Gepard Express couvá ze spolupráce s JHMD
Parní lokomotivy JHMD čekají v remíze na svou šanci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Potřebná povolení má pro zadluženou úzkokolejkou zajistit společnost CityRail.
Potřebná povolení má pro zadluženou úzkokolejkou zajistit společnost CityRail.
Dobrý den já sem snímá jezdila.do práce.knam nejezdí ani bus
Je to velká ostuda to že dráha je nefunkční jinde ve světě by byly rády kdyby něco takového měly někdy v r 2005 jsem coby řidič autobusu vozil filmaře a fotografy z GB DE HOL KTEŘÍ byly tak nadšeny z dráhy a okolní přírody že strávily v České kanadě celý den na ukor následujícího programu nafukoval jsem se pyšně za to jak to chválily .Místo sypání dotací do jiných nesmyslných projektu by kraje měly toto dotovat nebo nám brzo nic z toho nezustane Standa Vyvadil Telč
Znova a s interpunkcí prosím. Tohle nejde přečíst…
1/2 roku pryč a prý se jedná………….. ale dluhy narůstaj . Rozdělit a jede se dál. Parní vlaky v létě sice byly drahý, ale byly taky plný – a to by mohlo utáhnout provoz. A myslím si, že dlužník by neměl co kecat do oddlužení. On způsobil svým nejednáním sám sobě škodu !
Ing. Šatava (to beru jako velmi relevantní zdroj) se vyjádřil, že tržby tam byly 4 mil za sezónu. Tak si to můžete sám lehce spočítat, jestli vám to bude stačit na údržbu, nákup uhlí, vody, opravy kolejí, investice do infrastruktury a na mzdy zaměstnanců…..
Nezapomeňte, že i na parní vlaky byly dotace, byť ne nějak extra velké.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/2765506?backlink=dwb05
Gepard couvá… asi zjistil, že provozovat dráhu není jako plout na vodě v lodičce z petflašek.
A co myslíte, že je horší? Při té plavbě jde o život, při provozování železnice o nervy….
Myslím, že by měli stát nohama na zemi.
Stejně tak není provozování železnice o dilematu, zda život nebo nervy, věřte mi, že jste zcela mimo mísu.
Buďte v klidu. Tohle pochopí málokdo. Normální člověk si snad ani nemohl myslet, že by tenhle brňák v batikovaném tričku, s batohem na zádech mohl reálně provozovat skutečnou dopravu….
A něco jako ironii znáte? Nebo sebevětší napsanou koninu berete vždy takto smrtelně vážně?
Myslím, že se potvrzuje, co říkám dávno. Aby úzká měla nějakou šanci, musí se najít někdo z velkých kluků, kteří to pojmou jako svou hračku, něco jako Spartu. Potom to ve spolupráci s objednavateli možná vstane z popela. Jinak nemá cenu si něco nalhávat, těch stovek milionů je potřeba na rozjezd hodně a dost pochybuju, že by stát do to šel. Nevěřím.
Honzy se zeptám, jak to myslí 😉
… kteří to pojmou jako svou hračku, něco jako Spartu…
V čem konkrétně prosím spočívá unikátnost této tratě?
Neboť podobně bezprizorních tratích v ČR jsou tisíce kilometrů, akorát podstatná část z nich kupodivu pořád ještě dostává dotace, přestože to už před desítkami let nedávalo smysl.
A protože dotace pro SŽDC (a zčásti pro ČD,…) jsou vesměs na státní dluh, tak v éře vysokých úroků, nám jako České republice bankéři patrně příliš dlouho půjčovat nebudou… neboť s úrokem 7,5% se dlužná částka zdvojnásobí za necelých 10 let.
Tak mohlo by se to pojmout třeba jako úzkokolejky kolem Zittau.
Pokud se po těch tratích jezdí, tak nejsou bezprizorní.
Co se týče úroku 7,5 %, tak už jsem psal i v jiném komentáři, že při dvouciferné inflaci jde de facto o záporný úrok.
Připomínám, že cca 60% sítě SŽDC zajišťuje zhruba 3% pasažerského přepravního výkonu kolejové dopravy.
A dále připomínám, že dle posledních údajů (2021) SŽDC inkasovala za kolejové mýto pouze 6% částky ve srovnání s částkou kterou SŽDC dostala na dotacích.
