Francouzská loděnice začne prodávat zaoceánské lodě s plachtami
Zaoceánská plachetnice, vizualizace. Pramen: Chantiers de l’Atlantique
Firma uvádí, že instalace plachet u zaoceánských lodí by mohla snížit emise i o více než polovinu.
Celkem zábavné sledovat, jak suchozemský národ v diskusi řeší námořní problematiku. Chci věřit že plachty nápor vydrží a nepůjde jen o cimrmanovskou slepou uličku.
Ano, to je vynikající řešení, vlákna moou být karbonová, neb kevlarová.
Jeste vesla v podpalubi, otroci a drabove. Nechte je ekologii ucineno za dost.
Otroci jsou energeticky náročnější a mají větší ekologickou stopu než diesel.
Skvělá technologie, snad se brzy dočkáme i uplatnění v komerční cargo dopravě, kde se vesele pálí tisíce tun mazutu bez ohledu na emise…
Jalmto bude s ovládáním? Přeci jen ovládat plachetnici je „trochu“ složitější než motorovou loď. Bude tam nějaká automatika?
Né, jednovokej kormidelník s hákem místo ruky.
Gondoliér s klackem na zádi, to by mělo stačit ne?
s takovým informacemi výrobce na trh sotva půjde.
Aneb dalsi pokrytectvi — pokud chteji majitele obřích luxusních lodi setrit emise, at si je nekupuji.
Krason Krason s vaší logikou bychom nejezdili ani na koni.
Zajímala by mě odolnost povětrnostním vlivům – přeci jen každé bouři se asi vyhnout nedá a co to pak s takovým obrovským kusem materiálu udělá 🙂 Určitě to mají dobře spočítané, ale práci jen, když to takové plochy troch víc foukne… 😉
Taky si říkám, za bočního větru něco ještě vyrovná přečerpání balastu, ale od jisté síly větru už bude paluba nahnutá. A bude-li vítr měnit směr, tak bude paluba rozhoupaná a to mnohem víc než bylo doteď zvykem. Ani „ploutve“ na bocích lodě nezvládnou vyvážit všechno, navíc vytvářejí přídavný odpor. https://www.youtube.com/watch?v=bjn_gRuBeV4
Tím se určitě během vývoje nikdo nezabýval. Volejte prosím urychleně vedení loděnice (telefon +33 (0) 2 51 10 91 00 ), snad ještě není pozdě!
Jestli se nepletu, ty plachty jsou stahovatelne. Pri neprizni pocasi se sroluji do stezne.
Samozřejmě, že jen blázen by na loď plující na moře instaloval něco takového, kdyby to nebylo možné za nepříznivých podmínek sklopit a plochu alespoň výrazně zmenšit – ostatně i v článku je, že tento systém funguje jako žaluzie…
Zajímavé. Schválně jak se to v praxi osvědčí, ale plachty mi prostě připadají takové nepraktické.
Naopak se mi docela líbí flettnerův rotor, který může fungovat tak trochu jako plachty. Třeba Maersk tu technologii testuje…
https://www.seatrade-maritime.com/sites/seatrade-maritime.com/files/styles/article_featured_retina/public/Rotor%20Sails%20spinning.png?itok=s6gA3vkE
Na tankeru. Na kontejnerové lodi by něco takového bylo překážkou při nakládce/vykládce.
Viking lines mají ten Flettnerův rotor na jednom nebo dvou velkejch trajektech.
Na kontejnerový lodě se to bude pravda asi umisťovat obtížně, ale zas kdyby to zvládli dostat aspoň na ty, kam to bude jednoduchý, furt to může být slušná úspora.
Ješě by bylo třeba vymyslet letadlo na klíček se setrvačníkem.
Představa, že 30 vysoká lođ bude mít 90 m stěžeň, to bude velmi zajímavé uchycení na lodi.
Historické plachetnice měli také stěžeň několikrát vyšší než je výška lodi.
Počítám, že to řešili lidé v oboru krapíteček erudovanější než vy, takže bych neměl strach.
a kolik asi myslis ze ma stezen na bezne “male” jachte (kolem 40 stop dlouhych)? a jaka je jeho vyska oproti vysce lode ?
napovim … jsou jeste vyssi. na cca 2,5m vysokou lod je bezne 16 m stezen .