lot
Dopravci Železnice

FlixTrain ukončil smlouvu s Leo Expressem v Německu. Dcera českého dopravce míří do insolvence

Souprava LEO Express Locomore, Berlin Hbf, foto: Zdopravy.cz
Souprava LEO Express Locomore, Berlin Hbf, foto: Zdopravy.cz
Podle Leo Express FlixTrain ukončil smlouvu bezdůvodně.

Leo Express přišel o svůj německý byznys. Společnost FlixMobility, která provozuje v Německu vlaky pod značkou FlixTrain, ukončila s německou dceřinou společností českého dopravce smlouvu o provozu vlaků mezi Berlínem a Stuttgartem. Leo Express tvrdí, že zcela bezdůvodně a že mu FlixTrain dluží řádově miliony eur. FlixTrain nezákonné ukončení smlouvy odmítá.

Spolupráce začala před třemi lety, kdy Leo Express převzal zkrachovalého dopravce Locomore a začal pro FlixtTrain jezdit mezi Berlínem a Stuttgartem. K zastavení provozu došlo v březnu kvůli pandemii koronaviru. Příkaz vydal FlixTrain. „V momentě přerušení přitom neexistoval oficiální příkaz či jiné oficiální opatření nebo dokonce doporučení německých veřejných orgánů zastavit vlakovou dopravu. Provoz byl tedy zastaven pouze z ekonomických důvodů ze strany FlixTrain,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Podle něj FlixTrain požadaky na obnovení provozu opakovaně odmítal, až ukončil smlouvu. „FlixTrain brutálním využíváním svého monopolního postavení v soukromé německé dálkové přepravě vážně porušil své smluvní závazky a poškodil tak českého dopravce,“ dodal Sedlařík.

Ukončení bez důvodu

Podle Sedlaříka se Leo Express stal druhým největším soukromým dopravcem v osobní dopravě v Německu. V  roce 2019 dosáhl v Německu zisku. Firma nemá v Německu žádné vlastní vozidla, lokomotivy i vozy měla pronajaté. „Leo Express byl připraven vyjet s téměř 30 vagony a celkem 50 zaměstnanců čekalo na obnovení provozu,“ vysvětlil Sedlařík. Místo toho podle něj přišlo jen nelegální ukončení smlouvy bez udání důvodu.

Je zřejmé, že FlixTrain již nemohl nebo nechtěl plnit své smluvní závazky a tím i další závazky vůči zaměstnancům a subdodavatelům spojené s tratí mezi Berlínem a Stuttgartem. To poškodilo nejen společnost Leo Express, ale také řadu subdodavatelů v Německu,“ dodal Sedlařík.

Podle Sedlaříka FlixTrain dluží Leo Express řádově miliony eur. „Jedinou realistickou možností, jak dále pokračovat, bylo podání insolvenčního návrhu na dceřinou firmu Leo Express v Německu, ve kterém se pohledávka uplatní. Ve věci bude tedy dále jednat insolvenční správce,“ dodal Sedlařík.

Podle prohlášení Leo Expressu skupina FlixBus „využila svou velikost na německém trhu a svými bezohlednými kroky významně poškodila nejen Leo Express a různé střední firmy v Německu, ale také proces liberalizace železnice v Evropě“.

FlixTrain obnovil vlaky letos v létě se soupravami, které prošly částečnou modernizací. Mluvčí FlixMobility Franziska Schleicherová  uvedla, že současná situace je pro celý obor dopravy velkou výzvou. „Leo Express provedl několik rozhodnutí v posledních měsících, která měla dopad na partnerství s FlixTrainem. Kvůli tomu jsme museli spolupráci ukončit,“ uvedla Schleicherová. Odmítla, že by vypovězení kontraktu bylo protizákonné.

Německo ale opustit Leo Express nechce, zajímá ho regionální závazková doprava.

(aktualizováno 10:11 o vyjádření FlixMobility)

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Avlaky

Lokomore vlastně fungoval jako subdodavatel ne? (Ve skoro každé soupravě flixbusu byl jeden jejich vagón a loko zase táhla vagóny od flixu

Tomáš

Podle mého je FlixBus podobná žumpa na peníze jako LeoExpres. Ani jeden si nemají co vyčítat. Nemají nic, jen jakési know-how jak vytáhnout prachy z investorů. Takových firem je v dnešním podivném světě tisíce, o té největší se ani raději nebudu zmiňovat. Stačí pěkná tvářička, hlubokomyslné vizionářské kecy a papírově neustálý růst a najdou se mraky takových, kteří tomu uvěří a nedívají se, co je za tím…

Xaver

A ta největší je která?

