt zvykli.
Zvyklí na to ,že před odletovou halou stojí vozidlo taxi a oni mohou odjet okamžitě.Nyní je nutné přes aplikaci nutno objednat ,nebo pomocí kiosku a přepážky…když Uber minulý rok spustil provoz tak to byla samozřejmě pro klienty změna .
Kiosek na taxi je už dlouhá léta naprostým standardem na řadě velkých letišť (MEX, BOG, GRU…). Cestující si zkrátka koupí „jízdenku na taxík“ a vůbec neřeší, kudy ho taxikář veze. A nikdo s tím nemá sebemenší problém.
Nejen problém „západních“ turistů, ale obecně všech turistů – neochota použít mozek, něco si přečíst, rozhlédnout se (po ukazatelích), vnímat a zamyslet se.
Oni by nejraději, aby je nějaký pikolík všude vodil za ručičku.
Pravidelně cestující obchdníci apod. si (většinou) bez problémů poradí s drobnou přípravou předem, to je ten podstatný rozdíl.
Mě by se líbilo, kdyby město nejelo past na turisty v podobě AE mimo PID tarif, noc moc tím nezískají.
Ano. A ti rici v tehle lince jsou pry skutecne strasny.
Pre ľudí čo Uber aplikáciu nemajú je to vyriešené úplne rovnako ako na desiatkach iných letísk kde sa taxi platí vopred, dostaneš voucher a v aute ho dáš vodičovi. Úplne rovnaká možnosť existuje v Prahe, nejde o vôbec nič neštandardné.
ok … jeste nikde jsem se s nicim takovym nesetkal 🙂 takze v tomto jsem nepoliben.
Jako sorry, ale v dnešní době, kdy existují mraky stránek, kde je snad u každéholetiste na světě podrobné popsané, jak se z/na něj dostat, včetně podrobného popisu tarifu, která platí na těch kterých linkach, je toto plavání už dávno bezpredmetne. To, že si „vetcha dáma v letech“ neumí přečíst před cestou, kde jaká jízdenka platí, je čistě jejich problém. Z letiště CDG kupříkladu taky jezdí různé busy různých společnosti a ne všude platí jeden tarif, navíc najít zrovna na cdg prodejnu jizdenek MHD je taky složitý úkol, a to samé se dá říct o jakémkoli letisti kdekoli. Za mě úplně… Číst vice »
vase teorie ma maly problem – vyzaduje po lidech aby mysleli. a nejen to – dokonce i to, aby neco delali. a to je problem …
doba dospela do stavu, kdy lidi (dilem z neschopnosti a dílem z neochoty)
hloupnou a nejsou schopni se o sebe postarat, pokud jim nekdo nerekne co maji delat, kdy to maji delat a jak to maji delat, a to naservirovane na stribrnem podnose jednoduchou vestinou, jako seznam ukonu.
Tak on je to trochu sirsi problem, ktery bych oznacil za syndrom paniky z verejne dopravy. Tady to napsat znamena byt obvykle uminusovan, ale podstatna cast lidi si jednoduse odmita umet koupit jizdenku na jakoukoliv verejnou dopravu a jakekoliv vysvetlovani je marne. Ve svem okoli to pozoruju dost casto.
A proč DPP odmítá na linku AE nasadit autobus jiné barvy, aby bylo na první pohled jasné, že nejde o klasickou MHD, ale speciální linku za speciální tarif?
Plno lidí se chová pouze instinktivně a doplatí na to, je jejich chyba.
DPP by se, jako veřejná instituce, měl chovat prozákaznicky alespoň tím, že nebude cizí cestující uvádět v omyl.
To by bylo jiste dobry, obecne to udrzovani linky AE mimo tarif PID je past, stejne jako CAT ve vidni. Ale myslim, ze v letecke doprave jsou vzdycky pritomny tyhle jevy, kdy se neustale snazi nekdo cestujici pokoutne odrbat. Na to by mel byt asi kazdy pripraven.
Neni jedno, jakou to ma barvu? specialne v dobe, kdy stejne pulka prostředku hrodmadny dopravy je zmalovana reklamama?
fakt myslite, ze nejaky turista resi nejakou “blbou” barvu?
Pokud je „pulka prostředku hrodmadny dopravy je zmalovana reklamama“, tak nechápu tu nezměrnou snahu MHMP o jednotný nátěr vozidel.
Navíc ještě, když v tom nátěru jezdí i vozidla, ve kterých běžný tarif neplatí.
U vlaku máte taky nějakým způsobem zvýraznnou 1. třídu vozovou, aby bylo jasné, s jakým lístkem nemá cenu tam lézt.
prominte, ale jste uplne mimo realitu.
turistum, co prijedou do prahy, nebo kamkoli jinam, je naprosto sumak, jak je co namalovane. a i kdyby nakrasne AE mel barvu oranzovou, tak to zadneho cizince netrkne – on nevi, jaka je ta spravna barva. a ze by podle barvy budu bylo odlisne jizdne? tuplem ne.
Velký písmena AE na speciálně podivné barvě (jako je například ta limetková u CAT), což se shoduje s informační navigací uvnitř letiště, kde je v tom barevným schématu totéž = lidi to poznaj.
Ale jinak ne.
Nic se nezměnilo. Při studiu jsem měl brigádu v Taxi Praha.. vedoucí směny do telefonu s vypětím všech sil: TAXI VEJTING jeeEEEE? Problém ale vidím jinde. Úroveň angličtiny je u nás masakr. Četl jsem, že jen 26 % Čechů udrží konverzaci v angličtině. Za příklad bych dal Skandinávii. Před dvěma týdny v Göteborgu: řidička letištního autobusu se mnou vtípkuje v angličtině, kohokoli se ve městě i na vesnici na něco zeptáte, slyšíte přízvuk, ale bavit se můžete s kýmkoli o čemkoli. Nic v televizi nedabují. Ať už chtějí nebo ne, angličtinu mají od mládí naposlouchanou a je to vidět
Ona stačí i sousední Vídeň – nějakou základní angličtinu tam v pohodě dá i prodavačka a nebo rozvoz balíků.
