FlixBus otestoval autobus se solárními panely na střeše, aby snížil spotřebu
Společnost FlixBus začala s testováním autobusu, který má snížit spotřebu nafty díky osazení solárních panelů na střechu autobusu. První data
Společnost FlixBus začala s testováním autobusu, který má snížit spotřebu nafty díky osazení solárních panelů na střechu autobusu. První data z provozu ukazují, že přes den takový vůz ušetří zhruba 7 % spotřeby.
Jde o autobusy VDL, které provozuje nizozemský dopravce Kupers Touringscars jezdící pro FlixBus. Objevily se na trase z Dortmundu do Londýna přes Nizozemsko, Belgii a Francii. Vyrobená energie se využívá na provoz zařízení jako jsou klimatizace, USB a elektrické zásuvky pro dobíjení telefonů nebo notebooků a provoz Wi-Fi.
Firma v tiskové zprávě označila panely za „velmi lehké a tenké, s minimálním odporem vzduchu.“ Celkově přídavné zařízení váží okolo 47 kg, jen solární panely samy o sobě dohromady 26,5 kg.
Regulátor nabíjení umístěný na palubě FlixBusu řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu. Za normálních okolností je baterie autobusu dobíjena právě alternátorem, ten ale při zvýšené spotřebě elektrické energie více zatěžuje motor. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva. S využitím nové technologie je baterie dobíjena přímo sluneční energií a částečně tak přebírá funkci alternátoru. Tím se docílí nižší spotřeby paliva.
Zkušební období ukázalo úsporu v průměru 1,7 litru nafty na sto kilometrů při denním provozu. Při průměrné vzdálenosti 600 kilometrů denně je to úspora paliva okolo 10 litrů denně. Očekává se, že solární panely během letních měsíců vyprodukují energie více. Díky identickému vozu bez solárních panelů na stejné trase mohou být porovnány výsledky a efektivita řešení.
„Baterie se solární energií dodává elektřinu do zásuvek a zařízení na palubě. Autobus, jak je u FlixBusu běžné, je vybaven USB porty a elektrickými zásuvkami, klimatizací, Wi-Fi i palubním zábavním portálem. Díky instalaci nové technologie jsou všechna tato zařízení na palubě napájena právě solární energií,“ uvádí mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.
V rámci pilotního projektu spolupracuje FlixBus s britskou společností Trailar, která se zabývá inovativním řešením v oblasti dopravy s cílem snížení dopadu užitkových vozidel na životní prostředí. Flexibilní solární panely byly vyvinuty speciálně pro použití v dopravním sektoru a používají se pro nákladní vozidla a doručovací služby. FlixBus je první, kdo tuto technologii instaloval na mezinárodní dálkový autobus.
Trasa vedoucí tunelem pod kanálem La Manche byla vybrána kvůli tomu, že dodavatel technologie je z Velké Británie. „Nizozemský dopravní partner, který linku z Dortmundu obsluhuje, byl spolupráci velmi nakloněn a zároveň má na trase nasazeny dva identické vozy, díky čemuž můžeme výsledky porovnávat. V neposlední řadě se jedná o dlouhou cestu, takže elektřina z panelů se může využívat kontinuálně po dlouhý čas. Očekáváme také, že v letních měsících může být úspora ještě vyšší,“ dodala Čmielová.
(aktualizováno 18:54 o hmotnost panelů)