Geologie a dopravní stavby. Hostem podcastu bude šéf ČGS Zdeněk Venera
Budování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB Infrastruktur
V podcastu otevřeme i téma nedostatku kameniva pro české dopravní stavby.
V podcastu otevřeme i téma nedostatku kameniva pro české dopravní stavby.
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat na geologické poměry pohoří Chřiby. Kdysi (1939) přes ně v linii Zástřizly – Brdo – Žlutava měla vést trasa Československé dálnice a jsou tam postavené některé mostní objekty.
Trasy se v pozdějších letech nevyužilo a odůvodňovalo se to nevhodnými geologickými poměry tohoto pohoří.
Je tam doopravdy nějaký problém s geologií, nebo se spíše jednalo pouze o krycí zdůvodnění toho, proč nevyužít již postavené objekty stojící na vcelku velmi nelogické trase?
https://vyraznavylet.cz/napric-chriby-po-stopach-nedokoncene-dalnice/
Já bych se rád zeptal pana Venery na to, jak velké máme zásoby kameniva a vápence za předpokladu, že by se vytežila všechna známá ložiska otevřená i neotevřená.
Dobrý den,
Na právě budovaném tunelu D3 Úsilné – Nové Hodějovice došlo ke změně technologie výstavby tunelu, když se zjistilo, že navržená metoda je nevhodná. Chci se zeptat, jestli se v tomto případě dělal dostatečný geologický průzkum, protože původní návrh počítal s nasypem, následně byl požadavek města na zářez a pak se řešila tunelová varianta.
A počítá se s využitím znalostí z této stavby při budování tunelů na IV. koridoru v úseku Nemanice – Ševětín?
Přesně to by mne zajímalo. Co se týče NemaŠe, tam jsou docela jiné geologické podmínky. Tunel D3- písčité usazeniny, NemaŠe- kámen. Ten kámen je dobře vidět, když vlak jede v hlubokém zářezu u Hluboké, u Ševětína je také velký kamenolom. Tam asi problémy nebudou. Možná u jižního portálu u Nemanic, tam se v minulosti těžil kaolín, ale tam je to asi díky té těžbě prozkoumané dobře.
Dobrý den, zajímalo by mne jak to bylo s blamáží u tunelu Pohůrka na D3 u Budějovic. Proč se na problémy s podzemní vodou nepřišlo před začátkem stavby. Veřejnosti se jenom řeklo, že se v průběhu stavby objevila agresivní spodní voda. Konec.
Mě by zajímalo , jaká metoda bude použita pro stavbě tunelů na pražském okruhu u Suchdola a zda jsou již známe geologické podmínky , které se tam vyskytují, děkuji.
Kdy bude v rámci zefektivnění fungování ČGS a v rámci nutných úspor v jednotlivých oblastech zrušena brněnská pobočka ČGS, jenž je vedena zcela nekompetentním vedoucím v osobě p. Krejčího a reprezentována takovými zaměstnanci jako je p. Šikula, který se nevěnuje v pracovní době svým povinnostem?
Prosím, prosím, v geologii pojem respektive spojení “SPODNÍ voda” neexistuje. Vždy se jedná o vodu PODZEMNÍ (třeba Vám to potvrdí i pan Venera 🙂). Spodní voda může být spojena s hydrotechnikou (čerpadla, turbíny apod.).
Neberte to jako jízlivou poznámku, jen si to prosím opravte v textu, každému geologovi (mně teda ano) to musí vytahovat oči z jamek.
Nejsou doporučení ČGS ovlivněny tlakem ze strany Ministerstva dopravy?
Nelze si nevšimnout, jak se Kupka umí vypořádat s lidmi kteří neříkají to co on potřebuje – viz. kauza Kodym, kde soud mluvil přímo o mstě ze strany ministra dopravy
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-senat-zrusil-urad-jehoz-reditele-ministr-kupka-nelegalne-pripravil-o-misto-240662
Vážený pane řediteli, pro Středohorský tunel Správa železnic zvažuje 2 varianty (modrá a červená) + veřejném prostoru je varianta Radobýl pana Hausenblase + stále existuje platná územní rezerva na levém břehu Labe Rád bych se Vás zeptal: 1) Na základě jakých podkladů vydává ČGS pro investora stavby SŽ doporučení ohledně rizikovosti realizace Středohorskému tunelu? 2) Vychází doporučení ČGS ze stejného stupně poznání? Nebo o některé ze 4 výše zmíněných variant existuje více geologických dát – tj. Vaše doporučení mohou i o to přesnější? U obou bodů prosím vždy o rychlý komentář všech 4 výše zmíněných možností, hlavní důraz na detail… Číst vice »
Chtela bych poprosit pana Veneru o vysvetleni situace, proc v Nemecku uz maji davno hotove a vyhodnocene hluboke pulkilometrove hydrogeologicke vrty a jejich vysledek brali v potaz pri vybirani nejlepsi trasy. Na nasi ceske strane se jeste ani nevrtlo, navic zakazka na tyto prace byla nyni v unoru zrusena UOHS. Mame zde pouze 1 variantu pruchodu Krusnohorskeho tunelu a za 105 milionu projektujeme DUR bez zasadnich dat. A to prochazi Krusnohorsky tunel ochranymi pasmy vodnich zdroju a velmi slozitym geologickym uzemim, obzvlast u portalu na ceske strane. A vychazi se pouze z 3D modelu sestaveneho na zaklade resersi a melkych… Číst vice »
Chtela bych poprosit pana Veneru o vysvetleni situace, proc v Nemecku uz maji davno hotove a vyhodnocene hluboke pulkilometrove hydrogeologicke vrty a jejich vysledek brali v potaz pri vyborani nejlepsi trasy. Na nasi ceske strane se jeste ani nevrtlo, navic zakazka na tyto prace byla nyni v unoru zrusena (https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13322.html). Mame zde pouze 1 variantu pruchodu Krusnohorskeho tunelu (uz temer naprojektovanou), bez zasadnich dat. A to prochazi Krusnohorsky tunel ochranymi pasmy vodnich zdroju a velmi slozitym geologickym uzemim, obzvlast u portalu na ceske strane. A vychazi se pouze z 3D modelu sestaveneho na zaklade resersi a melkych vrtu? Co kdyz… Číst vice »
Rád bych se p. Venera zeptal, jak to vypadá s geologickými průzkumy pro železniční Kachlovický tunel na novém spojení mezi Prahou a Berounem, Krušnohorským tunelem na VRT Praha-Drážďany, dále tunely Oucmanice a Hemže na uvažované nové trati Choceň-Ústí nad Orlicí a s Hosýnským a Oucmanickým tunelem?
Chtěl bych se zeptat, kolik se předpokládá využitelnost (třeba jako plnivo do betonů, do cementáren, atd) hornin z dlouhých tunelů Krušnohorský, Středohorský, Berounský aj.
Bude se dát uložit nepoužitelná hmota do starých uhelných lomů?