Ano, úroveň angličtiny u Slováků je znatelně lepší než u Čechů…
Angličtina je rozšířená dost, ale není to zdaleka tak ideální jak píšete. A hlavně, Švédština má k angličtině mnohem blíže než třeba němčina.
Možná má o něco blíž, ale naučit se pro Švéda anglicky to není žádná úleva.
V době google translatoru se stala znalost jakéhokoliv jazyka nadbytečnou.
Větu:“Odvezte mě tam a tam“ umíte ta sopka úplně jednoduše přeložit 😉
Už jste zkusil nějakou debatu pmocí translatoru, aby Vám 3 vety nezabraly 10 minut?
Když je znalost jakéhokoliv jazyka nadbytečná, proč používáte čseštinu?
Čeština je nepodstatná. Důležitější je, že se děcka ve škole učí dějiny LGBT a genderu.
A kde jste na tohle moudro přišla? Mám na základní škole tři děti v 9., 7. a 5. třídě a ani jedno se dějiny LGBT neučí. Mohl bych poprosit o nějaký důkaz?
Tak změňte školu. Asi jsou mezi nimi rozdíly. Tam, co chodí moje děti, se žádné LGBT ani jiné moderní vynálezy neprobírají. Naopak tam dodnes mají „besedu s příslušníkem“ a „přednášku o hladu v Africe“. Což sice taky není žádná sláva, ale vydýchat to jde podstatně lépe. A hlavně to máme už vyzkoušené sami na sobě. 🙂
Těch 26 % je hodně optimistický odhad.
Ano skvělá Praha a skvělý přístup města, při jednom z maturitních dní jsem asi během 5ti min. německy popsal číslování a rozřazení linek do kategorií dopravy, poradil jsem jim, jaký lístek si pořídit, i když to byli důchodci, tak mi paní ukázala dotykáč s nainstalovanou aplikací pod lítačka, což jsem čučel, jak vyoraná myš, ale vše dopadlo na výbornou
Pane Nevyhoštěný, mluvíte mi z duše. Pracuji na letišti, stejně jako dalších 14 000 lidí ve 24 hodinovém provozu. Ať si schválně čtenáři hájící “nejlepší MHD v Evropě” zkusí najít spoj z letiště o půlnoci na Muzeum, nemluvě o jakémkoliv jiném místě v Praze. Poté ať zkusí najít spoj z letiště Brno Tuřany na Šilingrovo náměstí. Možná budou překvapeni. Co se týče Uberu, nebo taxi, tak 1200 korun za cestu z práce domů dávat opravdu nebudu.
Jezdit taxikem z prace je nesmysl, souhlasim. Ale neprehanejte. Z letiste se v pohode k Muzeu dostanete Uberem nebo Boltem pod 400… samozrejme vyhnout se veprovym hlavam se svitilnou taxi…
tak jsem si to zkusil.
Z letiste vam na pavlak jede bus kazdou pul hodinu, ktery navic obslouzi pul prahy.
k tomu navic v prokladu 907 která zas obslouzi levy breh vltavy.
z brnenskeho letiste to na ten silingrak jede jednou za hodinu. ale treba do bohunic k nemocnici se nedostanete vubec. teda, to je ale priserna sluzba
takze prosim vas – aspon nelzete. a kdyz uz lzete, tak aspon v necem, co se neda overit na tri kliknuti.
Sorry, z brnenskeho letiste se dostanete do nemocnice v Bohunicich v jakoukoli denni i nocni dobu. V noci bus N89 z letiste na hlavak, tam prestup na N90. Pres E76 z letiste kazdou pulhodinu na hlavak, z hlavaku do Bohunic jede salina 8 kazdou chvili (ve spicce 4 minuty). Co je na tom priserneho?
samozurejme, ze vubec nic. reagoval jsem na toho prolhaného jedince přede mnou, kteryý tady mektal něco o tom, že dostat se v noci z letiste na muzeum je něco .. no, ze to nejde. a demonstroval to tím, že si našel spoj na šilingrák jako ukázku toho, ze je to v brné úžasné.
mimochodem, ted jsem koukal koukal .. a zjistil, že jsem ještě koukal blbě. z letiště se i na to muzeum dostanete každou půlhodinu.
takžře, co jste nám tím vlastně chtěl říct?
Z letiště k Muzeu v noci co 30 minut 910 + 905.
V noci je samozřejmě hloupost, aby to jezdilo co 10 minut.
Minulý týden jsem se vrátil z Anglie a zabýval jsem se celou cestou zpět, jak vyřeším svůj návrat z letiště domů. Při výstupu mi flotila aut Uber Airport připadala příliš honosná na mě a jeden batoh. Nakonec jsem na parkovišti našel jiné taxi, do prvního jsem vlezl a následně se strhla mezi dalšímu Vietnamci roztržka, kdo mě odveze. No dojel jsem v pohodě, jen jsem musel tu svou ulici zadat do řidičova telefonu. Kartu z MHMP k provozování taxislužby měl.
Imaginární problém. Většina lidi, kteří někam cestují, si dopředu zjistí, jak se dostat z letiště do města. Ani při častých cestách na pražské letiště, jsem se s podobným obrázkem nesetkal. Článek je citově zabarvený a od pohledu neobjektivní.
Nemusí to dělat ani dopředu… stačí když nemají tlačítkový telefon a po příletu si prostě to kam se chtějí dostat zadají do google a hned ví kam mají jít a čím jet. Pokud nemají EU esim, tak je na letišti free wifi…
To nic nemění na tom, že míra přívětivosti na letišti, co se týče MHD a TAXI (rozuměj Uber), je katastrofální.
