Letecké společnosti Letectví

Firma Václava Fischera neuspěla se žalobou za škodu za odstavené boeingy

Odstavené boeingy 737 po Fischer Air. Foto: Honza Groh (Jagro) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Odstavené boeingy 737 po Fischer Air. Foto: Honza Groh (Jagro) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Německá společnost Aircraftleasing Meier & Fischer (AMF) nevysoudila od českého státu odškodnění za nucené odstavení dvou letadel Boeing 737. Ústavní soud odmítl stížnost jako zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení v databázi Nalus.

Konkurzní správce společnosti Charter Air oba stroje protiprávně zařadil do konkurzní podstaty, téměř pět let pak dopravní letouny stály na ruzyňském letišti, aniž mohly přinášet majiteli zisk. Firma žádala náhradu škody téměř 2,6 miliardy korun (podle nynějšího kurzu).

Za německou firmou stojí podnikatel v cestovním ruchu Václav Fischer. Leasingovým nájemcem letounů byla firma Fischer Air, později přejmenovaná na Charter Air. Právě na ni dopadl v roce 2006 konkurz. Teprve později justice rozhodla o tom, že sporná letadla se v konkurzní podstatě ocitla protiprávně.

Odstavením na letišti a nedostatečnou údržbou letadla podle vlastníka ztratila na hodnotě. Nakonec se boeingy prodaly v roce 2010 za víc než dva miliony dolarů (46 milionů korun podle dnešního kurzu), což je zlomek původní ceny. Podle informací v médiích skončily v Nigérii.

Se žalobou o náhradu škody od státu se německá firma obrátila postupně na Obvodní soud pro Prahu 2, Městský soud v Praze a Nejvyšší soud, avšak neuspěla, stejně jako nyní u Ústavního soudu, který v nálezu uvedl, že zodpovědnost za případné pochybení jde primárně za správcem konkurzní podstaty, nikoliv za státem. Správce totiž není klasický státní úředník.

„Z hlediska poškozených je pak podstatnou především ta skutečnost, že činnost správce konkurzní podstaty není vyňata z odpovědnosti a poškozeným je umožněno, aby se dobrali náhrady případně způsobené škody – a to vyvozením odpovědnosti vůči správci, který je pro tyto účely pojištěn,“ stojí v usnesení.

Podle údajů ministerstva financí čelí Česko kvůli letadlům také mezinárodní arbitráži. Václav Fischer současně nárokuje 60 milionů eur za údajné neochránění investice při vytěsnění investora ze společnosti Cestovní kancelář Fischer a.s. Václav Fischer loni oznámil svůj plán znovu začít podnikat v letecké dopravě, jeho projekt skončil ale u vizualizací Boeingu 737-800 s jeho příjmením na trupu.

ČTK + Zdopravy.cz

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
amey

Podnikáním vČR přišel o všechno, i o ty letadla. Kdyby si nabral peníze od bank a ručil minimem nebo vůbec ničím tak, jako většina velkých ryb, tak by dodneška podnikal a banky by prosily, aby by jim úvěry splácel. Takhle do toho vložil svoje finance a přišel totálně na buben….jiní s obrovskými a nesplacenými úvěry z poloviny 90 tých let dodnes podnikají vesele a v pohodě dál….

jirka

on se domnival, ze cesi jsou jak nemci nebo svycari. JEn zapomel ze 40 let se cesi brutalne rusofilovali… a ty 90.leta to byla KGB-Claus Action, davno pripraveno

Bemda

Jirka zoufalec! Co o tom podnikani Fischera vis? Asi howno, ale to je u hlupaku Tvyho typu normalni!

Bart

Tak hlavně, že umíš napsat hovno s W a uprostřed věty tvrdé písmeno. Doporučuji procvičit gramatiku.

amey

Neznalost neomlouvá. Pokud investoval, měl si samozřejmě vše pečlivě pořešit, nicméně je asi v cestovním ruchu jediný, kdo přes různé krachy přišel o hooodně majetku. Ostatní krachy různých CK vesměs výsměch…i když ta Tomi Tour, kde působil taky krachla a pojištóvna to zatáhla.

Y.K.

Spíše si to neuměl spočítat, jako tuna dalších cestovek co krachly. Zkrachoval i v Německu. Jen on to svádí na jiné.

Zdeněk

Spíše se někteří Češi brutálně klausifikovali. Naštěstí opravdu jen někteří. Dej si doma pozor, aby na tě zpod postele nevybafl nějaký Rus s kalašnikovem… Když něco nejde, jde ztuha, nebo se rovnou podělá, je tu přece ten báječný hromosvod, na který lze všechno svést: Rusko. Na to se dá nyní svést úplně všechno: od vlastní neschopnosti přes plajte až po podělanej život.

Prngr

V Německu to těsně před krachem prodal
U nás zkrachoval dvakrát
Hochštapler

noerf

amey: Hlavní problém byl, že prakticky s totožnými náklady začal na Kanárské ostrovy a dalších destinací létat Travel service s letadly pro 196 cestujících, kdežto u Fischer Air měli Boeingy 737-300 kapacitu 134 míst a to ještě nechával některá sedadla volná jako bussines třídu.