Tož tak. A tu úvahu o inflaci je vhodné zakomponovat do kurzu CZK/EUR, vzhledem k obrovské části státních dluhů které jsou v EUR. Čili na to Babišovo nezřízené zadlužování šeredně doplatíme, hádám já jako laik.
Třeba tím že je to jediná úzkokolejka v Čechách? Třeba???
Opravdu by nebyla možnost jako v zahraničí, kdy soubory turistických i jiných tratí patří samosprávam? Ty si tam pak mohou provozovat drážní dopravu jak sami, tak přes objednávku u dopravců/ či polomuzejních spolků. Podobně to funguje nedalo na souboru gmundských úzkokolejek.
Jádro problému je v tom, že jak provoz a opravy tratí, tak provoz dopravy stojí peníze, které nechce nikdo platit.
Stát se těch tratí před lety zbavil. Čajánek je chce v rámci reorganizace prodat státu zpátky. Obce chtějí provoz, který ale budou platit kraje. Nicméně oba kraje jsou rády, že se placení celoročního provozu na JHMD bezbolestně zbavily. Akorát jihočeský kraj je ochotný zaplatit nějaký sezónní provoz, který ale sám o sobě nikoho neuživí.
Jako Spartu radši fakt ne. Točí se miliony a skutek utek.
Záleží co je účelem. Věřím tomu, že jako pračka na peníze funguje Sparta dobře.
trochu odbočím – mě fascinuje porovnání osoblažské a jindřichohradecké úzkokolejky, osoblažská funguje – renovují se nádraží, lokomotivy, jak parní, tak motorové, přitom je ta oblast v porovnání jindřichohradecké svým způsobem konec světa a tady to krachuje, vůbec tomu nerozumím, samozřejmě je to dáno historickám vývojem cca. posledních 10-15 let. Zajímavý je, že tuhle ČD ,,prodali“ a osoblažskou si nechaly, před pár lety ČD tvrdily, že libereckou lanovku neprodají, jak vydělává a když spadla, tak už ji nechtějí…… všechno ode-zdi ke zdi, bez dlouhodobé strategie, jednou tak, pak onak……
Co je na tom nepochopitelného? Neschopný management vám do bankrotu přivede i ropný pole.
Honza Šatava to prý dělal špatně, když byl v černých číslech, tak to začal někdo dělat lépe.
A dopadlo to, jak to dopadlo.
Ten Honza Šatava, co podepsal likvidační smlouvy na krajích?
Jste si jist?
Ano. Uměle zastropovaná cena za vlkm. To vám není divné rozdíl za vlkm například na Osoblaze a na JHMD?
Jen se tak naivně zeptám, nutil někdo-někoho s pistolí u hlavy za ty údajně nevýhodné smlouvy jezdit dál, až do absolutního krachu firmy? Na to tu nikdo-nikomu zatím neodpověděl. Každá smlouva se dá zrušit, zvláště ty s krajem/státem, kde všichni ve výsledku vlastně i ušetří. Nelze trvat na likvidační smlouvě za cenu likvidace vlastní firmy. Nutil někdo-někoho i přes nevýhodné smlouvy trvat na drahých a zfušovaných „rekonstrucích“ zánovních vozů. Nutil někdo-někoho hrnout před sebou kopu nesplácených faktur/složenek/dluhů? Spousta otázek, co zůstane bez odpovědí..
Na uvedené otázky zná odpověď jenom Čajánek, kraje a EU s dotacemi na ty hašišbedny.
Ale vsadím se, že kdyby to tam Čajánek už dávno zaříz, tak byste byl první, kdo by psal do diskusí, jaký je to gauner😂
Věřte že nepsal. Půl roku bez provozu a vlastně JHMD nikomu moc nechybí. Sekat dluhy a říkat tomu „podnikání“ dokáže každý. Ukončit firmu bezdlužně už každý ne.
Osoblaha má velmi bohatého sponzora – daňového poplatníka. Ten, ač nerad, sanuje všechny státní organizace.
Jo, zato Čajánkovi daňový poplatník nepřispěl ani korunu… (ironie)
Samozřejmě, že přispěl. Rozdíl je v tom, že státní organizaci, cokoliv prošvihne, vše uhradí státní rozpočet, tedy daňový poplatník do poslední koruny. Zatímco soukromá firma dostane dotace dle smlouvy, případně něco dalšího po vzájemné dohodě, nic víc.