Jednou jsem se jel podívat na letiště a když jsem se vracel zpět na nádraží Veleslavín tak jsem si sedl dopředu k řidiči s výhledem na vozovku. A nastupoval tam cizinec a anglicky se řidiče na něco ptal a řidič ho dezolátsky spražil a odpovídal mu česky ve stylu “ hňupe nauč se nejdřív česky, a angličtinu si nech na doma. Ty seš cizinec v mý zemi tak se naučit český a zjisti si jízdní řády“ . Za toho řidiče jsem se strašně styděl a divím se že takové xindly zaměstnává Dopravní podnik města Prahy. Co si ten turista o… Číst vice »
Kavkazané jsou proslulí svou pohostinností, to si s Čechem nespletete…
Na druhou stranu kolik by DP musel tem ridicum platit a kde byste ty lidi vubec vzal, ja bych to nesel delat ani za 100 mesicne. Na ridice to asi i trochu tu hulvatskou naturu chce.
Přesně tak každý normální s IQ vyšším jak houpajícího koníka si vše zjistí dopředu…
Zbyňku napsal jste to výstižně…samozřejmě nic není dokonalé .Ale autobusy tam jezdí a v hale terminálu je stánek MHD.Co se týká problematika taxi a Uber to je na delší debatu .Pár let tam jezdím..dříve Taxi Praha ,nyní Uber ,takže mohu napsat jak se klienti chovají a jak se za posledních pár let změnila klientela.
Na letiště jezdím několik let, ale většinou s někým nebo pro někoho, těch povolených 10 hnus je HNUS FIALOVÝ. Ale jinak celkem dost cestuji po Evropě a nevím, co se cizincům nelíbí, kamkoliv přijedu s neznalostí místního jazyku, jsem na tom úplně stejně, možná ještě hůře.
To je čo za nezmysel? Je milión lokalít v Európe kde je schopnosť komunikovať po anglicky oveľa vyššia ako v ČR. ČR na tom nie je extra zle, ale rozhodne ani nie extra dobre. Snáď mi nechcete povedať že turista napr. v Holandsku je na tom z pohľadu porozumenia sa úplne rovnako alebo horšie ako v Prahe, keď tam cez 90% ľudí hovorí plynulo.
Inu, u nás jsme se učili ve škole 8 let ruštinu… to jsou pořád ještě důsledky. Pak je taky začátečnická angličtina a angličtina s přízvukem chrlená rychlostí kulometu…
Posledni generace, ktera se na toto muze vymlouvat, je moje, tj. „Husakovy deti“. A i my jsme tu anglinu, BTW na velmi slusne urovni, meli od prvaku na gymplu. A pri trose snahy se uz tehdy dalo chodit do kurzu, jazykovek atd. Ja jsem tak cinil uz nekde od 4. tridy (hlavne kvuli zajmu o pocitace).
Uz moje o pet let mladsi manzelka mela Aj jako hlavni jazyk na zakladce a domluvi se obstojne…Tedy nadavat porad „na komunisty“, ze nas ty cizi jazyky nenaucili, je v nadpolovicni vetsine pripadu bohapusta vymluva…
neni to vymluva, ja kdyz sel na druhy stupen byla revoluce, takze rustinu jsem mel jen chvilku, pak nemcina/anglictina na zakladce i na stredni naprosta prisernost, mluvit nas nenaucili vubec, max nadrncet slovicka a gramatiku do absurdnosti, ale pro praxi totalne k nicemu. Ano pak jsem do ruznych kurzu a individualni vyuky nasypal desetitisice (na coz kazdy nema ani cas ani penize) abych se cca domluvil, youtube kurzy to je zazrak poslednich par let. Kazdopadne naucit se poradne jazyk=docela velke osobni usili a pak to nakonec jako ja treba ani moc nepotrebujete/nepouzivate a jde to do haje. Proste pro mne… Číst vice »
Tak jednoduché to není. Poměrně dlouho po revoluci byl asi problém najít schopné učitele pro angličtinu. Takže i když mě ve škole neučili ruštinu tak o angličtině se vlastně dá říct to samé.
Už ani to ne, je mi 45 a ruštinu už jsem nepoznal. Ohánět se výukou ruštiny je bohapustý nesmysl
Prosím o konkrétní příklady, moje zkušenosti jsou totiž úplně opačné.
Přijde mi, že to je obrázek vcelku běžný na všech letištích. Protože je tady člověk doma, tak to vnímá, že to je horší než jinde. Spíše je podivuhodné, že si turisté dopředu nezjistí, jak se dostat do centra. Ale je pravda, že letiště by tam mohli rozmístit informátory.
Nevím jestli všude, ale třeba ve Vídni, nebo Bangkoku jsou informace, jak se dostat do centra naprosto jasné a přehledné.
Hruza dopravy z Letiste Praha se po nekolika letech stala opet hruzou. Jen za letosni rok jsem byl moznym zakaznikem ceske formy Uber. Zamerne pisi „ceske“. Jak viim, tato sluzba v nekterych zemich funguje normalne. Na Letisti, stydim se napsat, Vaclava Havla, jsme se opakovane stali obeti ruskojazycnych-? pasaku, kteri chteli aplikaci, pak do sveho telefonu s azbukou napsat kam chceme presne dovezt. Coz jsem odmitl…..! A s velkou prazskou Taxi spolecnosti pak za polovinu navrzene ceny dojel domu. Je opet doba 20…15 let zpet. Psal jsem osobne radnimu za Piraty. V reakci presunul odpovednost na „letiste Praha“ . Vedeni… Číst vice »
Letiště Praha je státní akciovka, řízená Ministerstvem financí. Takže místo hejtu na Piráty se ptejte u ODS…
Jakože ti všichni co v Praze jezdí s platnou taxi licencí MHMP splňují všechny platné požadavky? To si jako opravdu myslíte? Ono si dnes bohužel stranu nevyberete, a co s těmi licencemi udělal magistrát je do nebe volající.
Toto je bohužel naprosto přesné.
Pominu teď Uber, který řada cestujících už zná a stejně používá. Ty objednávací kiosky, včetně lidské asistence, by fakt měly být i přímo u taxíků, protože lidi prostě nedávají pozor a nesledují směrovky v terminálu.
