LOT 3a leaderboard

Firma Václava Fischera neuspěla se žalobou za škodu za odstavené boeingy

Odstavené boeingy 737 po Fischer Air. Foto: Honza Groh (Jagro) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]Odstavené boeingy 737 po Fischer Air. Foto: Honza Groh (Jagro) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Německá společnost Aircraftleasing Meier & Fischer (AMF) nevysoudila od českého státu odškodnění za nucené odstavení dvou letadel Boeing 737. Ústavní

Německá společnost Aircraftleasing Meier & Fischer (AMF) nevysoudila od českého státu odškodnění za nucené odstavení dvou letadel Boeing 737. Ústavní soud odmítl stížnost jako zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení v databázi Nalus.

Konkurzní správce společnosti Charter Air oba stroje protiprávně zařadil do konkurzní podstaty, téměř pět let pak dopravní letouny stály na ruzyňském letišti, aniž mohly přinášet majiteli zisk. Firma žádala náhradu škody téměř 2,6 miliardy korun (podle nynějšího kurzu).

Za německou firmou stojí podnikatel v cestovním ruchu Václav Fischer. Leasingovým nájemcem letounů byla firma Fischer Air, později přejmenovaná na Charter Air. Právě na ni dopadl v roce 2006 konkurz. Teprve později justice rozhodla o tom, že sporná letadla se v konkurzní podstatě ocitla protiprávně.

Odstavením na letišti a nedostatečnou údržbou letadla podle vlastníka ztratila na hodnotě. Nakonec se boeingy prodaly v roce 2010 za víc než dva miliony dolarů (46 milionů korun podle dnešního kurzu), což je zlomek původní ceny. Podle informací v médiích skončily v Nigérii.

Se žalobou o náhradu škody od státu se německá firma obrátila postupně na Obvodní soud pro Prahu 2, Městský soud v Praze a Nejvyšší soud, avšak neuspěla, stejně jako nyní u Ústavního soudu, který v nálezu uvedl, že zodpovědnost za případné pochybení jde primárně za správcem konkurzní podstaty, nikoliv za státem. Správce totiž není klasický státní úředník.

„Z hlediska poškozených je pak podstatnou především ta skutečnost, že činnost správce konkurzní podstaty není vyňata z odpovědnosti a poškozeným je umožněno, aby se dobrali náhrady případně způsobené škody – a to vyvozením odpovědnosti vůči správci, který je pro tyto účely pojištěn,“ stojí v usnesení.

Podle údajů ministerstva financí čelí Česko kvůli letadlům také mezinárodní arbitráži. Václav Fischer současně nárokuje 60 milionů eur za údajné neochránění investice při vytěsnění investora ze společnosti Cestovní kancelář Fischer a.s. Václav Fischer loni oznámil svůj plán znovu začít podnikat v letecké dopravě, jeho projekt skončil ale u vizualizací Boeingu 737-800 s jeho příjmením na trupu.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy Aircraftleasing Meier & Fischer (AMF) arbitráž Charter Air Fischer Air Ústavní soud Václav Fischer
9 komentářů