dpp

Galerie: Soutěž na terminál VRT v Jihlavě přinesla přehlídku 25 návrhů, podívejte se

Terminál Jihlava, návrh č. 10, odměna 300 tis. Kč. Autor: Sdružení JIKA-CZ + ohboi + Valbek pro VRT JihlavaTerminál Jihlava, návrh č. 10, odměna 300 tis. Kč. Autor: Sdružení JIKA-CZ + ohboi + Valbek pro VRT Jihlava

Výstavba má začít v roce 2029 a Jihlavě má přinést nebývalý rozvoj.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Město s nízkou nezaměstnaností (i díky fabrikám, které si tuto pozici zvolily právě kvůli D1) má zažít nebývalý rozdíl díky „1 + 1“ (což v tomto případě skutečně nebude rovno dvěma) relativně rychlým vlakům za hodinu směr Brno i Praha.

Můžu zopakovat můj (nezodpovězený) dotaz pod jiným článkem – jaký nebývalý rozvoj zažívá Kolín díky „35 min. jízdy vlakem“ z centra Prahy, resp. Břeclav díky 30 min. jízdě vlakem z centra Brna?

Zejména ve srovnání např. s Příbramí vůči Praze, resp. např. Hodonínem vůči Brnu, kde ty cestovní doby (nejen) vlakem jsou delší.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Moc díky serveru zdopravy.cz za uveřejnění návrhů.
Jen škoda, že není více podrobností.

tarten

Jak na to koukám, jak někteří architekti zuřivě zastřešují i ty prostřední koleje, chápou, že to tam bude jezdit 320, možná i míjet 2 × 320, a že to bude mít na stavbu nějaké důsledky?

Pepa

Tak zvaný vysokorychlostní vlak bude zastavovat v každé dědině? Praha – Jihlava – Brno ?

tarten

A proč by několik málo z těch vlaků nezastavilo i u té Jihlavy? O těch pomalých na 200 nemluvím, ty ať si cestou pryč klidně zastaví i na jihlavském hlavním.

Martin

Me by zajimalo, zda architekti mysleli na technicke reseni… Zrovna ta jednicka je velmi narocna a take draha varianta…

Martin

Jinak jeste k tem prosklenym castem, bude zde pusobit slusnou odrazovou plochu pro sireni zvuku…

Dan

Návrh č 16 mě dost zaujal hádám že úmyslnou podobností k letišti, hlavně díky věži na střeše, ale i celkovému tvaru

none

Nebylo by lepsi nejdriv postavit koleje a pak ty budovy? Takhle tam budou stat a nez se napoji, budou se muset opravovat.

Juraj

No tipoval bych, že kdyby se postavilo kolejiště, nejspíš by se rovnou zřídila výhybna. Výhybna ale potřebuje technologie a technologie potřebují nějaké stavební objekty. A ty potřebují zabezpečení a přístupové cesty.
A když už stavíme všechno tohle, pak je asi fakt lepší to postavit celé najednou. Nemluvě o tom, že doplňovat boční nástupiště za provozu by nejspíš taky nebylo úplně ideální.

Alibaba

Samozřejmě se musí napřed postavit koleje, ale tohle je soutěž na nádražní budovy a omáčku okolo.
U kolejí se nic (architektonicky) nesoutěží, tam je kolejiště dané dopravní technologií (řekl bych, že je daná i poloha koleje v krajině) a všichni architekti staví na jednom základě.

IGCT

Popravdě, nelíbí se mi ani jeden z té moderny. Naši předkové byli jiní páni architekti. Uměli krásné budovy s duší.

tarten

Přijde na to, které předky myslíte. Budovy z druhé půlky 20. století na našem území bývají dost bezduché.

M.Z.

A proč je to 20km od centra u Boshe/AL? Neměla to být dvojkolejná odbočka na “100 let ani korunu!” stanici Jihlava město? Na co tuhle zvrhnost v poli? Měli bychom vyhodit do vzduchu PRIOR a ve vzniklem krateru pod namestim zakopat VRT!