DPP a Ropid je kapitola sama pro sebe – ti prostě neumí ani srozumitelné displeje, ani hlášení. Na letišti dávno měly být namalované linky na zemi od baggage claim až k automatu na jízdenky, a k tomu všude cestou QR kódy na stažení PID Lítačky.
Nemluvě o tom, že kdyby Praha měla pípni a jeď, celý tento problém odpadá.
Jednou jsem se jel podívat na letiště a když jsem se vracel zpět na nádraží Veleslavín tak jsem si sedl dopředu k řidiči s výhledem na vozovku. A nastupoval tam cizinec a anglicky se řidiče na něco ptal a řidič ho dezolátsky spražil a odpovídal mu česky ve stylu “ hňupe nauč se nejdřív česky, a angličtinu si nech na doma. Ty seš cizinec v mý zemi tak se nauč česky a zjisti si jízdní řády“ . Za toho řidiče jsem se strašně styděl a divím se že takové xindly zaměstnává Dopravní podnik města Prahy. Co si ten turista o… Číst vice »
Takovýhle hovada nemají na linku na letiště vůbec posílat. Jenže je málo řidičů a ještě míň, který si chtějí dělat papíry na trolejbus, tak tam berou každýho.
Poutavé a pravdivé! Pak také smutné a nepochopitelné, jako by každý švagr primátora už 35 let byl taxikář!
Musím naprosto souhlasit. Létám často a pokaždé dělám instruktáž cizincům ohledně lístků a MHD. Nabyla jsem dojmu, že DPP to tak má schválně a revizoři si v bude z letiště plní plán pokut. A ještě jednu službu cizincům si nemohu na letišti odpustit. Odhanim je od směnárny u výdeje kufrů. Kurz Kč/EUR se už zlepšil z 18 Kč za 1 Euro na 21. . ale stále je dost okradajici. Takže frontu u směnárny odezenu, když všem říkám, kolik dostanou za EUR v normální směnárně a že lístek na MHD mohou zaplatit kartou. Letiště bez metra a s takovými službami, které… Číst vice »
Mizerné kurzy letištních směnáren jsou bohužel praktikou rozšířenou, nebojím se říci, mezinárodní. Budiž nám ke cti, že na letišti se dá s platební kartou dobře fungovat, a ve městě v podstatě taky (tam, kde neberou karty, je stejně lepší nelézt…)
Když někdo nemá rozum a nevymění si v nějaké domácí směnárně ještě před svojí cestou něco peněz aspoň pro začátek, je to jeho chyba: když jsme jezdili do ciziny my, nikdy jsme neměnili peníze až tam, a pro osoby přijíždějící k nám to platí obdobně, jen z jejich pohledu = v cizině měnit jen to nejnutnější, co není možné připravit už doma.
Vydejte se do 10 zemí, které nesousedí s Českou republikou, a dejte vědět, jak jste pochodil s nákupem českých korun.
Vy ste z ktorého storočia? Trávim tak tretinu roka na cestách (z toho možno tretinu v štátoch s inou menou) a zmenáreň som nevyužil už dobrých 10-15 rokov. V prvom rade vo väčšine štátov cash nepotrebujem a tam kde náhodou hej si ho vyberiem z bankomatu. Riešiť zámenu peňazí vopred by som zvažoval akurát tak pri ceste do nejakej exotiky a lá Latinská Amerika.
Presne tak. A i v jizni Americe vyberete z bankomatu, protoze realy nebo soly se tady taky nesezenou bezne:) pokud uz do exotiky neco vozit, tak dolary
Obecně všude tam, kde si Strana a Vláda cucá kurs z prstu. Tam pak fungujou americký dolary a vekslákem je každej druhej…
Tam, pravda, ještě nejsme…
Zkuste si někdy vybrat z bankomatu banky 😀 To možná kurz 18 EUR bude ještě super 😀
Někdy, celkem často, mám dojem, že našinci ve skutečnosti vydělávat nechtěj. Já mít nějakej turistickej byznys, tak beru platby ve všem, co má nějakou hodnotu. Při platbě kryptoměnou – extra cukřík ke kávě zdarma. Při platbě zlatejma zubama – dva cukříky…
Takže byste na sebe bral náklady spojené s manipulací s různými valutami, ale i kurzové riziko (v případě kryptoměn obrovské! – takže spíš než cukřík zdarma by to bylo na přirážku k ceně 10 %)? Fakticky má smysl brát „světové“ měny v nějakém „zaokrouhleném“, nevýhodném kurzu.
Jestli chci, aby u mě lidi utráceli prachy, tak jim to musím usnadnit, a ne otrávit…
To jistě, ale vy máte představy jak Hurvínek. Ono to musí fungovat i účetně a to včetně rizik. V případě turistických pastí ok, ale jen proto, že jsou nechutně předražené tak jak tak. Ale v „běžném“ obchodu problémy převodu měn řešit nechcete.
Smažák s hranolkama za 400 kila to unese….
z bankomatu vybirate za podstatne lepsi kurzy. sice to neni stredovy kurz (ani nic podibneho), ale porad na hony vzdalene od toho, co vam davaji letistni smenarny.
Zalezi na bance/financni instituci. Nektere jsou dost blizko (jen par desetin od stredu).
Zalezi na mene atd. Viz napr. https://www.mesec.cz/clanky/kurzy-platebnich-karet-srpen-2024-ktera-karta-ma-nejlepsi-kurzy-v-eurech/?utm_source=newsletter-html-w&utm_medium=text&utm_campaign=2024-09-15
Spis je cim dal castejsi problem na strane bankomatu poplatek, ktery si uctuje provozovatel za vyber. A kdyz nejakym nedopatrenim vezmete DCC, tak nad konecnym kurzem rozhodne zaplacete zaplacete.
