Gepard Express chce začít jezdit na úzkokolejkách co nejdříve, prodává autobusovou dopravu

JHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Obnovení turistického provozu na úzkokolejkách očekává i Sdružení měst a obcí Úzkokolejka.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M1M2

Koupě na dluh, i když jen z části, jak velká bude ale ta část? A co dále? Je to 80 km drah, stavební délkou 100 km. To provozovat jako celek výhradně pro turistický ruch ekonomicky prostě nejde, na což šotouš/taktouš svým naturelem není schopen přijít. Druhá věc je to, že bez podpory veřejných zdrojů je fakticky nereálné zde cokoliv stvořit. „Mínusáři“, nechť si laskavě zjistí, jak velkým podílem na úhradě nákladů se u SŽ podílí poplatek za dopravní cestu. Chápu, zde jsme někde jinde, ale i tak to prostě bez SFDI nejde. Nebo z druhé strany, odpůrce toho co píši,… Číst vice »

Jmeno

Tak provozuschopné lokálky se bez údržby dají levně provozovat, dokud se stanou neprovozuschopnými. Což je obávám se i tento případ. Zde už je trať neprovozuschopná a bez investice na ní lze těžko provozovat cokoli.

Karel

Upřímně, přeji mnoho štěstí.

Jmeno

Ať si provozují turistické vlaky za své, i kdyby měl lístek stát 1000Kč. Dotovat šotoušům vlhký sen fakt nehodlám.

Jan Sova

vklidu. Budete dotovat jiné taškařice, takže státu je to jedno….

Jmeno

Ano, dotuji již nechtíc spoustu taškařic, takže tato černá díra na peníze k nim patřit nemusí.

Josef Kamiš

Naprosto přesně vystiženo. Dotyčný zřejmě ve své sladké nevědomosti vůbec netuší, co všechno zbytečného dotuje.

libor

nějakou drobnou kačku, ať stát/kraj/obce pustí. To je ok. Ale dělat z toho ZDO opravdu neee. Prostě běžný člověk není zvědavý na jízdu v nějakých starých křápech. Kdyby to byl vlak starý max. 20let, ale sehnat něco na úzkokolejku za dobrý peníz je dost mimo. Takže tudy opravdu cesta nevede..

fous55

Bez vysokých dotací od krajů je obnova provozu ekonomicky nereálná. A oba kraje už pochopily, že pro základní dopravní obslužnost úzkokolejky nepotřebují a ve srovnání s autobusy jsou násobně dražší.

M19

Bez vysokých dotací není ekonomicky reálný provoz nikde. Jaksi ta údržba a stavba kolejí na sebe prostě nevydělá. Oba dva kraje jsou názorným příkladem jak ve veřejné dopravě zaspaly dobu a jak se to rozhodně dělat nemá.

Karl vB.

Máte svatou pravdu v tom, že vašnostové v obou krajích v zavádění IDS pěkně zaspali, JČ kraj by navíc díky tomu měl právo nosit vyznamenání „Šípkový růženec“.
Toto tvrzení se mi ale nijak nespojuje s tím, že by kraje měly nějaký důvod významně tuto dráhu dotovat.
Oba kraje v minulosti projevily zájem objednat letní turistické vlaky za pár milionů Kč, ale nepředpokládám, že by je někdo přesvědčil o tom, že tyto dvě tratě by bylo možné v rámci IDS začlenit do ZDO.
https://zdopravy.cz/kuba-autobusy-jsou-o-dve-tretiny-levnejsi-nepotrebujeme-uzkokolejku-aby-nekdo-dojel-k-lekari-241471/

libor

přesně, žádné IDS. Pro běžné lidi by měly jezdit vlaky staří max 20let a mít slušnou rychlost a ne toto..

Jmeno

I starší kvalitní a dobře udržovaný vlak, případně modernizovaný, může být stále vhodný pro lokální tratě, ale určitě ne to co předvádělo JHMD – buď historická souprava, která vlasně ještě ušla, protože češi jsou zvyklí jezdit ve starém šrotu, nebo ta parodie na vlak s kulatými okénky, nefunkční hajzlem, nepohodlnými sedačkami z autobusu, kde se navíc člověk mlátí, protože je jízda jak na rozbouřeném moři.