Alibaba

Bude (má být) obojí. Cestující si budou moci vybrat, linka co bude stavět tady na VRT nebude zajíždět do města a linky co budou zajíždět do města se na VRT nebudou „vracet“.

xyz

To nemusí být pravda.
Bude-li jen 2h takt linek Praha – Jihlava – Brno a Brno – Jihlava – ČB, tak vložený takt Praha – Jihlava a Jihlava – Brno přímo vybízí ke spojení.

A výběr ze dvou spojů v 1h taktu „každý jinde“ je velmi nepřehledný.
30min. takt spojů na jednom místě by byl daleko logičtější.

Alibaba

Mě se to nepřehledné nezdá.
Já bych radši viděl to někam prodloužit, takže by se střídalo třeba Praha – Třebíč – Brno/Znojmo a Budějice/Telč – Jihlava – Brno.

Proti vaší vizi propojení ale nejsem.

M.Z.

…naprosto reálně budujeme infrastrukturu po generaci padesátníků, kteří vlastní auta, mají 100+kg a jsou zvyklí si všude vozit prdel…

Ale tahle generace vymře a “dojíždění” takhle fungovat nebude. Nebo se borec ze Štoků bude posouvat autem na terminál, odtud do Nehvizd, pak Elefantem a do práce Rekolem? Těžko.

Přestupy ničí použitelnost a terminály v polích vyžadují přestupy. Než vám praskne žilka, podívejte se, kde dopr. stojí Shin-Cokoli stanice po celém Japonsku.

V poli je jedině Hakotane

Alibaba

Kde berete stále tu dezinformaci, že v Nehvizdech se bude přestupovat (třeba do Elefantu) při cestě do centra Prahy?

tarten

Asi se chystá dojíždět ze Stáje do Skuhrova.

Szantus

Do centra Jihlavy (k Prioru) to z dopravního terminálu VRT není 20 km, ale jen 7,5 km (po silnici). I v současné době je to schopný vlak z: Jihlava Město (1.2km do centra pěšky/autem/busem) do stanice: Bosch Diesel (vzdálené 750 m od budoucího terminálu) ujet za 7-9 minut. Za mě tohle bude pro Jihlavu velká výhra 🚄👍

Jaaa

Ale je to přestup navíc. To je dost zásadní, zvlášť když už člověk odněkud přestoupil.

Tomáš Záruba

Však taky z Jihlavanů to bude používat asi tak nula osob. Ti budou mít svoje vlaky do centrálního uzlu MHD u dnešního městského nádraží z Prahy i Brna. Ten terminál je pro vesnice a městečka severně od Jihlavy. Třeba Polná to jistě využije, cestou do Brna třeba i Humpolec, a tak.

Jaaa

Jo, a když jsem to tady nazval vesnickým terminálem, byl jsem osočen z dělání naschválů.

Neřekl bych, že z Jihlavanů to bude chtít využívat nula osob. My jim to prostě jenom využívat nedovolíme, jak efektivní.

No a ti Polňáci a Humpoláci… Jakmile nasednou do auta, pojedou do cíle rovnou po dálnici.

tarten

Pokud ovšem bude po dálnici rozumně dostupný. Což třeba v cetru Prahy nemusí.

xyz

Z Humpolce do Prahy určitě nepojedou do Jihlavy – vždyť by to byla „cesta zpět“.

xyz

Tak proč se k tomu terminálu bude budovat trolejbusová trať, když z Jihlavanů tam pojede 0 osob?

P. S. pro ty vesnice/městečka můžou být i „terminály“ Dobronín, Polná atd.

P. S. č. 2: nebude přepravní proud z takových obcí směr Praha/Brno slabý, když podle vás je (+ i bude) slabý přepravní proud z Velkého Meziříčí a jeho okolí směr Praha (= podle vás je správně, že u VM nevznikne VRT-stanice)?

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Kdyby jste něco věděl o VRT, tak by vám bylo jasné,
že trať o poloměrech 7 kilometrů nikam neohnete.

