Dopravci Železnice Železniční průmysl

Francouzské SNCF objednaly 19 vlaků Omneo. Karoserie budou z České Lípy

Dvoupodlažní jednotky Omneo Premium. Foto: Bombardier
Dvoupodlažní jednotky Omneo Premium. Foto: Bombardier

Společnost Bombardier Transportation získala od státních francouzských drah (SNCF) objednávku na dalších 19 jednotek Omneo Premium pro dálkovou dopravu v regionu Hauts-de-France. Na zakázce se výrazně podepíše i český železniční průmysl: karoserie se vyrábějí v České Lípě.

Jde o součást velké rámcové smlouvy už z roku 2010, ve které SNCF objednaly až 860 dvoupodlažních jednotek. Kontrakt v hodnotě 256 milionů eur za 19 vlaků oznámil Bombardier v tiskové zprávě. Nové vlaky mají francouzské dráhy převzít v roce 2022, nasadí je na linky z Paříže do Amiens a z Paříže do Saint Quentin a Maubeuge / Cambrai.

Cestujícím vlaky přinesou novou úroveň mobility. Mají velkou kapacitu, dostatečný komfort a jsou lépe přístupné i pro tělesně postižené,“ řekl šéf francouzského Bombardieru Laurent Bouyer. Z České Lípy se převážejí svařené skříně do závodu v Crespinu ve Francii.

Bombardier slibuje úpravy interiéru, široké sedačky, zásuvky na dobíjení. Barevné schéma interiéru se bude v příštích měsících ještě řešit. Souprava dlouhá 135 metrů nabízí 463 sedaček a 12 míst pro jízdní kola a dva invalidní vozíky. Jednotky lze spojit. Jezdí rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

16
Diskuze

avatar
3 Komentáře
13 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
10 Autoři komentářů
AlibabaJakubKLHonza D.petr.r Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alibaba
Host
Alibaba

Jestli si pod mezinárodním profilem (co to je?) představujete průjezdní průřez GB a k ní odpovídající ložnou míru, tak tam se tohle na 100% nevejde. Pokud si představujete GC, tak bych řekl ano.
Samozřejmě to pak ale musí jet na podvozcích v podstatě rovným těm provozním. Jakékoliv zvednutí je problematické.
Problém téhle přepravy je, že to nemůže jet jako normální vagón v normálním vlaku. To by to opravdu museli vystrojit jako normální vagón (brzda a spřáhla). Jak už tu někdo psal, nějaký schválení to mít bude, ale i tak by tohle jelo na nějakou výjimku.
No, náročná to logistika…

Jakub
Host
Jakub

Opravím vás, 45’DC jsou rarita a prakticky se nepoužívají. Šířka je samozřejmě pevně daná u všech. Mluvím o opentop kontejnerech a flat-rack kontejnerech s přesahy, použijte Google.

Ve většině případů je snaha využít kontejnery, nicméně pokud to opravdu nejde (rozměry např. 1300x650x700 cm / 60000 kg), používá se metoda, kterou přesně popisujete. Takových přeprav jsme opravdu několik měli. Problém pak ale spočívá v ceně takové přepravy.

KL
Host
KL

Ještě k diskuzím níže, jestli to jde nebo nejde: 1) Vozová skříň ve všech směrech (možná až na ad2) vyhovuje. Je pevná, tuhá a poměrně lehká. Pokud ji přes nějaký mezikus posadím na brzděný železniční podvozek (řekněme roadrailer – to je schválený a plně provozuschopný systém), je možno s ní uhánět plnou rychlostí (asi 120 km/h podle toho podvozku) rovnou do Francie (to po technické stránce). Pokud by byly administrativní potíže toho druhu, že podvozek sice schválený je, ale výsledné vozidlo nikoliv (protože síly se přenášejí přes tu přepravovanou skříň – ona sice asi má stlačovačku a jiné potřebné zkoušky,… Číst vice »

Honza D.
Host
Honza D.

Kontejnery jsou buď 20, 40 nebo 45 stop dlouhé (tj. cca 6, 12 nebo13,5m) a jsou typy, které místo stropu mají plachtu. Vnitřní šířka je mám pocit necelých 2,3m, „pětačtyřicítka“ je snad o trochu širší (na netu to určitě je, nechce se mi to teď hledat). Pokud je převážený výrobek větších rozměrů, balí se do speciálně pro něj vyrobené dřevěné bedny, kde jsou přesně definované výztuhy, místa podložení, kotvení, ochrana před povětrnostními vlivy, vlhkostí apod. Není to tak jednoduché a některé specializované firmy to dobře živí. Toliko ke kontejnerům – opravdu se do nich nedá včechno nacpat 🙂

KL
Host
KL

Tak nápad je to můj, ale učiníte-li za mne příslušné právní kroky, tak se o zisk můžeme šábnout.

Lodě poplují kanálem do Labe, pak proti proudu a dále (zemanovými bazénky) přes Moravu do Dunaje, tam opět proti proudu a dál kanálem do Rýna. Přes Belgii a okolí jsem to důkladněji neřešil, ale někudy to tam projet jistě půjde. Ve finále Canal de Mons prochází jen pár kilometrů od Crespinu, to už se dokope, nebo se k němu prodlouží ta zkušební kolej z fabriky, co asi byla dříve tratí.