Karl vB.

Pan Fikáček je železniční dobrodruh, takže by se třeba mohl pro začátek rozhodnout některé Hašíšbedny po provedení drobných úprav interiéru a stylového polepu skříně zakomponovat do svých speciálních zážitkových akcí. Například takové Halloweenské únikové hry, by se mohly odehrávat nejen v nádražních objektech JHMD, ale i ve vozidlech na trati mezi nimi. Jedna Hašišbedna by se díky unikátnímu designu skříně, dala stylovým polepem velmi jednoduše upravit pro Mikulášské jízdy – Pojízdné Peklo, jak vyšité. Dvě nefunkční vozidla by se dala nabídnout nedalekému Muzeu kuriozit v Pelhřimově, a Libereckému kraji, jako artefakt připomínající unikátní spolupráci pánů Borise Čajánka (Jablonec/N.) a Jana… Číst vice »

Pavel Skládaný

50 km/h na cestování „z dědiny do dědiny“ je rychlost velmi slušná. Podle této teorie byste mohl zlikvidovat i trať Tišnov-Žďár nad Sázavou nebo Moravské Bránice-Ivančice.

libor

já neuváděl žádnou rychlost, JHMD jezdí pomalu dost…

Tomáš Záruba

A je přitom rozhodující, jaký je rozchod takového vozidla…?

Robert Pražák

Ne. Rozhodující je, zda se to dá použít jako ZDO. Což v tomto případě asi ne.

Karl vB.

Pan „libor“ v příspěvku zmiňuje pouze stáří a rychlost vozidel pro běžné cestování.
Rozchod trati na tyhle dva faktory logicky nemá vliv.

Kicruj

Jak to tak čtu, tak tohle je spíš prohlášení pro soud, aby to posvětil. Prohlášení ve stylu bereme to vážně, můžete nám věřit.

Já mu i věřím, že by tam s vlaky asi jezdit chtěl 🙂 Nevím, jestli mu věřím, že tam jezdit bude.

Petr Drozda

Nebylo by vůbec od věci být více otevřený. Autobusová doprava GE není skutečně nic obřího a hodnotného na prodej a zároveň nákup úzkokolejky. Stále chybí objasnit pozadí a záměry budoucí.

MilanSima

Vypadá to na první pohled až příliš optimisticky. Ale držím palce.

Milda

Včera jsem jel kolem přes Jindřichův hradec. Stačí vysekat kopřivy, opravit koleje, koupit ze švajcu nové vlaky a hurá dopravovat.

togup

Moje řeč. Stačí miliarda nebo dvě a budem jezdit jak čamrda.

Milda

Šak jo, není problém. Řsd ppžádalo o 2mld na dálnice, a Kupka už to řeší. Stejně jako 2mld krajúm na dvojky a trojky. Peněz je.

q89

jo, ale po těch dálnicích jezdí lidi

Milda

Po ekologické úzkokolejce rovněž jezdí lidé. Navíc tam je měně smrťáků než na dálnici.

El Barto

Jasně, ono je opravdu moc ekologické vozit tuny železa za spalování nafty v motoru dávno neplnící současné emisní normy trasou vedoucí mimo sídla směšnou rychlostí, a přitom vozit vzduch nebo pár jednotek lidí. Tím spíš, když to lépe zvládne násobně rychlejší, lehčí a levnější bus, který navíc oproti vlaku nevyžaduje vlastní infrastrukturu. Ale chápu, to není to správné šoto a není tam WC.

Pokud máte pocit, že je železnice neprávem upozaďována a poškozována politiky, vemte se např. s Haláskem (nejste-li jeho dalším pseudonymem) za ruce a jděte kandidovat. Tam je alespoň nenulová šance, že něčeho skutečně dosáhnete.

Karl vB.

100 bodů + žeton!

Pavel Skládaný

Mimo sídla? Nová Včelnice, Kamenice nad Lipou nebo Černovice nejsou víc mimo než Vy. Lidí tam v rámci pravidelné dopravy jezdívalo docela dost.

N.N.

Dvě naprosto nesrovnatelné věci jak provozem (jeho objemem), tak účelem provozu.