Jirka

Agrofert

Xaver

Agrofert tahá prachy z investorů? Ten hlavně tahá prachy z dotací.

FlakY`

Elon Musk a jeho proslulé projekty.
https://www.fio.cz/zpravodajstvi/zpravy-z-burzy/238435-tesla-zverejnila-vysledky-za-1q-jeji-akcie-v-premarketu-posiluji-o-9
Naopak z čeho se dokázal vyhrabat je automobilka Tesla, která je po 10 letech stabilizovaná.
https://byznys.ihned.cz/c1-66666170-tesla-se-stala-nejhodnotnejsi-americkou-automobilkou-vystridala-firmu-general-motors

Na jiných projektech si plnil své mokré sny z dětství a pro svou technickou nemožnost je musel odpískat.

SpaceX je v zisku kvůli nefungování NASA a ESA. Nemít cíl vypravit na oběžnou dráhu tisíce satelitů, nikdo by mu nepůjčil.

To, co ho zachránilo nebyla stabilita podniků, ale jeho PR a vidění v budoucnost. Možná jen díky němu začíná revoluce v automobilovém průmyslu.

Xaver

Jistě, čekal jsem Muska, Teslu apod.
Který že technicky nemožný projekt musel odpískat? Pokud vím, tak zatím neodpískal nic.
Jinak předřečník psal něco o tom, že takovéhle firmy „Nemají nic, jen jakési know-how“.
Pokud zůstaneme u tohoto popisu, pak ani jedna z Muskových firem mu neodpovídá ani náznakem 😉

Jan

Elon Musk je šéfinženýr SpaceX a myslím že i v Tesle. PR dělá akorát svoji schopností proměnit vizi ve skutečný produkt. Zakázky nemá díky neschopnosti NASA nebo ESA, ostatně ti jen objednávají přepravu pro svoje projekty, ale těží hlavně ze zaseklých polostátních producentů raket kteří se snaží minimálně o pokrok a zlevnění své nabídky a naopak maximálně o rýžování státních zakázek a vydělávaji obří peníze na vícenákladech. Na to posledně dojel Boeing se svým Starlinerem. Sázel na to, že SpaceX nedotáhne dokonce Crew Dragon, nebude muset už tento rok vypouštět demo misi, naopak že kontrakt prodlouží a ještě jim za… Číst vice »

Leoš Konečný

Nebylo by pro Leo expres vysvobozenim, kdyby sli sami do insolvence? A skoncit to trapeni? Stejne tam miri bohuzel

Pravdepodobnost

Naopak tohle se mi na leosovi libi ze to nevzdal kdyz se mu prestalo darit. Vetsina mladych zlatych spratku (jinak se to nazvat neda) akorat vsechno rozdrbou a kdyz zjisti ze ty jejich uzasny napady konci katastrofou tak tim seknou a dou rozdrbavat zase neco jinyho dosud fungujiciho.

A ten ceskej pristup „skonci to trapeni“ je to proc je takhle zeme chuda a proc vzdycky chuda bude.
Hanry ford zbankrotoval tusim 7x nez se mu podarilo zalozit svyho casu nejvesi automobilku na svete.

Iveta

Jenomže jemu se dařit nemůže,s nepohodlnou škatulí neudělám díru do světa.Pořád tahám stejnej krám plnej ,nebo prázdnej ,nemohu vyjet z drátů,nemohu rozdělit relace ,třeba půl vlaku Krakow ,půl Košice ,nedám tam lůžka,restaurák nic,nemohu nic operativně měnit dle situace na trhu.Ano můžu mít Pendolina ,ale k nim i něco jiného ,když to zrovna nejde a ne si ke škatuli objednat v Číně jinou škatuli ,která bude mít porodní bolesti jako všechno ,ale to nádražáci v provozu ví Leoš asi ne,a uvádět v JŘ své spoje co zatím nikdy nevyjedou není moc důvěryhodné.Ano je virus ,ale co udělala jiná firma ,neplakala a… Číst vice »

Lovosičan

Přítomní kolegové od ČD: Taky je vám to úplně jedno jako mně? 😂

Gajda

I nekolegům je to možná jedno, za to mají radost z výběru Arrivy na rychlících z Pardubic 😂😂😂

Martin

To vyjadreni je dost strohe, jake kroky tedy Loe udelal, aby to vedlo k ukonceni smlouvy?

Leinad

Na jejich přání přestal jezdit 😀

Radiátor

Upřímně co od zeleného zla čekal ?