Docela koukam, ze muzou byt i horsi banky, nez CSOB, ktera mi uz tak zacla lizt krkem, ze jsem si na stary kolena poridil revolut…
Vzhledem k modernímu moru Euronet ATM vám kurz nepomůže, když vám napálí tučný poplatek, který klidně stojí tolik kolik jste si vybral drobných na tu MHD.
Lzete.. hnusne, sproste lzete.
Kdo létá často, nemá čas na vykecávání se s cizinci. Já opravdu létám často a mám to vždy tak tak na nastup do letadla. Online check in a žádný dvě hodiny před
Pak ale jistě máte spoustu zkušeností…
Jak čtu příspěvky budu asi vypískán, ale co si představujete? Vodit turisty za ručičku? Kdo není schopen se zorientovat na letišti a v pražské MHD tak mu není pomoci, kdo si zvládne najít a koupit letenku v aplikaci tak si zvládne najít a koupit jízdné v aplikaci. Kdo nepochopí “No city centre” nebo si neumí přečíst co je linka 59 a expres AE (btw tohle rozdělení, i tarifní, na běžné a expresní linky” je běžné) tak má zůstat sedět doma zadku. Sem nyní v Itálii pár týdnů, nebudu komentovat kvalitu a informovanost místní MHD, včera byla v Římě stávka pracovníků… Číst vice »
Jako že někde to dělají blbě, tak to tak budeme dělat také? Proč to těm turistům nezjednodušit, když to prakticky nic nestojí. Jo chápu, revizoři je musí zkásnout, z cizince pokutu dostanou, na rozdíl od bezďáků a různých pochybných individuí.
Informátor 24×7 který bude nešťastníky směrovat na správné busy nebo taxy nic nestojí? Školení DP pro každého řidiče který jezdí z Řep na plynnou angličtinu nic nestojí? Atd. Atd. Neříkám, že není co zlepšovat, ale jsou jisté hranice od které prostě nemůžete vodit lidi za ručičku. Jste mi neodpověděl jaký je rozdíl mezi vyhledáním letenky, porovnání ceny, nalezením ubytování atd a mezi přečtením několika “best practise” jak cestovat MHD a jak si koupit lístek. Ono totiž zadat tuhle frázi do google je strašný problém “ best way to get from prague airport to city centre”.
A já s Vámi naprosto souhlasím. Na zastávce jsou automaty (s velkými displeji), menu je (nejen) v angličtině, trolejbusy hlásí dvojjazyčně. Naprosto standartní systém, jako na drtivé většině Evropských letišť, dokonce bych řekl nadstandardní. Možná by se dalo zapracovat na taxících a těch kioscích, ale tenhle způsob dopravy jde zpravidla mimo mě.
Když někam jedu, je normální, že se podívám dopředu na cenu a typ jízdenky a stanoviště MHD. Je to otázka asi tak 5 minut na netu.
prazske letiste ma jedinou svetlou stranku, a to sviznou bezpecnostni kontrolu pri odletu.
priletova cast je prisne nastavena tak, aby mohlo skubani turistu zacit hned po jejich vystoupeni z letadla.
a nejvetsi bida je trapne spojeni hromadnou dopravou s mestem.
navonena bida.
muzu se zeptat, na kolika letistich jinych nez PRG jste v zivote byl?
Pražský dopravní podnik má úplně jiné priority a starosti, než pomáhat cestujícím …
Ano. Má přepravovat co možná nejvíce lidí, co možná nejrychleji, co možná nejlevněji. Což činí a v tomto směru mu nemám co vytknout. Tedy, nevědět o těch rozkrádačkách…ale nejsem Pražan, tak se místo toho rozčiluju rozkrádačkama ve svém městě…
Ono by se nabízelo udělat nějakého „online“ asistenta. Dovedl bych se představit u výdeje zavazadel a v místech, které míjí cestující by byla cedule s nápisem „How to get to the center“ a velký QR kód. Po načtení udělat rozcestník „chci MHD / chci taxi“ a takto krok za krokem navést.
To v podstatě existuje. Jmenuje se to Google a napsat „How to get to the center“ si tam teda musíte sám…
Jinak tyhle informace má každý aspoň trochu solidní letiště (včetně toho pražského) na svém webu.
Tak jsem si po vasi rade zkusmo zadal do guglu “ How to get to center from the airport in Prague“ doufam se jsem to zadal dobre. No a vyplivlo mi to jako prvni nejakou linku 119 co uz davno neexistuje. Tak se ani nedivim ze tam jsou lidi s vykulnejma ocima a nevi co maji delat
Sklízímě plody českého školství: Kdo něco nezná, toho před třídou zostudit. Hahaha hrozná sranda, ten blbec to neví!
Není nic chlubení, když si nedokážete zjistit základní informaci v momentě kdy v kapse máte zařízení s přístupem k téměř všem poznatkům, které kdy lidstvo učinilo…
To jste mel i pred padesati lety. Jmenovalo se To prukazka do knihovny. Akorát to vyhledávání a získávání informací trvalo výrazně déle. A upřímně, kolik lidí to tehdy uměli používat a používalo?? A proč myslíte, že to dnes bude lepší?
Jste cestoval s knihama, jak Pupák (“Samý spisy; mý a Marxovo”)?
Ne. Normálně existovali a i existují knižní průvodčí. Třeba Lonely Planet… proč Vám to ovšem říkám, to nevím…
Treba se to pak nauci…
jo a jeste to zasadni – nedotahnout metro „A“ z Velveslavina na letiste je nejvetsi fail v poprevratove historii planovani hromadne dopravy v tehle zemi………klauniada s pomalou rychlodrahou, co zatim svet nevidel uz je jen cerviva tresnicka na plesnivem dortu
nejsmutnější je že ti zlý komunisti linku A na letiště v plánu měli změnil to až dementní starosta co si proloboval změnu plánu
Ti ovšem měli v plánu i zrušení železnice od severozápadu do centra, s nuceným přestupem právě na to metro.