Jmeno

A kam že ti lidé po té úzkokolejce jezdí?

Karl vB.

Můžete být prosím konkrétní a uvést, v čem je ta úzkokolejka podle vás ekologická, přihlédneme-li k dosavadnímu vozidlovému parku?
Děkuji

Radoslav

Jsem Dominik Halásek a za své skutečné jméno se stydím.

El Barto

Krásně generické argumenty platící snad v rovině obecné a teoretické. V praxi to v konkrétní oblasti okolo JHMD znamená mít dvojí infrastrukturu tam, kde až bohatě stačí jedna, a budeme těžkými vlaky vozit minimum lidí, protože kdo si aspoň trochu váží svého času, ten zvolí bus nebo auto. Pokud mu samozřejmě tyto dvě možnosti patřičně neosolíme, jak bys jako fanoušek házení klacků pod nohy všem nešotoušům rád dělal.

A teď směrem k redakci: Vážně není pro Haláska jiné řešení než tento nekonečný cyklus blokací a vzápětí vytváření nových přezdívek a psaní stále stejných pytlovin?

Radoslav

Smazáno pro tupost

Jan Sůra

existuje poměrně jednoduché řešení: zrušit kompletně diskuze.

Karl vB.

Vzácný pane Radoslave, hluboce se vám omlouvám za svou nedovzdělanost. Navázal bych: – snadné zasakování NEJEN vody, – zábor přírody a polí vzhledem k počtu přepravených osob (za rok), oproti silnici a autobusu, až tak vítězně vycházet nebude – ta vaše „zelená infrastruktura“ je k vidění i jinde, např. na nově vybudovaním přestupním bodě PRAHA-ZLÍCHOV – PRAHA-HLUBOČEPY. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/06/513884929_1009703061352807_1381553983665739781_n.jpg Tam konkrétně jde o trávu v asfaltu na ulici „Na Zlíchově“. K mojí úplné spokojenosti s vaší odpovědí by mi stačilo, pokud byste uvedl model a cenovku nového úzkorozchodného vozidla, (předpokládám motorového vozu). Ve výběru toho, jestli to bude diesel, baterkáč, vodíkáč,… Číst vice »

Robert Pražák

Co to rovnou zadrátovat, co?

Ten Ten Ten

Dnes jsem se chtěl svézt Gepardem – jeden spoj zrušený, druhý prý taky, i když koupit šel. Albert už si asi chce hrát jen s vláčky.
V jeho autobusech jsem zažil pomalu se rozpadající sedačky a nefunkční WC, minibusy jsou zase strašně stísněné, jako by je koupil snad od Filipínců. 😆
Jsem opravdu zvědavý, kdo to koupí a co s tím udělá. Na záchranu situace v případě zpožděného příletu byly ty spoje dobré, i když trochu dražší (oproti zelené příšeře tedy levné, ale…).

Ten Ten Ten

Tak teď nevím, dostal jsem tolik minusů od fanoušků Geparda za „profláknutí“ reálných zkušeností nebo spíš od uctívačů Flixbusu za zmínku o notně předražených jízdenkách? 😂
S koupí JHMD samozřejmě přeji jen samé úspěchy…

El Barto

Plusy a mínusy postrádají jakoukoli vypovídající hodnotu už jen proto, že si jich s trochou šikovnosti může udělit každý sám kolik chce.

Ten Ten Ten

Tak já si jdu dát pár minusů, ať to má nějakou vypovídací hovnotu. 😆

Tomas

Kolikrát vyšlo levněji na ranní let si vzít ve Vídni nocleh než jet ve 4 zeleným….

Tomas

Použil jsem asi 2x ten vlak, co ho (pry) OEBB zarizla, do Vídně na letiště. Jeste, že tam měl svůj vagón RJ, koupeno taky přes něj, ten vagón přímo GE nic moc. Asi bude uzkokolejka lepší kšeft než letiště… Nebo kdyz na letiště posílil i Jančura, tak uz jezdí prazdnej? jinak by mě zajímala hodnota té autobusové dopravy, to je pár minibusu a snad 2-3 velký? Nebo toho má víc?

koriandr

Tož to já zkusím prodat Trabanta za dvě mega když lidi nevědí co s penězi a kupují nesmysly..