Jakub
Host
Jakub

Máte pravdu, toto by nešlo ani na podvozku, jízdní profil patrových jednotek už sám o sobě nenechává velkou rezervu (RIC).

Reagoval jsem na výše Pavlem výše uvedený citát:„Pro běžnou firmu je rezervace železniční dopravy z místa A do místa B nezaplatitelná,“ odpověděl Weic“.

Ve zkratce, s tím nesouhlasím. Většina běžných firem dnes ke svozu používá kombinovanou přepravu, jejíž součástí je železnice.

Jakub
Host
Jakub

Prosím, přečtěte si znovu mojí odpověď. Má reakce se vztahovala k výše uvedené citaci, nikoliv k úvodnímu článku. Mimochodem pracuji nějaký čas ve spedici, takto objemné karoserie jsou samozřejmě po železnici nepřepravitelné (omezený profil pod vedením), toto bude přepravováno samozřejmě po silnici po projektované trase umožňující průjezd, součástí takových přeprav mohou být i doprovodná vozidla s patřičnou signalizací. Pokud by však jednalo o námořní přepravu, stejně by se použily kontejnery. Představte si, že existují i jiné, otevřené typy, umožňující nakládat například objemné turbíny, které se v posledních letech stávají pravidelnou exportní komoditou. Přeprava takových kontejnerů je samozřejmě vázána mnohonásobně vyšší… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

nemáte někdo fotku jak to vozí, to musí být nadrozměr s doprovodným vozidlem.

Jmfjv
Host
Jmfjv

Souhlasím s Vámi. Čistě jako laika by mě zajímalo, jak si s tímto oříškem poradí kamiony na českých silnicích.

T.Pal
Host
T.Pal

Skvělá zpráva. Vlaky OMNEO Premium pro region Pays de la Loire jsou nádherné a rád bych se s nimi svezl. A interiér? Líbí se mi… Takový, jaký udává výrobce.

https://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.bombardier-transportation20140610bombardierunveilsitsnewhighcomf.bombardiercom.html

Honza D.
Host
Honza D.

Pane Jakube, jak chcete na dráze přepravovat skříň vagonu, která již sama o sobě vyplňuje jízdní profil? Napadá mne v tomto případě jen jedno požitelné řešení – použít přepravní podvozky. Jak by to v tomto případě bylo s možnostmi přepravy (jak z legislativniho hlediska v CZ, D i F, tak i možnost faktické proveditelnosti, např Vmax a doba přepravy) si nedovoluji odhadnout.

Honza D.
Host
Honza D.

Bingo! To ještě nikoho nenapadlo. Z Labe do České Lípy se postaví kanál „Ploučnice“ a tím pádem dojde k zvýšení rentability D-O-Lu. Můžu si tento nápad nechat někde právně ochránit, aby mi někdo nevypálil rybník?
To, že po většinu roku nebude dost vody na plavbu je jen malý a bezvýznamný škraloupek 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A máte aspoň trochu maličkou představu o rozdílu rozměrů standardizovaných kontejnerů a skříní železničních osobních patrových vozů?
Jakých železničních nákladních vozů byste pro takové nadrozměrné přepravy po „veřejných“ elektrizovaných tratích na docela velkou vzdálenost doporučoval použít, aby takové přepravy bylo vůbec možno uskutečnit?

Jakub
Host
Jakub

„Pro běžnou firmu je rezervace železniční dopravy z místa A do místa B nezaplatitelná,“ odpověděl Weic“.

Opravdu?

Kontejnerové přepravy jsou v ČR na denním pořádku a hádejte, jak se dostávají kontejnery do přístavu. Z 90% na vlacích z ČR.

Samosebou, není to standardní železniční přeprava kusových zásilek, nicméně jde o zboží od českých firem přepravované po železnici. On totiž ucelený vlak vyjde levněji oproti přepravě kontejneru na tahači, silniční varianta se používá pouze v nouzi, stojí-li trať (v DE je velký problém se stromy) nebo při mimořádnostech.

Samozřejmě po EU jezdí hlavně kamiony, tady prakticky není konkurence.

KL
Host
KL

Dalo by se to jistě vozit lodí. Stačí navrhnout plavební kanál a prověřit jeho efektivitu. Jsem si jistý, že taková stavba bude (alespoň pro někoho) velmi výhodná.

pavel
Host
pavel

Vlaky na kamiony Setkání z významným zaměstnavatelem mohli starostové využít i pro další dotazy. „Proč vyrobené vagóny vyvážíte na kamionech a ne po železnici?“ zeptal se na závěr setkání mluvčího Bombardieru starosta Stružnice Jan Mečíř. Jeho obec ležící na páteřním tahu I/13 je kamionovou dopravou silně zatížená. V areálu téměř stoleté vagonky přitom vede hustá síť vleček napojená na blízké kolejové tratě, po kterých místní výrobky historicky vyjížděly do světa. „Pravdou je, že železniční doprava je nesmírně drahá. Pro běžnou firmu je rezervace železniční dopravy z místa A do místa B nezaplatitelná,“ odpověděl Weic. Jak uvedl, korpusy vlaků, které firma… Číst vice »

Partneři


Newsletter

Výběr editora