(s ironií souhlas, píšu to zejména pro ostatní)
Vždyť to platil stát / kraje – tedy daňový poplatník i tak….celou dobu to žilo z veřejných peněz.
Údajně mají tento rok ČD trať opustit a provoz převzít spolek Slezské zemské dráhy. Provozovatel dráhy nadále zústane SŽ.
To by měli starostové dobře sledovat, jak se kauza JHMD vyvine, aby nebyli za rok dva ve stejné pozici.
Minule byl v tv nějaký rozhovor s někým od osoblažského spolku a nadšení pro co nejrychlejší samostatné provozování tam vidět nebylo. Prý horizont příštích pár let.
Na osoblažce se o trať stará Správa, provoz platí kraj.
Pár nadšenců s pár vlaky v letní sezoně to finančně neutáhne, natož aby to bylo ziskové, zvlášť, kdyby si vzali na starost i trať.
Memento o 90km vedle https://chorzow.naszemiasto.pl/park-slaski-bez-waskotorowki-parkowa-kolejka-nie-wyruszy-w/ar/c15-7796056
Problém provozu úzké w Chorzowě byl dost jiný (ovšem trochu stejný jako JHMD) – jen heslovitě. Za dob komuny to byla prostě jedna z atrakcí…. Po 90. letech to byla dobrovolnická záležitost….s tím že to nikoho nějak zvlášť nepopuzovalo. Pak se ovšem dost změnilo. Park nyní funguje jako zisková forma, přičemž každá atrakce si musí na sebe vydělat. S úzkou souvisí to, že přes park vede i vyhlídková lanovka, která měla 3 (!) stanice, po dlouhé válce bylo rozhodnuto, že bude jedna – nejdůležitější sekce znovu postavena, opět na komerční bázi. Výchozí a konečné stanice jsou totožné se stanicí úzké.… Číst vice »
A tam, kde je odvezl, se musí sakra otáčet, aby se to uživilo nejen za peníze daňových poplatníků. http://www.kolejkarudy.pl/site/start.html
MDŽ, Valentýn atd na úzké…
Jsem pro, úzkokolejky zachránit. Rád bych i něco udělal, pomohl, přispěl. Věřím, že kde je vůle, je i cesta. Ale tady prostě není ta chuť stávajícího majitele. Už teď je jasné, že i to neustále mantricky opakované „Vysočina naplati za cestu…“ prostě na nasekané dluhy stačit nebude. Ne, že by to měla Vysočina hradit (není prostě k tomu legitimní důvod), ale těch dluhů se vyrojilo neuvěřitelně mnoho. JHMD měly neuvěřitelnou a unikátní příležitost, realizovat spoustu zajímavých projektů. A tato unikátnost, se nevrátí. Pokud se něco podaří zachránit a část majetku přejde do veřejné správy (obce, kraj), bude ze strany nového… Číst vice »
Tohle je obdoba jiste rozsáhlejší sítě úzkých ve Francii – viz článek tuším v Dráze z té doby. Lokalky jezdily, páry čmoudily, jen majitel byl starý a v dobré víře to předal zdarma obci. Ta najala nějakého super hyper manažera, který vzal Excel, netuše nic o dráze….a začal škrtat… Tu spoje, tu personál, a takové věci jako periodické prohlídky „si“ upravil na jiné období či úplně zrušil… Všichni bili na poplach, ale nic… Obec byla ráda jak vývar fajn funguje, příspěvky na co, majitele hospod a hotelu taky dělali mrtvého brouka na příspěvky….a tak jednoho jara se zjistilo, že je… Číst vice »
Jakože, když busy stojí kolik pětinu či desetinu než vedlejší vlaky, tak se vyplácí pro turisty dotovat vlak? Fakt? Mluvím o částce pro provoz vlaků nejen samotná doprava, ale taky peníze do nízkovyužité tratě. Pročpak asi v 60.tých letech v západní Evropě byl tlak na standartizaci rozměrů/unifikaci některých dílů pro autobusy? Protože busů bylo potřeba víc a víc, neboť vedlejší tratě ani v západní Evropě nedávaly smysl. https://de.wikipedia.org/wiki/Standard-Bus Ono totiž unifikovaným busům klesla nejen výrobní cena, ale taky se zlevnily údržbové náklady … tož také proto to vedlejší železniční doprava stylem „každý pes, jiná ves“ přestala zvládat. A pročpak asi… Číst vice »
Jediná možnost je, aby dráhu převzal stát. Jedná se přece o veřejný zájem.