Leoš Konečný

Cele to Flix je velky nesmysl. Nebyt jich, mohla mit vetsi cast Evropy kvalitnejsi zlute autobusy a vlaky

asdfghjkl

„… To poškodilo nejen společnost Leo Express, ale také řadu subdodavatelů v Německu,“ je fajn že si vzpoměli na cestující, těm určitě vůbec nevadí, že vlak který normálně jezdil z ničeho nic přestal. Tady jdou jasně vidět jisté priority.

Kamui

Cestující není cílem, ale pouze cestou k němu.

Pravdepodobnost

Cesta je cil a cestujici je cesta:)

Mordor

No, pan Sedlarik pravděpodobně převzal retoriku z tiskových zprav starších kolegu. Mohu jednoznačně potvrdit, že jediný kdo brutálně nedodržuje své dohody a závazky je zde Leo Express. Dluží všude kde se podívá stamiliony korun – tedy je celý insolventni nejen Německa dcera. Věci jako pracovní zákoník či obchodní dohody nezná. Jediné, co se umí hlasitě ozvat, tak jen když mu někdo ubližuje a chová se k nim stejně jako oni už léta letoucí ke všem partnerům. To, že je vše jeden velký tunel, který se aktuálně snaží hodit na multimodálního 🙂 bývalého gen. reditelé pana Koehlera to je celkem vtipné.… Číst vice »

Redford

Vam doma v Mordoru nerikali, ze lhat se nema?

Mordor

Ale, pane kolego a v cempak lzeme?

Jiří Kocurek

A že ho nikdo z věřitelů ještě neposlal do insolvence. Přecijenom STAMILIONY… můžete jmenovat nějakou takovou firmu a za jaké věci že to dluží? Je to docela dost peněz. Kdyby si objednal několik lokomotiv od Škodovky, několik od Siemense, několik lokomotiv od Bomabardieru, desítky vagonů támhle i onde … převzal je a nezaplatil, tak by se tomu dalo uvěřit.

Mordor

Velice rád pane Jiří, mojí společnosti to je konkretne přes dva miliony, dále telekomunikační spolecnosti dluží 10 mil kc, státní rozpočet ČR to je přímo raketa za krácení dani, ale nebojte již brzy se dozvíte více. Do insolvence je nikdo nepošle proto, protože každý čekáme na to jestli se to prodá a my budeme mít šanci sanovat ztrátu převodem závazků 😀 Jen pro Vaši informaci společnost leo express nemá žádný majetek – nemají minibus ani autobus ani vlak – sídlo je v pronájmu dokonce začali rozprodávat také koloběžky – celou společnost tvoří know how a pár notebooku a telefonu 🙂… Číst vice »

Pe.tr

To vypadá jako zasvěcený komentář ze sídla Lea. Za telekomunikace 10 mega ? To jako rok neplatily nic ? Krácení daní nebo neplacení ? Až nereálné. A pokud ti dluží dva míče , záleží za co a zda je to pro tebe omezující nebo likvidační a zda jedna faktura nebo dlouhodobý problém , a pokud ty nic a jsi v poho a slintáš zde tak jsi buď king nebo hňup. To že Leo nic nemá , jen know how , ví i děti z MŠ. Pokud by to byla pravda i jen z části nikdy by nedoslali úvěr ani z… Číst vice »

Mordor

Úplně nevím, proč bych se nemohl vyjádřit k tématu… mám pohledávky, tak sledují vývoj kolem mého podnikani. Docela se bavím tím, že někteří kolegové pro které je Leo express love brand. Za něj oroduji, ale kdyby věděli jaké je to bahno, tak již tak nadšení nejsou, ale zpět k Vašemu dotazů ano, Leo express již řadu měsíců u me malickosti i let není schopno – hradit své závazky. Vždy se čekalo, akorát na dotace z kterých se hradilo to nejnutnější. Vím to protože jsem v dobré zasílání na účet tloukl na dveře účtárny téměř non-stop. No, a nyní nemají ani… Číst vice »

Hezky česky

To je klidně možné, škody na ekonomice jen za první vlnu covidu budou bilion korun, za tu druhou ještě daleko víc, neb bude trvat ne 2 měsíce, ale dejme tomu nějakou střední hodnotu půl roku. Prachy dnes v nadbytku má jen málokdo z firem, to jsou Ti co na covidu vydělávají, zbytek je v mínusu a tak půlka firem by šla pod vodu, nebýt různých podpůrných opatření státu. Jediny kdo má neomezené peníze je stát, majetku má habakuk za biliony, máme extra levné peníze, likvidity ve světě je tolik, že po upsaných dluhopisech se jen zapráší. ČR jako stát může… Číst vice »

