Geologie a dopravní stavby. Hostem podcastu bude šéf ČGS Zdeněk Venera

Budování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB InfrastrukturBudování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB Infrastruktur

V podcastu otevřeme i téma nedostatku kameniva pro české dopravní stavby.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat na geologické poměry pohoří Chřiby. Kdysi (1939) přes ně v linii Zástřizly – Brdo – Žlutava měla vést trasa Československé dálnice a jsou tam postavené některé mostní objekty.
Trasy se v pozdějších letech nevyužilo a odůvodňovalo se to nevhodnými geologickými poměry tohoto pohoří.
Je tam doopravdy nějaký problém s geologií, nebo se spíše jednalo pouze o krycí zdůvodnění toho, proč nevyužít již postavené objekty stojící na vcelku velmi nelogické trase?
https://vyraznavylet.cz/napric-chriby-po-stopach-nedokoncene-dalnice/

Joker

Já bych se rád zeptal pana Venery na to, jak velké máme zásoby kameniva a vápence za předpokladu, že by se vytežila všechna známá ložiska otevřená i neotevřená.

noerf

Dobrý den,
Na právě budovaném tunelu D3 Úsilné – Nové Hodějovice došlo ke změně technologie výstavby tunelu, když se zjistilo, že navržená metoda je nevhodná. Chci se zeptat, jestli se v tomto případě dělal dostatečný geologický průzkum, protože původní návrh počítal s nasypem, následně byl požadavek města na zářez a pak se řešila tunelová varianta.
A počítá se s využitím znalostí z této stavby při budování tunelů na IV. koridoru v úseku Nemanice – Ševětín?

Václav

Přesně to by mne zajímalo. Co se týče NemaŠe, tam jsou docela jiné geologické podmínky. Tunel D3- písčité usazeniny, NemaŠe- kámen. Ten kámen je dobře vidět, když vlak jede v hlubokém zářezu u Hluboké, u Ševětína je také velký kamenolom. Tam asi problémy nebudou. Možná u jižního portálu u Nemanic, tam se v minulosti těžil kaolín, ale tam je to asi díky té těžbě prozkoumané dobře.

Václav

Dobrý den, zajímalo by mne jak to bylo s blamáží u tunelu Pohůrka na D3 u Budějovic. Proč se na problémy s podzemní vodou nepřišlo před začátkem stavby. Veřejnosti se jenom řeklo, že se v průběhu stavby objevila agresivní spodní voda. Konec.

Dony

Mě by zajímalo , jaká metoda bude použita pro stavbě tunelů na pražském okruhu u Suchdola a zda jsou již známe geologické podmínky , které se tam vyskytují, děkuji.

Anna Kournikova

Kdy bude v rámci zefektivnění fungování ČGS a v rámci nutných úspor v jednotlivých oblastech zrušena brněnská pobočka ČGS, jenž je vedena zcela nekompetentním vedoucím v osobě p. Krejčího a reprezentována takovými zaměstnanci jako je p. Šikula, který se nevěnuje v pracovní době svým povinnostem?

Filip

Prosím, prosím, v geologii pojem respektive spojení “SPODNÍ voda” neexistuje. Vždy se jedná o vodu PODZEMNÍ (třeba Vám to potvrdí i pan Venera 🙂). Spodní voda může být spojena s hydrotechnikou (čerpadla, turbíny apod.).

Neberte to jako jízlivou poznámku, jen si to prosím opravte v textu, každému geologovi (mně teda ano) to musí vytahovat oči z jamek.

Marie Svobodova

Nejsou doporučení ČGS ovlivněny tlakem ze strany Ministerstva dopravy?

Nelze si nevšimnout, jak se Kupka umí vypořádat s lidmi kteří neříkají to co on potřebuje – viz. kauza Kodym, kde soud mluvil přímo o mstě ze strany ministra dopravy

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-senat-zrusil-urad-jehoz-reditele-ministr-kupka-nelegalne-pripravil-o-misto-240662

Hnízdo

Vážený pane řediteli, pro Středohorský tunel Správa železnic zvažuje 2 varianty (modrá a červená) + veřejném prostoru je varianta Radobýl pana Hausenblase + stále existuje platná územní rezerva na levém břehu Labe Rád bych se Vás zeptal: 1) Na základě jakých podkladů vydává ČGS pro investora stavby SŽ doporučení ohledně rizikovosti realizace Středohorskému tunelu? 2) Vychází doporučení ČGS ze stejného stupně poznání? Nebo o některé ze 4 výše zmíněných variant existuje více geologických dát – tj. Vaše doporučení mohou i o to přesnější? U obou bodů prosím vždy o rychlý komentář všech 4 výše zmíněných možností, hlavní důraz na detail… Číst vice »

Edna Řeháková

Chtela bych poprosit pana Veneru o vysvetleni situace, proc v Nemecku uz maji davno hotove a vyhodnocene hluboke pulkilometrove hydrogeologicke vrty a jejich vysledek brali v potaz pri vybirani nejlepsi trasy. Na nasi ceske strane se jeste ani nevrtlo, navic zakazka na tyto prace byla nyni v unoru zrusena UOHS. Mame zde pouze 1 variantu pruchodu Krusnohorskeho tunelu a za 105 milionu projektujeme DUR bez zasadnich dat. A to prochazi Krusnohorsky tunel ochranymi pasmy vodnich zdroju a velmi slozitym geologickym uzemim, obzvlast u portalu na ceske strane. A vychazi se pouze z 3D modelu sestaveneho na zaklade resersi a melkych… Číst vice »

Edna Řeháková

Chtela bych poprosit pana Veneru o vysvetleni situace, proc v Nemecku uz maji davno hotove a vyhodnocene hluboke pulkilometrove hydrogeologicke vrty a jejich vysledek brali v potaz pri vyborani nejlepsi trasy. Na nasi ceske strane se jeste ani nevrtlo, navic zakazka na tyto prace byla nyni v unoru zrusena (https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13322.html). Mame zde pouze 1 variantu pruchodu Krusnohorskeho tunelu (uz temer naprojektovanou), bez zasadnich dat. A to prochazi Krusnohorsky tunel ochranymi pasmy vodnich zdroju a velmi slozitym geologickym uzemim, obzvlast u portalu na ceske strane. A vychazi se pouze z 3D modelu sestaveneho na zaklade resersi a melkych vrtu? Co kdyz… Číst vice »

Mirek

Rád bych se p. Venera zeptal, jak to vypadá s geologickými průzkumy pro železniční Kachlovický tunel na novém spojení mezi Prahou a Berounem, Krušnohorským tunelem na VRT Praha-Drážďany, dále tunely Oucmanice a Hemže na uvažované nové trati Choceň-Ústí nad Orlicí a s Hosýnským a Oucmanickým tunelem?

Alibaba

Chtěl bych se zeptat, kolik se předpokládá využitelnost (třeba jako plnivo do betonů, do cementáren, atd) hornin z dlouhých tunelů Krušnohorský, Středohorský, Berounský aj.
Bude se dát uložit nepoužitelná hmota do starých uhelných lomů?