Pravděpodobně je to pro trvalou záchranu nezbytné….jen chudák ten daňový poplatník….něco někomu dát ta korunu a pak to za stovky mil vykupovat zpět….
jak Českým drahám
Stovky milionů ty dvě málo udržované tratě určitě hodnotu nemají.
Jo, taková Kozina, tak je zachráněná, žádný zlý soukromník na ní nešáhne.
Kozinu s úzkou nelze srovnávat. Kozina má úplně jiný potenciál než úzká. Kozina v nákladní dopravě a JHMD v turistické. Stejné je to akorát v tom, že se ten potenciál musí umět využít.
Problém je v tom, že ten turistický potenciál má akorát trať do NB a to jen v sezóně od jara do podzimu.
Stát to měl léta a též to tam přivedl na buben.
Vy veřejný zájme. Stát to tady všechno převzal v roce 1948 a nevzpamatovali jsme se z toho dodnes…
Některé tratě převzal už za Rakouska, další za 1. republiky, po 1948 už jen zbytky. Zajímavé je, že státní provoz se rovnal až na výjimky červeným číslům. Tím ale nechci říci, že se soukromníkům vždy dařilo.
Nespolupráce… ve všech směrech. Jediný čistý řešení by snad byl ten konkurz. Kdo by taky ještě věřil Čajánkovi.
Čajánku, ty koni, aspoň ten parní vlak za pětikilo na osobu je v létě nech rozjet. Tam je nejlepší návratnost.
Předpokládám, že mě tady zase označí za Čajánkova obhájce a zase dostanu milion mínusů, ale já se mu nedivím….
Proč bych měl do v uvozovkách „svojí“ firmy a do svého zelí pouštět kohokoliv zvenčí a stát se pouhým pronajímatelem? Tím spíš, když letní parní provoz (pokud bych chtěl a pokud bych ty papíry získal) bych si uměl – klidně i přes tu novou dceřinou společnost zajistit sám….peněz bych pak z toho měl ještě víc….
ja se divim co tam jeste cajanek vlastne dela. mel by to ridit manazer dosazeny insolvencnim spravcem a ne ten, co to dovedl cugrunt…
Tak pořád je to majitel té firmy…navíc je s ní provázaný i osobním majetkem (za pujčky pro JHMD ručí svým barákem)… Tohle je na soudy na několik let. Nejde ho jednoduše vymazat…
Ono je asi rozdíl mezi „nějakou“ firmou a úzkokolejkou, na kterou je navázán dál turistický ruch v oblasti.
Pořád je to soukromá firma jako jakákoliv jiná… Pokud je tak duležitá a strategická neměl se jí stát zbavovat a prodávat ji. Je to smutné, blbé a hloupé, ale potom co stát něco prodá už je to toho, komu to prodal…a ten si s tím může dělat co chce a může si s tím i hospodařit jak chce (samozřejmě s rizikem krachu, insolvence atd….).
Mně to přijde, že to prostě pořád někdo nechce pochopit, ale ty koleje, vlaky, budovy atd. prostě jsou Čajánka a spol…
Nejsou. Jsou v moci konkurzního správce.
V tom případě se vás ptám, kde je tedy problém? A proč si opět všichni zase stěžují na Čajánka?
Ona zase tak důležitá a strategická nebude a s tím turistickým ruchem je to taky spíš kapka v moři. Důležitost úzkokolejky je spíš přání šotoušů než realita.
Přesně…. Kohokoliv z mého okolí, kdo byl v České Kanadě jsem se zeptal, jestli tam jel i úzkokolejkou, tak odpověď byla vždy stejná…ne… Jen jeden mi říkal, že tam při cestě na kole potkali nějaký cituji : „dobový vlak se zelenou lokomotivou“… Dokonce i v Jindřichově Hradci, když jsem se ubytovával v hotelu jsem dělal hloupého a zeptal jsem se na recepci na úzkokolejku…a odpověď: “ jo to já ani nevím, jestli to vůbec jezdí, oni mají pořád nějaký problémy s lokomotivama“… Podotýkám, že to bylo v létě 2019.
