umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Cestovní ruch Nová mobilita Vodní doprava

Francouzská loděnice začne prodávat zaoceánské lodě s plachtami

Zaoceánská plachetnice, vizualizace. Pramen: Chantiers de l’Atlantique
Zaoceánská plachetnice, vizualizace. Pramen: Chantiers de l’Atlantique
Firma uvádí, že instalace plachet u zaoceánských lodí by mohla snížit emise i o více než polovinu.

Francouzská loděnice chce letos začít prodávat obří luxusní lodě poháněné systémem pevných plachet vyrobeným z karbonu a laminátu, který by měl i při dlouhých zaoceánských plavbách umožnit využití levnější a ekologičtější větrné energie. Firma Les Chantiers de l’Atlantique vyvíjí prototypy už deset let, nyní chce vyzkoušet sílu pohonu u plachty o ploše 1200 čtverečních metrů umístěné na 95 metrů vysokém stěžni.

Šéf loděnic Laurent Castaing řekl, že provozovatelé osobní lodní dopravy jsou ochotni zaplatit za dodávky plavidel s pevnými plachtami stovky milionů eur a že nejspíš už letos podepíše první kontrakty. „Jsme napřed před našimi konkurenty,“ řekl Castaing.

Plachty, které připomínají obří žaluzie, čeká letos ještě další zkouška. Tentokrát má v docích Saint-Nazaire na pobřeží Atlantiku projít zátěžovým testem systém 20 metrů dlouhých a šest metrů širokých panelů o celkové ploše 1200 čtverečních metrů, který by mohl pohánět lodě dlouhé až 200 metrů.

Menší verze plachtoví už s úspěchem otestoval francouzský jachtař Jean Le Cam během plaveb přes Atlantik. „U velkých lodí je problém s odolností a klasické plachty se snadno trhají. Plachta z kompozitních materiálů je ale velice pevná,“ tvrdí zástupci loděnice.

Firma uvádí, že instalace plachet u zaoceánských lodí by mohla snížit emise i o více než polovinu. Plavidla budou mít nadále motory pro případ nouze, bezvětří či pro precizní manévrování v přístavech.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Ano, to je vynikající řešení, vlákna moou být karbonová, neb kevlarová.

jura

Jeste vesla v podpalubi, otroci a drabove. Nechte je ekologii ucineno za dost.

Jaaa

Otroci jsou energeticky náročnější a mají větší ekologickou stopu než diesel.

Milan alias Skeptik

Skvělá technologie, snad se brzy dočkáme i uplatnění v komerční cargo dopravě, kde se vesele pálí tisíce tun mazutu bez ohledu na emise…

Kamui

Jalmto bude s ovládáním? Přeci jen ovládat plachetnici je „trochu“ složitější než motorovou loď. Bude tam nějaká automatika?

Facepalm

Né, jednovokej kormidelník s hákem místo ruky.

Miroslav

Gondoliér s klackem na zádi, to by mělo stačit ne?

Vlastimil Kocurek

s takovým informacemi výrobce na trh sotva půjde.

Princ Krason

Aneb dalsi pokrytectvi — pokud chteji majitele obřích luxusních lodi setrit emise, at si je nekupuji.

KarelF

Krason Krason s vaší logikou bychom nejezdili ani na koni.

Jindřich

Zajímala by mě odolnost povětrnostním vlivům – přeci jen každé bouři se asi vyhnout nedá a co to pak s takovým obrovským kusem materiálu udělá 🙂 Určitě to mají dobře spočítané, ale práci jen, když to takové plochy troch víc foukne… 😉

Jiří Kocurek

Taky si říkám, za bočního větru něco ještě vyrovná přečerpání balastu, ale od jisté síly větru už bude paluba nahnutá. A bude-li vítr měnit směr, tak bude paluba rozhoupaná a to mnohem víc než bylo doteď zvykem. Ani „ploutve“ na bocích lodě nezvládnou vyvážit všechno, navíc vytvářejí přídavný odpor. https://www.youtube.com/watch?v=bjn_gRuBeV4

Facepalm

Tím se určitě během vývoje nikdo nezabýval. Volejte prosím urychleně vedení loděnice (telefon +33 (0) 2 51 10 91 00 ), snad ještě není pozdě!

vreckam

Jestli se nepletu, ty plachty jsou stahovatelne. Pri neprizni pocasi se sroluji do stezne.

Jakub P

Samozřejmě, že jen blázen by na loď plující na moře instaloval něco takového, kdyby to nebylo možné za nepříznivých podmínek sklopit a plochu alespoň výrazně zmenšit – ostatně i v článku je, že tento systém funguje jako žaluzie…

Toníček

Zajímavé. Schválně jak se to v praxi osvědčí, ale plachty mi prostě připadají takové nepraktické.
Naopak se mi docela líbí flettnerův rotor, který může fungovat tak trochu jako plachty. Třeba Maersk tu technologii testuje…
https://www.seatrade-maritime.com/sites/seatrade-maritime.com/files/styles/article_featured_retina/public/Rotor%20Sails%20spinning.png?itok=s6gA3vkE

Jiří Kocurek

Na tankeru. Na kontejnerové lodi by něco takového bylo překážkou při nakládce/vykládce.

Jakub P

Viking lines mají ten Flettnerův rotor na jednom nebo dvou velkejch trajektech.

Na kontejnerový lodě se to bude pravda asi umisťovat obtížně, ale zas kdyby to zvládli dostat aspoň na ty, kam to bude jednoduchý, furt to může být slušná úspora.

Papoušek 477.0

Ješě by bylo třeba vymyslet letadlo na klíček se setrvačníkem.

noerf

Představa, že 30 vysoká lođ bude mít 90 m stěžeň, to bude velmi zajímavé uchycení na lodi.

Jirka

Historické plachetnice měli také stěžeň několikrát vyšší než je výška lodi.

Facepalm

Počítám, že to řešili lidé v oboru krapíteček erudovanější než vy, takže bych neměl strach.

Tomas

a kolik asi myslis ze ma stezen na bezne “male” jachte (kolem 40 stop dlouhych)? a jaka je jeho vyska oproti vysce lode ?

napovim … jsou jeste vyssi. na cca 2,5m vysokou lod je bezne 16 m stezen .