Ten starosta (byli vlastně dva, nejen Bém, ale prvotně spíše jeho partner za Prahu 5 Jančík) ovšem nebyl dementní, ale byl to (a asi pořád je) psychopat, a podle těch, kdo s ním někdy jednali, docela těžký. Jinak je ale výsledek prakticky stejný.
Naopak ta nesmyslná anabáze s metrem zpozdila napojení letiště kolejovou dopravou o spoustu let.
zamenujete pricinu a nasledek, pane jirsaku – racionalni plan s napojenim letiste na linku A ktery zacal drhnout a skripat, se tehdejsi vedeni mesta rozhodlo vymenit za napojeni letiste pomoci zeleznice primarne proto, ze to videli jako rychlejsi reseni, nezli vystavbu tunelu…….jak jsme to (jeste vubec ne)dopracovali, snad vidi kazdy – – porad zastavam nazor, ze dovedeni metra naletiste je oproti vedeni metra do poli v Pisnici rozumnym krokem
To metro by bylo ještě pomalejší, i kdyby vedlo přímo – jako že se to vzhledem k množství „obsloužených“ nevyplatilo, pročež se vymýšlely ty okliky, nakonec ještě s výstupy kolikrát na úplně blbých místech. Řekl bych, že hromadná doprava v téhle zemi má mnohem více palčivějších míst, než zrovna obsluhu letiště.
Nesmysl – pásmový provoz přece funguje i jinde, pokud jsou pro něj skutečné důvody: špičkový interval třeba 2 – 3 minuty až na letišti je samozřejmě nesmysl a nikdy se s takovým ani nepočítalo, ale sedlových 5+ minut už by se teď asi „uživilo“ i až k letišti – když to „uživí“ FNM s přestupy na autobusy, mohl by autobusový terminál pro severozápadní sektor také být až tam a aspoň by to ulevilo provozu na D7.
Z bezpečnostních a antiteroristických důvodů není moudré stavět metro až na letiště. Já jsem rozhodně proti tomu.
a to je co za nesmysl zas?
Ja hlavne nechapu tu AE linku jezdi v naprosto BEZNEM nateru PID s napisama PID, ale PID tam neplati!!! Typicka past na turisty. fakt nechapu proc linka HL nadrazi letiste nejezidi naprosto v ramci PID PROVSECHY i pro prazany kdyz uz MHD nebylo schopne dotahnout z evropske metro na letiste…
protože smyslem provozu PID není vozit turisty na letiště, ano nátěr je špatně, ale zpřístupnit AE pro všechny? nesmysl
vis ono na letiste jezdi i hromada zamestnanců/nejen z letiste i tem by se AE linka hodila a smyslem PID je co kdyz ne vozit lidi po PRAZE sem tam ???
Snad známe jen jednu věc a to je cestující s jízdenkou. Úplně jedno jestli je to turista z Brna, Birminghamu nebo Soulu, PID na nich ostatně za jízdu trhne více, než na Pražákovi s Lítačkou.
Proč AE ne pro všechny za PID tarif? Víte z čeho je Praha živa?
Stejně to má jenom 2 zastávky, to by se na běžnou frekvenci nevyplatilo.
Ale jo, semtam někomu kdo chce na céčko…
proste taxi mafie vladne letisti jinak si to nedovedu vysvetlit dokonce ma tak dlouhe prsty ze dloho planovana linka metra byla odklonena do poli u motola to je mozne jen u nas! Navic zkracena doba parkoviste zcela hraje opet ve prospech taxi mafie 100korunova past 1x za 24h na deset minut HNUS majici za cil chranit UBERmoonopolizaci letiste
Tak to rozhodně nebylo kvůli taxi, nýbrž proto, že by v celém tom úseku jezdilo minimum lidí na soupravu, nebo naopak plnějších spoje v příliš dlouhém intervalu. A fixní náklady jsou u tohoto systému zdaleka nejvyšší. Železnice byla nejlogičtějším řešením, bohužel logika ustoupila emocím.
Jo, mělo by to jezdit za tarif. Úplně v pohodě tím můžou jezdit i třeba zaměstnanci, kteří nepotřebují vymést každou zastávku po cestě. Na těch pár turistech DPP nezbohatne, jen dělá další podvod na turisty. Ta samá Praha, který jakoby vadí cikly taxíky, zahrádky s dvojími cenami a nevýhodný směnárny.
No, počítám že jeden z důvodů proč to není „pro každého“ (tedy, ono je, ale za stovku) je aby se ten relativně malý autobus „sezónně“ nepřeplňoval podle toho jak komu končí směna…?
Zjevně není zájem nabízet ji běžné pražské místní („neletecké“) frekvenci – ale i kdyby měla mezilehlé zastávky, bylo by to možné řešit zastavováním pouze pro nástup při cestě k letišti a pouze pro výstup při cestě od letiště, a to už by k přetěžování vozidel asi nevedlo. Jediným důvodem je zjevně přínos z vyšší ceny jízdného, která je proti běžné jizdence víc než dvojnásobná.
Jediný důvod je kapacita AE, která by při běžném tarifu PID nestačila ani při intervalu srovnatelném s A a 59. Před covidem se při nižším než dnešním jízdném jezdilo v intervalu 10 minut a běžně se nepobíralo.
Cesta standardními linkami PID není pro většinu relací (mimo hlavní nádraží) cestovní dobou dramaticky nevýhodnější, o intervalu nemluvě.
Já bych úplně vyřadil přepravu z centra Prahy např z Nádraží Veleslavín na letiště VH z tarifu PID. Udělal bych to jako s lanovkou na Petřín. Výjimku by měli jen ti co mají dlouhodobý časový kupón. Cena mimo PID na letiště ať už ze Zličína, Anděla nebo nádraží Veleslavín by měla být kolem 120 Kč.