Insolvenční správce byť prostřednictvím jím dosazeného nemá dobré předpoklady plně převzít řízení takovéhoto podniku, spolupráce a kontrola vlastníka a dosavadního vedení může fungovat lépe. Leč v extrémním případě také nemusí …
Může si tu svoji „hospodu“ zaryglovat a zabednit OSB deskama. Ve chvíli kdy má závazky vůči věřitelům, a on má nemalé, tak je povinen těmto závazkům dostát.
Půjčit si prachy, mno „půjčit“ a pak dělat mrtvého je jen krůček od t.č. podvodu.
A to jako myslíte, že věřitele, kterým dluží 360 mil vytrhne pár jízd parního vlaku na kterých se ještě bude zviditelňovat a vydělávat nějaká uplně jiná firma zvenku? Naopak, já být tvrdý věřitel, tak bych s tím nesouhlasil… za prvé bych trval na tom, že provoz musí zajištovat přímo JHMD, protože z toho bude mít víc peněz pro sebe – potažmo pro věřitele a za druhé při pronájmu komukoliv jinému tam hrozí riziko poškození lokomotivy, vlaku, infrastruktury, opotřebení..tim i riziko znehodnocení majetku.
tak jhmd jako firma v insolvenci se tezko muze stat provozovatelem drahy…
Od začátku se mluví o nové dceřiné společnosti.. viz i můj komentář výše
Mimochodem, i hodně průměrný matematik si dovede spočítat, že pokud jsou tržby za jednu letní sezónu 4 mil (nedávné vyjádření Ing. Šatavy), tak i kdyby to ti zaměstnanci odjezdili zadarmo, i kdyby Gepard Express nic nechtěl a dělal to taky zadarmo, i kdyby se nedala ani koruna do údržby vozidel a infrastruktury, tak tímto tempem by se ten dluh vracel věřitelům 90 let. Proto se věřitelům nelze divit, že spíše podporují Čajánka (i když se to zdá jako také špatné řešení) a reorganizaci, protože si umí spočítat, že při normálním provozu a cca 100 mil obratu ta návratnost může být… Číst vice »
no a jak dlouho mají zaručenej ten „normální“ provoz? kraj prostě už příště neobjedná a bude vymalováno.
No samozřejmě, to se dá očekávat… určitě máte pravdu….jen z pohledu toho věřitele –
asi se bude chytat i sebemenšího stébla a sebemenší šance na vrácení stovek mil…
Konečně rozprodat na kusy se to dá vždycky…
Na reorganizační plán typu chytání se stébla se vám ovšem soud víteco a zvysoka. To můžete začít rozprodávat rovnou.
Důvody pro reorganizaci celkem chápu, jen mi ale není jasný z čeho by měly reorganizovaný JHMD žít, protože parní provoz a nějaká sezónní objednávka od Jihočeského kraje je určitě neuživí.
Samozřejmě, že parním a sezonním provozem se to neuživí. Podle mě doufají v obnovení provozu s objednávkou krajů, tak jak to bylo ještě před rokem normální. Je to jediná šance, jak veritelům v rozumném čase peníze vrátit. Tedy kromě výprodeje na části… Ale ani tím výprodejem by se pravděpodobně nevrátilo zdaleka všechno. V podstatě by to mělo cenu budov prodaných na rekreační chalupy a cenu kolejí prodaných do šrotu..+ něco málo za prodej vozidel. Představte si sám sebe v roli věřitele, pak vám bude jasné, jaké kroky byste v této pozici logicky sám dělal….. Pravděpodobně byste se také chytl i… Číst vice »
K objednávce tzv. ZDO ale není důvod, obzvláště na NB.
Aby zaplatil alespoň část z těch 360 milionů co dluží?
Pane Liposh… jiný provozovatel parních vlak tvrdí, že částka za jízdenku v jeho případě stojí 2 tisíce… Tož Vámi požadovaná jízdenka za pětistovku na JHMD asi moc reálná nebude…
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-jizdy-parnimi-vlacky-v-ohrozeni-listek-by-stal-dva-tisice-40420894