FlixBus na cestě k nižším emisím testuje elektrobusy a věří ve vývoj autobusu na vodík

Dobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUpDobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

Zaostávání dobíjecí infrastruktury za plánovaným rozvojem elektromobility je terčem kritiky z více stran.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leoš Konečný

Flixhnus provozuje nějaké linky??? On něco někde nasadil? Já myslel, že Flixhnus je jen aplikace a pro něj jezdí dopravci. Tak nevím čím se tady vytahuje když nevlastní ani jeden autobus. Nejdříve ať si pánové zkusí provozovat vlastní autobusy a zaměstnávat řidiče a další personál a potom ať nás tady ohromují.

Hans

Nevím jestli to není nakonec jedno, pokud jsou schopní poskytnout dostatečně kvalitní službu bez ohledu na to jakou má tento útvar vniřní strukturu. Musíte uznat, že před Flixbusem bylo docela problém cestovat po evropě hromadnou dopravou. Na kolejích se to snad vyjma velkých měst nepovedlo doposud.
V neposlední řadě buďme rádi, že se někdo snaží zavádět udržitelné technologie do tohoto sektoru dopravy.

Pavel Steiner

Vážený pane Konečný. Nevím sice co Vám kdo z Flixu udělal, ale svými zamindrákovanými negacemi na vše co je zelené – nebo chcete-li od Flixu – jen dokazujete, že soudnost a objektivita jsou pro Vás cizí a že i kdyby Flix udělal nevím co prospěšného, tak že pro Vás budou pořád ti špatní a neschopní….. Tohle není první a jediný případ, tenhle ton už jedete hodně dlouho a já Vás rozhodně nebudu přesvědčovat o něčem jiném, ale jen si dovolím podotknout, že než příště zase napíšete nějaký další nesmysl – viz to že Flix nemá ani jeden autobus – ,… Číst vice »

RHh

A jsme zase u toho.. Elektrobus nemá takový dojezd aby mohl jezdit mimo město, takže když už jsme ve městě v čem bude elektrobus lepší než starý dobrý trolejbus? Tlačení na elektrobusy je akorát ucpávání huby environmentalistů penězma.

dopravopat

Súhlasím.

Jiří Kocurek

“ v čem bude elektrobus lepší než starý dobrý trolejbus“

Lepší je kombinace obojího. Mít možnost objet výluku, dojet pár km tam, kam nevedou trojele, líp se s tím manipuluje ve vozovně…

RHh

Ano, ale je rozdíl mezi trolejbusem s malou baterkou na dojezd pár km, a elektrobusem.. Už před 20 lety jezdily v Hradci Králové trolejbusy až nahoru k důchoďáku s baterkou na vozíku 😀

Sch

Solární panely na střechu jsou dobrý nápad, střecha autobusů je dost velká. A možná taky dost velká baterka, aby busu nemusel běžet motor, když čeká na nástup cestujících. Tam je možná trochu problém klimatizace. Nevím jestli je v autobuse elektrický kompresor nebo mechanicky hnaný.
Na změnu pohonu a vítěznou technologii, si ale budeme muset ještě počkat.

Kubrt

A kolik % z energetické spotřeby toho autobusu střešní elektrárna pokryje?

Jiří Kocurek

Řekněme, že střecha běžného 12m autobusu má 25 m2. A vozí si baterku o kapacitě 300 kWh. Podíváme se do tabulky (viz odkaz), kde už to někdo spočítal/změřil a zprůměroval. Za celý rok to nabije baterku odhadem 10x, neboť nelze zaručit osvit jako u statické instalace. Když by se baterie nabíjela denně a vůz byl 300 dní v roce přistaven, tak se dostáváme někam okolo 3, možná 5 %.

https://www.ceskestavby.cz/clanky/kolik-solarnich-panelu-budete-potrebovat-prave-na-svou-strechu-26160.html

MrMarkus

Někam do divočiny možná, ale tam se bude volit jiný způsob uložení energie a když už panely, tak něco, co se tam dá rozložit na velkou plochu a orientovat. Nedává mi smysl dávat ty panely a další potřebnou výstroj přímo na bus, který jezdí „civilizací“, panely ať jsou stacionární, na střechách budov apd., bateriové sklady též a bus potřebuje jen technologii, jak si rychle dobít baterie.

P.S. Je ten článek ve skutečnosti reklama na Unicorn nebo o co tu vlastně jde? Ten vodík je hodně odbytý, tím se zjevně v Unicornu ještě nezabývají 😀

dopravopat

Vodík je brutálne neefektívny. 80% energie potrebnej na jeho „zelenú“ výrobu sa stratí pri skvapaľňnovaní, transporte, premene na elektrinu a v palivovom článku. Navyše drvivá väčšina komerčne dostupného vodíka sa dnes vyrába z metánu, lebo je to oveľa lacnejšie než elektrolýza vody.

Väčší zmysel ako vodík vidím v syntetických palivách pre naftové motory. Odpadnú drahé a ťažké „nádrže“, zjednoduší sa aj preprava a hlavne zvýši bezpečnosť. O tej čerpače vodíku, ktorá v Škandinávii vybuchla a nechala po sebe doslova kráter, vieme, že?

dopravopat

ERRATA: Preháňam, nezanechala kráter. Ale budovu to rozmetalo pekne.