Jo, to je fakt báječnej nápad. Když to někde dělají blbě, tak je to důvod, abychom to od nich okoukali? Předražené tarify na letiště jsou prasárna. Jak by se vám líbilo, kdyby každý cestující na hlavní nádraží povinně platil 120 Kč? Principiálně je přece jedno, jestli ten kaštan, co ho musíme oškubat, přijel vlakem nebo letadlem, ne? Nebo z toho nedejbože cítím tradiční českou malost, která doteď nepochopila, že cestování letadlem je naprosto běžný způsob dopravy a ne zábava milionářů?
Bohužel je to tak, ale jestli si někdo myslí že v zahraničí je to lepší tak fakt neni, stačí navštívit třeba Vídeň. Naopak v Polsku jsou tak 20 let před náma.
Lidi se furt divěj proč se rozčiluju nad „maličkostma“ jako že je na displeji malej text když je tam dost místa, nebo proč na displeji u tramvají neni označený co ta který daná věc znamená, jakože to prej každýmu dojde že to číslo v pravo znamená za kolik minut to pojede….ne, sorry, nedojde a nemá mu to docházet, má to bejt jasný. To samý tarify pid a nějaký bizarní AE busy…..co to jako sakra je? Proč takovej kolotočářskej bus vůbec existuje a proč jezdí v barvách PIDu? Hřibe dělej něco.
Hřib řeší daleko důležitější věci. To, že se jen tak s někým neobejme, když si ho zvolili P. do čela…
ale samozrejme, ze mu to dojde. jen bohuzel nekteri jsou lini myslet.
jak to delaji jinde ve svete, kde taky cislo ukazuje za jak dlouho to pojede, a nedostavaj z toho hystericky zachvaty?
vy jste nikde ve svete zjevne moc nebyl – pak byste vedel, ze autobus/vlak/metro jedouci na letiste ma specialni sazbu.
atd atd
Jako že v roce 2044? No to jsem žádostiv tu fjůčr vidět.
trochu bych to rozlisoval – nejasne/chybejici/nespravne znaceni/informacni vyvesky/ceniky jsou pruser, personal na letisti co neumi ani GUD MOORNYNK je taky pruser, ale kritizovat absenci znalosti jazyka u beznych kolemjdoucich je uz trochu…pres caru – – neumi, nebo se jim proste z nejakoeho duvodu mluvit nechce, tak jim to neberme….
Lisovat nebo dokonce rozlisovat snad nebude nutné.
se stim smiř
Pražská angličtina evokuje – bony, bony voe…
No, tak jste si trochu zapřeháněl… Co se týče MHD na letišti, to vyžaduje trochu studia a orientace vždycky a všude. Pokud někdo není schopnej správně rozluštit hádanku „NO CITY CENTER“, tak jeho problémy s cestováním na tom letišti teprve začínaj.
„Co se týče MHD na letišti, to vyžaduje trochu studia a orientace vždycky a všude.“
T platí pro všechny cestující, nejen ty letecké: sjezdil jsem toho po Evropě od roku 1990 vlakem docela dost, ale nikde ta první orientace úplně jednoduchá nebyla vcelku přijatelna byla města ve ŠSvýcarsku a v německy mluvících zemích, opakem je třeba Itálie, kde koupit jízdenku na MHD je pro místních poměrů neznalého dost velký problém. Taxislužbu jsem nikde nezkoušel.
Ve Španělsku jsem teda vlakem nikdy nejel, ale v Portugalsku jsem něco vlakem najezdil a nakupování jízdenek ručně u okýnka bylo bez problému, jenom jsem už dneska zvyklej že většinou to jde koupit nějak online (měl jsem s sebou tenkrát i notebook) a že k tomu okýnku nemusim, je to trochu problém na rychlovlaky který jsou dost vyprodaný, ale naštěstí místa ještě měli před odjezdem. Jinak s těma německy mluvícíma městama teda nevim, třeba Vídeň je úplně stejný peklo jako Praha, ne-li horší, nikde žádný informace, člověk ani neví jakou stranou má strčit jízdenku do značkovače protože tam neni ta… Číst vice »
Jo, byli sme v Pompejiích dva týdny dozadu, fungování místní dopravy je opravdu kouzelné 🙂
Ale uzkorozchodka krasna, ne? 🙂
Ano, ale jde o to že proč nedělat věci jasnější a přehlednější když to neni nijak složitý? Prostě tohle je náš styl ty devadesátky.
Myslím, že to dost dobře nejde. Už jsem těch systémů MHD viděl po světě vyšší desítky a stejně jsem nepotkal žádnej, kde bych od začátku na první dobrou věděl co dělám.
jasnejsi, prehlednejsi … takze jednoduchy a srozumitelny udaj bude doprovazen neprehlednym kilometrem vysvetlivek, aby to ti linejsi pochopili?
autor by měl více cestovat mimo západní evropu 😅
Myslím, ze autora dost podceňujete.
Tu kritiku pražské MHD z/na letiště nechápu, bylo by super kdyby na letiště jezdilo metro nebo vlak, ale ve srovnání s jinými evropskými metropolemi na východě i západě vychází pražské letiště jako to jedno s nejlepším a pro turisty nejčitelnějším MHD spojením vůbec. Protože na jiných evropských letištích třeba 1) jízdenka na MHD koupit vůbec nejde 2) automat je jen v místním jazyce 3) cesta na zastávku je blbě značená nebo není značená vůbec 4) MHD jezdí třeba jen párkrát denně (v hlavním městě!) 5) žádná informace o tom zda si jízdenku označit 6) jen jeden automat na celé letiště… Číst vice »
Odpovědí je uber
Jelikož se zhoršuje bezpečnostní situace v Evropě a z důvodů antiteroristických opatření není moudré vést metro až na letiště. Ledaže by jste při přestupu z terminálu do metra prošel další přísnou bezpečnostní prohlídkou a skenováním zavazadel.
Jakože ten co odněkud přiletí s bombou v kufru ji pak v tom metru použije?