Jihočeský velkoměšťan

V̶ý̶s̶t̶a̶v̶b̶a̶ Výstava má začít v roce 2029 ✅

XXXD

No vizualizace sice pěkné, ale nemůžu si pomoct, všechny ty terminály (i ty předchozí 2) se mi zdají extrémně předimenzované. Reálně tady stavíme tak terminály významově na úrovni terminálů Limburg, Montabaur (Schnellfahrstrecke Köln–Rhein/Main) ale stavebně jsou velkorysejší jak terminál VRT ve Frankfurtu na letišti.

Jiří Kocurek

Z pohledu provozu na VRT by bylo víc než vhodné, aby rychlejší vlak mohl předjet pomalejšího, který v Jihlavě zastavuje. Takže 4 koleje, z toho dvě průjezdné, je tak nějak minimum, co se dá udělat.

XXXD

Tak to myšleno nebylo, ty 2 předjízdné koleje na VRT tam samozřejmě být musí, protože nástupiště smí být jen u kolejích s V <= 200 km/h. Mě jde spíš o ty doprovodné záležitosti a celkově to stavební pojetí. Tak trochu mi ty terminály připomínají TT na Barrandov, tam se zastávky také postavily neskutečně předimenzované.

Alibaba

Souhlasím, už jsem podobnou připomínku psal k Roudnici VRT.

Juraj

Rozdíl je ten, že zatímco barrandovská trať je prachobyčejná městská tramvaj, toto bude přeci jenom stavba nadregionálního významu, takže je nejspíš namístě, že nebude vypadat stejně jako zastávka Třinec centrum. Dokonce si myslím, že není úplně na škodu, když vedle dálnice bude něco vizuálně poutavého, co bude existenci železnice připomínat.

Navzdory tomu mi vítězný návrh přijde pořád docela subtilní a dobře vyvážený. Jsou tam určitě i daleko velkorysejší návrhy, včetně plného zastřešení kolejiště a větších budov.

VTT

Zkuste se podívat, jak vypadají menší stanice u šinkansenů.

XXXD

Ano terminál má samozřejmě větší význam než TT (držel bych se tedy spíš regionálního významu – hlavní roli budou hrát cesty do Prahy a Brna), nicméně ta předimenzovanost je obdobná jak u trati na Barrandov, tak právě u těch terminálů (u terminálů pochopitelně ve větším měřítku). Jako relativně bych zrovna ještě tady u Jihlavy pochopil tu značnou velkorysost, kdyby se nepočítalo s přímými linkami také v hodinovém taktu z Prahy i Brna přímo do centra Jihlavy. Takhle vám na terminálu v polích zůstane 1 pár spojů (je otázka jaká část cestujících do/z Jihlavy bude tyto spoje používat), myslím že tomu… Číst vice »

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Není pravda.
VRT má nadnárodní význam.
Budou tam lítat vlaky 320 z Vídně, Berlína apod.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Přesně tak – zastavující vlak na VRT nemůže být na hlavní koleji.
Tohle není regionální či koridorová trať.

none

Nestavime nic. Jsou to jen obrazky.

Alibaba

Mě se líbí návrhy 13 a 21, nejsou takové megalomanské na zastavování jednoho páru vlaků na VRT za hodinu.

Jiří Kocurek

Čekal bych, že tu hodinu rozbije nějaký soukromník…

Alibaba

Myslíte, že tam zastaví něco navíc co tam v linkovém návrhu projíždělo? Proti tomu nemám nic, uvidíme, u linek objednávaných MD si soukromník zastavování nerozhodne a linky (sprintery) tam zase (i kvůli grafikonu a rychlosti) stavět nebudou.

xyz

U spojů, které soukromník pojede ze své vůle (bude-li jeho vůlí jet po VRT) si o zastavování rozhodnout může. Včetně případného zastavení u Pávova.

Je zvláštní, že MD předem předjímá, že soukromníci budou chtít provozovat zrovna „Sprintery“, které dokonce ani nezajedou do brněnského uzlu.

Alibaba

Porcujeme medvěda co běhá po lese.
Otázka bude, jak se budou prodávat jednotlivé trasy v grafikonu? Podle mě se u některých linek nepůjde rozhodnout zastavování.

