Flotila běluh je kompletní. Airbus vyrobil poslední transportní letoun BelugaXL
Stroje na výrobu letounu se uskladní, a to pro případ, že by v budoucnu bylo potřeba kapacitu letky opět posílit.
Program BelugaXL se uzavírá. Airbus vyrobil poslední ze šesti plánovaných strojů pro svou transportní flotilu. Speciálně upravený letoun vychází z nákladního Airbusu A330-200, o jeho vybudování bylo rozhodnuto v roce 2014 s cílem řešit potřeby firmy po roce 2019, a to spolu s očekávaným nárůstem výroby.
Do běžného provozu byla první BelugaXL nasazena zkraje roku 2020. Transportní flotila Airbusu slouží k dopravě velkých dílů mezi jeho evropskými závody.
Dvě křídla A350
Nosnost BelugyXL je 51 tun, s maximálním zatížením doletí až 4 tisíce kilometrů. Do nákladového prostoru letounu se vejdou například dvě 30 metrová křídla Airbusu A350 nebo jeho největší část trupu. Prostor je dlouhý 63 metrů a široký osm metrů.
BelugaXL nabízí oproti svému předchůdci, letounu A300-600ST, známemu jen jako „Beluga“, o 30 % větší kapacitu. Zbarvení stroje odkazuje na usmívajícího se kytovce běluhy.
Transportní letka Airbusu (Airbus Transport International) doufá v provozování BelugyXL po dobu třiceti let. Stroje na výrobu letounu se uskladní, a to pro případ, že by bylo v budoucnu kapacitu letky potřeba opět posílit.