Jan Soukup

Tak já Vám jen píšu že nemám zájem.

koriandr

Někdo se najde jako v tomto případě

Jan Sova

Slibte jim stíhačky, co dodáte za 12 let a cenou nešetřete…. Vývar je jistý….

MartinS.

Ty 4 ojeté autobusy a 7 ojetých mikrobusů? To je autobusová doprava? No nevím, kolik z toho může vyvařit? 15 milionů nebo dokonce 20?

Bram

Hele, za Fikáčkem nejspíš stojí někdo hodně silný po finanční stránce. Jinak to není možné. Nebo mne napadá ještě jedna varianta, kdo by za ním mohl stát, ale tu si nechám pro sebe. Uvidíme brzy, nic se nedá utajit.

Josef Petrák

Nejde o vozidla, ale o ten business. (smart guy) Vždyť jsou v tom 3 fungující linky.

noerf

Otázka je, kdo půjčí podnikateli, který generuje za rok 2024 zisk cca 2,5 miliony Kč cca 60 – 80 milionů na koupi JHMD?

Ten Ten Ten

Nepoužíval náhodou většinu zisku na Žiwell Express, Vlakfest a tak?

noerf

To je dle zveřejněné účetní uzávěrky. Jinak předchozí roky byli ve ztrátě, podobně jako autobusová doprava.

Jan

No já myslím, že jestli ta trať má hodnotu 2x takovou než ji nakupuje, že si prostě půjčí. Část dá z vlastního, zastaví tu trať, tak proč by mu banka nepůjčila? Ještě, že to někdo neskoupil a nerozprodal. Tak hodně štěstí s lokálkou.

Kubrt

Chtěl bych vidět banku, která by akceptovala tenhle podnik jako zástavu. Nějakou hodnotu mají ty budovy s ubytováním, ale zbytek je neprodejná díra na peníze.

Karl vB.

Vaše tvrzení zní naprosto logicky, ale JHMD v minulosti úvěrovala Equa Bank. Raifa, coby její nabyvatel, zajištěnou pohledávku ve výši 50+ mil. Kč prodala společnosti Findigo Consulting.
Bylo by zajímavé vědět, jakým kouzlem osobnosti pan Čajánek v minulosti na Equa Bank zapůsobil.
https://zdopravy.cz/raiffeisenbank-vycouvala-z-deni-kolem-jhmd-pohledavku-poslala-dal-213121/

Jan T.

Kdyby ta trať měla vyšší hodnotu tak ji za ní někdo koupil už s tou původní cenovkou. Spíš se mi zdá, že to kupují nadšenci za dráž než by museli, protože to chtějí zprovoznit, což je ale ztrátový podnik sám o sobě.

N.N.

Zisk o ničem nevypovídá, důležitý je obrat.

MartinS.

Já vám nevím, ale do společnosti Gepard Express bus byl vyčleněn majetek za 7,3 milionu (autobusy) a závazky k úvěrovým společnostem ve výši 7,3 milionu.
Rozumím tomu, že mají nějaký business 5x denně do Vídně, 6-8x denně do Prahy a 3x týdně do Opavy, ale mikrobusy. Když budu hodně optimistický, tak ta autobusová doprava vydělá ročně kolem 2-3 milionů korun. To fakt není takový business, který byste prodal za nějaký horentní peníz.

V. K.

To je hlavně business, který nebude nikdo kupovat, protože ho může velice snadno v případě zájmu rozjet sám. Kmenové řidiče to asi mít nebude a ty ojeté autobusy nestojí za řeč.

Josef Petrák

Rozjíždět linku od nuly je rozhodně „jednoduché“. 🙂 Koupí rozjetého businessu si ušetříte startovací marketingové náklady, koupíte časté cestující a hlavně se vyhnete řešení bus. licence od začátku.

M19

Můžete to zkusit. A nezapomeňte na kauci dle počtu sedadel na provoz mezinárodní linky. 😉 😀

Bisik

A co s ní? Gepard ji nebude mít započtenou v ceně?

Tomas

No, to letiště nevypadá už na extra vývar…