Honza

Super, udělejme si mega úvěrovou krizi, když nám nestačila ta před deseti lety. Jen proto, že ti, kteří by zkrachovali dnes (a ti lidé by začali budovat něco jiného), zkrachují až za rok…

Dominik

Začátek konce celého Flixu. Investorům došly peníze, nění co prát, investice jsou třeba někde jinde. Podobně dopadnou autobusoví dopravci, nebo firmy které pro flix jezdí. Dlouho to trvat nebude a tahle investorská hrčka dvou studentů skoční, nebo neskoční, ale výrazně se zredukuje a zmenší. Podobné jednání by pak mělo bý vztyčeným prstem směrem k dopravcům, kteří si myslí, že je FlixSpasiel. To platí i směrem k novým naivním firmám, jež přes Flix prodávají a myslí si, jako to vlastně je výhra.

Kalina

Je to právě naopak, útlum bude nejvíc „bolet“ firmy, které si flixbus najímá, nikoli přímé investory flixbusu/FlixMobility. FlixMobility je prakticky obchodní firma, která na změny poptávky může reagovat velmi pružně a tedy udržet profitabilitu. Je to analogické vztahu zaměstnavatel a tzv. agentůrní pracovník.

David

Agentůrní, jo? 😀

aldik

Skončí a majitelé si najdou teplé místečko v nějaké korporaci, se záznamem v životopisu že chvíli měli úspěšnou firmu (než skončila).

ezechiel

Nesmysl. Jak rikaji v Psonsku, Flixbus je tylko kasa biletowa. Nemaji zadne autobusy ani ridice.

Gajda

Investorům peníze nedošli a jen tak nedojdou, jen je otázka zda to ještě vidí jako příležitost co by mohla být zisková

Peeetr

To jsou ty finančně výhodné spolupráce s Němci.
Pak si s váma takoví jen vytřou.

Jirka

Přesně tak, když vydělají 10 x tolik co ty budou spokojený, jinak nula. A ostatně to co si dovolí k zahraničním dodavatelům by si k německým nikdy ani zdaleka nedovolili…..

LKB

Neni to zneuziti dominantniho postaveni na vedlejsim trhu?

Jerry

Druhý největší soukromý dopravce v Německu..to se mi nezdá..jinak leosku už to zábal je to komedie

noerf

Vzhledem k tomu, že například Alex jsou italské státní dráhy a opravdu soukromých dopravců moc neni, tak je to možné. V autobusové nedotované dopravě je díky dominaci Flixbusu Student agency druhým nějvětším autobusovým dopravce a to jezdí v německu pár linek.
Jinak je loxické, že firma, která půl roku nejezdí a nemá tržby skončí v insolvenci. Spíše by mne zajímalo, proč managment LE nezrušil smlouvu s Flixtrain sám a nejezdil na vlastní triko. Leda by to bylo ekonomicky ztrátové.

Peeetr

To by dostal Leo určitě pořádně mastnou pokutu, takhle má aspoň nějakou šanci nakonec vysoudit ty dlužné peníze zpět.

Marek Janík

Vem z dlaně chlup, když tam neni.

Kolem

Nezapomeňte, že Leo je u nás tak národní dopravce 😀

švestka

Kdyby to měl zabalit každý těžce ztrátový železniční dopravce, tak ČD už tu nejsou aspoň 15 let.

Jiří Kocurek

Prosím? Dráhy byly ztrátové už v dobách, kdy nestarší žijící švestka (myslím strom) ještě ani nebyla peckou. Totiž pro ztrátovost byly dráhy znárodněny ještě za C.K. monarchie a to je přes 100 roků.

švestka

Ale to samozřejmě. Jde jen o to, že v roce 2003 jsme je naposledy nedobrovolně oddlužily a nějakou dobu by pak ještě jeli setrvačností než by se ČD položili a nikomu by nechyběli.

Koloušek

Naposledy? Nedobrovolně je oddlužujeme prakticky každý rok.

Matěj

Nějaké „oddlužování“ by bylo klasifikováno jako tzv. nedovolená podpora, tudíž se samozřejmě se nic takového neděje. A pakliže dotace na spoje v závazku vnímáte jako oddlužování, tak si uvědomte, že stejně tak nedobrovolně oddlužujeme i leoexpres nebo regiojet, neboť i ti již spoje v závazku provozují.

Leinad

Prodej nemovitostí Správě Železnic soud posvětil jako legální 🙂
Že před příchodem konkurence byla Ex1 objednavaná za nějakou částku a s docela drahým jízdným, Pendolino v účetní ztrátě, po příchodu konkurence se zlevní a zmizí ztráta, to bylo taky ok.

Jerry

Leos je parodie …neboli prázdná schránka