GE Aerospace začal se sériovými dodávkami největšího leteckého motoru na světě

První sériově vyrobený motor GE9X. Foto: GE AerospacePrvní sériově vyrobený motor GE9X. Foto: GE Aerospace

Motor bude pohánět nová letadla Boeing 777X.

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pájin

Pamatuji si že předchůdce tohoto motoru měl masivní promo na 115 000 lb tahu, což je cca 511 kN. Ale byl (je) menší. Jen pro zajímavost.

libcha

U motorů současných B777 se traduje, že jsou širší než trup B737. K čemu se dají elegantně přirovnat tyto nové motory?

lvy

Tento motor má průměr 340cm, trup B737 má průměr 354cm, Airbus A32x má průměr trupu 368cm. Avro RJ100 a Bae 146 mají průměr trupu 341cm.

Y.K.

Průměr dmychadla je 340 cm. Tedy včetně jeho krytování se jistě dostane na tu 737 a včetně pláště gondoly zřejmě i na tu A320. 🙂

lvy

Máte pravdu, nějak mi to v tu chvíli nedošlo. Našel jsem toto info: šířka × výška 4097 × 4158 mm což by přibližně odpovídalo trupu Antonov An-10 což ale asi nikomu nic moc neřekne.

lvy

A jen pro zajímavost, Airbus Beluga XL průměr trupu 8.8m vs. Boeing 747 Dreamlifter 8.38m.

FrantaM

S tímhle by ta 747 mohla mít jen dva motory 🙂

Jiří Kocurek

To by už nebyla 747, ale úplně jiné letadlo. Vzhledem k tažné síle by se muselo předělat i křídlo, fyzika je v tomhle neústupná.

Indigo

Zeptám se jako laik…Tažná síla je 470 kN, tedy 470 000N. Jaký by byl ekvivalent na kW?

lvy

kW je jednotkou výkonu
kN je jednotkou síly

pzag

Jak bylo zmíněno, problém je síla vs. výkon. U proudových motorů se to reálně nepoužívá, nicméně to jde přepočítat. Ono totiž výkon, jak známe z aut, je moment krát otáčky. Takže v podstatě jakou silou motor tahá při jakých otáčkách. U proudového motoru je jedno, jak se točí, protože z té hřídele se neodebírá ten moment přímo na kola. Ta síla táhne letadlo dopředu, protože se uvádí tah. Nicméně zpátky k tomu výpočtu, nejjednodušší možnost, která nějak funguje a občas se uvádí, protože to vypadá impozantně je prostě rychlost letadla krát tah, který ten motor dává. U GE90 to bývá… Číst vice »

Paullis

Při testovaní toho motoru na B747 piloti vypnuli všechny 3 motory a letěli jen na ten testovací. Info se dá ověřit.

lvy

Teoreticky ano, prakticky nikoliv a navíc k čemu by to bylo?

MrMarkus

Spíš by slušely C-17 Globemaster s dvěma motory.

Jarda

Tak u ryze vojenského letadla tam jsou 4 motory předpokládám z úplně jiných důvodů …

ene bene

A co dvoumotorové A320.