A to předjímání, když na to upozorňujete, tak je opravdu zajímavé, souhlasím, že je to zvláštní.

Dan

Díky bohu za návrh, který vyhrál.. Občas mi přijde, že se architekti předhání v tom, kdo vymyslí větší obludnost.

P_V

Soudě podle vizualizací, vítězný návrh tam nasázel nejhustší stromy a největší přezáření od slunce. Doufám že toto nebylo výběrové kritérium. 🙂

David

Ve vítězném se pod těmi stromy i parkuje na nějaký parkoviště -louce.

Jaaa

Mám hloupej dotaz: Proč nemůžou být tady ty vesnické terminály architektonicky unifikované?

Ex ČD

Protože pak by to stálo málo peněz 🤪

Lukáš F.

To by nešlo z jednoduchého důvodu, na každém místě je jiný terén, tady se do toho musí zakomponovat dvě železniční trati, které VRT kříží, to jinde není… nakonec dojdete k tomu, že je to stejně pokaždé unikát a jediné, co by mohlo být unifikované, je design přístřešků nad nástupištěm.

Jaaa

Jasně. Ale to je taky na celém tomhle návrhu zjevně to nejdražší…

David

Modré zábradlí tam bude asi stejne…

Alibaba

Kde?
Maximálně tak na schodištích.

tarten

Kolem kanálů a propustků 😀

Jiří Kocurek

Protože Jihlava není vesnice v Polabí, na rovině, takže už přístupy na perony vycházejí jinak tam a tuhle.

A nikdo není zvědavý na arogantní přístup „co není Praha, to je vesnice“.

Jaaa

Sorry, ale pokud to nestaví rovnou v Jihlavě, ale někde mimo, a mají tam stavět celé dva vlaky za hodinu, je to vesnický terminál.

Stejně jako je vesnický hub Brno-Vídeňská nebo Nehvizdy.

Alibaba

Brno-Vídeňskou (6 linek za hodinu) nelze s Jihlavou VRT moc srovnávat a Nehvizdy (9 linek za hodinu) už vůbec ne.
Dá se to srovnat s Roudnicí, kde to budou 2 linky a podle mě je Roudnice VRT (baráky okolo) taky předimenzovaná.

Počet linek beru z návrhu SŽ verze 1.10 (stažen u mě na disku), nevím, jestli na webu vrtky.cz je ještě vůbec zveřejněn takovýto návrh.

Jaaa

Na Vídeňské je to tedy ve špičce jeden vlak za 10 minut jedním směrem. Obsaditelnost soupravy nižší než souprava pražského metra.

Opravdu má smysl vymýšlet něco nad úroveň běžné stanice metra, tj. záchody, kiosek s občerstvením a nějaké místo k čekání?

Alibaba

Co se týče Jihlavy tak nemá, píšu to v příspěvcích nahoře.
U Vídeňské si jistý nejsem, tam očekávám větší počet čekajících lidí, očekávám taky parkoviště, přestupy příměsta z trati 240(4), tramvaje a autobusy.

Jaaa

Vídeňská je hlavně nesmysl na entou. Městská infrastruktura je na to připravená asi jako na ODSun hlaváku a to dojíždění do těchto kotěhůlek, když těžiště osídlení brněnské aglomerace je úplně jinde, použitelnost celé téhle VRT degraduje. To ať tam raději nezastavuje nic.

Alibaba

Vídeňská má být něco jako Libeň v Praze, většina vlaků dojede na brněnské hlavní (ať bude kdekoliv). Městská infrastruktura (alespoň dotáhnout šalinu od hřbitova) se pro Vídeňskou musí taky dobudovat.

To že brňáci tlačí hlavní nádraží pryč z centra je blbost, ale s Vídeňskou to nesouvisí.

tarten

Zrovna Brno-Vídeňskou bych z toho spíš vynechal. Připomíná mi Prahu-Smíchov před mnoha desetiletími. Než se ta VRT pořádně rozjezdí, kdoví jaké budovy kolem toho místo oněch „polí“ budou.