Florenc má se Žižkovem spojit nová lávka. Řeší se přesun nádraží i nová železniční zastávka

Florenc a řešené území. Pramen: IPR PrahaFlorenc a řešené území. Pramen: IPR Praha

Penta pracuje s variantou posunu odjezdové plochy autobusů mezi ramena Negrelliho viaduktu.

Pražští radní podpořili už na konci května dvě změny územního plánu, které mají umožnit výstavbu Penty na pozemcích severovýchodně od Masarykova nádraží a na Florenci. Rada schválila i dohodu o kontribucích, kterými investor městu přispěje až 300 milionů korun. Poslední slovo bude mít zastupitelstvo 19. června.

Změny pro Zdopravy.cz popsal mluvčí Penty Martin Lánský. Dohoda zahrnuje i přípravu studie k lávce pro pěší, která by přes kolejiště propojila Florenc a Žižkov a obsahuje závazek, že nová výstavba na Florenci nebude na překážku vybudování železničního Nového spojení II.

Podle v lednu schváleného plánu by zde měla vyrůst nová železniční zastávka Florenc umožňující přímou jízdu na letiště a do Kladna.

Metropolitní expres spodem. Tunely pod Prahou známé jako „metro S“ mají oficiální nové jméno

Penta už na části pozemků u Masarykova nádraží postavila kancelářskou budovu Masaryčka, kterou otevřela loni. První ze změn územního plánu, kterou radní schválili, se týká dalších pozemků u nádraží směrem na východ, druhá parcela na Florenci zahrnuje i autobusové nádraží. Penta ho spolu s přilehlými pozemky koupila v roce 2023.

Penta už bude podle Lánského brzy znát finalisty v minulosti vyhlášených architektonických soutěží pro oblast Florence a na konci června představí vizualizace jejich návrhů. Týkají se čtyř bloků domů.

Přesun by ÚAN byl předčasný

Jedna ze změn zahrnuje i posun autobusového nádraží. Ta však podle náměstka primátora Petra Hlaváčka zatím není v plánu, protože polohu nádraží stanovuje vyšší plánovací dokumentace. Byť v budoucnu by podle něj stálo za to přijít s koncepcí menších autobusových nádraží na periferiích města, zatím to není na pořadu dne. „Dnes to opravdu není na stole a je to předčasné,“ řekl Hlaváček na tiskové konferenci po jednání rady.

Penta pracuje s variantou posunu odjezdové plochy autobusů mezi ramena Negrelliho viaduktu. Nádraží by tak nově nemělo tvořit bariéru v území a lépe navázat na plánovanou železniční stanici.

Debaty o budoucí podobě Florence už běží více než dekádu, za účasti všech klíčových stran. Věřím, že jsme dosáhli vyvážené dohody, která zajišťuje, že nová čtvrť na Florenci bude žít ráno i večer a bude mít vše, co je k příjemnému životu ve městě potřeba. Smlouva počítá s investicemi do školských zařízení, do dostupného bydlení, do parkových úprav a modrozelené infrastruktury, i kvalitních veřejných prostor včetně nových uměleckých děl,“ uvedl pro Zdopravy.cz Rudolf Vacek, Development Director společnosti Penta Real Estate.

Dohodu s městem kritizuje sdružení Arnika. „Zatímco Penta na projektu vydělá miliardy, město si vyjednalo jen deset bytů a jednu školku – navíc v jiné lokalitě, na Rohanu. To je na extrémně lukrativní pozemky v centru Prahy opravdu málo. Lokalita bude trpět nedostatkem zeleně, občanské vybavenosti i dostupného bydlení,“ uvedla za spolek Anna Vinklárková.

Moderní vybavení autobusového nádraží Florenc. Pramen: egoéÚAN Florenc. Autor: GALAXY 2018 A7 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86505506Florenc a řešené území. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaFlorenc a řešené území. Pramen: IPR PrahaModerní vybavení autobusového nádraží Florenc. Pramen: egoéZnovuotevřený výstup z vestibulu metra C Florenc směrem k autobusovému nádraží. Foto: DPP
Tagy autobusové nádraží Florenc Nové spojení II Penta Real Estate praha Praha 8 ÚAN Florenc
108 komentářů