Letecká skupina Air France-KLM získá další státní finanční injekci ve výši až 4 miliard eur. Výměnou za to posílí svůj vliv v uskupení několika aerolinek Francie, a stane se tak největším akcionářem s téměř třiceti procenty akcií. Dosud drží 14,3 %.
Vyplývá to z dnes zveřejněného oznámení pro investory na stránkách Air France-KLM. Plán už schválila Evropská komise a vedení firmy. Skupina navýší své základní jmění o miliardu eur úpisem nových akcií. Francouzská vláda se už zavázala k navýšení kapitálu tak, aby podíl státu nepřesáhl přes 30 %. Podílet se na navýšení kapitálu chtějí i China Eastern Airlines, které nechtějí svůj podíl navýšit přes deset procent. Nizozemská vláda se naopak na navýšení základního jmění a úpisu nových akcií nebude podílet, stejně jako Delta Air Lines. Těm patří necelých 9 % akcií. Podíl Nizozemska se tak navýšením základního jmění naředí.
Navýšení základního jmění má rozvahu firmu posílit až o miliardu eur. Francie současně promění třímiliardový státní úvěr na stálou pomoc formou takzvaných podřízených dluhopisů (super subordinate note). Součástí nových opatření je i prodloužení státem zaručeného úvěru ve výši 4 miliard až do konce roku 2023.
Zatím není úplně jasný postup nizozemské vlády. V tiskové zprávě celá skupina uvedla, že s navrženým postupem souhlasí, vláda podle dopravce naznačila, že dál jedná s Evropskou komisí o možném navýšení kapitálu jen u KLM. V součtu již skupina Air France – KLM obdržela 10,4 miliardy eur formou státem zajištěných úvěrů nebo přímé finanční pomoci.
Součástí vyjednávání s Evropskou komisí o povolení podpory je i závazek uvolnění celkem 18 slotů na pařížském letišti Orly konkurenci. Podobné „ústupky“ musela při schválení státní pomoci učinit i Lufthansa.
Air France za první čtvrtletí letošního roku očekává 1,4 miliardy eur.
Krásná fotka.
Číňani nejsou hlupáci, investují pouze do perspektivních aerolinek.
Ty neperspektivní jako třeba Smartwings si musí ostatní akcionáři financovat sami.
Jsou AirFrance a KLM dohromady 135x větší, než SmartWings?
Ooooo. Nač ten čínský zájem?
China Eastern má v KLM 8,9 % podíl. Když nenavýší s ostatním, ztratí.