A co se na to zeptat radního pro dopravu, exprimátora a vysokostupňového zednáře satana Hřiba, který za éru primátora zprovoznil dva přechody pro chodce před magistrálu a zavedl mobilní data v metru (to zavedli sami mobilní operátoři, hen Satan se tím chlubí). Jako MUDr nerozumí ani léčení ani řízení velkého města jako je Praha. Nyní řízení města se věnuje gynekolog, proto hlavní město město ztrácí funkce, které by mělo mít a komunikace jsou ucpané.
Jo a nyní Hřib je předseda pirátů místo Bartoše.
Prosímvás vraťte se na novinky nebo aeronet, nebo odkud jste se vynořil. Tyhle pindy jsou jak z blázince…
Ještě uvidíme, jak si Hřib povede v pozici vrchního šéfa Pirátů …
Pokud ti mladíci mířili do barů u strahovských kolejí (Club 001, Desítka, Recharging bar…), tak tam mají tou 191 přímé spojení 😉
No… nechci tvrdit, že Letiště Praha je ideální, ale nedávno jsem byl docela krutě zmaten ve Stockholmu. Příprava samozřejmě proběhla. MHD ze Stockholmu tam nedosahuje, resp. je obtížně použitelná (motání se několika regionálními busy přes různá pásma, jaké zóny si mám koupit je easy, stačí vědět, jestli jsem v regionu Aastuuvi nebo Hyijaamava.. no k***a to snad ne). Takže vlak. Po přečtení popisu na webu jsem z toho nebyl vůbec o nic chytřejší než předtím. Několik podzemních stanic, jedna uzavřená, zbytek otevřený, každá v jiném terminálu. Něco stojí jen někde. Ale prý tam jsou automaty, co berou kartu a pochopí… Číst vice »
Názvy těch konkrétních regionů jsou nadsázkou?
jo
No vidíte. A v Práglu, když se vyhnete MHD i Uberu (dá to teda práci), tak si vás odchytí dročkař, kterej vás veme do města za podobný love, jak to taxi z Arlandy do centra Stockholmu…
Nič jednoduchšie ako „MHD“ v Štokholme neexistuje. Stokholms Lokaltrafik – SL je ich obdoba ROPIDu, avšak bez toho aby sa komplikovane pásmovalo či zonovalo. Každý lístok jednoducho platí v celom kraji v rámci svojej časovej platnosti. Čiže z letiska stačí ísť autobusom na stanicu Märsta, bus chodí každých 10-15 minút, odkiaľ chodí S-bahn do centra Štokholmu tiež maximálne každých 15 minút. Celá cesta aj s čakaním na druhý spoj mi vždy zaberie 45-55 minút. Nič strašné.
Dobrý, díky za tip.
A teď kontrolní otázka: když si do Googlu zadám „Arlanda to Stockholm“ kde to na mně vyjede?
Nikde. Všude vám to bude tlačit Arlanda Express nebo Flyggbusarna. Maximálně někdy se objeví, že odtamtud odjíždí také Flixbus. Toto naleznete jedině když hledáte přes SL.
SJ vám prodají jízdenku normálních vlaku z/na Arlanda, ale nic nenapíšou o te nutné nástupištní jízdence.
To je roztomilé, s tou vstupenkou na nástupiště. To jsem vůbec netušil. Taky dobré je, že když si chcete najít nějaké spojení a ceny přes web SJ a do vyhledávače napíšete „Arlanda“, tak na vás vyjede: Arlanda Central Arlanda Norra/Arlanda Express Arlanda Gränsgatan Arlanda Terminal 5 Arlanda Terminal 4 Arlanda terminal 4 buss Arlanda terminal 5 buss. A teď babo raď. Takže jsem doufal, že až tu stanici najdu, tak se alepoň dozvím, kde to vlastně jsem 🙂 Na druhou stranu to asi podobně budou vnímat cizinci, když si na webu ROPIDu budou hledat spojení na letiště. Slovo „Airport“ neexistuje.… Číst vice »
Popisujete optimální přepravu, ale nemusí to být vhodné pro všechny. Navíc nemáte pravdu s tou 1 zónou a jednoduchostí. SL má řadu tarifních výjimek.
Já bych řekl, že toto platí pro většinu systémů. I ty nejsložitější. Jak je jednou pochopíte, tak to není žádná věda. Ale zorientovat se poprvé bývá docela náročné kdekoliv. Naštěstí se dnes dají na internetu najít shrnující informace a udělat si přehled, než se do toho jeden vpraví.
BINGO – velice trefně vyjádřeno!
Jsem rád že tu někdo zmiňuje Arlandu. Znalý to už neřeší a jde na jisto (ale to v Praze taky), ale ten chaos pro neznalého s vlakovou dopravou na Arlande, to je opravdu perla: buď Express pro samostatného cestujiciho pěkně drahý, navíc jen do centra. Nebo příměstský/regionální/dálkový vlak, kdy by si člověk měl pořídit pořádně drahou vstupenku na nástupiště. A ve Švédsku to je jediné letiště co má vlakové napojení. A to ještě takto. Rozdíl oproti Kodani nebo německým letištím, kde je normálně volný přístup na nádraží s standardními tarify.
On prů.er není ani tak v tom, že MHD je aktuálně na Ruzyni blbě značená a taxíky jsou objedat akorát přes apku. Daleko větší malér je ta angličtina – v ČR se obvykle anglicky nedomluvíte s policajtem, řidičem busu MHD, pumpařem ani prodavačkou (a často ani s ředitelem státní firmy). Na rozdí od (například) Rumunska, Portugalska, Turecka nebo řady afrických zemí… A to nepíšu o Skandinávii, kde je angličtina prokakticky druhý rodný jazyk pro každého… To je to, co nás dožene…
Ani s ministrem, milý pane, ani s ministrem…
Natož s ministryní. Bývalou. 🤣
…i budoucí 🙁
No ale tím spíš bychom si měli dát záležet na srozumitelném a user-friendly značení. Přece jenom mít tam 24 hodin člověka s oxfordskou angličtinou (a že ho tam nemáme) není úplně racionální řešení.
Tak značení je spíš USER, než FRIENDLY… 😅😅😅